Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken reciever? Gillar INTE Pioneer SC-LX58!!!

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 juli 2015 - 10:30

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag har levt några år med en Onkyo 809 och varit grymt nöjd med den ljudkaraktären, men vill ha airplay och spotify connect så jag köpte Pioneer häromdagen, det är andra gången jag försöker med det märket men gillar inte alls ljudet ur dessa recievrar, trodde att dom blev lite bättre om man går upp i prisklass, men dom är inget för mig helt enkelt.

Kommer lämna tillbaks lx58:an och börja leta något annat.

Min högtalar-uppsättning består av Canon Vento 880.2 DC som frontar, Velodyne SPL 1200 Ultra sub och två monitor Audio Silver FX som surrar. 

I köket har jag DLS Flatbox XXL, sen kommer jag ha ett par golvhögtalare i uterum så småningom.

Just nu känns det som jag får återgå till en nyare Onkyo, men funderar lite på Yamaha,Denon och Nad. Hur är deras ljudkaraktär jämfört med Onkyo?

Jag är inte så intresserad av Atmos, 4k och allt sånt lulllull just nu då jag för tillfället bara kör en 4.1 uppsättning, desto viktigare för mig är att zoner och mobil-app funkar bra.

Förstår att i denna prisklass så kommer det på köpet, men det är inte viktigt så kom gärna med förslag.

Lyssnar mycket på musik i olika zoner, är allätare men med försmak på elektronisk musik.


Redigerat av chrillebn, 28 juli 2015 - 16:14.


#2

Postad 26 juli 2015 - 11:02

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0

Vad är det du inte gillar i Pioneeren?

Vad är det i Onkyon som du gillar?



#3

Postad 26 juli 2015 - 11:15

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag gillar värmen och trycket i Onkyon vilket jag saknar väldigt mycket i Pioneeren, mina Canton är ju ganska vassa i sin karaktär så dom behöver typ "Onkyo-ljud" för att låta bra i mitt tycke. Jag har aldrig provat Yamaha, Denon eller Nad så vet ej karaktär på dessa. Visst, jag har hört dom i butik, men tycker inte det säger någonting om dess ljudbild hemma hos mig då det är helt andra förutsättningar.

Jag hade en gammal Marantz 8001:a för en massa år sen vilken funkade okej, men tycker även den va lite för "ljus" i soundet.



#4

Postad 26 juli 2015 - 13:57

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag gillar värmen och trycket i Onkyon vilket jag saknar väldigt mycket i Pioneeren, mina Canton är ju ganska vassa i sin karaktär så dom behöver typ "Onkyo-ljud" för att låta bra i mitt tycke. Jag har aldrig provat Yamaha, Denon eller Nad så vet ej karaktär på dessa. Visst, jag har hört dom i butik, men tycker inte det säger någonting om dess ljudbild hemma hos mig då det är helt andra förutsättningar.

Jag hade en gammal Marantz 8001:a för en massa år sen vilken funkade okej, men tycker även den va lite för "ljus" i soundet.

 

Det jag tror att du saknar är loudness efekten som Onkyo har alltså mkt mer bas mot andra märken.

 

Vet att Harman Kardon ska ha liknande på sina recievers så testa dessa 2 märken och jämför.

 

Även själv haft en Onkyo 838 så vet vad du kan tänkas sakna och har Marantz nu. 

 

Själv uppskattar jag Marantz mer korrekta ljudbild.



#5

Postad 26 juli 2015 - 14:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Undrar om du inte kan flytta och ändra på q-värdet i eq efter mätningen. Samt byta frekvens för ändringen på flera punkter. Kolla om det skulle hjälpa. Yamaha och Denon har i mina öron inte alls samma lugn i ljudet som nyare Pioneer, vilka verkar vara ärligare. Mer likt Meridians lugna ljudbild. Kör du med mätning eller utan?

#6

Postad 26 juli 2015 - 16:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Pioneer funkar bra så länge man inte väljer högtalare med vad jag tycker överenergisk diskantåtergivning.

Kan tänka mig att Onkyo och Marantz skulle kunna funka bättre med dina Canton om du är ute efter ett mer neutralt ljud.
Tror iofs. att du kanske skulle köpt andra lite mer neutrala högtalare från början eftersom det verkar vara mer det soundet du är ute efter.

Då hade det inte spelat så stor roll vilken receiver du väljer...möjligen något att funder över på sikt.



#7

Postad 26 juli 2015 - 19:36

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Pioneer funkar bra så länge man inte väljer högtalare med vad jag tycker överenergisk diskantåtergivning.

Kan tänka mig att Onkyo och Marantz skulle kunna funka bättre med dina Canton om du är ute efter ett mer neutralt ljud.
Tror iofs. att du kanske skulle köpt andra lite mer neutrala högtalare från början eftersom det verkar vara mer det soundet du är ute efter.

Då hade det inte spelat så stor roll vilken receiver du väljer...möjligen något att funder över på sikt.

 

Anledningen att det blev dessa högtalare är för dom har basporten nedåt, har ett väldigt svårt rum där högtalare med basport bakåt låter riktigt dåligt. Och med Onkyo:n ihop med Canton lät det riktigt bra när jag testade så det fick bli dom.

 

 

Undrar om du inte kan flytta och ändra på q-värdet i eq efter mätningen. Samt byta frekvens för ändringen på flera punkter. Kolla om det skulle hjälpa. Yamaha och Denon har i mina öron inte alls samma lugn i ljudet som nyare Pioneer, vilka verkar vara ärligare. Mer likt Meridians lugna ljudbild. Kör du med mätning eller utan?

 

Har bara provat med mätning än så länge, kommer naturligtvis laborera lite till innan jag gör en retur men tror som sagt inte detta är stärkaren för mig.

 

 

HK har jag kollat på lite förr men tycker dom börjar halka efter nu och har inga vassa förstärkare längre men vet med mig att det är många som gillar dom pga. dom är bastunga.

 

Tror jag skall kolla in den nya TX-RZ800, den släpps ju vilken vecka som helst och har det jag vill ha.



#8

Postad 26 juli 2015 - 19:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har bara provat med mätning än så länge, kommer naturligtvis laborera lite till innan jag gör en retur men tror som sagt inte detta är stärkaren för mig.

 

 

Kör själv utan kalibrering vid musik, tycker mcacc förstör ljudbilden. Däremot har jag använt mig av den vid film, där är den riktigt bra :)



#9

Postad 27 juli 2015 - 00:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av de som kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Hur förklarar man det?



#10

Postad 27 juli 2015 - 07:34

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av de som kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Hur förklarar man det?

Den debatten kan du ta i nån annan tråd  ;)



#11

Postad 27 juli 2015 - 07:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av de som kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Hur förklarar man det?


Skratt, jadu. En nåstan omöjlig uppgift. Däremot enligt mina erfarenheter verkar lyssnarens musikalitet ha något med upplevelsen att göra. Fick en grym bok av min far, som är helt jäkla tondöv. Där hjärnforskare gjort analyser av aktiviteten i hjärnan vid lyssning. Far söker kemisk förklaring på något jag tror är mer komplext tack vare individuella preferenser samt musikalitet. Men, vad fasen vet jag?!?

#12

Postad 27 juli 2015 - 07:50

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Testat Yamaha en 2040 eller 3040 kanske kan vara något?

#13

Postad 27 juli 2015 - 10:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kör själv utan kalibrering vid musik, tycker mcacc förstör ljudbilden. Däremot har jag använt mig av den vid film, där är den riktigt bra :)

Till att börja med så Instämmer jag helt med detta inlägg när det gäller Pioneer.

 

Angående frågan kring ljud hos olika förstärkare.

Jag måste säga att jag är lika imponerad av att man aldrig lyckats höra skillnader mellan olika förstärkare som driver samma högtalare. Jag talar då om integrerade lösningar inte bara slutsteg. Det är väl egentligen inte så konstigt att dessa har om inte annat olika grundinställningar som trimmats in enligt fabrikantens ljudideal. Nu saknar ju dessutom många integreradeförstärkare tonkontroller......

 

Mest tydligt är det väl ändå om man har högtalare som ligger precis på gränsen i något avseende.
T.ex: Man har ett par högtalare med överexponerad diskantregister som vid minsta felmatchning glider över och blir outhärdliga att lyssna på. Då kan skillnaden mellan t.ex. Cambrige eller Rotel på den ljusare sidan eller Marantz på den lite mjukare mer förlåtande sidan vara helt avgörande för att man skall kunna lyssna länge utan att bli lyssningstrött. Omvänt gäller om man tycker att högtalarna är lite för trötta i sin återgivning.


Redigerat av Blåtand, 27 juli 2015 - 11:17.


#14

Postad 27 juli 2015 - 13:49

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

+1



#15

Postad 27 juli 2015 - 22:49

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av de som kan höra skillnad mellan olika förstärkare. Hur förklarar man det?

Man måste nog testa mer själv o tjura mindre....Inget menat mot just dig nu men rent generellt över allt gnäll om att skillnader inte finns.....Allt här i världen är inte nivå kalibrerat exakt samma eller har samma dämpningsfaktor...Levererar samma effekter beroende på ohm tal kontra högtalarnas impedanskurvor (vilket många verkar glömma av...ja alltså att en högtalare/förbrukare påverkar)

Killen hör ju uppenbarligen skillnad för han lider ju av problemet.....Tror inte placebo hit o dit kommer att hjälpa honom direkt.

 

Nu säger jag inte att han skall gå o köpa en krell kombo för att den är bättre men jag rek nog tusan utan eftertanke att gå tillbaks till Onkyo för det gillade han eller ännu bättre försök låna hem o testa olika maskiner och ha ett neutralt/öppet sinne.


Redigerat av robert293, 27 juli 2015 - 23:12.


#16

Postad 27 juli 2015 - 23:26

Unregisterede7b1ded2
  • Unregisterede7b1ded2
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har själv ägt en hel del genom åren i förstärkareväg, bl.a: Denon,Nad,Yamaha,Onkyo,Pioneer. För min del går Pioneer bort. Därefter åker NAD och Yamaha. Pioneer = gillar inte ljudet, ofta lite strömsvaga. NAD = strömstarka, vettigt ljud men är för barskrapade funktionsmässigt. Yamaha = ok strömmässigt, högupplöst ljud och mycket funktioner, dock alldeles för ljust ljud för min smak. Av dessa är Denon och Onkyo mina favoriter. Äger själv idag Onkyo och tycker det är ett bra val. Fin ljudbild, lagom funktionsmässigt och rätt pris. Nu kommer ett "men", skulle jag köpa om förstärkare idag skulle jag helt klart lyssna på Marantz. Marantz har egentligen varit min personliga favorit länge men de har varit lite efter funktionsmässigt osv tidigare plus kostat lite extra. Med elektronisk musik i åtanke och dina högtalare får man nog välja lite vilken väg man vill gå. Kräm och push, värme eller högupplöst. I "kräm och push" lägret är även HK en kandidat, dock inget jag personligen gillar alls ljudmässigt (flatt och hårt). I ditt läge skulle jag tagit kontakt med en seriös hemmabiobutik och lånat hem en Marantz + nått mer.


Redigerat av Unregisterede7b1ded2, 27 juli 2015 - 23:30.


#17

Postad 28 juli 2015 - 07:43

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag håller helt med trådskaparen här. Fick samma intryck av Pioneer med Canton efter ett tag. Dock för film var ju THX-läget riktigt najs..

Har testat många stärkare tillsammans med Canton och NAD är en perfekt matchning! Mycket varmt ljud med lite avrullning i toppen och strömstarka vilket Canton gillar för att blomma.

 

Nu kör jag med en T757 med separat slutsteg(275BEE). Men du kanske skulle bli nöjd med T758, annars är det T777 vi pratar om och den kostar det dubbla(20k).

 

Edit: Just ja, även Anthem lirar fint med dina Canton.


Redigerat av Unregistered1384, 28 juli 2015 - 07:44.


#18

Postad 28 juli 2015 - 09:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Jag har ägt Yamaha sedan 1989 och om alla Yamaha förstärkarna hade fungerat och dessutom inte sålts till vänner och andra skulle alla upptäcka att även de hade låtit olika.

 

Nu har jag Yamaha CX-A5000 och MX-A5000 och hade Jamo D8 serien och bytte till XTZ Cinema och det tog ett tag när jag bytte högtalarna att fatta vad som hände för Jamo D830 och Jamo D8CEN lät lika som XTZ Cinema M6.

 

Kombinationen Yamaha CX-A5000 och MX-A5000 har i tester fått berömt för hur bra den styr högtalare och det var alltså orsaken.

 

Sammantaget ska det sägas låter alla mina XTZ Cinema bättre än alla mina Jamo högtalare gjorde. XYZ Cinema S5 och SUB 1x12 överglänser Jamo högtalarna.

 

I en nylig test av Pioneer LX88 så angav man att inte ansluta några högtalare på under 8 ohm till den förstärkaren.

 

Att Yamaha låter ljust försvann för ca 10 år sedan och syns därför inte i tester efter det.

 

 

Edit stavfel. Är lite ordblind


Redigerat av hmarkstrom, 28 juli 2015 - 12:46.


#19

Postad 28 juli 2015 - 09:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller med om att Yamaha då och nu inte låter samma och det är jag glad för som hyfsat nybliven CX-A5000 ägare.

 

Tycker som dig hmarkstom att denna är betydligt mer neutral än vad de var för 5-10 år sedan. Över lag upplever jag att de på ett prositivt sätt saknar mer och mer av ett eget sound.

 

Nu kör jag inte med Yamahas slutsteg så jag vet inte så mycket om hur de låter tillsammans men försteget upplever jag som neutralt. Skulle nog inte avråda någon att kika på den enheten obereoende av högtalarkonstellation om det är en bra neutral processor man vill ha.



#20

Postad 28 juli 2015 - 13:13

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Gillade heller inte Pioneers ljud. Om det beror på MCACC eller något annat vet jag inte. Vad jag däremot vet är att jag inte kommer köpa någon förstärkare utan Audyssey XT32 då jag gillar Dynamic EQ.

 

Skulle rekommendera Marantz. Fast det är ju så olika, många gillar olika så det är oftast bäst att själv bilda sig en uppfattning.



#21

Postad 28 juli 2015 - 13:22

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Vill bara säga att Yamahas YPAO-R.S.C som bl.a. YAMAHA CX-A5000 har fungerar så bra att justeringar inte behövs enligt de som testad den.

 

Köpte därför XTZ Room Analyzer II Pro för att se om så var fallet och det blev en lite anti-klimax då den visade att allt var rätt gjort.



#22

Postad 28 juli 2015 - 14:08

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Har en Yamaha RX-V771 som i mina öron låter väldigt varm och behaglig. Sen är det ju vissa inställningar som är gjort i den som har gett mig det ljudet.

 

Jag tror jag kör på FLAT under Parametric EQ och har justerat en aning på bass och trebble.



#23

Postad 28 juli 2015 - 16:55

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Kanon, med konstruktiva svar. Jag har labbat och pillat lite mer med inställningar på lx58:an och blir fortfarande inte nöjd. Visst, man kan få till det hyggligt i vardagsrummet med hjälp av sub men den andra zonen låter inge vidare. Och jag är definitivt inte nöjd.

 

Jag håller helt med trådskaparen här. Fick samma intryck av Pioneer med Canton efter ett tag. Dock för film var ju THX-läget riktigt najs..

Har testat många stärkare tillsammans med Canton och NAD är en perfekt matchning! Mycket varmt ljud med lite avrullning i toppen och strömstarka vilket Canton gillar för att blomma.

 

Nu kör jag med en T757 med separat slutsteg(275BEE). Men du kanske skulle bli nöjd med T758, annars är det T777 vi pratar om och den kostar det dubbla(20k).

 

Edit: Just ja, även Anthem lirar fint med dina Canton.

 

Vore kul med NAD, Anthem eller Arcam för den delen, har läst på lite o dom förut och förstår att det är bra grejer. Var iväg o lyssnade på Arcam ihop med System Audio (modell kommer jag ej ihåg) vilket lät riktigt bra. Tyvärr så är det väl ingen utav dessa som har airplay, spotify och en bra utvecklad zon-styrning via mobil?

 

Så antar att man får vända sig till dom mer "mainstream-tillverkarna".

 

Jag ska kolla om man kan få låna hem en Yamaha 3040 så får vi se om man kanske blir nöjd, ni som har denna och använder appen en del, funkar det bra?

 

Om jag skall ge Pioneer lite ros också så är GUI och appen riktigt bra, lätt att använda och förstå. Tycker i för sig det är lite konstigt att man ej kan göra några ljud-inställningar i andra zonen men det må så vara. Onkyo:s app är inte alls så bra. Hade det inte varit förr denna "miss-matchning" med mina högtalare så hade jag helt klart kunna leva med denna stärkare.



#24

Postad 28 juli 2015 - 17:55

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Kanon, med konstruktiva svar. Jag har labbat och pillat lite mer med inställningar på lx58:an och blir fortfarande inte nöjd. Visst, man kan få till det hyggligt i vardagsrummet med hjälp av sub men den andra zonen låter inge vidare. Och jag är definitivt inte nöjd.


Vore kul med NAD, Anthem eller Arcam för den delen, har läst på lite o dom förut och förstår att det är bra grejer. Var iväg o lyssnade på Arcam ihop med System Audio (modell kommer jag ej ihåg) vilket lät riktigt bra. Tyvärr så är det väl ingen utav dessa som har airplay, spotify och en bra utvecklad zon-styrning via mobil?

Så antar att man får vända sig till dom mer "mainstream-tillverkarna".

Jag ska kolla om man kan få låna hem en Yamaha 3040 så får vi se om man kanske blir nöjd, ni som har denna och använder appen en del, funkar det bra?

Om jag skall ge Pioneer lite ros också så är GUI och appen riktigt bra, lätt att använda och förstå. Tycker i för sig det är lite konstigt att man ej kan göra några ljud-inställningar i andra zonen men det må så vara. Onkyo:s app är inte alls så bra. Hade det inte varit förr denna "miss-matchning" med mina högtalare så hade jag helt klart kunna leva med denna stärkare.

Yamaha låter som sagt neutralt nästan lite mer varmt än kallt tycker front eller through låter bäst i eq tror 3040 är bra om du kan ta hem och testa. Kör straight också låter riktigt bra.
Min cxa och mxa är bästa kombon jag hört för priset. Annars arcam 750 är trevlig också.

Just det appen är riktigt bra enkel men ändå full kontroll över allt NAS disk etc.
Deras webbinterface kalibrering är grym också.

Redigerat av Audiostar, 28 juli 2015 - 17:57.


#25

Postad 28 juli 2015 - 18:15

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker AV-control funkar bra det lilla jag testat. Eftersom jag kör med Mac Mini för musik och film uppspelning så har jag tyvärr inte mer än gjort lite sporadiska test med appen i min Ipad.

Vet inte om du har dator kopplad till anläggningen men det kan ju vara en tanke annars om du vill kunna köpa Anthem eller Arcam som ju är väldigt starka på ljudsidan. Arcam har ju dessutom rätt bra med stömkapacitet. Det trevliga med att köra via dator är att man inte är beroende av funktionuppdateringar på receivern som ändå upphör inom något år eller så. Gillar att kunnan välja programvara helt fritt och att behovet av att byta hemmabio prylarna dröjer längre än om de måste finnas inbyggt stöd för allt man vill göra.



#26

Postad 28 juli 2015 - 23:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hmm, har någon här försökt lyssna in sig på skillnaderna mellan de olika märkenas DAC? Jag hade ett par jbl golvare med hornladdning till hjälp. Jämförde mellan Marantz, Yamaha och Pioneer. Alla i prisklassen kring 20-25.000kr. Försökte lägga volymnivå på likvärdigt läge mellan dem innan lyssning. Vad jag lyssnade till var inte trycket i ljudet utan lite mer på hur det framträdde, t.ex. hur cymbaler framträder mm. Tyckte att Yamaha och Marantz var ungefär lika i att blurra till det i toppen fast på olika sätt. Pioneer hade en mer tillbakalutad återgivning men verkade vid min lyssning också ha mer kontroll på toppen. För att hårddra, Yamaha mer lik arcams fantastiska äldre cd-spelare och Pioneer mer lik Meridians karaktär. Smaken år som baken...

#27

Postad 29 juli 2015 - 06:09

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl vara DAC:en som spökar. Jag testade aldrig att köra med extern DAC.

 

Till trådskaparen: Nu när jag läste att du inte har samma högtalarserie runtom kan jag inte rekommendera NAD T758 eftersom den inte har någon "EQ-kalibrering". Då måste jag tyvärr tvinga dig gå upp till T777, men du hade inte blivit besviken...

När det gäller Spotify kan du få det via en bluos mdc uppgradering:

https://www.hifiklub...r-uppgradering/

Bluos är samma operativ som Bluesound har.

 

Detta är inte gratis men svårt att slå...



#28

Postad 29 juli 2015 - 07:55

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Var det inte T758 som ett flertal hade haft problem med att volymen "rusade" iväg till maxvolym? Hoppas dom fixat det...



#29

Postad 29 juli 2015 - 08:35

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl vara DAC:en som spökar. Jag testade aldrig att köra med extern DAC.

 

Till trådskaparen: Nu när jag läste att du inte har samma högtalarserie runtom kan jag inte rekommendera NAD T758 eftersom den inte har någon "EQ-kalibrering". Då måste jag tyvärr tvinga dig gå upp till T777, men du hade inte blivit besviken...

När det gäller Spotify kan du få det via en bluos mdc uppgradering:

https://www.hifiklub...r-uppgradering/

Bluos är samma operativ som Bluesound har.

 

Detta är inte gratis men svårt att slå...

 

Kan mycket väl tänka mig lägga dom pengarna som en t777 kostar bara det blir bra, men av vad jag läst mig till så har väl den bara en extra zon. Jag behöver totalt tre zoner, sen finns det ingen wifi på den vilket betyder att det ej finns någon möjlighet för mobilstyrning så tyvärr går den bort. Vi är nämnligen flera i familjen som använder denna funktion och när alla vant sig att sätta på musik med sin egen mobil i den zon man är i blir det nog lite protester om vi går tillbaka till bara fjärr. Tycker själv det är otroligt bekvämt att sitta var som helst och få igång musik utan att leta fjärrkontroller o gå till vardagsrum för att sätta på allting.

 

Tycker AV-control funkar bra det lilla jag testat. Eftersom jag kör med Mac Mini för musik och film uppspelning så har jag tyvärr inte mer än gjort lite sporadiska test med appen i min Ipad.

Vet inte om du har dator kopplad till anläggningen men det kan ju vara en tanke annars om du vill kunna köpa Anthem eller Arcam som ju är väldigt starka på ljudsidan. Arcam har ju dessutom rätt bra med stömkapacitet. Det trevliga med att köra via dator är att man inte är beroende av funktionuppdateringar på receivern som ändå upphör inom något år eller så. Gillar att kunnan välja programvara helt fritt och att behovet av att byta hemmabio prylarna dröjer längre än om de måste finnas inbyggt stöd för allt man vill göra.

 

Kör också Macmini men den ersätter ju inte ovanstående funktioner. 

Ska ta mig till Hifiklubben idag o lyssna lite med dom, kanske finns tillbehör man kan använda sig av.



#30

Postad 29 juli 2015 - 09:11

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Var det inte T758 som ett flertal hade haft problem med att volymen "rusade" iväg till maxvolym? Hoppas dom fixat det...

 Det stämmer. Min T757 har råkat ut för det en gång.

 

Tror dock att T777 inte skulle ha det problemet.



#31

Postad 29 juli 2015 - 09:35

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

 Det stämmer. Min T757 har råkat ut för det en gång.

 

Tror dock att T777 inte skulle ha det problemet.

Ja hoppas dom löst det, rätt allvarligt problem. 

 

Finns en A830 till nedsatt pris http://www.ljudfokus...-receiver/5794/



#32

Postad 29 juli 2015 - 20:14

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Men A830 har ju inte 3zoner! Du måste upp på 30XX för det.

#33

Postad 29 juli 2015 - 20:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Yamaha CX-A5000 har 4 zoner. Den har man sålt billigt i Norge ett tag (ca.11ksek svenska pengar), gäller kanske fortfarande?

Å så ett beggat mångkanalsteg på det..kan inte bli så mycket bättre för rimliga pengar :) 



#34

Postad 30 juli 2015 - 23:15

Unregistereda4ba32a0
  • Unregistereda4ba32a0
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Haft Yamaha Recivers hela mitt liv, men testade med en SC-1224 pioneer, jag upplever ljudet mycket bättre än mina yamaha.



#35

Postad 30 juli 2015 - 23:57

k struttson
  • k struttson
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Pioneer är bäst!!!



#36

Postad 31 juli 2015 - 18:13

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Kör en sc lx71 ihop med en bdp lx71 och är väldigt nöjd. Sitter med en Aventage 1010 samt bd-s677 med så ska bestämma mig inom kort vilket setup det blir. Gillar dock Pioneer...MEN visst har yamahan en del som pioneer saknar och vice versa.

#37

Postad 31 juli 2015 - 18:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Pioneer är bäst!!!


Bra nyanserat och sakligt inlägg där...

#38

Postad 31 juli 2015 - 20:51

k struttson
  • k struttson
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 1

Bra nyanserat och sakligt inlägg där...

Tack. Ja mer än ditt i varje fall...



#39

Postad 31 juli 2015 - 23:28

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Man kan inte bara säga att förstärkare abc är bra. Högtalare, rum, källa det spelar in så därför kan förstärkare abc låta bra i en miljö men inte i en annan. 



#40

Postad 01 augusti 2015 - 01:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Eftersom det verkar som mitt inlägg genererade dessa repliker:

Haft Yamaha Recivers hela mitt liv, men testade med en SC-1224 pioneer, jag upplever ljudet mycket bättre än mina yamaha.

 

Vi pratar inte riktigt om samma apparater här så det kan nog stämma för dig. Jag bara antar att du inte gått från någon av de bättre Yamaha:erna till en Pioneer SC-1224.

Pioneer är bäst!!!

Noop! "är väl en ungefär lika sakligt replik som ditt påstående.  "Har haft Pioneer i många år"

När det gäller filmljudet så är Pioneer riktigt bra så länge man inte har tungdrivna grejer. Den får dock smisk av min nuvarande uppsättning. När det kommer till tvåkanals musik har den inte en suck så bäst utan förbihåll, noop!

 

Kör en sc lx71 ihop med en bdp lx71 och är väldigt nöjd. Sitter med en Aventage 1010 samt bd-s677 med så ska bestämma mig inom kort vilket setup det blir. Gillar dock Pioneer...MEN visst har yamahan en del som pioneer saknar och vice versa.

LX71:an är i grunden en mer påkostad maskin än Avantage 1010 och här kan det nog bli dött lopp eller spilla över till Pioneers fördel särskilt för film. Yamaha har gjort en del framsteg sedan man släppte denna modellen särskilt på DAC sidan och då främst i sina dyrare maskiner. LX71 bör ställa mot Yamahas 2010 för en mer rättvis jämförelse. Då har man jämfört de näst dyraste för respektive fabrikat och ungefär samma utgångspris.


Redigerat av Blåtand, 01 augusti 2015 - 08:59.


#41

Postad 01 augusti 2015 - 10:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Den får dock smisk av min nuvarande uppsättning. När det kommer till tvåkanals musik har den inte en suck så bäst utan förbihåll, noop!

 

 

Får man fråga vilken förstärkare du driver med då?



#42

Postad 01 augusti 2015 - 12:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken förstärkare du driver med då?

Det jag egentligen sa var att utan förbehåll så gäller inte "bäst". Då spelar det egentligen ingen roll vad jag kör med men för all del.
Jag kör med kombon Yamaha CX-A5000, Bladelius Thor 3 som slutsteg för front och Sunfire 5200 för center och surround.

 

Men jag vågar påstå att det finns hundratals andra mer påkostade hemmabioförstärkeri som spöar allt Pioneer har att ställ upp på banan. Alltså är det direkt fel och ogrundat att säga att Pioneer är bäst!!!

 

Möjligen kan Pioneer erbjuda det bästa ljudet i något avseende mot konkurrensen i något prissegment men det var inte det som skrevs.


Redigerat av Blåtand, 01 augusti 2015 - 12:15.


#43

Postad 01 augusti 2015 - 12:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Det jag egentligen sa var att utan förbehåll så gäller inte "bäst". Då spelar det egentligen ingen roll vad jag kör med men för all del.
Jag kör med kombon Yamaha CX-A5000, Bladelius Thor 3 som slutsteg för front och Sunfire 5200 för center och surround.

 

 

Du jämför alltså äpple med päron..

 

Men jag vågar påstå att det finns hundratals andra mer påkostade hemmabioförstärkeri som spöar allt Pioneer har att ställ upp på banan. Alltså är det direkt fel och ogrundat att säga att Pioneer är bäst!!!

 

 

Vissa tycker så! Det är alltså inte okey att tycka/uppleva annorlunda än dig? 

 

Möjligen kan Pioneer erbjuda det bästa ljudet i något avseende mot konkurrensen i något prissegment men det var inte det som skrevs.

 

  

Har fått Pioneer att låta lika bra som jag fått Yamaha att låta illa...Dock upplevde jag Lab steget jag tog in för kraftigt :)


Redigerat av mcmike, 01 augusti 2015 - 12:41.


#44

Postad 01 augusti 2015 - 17:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du jämför alltså äpple med päron..

 

 

Vissa tycker så! Det är alltså inte okey att tycka/uppleva annorlunda än dig? 

 

  

Har fått Pioneer att låta lika bra som jag fått Yamaha att låta illa...Dock upplevde jag Lab steget jag tog in för kraftigt :)

Jag förstår att din tå blivit öm vilket inte var min mening, för det var inte min åsikt jag egentligen ville poängtera utan det absurda i någon annans påstående.
Det var därför jag inte nämnde mina äpplen och bananer jämförelse förrän du promt ville veta.

 

Möjligen tog jag ut svängarna lite för mycket just för att poängtera detta? Hur skulle du själv reagerat om någon skrev att Philips gör bäst stereoanläggningar alla kategorier i ett forum som detta. Jag tror jag vet svaret, du skulle ifrågasätta påståendet eller hur? Då blir min fråga till dig, vad är egentligen skillnaden? Är det att du inte har en Philips som gör att du inte håller med eller är det för att det är ett falskt påstående som du inte tycker bör skrivas oemotsagt?

 

Absolut får vem som helst ha vilken avvikande åsikt som helst i förhållande till mina åsikter. Däremot ogillar jag personligen uppenbara villfarelser när jag ser dem. Att vi inte har samma ljudideal är förmodligen bara sunt om inte annat så för Hifi-industrin. Hade blivit attans tråkigt för oss entusiaster också för då skulle det ju inte finns något att välja på. Hur man upplever ljud har naturligtvis också mycket att göra med hur man riggat och valt andra komponenter. Det som någon tycker låter för ljust och lättviktigt med en redan väldigt analytisk högtalare tycker någon annan är precis rätt vitamininjektion till sina lite mörkare och i grunden mer återhållna högtalare.

 

Att kunna få en Yamaha att låta illa kanske är en merit, vad vet jag. Jag har inte lyckat få varken Yamaha eller Pioneer att låta illa, bara olika bra. Jag har aldrig sagt att Pioneer är kass vilket du verkar ha tolkat in i mina inlägg, men jag påstår med en dåres envishet att det inte är det bästa som finns på marknaden.

 

Sedan tror jag att vi haft att göra med helt olika modeller vilket gör att diskussionen blir lika meningslöst som din påpekade äpple och päron jämförelse. Vi har förmodligen olika utgångspunkt här. Jag har bara haft SC-LX7x och 8x serien, sedan har jag lyssnat på flera av Yamahas större maskiner och många andra receivers i 15 ksek klassen och betydligt dyrare. Nu har jag konverterat till en processor vilket då inte är en vettig jämförelse eftersom Pioneer inte har någon motsvarighet. Jag har iofs. använt en SC-LX7X som försteg med samma slutsteg som jag nu kör med CX-A5000, så jag har jämfört förstegsdelarna på ett korrekt sätt men kanske inte helt rättvist. Men igen mina inlägg handlade inte om min åsikt utan det jag sagt ovan.
 


Redigerat av Blåtand, 01 augusti 2015 - 18:00.


#45

Postad 01 augusti 2015 - 18:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag förstår att din tå blivit öm vilket inte var min mening, för det var inte min åsikt jag egentligen ville poängtera utan det absurda i någon annans påstående.
Det var därför jag inte nämnde mina äpplen och bananer jämförelse förrän du promt ville veta.

 

 

Min tå är definitivt inte öm, snarare tvärtom har ju förmåner :) Jag citerar  "Den får dock smisk av min nuvarande uppsättning. När det kommer till tvåkanals musik har den inte en suck". ​Matar inge mer, men ska följa Yamaha korståget med spänning. Du är nöjd och många Pioneer ägare med :) 


Redigerat av mcmike, 01 augusti 2015 - 18:24.


#46

Postad 01 augusti 2015 - 20:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Min tå är definitivt inte öm, snarare tvärtom har ju förmåner :) Jag citerar  "Den får dock smisk av min nuvarande uppsättning. När det kommer till tvåkanals musik har den inte en suck". ​Matar inge mer, men ska följa Yamaha korståget med spänning. Du är nöjd och många Pioneer ägare med :) 

Suck var ordet, jag hoppas att du förstod något i mitt senaste svar för jag tog mig verkligen tid att försöka ge en nyanserad förklaring :unsure:

 

Här drivs i vilket fall inget korståg från min sida och jag har inte sett några korstågstendenser någon annanstans ifrån heller.

 

Det finns massor av nöjda ägare till båda dessa fabrikat så ingen är lämnad ensam mot resten av världen.
Själv har jag båda fabrikaten i detta nu och kommer fortsätta att använda min Pioneer också, när den blivit lagad.

 

Att TS inte är/var helt nöjd med sin Pioneer behöver du inte se som en start på ett korståg, det handlar bara om att han skall hitta det som levererar vad han är ute efter i sin rigg och med hans ljudpreferenser. Det har ingenting med världsrankning av receivers att göra.


Redigerat av Blåtand, 01 augusti 2015 - 20:24.


#47

Postad 02 augusti 2015 - 10:58

kecke
  • kecke
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Blåtand!

+1 på dina inlägg i denna fråga. Man har helt enkelt olika ideal/bilder hur man vill ha det.

Eftersom man själv skall se och höra på sin anläggning så är det ens egna upplevelser som gäller.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.