Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1601

Postad 26 mars 2012 - 18:32

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Då börjar det igen, När Sagemboxen var ny och började krångla så förnekades problem i åratal. Nya uppdateringar utlovades men när dom väl kom så blev det fler och värre buggar. Jag är så glad att jag inte gick i samma fälla igen. Tyvärr ser det ut som CD har lyckats med konststycket att förstöra även denna box.

#1602

Postad 26 mars 2012 - 21:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Grön49. Boxen fungerar bra överlag. Den är tyst, snabb, har bra bild och spelar in allt jag vill.
Den har två problem idag.
1: inspelningar startar inte tid alltid. Detta ska de lösa, jag tror i nästa uppdatering
2: Pixelering av en del inspelningar. Hittills har inte CD svarat på denna men jag tror nog att det är medvetna om problemet nu.

Utöver detta finns det till och från lite mindre problem med EPGn men detta problem är generellt för plattformen och inte specifikt för denna box.
Någon har drabbats av inspelningar som inte blir av. Frågan där är om boxen inte skött sig, programbolagen (EIT) eller EPGn.

Jag vill bara säga, ni verkar inte ha stort förtroende för Canal Digital. Och ja, Det är ADB om utvecklar mjukvaran. Canal Digital beställer, de utvecklar. Det finns ingen på CD som petar i själva mjukvaran vad jag vet.

#1603

Postad 26 mars 2012 - 21:39

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Det är ADB om utvecklar mjukvaran. Canal Digital beställer, de utvecklar. Det finns ingen på CD som petar i själva mjukvaran vad jag vet.


Kan du förtydliga detta innan du somnar helt.

Redigerat av PDDNOS, 26 mars 2012 - 21:41.


#1604

Postad 26 mars 2012 - 22:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Kan du förtydliga detta innan du somnar helt.

Vad menar du?
Ah, jag vet inte exakt. Inser nu att jag kanske tänkt lite fel.
De kan ha utvecklare i Norge som jobbar med boxen, de är de som styr. Men i princip är det ADB som utvecklar mjukvaran efter krav från Canal Digital. Precis som med Sagem-boxen. Där var det sagem...

#1605

Postad 26 mars 2012 - 22:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Måste säga att jag fortfarande är grymt nöjd med boxen, spelar in 2-3 program om dagen och ibland inspelning av två samtidigt som tittande på entredje kanal.
Har inte märkt ngt problem alls sedan de två senaste programvarorna.

#1606

Postad 27 mars 2012 - 06:53

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Grön49. Boxen fungerar bra överlag. Den är tyst, snabb, har bra bild och spelar in allt jag vill.
Den har två problem idag.
1: inspelningar startar inte tid alltid. Detta ska de lösa, jag tror i nästa uppdatering
2: Pixelering av en del inspelningar. Hittills har inte CD svarat på denna men jag tror nog att det är medvetna om problemet nu.

Utöver detta finns det till och från lite mindre problem med EPGn men detta problem är generellt för plattformen och inte specifikt för denna box.
Någon har drabbats av inspelningar som inte blir av. Frågan där är om boxen inte skött sig, programbolagen (EIT) eller EPGn.

Jag vill bara säga, ni verkar inte ha stort förtroende för Canal Digital. Och ja, Det är ADB om utvecklar mjukvaran. Canal Digital beställer, de utvecklar. Det finns ingen på CD som petar i själva mjukvaran vad jag vet.

Du glömmer röda skylten med texten"signal saknas på antenn 2" som dyker upp ibland när man sappar. Visserligen utan att det händer så mycket mer men det är ett tecken på underliggande problem med senaste programmvaran...Mvh HSE.

#1607

Postad 27 mars 2012 - 07:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
HSE, det har du rätt i. Jag har dock bara sett den en gång.

Som du säger, de hänger troligen ihop, pixeleringen och den röda rutan.

#1608

Postad 27 mars 2012 - 08:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0
Hej allihopa,

Det är många av er som nämnt dessa pixlingar och vi förstår att det är ett frustrerande problem. Just nu inväntar vi ett par boxar som vi ska testa för detta problem. Vi återkommer med mer information så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1609

Postad 27 mars 2012 - 10:56

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Att få ut bild med textning som inte är inbränd i filmen via scarten är fortfarande ett problem. Man måste ändra bildupplösningen till 576i och samtidigt inte stänga av den enhet som HDMI-kontakten är kopplad till, för då kommer HDCP-skiten fram.
Ljud och bild med textning borde alltid skickas ut via scarten, oavsett vilken bildupplösning man valt för HDMI och om en HDCP-kompatibel enhet är inkopplad eller inte på HDMI-kontakten. Hur svårt kan det vara att fixa?

#1610

Postad 27 mars 2012 - 11:45

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Måste säga att jag fortfarande är grymt nöjd med boxen, spelar in 2-3 program om dagen och ibland inspelning av två samtidigt som tittande på entredje kanal.
Har inte märkt ngt problem alls sedan de två senaste programvarorna.

För min del var jag mycket nöjd i början när det inte gick att spela in mer än ett program i taget, då var det inga av de andra problem som jag dras med idag. Inspelning av marksända SVT kanaler fixade jag via min TV och dess externa hårddisk så för det mesta klarade jag mig fint ändå. Helt klart minde nöjd idag, jag kan ju sätta i en CAM modul i uttaget på min TV, koppla den till parabolen och köra den vägen istället men nu har jag ju lagt flera tuselappar på denna mottagare...Mvh HSE.

#1611

Postad 27 mars 2012 - 23:20

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Min rutin en kväll med boxen. Ta fram inspelning. Inget ljud. Går tillbaka till epgmenyn får ljudet tillbaka. Tittar ett tag. Sedan börjar synkroniseringen tal bild att scka. Slår av boxen. Slår på den igen synkningen tillbaka igen. För ngn halvtimme eller så. Sedan sackar den igen. Bestämmer mig för att titta på direktsänt program. Synkningen släpar igen. Slår av igen synkningen tillbaka. Vill se lite inspelat ljudet borta. går till EPG ljudet tillbaka. Synkningen börjar sacka slår av o.sv osv. Är det detta man betalar för?
NÄR FÅR VI BUGGFIXEN11111

#1612

Postad 28 mars 2012 - 07:04

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Min rutin en kväll med boxen. Ta fram inspelning. Inget ljud. Går tillbaka till epgmenyn får ljudet tillbaka. Tittar ett tag. Sedan börjar synkroniseringen tal bild att scka. Slår av boxen. Slår på den igen synkningen tillbaka igen. För ngn halvtimme eller så. Sedan sackar den igen. Bestämmer mig för att titta på direktsänt program. Synkningen släpar igen. Slår av igen synkningen tillbaka. Vill se lite inspelat ljudet borta. går till EPG ljudet tillbaka. Synkningen börjar sacka slår av o.sv osv. Är det detta man betalar för?
NÄR FÅR VI BUGGFIXEN11111

Det där ljudproblemet har jag "bara" haft en gång på sista tiden så det verkar som om du är ovanligt hårt drabbad av detta. Mvh HSE.

#1613

Postad 28 mars 2012 - 07:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Banjoatte, jag tror ett samtal till CD samt en reklamering av din box är på sin plats. Ingen annan verkar ha detta problem (i denna tråd) varvid jag snarast tror felet ligger i din box. Kan ju vara så enkelt/troligt att det är hårddisken som kraschar...det händer.

Antar att du redan testat göra en fabriksåterställning av boxen.

#1614

Postad 28 mars 2012 - 11:08

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Pratade just m cd supporten. Jag har ju upplevt att boxen låter för mycket som jag nämnt tidigare - tyvärr får jag inget gehör, de har testat min gamla box som jag skickat in och den låter inget förrän man sätter örat till den menar dem. Väldigt märkligt eftersom jag hör den 4 meter från soffan, jag funderar på vad för förhållanden kan påverka detta hemma hos mig om det nu är så att den låter mer här än där (?)

Nämnde signalfel + pixelering också - detta var ju INTE ett mjukvarufel utan ett signalfel här helt enkelt. Jag påpekade med en viss ilska att det är ju bara skitsnack, skulle vi alla på detta forum helt plötsligt fått bitvis dålig signal samtidigt när vi aldrig upplevt detta tidigare? Kennedymordets magiska kula kan slänga sig i väggen, här har vi den största slumpen i världshistorien mina vänner. Snubben jag pratade sprang iväg och pratade m expertisen och helt plötsligt kände han till pixeleringen och det var något de jobbade på etc, skylten med signalfel var dock bestämt inte ett mjukvarufel minsann.

Med tanke på hur säker han lät när han första gången sa att pixeleringen absolut inte heller var mjukvarufel så ger jag inte mycket för den förklaringen. Fortsättning följer...

#1615

Postad 29 mars 2012 - 16:47

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag märker att det finns lite varierande åsikter angående ADB boxen. En del verkar nöjda medan andra verkar vara riktigt missnöjda. Jag har svårt för att fatta att inte CD testade boxen ordentligt med tanke på vad vi fick utstå med Sagem boxen. Det kan väl inte vara så illa att det är uppdateringen som ställer till det? Om det är fallet så kommer även denna box aldrig fungera problemfritt. Jag har avvaktat för CD har bättre kanalutbud än Viasat men det lutar nog åt att lämna CD.

#1616

Postad 29 mars 2012 - 21:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Riktigt missnöjda är det väl få? Det skulle vara banjoette med sina problem eller Eucharist med sina bullerproblem. I övrigt vill jag tro att det värsta är ett "medelbetyg".

men klart, att inspelningar pixlar sig är nytt och detta beror troligtvis på uppdateringen. Och om uppdateringen orsakat det, då går det alltid att fixa eftersom det inte var så förut.

#1617

Postad 30 mars 2012 - 04:44

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Monshi: "Och om uppdateringen orsakat det, då går det alltid att fixa eftersom det inte var så förut." Jag vill inte låta som en gnällspik men CD har ju inte kunnat fixa till dom problem som kom på Sagemboxen efter den katastrofala uppdateringen 2010.

#1618

Postad 30 mars 2012 - 08:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Monshi: "Och om uppdateringen orsakat det, då går det alltid att fixa eftersom det inte var så förut." Jag vill inte låta som en gnällspik men CD har ju inte kunnat fixa till dom problem som kom på Sagemboxen efter den katastrofala uppdateringen 2010.

nä, men Sagem-boxen är en skitbox ärligt talat. I mina ögon borde CD slänga ut den ur sortimentet omedelbums.
Nu ska sägas, senaste uppdatering av ADB-boxen vet jag inte vad den gjorde, det var inga stora förändringar för användaren. Inte som uppdateringen av Sagem till ett helt nytt operativsystem.
Jag kanske är lite naiv men jag tror på den här boxen.

#1619

Postad 30 mars 2012 - 08:18

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Jag ska säga återigen att trots "bullerproblem" och diverse småfel här och där är jag ändå nöjd med den här boxen, jag kommer från att ha använt det lokala fibernätet här i Varberg och den boxen de hade att erbjuda var mil ifrån den här - både när det gäller funktionalitet och utseende.

En fråga, sitter här hemma sjuk i soffan och hör att den startar igång med jämna mellanrum (i viloläge) - vad går den igång och kollar av? Jag har stängt av online-inspelnings-funktionen så det borde inte vara att den ansluter för att titta på det. Går inte många minuter emellan.

#1620

Postad 30 mars 2012 - 08:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Jag skiftade antennkablarna igår och fick inte upp rödrutan igår iallafall. Vi får se... Har ej heller testat att spela in än,blir sen idag.och se ifall pixlingen med försvann.

#1621

Postad 30 mars 2012 - 09:11

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Hej allihop!

Måste skriva av mig lite nu känner jag!

För 6 mån lyckades jag förhandla mig till ett byte från sagemboxen till denna box. Fick 7 mån gratishyra på
fampaket+canal+film. Bra deal tyckte jag men då krävdes en uppsägning av mitt abb innan dealen gick
igenom.

ADB-boxen kom o allt blev frid o fröjd. Klarade oss med inspelningen av en kanal. Perfekt bild o funktion
förrutom sena inspelningsstarter ibland. Sen i februari kom inspelning på dubbla kanaler. Perfekt. Boxen funkade fortfarande kanon. Nån gång missades inspelningen pga signalfel.

Sen hände nåt. En uppdatering som startade problemen. Var väl slutet februari? Pixelfel på var o varannan
inspelning på hd-kanal. Störande. Ibland har ljudet försvunnit helt o jag varit tvungen att rycka strömkabeln
ur väggen. Sen har ljudet funkat igen. Boxen är skapligt tyst. Hör fläkten samt hdd när det är tyst i rummet.
Förrut stängdes dessa av men startade igång ibland. NUMERA GÅR DE HELA TIDEN. Nån mer som märkt detta?
Har provat fabåterställning utan framgång.

Ang pixelfel. Verkar bli det när man kollar live o en progr inspelning startar/stoppar.
Ska tillägga att jag har 85% -100% signalstyrka o alltid 100% kvalite på staplarna.

Blir ett samtal till kundtjänst snart!!!

MVH Lundis

Redigerat av lundis68, 30 mars 2012 - 09:14.


#1622

Postad 30 mars 2012 - 09:48

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Lundis, menar du att fläkten går hela tiden boxen är igång eller alltid oavsett om boxen är påslagen eller ej?

Om fläkten är på eller ej hela tiden har jag ingen aning om för jag hör inte min box...

Samt ryck inte sladden ur vägen, använd strömbrytaren... kanske aningen bättre.

#1623

Postad 30 mars 2012 - 10:01

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Fläkt / HDD går hela tiden även när boxen är avstängd. Kommer jag upp på morgonen o inget spelats in under natten går de iaf.

Redigerat av lundis68, 30 mars 2012 - 10:02.


#1624

Postad 30 mars 2012 - 10:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det kan jag säga, så beter sig icke min box. Visst, den stängs inte av direkt efter jag stängt av den men när jag startar den på nytt efter x antal timmar då tar den en liten stund extra på sig då den först ska varva upp hårddisken.

#1625

Postad 30 mars 2012 - 10:22

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
När jag numera startar boxen från avstängt läge hörs aldrig att hdd varvar upp. Jag testade nu, har ej kollat tv på 3 tim o jag fick bild efter 1-1,5 sek.

#1626

Postad 30 mars 2012 - 11:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Jag hör överhuvudtaget inte min box däremot märker jag att det tar lite mer tid första uppstarten på dagen. Inte mycket, en sekund kanske. Samt jag vet, tidigare koll, att boxen är helt tyst och stilla på morgonen. Lite varm eftersom den trots allt drar 15-20 W hela tiden men inget som roterar.

#1627

Postad 30 mars 2012 - 13:11

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Hej allihop!

Måste skriva av mig lite nu känner jag!

För 6 mån lyckades jag förhandla mig till ett byte från sagemboxen till denna box. Fick 7 mån gratishyra på
fampaket+canal+film. Bra deal tyckte jag men då krävdes en uppsägning av mitt abb innan dealen gick
igenom.

ADB-boxen kom o allt blev frid o fröjd. Klarade oss med inspelningen av en kanal. Perfekt bild o funktion
förrutom sena inspelningsstarter ibland. Sen i februari kom inspelning på dubbla kanaler. Perfekt. Boxen funkade fortfarande kanon. Nån gång missades inspelningen pga signalfel.

Sen hände nåt. En uppdatering som startade problemen. Var väl slutet februari? Pixelfel på var o varannan
inspelning på hd-kanal. Störande. Ibland har ljudet försvunnit helt o jag varit tvungen att rycka strömkabeln
ur väggen. Sen har ljudet funkat igen. Boxen är skapligt tyst. Hör fläkten samt hdd när det är tyst i rummet.
Förrut stängdes dessa av men startade igång ibland. NUMERA GÅR DE HELA TIDEN. Nån mer som märkt detta?
Har provat fabåterställning utan framgång.

Ang pixelfel. Verkar bli det när man kollar live o en progr inspelning startar/stoppar.
Ska tillägga att jag har 85% -100% signalstyrka o alltid 100% kvalite på staplarna.

Blir ett samtal till kundtjänst snart!!!

MVH Lundis


Hej Lundis

Pixlingar på inspelningar håller vi på att felsöka och kommer med besked så fort vi har ett svar på varför och hur man löser det.

Dock blir jag lite bekymrad när jag läser om hur boxen beter sig i standby läge. Där skulle jag faktiskt vilja be dig att ta kontakt med vår tekniska support. Denna boxen är ju känd för att vara väldigt tyst så det tyder på att det är något fel.

med vänliga hälsningar
Pauline

#1628

Postad 30 mars 2012 - 19:16

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Hej allihop!

Måste skriva av mig lite nu känner jag!

För 6 mån lyckades jag förhandla mig till ett byte från sagemboxen till denna box. Fick 7 mån gratishyra på
fampaket+canal+film. Bra deal tyckte jag men då krävdes en uppsägning av mitt abb innan dealen gick
igenom.

ADB-boxen kom o allt blev frid o fröjd. Klarade oss med inspelningen av en kanal. Perfekt bild o funktion
förrutom sena inspelningsstarter ibland. Sen i februari kom inspelning på dubbla kanaler. Perfekt. Boxen funkade fortfarande kanon. Nån gång missades inspelningen pga signalfel.

Sen hände nåt. En uppdatering som startade problemen. Var väl slutet februari? Pixelfel på var o varannan
inspelning på hd-kanal. Störande. Ibland har ljudet försvunnit helt o jag varit tvungen att rycka strömkabeln
ur väggen. Sen har ljudet funkat igen. Boxen är skapligt tyst. Hör fläkten samt hdd när det är tyst i rummet.
Förrut stängdes dessa av men startade igång ibland. NUMERA GÅR DE HELA TIDEN. Nån mer som märkt detta?
Har provat fabåterställning utan framgång.

Ang pixelfel. Verkar bli det när man kollar live o en progr inspelning startar/stoppar.
Ska tillägga att jag har 85% -100% signalstyrka o alltid 100% kvalite på staplarna.

Blir ett samtal till kundtjänst snart!!!

MVH Lundis


Äntligen någon mer än jag som hör boxen, resten av folket verkar ju inte höra den förrän de sätter örat till. Och den box jag skickade tillbaka (som låter lika mkt som den jag har nu) testade cd i "tyst rum" utan att höra den. Har jag svårt att tro på. Mitt ljud är också konstant surrande. Lycka till m kundtjänst, lite lotteri hos vem man hamnar och deras kompetens/välvilja.

#1629

Postad 31 mars 2012 - 15:00

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Tack där Eucharist.

Pratade faktiskt med kundtjänst igår innan jag läste CDs svar. Fick rådet
formatera HDD för att den skulle "gå ner" i standby. Gjorde så men
det hjälpte inte.

Kan inte påstå att boxen är högljudd av sig. Man hör ett sus från
fläkten samt ett högfrekv tjut från disken som snurrar. Ljudmässigt
som en bärbar dator som är igång.

Gillar dock inte detta eftersom det sliter på boxen i onödan.

Ska slå en pling igen till kundtjänst får vi se...

Trevlig Helg.... Lundis

#1630

Postad 01 april 2012 - 13:52

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Tack där Eucharist. Pratade faktiskt med kundtjänst igår innan jag läste CDs svar. Fick rådet formatera HDD för att den skulle "gå ner" i standby. Gjorde så men det hjälpte inte. Kan inte påstå att boxen är högljudd av sig. Man hör ett sus från fläkten samt ett högfrekv tjut från disken som snurrar. Ljudmässigt som en bärbar dator som är igång. Gillar dock inte detta eftersom det sliter på boxen i onödan. Ska slå en pling igen till kundtjänst får vi se... Trevlig Helg.... Lundis


Bärbara datorer kan ju iofs låta väldigt olika mycket också. Min låter som du säger hela tiden, varken mer eller mindre. Men borde inte hårddisken alltid låta eftersom det spelas in konstant? (timeshift)

#1631

Postad 01 april 2012 - 14:32

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Eucharist: Min hdd går även när jag stänger av boxen till standby!!

Pratade med kundtjänst igen o nu ska boxen tydligen aldrig stänga av fläkt o hdd när
man trycker OFF på fjärren. Detta för att boxen inte ska bli varm!
Köper det resonemanget med fläkten men inte med hdd:en. Varför ska den
snurra hela tiden??

Ni andra kan ni kolla / känna om era boxar går ner helt i standby!! Om inget hörs så
känner man iaf vibrationerna om man känner med handen på boxen.

Lundis
.

Redigerat av lundis68, 01 april 2012 - 14:33.


#1632

Postad 01 april 2012 - 16:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Boxen går inte omedelbart ned i standby, hårddisken roterar en tid efter man stängt av den. Stäng av den för kvällen, på morgonen, om du inte spelat in något på natten/strax innan du går upp, står den garanterat stilla.
Troligen räcker det även med kortare tid, jag gissar en 15-20 minuter max, innan den stannar.

När hårddisken stannat, då kan jag inte höra något från boxen.
Ska kolla med en spegel senare och se om fläkten står stilla. Helt säker är jag inte men oavsett är den tyst, mycket tyst.

#1633

Postad 01 april 2012 - 19:18

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Angående problemen med uteblivet ljud och bristande synkning. När jag tittat ett tag på inspelat program tappar boxen synkningen alltmer. När jag då går ut på livesändning t. ex canal digital, är synkfelet kvar. Detsamma gäller då och då ljudet när man ska se på ett inspelat program.
Men nu har jag kommit på hur jag får tillbaka både ljud och synkning. Jag går till TV1. Då fungerar plötsligt allt. Skönt att slippa stänga av varje gång. Men inte ska det vara så här. Har vidarebefordrat detta till ansvariga på canal plus som( till deras heder) verkligen engagerat sig.
Jag har HDMI koppling till teven. En gång i forntiden (samsung analog) hade jag ett liknande problem med BBC när det gällde textningen. Då fick jag veta att textning sändes på en annan frekvens.
Kan det vara samma sak här. Att boxen inte klarar av ljud och synkningen av det från satellit. Ska nämna att allt är fabriksåterställt. Programvaran uppdaterad och signal har 100 procent på båda tuners.

Är det ngn på forumet som har en teori?`

#1634

Postad 01 april 2012 - 19:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det tycks inte som någon annan här har de problem du har banjoatte.

Min rekommendation är att du tar kontakt med CD och reklamerar din box. Den fungerar inte som den ska.

Okej, de kommer önska att du testar att formaterar hårddisken först för att se om problem försvinner.

#1635

Postad 01 april 2012 - 19:50

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att spara det man har på hårddisken innan formateringen? Är det så att det funkar om man kör ut det till en videospelare via scart?

#1636

Postad 01 april 2012 - 19:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Enda sättet att spara något är tyvärr att spela upp det för något som spelar in, typ en VHS.

#1637

Postad 02 april 2012 - 00:51

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Men man kan väl använda en inspelningsbar dvdspelare? För övrigt vilka kanaler har inspelningsblockering via HDMI kabeln?

#1638

Postad 02 april 2012 - 07:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ja, något som tar emot en s-video/RGB/komposit signal, SCART-kontakt, borde fungera.
Men kvalitén blir ju sisodär kan jag tro. Jag har inte testat.

Och ja, lundis86, kollade boxen nu på morgon. Helt stilla, inklusive fläkten. Ganska sval också.
Troligtvis är fläkten tempreglerad. Testar att slå på boxen, fläkten står still än. Får testa längre period/kolla senare OM fläkten startar alls..
Boxen står svalt, framförallt på morgonen. Nattsänker temperaturen i huset och det blir ett kallras runt möbeln boxen står. Det kan givetvis inverka om fläkten reglerade av temperaturen.

Jag kontrollerade via okulär besiktning.

#1639

Postad 02 april 2012 - 09:26

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Eucharist: Min hdd går även när jag stänger av boxen till standby!!

Pratade med kundtjänst igen o nu ska boxen tydligen aldrig stänga av fläkt o hdd när
man trycker OFF på fjärren. Detta för att boxen inte ska bli varm!
Köper det resonemanget med fläkten men inte med hdd:en. Varför ska den
snurra hela tiden??

Ni andra kan ni kolla / känna om era boxar går ner helt i standby!! Om inget hörs så
känner man iaf vibrationerna om man känner med handen på boxen.

Lundis
.


Efter den senaste mjukvaruppdateringen har min fläkt/hårddisk snurrat hela tiden i standbyläge. När jag (först i förra veckan...) felanmälde detta konfererade supporten i en halv minut med en tekniker innan de utan tjafs sa att de skulle byta ut boxen. Den nya boxen som jag fick i fredags uppträder inte alls på samma sätt.

#1640

Postad 02 april 2012 - 13:48

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Ja, något som tar emot en s-video/RGB/komposit signal, SCART-kontakt, borde fungera.
Men kvalitén blir ju sisodär kan jag tro. Jag har inte testat.

Och ja, lundis86, kollade boxen nu på morgon. Helt stilla, inklusive fläkten. Ganska sval också.
Troligtvis är fläkten tempreglerad. Testar att slå på boxen, fläkten står still än. Får testa längre period/kolla senare OM fläkten startar alls..
Boxen står svalt, framförallt på morgonen. Nattsänker temperaturen i huset och det blir ett kallras runt möbeln boxen står. Det kan givetvis inverka om fläkten reglerade av temperaturen.

Jag kontrollerade via okulär besiktning.


Hur ser man fläkten? Kika in m. ficklampa var? Jag med mina surrande problem är ju lite intresserad att se om min fläkt går hela tiden. Ska kolla när jag kommer hem.

Efter den senaste mjukvaruppdateringen har min fläkt/hårddisk snurrat hela tiden i standbyläge. När jag (först i förra veckan...) felanmälde detta konfererade supporten i en halv minut med en tekniker innan de utan tjafs sa att de skulle byta ut boxen. Den nya boxen som jag fick i fredags uppträder inte alls på samma sätt.


inte på samma sätt, hur upplever du denna då? Startar inte fläkten när du startar boxen utan först efter en stund?

#1641

Postad 02 april 2012 - 13:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fläkten sitter på undersidan, den suger upp luft. Titta där så ser du. Ficklampa för att se något eftersom det är mörkt i TV-bänken. Spegel på golvet eftersom jag inte kan vända på boxen/krypa under den.

#1642

Postad 02 april 2012 - 14:31

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

inte på samma sätt, hur upplever du denna då? Startar inte fläkten när du startar boxen utan först efter en stund?


Boxen är helt tyst när den är avslagen.

#1643

Postad 02 april 2012 - 18:54

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Fläkten sitter på undersidan, den suger upp luft. Titta där så ser du. Ficklampa för att se något eftersom det är mörkt i TV-bänken. Spegel på golvet eftersom jag inte kan vända på boxen/krypa under den.


Intressant, den står still ser jag nu. Det är alltså inte den jag hör utan hårddisken (?) som även fortsätter låta en stund efter att man satt den i standby.

#1644

Postad 02 april 2012 - 21:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ja, hårddiskar låter. En del mindre en del. Även diskar i samma serie kan låta olika mycket. Och ja, den surrar en stund efter boxen stängts av och jag kan tänka mig att den varvar upp ibland när boxen exempelvis uppdaterar EPG-data eller liknande.

noterar att fläkten i min box står stilla trots att boxen varit på hela kvällen. Tror jag får avvakta lite varmare väder och se om fläkten startar då, den är troligen temperaturreglerad. Med en enkel IR-mätare, en spotmätare, får jag att boxens ovansida är cirka 40 grader. Känner jag med handen känns det rätt.

#1645

Postad 03 april 2012 - 15:42

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej alla
Ska pröva en ny box-Är det ngn som vet hur man kan tanka över inspelat från ADB box till en dvdspelare. Har prövat med scart men får bara meddelandet "bilden kan ej spelas in".

#1646

Postad 03 april 2012 - 16:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Kan vara macrovisionskydd...

Ja det tycks den ha enligt ADBs hemsida
http://www.adbglobal...adb-5720sx.html
det måste man då tvätta bort. Inte min gebit.

Bästa alternativt är att ägna påskhelgen till att titta på det du spelat in och som du inte kan spela in igen. Du får ju ha kvar din nuvarande box några dagar till, du behöver ju inte skicka in den förrän du fått den nya.

#1647

Postad 03 april 2012 - 17:19

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Troligast är väl att det är Macrovision som spökar, men det skulle inte direkt förvåna mig om den funktionen tagits bort för att slippa licensavgiften och då är det något annat. Det är inte så att man måste ändra bildformat i boxen till 576i eller något sånt för att SCART-utgången skall fungera som avsett? Kan också vara värt ett försök med att dra SCARTen från TVn till DVD-inspelaren, alltså ADB -HDMI- TV -SCART- DVD-inspelare.

#1648

Postad 03 april 2012 - 18:08

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej alla
Ska pröva en ny box-Är det ngn som vet hur man kan tanka över inspelat från ADB box till en dvdspelare. Har prövat med scart men får bara meddelandet "bilden kan ej spelas in".


Jag testade på gamla Sagem boxen med scart och då funkade det men inte på program som var inspelade i HD eftersom min dvd inte klarar och spela in HD. Har inte testat med denna ADB boxen.

#1649

Postad 03 april 2012 - 19:07

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jo Sagemboxen funkade det bra på. Men den är numera degraderad till förmån för ADB boxen. Som inte vill.

#1650

Postad 03 april 2012 - 19:48

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Det enda jag kan spara på dvd var när jag spelade in live från boxen, det som redan var inspelat funkar inte.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.