Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,3 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6,2 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#551

Postad 01 oktober 2008 - 16:53

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej igen,
Var i kontakt med Acers support och fick till svar att jag skulle uppgradera min BIOS. Har fått ner filerna men är det bara till att klicka på dos kommando filen eller ska man göra på ngt annat sätt?
Så om någon kunde skriva eller länka till en idotsäker guide så skulle detta vara uppskattat!

Mvh B

Edit: Har förstått att man uppgraderar vid uppstart innan xp har kommit igång, kan man boota från ett sd kort på 2 gb eller behöver det vara ett usb minne?

Det där med att boota ifrån ett SD kort verkar det råda delade meningar om. Har själv inte provat.
Har dock läst på lite andra forum och där verkar det som vissa får det att fungera och somliga säger att det inte fungerar. Så jag kan nog bara råda dig till att prova. Gör ditt SD kort bootbart och testa först och ha det i den ena kortläsaren. Tryck sedan F12 i uppstarten för att ändra bootordning. SD kortet ska då finnas med i lista av enheter om det fungerar. Fungerar det inte så gör om proceduren fast sätt SD kortet i den andra läsaren.

Själv använde jag mig av ett USB-minne när jag uppgraderade min BIOS.

#552

Postad 01 oktober 2008 - 18:56

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej igen,
Har nu fått in ny biosen och datorn funkar klockrent. Körde via usb minne, en kompis hade ett liggandes så jag körde safe.
Tackar för alla svar dock..kanske återkommer om fler problem uppstår..:P

Mvh
B

#553

Postad 01 oktober 2008 - 23:02

jannelindberg
  • jannelindberg
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Acer Aspire One A150 - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" för ~3000 SEK.

Såg att en massa mindre återförsäljare lagt upp Aspire One med 160GB disk samt XP för runt 3000 SEK,
dvs 1000kr billigare än webhallen tar idag!!!

Förväntat lev.datum 2008-10-21...

Bara info för er (liksom jag) som är suuuuugen...

Väntar på prisbesked på A110....

Är detta början på ett priskrig på netbooks? - även i Sverige vilket jag inte trodde skulle ske...
Mvh,
DkY



Kunde se ett par stycken också.
Är det någon av dessa som är att föredra att handla av?
Sugen på en 150...

Janne

#554

Postad 01 oktober 2008 - 23:10

jannelindberg
  • jannelindberg
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Acer Aspire One A150 - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" för ~3000 SEK.

Såg att en massa mindre återförsäljare lagt upp Aspire One med 160GB disk samt XP för runt 3000 SEK,
dvs 1000kr billigare än webhallen tar idag!!!

Förväntat lev.datum 2008-10-21...

Bara info för er (liksom jag) som är suuuuugen...

Väntar på prisbesked på A110....

Är detta början på ett priskrig på netbooks? - även i Sverige vilket jag inte trodde skulle ske...
Mvh,
DkY



När jag letade på Prisjakt så kunde jag som du skriver se att vissa säljer dem från 2900/3000 (fr omkring 20 okt), men då jag går in på deras hemsidor så är priserna plötsligt 3600-3700).
Kollar jag på fel ställe?
Eller vilka handlare ser du säljer för 3000?
(verkar som att dessa priserna 29900/3000 är ex. moms)

Redigerat av jannelindberg, 01 oktober 2008 - 23:12.


#555

Postad 02 oktober 2008 - 15:39

micke_mg
  • micke_mg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Har någon försökt uppgradera Hårddisken i A150?

Samsung SpinPoint M5S HM250JI 8MB 250GB <--- Den där lär ju passa, ganska smal och liten och billig

Jag kommer nog göra det när jag haft A150 ett tag.


Har du bytt disk?
Jag har slängt i den du nämner. Och nu har jag problem. Fläkten går mer och bluescreen inträffar med felmeddelande:
BCCode: 9f
BCP1: 00000003
BCP2: 83AD25A8
BCP3: 847DE3D0
BCP4: 8D72A418
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 768_1

Vad jag förstår har det med överhettning att göra?

#556

Postad 02 oktober 2008 - 16:57

bakircioglu
  • bakircioglu
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet om man kan få tag på en batterieeliminator till bilen (12v).?
Alltså en adapter!

mvh

#557

Postad 02 oktober 2008 - 17:22

DkY
  • DkY
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

När jag letade på Prisjakt så kunde jag som du skriver se att vissa säljer dem från 2900/3000 (fr omkring 20 okt), men då jag går in på deras hemsidor så är priserna plötsligt 3600-3700).
Kollar jag på fel ställe?
Eller vilka handlare ser du säljer för 3000?
(verkar som att dessa priserna 29900/3000 är ex. moms)


Hej,

Var precis inne och kollade. Kände inte alls igen resultaten, dvs dom har justerat upp priserna. =(

Visste att Acer sänkt priserna ganska rejält på A150 i USA och att dom förmodligen skulle bli billigare här också.
Nu verkar det ju tyvärr inte bli så...
Buu....

/DkY

#558

Postad 02 oktober 2008 - 18:15

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som vet om man kan få tag på en batterieeliminator till bilen (12v).?
Alltså en adapter!

mvh

Jula, Clas Ohlson och Kjell & Company är bra ställen som har sådana... Den på Jula är nog billigast, har för mig den kostar under 200 spänn.

#559

Postad 02 oktober 2008 - 20:40

eno
  • eno
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
ebay brukar vara fint för tillbehör också...

#560

Postad 02 oktober 2008 - 21:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som vet om man kan få tag på en batterieeliminator till bilen (12v).?
Alltså en adapter!

mvh

Finns här:
http://www.expansys.se/p.aspx?i=171139

#561

Postad 03 oktober 2008 - 01:50

BondeBash
  • BondeBash
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
funkar warcraft på denna?

#562

Postad 03 oktober 2008 - 06:25

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

funkar warcraft på denna?

Kollade på systemkraven till WOW och dom var ju inte så saftiga så det borde kunna fungera.

#563

Postad 03 oktober 2008 - 07:25

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

funkar warcraft på denna?

http://www.youtube.c...h?v=rDY9boyPyQs

#564

Postad 03 oktober 2008 - 07:35

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0
Någon som hört något om releasedatum för modellen med 160Gb disk och inbyggt 3G modem?

#565

Postad 03 oktober 2008 - 11:05

BondeBash
  • BondeBash
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kollade på systemkraven till WOW och dom var ju inte så saftiga så det borde kunna fungera.



http://www.youtube.c...h?v=rDY9boyPyQs


riktigt chill tack!

#566

Postad 03 oktober 2008 - 21:52

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Har du bytt disk?
Jag har slängt i den du nämner. Och nu har jag problem. Fläkten går mer och bluescreen inträffar med felmeddelande:
BCCode: 9f
BCP1: 00000003
BCP2: 83AD25A8
BCP3: 847DE3D0
BCP4: 8D72A418
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 768_1

Vad jag förstår har det med överhettning att göra?



Nej, jag har inte fått min acer ännu, får den förmodligen redan nu på söndag :D (weeii) Jag har funderat på att slänga in hårddisken, men var rädd för det du beskriver. Vilket jag tror är en överhettning, så den kanske max klarar 160gb som den är byggd nu, annars får man kanske lov att speeda upp fläkten. Finns ju program för det, men då kommer ju det dra mer batteri, men kankse är värt det, testa att ladda ner fläkt program så du kan speda upp den lite och skriv om det vart bättre :D

EDIT: Micke_MG: http://www.almico.com/speedfan.php <--- Där är ett sådant program! testa det, Bluescreen kommer oftast vid överhettning, så testa de där programmet, kanske lyckas kyla ner hårddisken såpass mycket att allt går runt ;)! Tänk på att batteriet inte håller lika länge på en laddning bara :D

Redigerat av Chickenkebab, 03 oktober 2008 - 21:59.


#567

Postad 04 oktober 2008 - 08:57

micke_mg
  • micke_mg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Nej, jag har inte fått min acer ännu, får den förmodligen redan nu på söndag :D (weeii) Jag har funderat på att slänga in hårddisken, men var rädd för det du beskriver. Vilket jag tror är en överhettning, så den kanske max klarar 160gb som den är byggd nu, annars får man kanske lov att speeda upp fläkten. Finns ju program för det, men då kommer ju det dra mer batteri, men kankse är värt det, testa att ladda ner fläkt program så du kan speda upp den lite och skriv om det vart bättre :D

EDIT: Micke_MG: http://www.almico.com/speedfan.php <--- Där är ett sådant program! testa det, Bluescreen kommer oftast vid överhettning, så testa de där programmet, kanske lyckas kyla ner hårddisken såpass mycket att allt går runt ;)! Tänk på att batteriet inte håller lika länge på en laddning bara :D



Jag misstänkte också drivisarna till nätverkskortet. Lät Vista ta hem dem från Windows update vilket skapade problem sist jag bytte OS.
Jag provade och avinstallera kortet och sen dess har jag inte fått nån bluescreen. Skall under dagen installera drivisar från Acer istället.

Hoppas på att det var drivisarnas fel, och inte det faktum att kortet är unable och därför spar ström.

#568

Postad 04 oktober 2008 - 10:59

Xepp
  • Xepp
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag har hört att det ska komma en version med 6-celligt batteri nu i oktober. Någon som vet nått om det och ungefär va dpriset kommer att landa på?

#569

Postad 04 oktober 2008 - 11:06

micke_mg
  • micke_mg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ok nu har det hänt... Min AA1 är död...

Kanske var det nya disken på 250 gig som dödade något i den.

Men nu.... Frågan är om jag ens kan drömma om att få ut något på garantin?
Den är köpt på OnOff och det finns tydliga spår på skruvarna efter min operation.
Tänkte köra med öppna kort och tala om vad som hänt.

Nån med lite insiderinformation/tips om hur man skall göra?

#570

Postad 04 oktober 2008 - 11:12

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ok nu har det hänt... Min AA1 är död...

Kanske var det nya disken på 250 gig som dödade något i den.

Men nu.... Frågan är om jag ens kan drömma om att få ut något på garantin?
Den är köpt på OnOff och det finns tydliga spår på skruvarna efter min operation.
Tänkte köra med öppna kort och tala om vad som hänt.

Nån med lite insiderinformation/tips om hur man skall göra?

Är den helt död eller vad är det som händer, om det händer något?
Vad har du för BIOS version?

Jag skulle testa detta om jag vore dig:

Acer Aspire One BIOS Recovery
The AA1 has a built-in BIOS recovery routine, making it possible to flash the BIOS even if the system doesn't boot anymore. It's only meant for emergencies and may void your warranty, so use at your own risk.

Follow every step carefully!

First format an USB stick with FAT.

Download the latest BIOS, and put both FLASHIT.EXE and the BIOS file in the root directory of the stick. Rename the BIOS file to ZG5IA32.FD, that's important. Do not remove the USB stick.

Turn the AA1 off, make sure both battery and AC adapter are connected. Press Fn+Esc, keep it pressed and press the power button to turn the AA1 on. Release Fn+Esc after a few seconds, the power button will be blinking. Press the power button once. The AA1 will now initiate the BIOS flash, do not interrupt it under any circumstances. After a while the power button will stop blinking, and the AA1 will reboot shortly after. Wait patiently.

The BIOS has been flashed and all settings reset to default.

If for some reason you made a mistake during the procedure and it doesn't reboot by itself wait 5 minutes before turning it off, just to be safe that it isn't still flashing the BIOS.

Redigerat av TomasL, 04 oktober 2008 - 11:26.


#571

Postad 04 oktober 2008 - 11:36

micke_mg
  • micke_mg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
När jag startar den går fläkten igång men allt annat är dött. Ingenting på skärmen, ingen HDD aktivitet.

Det hände igår när jag laddat hem några Vista-uppdateringar. Jag startade om burken och den var död. Jag kunde inte stänga av med kanppen även om jag höll ner den i 5 sekunder. Tog bort batteriet och då gick det att start upp Vista som vanligt. Jag satte den i hibernate och efter det är den helt död.

Jag har satt tillbaka originaldisken och orignal RAM men den är.... Död...

Jag har senaste bios.
Jag målar inte in mig i ett hörn helt och hållet om jag försöker ladda in bios på nytt? Garantimässigt?

EDIT:

Jag flashade om BIOS och den kickade igång!!!

Vilken rysare...

Tusen och tusen tack!

Redigerat av micke_mg, 04 oktober 2008 - 11:48.


#572

Postad 04 oktober 2008 - 12:07

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Va bra att det löste sig.
Detta är tyvärr ett vanlig förekommende problem med denna lilla skönhet.
Diskuteras hett på många forum. "BIOS-återställningen brukar hjälpa då!

Redigerat av TomasL, 04 oktober 2008 - 12:07.


#573

Postad 05 oktober 2008 - 11:12

timbac
  • timbac
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
jag har en a150 där vänsterknappen vid pekplattan har lagt av och det går inte att använda pekplattan att markera eller välja objekt heller men det är inga problem att flytta markören. har testat med systemåterställning och recovey men det fungerar inte. någon som har något tips på hur man kan bära sig åt?

Redigerat av timbac, 05 oktober 2008 - 11:18.


#574

Postad 05 oktober 2008 - 11:18

micke_mg
  • micke_mg
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

jag har en a150 där vänsterknappen vid pekplattan har lagt av och det går inte att använda pekplattan att markera eller välja objekt heller. har testat med systemåterställning och recovey men det fungerar inte. någon som har något tips på hur man kan bära sig åt?


Prova och ta bort tangentbordet och kolla kopplingen som sitter under det. Ta ett kreditkort och peta in fästet som sitter vid F1 knappen samtidigt som du försiktigt lyfter upp tangentbordet från vänster sida. När det fästet släppt tar du nästa vid F8 och sen vid Paus/Break.

Öppna kontakten under tangentbordet genom att lyfta upp den svarta bygeln. Sätt tillbaka kopplingen ordentligt, fäll ner den svarta bygeln och sätt tillbaka tangentbordet.

#575

Postad 05 oktober 2008 - 14:20

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Fått min älskling nu, men jag har typ råkat stänga av "Scroll" funktionen på pekplattan, hur får jag tillbaka den? :)

#576

Postad 05 oktober 2008 - 15:27

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Fått min älskling nu, men jag har typ råkat stänga av "Scroll" funktionen på pekplattan, hur får jag tillbaka den? :)

Hr du Linux eller XP versionen?

#577

Postad 05 oktober 2008 - 17:43

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Hr du Linux eller XP versionen?


Oj, glömde skriva, XP (A150)!

#578

Postad 05 oktober 2008 - 19:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Oj, glömde skriva, XP (A150)!

Gå då in i kontrollpanelen och där väljer du "mus".
Där kan du göra alla inställningar till pekplattan.

#579

Postad 05 oktober 2008 - 19:06

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Dubbelpost.

Redigerat av TomasL, 05 oktober 2008 - 19:06.


#580

Postad 05 oktober 2008 - 19:57

Chickenkebab
  • Chickenkebab
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Vart tvungen att installera om hela drivrutinen. Den hade försvunnit, förmodligen jag som pillat för mkt XD Men nu funkar allt. Det är en toppen maskin det här :)

#581

Postad 08 oktober 2008 - 06:33

sluggos
  • sluggos
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har försökt söka igenom tråden på svar på mina frågor med det har ej lett till något.
Är det någon som köpt linux varianten och sedan lagt in xp eller vista själva? isf hur? vilken är det att föredra om ja kan få xp pro eller vista pro gratis?

Hur funkar det med WLAN när det kommet till hastigheter?( en vän satt och ladda upp i ca 20 mbit via hans VAIO) hade tänkt sitta på högskolan o tanka upp lite gottigt hd material och det skulle vara skönt att slippa använda n.kabeln hela tiden.

Vilken är den högsta möjliga upplösningen som jag kan få om jag kör VGA-TV? Dum fråga kanske, men finns det en möjlighet att få ut mer än max upplösningen på själva datorn?

#582

Postad 08 oktober 2008 - 07:22

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Jag kör med Vista på min A150 och det fungerar riktigt bra.
Har uppgraderat RAM minnet till 1,5Gb och kör med Readyboost på 2Gb och
som sagt det fungerar mycket bra. Jag hade ju iochförsig en XP variant från början så jag har ju hårddisk i min.
Har för mig att jag läst om folk som tycker att XP blir segt när det installeras på en SSD disk.

Har inte heller något problem med det trådlösa
nätverket. Lika snabbt som villken annan bärbar med 802.11b/g

#583

Postad 08 oktober 2008 - 07:36

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Vista på en SSD blir nog tyvärr okörbart. XP fungerar, men XP skriver mycket till disk så det blir lite slött emellanåt. Det finns lite trix man kan ta till. Swapfilen på ett snabbt SD-minne, alla tempfiler på samma minne. Man kan köra eBoostr (program som fungerar som Vistas ReadyBoost, kostar pengar). Det finns även program för cache så att Windows skriver så kallade lazywrites, dvs den skriver till disk när den ändå inte gör något annat. Viktigt är med att installera XP på en FAT32-partition, inte NTFS eftersom NTFS är slöare på en en SSD.

Jag har en Vit A150 till salu annars... :D 1,5 Gb minne och Blåtandsplugg. Svara privat om någon är intresserad.

Redigerat av slotrat, 09 oktober 2008 - 09:16.


#584

Postad 10 oktober 2008 - 14:56

Gamle1964
  • Gamle1964
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har skaffat 6-cells batteriet nu, vilken skillnad, klarar 6 timmar nu mot lite drygt 2 timmar med orginalet, blev väl iofs rätt klumpigt men ändå nöjd, 969:- på onoff förresten.

#585

Postad 10 oktober 2008 - 22:48

freddemannen69
  • freddemannen69
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Taget från aspireoneuser.com forum:

The MPlayer that is installed on the Aspire One does not play divx videos. Fortunately, there is a simple solution. Open a Terminal and enter the following lines (including the URL):

#> su -
#> rpm -ivh http://rpm.livna.org...a-release-8.rpm
#> yum install vlc

Answer Y(es) when asked.

This will automatically install the VLC media player for Fedora 8, that enables you to watch divx videos.

Funkade jättebra för mig!

Jag lyckas inte få till det, det kommer upp en feltext missing dependecy vid installationen. Men vart hittar man sedan VLC? Eller ligger det i Mplayer ?

#586

Postad 10 oktober 2008 - 23:52

Kottan
  • Kottan
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Instruktioner för att slå på menyn vid högerklick på skrivbordet finns här:
http://www.aspireone...npus-mode-hack/

Har läst om att det finns ett sätt att växla mellan XFCE desktop och Acers startskärm. Ominstallation behövs alltså inte.

Hittade länkarna här:
http://www.aspireone...p...f=31&t=1525
http://namnatur.blog...nux-part-3.html


Vet inte hur det gick till men jag lyckades visst helt missa att nån svarat på min fråga... tills idag! :)
Har redan lagt till högerklicksmenyn enligt ovan å det var ju busenkelt. Tackar så mycket för den! :D
Återstår bara att försöka få till växlingen mellan Acer-desktop och vanligt xfce... Är några år sedan jag pillade linux senast så vi får se hur det går. :)

I vilket fall... massa tack för hjälpen!! :D

#587

Postad 11 oktober 2008 - 10:49

PsyDonia
  • PsyDonia
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Mer plats för lagring, snabbare. Nästan ett krav om man ska köra XP.



vad menar du med snabare.
enn SSD har mycket snabare response tid.
då den inte har rörliga delar.
men vist lästiden för mb är långsammare.
Men det man använder AA1 till så blir SSD snabbare.
eller ska du kopiera stora filer på datorn eller ha den som server som skriver till disken hela tiden.
annars så är SSD snabbare.
vadå ett måste för XP.
Vist den har kortare livstid om man har på pagefile.
men den är bara att stänga av då den inte behövs om man uppgraderar ram minnet till 1GB+.
om man stänger av den så slits inte disken och det är aldeles utmärkt att köra XP på en SSD.

#588

Postad 11 oktober 2008 - 13:47

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Har skaffat 6-cells batteriet nu, vilken skillnad, klarar 6 timmar nu mot lite drygt 2 timmar med orginalet, blev väl iofs rätt klumpigt men ändå nöjd, 969:- på onoff förresten.


Tack för tipset. Har väntat själv på denna men lite tveksam om jag vill lägga ut så mycket på en batteri. Hoppas det kommer billigare kopior snart.

förresten OnOff har redan börjat med countdown för 3G varianten:
http://www.onoff.com...markID=20-20-30

#589

Postad 11 oktober 2008 - 17:51

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

vad menar du med snabare.
enn SSD har mycket snabare response tid.
då den inte har rörliga delar.
men vist lästiden för mb är långsammare.
Men det man använder AA1 till så blir SSD snabbare.
eller ska du kopiera stora filer på datorn eller ha den som server som skriver till disken hela tiden.
annars så är SSD snabbare.
vadå ett måste för XP.
Vist den har kortare livstid om man har på pagefile.
men den är bara att stänga av då den inte behövs om man uppgraderar ram minnet till 1GB+.
om man stänger av den så slits inte disken och det är aldeles utmärkt att köra XP på en SSD.

Nej du har dessvärre fel. Denna tråd behandlar Aspire One och den SSD som sitter i en Aspire One, det finns snabbare SSD-diskar, men dom är snordyra och sådana komponenter sitter INTE i en Aspire One.

Accesstiden är bara en bråkdel av den tid en dator arbetar mot en disk. Sant att accesstiderna mot en SSD är försumbara. Men överföringshastigheten räknas stort, framförallt om du skall köra XP som är ett väldigt diskintensivt operativsystem till skillnad från Linux.

Den SSD som sitter i våra svenska Aspire One har en läshastighet på ungefär halva kapaciteten av vad en hårddisk i en Aspire One har, och skrivhastigheten är bara något mellan 1/4 och 1/5 jämfört med hårddiskvarianten. Det påverkar XP AVSEVÄRT negativt att köra på en AA1 med SSD.

En hårddiskbaserad AA1 kör Windows hur bra som helst, men att köra Windows på en SSD-baserad AA1 är ganska tradigt. Det blir mycket frysningar och den bootar långsamt och upplevs som allmänt seg. Man kan trixa med skrivcache, ReadyBoost-linknande program, köra program från en SSD, använda RAM-disk för tempfiler osv, men en AA1 med SSD går aldrig att få lika snabb med Windows som samma maskin fast med hårddisk, det är ett faktum.

Så det Martin skrev stämmer fullt ut. Hårddiskversionen av AA1 ÄR snabbare och har de fördelar han skrev, och den är nästan ett måste för XP om man inte skall bli väldigt less på att datorn upplevs som seg.

Jag har en AA1 med hårddisk och XP/Vista och min kompis har en AA1 med SSD och XP på, det är stor skillnad, jag vet för jag har sett det med egna ögon. Båda dessa datorer har förresten 1,5 GB internminne.

Redigerat av slotrat, 11 oktober 2008 - 17:53.


#590

Postad 11 oktober 2008 - 18:24

freddemannen69
  • freddemannen69
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej alla glada, Är supernöd med min aspire one (linux varianten). Men jag lyckas inte spela avi filer eller divx materaial :) Maskinen är ju perfekt för att använda till det. Har scannat flera av utländska forum. Men jag får inte till det (laddat hem codec paket mm) . Finns det någon vänlig själ som kan säga att de har lyckats? Finns det dessutom någon ännu vänligare själ som skulle kunna lägga upp en steg för steg instruktion för att få stöd för avi filer och DIVX material till maskinen. Tack på förhand! :)

P.s har testat tipset som fanns på detta forumet från "kottan" men jag fick det inte att fungera?! Är jag ensam om det?

Redigerat av freddemannen69, 11 oktober 2008 - 18:27.


#591

Postad 11 oktober 2008 - 18:30

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Hej
Orkar inte sitta o kolla igenom hela tråden. Har lite frågor, riktigt sugen på att köpa en Acer Aspire One AOA110 o köra Win Xp på den.

1. Är det ett bra köp? Känns som man får mer för pengarna en än EEE PC.

2. Kan man köra med (köpa till) 16GB SD Minne utan problem?

3. Vilket ramminne funkar bäst om man vill utöka samt är 1500mb max?

4. Finns det någon bra ställe att importera dessa ifrån?

Tack!

#592

Postad 11 oktober 2008 - 19:05

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Hej
Orkar inte sitta o kolla igenom hela tråden. Har lite frågor, riktigt sugen på att köpa en Acer Aspire One AOA110 o köra Win Xp på den.

1. Är det ett bra köp? Känns som man får mer för pengarna en än EEE PC.

2. Kan man köra med (köpa till) 16GB SD Minne utan problem?

3. Vilket ramminne funkar bäst om man vill utöka samt är 1500mb max?

4. Finns det någon bra ställe att importera dessa ifrån?

Tack!

Köp en A150 med hårddisk om du skall köra XP, se ovan. Kolla även min annons här...

1. Ja en Aspire One är ett bra köp/en bra dator.
2. Ja
3. 1,5GB är max. sök i tråden om du vill veta viket minne man köper till, det finns många som passar.
4. Ingen aning, köp svenskt! Svenskt tangentbord, svensk garanti osv. Det kan omöjligt skilja många hundra i pris mot import.

#593

Postad 11 oktober 2008 - 19:50

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Köp en A150 med hårddisk om du skall köra XP, se ovan. Kolla även min annons här...

1. Ja en Aspire One är ett bra köp/en bra dator.
2. Ja
3. 1,5GB är max. sök i tråden om du vill veta viket minne man köper till, det finns många som passar.
4. Ingen aning, köp svenskt! Svenskt tangentbord, svensk garanti osv. Det kan omöjligt skilja många hundra i pris mot import.


Ok, funkar SDCH kort? Tex. köra 2x16GB SDCH?

#594

Postad 11 oktober 2008 - 20:14

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Köp en A150 med hårddisk om du skall köra XP, se ovan. Kolla även min annons här...

1. Ja en Aspire One är ett bra köp/en bra dator.
2. Ja
3. 1,5GB är max. sök i tråden om du vill veta viket minne man köper till, det finns många som passar.
4. Ingen aning, köp svenskt! Svenskt tangentbord, svensk garanti osv. Det kan omöjligt skilja många hundra i pris mot import.


Håller med, har själv en A150 och är helnöjd med den. Enda jag önskar är HDMI för att kunna koppla direkt till min receiver men man kan inte få allt :)
Linux i all ära men allt är bara enklare i Windows (min åsikt). Installera Firefox + K-lite och du är klar med det mesta man vill ha med en netbook.
A150 är en riktig pärla faktist. Kvaliten är ruskigt bra. EEE känns plastig i jämförelse.

Om du kan vänta 8 dagar så har du möjlighet att köpa 3G versionen, om du inte vill ha 3G så kan du gärna köpa min knappt månad gamla lite billigare så köper jag 3G versionen hehe

#595

Postad 11 oktober 2008 - 20:47

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ok, funkar SDCH kort? Tex. köra 2x16GB SDCH?

Ja, det fungerar me SDHC kort.

#596

Postad 12 oktober 2008 - 12:42

PsyDonia
  • PsyDonia
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nej du har dessvärre fel. Denna tråd behandlar Aspire One och den SSD som sitter i en Aspire One, det finns snabbare SSD-diskar, men dom är snordyra och sådana komponenter sitter INTE i en Aspire One.

Accesstiden är bara en bråkdel av den tid en dator arbetar mot en disk. Sant att accesstiderna mot en SSD är försumbara. Men överföringshastigheten räknas stort, framförallt om du skall köra XP som är ett väldigt diskintensivt operativsystem till skillnad från Linux.

Den SSD som sitter i våra svenska Aspire One har en läshastighet på ungefär halva kapaciteten av vad en hårddisk i en Aspire One har, och skrivhastigheten är bara något mellan 1/4 och 1/5 jämfört med hårddiskvarianten. Det påverkar XP AVSEVÄRT negativt att köra på en AA1 med SSD.

En hårddiskbaserad AA1 kör Windows hur bra som helst, men att köra Windows på en SSD-baserad AA1 är ganska tradigt. Det blir mycket frysningar och den bootar långsamt och upplevs som allmänt seg. Man kan trixa med skrivcache, ReadyBoost-linknande program, köra program från en SSD, använda RAM-disk för tempfiler osv, men en AA1 med SSD går aldrig att få lika snabb med Windows som samma maskin fast med hårddisk, det är ett faktum.

Så det Martin skrev stämmer fullt ut. Hårddiskversionen av AA1 ÄR snabbare och har de fördelar han skrev, och den är nästan ett måste för XP om man inte skall bli väldigt less på att datorn upplevs som seg.

Jag har en AA1 med hårddisk och XP/Vista och min kompis har en AA1 med SSD och XP på, det är stor skillnad, jag vet för jag har sett det med egna ögon. Båda dessa datorer har förresten 1,5 GB internminne.



Och.
vad är det för läs och skriv hastighet på AA1 SSD disken då.

#597

Postad 12 oktober 2008 - 13:26

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
En Aspire One SSD har ungefär denna prestanda:

Read 37.20 MB/s (1488)
Write 3.06 MB/s (122)
RandomRead512K 36.70 MB/s (1468)
RandomWrite512K 1.77 MB/s (70)
RandomRead 64K 30.01 MB/s (1200)
RandomWrite 64K 0.26 MB/s (10)


Medans en hårddisk motsvarande den i Aspire One har ungefär dessa prestanda:

Read 23.23 MB/s (929)
Write 20.87 MB/s (834)
RandomRead512K 12.12 MB/s (484)
RandomWrite512K 8.82 MB/s (352)
RandomRead 64K 2.68 MB/s (107)
RandomWrite 64K 2.97 MB/s (118)

En avsevärd skillnad på skrivprestanda som du kan se. Och det är just skrivprestandan som gör att XP är slött på Aspire One med SSD.

Uppgifterna kommer härifrån: http://www.jkontheru...ou-want-xp.html som även dom menar på att man skall köra XP på en Aspire One med hårddisk.

#598

Postad 12 oktober 2008 - 13:35

sys-case
  • sys-case
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Nej du har dessvärre fel. Denna tråd behandlar Aspire One och den SSD som sitter i en Aspire One, det finns snabbare SSD-diskar, men dom är snordyra och sådana komponenter sitter INTE i en Aspire One.

Accesstiden är bara en bråkdel av den tid en dator arbetar mot en disk. Sant att accesstiderna mot en SSD är försumbara. Men överföringshastigheten räknas stort, framförallt om du skall köra XP som är ett väldigt diskintensivt operativsystem till skillnad från Linux.

Den SSD som sitter i våra svenska Aspire One har en läshastighet på ungefär halva kapaciteten av vad en hårddisk i en Aspire One har, och skrivhastigheten är bara något mellan 1/4 och 1/5 jämfört med hårddiskvarianten. Det påverkar XP AVSEVÄRT negativt att köra på en AA1 med SSD.

En hårddiskbaserad AA1 kör Windows hur bra som helst, men att köra Windows på en SSD-baserad AA1 är ganska tradigt. Det blir mycket frysningar och den bootar långsamt och upplevs som allmänt seg. Man kan trixa med skrivcache, ReadyBoost-linknande program, köra program från en SSD, använda RAM-disk för tempfiler osv, men en AA1 med SSD går aldrig att få lika snabb med Windows som samma maskin fast med hårddisk, det är ett faktum.

Så det Martin skrev stämmer fullt ut. Hårddiskversionen av AA1 ÄR snabbare och har de fördelar han skrev, och den är nästan ett måste för XP om man inte skall bli väldigt less på att datorn upplevs som seg.

Jag har en AA1 med hårddisk och XP/Vista och min kompis har en AA1 med SSD och XP på, det är stor skillnad, jag vet för jag har sett det med egna ögon. Båda dessa datorer har förresten 1,5 GB internminne.



Jag tycker du ratar SSD modellen lite väl mycket med alldeles för lite kött på benen. Jag skulle rekommendera din kompis att installera EWF enligt guiden på aspireoneuser.com/forum ( http://www.aspireone...p...33&start=80 ) Sitter själv med denna lösning och det blev som en ny maskin efter lite mekande!

"men en AA1 med SSD går aldrig att få lika snabb med Windows som samma maskin fast med hårddisk, det är ett faktum"
Var har du hämtat dessa fakta ifrån? Jag har själv inte lyckats hittat några jämförelser av SSD varianten användandes av EWF och hårddisk varianten men det skulle vara väldigt kul att se!


Återkom gärna med resultat om du själv har möjlighet att jämföra!

#599

Postad 12 oktober 2008 - 14:49

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Det är inte jag som har en SSD så jag har inte möjlighet att testa detta. Men EVF-tricket gör ju att du får ett Read-Only system, det finns såklart fördelar med detta, men det är ju inte ett fullt fungerande normalt XP vi snackar om då. Dessutom måste du hacka systemfiler, modda registry och annat. Finns säkert många här som klarar av att göra det, men det är ändå ingen bra rekommendation anser jag. Den enklaste rekommendationen om man vill köra XP på sin Aspire One måste ju ändå vara att köpa den med hårddisk. Då ingår dessutom en XP-licens. TinyXP som nämns i forumtråden är inte ok att installera ens om du redan har en licens om du frågar Microsoft (kanske inte så många bryr sig om det men ändå).

Och som de flesta verkade skriva i tråden så fick du ett OK system med EVF, men med hårddisk är det mer än OK, då är det BRA. Add det är långsamt med skrivningar till en SSD kommer man aldrig ifrån.

Och att jämföra en EVF-moddad SSD-variant med en omoddad hårddiskvariant med XP skulle knappast vara rättvist. Möjligtvis om man installerar två datorer EXAKT likadant, TinyXP och EVF på båda. Då skulle förmodligen hårddisken få smisk på grund av accesstiderna. Men jag tror inte någon med hårddiskvarianten är intresserad av ett readonly XP när man kan få ett fullt fungerande XP fabriksinstallerat och klart med bra prestanda.

Det här börjar likna ett Flame-War, jag är inte speciellt intresserad av att lägga mer bränsle på elden nu så jag lägger ner kommentarerna kring detta ämne.

#600

Postad 12 oktober 2008 - 15:19

PsyDonia
  • PsyDonia
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det är inte jag som har en SSD så jag har inte möjlighet att testa detta. Men EVF-tricket gör ju att du får ett Read-Only system, det finns såklart fördelar med detta, men det är ju inte ett fullt fungerande normalt XP vi snackar om då. Dessutom måste du hacka systemfiler, modda registry och annat. Finns säkert många här som klarar av att göra det, men det är ändå ingen bra rekommendation anser jag. Den enklaste rekommendationen om man vill köra XP på sin Aspire One måste ju ändå vara att köpa den med hårddisk. Då ingår dessutom en XP-licens. TinyXP som nämns i forumtråden är inte ok att installera ens om du redan har en licens om du frågar Microsoft (kanske inte så många bryr sig om det men ändå).

Och som de flesta verkade skriva i tråden så fick du ett OK system med EVF, men med hårddisk är det mer än OK, då är det BRA. Add det är långsamt med skrivningar till en SSD kommer man aldrig ifrån.

Och att jämföra en EVF-moddad SSD-variant med en omoddad hårddiskvariant med XP skulle knappast vara rättvist. Möjligtvis om man installerar två datorer EXAKT likadant, TinyXP och EVF på båda. Då skulle förmodligen hårddisken få smisk på grund av accesstiderna. Men jag tror inte någon med hårddiskvarianten är intresserad av ett readonly XP när man kan få ett fullt fungerande XP fabriksinstallerat och klart med bra prestanda.

Det här börjar likna ett Flame-War, jag är inte speciellt intresserad av att lägga mer bränsle på elden nu så jag lägger ner kommentarerna kring detta ämne.


Jag kan hålla med om att SSD disken i AA1 är lite slö i Skrivning.
Men jag har förut kört XP på slöare system.
1ghz, 512iram.
på ett CF kort som hade ungefär samma skriv hastighet
men slöare läshastighet.
Vilket fungerade riktigt bra.
Till att surfa, Programera, se på film etc.
det mesta utom spela och sånt.
Men det gäller att konfa XP rätt.
så även en AA1 kan nog bli riktigt snabb med XP på den SSD som finns till.
Sen ar har dom fått tag i en sån slö disk i skriv finns väl inte ens att köpa med den skriv hastigheten.
om man kollar dom billigaste SSD på prisjakt så är dom snabbare.
bara den billigaste som är expresscard e lika slö.


ligt Wikipedia har SSD i AA1 Read på 38 och write på 10.
så XP kan gå riktigt nice på AA1 med SSD
En

Redigerat av PsyDonia, 12 oktober 2008 - 15:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.