Pentax K-5
534 svar i tråden
Pentax K-5
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
5
|
(5)
|
6 378:- |
|
Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
9 175:- |
|
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(3)
|
5 947:- |
|
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
2
|
(1)
|
9 499:- |
|
Pentax K-5 II
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
7 789:- |
|
Pentax K-5 II + 18-135/3,5-5,6 WR
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
10 730:- |
|
Pentax K-5 II + 18-55/3,5-5,6 WR
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
8 409:- |
|
Pentax K-5 IIs
(Digitala systemkameror)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
9 490:- |
|
1 relaterade trådar
Skickat 15 februari 2011 - 20:03
Jag behöver er hjälp med min beslutsångest. En pentax k-r med ett da70/f2.4 nu för 8000 eller en pentax k-5 med ett kitobjektiv om typ 2 månader.
(skall nämnas tre saker...
1: dels gillar jag inte zoomar,(i synnerhet kitzoomar utan någon som helst imponerande ljusstyrka (eller för den delen imponerande skärpa) men har inget direkt val, då jag inte kommer ha råd med mer än det.
2: Jag kommer ha råd att köpa en till pentax prime-glugg inom 2 månader om jag satsar på en kr och 70mm nu.
3: Jag gör en uppgradering från en panasonic GF1 (som inte på något sätt är en dålig kamera, jag kommer behålla den som festkamera+bära med sig i väskan hela tiden-kamera) Men vilken ny spegelreflex jag än väljer i detta läge kommer vara en rejäl uppgradering när det kommer till allt förutom portabilitet))
Just nu lutar jag ganska starkt mot en k-r, då den kommer vara en såpass stor uppgradering för mig, så jag skulle tro att den kommer hålla alldeles utmärkt tills en framtida k-3 visar sig. (och om den inte gör det så har k-5 sjunkit i pris ganska rejält....)
Skickat 15 februari 2011 - 20:19
Jag tror du kommer ha roligare om du lägger pengar på objektiv. Ett kitobjektiv är en större begränsning för fotandet än K-r någonsin kommer vara imo.
Bra deal också om man ser till styckpriserna
Lägg sedan till nån av (ok, helst båda):
Så har du en samling av klass.
Och när du har de tre så kommer du ångra att du inte hade K-5
Skickat 15 februari 2011 - 20:34
HA! Tack supernaut för att du stödjer den teori jag har i mitt huvud!
35an är extremt intressant sen om det blir k-r:en, när man är en ganska så "erfaren" systemkameraänvändare (haft sony a300 och canon eos 550d också) så känns inte kitobjektivet så attraktiv alls. (även om just k-5an får mig mer upphetsad än en.... ja, den meningen vill jag inte fortsätta...)
Det här inlägget har ändrats av Floyd The Barber 15 februari 2011 - 20:37
Skickat 15 februari 2011 - 20:45
Floyd The Barber Feb 15 2011, 20:34 skrev:
HA! Tack supernaut för att du stödjer den teori jag har i mitt huvud!
35an är extremt intressant sen om det blir k-r:en, när man är en ganska så "erfaren" systemkameraänvändare (haft sony a300 och canon eos 550d också) så känns inte kitobjektivet så attraktiv alls. (även om just k-5an får mig mer upphetsad än en.... ja, den meningen vill jag inte fortsätta...)
Det var min förnuftiga sida som skrev förra inlägget. Min oförnuftiga säger K-5 + de objektiven du tänkt 
Om det inte är högiso-prestandan som lockar med K-5 så kanske K-7 är ett bra alternativ? Borde finnas till bra pris nu när folk byter upp sig
Nu ska jag kela med min. Hälla upp ett glas armagnac och läsa ett avsnitt till i manualen. Man hittar alltid nån finess man inte visste man saknade
Skickat 16 februari 2011 - 11:10
Mikael_R Feb 15 2011, 19:29 skrev:
Ok... nu är jag med i den här klubben 
Sweet! Grattis till en ny kamera, blir det mer bilder nu?
Floyd The Barber Feb 15 2011, 20:03 skrev:
Jag behöver er hjälp med min beslutsångest. En pentax k-r med ett da70/f2.4 nu för 8000 eller en pentax k-5 med ett kitobjektiv om typ 2 månader.
K-5 är ju en schysst kamera men DA70+K-r för de priset känns väldigt bra, om det är så att du inte har pengar nog till en K-5 gå självklart på K-r, objektiv är ju roligt
Skickat 16 februari 2011 - 12:08
GroKKen Feb 16 2011, 11:10 skrev:
Sweet! Grattis till en ny kamera, blir det mer bilder nu? 
Ha ha. Ja viljan finns ju i alla fall
Skickat 16 februari 2011 - 18:34
Jag ger möjligen LBA ett nytt ansikte, inhandlade idag ett DA70/2.4 på mediamarkt för 2799.
Enda problemet är att jag inte har en pentaxkamera....
Skickat 16 februari 2011 - 18:48
Floyd The Barber Feb 16 2011, 18:34 skrev:
Jag ger möjligen LBA ett nytt ansikte, inhandlade idag ett DA70/2.4 på mediamarkt för 2799.
Skämtar du???????
Det måste vara felmärkt!
Skickat 16 februari 2011 - 18:56
Mikael_R Feb 16 2011, 18:48 skrev:
Skämtar du???????
Det måste vara felmärkt!
Det var ett "endast detta exemplar"-objektiv, så det har antagligen suttit på en kamera som dom visat upp. Men testsköt kort med det, och det var helt repfritt, i nyskick helt enkelt. Fick med kartong, deras lilla fina läderpåse och allt, plus 2 års garanti. Så kunde liksom inte motstå det.
Men ja, närapå att det var felmärkt ändå...
Det här inlägget har ändrats av Floyd The Barber 16 februari 2011 - 18:57
Skickat 16 februari 2011 - 19:07
Mikael_R Feb 15 2011, 19:29 skrev:
Ok... nu är jag med i den här klubben 
Missade denna innan. Trodde nog du skulle motstå en stund till. 
K-7 till tjejen då?
Floyd The Barber Feb 16 2011, 18:34 skrev:
Det är nog den lite ovanligare typen av LBA  Men du ska nog hinna med de andra typerna med ska du se
Innebär detta att du inte kommer köpa K-r?
Skickat 16 februari 2011 - 19:17
Supernaut77 Feb 16 2011, 19:07 skrev:
Det är nog den lite ovanligare typen av LBA  Men du ska nog hinna med de andra typerna med ska du se
Innebär detta att du inte kommer köpa K-r? 
Det är nog detta som gör att jag kommer köpa k-r, visste om priset redan igår, därav kr+da70 för 8 papp. Nu skulle man ju visserligen kunna vänta lite och köpa ett k-5 hus, men k-r är en såpass kompetent kamera att det känns mer värt att köpa den och sen komplettera med en schysst fast glugg, än att vara fast ett tag med enbart en 70mmare som walkaround lins.
Om jag haft en bra systemare sen innan är det troligt att jag skulle bli "missnöjd" med en k-r, men jag kommer som sagt från en Panasonic GF1a, som t.ex. får mer än 20 poäng mindre på dxo-marks test för sensorer, så jag kommer ändå få ett helt extremt uppsving när det kommer till det dynamiska omfånget, iso-prestandan och skärpedjupet.
(återigen inte menat som att menat som att min gf1:a är dålig, den är grym)
Skickat 16 februari 2011 - 19:59
Supernaut77 Feb 16 2011, 19:07 skrev:
Missade denna innan. Trodde nog du skulle motstå en stund till. 
K-7 till tjejen då?
Njae, K-7'an ska finansiera K-5'an kan man säga. Tiden är NU när det gäller sådant. Många som vill köpa K-7 till ett bra pris nu, och jag är realist (till skillnad mot vissa på Blocket). Så någon på Tradera kommer nog att göra ett kap och nån vecka.
Skickat 16 februari 2011 - 22:41
Mikael_R Feb 16 2011, 19:59 skrev:
Njae, K-7'an ska finansiera K-5'an kan man säga. Tiden är NU när det gäller sådant. Många som vill köpa K-7 till ett bra pris nu, och jag är realist (till skillnad mot vissa på Blocket). Så någon på Tradera kommer nog att göra ett kap och nån vecka. 
Det kostar ju att ligga på topp!
Grattis Mikael till en bra kamera!
Vad kommer vi att få se för gluggar?
Hur såg man hur många kort man tagit med kamera????
Det här inlägget har ändrats av RedMarathon 16 februari 2011 - 22:43
Skickat 16 februari 2011 - 23:03
RedMarathon Feb 16 2011, 22:41 skrev:
Det kostar ju att ligga på topp!
Grattis Mikael till en bra kamera!
Vad kommer vi att få se för gluggar?
Hur såg man hur många kort man tagit med kamera????
Tack du!
Bästa sättet är att ladda ner ett program.... som jag inte kommer ihåg vad det heter jusst nu....  Undra om det heter PhotoMe eller nåt i den stilen. Där ska man kunna se det mesta som finns inne i kameran inkl rätt antal exponeringar (från första text exponeringen från fabriken).
Har för mig att jag kollade min K-7 när den var ny och visade på 185 exponeringar från fabrik
Skickat 17 februari 2011 - 01:14
Skickat 17 februari 2011 - 08:26
access Feb 17 2011, 01:14 skrev:
Tyvärr inte min samling. 
Tyvärr inte min heller
Floyd The Barber: Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att du ska ha K-5 ändå. Speciellt som du haft instegskameror innan. K-r må ha mkt bättre sensor än GF1, men nu får du full kontroll, massa inställningsmöjligheter efter dina behov, mm.
K-5 har helt dödat min uppgraderingssträvan, så bra är den. Enda som skulle locka mig är en FF om de nu någonsin släpper en.
Skickat 17 februari 2011 - 09:40
Supernaut77 Feb 17 2011, 08:26 skrev:
Floyd The Barber: Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att du ska ha K-5 ändå. Speciellt som du haft instegskameror innan. K-r må ha mkt bättre sensor än GF1, men nu får du full kontroll, massa inställningsmöjligheter efter dina behov, mm.
K-5 har helt dödat min uppgraderingssträvan, så bra är den. Enda som skulle locka mig är en FF om de nu någonsin släpper en.
Men såndär vill jag ju inte höra!
Men tror att det bli så att vädret avgör hur det blir, är inte speciellt sugen på att gå ut och fota när det blåser, är svinkallt och allmänt vitt ute, så då kan jag hålla mig, såfort våren börjar närma sig så kommer dock fotosuget något extremt, så då kan jag inte vänta längre =dvs, om våren kommer sent så har jag lyckats spara ihop till en k-5 :=
Access:Ett limited LBA har redan börjat haha
Det här inlägget har ändrats av Floyd The Barber 17 februari 2011 - 09:41
Skickat 17 februari 2011 - 21:35
Har nu dragit av några hundra bilder här hemma på kvällarna.
Jag blir lite fundersam över problemen dom har på PF, dom får det att låta som en jätte grej. Och har man följt trådarna så blir man ju lite påverkad av det. Därför var jag var lite rädd för fokus fel i dämpat ljus.
Jag har grymt dämpat glödlampsljus här. Jag vet inte hur dom testar det där, kan inget om "EV" och sånt....men jag har f-n inte sett en enda antydan till fokus missar och då har jag fotat med 2,8 och ISO 6400 och slutartider runt 1/100. Det är väl ganska mörkt ändå?
Jag har även provat att studsa blixt i P-TTL och kameran exponerar korrekt och riktigt, inte för ljust som det blir för vissa andra.
Inga fläckar än men de kan ju dyka upp....
Ja ja... jag är grymt imponerad av K-5'an. Det är en helt annan kamera än K-7'an!
Man blir kär i avtrycket, det är f-n nästan beroendeframkallande att lyssna på kameran
Skickat 17 februari 2011 - 21:40
Mikael_R Feb 17 2011, 21:35 skrev:
Man blir kär i avtrycket, det är f-n nästan beroendeframkallande att lyssna på kameran 
Haha! Skön kommentar! Har du lukttestat den än då
Skickat 17 februari 2011 - 21:45
x-country Feb 17 2011, 21:40 skrev:
Haha! Skön kommentar! Har du lukttestat den än då 
Nej... men däremot så har frugan gått med på att jag får sova med kameran i natt  bara en natt i veckan dock......
Skickat 17 februari 2011 - 22:45
Mikael_R Feb 17 2011, 21:45 skrev:
Nej... men däremot så har frugan gått med på att jag får sova med kameran i natt  bara en natt i veckan dock......
På soffan då förstås
Skickat 19 februari 2011 - 23:31
Kan efter några kvällars testande bekräfta att K-5 har problem med front fokus i svagt glödlamps ljus. Jag tycker inte att problemet är extremt. Orkar inte posta bild exempel då jag tycker det känns onödigt.
Testade med mitt 100mm objektiv. Svårt att se det vid närgränsen men 3-5 meter bort vid f2,8 så ser man det tydligt och det avhjälps genom -10 på AF justeringen. Verkar även som, andra påstår, att vid LV så syns det inte.
Jag hänger inte läpp för det men vi får väl hoppas på en lösning från Pentax då detta verkar dra ut på tiden för dom.
Skickat 21 februari 2011 - 09:11
Hej!
Ansluter till ledet efter noga övervägande. Undersökte detta tidigt då jag har stort sentimentelt värde i farfars gamla gluggar. Ska bli kul att föra traditionen vidare.
Pentax K-5
DA* 16-50mm
DA* 200mm
Gamla gluggar:
Pentax SMC 55mm f2
Chinon 55mm f1.7
Expert? 28mm f2.8
Sigma 400mm f5.6 mirror telephoto.
Sigma 28mm f2.8 mini wide: Detta passar ej på min K-5. Verkar som att "bländarpinnen" är för lång, den tar alltså emot innan man får 100% kontakt med huset och går således ej vrida runt  .
Skickat 21 februari 2011 - 09:33
kristofer2 Feb 21 2011, 09:11 skrev:
Hej!
Ansluter till ledet efter noga övervägande. Undersökte detta tidigt då jag har stort sentimentelt värde i farfars gamla gluggar. Ska bli kul att föra traditionen vidare.
Pentax K-5
DA* 16-50mm
DA* 200mm
Gamla gluggar:
Pentax SMC 55mm f2
Chinon 55mm f1.7
Expert? 28mm f2.8
Sigma 400mm f5.6 mirror telephoto.
Sigma 28mm f2.8 mini wide: Detta passar ej på min K-5. Verkar som att "bländarpinnen" är för lång, den tar alltså emot innan man får 100% kontakt med huset och går således ej vrida runt  .
Vad trevligt, grattis till en fin kamera och kul att du valde Pentax  . Två DA* objektiv är ju riktigt nice då är du väl förbered för dåligt väder. De gamla gluggarna påminner en hel del om några jag har om än inte exakt.
Däremot har jag precis den där versionen av Sigma 28mm f2.8 mini wide. Om jag har förstått saken rätt finns den i en mini wide och en mini wide II som är en senare version som är bakåtkompatibel. Använde den i somras på en gammal analog Chinon kamera, här är en bild som jag scannat in
Jag har tänkt modda den så att den går att använda på en digital SLR men det har inte blivit av än. Om jag kommer ihåg rätt så är det inte pinnen som styr bländaren som är felet utan det är skyddet för den där pinnen som är problemet. Googla lite snabbt hittade inte den länken jag tänkte på men hittade en till pentaxforums där de diskuterar just den här linsen. Det finns lite bilder som illustrerar problemet där också.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...lens-mount.html
Om jag har för mig rätt så vad jag läst innan och sett så var det en som modifiera sin med en drämmel, nackdelen där är att man får en massa metalspån som kan hamna lite varstans. Tror mer på att knipsa av den med någon slags tång. Blir inte lika mjukt kanske men det borde inte spela någon roll?
Skickat 21 februari 2011 - 11:09
GroKKen Feb 21 2011, 09:33 skrev:
Vad trevligt, grattis till en fin kamera och kul att du valde Pentax  . Två DA* objektiv är ju riktigt nice då är du väl förbered för dåligt väder. De gamla gluggarna påminner en hel del om några jag har om än inte exakt.
Jag har tänkt modda den så att den går att använda på en digital SLR men det har inte blivit av än. Om jag kommer ihåg rätt så är det inte pinnen som styr bländaren som är felet utan det är skyddet för den där pinnen som är problemet. Googla lite snabbt hittade inte den länken jag tänkte på men hittade en till pentaxforums där de diskuterar just den här linsen. Det finns lite bilder som illustrerar problemet där också.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...lens-mount.html
Om jag har för mig rätt så vad jag läst innan och sett så var det en som modifiera sin med en drämmel, nackdelen där är att man får en massa metalspån som kan hamna lite varstans. Tror mer på att knipsa av den med någon slags tång. Blir inte lika mjukt kanske men det borde inte spela någon roll?
Tackar!
Ja jag har för avsikt att ta mycket foto utomhus, dels sport men även naturfoto djupt inne i skogarna, därav föll DA* objektiven mig i smak. Nackdelen med dom är väl vikten men tycker ändå att WR väger upp det.
Lysande länk till problemet med sigman. Har själv försökt söka på det men hittar bara felet många har med ricoh-anpassade objektiv. Blir till att skruva bort skyddet för att sedan slipa ner det och återmontera.... Uppdaterar hur det går  . Fin bild, ökar suget att lösa problemet!
Skickat 21 februari 2011 - 11:20
kristofer2 Feb 21 2011, 11:09 skrev:
Tackar!
Ja jag har för avsikt att ta mycket foto utomhus, dels sport men även naturfoto djupt inne i skogarna, därav föll DA* objektiven mig i smak. Nackdelen med dom är väl vikten men tycker ändå att WR väger upp det.
Lysande länk till problemet med sigman. Har själv försökt söka på det men hittar bara felet många har med ricoh-anpassade objektiv. Blir till att skruva bort skyddet för att sedan slipa ner det och återmontera.... Uppdaterar hur det går  . Fin bild, ökar suget att lösa problemet!
Har inte testat dem själv men du lär nog bli nöjd med dem, sedan finns alltid risken att man vill ha mer  . Vad bra, har själv en Ricoh 50mm f2 som hade den där ökända lilla pinnen på sig när jag köpte den men den var enkel att modifiera bort  . Uppdatera gärna med bilder och så hur det går för dig så kanske jag kan få tummen ur någon gång och fixa min
Skickat 22 februari 2011 - 17:36
Riktigt trevlig samling med objektiv du har där kristofer2. Bra match till K-5:an.
Skulle gärna ha en 16-50 och 200 som sällskap för min 50-135.
Skickat 24 februari 2011 - 12:52
Hoppat av K-5 tåget för tillfället. Tillbaka lämnad på ångerrätt. Fick ett riktigt prakt exemplar tror jag  Sensor fläckar kom efter några hundra bilder, sensorn något sned, fullständig framfokus i glödlamps ljus..... Jag talade om det för killen på Cyberphoto. Han lätt trött.. suckade lite sådär, ville inte säga det men det lät på tonen som att dom fått tillbaks några stycken.
Edit:
jaja... jag har ju min gamla K-7 kvar!
Det här inlägget har ändrats av Mikael_R 24 februari 2011 - 12:55
Skickat 24 februari 2011 - 13:10
Hmm.. kommer fläckarna med tiden?  Får hålla ett öga på mitt ex. Har faktiskt inte kollat efter fläckar sedan jag fick mitt nya hus. Men har knappt använt det heller. För lite tid och inspiration 
Glödlampsljuset är nog samtliga drabbade av tror jag. Intressant undersökning som Falk gjort förresten. Hoppas det kommer en FW som tar hand om detta. Mitt alternativ är att gå tillbaka till K100D och det är inte lika lätt som till K-7 
Hur såg du att sensorn satt snett? Bra att veta vad man ska leta efter (eller inte).
Det här inlägget har ändrats av Supernaut77 24 februari 2011 - 13:11
Skickat 24 februari 2011 - 13:17
Supernaut77 Feb 24 2011, 13:10 skrev:
Hmm.. kommer fläckarna med tiden?  Får hålla ett öga på mitt ex. Har faktiskt inte kollat efter fläckar sedan jag fick mitt nya hus. Men har knappt använt det heller. För lite tid och inspiration 
Glödlampsljuset är nog samtliga drabbade av tror jag. Intressant undersökning som Falk gjort förresten. Hoppas det kommer en FW som tar hand om detta. Mitt alternativ är att gå tillbaka till K100D och det är inte lika lätt som till K-7 
Hur såg du att sensorn satt snett? Bra att veta vad man ska leta efter (eller inte).
Ähhh inte vet jag om dom kommer efter lite vibrationer eller nåt... kan inte säga nåt säkert om det. Hade inte ett kluster med fläckar men några utspridda och det var tydliga "stains", det är jag säker på i alla fall.
Ja Falk är duktig, och han sätter sig en knepig sits mot Pentax, fast man antar ju att dom är tacksamma för det han gör.
Jag såg det på bilderna, det kan ju vara sökaren också... vet ej, men snett vart det.
Skickat 24 februari 2011 - 13:25
Mikael_R Feb 24 2011, 13:17 skrev:
Ja Falk är duktig, och han sätter sig en knepig sits mot Pentax, fast man antar ju att dom är tacksamma för det han gör.
Det har jag svårt att tro att de tycker. Jag tror de känner till det han kommer fram till men att det inte borde komma fram så tydligt i ljuset
Skickat 24 februari 2011 - 14:39
Borde ju vara smal sak att fixa den där fokusgrejen eftersom det konsekvent siktar fel vid vissa ljusförhållanden. Har väl historiskt sett varit problem med fokusering i ljus med olika våglängder.
Skickat 24 februari 2011 - 16:35
Mikael_R Feb 24 2011, 12:52 skrev:
Hoppat av K-5 tåget för tillfället. Tillbaka lämnad på ångerrätt. Fick ett riktigt prakt exemplar tror jag  Sensor fläckar kom efter några hundra bilder, sensorn något sned, fullständig framfokus i glödlamps ljus..... Jag talade om det för killen på Cyberphoto. Han lätt trött.. suckade lite sådär, ville inte säga det men det lät på tonen som att dom fått tillbaks några stycken.
Edit:
jaja... jag har ju min gamla K-7 kvar! 
Trist med fel på nya produkter.
Undrar hur länge det dröjer innan dom löst problemen?
Kanske löst till sommaren???
Det här inlägget har ändrats av RedMarathon 24 februari 2011 - 16:36
Skickat 24 februari 2011 - 18:05
Jag tror dom fixar det rätt snart, men det kan lika gärna ta ett par månader också. Dom måste testa själva också, i labb. Och dom måste förmodligen testa med fin kallibrerad optik eller något, samt en hel drös med kameror.....
Alltså rent generellt så har ALLA kameror problem med fokus vid dessa ljusförhållanden. Men min K-7 funkar "bättre" i samma ljus och jag har aldrig sett det som ett problem, även fast den kanske fram fokuserar något. Det är inte lika märkbart som hos K-5 mao.
Problemet ÄR nu, att vi har det lilla extra +'et i SAFOX som enligt Pentax ska göra kameran bättre i dessa förhållanden, men det har gått fel någonstans och +'et som vi betalat för funkar inte som utlovat.
Samma funktion finns hos 645D men inga fel har rapporterats där, så man får anta att det är en programerings sak!
Jag orkar dock inte vänta (funderingar, garanti karuseller) och jag har en bra kamera så jag lämnade tillbaks helt enkelt.
Skickat 03 mars 2011 - 16:51
Hörde av mig till kameraservice idag för att höra när man skulle tänka sig att få tillbaka en ny k-5a, de hade inte hört något ifrån belgien om utbytes kameror, men kanske nästa vecka
feelsbadman.jpg
Skickat 10 mars 2011 - 10:02
-
jot
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Firmware 1.03 släpptes i natt. Ska fixa AF-problemet.
Pentax K-5 Firmware 1.03 Released
Skickat 10 mars 2011 - 10:32
Ska bli kul att prova ikväll
Skickat 10 mars 2011 - 13:49
Jo då! Det diskuteras flitigt på PF just nu  De riktiga hårdingarna testar i sjukt låga ljusnivåer  Överdrivet tycker jag...
Firmware'en verka lösa FF problemet i de "rätta" ljus fårhållandena (där den ska fungera) i alla fall!!!
Heja Pentax!!!
Kanske blir en K-5 för mig till sommaren eller hösten  Nu råkade jag köpa en massa objektiv.....
Skickat 10 mars 2011 - 17:01
melanderhenrik Mar 3 2011, 16:51 skrev:
Hörde av mig till kameraservice idag för att höra när man skulle tänka sig att få tillbaka en ny k-5a, de hade inte hört något ifrån belgien om utbytes kameror, men kanske nästa vecka
Pratade med kameraservice i tisdags och de sa att dem hade skickat ersättningskameror från Belgien och att de borde få dem igår eller idag. Så förhoppningsvis inte så långt kvar tills man har en igen
jot Mar 10 2011, 10:02 skrev:
Firmware 1.03 släpptes i natt. Ska fixa AF-problemet.
Sweet
Edit:"Nu råkade jag köpa en massa objektiv.....", Vad har du nu köpt?  . En 18-135 är inte en massa objektiv, hmmm
Det här inlägget har ändrats av GroKKen 10 mars 2011 - 17:03
Skickat 14 mars 2011 - 18:13
Äntligen har man fått tillbaka en ny K-5a. Var precis och hämta ut den nya  .
Uppdatering: Var jag som gjorde fel, kom på att jag lade ur min laddare här hemma så att den inte skulle försvinna innan jag skickade iväg kameran. Så jag som gjorde fel , *skäms*  , Kameraservice har inte alls glömt skicka tillbaka min laddare. Däremot saknar jag min kamerarem som jag skickade in. Får se om de kan fixa någon sådan åt mig.
Edit: Tog en testbild nyss som jag kollat på i LR och vad jag kunde se fanns det inga sensorfläckar, så det är iaf positivt
Det här inlägget har ändrats av GroKKen 14 mars 2011 - 19:20
Skickat 15 mars 2011 - 19:15
Hämtade ut min k-5a idag, fick en med 400xxxxx
Skickat 15 mars 2011 - 20:13
Sådär, nu har jag testat litegranna, men oj så bra autofocusen fungerar nu, om det är nya kameran eller 1.03 vet jag inte, men focusen var spot on på f/1.4 på en grå katt i halvdassigt ljus.
Inga fläckar ännu
Äntligen så har man en ordentlig kamera igen
Skickat 17 mars 2011 - 08:05
Fick hem en ny rem från Kameraservice, mailade dem och dagen efter fick jag en ny, så nu är allt frid och fröjd igen. Får ta och testa lite fokus och så inte hunnit med att göra det än
Skickat 17 mars 2011 - 11:32
Jag har nu haft min k5 sen i höstas (min första SLR) och tycker att den fungerar jättebra och jag lär mig mer och mer. Nu håller jag på och funderar på vad man ska investera i härnäst.
Extern blixt skulle vara trevligt till nästa vinter då jag tyckte att det var riktigt svårt att ta bra kort inne (blir ju mkt barnbilder) i vintras, kameran gick nästan alltid upp på iso 3200 och även om det ser väldigt bra ut för så höga iso får man ju en del brus. Ang blixt, kan man använda blixt från olika tillverkare eller är det pentax som gäller? Vilka blixtar rekommenderar ni?
Edit: Såg precis på cyberphoto att man tex kan ha dörr-blixtar men att k5 inte stöds än... synd när dom har kampanjpris
Annars är det väl gluggar, jag har ju bara kitzoomen på just nu. Har testat med pappas SMC pentax-m 1:2 50mm men jag tycker att det är rätt svårt utan AF, jag ser det inte lika tydligt som jag minns att man gjorde på hans gamla pentax. Där fanns nån tvådelad cirkel i mitten som hjälpte.
Om man ska utöka sin samling vad är ett bra nästasteg? Jag fotar mest min son och utflykts/semesterfoton.
En tredje grej jag kollat lite på är väl stativ, om man ska ha nåt att försöka få till enklare porträttfoto med när han blir lite äldre och kan sitta still ett par sekunder
Inser att jag verkar helt förvirrad här och det är helt korrekt också  Jag tycker dock att det är roligt men är lite vilsen om vad nästa steg är
Det här inlägget har ändrats av hiflyer 17 mars 2011 - 11:37
Skickat 17 mars 2011 - 12:02
hiflyer Mar 17 2011, 11:32 skrev:
Jag har nu haft min k5 sen i höstas (min första SLR) och tycker att den fungerar jättebra och jag lär mig mer och mer. Nu håller jag på och funderar på vad man ska investera i härnäst.
Extern blixt skulle vara trevligt till nästa vinter då jag tyckte att det var riktigt svårt att ta bra kort inne (blir ju mkt barnbilder) i vintras, kameran gick nästan alltid upp på iso 3200 och även om det ser väldigt bra ut för så höga iso får man ju en del brus. Ang blixt, kan man använda blixt från olika tillverkare eller är det pentax som gäller? Vilka blixtar rekommenderar ni?
Edit: Såg precis på cyberphoto att man tex kan ha dörr-blixtar men att k5 inte stöds än... synd när dom har kampanjpris
Annars är det väl gluggar, jag har ju bara kitzoomen på just nu. Har testat med pappas SMC pentax-m 1:2 50mm men jag tycker att det är rätt svårt utan AF, jag ser det inte lika tydligt som jag minns att man gjorde på hans gamla pentax. Där fanns nån tvådelad cirkel i mitten som hjälpte.
Om man ska utöka sin samling vad är ett bra nästasteg? Jag fotar mest min son och utflykts/semesterfoton.
En tredje grej jag kollat lite på är väl stativ, om man ska ha nåt att försöka få till enklare porträttfoto med när han blir lite äldre och kan sitta still ett par sekunder
Inser att jag verkar helt förvirrad här och det är helt korrekt också  Jag tycker dock att det är roligt men är lite vilsen om vad nästa steg är
Angående objektiv så kanske du ska börja med att titta på något ljusstarkare, typ f2,8 över hela zoom omfånget. Då kan du få trevliga bilder med kort skärpedjup, samt bättre möjlighet innomhus.
Kanske en Sigma eller Tamron? Dom har zoomar typ 18-50 eller liknande med f2,8.
Pentax DA* 16-50 SDM är ju annars det ultimata alternativet, men det kostar ju lite!
Ett mycket prisvärt pentax objektiv just nu är ju DA 35 2,4, det är toppklass optik i ett litet format. Det är en fast brännvidd på 35mm. Prova att fota med din kitzoom inställd på 35mm och fundera om det kan vara nåt. Det är en ganska skön brännvidd som funkar till allt.
Ett fast objektiv är även det bästa sättet att utveckla sig på, man måste tänka mer på komponering, zoomen sitter i benen. Det håller även mycket högre bildkvalitet än zoomar. Och med DA 35'ans bländare 2,4 så kan du få till sköna bilder.
Du har alla möjligheter med Pentax! Om du skulle gilla fasta objektiv så har du DA Limited serien: 15, 21, 35, 40, 70. Dessa små objektiv håller mycket hög optisk prestanda och överlägsen byggkvalitet. Lite entusiast varning på dom kan man säga. Jag har DA 15 och 40. Har fotat väldigt mycket på min son med DA 40. Funkar utmärkt!
Vilket steg som är nästa kan bara du veta. Det naturliga är att byta ut kitzoomen, mot en fast eller en bättre zoom. Du får fundera lite själv där. Tänk först och främst på vad du har råd med!!!
Men som sagt. En bra grej att börja med är att ställa in zoomen på en brännvidd, typ 35mm eller 50mm och bara fota så. Då känner du om du kan tänka dig att köpa ett fast objektiv eller hålla dig till zoom.
Jag skulle rekomendera dig att du bygger ditt system på 1 st normal zoom och sen flera fasta! Det är alltid skönt att ha ett zoom objektiv.
Du nämner även blixt. För min egen del så öppnades en helt ny värld med blixten. Det blir enorm skillnad på fotot.  Jag fotar alltid min son med blixt, och man kan lära sig att blanda in ljuset från blixten med det naturliga ljuset runt omkring. Det blir mycket fina bilder på det viset.
Pentax har en blixt som heter AF-540. Den har full P-TTL vilket är automatisk exponering, och ett huvud som du kan rikta mot tak och vägg åt alla håll. Den funkar riktigt bra, men är lite dyr. Finns en begagnad på tradera  som funkar mycket bra är hel och ren
Jag skulle nog rent av påstå att om du väljer att köpa blixt så kommer ditt kitobjektiv att få nytt liv, den blir användbar på ett helt annat sätt innomhus. Det finns alltid tak och väggar som fungerar som jätte stora ljus studsare och det blir riktigt trevlig att fota. Då kanske det finns pengar över till en DA 35 2,4 som är ett utmärkt fast objektiv att börja med.
Så... nu har du lite att fundra på!
Det här inlägget har ändrats av Mikael_R 17 mars 2011 - 12:03
Skickat 17 mars 2011 - 12:17
Några exempel tagna med Pentax DA 16-45 f/4 och blixten Pentax AF-540 FGZ.
Blixten är studsad mot tak eller vägg i alla bilderna.
IMGP6807.jpg 679,56K
0 Antal nedladdningar
IMGP6887.jpg 255,04K
0 Antal nedladdningar
IMGP7845.jpg 613,71K
0 Antal nedladdningar
Skickat 17 mars 2011 - 12:27
hiflyer: Kollar du på blixtar ska Metz vara bra. Säkert bättre byggkvalitet än Pentax egna.
Annars kanske en telezoom. För rimliga pengar finns bara 55-300 vilken är mkt bra
Macro? Jag fotar mest det och min favorit är en FA 50/2.8.
Skickat 18 mars 2011 - 11:09
Tack så mycket för svaren. Jag ska fundera lite och planera lite för när min föräldraledighet är slut. Då kommer budgeten bli större och utrymmet för leksaker växa
Skickat 18 mars 2011 - 17:27
Mikael_R Mar 17 2011, 12:17 skrev:
Några exempel tagna med Pentax DA 16-45 f/4 och blixten Pentax AF-540 FGZ.
Blixten är studsad mot tak eller vägg i alla bilderna.
riktigt bra bilder!
Skickat 21 mars 2011 - 17:43
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Hemma
- → Digitalkameror & Videokameror
- → Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
Dagens CD-tips!
AXL72
2013-05-22 21:04:04
-
James, Ride, The Charlatans, My Bloody Valentine...
AXL72
2013-05-22 20:59:29
-
Indie
AXL72
2013-05-22 20:57:26
-
Brittisk indie a´la 90's
AXL72
2013-05-22 20:52:10
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|