Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur bränna Blu-ray?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 november 2013 - 20:40

Unregisteredf42c246a
  • Unregisteredf42c246a
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Finns det någon teknisk person som kan hjälpa en 55+ med att berätta hur man bränner Blu-ray?
När jag var ung fanns det ett band som hette Grateful Dead, jag har alltid gillat dem. De hade ingenting emot att man spelade in deras konserter och bytte band med andra fans.
De hade en speciell "tapers section" på sina konseter dår man kunde sätta upp sina mickar och spela in.
Nu har jag hittat konseter med dem i Blu-ray format. Jag har köpt en TDK Blu-ray writer så jag kan göra skivor med så jag kan titta på dem i min Blu-ray spelare som jag har till TV'n.
Men det var inte så lätt som jag trodde.
Den ena konserten består av endast en fil som heter HD.ts.
Den andra konserten består av filer som heter m2.ts.
Den stora mappen består av 4 mappar + 2 filer:BACKUP, CLIPINF, PLAYLIST, STREAM, + index.bdmv och MovieObject.bdmv.
Jag har programmet Nero 2014 som jag ska bränna i.
Där finns många varianter typ Blu-ray (UDF) - (ISO) - BDMV-video - AVCHD ™ video - Securdisc - Kopia av Blu-ray skiva.
Jag har ju ingen skiva utan det är ju datafiler som ska brännas till min tomma Blu-ray skiva så det går att titta på TV'n.
All hjälp är välkommen! Som ni förstår fattar jag inte mycket av detta så förklara gärna så en gammal människa förstår. Tack på förhand.

Bifogad fil(er)



#2

Postad 08 november 2013 - 20:55

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Kan inte svaret själv men man brukar kunna få mycket hjälp och info på den här sidan: http://www.videohelp.com

#3

Postad 09 november 2013 - 10:40

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
Jag använder det här programmet för att bränna CD / DVD / HD DVD / Blu-ray
http://www.imgburn.c...hp?act=download

Det är gratis och är busenkelt att använda, det finns en svensk översättning.
I mitt tycke betydligt enklare att använda än Nero.

Om du inte redan har så köp in några återskrivningsbara Blu-ray skivor att testbränna till, tex såna här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=802778

Öppna ImgBurn och du får frågan "What would you like to do?"
Välj "Write files/folders to disc" sen pekar du på din film och resten ger sig själv.
Om du använder återskrivningsbara skivor så är det bara att göra om ifall det skulle bli fel.
Du sparar många kronor på att göra testbränningar så här i början.

En viktig liten detalj är att skruva ner brännhastigheten till ca. hälften av vad skivorna har som rekommenderad brännhastighet.
Det gäller både återskivningsbara skivor och vanliga skivor.
Ett tips är att bara använda kvalitetsskivor, tex Verbatim, som är lite dyrare men det är dom värda i längden.

När det sen gäller uppspelning av det du bränt hänger det lite på vilka format din Blu-ray spelare kan spela upp.

Så mitt tips till dig som nybörjare är att testa dig fram, trial&error är den bästa skola som finns! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.