Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla in högtalare i förstärkare

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 december 2016 - 16:47

holm94
  • holm94
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag har en pioneer VSX-915 som jag ska koppla in två högtalare till. Grejen är den att högtalarlådorna har 1st bas, 2st mellanregister och 1st skrikare i sig. Det går alltså 4st kablar ut ur dem, två för basen och två för mellan&skrikare. Hur ska jag koppla för att få förstärkaren att skicka låga frekvenser till basen och resten till mellan&skrikare? Se bild.

Bifogad fil(er)


Redigerat av holm94, 05 december 2016 - 16:48.


#2

Postad 05 december 2016 - 17:03

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Säkert på att det inte är bi-wire bara?

#3

Postad 05 december 2016 - 17:31

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Koppla alla på front.

#4

Postad 05 december 2016 - 19:46

holm94
  • holm94
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ursäkta min okunnighet men vad betyder bi-wire?

För att förtydliga så hade den gamla förstärkaren skilda utgångar för bas och diskant. Det lät alltså inge bra om man kopplade tvärtom.

#5

Postad 05 december 2016 - 19:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Du får nog tala om vad det är för högtalare och gammal förstärkare det gäller om vi ska kunna hjälpa dig.



#6

Postad 05 december 2016 - 22:50

holm94
  • holm94
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
https://www.amazon.c...ries/B000065UV1

Detta är gamla stereon. Dessa högtalare tänkte jag använda igen. Detta ska bara lira lite musik i garaget.

#7

Postad 06 december 2016 - 07:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ajajaj, mina ögon :)

 

Trodde nästan att det var något sådant. Du trodde inte att det var värt att informera om att högtalarna tillhörde en sån där?

 

Hur som helst. Du behöver delningsfilter om du ska koppla in dem på rätt sätt. För att veta hur du konstruerar dem måste du veta värdena på elementen som sitter i högtalarna. Var du tar reda på det har jag ingen aning om.

 

Eller gör du det enkelt för dig och skaffar du ett par andra högtalare som har inbyggda delningsfilter. Ett par (i jämförelse) välljudande sådana med några år på nacken brukar gå att hitta för kaffepengar.



#8

Postad 06 december 2016 - 09:20

holm94
  • holm94
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nu ska jag inte säga för mycket, men tror att det sitter delningsfilter i högtalarna. Eller är det något jag har fått om bakfoten?

#9

Postad 06 december 2016 - 10:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

I så fall är det ju bara att parallellkoppla. Det värsta som kan hända är att du har fel och bränner elementen men det vore väl inte den största förlust världen sett ;)



#10

Postad 06 december 2016 - 10:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

I så fall är det ju bara att parallellkoppla. Det värsta som kan hända är att du har fel och bränner elementen men det vore väl inte den största förlust världen sett ;)

Nej för tusan, inte parallellkoppla högtalarelementen!!! Då blir det väldigt låg resistans som kan skada förstärkaren. :wacko:



#11

Postad 06 december 2016 - 10:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Om det är delningsfilter som han tror så blir det förstås inte halva impedansen.

 

Dessutom tror jag att förstärkaren eldar upp de där högtalarna långt innan den blir överbelastad. Men allt här är ju bara gissningar förstås.



#12

Postad 06 december 2016 - 10:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Om det är delningsfilter som han tror så blir det förstås inte halva impedansen.

 

Dessutom tror jag att förstärkaren eldar upp de där högtalarna långt innan den blir överbelastad. Men allt här är ju bara gissningar förstås.

Det är väldigt dumt att föreslå vissa saker baserat på tro och gissningar. Saker kan skadas.


Redigerat av Buddypresley, 06 december 2016 - 10:58.


#13

Postad 06 december 2016 - 10:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Lägg ner attityden tack. Finns det något annat att göra än att gissa i detta fallet? Eller du kanske sitter på parametrar och kopplingsschema för de där högtalarna?

 

Jag tycker dessutom att jag varit ganska tydlig med att det är just gissningar och att det finns vissa risker.



#14

Postad 06 december 2016 - 10:59

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 1

Lägg en femhundring och köp ett par okej begagnade högtalare istället är mitt tips.. i



#15

Postad 06 december 2016 - 12:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Lägg ner attityden tack. Finns det något annat att göra än att gissa i detta fallet? Eller du kanske sitter på parametrar och kopplingsschema för de där högtalarna?

 

 

Nej, jag har inget kopplingsschema så därför rekommenderar jag inte konceptet "friskt kopplat hälften brunnet"



#16

Postad 06 december 2016 - 13:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Lägg ner attityden tack. Finns det något annat att göra än att gissa i detta fallet? Eller du kanske sitter på parametrar och kopplingsschema för de där högtalarna?

 

Jag tycker dessutom att jag varit ganska tydlig med att det är just gissningar och att det finns vissa risker.

Jag håller faktiskt med Buddy här. Det är ju risk för att skada receivern om man parallellkopplar. Hade det varit enbart högtalarna som riskerades hade det ju varit lugnt.

 

Edit: Jaha, nu ser jag att Buddypresleys inlägg är redigerat. Det kan ju ha stått jätteelaka saker där som jag ser nu. Vad vet jag. Förlåt i så fall.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 06 december 2016 - 13:39.


#17

Postad 06 december 2016 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag håller faktiskt med Buddy här. Det är ju risk för att skada receivern om man parallellkopplar. Hade det varit enbart högtalarna som riskerades hade det ju varit lugnt.

 

Edit: Jaha, nu ser jag att Buddypresleys inlägg är redigerat. Det kan ju ha stått jätteelaka saker där som jag ser nu. Vad vet jag. Förlåt i så fall.

Jag lade till "saker kan skadas" och tog bort "skärpning nu". Det Loco reagerade på var troligen det att jag tyckte hans förslag var dåligt. :)



#18

Postad 06 december 2016 - 14:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nej jag reagerade på din ton plus att du helt verkade ignorera att jag faktiskt underströk att mina förslag baserades på gissningar och att det finns risker med det.

 

Jag rekommenderade honom dessutom att skippa hela idén och skaffa ett par "riktiga" högtalare med kända parametrar istället.



#19

Postad 06 december 2016 - 14:48

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Slutet gott, allting gott. Utom "tresladdsrymdskeppshögtalarna", då. :)

 

Men, till garaget duger väl vilka högtalare som hest? Bara de har en sladd in istället för 3.



#20

Postad 06 december 2016 - 15:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nej jag reagerade på din ton plus att du helt verkade ignorera att jag faktiskt underströk att mina förslag baserades på gissningar och att det finns risker med det.

 

Jag rekommenderade honom dessutom att skippa hela idén och skaffa ett par "riktiga" högtalare med kända parametrar istället.

Om jag skulle lägga upp en fråga hur nåt skall kopplas in så skulle jag inte vilja ha gissningar som svar eller rekommenderingar att köpa nåt annat. Bara svar från dom som vet hur det skall kopplas.



#21

Postad 06 december 2016 - 15:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Det får stå för dig. Mina svar var relevanta, allt du bidragit med är en ganska dålig stämning.



#22

Postad 06 december 2016 - 15:20

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ett alternativ kan vara att köpa ett billigt slutsteg och koppla på sub utgången och koppla in basen på slutsteget. och sedan koppla in skrikarna + mellan på front högtalarutgången.


Redigerat av semikbar, 06 december 2016 - 15:28.


#23

Postad 06 december 2016 - 15:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det får stå för dig. Mina svar var relevanta, allt du bidragit med är en ganska dålig stämning.

Ditt svar var en gissning. Mitt svar var att inte koppla som du gissade pga att det kan skada utrustningen. Vilket är mest vettigt?



#24

Postad 06 december 2016 - 15:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ett alternativ kan vara att köpa ett billigt slutsteg och koppla på sub utgången och koppla in basen på slutsteget. och sedan koppla in skrikarna + mellan på front utgången.

Fast det skulle kunna vara så att det är inbyggda filter på utgångarna som högtalarna är kopplade på och då måste det till filter ändå. Eller så kan det vara aktiva filter på utgångarna. Dessutom är det en trevägshögtalare = 6 slutsteg totalt. Jag tror inte det är värt det att köpa massa slutsteg enbart för att kunna använda dessa högtalare.



#25

Postad 06 december 2016 - 15:37

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Fast det skulle kunna vara så att det är inbyggda filter på utgångarna som högtalarna är kopplade på och då måste det till filter ändå. Eller så kan det vara aktiva filter på utgångarna. Dessutom är det en trevägshögtalare = 6 slutsteg totalt. Jag tror inte det är värt det att köpa massa slutsteg enbart för att kunna använda dessa högtalare.

Min tanke var att driva mellan och skrikarna med pioneeren och göra dom delningar för basen som behövs i pioneeren jag uppfattade det som om det går ut 2 kablar från varje högtalare alltså 4 totalt



#26

Postad 06 december 2016 - 15:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ditt svar var en gissning. Mitt svar var att inte koppla som du gissade pga att det kan skada utrustningen. Vilket är mest vettigt?

 

Det svar som du verkar hänga upp dig på var faktiskt inte min gissning utan TS egen (att det satt delningsfilter i högtalarna). Jag svarade att OM det gör det så kan han parallellkoppla. Om det inte sitter delningsfilter så riskerar TS att bränna diskanterna. Förstärkaren kommer inte att förstöras av det.

 

 

Min tanke var att driva mellan och skrikarna med pioneeren och göra dom delningar för basen som behövs i pioneeren jag uppfattade det som om det går ut 2 kablar från varje högtalare alltså 4 totalt

 

Fast nu börjar det ju spåra ur ordentligt här. Köpa nya slutsteg för att driva ett par högtalare som borde slängts ihop med den (gissningsvis) trasiga huvudenheten?

 

Ska det köpas in något ska det förstås köpas in ett par nya högtalare :)



#27

Postad 06 december 2016 - 15:44

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Känns väl absolut mest sannolikt att det fanns filter inbyggt på utgångarna från gamla förstärkaren, kan inte tänka att något i den prisklassen (ett par tusenlappar tror jag efter lite snabb googling) skulle ha en massa separata slutsteg internt, och om filtren satt i högtalaren så är det slöseri med material (pengar) att ha flera sladdar, så med tanke på att de säkert vill maxa sin vinst så kan man därmed utgå från att det satt filter i "förstärkar" delen.

 

Så ska det bli bra lär man då behöva filter för resp. element, men det kanske kan gå att fulla sig till i receivern? Att skicka bas frekvenserna till två kanaler, och resten till två andra och därmed använda fyra förstärkare?



#28

Postad 06 december 2016 - 15:49

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Min tanke var att driva mellan och skrikarna med pioneeren och göra dom delningar för basen som behövs i pioneeren jag uppfattade det som om det går ut 2 kablar från varje högtalare alltså 4 totalt

Jag läser slarvigt. Du har rätt. Nu när jag läste förstainlägget lite noggrannare så ser jag också att det med största sannolikhet inte sitter något filter i själva högtalarlådan. Detta eftersom det lät bajs om man bytte plats på kablarna som skulle gå till bas med kablarna som skulle gå till mellan/diskant. Eller tydligare, det sitter antagligen ett filter mellan mellan och diskant, men inget högpassfilter för de två tillsammans och inget filter till basen heller.

 

Det enda felet på din idé, förutsatt att delningsfrekvensen går att sätta tillräckligt högt i AVRen, är att basen blir i mono och antingen serie- eller parallellkopplad, vilket ställer lite krav på det tänkta slutsteget.

 

Men, jag tycker fortfarande att det är slöseri med resurser att köpa ett nytt slutsteg för att kunna driva dessa högtalare. Det finns så många andra högtalare som funkar utan extra slutsteg.



#29

Postad 06 december 2016 - 15:54

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Det svar som du verkar hänga upp dig på var faktiskt inte min gissning utan TS egen (att det satt delningsfilter i högtalarna). Jag svarade att OM det gör det så kan han parallellkoppla. Om det inte sitter delningsfilter så riskerar TS att bränna diskanterna. Förstärkaren kommer inte att förstöras av det.

 

 

 

Fast nu börjar det ju spåra ur ordentligt här. Köpa nya slutsteg för att driva ett par högtalare som borde slängts ihop med den (gissningsvis) trasiga huvudenheten?

 

Ska det köpas in något ska det förstås köpas in ett par nya högtalare :)

Håller med dig helt och hållet i det fallet köp ett par beggade högtalare istället  :)

Men Holm94 verkar ju väldigt förtjust i sina högtalare :wub: så det var bara ett litet förslag på hur han skulle kunna koppla in dom



#30

Postad 07 december 2016 - 15:12

holm94
  • holm94
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Haha vilken sandlåda detta vart. Hoppas ni har gaggat klart nu :) Enda anledning till varför jag frågade var för att jag fick denna förstärkare av en kompis och tänkte att jag kunde använda högtalarna som redan sitter högt på i varsin knut i garaget. Men svaret på min fråga är alltså att dessa högtalare inte går att koppla ihop med förstärkaren på ett bra sätt. Det är fritt fram att fortsätta tuppa sig i tråden, jag har fått svar på mitt. Over and out

#31

Postad 07 december 2016 - 16:08

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

'Det går visst, men det blir lite väl omständligt både ur en praktisk och ekonomisk synvinkel', tycker jag är en bättre sammanfattning på tråden :) kuckelikuuu





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.