Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var är alla rörälskare?

247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yaqin MC-100B (Stereoförstärkare) 1 8 (2) Inga priser

#101

Postad 10 mars 2010 - 11:31

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Då var det nästan klart, återstår att få veta exakt hur jag lägger ordern, nu när den sker utanför ebay.., la till lite småprylar, men inom nån dag så ska beställningen vara klar, å CD-spelare + RIIA-steg + rör + nätfilter, vara på väg hem till mig.. :)

#102

Postad 10 mars 2010 - 11:42

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Ååååh, läckert!!!
Du funderade aldrig på en Advance Acoustic MCD-204? Riktigt trevlig spelare om man byter ut rören mot JJ ECC 803S.

#103

Postad 10 mars 2010 - 11:52

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Vad kostar förresten ett komplett rörbyte i Yaqin MC100-B?

#104

Postad 10 mars 2010 - 12:31

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Vad kostar förresten ett komplett rörbyte i Yaqin MC100-B?


Ingen aning, har inte ens bra gissning att ge dig..

Priserna på rör skiljer dessutom så mycket, så det går säkert att hitta en prisskillnad på över 100%, på exakt samma rör..

PS. Det var inte ett komplett rörbyte jag skickade efter, bara en omgång KT88-98 rör.., jag snackat med dom tidigare om. DS

Redigerat av humlan57, 10 mars 2010 - 12:40.


#105

Postad 10 mars 2010 - 12:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Ååååh, läckert!!!
Du funderade aldrig på en Advance Acoustic MCD-204? Riktigt trevlig spelare om man byter ut rören mot JJ ECC 803S.


Nej, nu har jag snöat in på Yaqin:s produkter, å jag tänker inte, låta mig luras in i djungeln med märken igen :)

Å det ger mig liksom en extra kick att handla skitbilligt, å sen se hur de med skitdyra saker får svårt med argumenteringen.., så elak är jag :)

#106

Postad 10 mars 2010 - 21:30

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Allt klart, betalningen ordnades via PayPal, så nu är det bara att vänta på, att Ljudtomten ska dyka upp :blink:

#107

Postad 10 mars 2010 - 21:38

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Allt från Yaqin är bra eller bätte än bra, om man ska tro allt gott som skrivs om märket på Internet..

Men försteg, vad är det du vill ha, å vad ska det användas till, lite mer info tack.

Förresten kolla in vad Tubestein eller TubeWave säljer på ebay.uk, så kan du väl återkomma senare?

Själv har jag bara erfarenhet av förstärkaren MC-100B, å den har jag bara lovord att ösa över.., det negativa sträcker sig till, att den blå lysdioden i fronten, är på tok för starkt lysande..

Men fler produkter från Yaqin ska beställas av mig, måste bara få klart med pris å fraktkostnader först..


Ja du kanske minns att jag skrev lite om Behringer slutsteg etc att det skulle vara en skön kombo med ett snyggt försteg! Ja du förstår nog..


Så ett snyggt Yaqin försteg 2-kanal dvs. Skall titta in det du tipsade om gah hade gärna velat ha 4000-5000:- över för lite leksaker men får väll spara som det heter...

#108

Postad 10 mars 2010 - 22:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Ja du kanske minns att jag skrev lite om Behringer slutsteg etc att det skulle vara en skön kombo med ett snyggt försteg! Ja du förstår nog..


Så ett snyggt Yaqin försteg 2-kanal dvs. Skall titta in det du tipsade om gah hade gärna velat ha 4000-5000:- över för lite leksaker men får väll spara som det heter...



Jag tror inte du behöver lägga ut några 4-5000 sek för ett bra rörförsteg, du klarar dig nog med hälften.., rörförsteg är inget som ska behöva kosta skjortan, huvudsaken är ett bra komponentval, monterat i en erkänt bra konstruktion...

#109

Postad 10 mars 2010 - 22:44

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Jag tror inte du behöver lägga ut några 4-5000 sek för ett bra rörförsteg, du klarar dig nog med hälften.., rörförsteg är inget som ska behöva kosta skjortan, huvudsaken är ett bra komponentval, monterat i en erkänt bra konstruktion...

:P Låter bra, dock hittar jag nästan bara ria försteg från yaqin? Letar jag på fel ställe?

Edit, börjar bli lite mer varm i kläderna nu!
Vad sägs om denna skapelse för 149 pund?

Postad bild
Postad bild


Eller upp ett snäpp i prisklass till 329 pund

Postad bild

Helt ok integrerad också :blink: 139 pund Edit såg att det var trissor i denna, men rör i förstegs delen
YAQIN VK-2100
Postad bild
Postad bild

Redigerat av wictor, 10 mars 2010 - 23:44.


#110

Postad 11 mars 2010 - 12:42

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Trevliga saker alltihopa.., t.ex 2100 får många lovord utomlands.., säger förstås inte så mycket, mer än att kvaliten är hög..

Men hittar du nåt du gillar, så läs vad som skrivs på forumen runt om i världen, nån möjlighet att provlyssna lär du ju inte få..

Att köpa en rörförstärkare innebär inte så stort risktagande ljudmässigt, konstruktionerna är ofta mer än 50 år gamla, å enbart förfinande å med bättre komponenter idag.

Så skrivs det mycket possitivt om produkten, så kan du räkna med att den åxå är så bra som det påstås..

Problemet är att det inte säger nåt om ljudets karaktär, där har ju konstruktören bestämt vad som är bra ljud.

Men då finns möjligheten att byta rör, vilket kan förändra ljudet enormt.
Grips inte av nån panik, så ångesten kryper över dig, för att du slängt iväg pengarna på ett helt misslyckat köp.
Några billiga rörbyten kan vara allt som behövs..

#111

Postad 11 mars 2010 - 20:36

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Kan säga att jag kommer fundera ett par gånger om innan jag köper något, men tror och hoppas att det blir ett köp inom en snar framtid. Dock har flickvännen sagt absolut nej ;) Förstår inte alls varför, det står ju bara 6 högtalare en skivspelare, en dvdspelare, en blurayspelare och en förstärkare i våran etta på 40 kvm. :D Så får nog lasta upp lite på vinden innan man försöker förhandla igen.

#112

Postad 11 mars 2010 - 22:11

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag fick betala tull idag på 400 kr. Förstärkare var i danmark ikväll kl 18.30 så den dyker väl upp imorgon antar jag ;)


MVH Martin

#113

Postad 11 mars 2010 - 22:15

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Jag fick betala tull idag på 400 kr. Förstärkare var i danmark ikväll kl 18.30 så den dyker väl upp imorgon antar jag ;)


MVH Martin


Kan tänka mig att du är som ett barn innan julafton nu då! :D
Mycket nöje till dig och jag hoppas du får den innan helgen!

#114

Postad 11 mars 2010 - 22:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Kul! När och var handlade du den och hur mycket fick du betala?

#115

Postad 11 mars 2010 - 22:53

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Jag fick betala tull idag på 400 kr. Förstärkare var i danmark ikväll kl 18.30 så den dyker väl upp imorgon antar jag ;)


MVH Martin

Bad du dem att skriva ner värdet eller skriva som gift etc. Berätta gärna mer så man själv vet hur man ska göra för att komma undan billigt!

#116

Postad 11 mars 2010 - 23:03

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Jag e småsugen på att införskaffa mig en Mcintosh MC275 som ett sekundärt system. Problemet e bara jag ej har mer rum att ha steremaskiner i. Frågan är vad man skulle kunna tänkas köra för högtalare till den?

http://www.analogste.../mc275_main.jpg
Underbar ;)

Klart att du ska skaffa en 275:a till din andraanläggning! När jag köpte mitt Mc7300, frågade säljaren om jag inte skulle ta en 275:a i stället (det var precis när återlanseringen av denna var aktuell, -93 om jag inte minns fel) men jag var förblindad av watt vid tillfället och körde på 7300 i stället. Som jag ångrar det... :D Det var ju en limited edition-utgåva dessutom!

#117

Postad 11 mars 2010 - 23:27

Earshot
  • Earshot
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Vad med Nagra? ( ni som har rör-koll)

Är Schweizarna lika vassa på att tillverka elektronik som urverk måste ju detta märke kollas upp...

Är i första han intresserad av att testa ett rör försteg.

Vad rekommenderar ni? Har läst mycket gott om VTL och Audio Research.

Earshot

#118

Postad 11 mars 2010 - 23:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
;)

Redigerat av DVD-ai, 11 mars 2010 - 23:46.


#119

Postad 12 mars 2010 - 09:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Vad med Nagra? ( ni som har rör-koll)

Är Schweizarna lika vassa på att tillverka elektronik som urverk måste ju detta märke kollas upp...

Är i första han intresserad av att testa ett rör försteg.

Vad rekommenderar ni? Har läst mycket gott om VTL och Audio Research.

Earshot


Hallo Örskottet, efter att ha lyssnat på anläggningar med VTL, MacIntoch och Asetix så
har min fördomar mot rör försvunnit. Jag har hört transistoranläggningar med betydligt
mer artificell värme .

Men smakar det så kostar det, så personligen håller jag mig till trissorna ;)

Tips på försteg i "mellanklassen". Väldigt bra inbyggt Riaasteg:

http://www.elusivedi...number=AESJANUS

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 mars 2010 - 09:28.


#120

Postad 12 mars 2010 - 11:31

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Vad med Nagra? ( ni som har rör-koll)

Är Schweizarna lika vassa på att tillverka elektronik som urverk måste ju detta märke kollas upp...

Är i första han intresserad av att testa ett rör försteg.

Vad rekommenderar ni? Har läst mycket gott om VTL och Audio Research.

Earshot


Min åsikt är att märket inte ska spela nån som helst roll, konstruktionerna är ju i de flesta fall över 50 år gamla!

Skillnaden sitter i valet av komponenter, så där gäller det att se upp.., Yaqin t.ex, vet jag innehåller nästan enbart japansk kvalitets elektronik, inkl transformatorerna, förutom rören då.
Så de som betalar svindyrt för ett ett visst märke, betalar inte för elektroniken, utan dom pengarna går till annat.., arbetskraft kanske..

Läs gärna på om framför allt de Kinesiska märkena, så kommer du att se att dom i många fall spöar de etablerade å många ggr dyrare märkena..

Jag tror det beror på ett bättre komponentval, då de etablerade enbart kört på i samma gamla hjulspår, å lite föraktfullt fnyst åt de kinesiska produkterna...

Men historien upprepar sig, vi skrattade på 60-talet åt japanska bilar å lågpriselektronik åxå.., men vi vet hur det gick..

#121

Postad 12 mars 2010 - 11:42

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Jag fick betala tull idag på 400 kr. Förstärkare var i danmark ikväll kl 18.30 så den dyker väl upp imorgon antar jag :D


MVH Martin


Kul att äntligen få lite sällskap.., började nästa känna mig som nån vrickad väckelsepredikant, som mässar om nån suspekt religion :D

En kul grej bara...

Vi har ett par katter, varav den äldre alltid varit lite av ljud/musik allergiker.
Direkt vi slagit på stereon, har hon flytt sin plats på fönsterbrädan.., ALLTID, utan undantag, oavsett elektronik.

Gissa om vi nu är förvånade, över att hon ligger kvar, sen rörförstärkaren blev installerad!!!

Så nåt med rörljudet är det, nåt som t.o.m kattskrället tycks kunna stå ut med ;)

#122

Postad 12 mars 2010 - 13:36

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Kul att äntligen få lite sällskap.., började nästa känna mig som nån vrickad väckelsepredikant, som mässar om nån suspekt religion :D

En kul grej bara...

Vi har ett par katter, varav den äldre alltid varit lite av ljud/musik allergiker.
Direkt vi slagit på stereon, har hon flytt sin plats på fönsterbrädan.., ALLTID, utan undantag, oavsett elektronik.

Gissa om vi nu är förvånade, över att hon ligger kvar, sen rörförstärkaren blev installerad!!!

Så nåt med rörljudet är det, nåt som t.o.m kattskrället tycks kunna stå ut med ;)


Katten har smak :D

#123

Postad 12 mars 2010 - 13:55

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Katten har smak ;)


Eller så har hon blivit döv :D

Fast visst är det märkligt.., det här är ju en sak vi skrattat åt under 10 år, precis som när vi inte vet, om katterna är inne eller ute, då är det bara å dra en kniv mot skärpstålet, så kommer dom klockrent varenda gång, om dom är inne..

#124

Postad 13 mars 2010 - 12:06

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Kul att äntligen få lite sällskap.., började nästa känna mig som nån vrickad väckelsepredikant, som mässar om nån suspekt religion :)

Det kom ingen stärkare igår så jag får väl hålla ut till på måndag då.


MVH Martin

#125

Postad 13 mars 2010 - 12:10

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Bad du dem att skriva ner värdet eller skriva som gift etc. Berätta gärna mer så man själv vet hur man ska göra för att komma undan billigt!


Dom skrev ner värdet utan att jag sa till. Tror det stod 150 dollar i mailet jag fick.
Jag handlade hos tubestein precis som humlan, det kan skilja lite i pris på auktionerna på ebay men det är bara att leta på. Tänk på att det är endast flygfrakt som gäller till sverige.


MVH Martin

#126

Postad 13 mars 2010 - 15:45

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Dom skrev ner värdet utan att jag sa till. Tror det stod 150 dollar i mailet jag fick.
Jag handlade hos tubestein precis som humlan, det kan skilja lite i pris på auktionerna på ebay men det är bara att leta på. Tänk på att det är endast flygfrakt som gäller till sverige.


MVH Martin


Ah tack!

Men du körde på "buy it now" ? Jag kan säga att jag är ruskigt sugen och en kompis var förbi idag och passade då på att visa han lite produkter ifrån sidan och nu är han lika sugen. Tror ni att man tjänar på att köpa två förstärkare ihop? Eller medför det risker tex större paket= klumpigare och risk för skada och att tullen blir ännu mer nyfiken?

Just nu lutar det åt en Yaqin VK-2100 mycket pga för utseende och priset, dock hade jag gärna haft pre-out :) men man kan inte få allt. Man får väll se vad det blir för lön denna månaden som det heter..

Återkommer..


Förövrigt Humlan du verkar ju ha lite koll på just Yaqin, vad är det som skiljer de olika förstärkarna? Finns ju en del modeller upp till 300£ Är det några nitlotter man ska se upp för, du nämnde ju visserligen att Yaqin är bra och det finns bara antingen bra eller väldigt bra.
Du får gärna tipsa om intressanta modeller om du är ute och surfar lite..


Edit! Kom på en ganska intressant sak, fjärrkontroll???

Redigerat av wictor, 13 mars 2010 - 16:01.


#127

Postad 13 mars 2010 - 17:13

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Walle och Wictor! Var är Wille då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Ni som såg på barnprogram på 70-talet vet...

#128

Postad 13 mars 2010 - 17:21

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Walle och Wictor! Var är Wille då?

Förlåt, kunde inte låta bli. Ni som såg på barnprogram på 70-talet vet...

:)

#129

Postad 14 mars 2010 - 16:41

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
De flesta rörkonstruktioner är gamla, vissa säkert uppåt 75 år.., kanske mer.
Risken för felköp är därmed minimal, men man ska såklart se upp så att det inte är en massa biligt skit som dom sen satt bra rör på..

Läs vad som skrivs om resp konstruktion/märke, du kommer att märka att det inte längre finns nåt dåligt kvar på marknanden.

Varför jag fastnat för Yaqin, är för att dom använder komponenter som jag gillar.., bättre eller sämre finns det delande meningar om, så ditt öra får avgöra om jag har rätt.

Tips.., allt som kommer från Asien är intressant, det finns massor att välja på, tyvärr riktigt bökigt att hitta, långt ifrån allt är på det skrivsätt vi är van vid..

Ska ni handla flera saker, så etablera en kontakt via mail, brukar va mycket bättre/enklare än vad vad vi är vana från företag i Europa..

#130

Postad 14 mars 2010 - 19:41

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Fjärrkontroll.., va då fjärrkontrol?

Fjärrkontroll är en skitsak som kan fixas till i princip vad som helst, frågan är bara om man vill det..
Den CD-spelare jag har beställt har fjärrkontroll http://i40.photobuck...viper/SD32A.jpg , förstärkaren har det inte.., vet inte riktigt vad en fjärr skulle fylla för behov heller.., volymen upp/ner förstås, men det går snabbt att vänja sig vid..

#131

Postad 14 mars 2010 - 21:59

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Vandra fram och tillbaka för att höja sänka, men kör man spotify så kan man reglera volymen i datorn och kör man vinyl är man ändå där framme och pillar! Du har så rätt, nu gäller det bara att komma på vad man ska satsa på :)

#132

Postad 15 mars 2010 - 18:33

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min förstärkare. Hann bara packa upp den, sätta i rören och provstarta den. Provlyssning blir det försiktigt ikväll och på riktigt imorgon.


Mvh Martin

#133

Postad 15 mars 2010 - 21:00

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Härligt! Ska bli kul att höra vad du tycker! :)

#134

Postad 15 mars 2010 - 23:04

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Bilder också!! :-D

#135

Postad 16 mars 2010 - 00:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Satt och funderade lite och kom att tänka på hur många det är som har fördomar mot rörförstärkare. Undrar i mitt stilla sinne hur många av dessa som verkligen har reella lyssnings-/användarerfarenheter av en välmatchad, rörbaserad anläggning... Jag har inte träffat på någon som inte blivit hänförd när de fått tillfälle att verkligen lyssna på en bra rörhäck tillsammans med ett par goda högtalare.

Synd att förhållandevis få ger sig möjlighet att få dessa erfarenheter. Det finns ju många som konverterat från trisse till rör för att aldrig tänka tanken att återvända. Däremot känner jag inte till så många (om ens någon) som varit rörfanatiker och sedan bytt till något trissealternaiv (annat än till biosystem och/eller alternativanläggning). Det måste ju bero på något.

Bara en fundering alltså, i all anspråkslöshet...

Redigerat av bensnake, 16 mars 2010 - 00:07.


#136

Postad 16 mars 2010 - 09:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Personligen har jag inte råd med de rörriggar jag hört och uppskattat
välljudet ifrån. McIntoch uppsättningen på Audioconcept ca 300 000 Kr.
Asethix på Stockholmsmässan ca 300 000 Kr. Osv....

De där "småwattarna" med glödande rör skulle inte funka hemma. Men jag
drömmer om ett hus i framtiden där sekundäranläggningen skulle bestå
av ett par lättdrivna horn med nån rörstärkare på 2x10W

Redigerat av Bongo_Mongo, 16 mars 2010 - 09:15.


#137

Postad 16 mars 2010 - 09:35

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag har nu hunnit lyssna lite. Körde igång på låg volym igår efter jobbet. Var ju inte lätt att få något hum om hur det lät då men kul att allt fungerade som det ska iaf. Jag lät den stå på hela natten med väldigt låg volym så rören skulle få bli lite inkörda tills idag iaf.

Har hunnit lyssna lite nu på morgonen också, vill inte dra på alltför mycket pga. eventuella sovande grannar. Hur som helst så tycker jag ljudet känns lite instängt, diskanten är klart dämpad motför mina classic-steg. Ska låta den gå ett tag innan jag byter tillbaka och jämför riktigt. Men än så länge känns ljudet lite "murrigt" och dovt.



MVH Martin

#138

Postad 16 mars 2010 - 11:04

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Mejlade Tubestein lite frågor, och tänkte att jag kunde dela med mig av svaret här.

Hello Victor,
If you see blue labels on the display photos, then that is a listing includes airmail shipment, free airmail in other words and includes Sweden.
For pure pre amp, I suggest the 260568089917 (MS12B) and 250596155547 (Marantz 7). The M7 is a better pre amp, but it can only works for CD player only. The MS12B can works with both CD player and MM turntable, so in the future if you will buy a turntable, the MS12B may be the one that you want.
The most popular Yaqin amplifier is the MC100B, the second one is MC10L, but both doesn't have a remote control, if you want something with a remote, the Yaqin 2A3 and Yaqin 300B are very good amp.
If most popular among all brands, it's the XDSE KT88 Rus (item 270547517931), also needs to use airmail for Sweden, this is very popular and very good value to money. Another one is Bewitch 6550 (item 250596163121), also very good amp, thank you.
Best regards,
Tubestein


Förövrigt väldigt snabba svar så har ni någon fråga så är det bara att skicka iväg..

#139

Postad 16 mars 2010 - 11:09

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Dock känns det lite som att man inte kan få allt man vill ha, antingen för få ingångar eller att priset är lite för högt, ingen fjärr (visserligen inget måste) lite för lite W (10-12W känns som i underkant eller?) etc etc.

Men helt klart många godbitar :-D

#140

Postad 16 mars 2010 - 14:51

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

En kul grej bara...

Vi har ett par katter, varav den äldre alltid varit lite av ljud/musik allergiker.
Direkt vi slagit på stereon, har hon flytt sin plats på fönsterbrädan.., ALLTID, utan undantag, oavsett elektronik.

Gissa om vi nu är förvånade, över att hon ligger kvar, sen rörförstärkaren blev installerad!!!

Så nåt med rörljudet är det, nåt som t.o.m kattskrället tycks kunna stå ut med :D


Ett säkert tecken på att denna har sämre headroom än dina tidigare förstärkare :P

#141

Postad 16 mars 2010 - 15:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Satt och funderade lite och kom att tänka på hur många det är som har fördomar mot rörförstärkare. Undrar i mitt stilla sinne hur många av dessa som verkligen har reella lyssnings-/användarerfarenheter av en välmatchad, rörbaserad anläggning... Jag har inte träffat på någon som inte blivit hänförd när de fått tillfälle att verkligen lyssna på en bra rörhäck tillsammans med ett par goda högtalare.

Synd att förhållandevis få ger sig möjlighet att få dessa erfarenheter. Det finns ju många som konverterat från trisse till rör för att aldrig tänka tanken att återvända. Däremot känner jag inte till så många (om ens någon) som varit rörfanatiker och sedan bytt till något trissealternaiv (annat än till biosystem och/eller alternativanläggning). Det måste ju bero på något.

Bara en fundering alltså, i all anspråkslöshet...


Helt klart finns det mycket fördomar mot rör, fast det förstås, alla kan vi inte ha samma smak.

Men det ingen kan motsäga, är att om det enbart varit dåligt, så hade rören för länge sen försvunnit..
Å trots alla nackdelar, så hittar dom hela tiden användare..

#142

Postad 16 mars 2010 - 15:27

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Jag har nu hunnit lyssna lite. Körde igång på låg volym igår efter jobbet. Var ju inte lätt att få något hum om hur det lät då men kul att allt fungerade som det ska iaf. Jag lät den stå på hela natten med väldigt låg volym så rören skulle få bli lite inkörda tills idag iaf.

Har hunnit lyssna lite nu på morgonen också, vill inte dra på alltför mycket pga. eventuella sovande grannar. Hur som helst så tycker jag ljudet känns lite instängt, diskanten är klart dämpad motför mina classic-steg. Ska låta den gå ett tag innan jag byter tillbaka och jämför riktigt. Men än så länge känns ljudet lite "murrigt" och dovt.



MVH Martin


Ändra mellan läge TR å UL, men jag antar du redan testat båda, å du har säkert helt rätt i, att ljudet inte är så vasst som din trisse förstärkare.
Men vänta ännu med att ge ett slutligt omdömme.., vad kör du t.ex på för utgångar.., i vilket fall som helst, testa å byt.., hos mig är det stor skillnad mellan 4 å 8 ohm..

Sen kanske inte dina högtalare passar så bra heller.., det är ju största problemet med att köpa "lösa delar", alltså att inte veta om dom passar ihop..

Redigerat av humlan57, 16 mars 2010 - 15:46.


#143

Postad 16 mars 2010 - 15:31

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Du Martin..

Gillar du inte ljudet/diskanten så blir det till att leta upp rör med mer spets i.
Nåt direkt förslag har jag inte, men kanske Bensnake kan tipsa dig om nåt..

#144

Postad 16 mars 2010 - 15:36

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0

Ett säkert tecken på att denna har sämre headroom än dina tidigare förstärkare :D


Ha ha, ja kanske det..
Fast jag har ju fått det ljud jag vill ha, så det får vara vilka fel å brister som helst nu.., mina gamla trötta å slitna öron gillar åtminstone det dom hör.. :P

#145

Postad 16 mars 2010 - 15:58

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Förlåt om jag tjatar mycket men :D

Hur är tanken med dessa? Varför volymkontroll och ingångsväljare? De funktionerna finns väll i försteget?


http://cgi.ebay.co.u...8#ht_4711wt_939

#146

Postad 16 mars 2010 - 16:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Förlåt om jag tjatar mycket men :D

Hur är tanken med dessa? Varför volymkontroll och ingångsväljare? De funktionerna finns väll i försteget?


http://cgi.ebay.co.u...8#ht_4711wt_939


Du kan köra utan försteg. Det är väl praktiskt om man bara har tex en cd som källa?
Det var länge sen jag skippade försteg. Onödig kostnad och potentiell ljudförvrängare.

#147

Postad 16 mars 2010 - 16:42

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Å sen är vi fixerad vid att allt ska vara stereo, men inget säger att stegen inte kan användas som ren mono-uppsättning av nåt slag.....

#148

Postad 16 mars 2010 - 17:33

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Du kan köra utan försteg. Det är väl praktiskt om man bara har tex en cd som källa?
Det var länge sen jag skippade försteg. Onödig kostnad och potentiell ljudförvrängare.


Blir inte möjligheten att höja och sänka lite oprecis då? Jag menar två volym reglage är ju ganska svårt att få lika på?
Men de är ju onekligen en ganska intressant combo man kan bygga med dessa två klossar..

#149

Postad 16 mars 2010 - 18:28

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Ändra mellan läge TR å UL, men jag antar du redan testat båda, å du har säkert helt rätt i, att ljudet inte är så vasst som din trisse förstärkare.
Men vänta ännu med att ge ett slutligt omdömme.., vad kör du t.ex på för utgångar.., i vilket fall som helst, testa å byt.., hos mig är det stor skillnad mellan 4 å 8 ohm..

Sen kanske inte dina högtalare passar så bra heller.., det är ju största problemet med att köpa "lösa delar", alltså att inte veta om dom passar ihop..

Har testat alla kombinationer. Det låter bra, men jag hoppar inte av lycka än så länge. Fullt möjligt att mina högtalare är för tunga för en rörstärkare. Vi får väl se när den gått ett tag.

Du Martin..

Gillar du inte ljudet/diskanten så blir det till att leta upp rör med mer spets i.
Nåt direkt förslag har jag inte, men kanske Bensnake kan tipsa dig om nåt..

Låter den inte bättre än mina classic när den blivit riktigt inkörd så kommer jag nog försöka sälja den vidare. Känns inte som att jag vill sitta och köpa på mig en massa rör när jag inte vet om det blir nåt bättre. Men jag ska inte dra några slutsatser än.



MVH Martin

#150

Postad 16 mars 2010 - 19:02

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Tror inte att produkten i sig blir inkörd men dina öron möjligen, ge det minste en vecka att vänja dig vid ljudet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.