Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att vara laglig?

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 20 mars 2012 - 18:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Här pratar jag inte om själva upphovsrättslagen, utan om fildelningen. Problemet är att fildelningen i vissa fall bryter mot denna lag och jag menar att lösningen inte ligger i att förbjuda själva fildelningen.

Men fildelningen i sig är det väl ingen som förbjuder. Det finns väl mycket laglig fildelning. Den olagliga varianten som bryter mot t ex upphovsrättslagen är däremot olaglig.

Kan du ge exempel på olaglig fildelning där upphovsrättslagen inte är problemet :) ?

Har du varit på internet senaste åren? Appstore? Väldigt väldigt många uppenbarligen...

Det är väl positivt att folk skriver appar och ger bort gratis. Men, återigen, det är upphovsrättinnehavaren som tar beslutet om det skall vara gratis.

Men sen handlar ju diskussionen, åter igen, inte om rätten att tjäna pengar. Frågan är om man verkligen ska prioritera rätten att cementera uråldriga affärsmodeller framför teknisk utveckling.

Jag vet inte om det är en uråldrig affärsmodell det handlar om. Det handlar väl om vem som äger rättigheterna till resultatet av ett arbete. Det kan vara en bil (som är jobbig att kopiera) eller en datafil (som är väldigt enkel att kopiera). Men bara för att det är enkelt, skall det vara ett argument för att det är tillåtet :) ?

Sedan skall jag inte styra i din tråd men handlade inte diskussionen snarare om möjligheten att vara laglig eller ej ;) .

Redigerat av Mr_Tom, 20 mars 2012 - 19:12.


#552

Postad 20 mars 2012 - 23:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Har du klart för dig att upphovsrättslagstiftningen är ganska gammal?

Gammal?
Det beror på hur man väljer att se på det.
Som lag är den rätt ny, men ur teknisk perspektiv är den väldigt gammal och framtagen på den analoga tiden och hänger inte riktigt med i tiden.
De förändringar som gjorts de senaste åren har ju dessutom varit uteslutande inskränkningar för medborgarna.

Hela tiden har mediaindustrin och dess lobbyorganisationer sagt att det går inte att konkurrera med gratis, men sen kom Itunes och bevisade motsatsen men det verkar ändå inte riktigt gått hem hos bolagen eftersom deras andel har minskat...

#553

Postad 20 mars 2012 - 23:33

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
För oss som satt med modem "Information wants to be free".

Jag anser att det inte finns bra alternati att vara helt laglig i Sverige, däremot med en DNS-tjänst alternativt att bo i USA kan man få riktigt bra alternativ till en vettig peng. Jag är övertygad att med tiden kommer detta sprida sig, men så länge det är enklare att vara olaglig kommer det vara det vanligaste alternativet.

#554

Postad 21 mars 2012 - 08:30

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Sedan skall jag inte styra i din tråd men handlade inte diskussionen snarare om möjligheten att vara laglig eller ej ;) .


Om du läser mina gamla inlägg i tråden så ser du att i en inte försumbar andel av dem så försöker jag styra in diskussionen till olika sätt att vara laglig.
Har haft möjlighet att klämma lite på netflix. Tjänsten är långt ifrån perfekt, men oändligt mycket bättre än allt vi har i Sverige. Dock tar det emot mer än en aning att behöva vara olaglig för att kunna använda en laglig tjänst...

#555

Postad 21 mars 2012 - 16:40

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Det kan vara en bil (som är jobbig att kopiera) eller en datafil (som är väldigt enkel att kopiera). Men bara för att det är enkelt, skall det vara ett argument för att det är tillåtet :) ?


Men är det verkligen olagligt att kopiera en bil, om man inte säljer den vidare?

#556

Postad 21 mars 2012 - 19:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Gammal?
Det beror på hur man väljer att se på det.
Som lag är den rätt ny, men ur teknisk perspektiv är den väldigt gammal och framtagen på den analoga tiden och hänger inte riktigt med i tiden.

Min poäng var väl att upphovsrätten är äldre än fildelningen. Så man kanske inte skall säga att fildelningen av upphovsrättsskyddat material blivit olaglig. Men lagen har förändrats precis som verkligheten.
http://sv.wikipedia....phovsrättslagen

Om du läser mina gamla inlägg i tråden så ser du att i en inte försumbar andel av dem så försöker jag styra in diskussionen till olika sätt att vara laglig.

Jag vet, det var inte så allvarligt menat :) .

För att svara på ditt andra inlägg så tror jag det är olagligt att kopiera en bil. Det finns massor av patent kring de flesta liknande produkter. Men jag vet inte exakt hur den lagstiftningen fungerar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patent

Alla gnäller på att bolagen inte "hänger med". Vad gör ni själva? Ta fram det efterfrågade tjänsterna om ni vet vad ni vill ha. Spotify uppstod inte spontant. Det var en fildelare som tog tag i problemet och löste det :) .

#557

Postad 21 mars 2012 - 19:54

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Men är det verkligen olagligt att kopiera en bil, om man inte säljer den vidare?

Det är fullt lagligt att sälja replikor av bilar så länge man inte påstår att det är originalet

Redigerat av qahwa, 21 mars 2012 - 19:56.


#558

Postad 21 mars 2012 - 19:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ta fram det efterfrågade tjänsterna om ni vet vad ni vill ha. Spotify uppstod inte spontant. Det var en fildelare som tog tag i problemet och löste det :) .

Javisst, för att utveckla en app som Spotify kan ju varenda Svensson därute i stugorna koda fram.....

Krävs inga utvecklartalanger och kompetens på området där alls.

[/ironi]

#559

Postad 21 mars 2012 - 20:03

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Så man kanske inte skall säga att fildelningen av upphovsrättsskyddat material blivit olaglig.

Fram tills den 1:a juli 2005 var det lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material i Sverige utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse, så delvis har det blivit olagligt.

#560

Postad 21 mars 2012 - 20:18

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Javisst, för att utveckla en app som Spotify kan ju varenda Svensson därute i stugorna koda fram.....

Krävs inga utvecklartalanger och kompetens på området där alls.

[/ironi]

Det klart att det är enklare att gnälla och trycka på "Download" :). Men det är väl mer än en i tråden (tror jag) som pratat om hur enkelt det borde vara att lösa uppgiften. Eller så är Daniel Ek (Spotify) en helt unik person.


Fram tills den 1:a juli 2005 var det lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material i Sverige utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse, så delvis har det blivit olagligt.

Det var väl tilllåtet att ladda ner men inte att lägga ut om jag inte minns fel. Då kan man ju fråga sig om det ena är möjligt utan det andra :) . Men att det "delvis"blivit olagligt stämmer nog. Lagen har anpassats till den digitala världen men inte som fildelarna ville.

Redigerat av Mr_Tom, 21 mars 2012 - 20:19.


#561

Postad 21 mars 2012 - 20:26

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Det var väl tilllåtet att ladda ner men inte att lägga ut om jag inte minns fel. Då kan man ju fråga sig om det ena är möjligt utan det andra :) . Men att det "delvis"blivit olagligt stämmer nog. Lagen har anpassats till den digitala världen men inte som fildelarna ville.

Utdelaren kunde ju befinna sig i ett annat land med annan lagstiftning.

#562

Postad 21 mars 2012 - 20:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Men det är väl mer än en i tråden (tror jag) som pratat om hur enkelt det borde vara att lösa uppgiften. Eller så är Daniel Ek (Spotify) en helt unik person.

Om du nu på fullaste allvar tror att det bara är att knåpa ihop nåt som Spotify utan både stor kompetens, kontakter, insikt i branschen och en hel del smart företagande på det är du välkommen att visa det för mig.

Varsågod och sätt igång själv vetja om det nu är så "enkelt".

Är heller ingen som sagt att någon som utvecklat något skulle vara en "unik" person, bara att det krävs en hel del kunskap och förutsättningar som många inte besitter.

Men det behöver jag nog egentligen inte tala om för dig i ärlighetens namn, eller hur?

Redigerat av masse70, 21 mars 2012 - 20:53.


#563

Postad 21 mars 2012 - 20:48

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

För att svara på ditt andra inlägg så tror jag det är olagligt att kopiera en bil. Det finns massor av patent kring de flesta liknande produkter. Men jag vet inte exakt hur den lagstiftningen fungerar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patent


Wikipedia är ganska tydlig. Första raden:
Patent (av latin: li'tterae pate'ntes, öppna brev) är en tidsbegränsad och lagbunden rätt att inneha ensamrätten till att dra kommersiell nytta av en viss uppfinning.

Så jag är inte så säker... Om jag skulle kunnat tror jag faktiskt att jag hade fått bygga en exakt kopia av min volvo... Brottet blir först när jag försöker sälja den vidare. Någon får dock gärna överbevisa mig här.

#564

Postad 21 mars 2012 - 20:56

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Javisst, för att utveckla en app som Spotify kan ju varenda Svensson därute i stugorna koda fram.....

Krävs inga utvecklartalanger och kompetens på området där alls.

[/ironi]


Sen är det ju så att i fallet media så är det ju inte programmeringen som är svårt. Det har vi många i vårt land som klarar.
Det är att hitta en modell som mediabolagen kan gå med på som är knepigt. Se t.ex. på voddler. En helt ok klient, har funnits länge, men det räcker inte.

#565

Postad 21 mars 2012 - 21:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Om du nu på fullaste allvar tror att det bara är att knåpa ihop nåt som Spotify utan både stor kompetens, kontakter, insikt i branschen och en hel del smart företagande på det är du välkommen att visa det för mig.

Varsågod och sätt igång själv vetja om det nu är så "enkelt".

Är heller ingen som sagt att någon som utvecklat något skulle vara en "unik" person, bara att det krävs en hel del kunskap och förutsättningar som många inte besitter eller har.

Men det behöver jag nog egentligen inte tala om för dig i ärlighetens namn, eller hur?

Jag håller med dig. Det är inte enkelt. Mannen som grundade Spotify är beundransvärd på många sätt.

Andra fildelare kanske jag inte har riktigt samma respekt för. Varför har väl redan framgått :) .

Wikipedia är ganska tydlig. Första raden:
Patent (av latin: li'tterae pate'ntes, öppna brev) är en tidsbegränsad och lagbunden rätt att inneha ensamrätten till att dra kommersiell nytta av en viss uppfinning.

Så jag är inte så säker... Om jag skulle kunnat tror jag faktiskt att jag hade fått bygga en exakt kopia av min volvo... Brottet blir först när jag försöker sälja den vidare. Någon får dock gärna överbevisa mig här.

Det beror nog lite på hur man tolkar det. Om du har en bil och bygger en kopia så kan man ju anse att du begränsat biltillverkarens kommersiella nytta. Du kunde ju köpt två bilar istället :) .

Fildelare hävdar ju ibland att dom inte köpt något ändå men jag tror inte det argumentet fungerar rättsligt. Jag vet inte om det prövats i domstol.

#566

Postad 21 mars 2012 - 21:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Sen är det ju så att i fallet media så är det ju inte programmeringen som är svårt. Det har vi många i vårt land som klarar.
Det är att hitta en modell som mediabolagen kan gå med på som är knepigt. Se t.ex. på voddler. En helt ok klient, har funnits länge, men det räcker inte.

Visst är det så!

Kodningen i sig är tillräckligt avancerad för en oinsatt Svensson, men icke för någon med några års erfarenhet med utveckligen i aktuellt språk. Dock är ju det största hindret all byråkrati och ens släppas in på denna marknad av bolagen. Något extremt få ens kommer i närheten av och knappt ens Spotify som fått kämpa i uppförsbacke i många år för att ha kommit dit dom är idag vilket heller inte är helt "framme" ens.

Jag håller med dig. Det är inte enkelt. Mannen som grundade Spotify är beundransvärd på många sätt.

Andra fildelare kanske jag inte har riktigt samma respekt för. Varför har väl redan framgått :) .

Hmm, det där tolkar jag som att du helt plötsligt backar på dina tidigare åsikter jag nyss besvarade?

Hur ska du ha det? ^_^

#567

Postad 21 mars 2012 - 21:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hmm, det där tolkar jag som att du helt plötsligt backar på dina tidigare åsikter jag nyss besvarade?

Hur ska du ha det? ^_^

Jag vet inte om jag "bytt" åsikt :) .

Det finns väl fortfarande dom som hävdar att det borde vara "lätt" för mediabolagen att ta fram tjänsten. Jag har inte avsiktligt hävdat att det är lätt. Men jag tycker att en del andra hävdat det tidigare i tråden och haft det som argument för att fildela. "Så länge mediabolagen inte levererar osv.....". Jag har väl snarare uppmanat fildelare att lösa uppgiften om det är så enkelt, t ex inlägg 556 (sista stycket).

Vi kanske har pratat förbi varandra :) .

#568

Postad 26 mars 2012 - 21:04

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

För att svara på ditt andra inlägg så tror jag det är olagligt att kopiera en bil. Det finns massor av patent kring de flesta liknande produkter. Men jag vet inte exakt hur den lagstiftningen fungerar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Patent

Wikipedia är ganska tydlig. Första raden:
Patent (av latin: li'tterae pate'ntes, öppna brev) är en tidsbegränsad och lagbunden rätt att inneha ensamrätten till att dra kommersiell nytta av en viss uppfinning.

Så jag är inte så säker... Om jag skulle kunnat tror jag faktiskt att jag hade fått bygga en exakt kopia av min volvo... Brottet blir först när jag försöker sälja den vidare. Någon får dock gärna överbevisa mig här.

Det beror nog lite på hur man tolkar det. Om du har en bil och bygger en kopia så kan man ju anse att du begränsat biltillverkarens kommersiella nytta. Du kunde ju köpt två bilar istället :) .

Nu är ni helt ute och cyklar, man har inte patent på bilar... (tack och lov har ingen patent på bilen, tänk hur kul det hade varit)

De är skyddade som varumärken och ev. mönsterskydd.

Däremot är bilar fulla med patenterade uppfinningar, oftast från underleverantörer som Autoliv, Bosch o.s.v..

Så jag skriver det igen, det är fullt lagligt att bygga och sälja replikor av bilar.

Redigerat av qahwa, 26 mars 2012 - 21:04.


#569

Postad 26 mars 2012 - 21:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nu är ni helt ute och cyklar, man har inte patent på bilar... (tack och lov har ingen patent på bilen, tänk hur kul det hade varit)

De är skyddade som varumärken och ev. mönsterskydd.

Däremot är bilar fulla med patenterade uppfinningar, oftast från underleverantörer som Autoliv, Bosch o.s.v..

Så jag skriver det igen, det är fullt lagligt att bygga och sälja replikor av bilar.

Det trodde jag var så uppenbart att det inte behövde påpekas. Det klart att det inte är bilen som är patenterad utan en del av tekniken i den :) . Det jag ville belysa var att "kommersiell nytta" kan tolkas lite olika. Sedan blev bilen kanske inte ett lyckat exempel.

Jag har för övrigt en tidigare kollega som byggde en bil. Eller restaurerade en för att vara tydlig. Vissa delar tror jag han fick köpa i original, i en del fall pga patenskydd eller mönsterskydd.

Redigerat av Mr_Tom, 26 mars 2012 - 21:36.


#570

Postad 26 mars 2012 - 21:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nu är ni helt ute och cyklar, man har inte patent på bilar... (tack och lov har ingen patent på bilen, tänk hur kul det hade varit)

De är skyddade som varumärken och ev. mönsterskydd.

Däremot är bilar fulla med patenterade uppfinningar, oftast från underleverantörer som Autoliv, Bosch o.s.v..

Så jag skriver det igen, det är fullt lagligt att bygga och sälja replikor av bilar.

Det är definitivt inte lagligt, var får du såna saker ifrån? Blir ju bara patetiskt när det du skriver är ren osanning.

#571

Postad 26 mars 2012 - 21:39

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Den här tycker jag är lite kul...








http://2.bp.blogspot...italPayment.jpg



#572

Postad 26 mars 2012 - 22:39

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Det är definitivt inte lagligt, var får du såna saker ifrån? Blir ju bara patetiskt när det du skriver är ren osanning.

Ok, fel av mig då.
Det byggs och säljs en hel del replikor i Sverige varje år helt olagligt, skönt att polisen fokuserar på annat.

#573

Postad 26 mars 2012 - 22:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Ok, fel av mig då.
Det byggs och säljs en hel del replikor i Sverige varje år helt olagligt, skönt att polisen fokuserar på annat.

Bilar är egentligen ett ganska bra exempel, och min tolkning är följande:

Det är fullt lagligt att för eget, privat bruk bygga t ex en fullskalig "kopia" av valfri bilmodell, och sannolikt inga problem att sälja densamma till åtminstone en privatperson.

Problematiken uppstår om man säljer kopior (pluralis) för vinnings skull, dvs tjänar pengar på någon annans varumärke eller patent.

Jag kan ha alldeles fel, men det finns säker nån vänlig själ som talar om det isf... :)

#574

Postad 26 mars 2012 - 23:07

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Bilar är egentligen ett ganska bra exempel, och min tolkning är följande:

Det är fullt lagligt att för eget, privat bruk bygga t ex en fullskalig "kopia" av valfri bilmodell, och sannolikt inga problem att sälja densamma till åtminstone en privatperson.

Problematiken uppstår om man säljer kopior (pluralis) för vinnings skull, dvs tjänar pengar på någon annans varumärke eller patent.

Jag kan ha alldeles fel, men det finns säker nån vänlig själ som talar om det isf... :)


Vi är inne på samma linje.

Statliga Bilprovningen har registreringsbesiktigat de olagliga replikorna, sen har det gått att försäkra bilarna vilket iof. inte betyder så mycket då försäkringsbolag ibland har en annan syn på saker än svensk lagstiftning.

#575

Postad 26 mars 2012 - 23:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
http://blog.ted.com/...copyright-math/

#576

Postad 27 mars 2012 - 07:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Vi är inne på samma linje.

Statliga Bilprovningen har registreringsbesiktigat de olagliga replikorna, sen har det gått att försäkra bilarna vilket iof. inte betyder så mycket då försäkringsbolag ibland har en annan syn på saker än svensk lagstiftning.


Men om vi bortser från själva momentet försäljning av replika, vad är det egentligen då som är olagligt?
Jag tror inte att det är olagligt att utan vinning, och utan uppsåt att sprida vidare, tillverka en kopia av vilken som helst del av en bil.
Kan du visa mig var jag har fel?

#577

Postad 29 mars 2012 - 13:00

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Upphovsrättstvister har i huvudsak med civilrätt att göra, dvs så länge ingen träder fram och säger sig "vara drabbad" finns det ofta inte mycket för polis- eller rättsväsendet att göra, och i många fall är "skadans omfattning" marginell eller svårdefinierbar vilket innebär att det som hänt - även om det kanske borde beivrats - får passera utan åtgärd...

#578

Postad 29 mars 2012 - 20:00

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Men om vi bortser från själva momentet försäljning av replika, vad är det egentligen då som är olagligt?
Jag tror inte att det är olagligt att utan vinning, och utan uppsåt att sprida vidare, tillverka en kopia av vilken som helst del av en bil.
Kan du visa mig var jag har fel?

Nope, eftersom jag anser att det är lagligt precis som du.

#579

Postad 31 mars 2012 - 13:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Är det lagligt att utgående från ett antal kilo stål, plast och liknande råmaterial bygga en Volvo V70?

Jag vet inte men jag är väldigt tveksam. Samtidigt tror jag resonemanget är ganska hypotetiskt för replikas eller kit-cars byggs nog normalt genom att någon sammanfogar köpta komponenter. Därmed faller kanske delar av argumentationen. Det handlar kanske inte om patentintrång eller liknande.

Argumentet att många gör det vilket visar att det är lagligt köper jag inte alls. Det är nog fler som fildelar och det vet vi att det inte är lagligt så mängden utövare bevisar inget i det avseendet :) .

Däremot tror jag mycket på följande:

Upphovsrättstvister har i huvudsak med civilrätt att göra, dvs så länge ingen träder fram och säger sig "vara drabbad" finns det ofta inte mycket för polis- eller rättsväsendet att göra, och i många fall är "skadans omfattning" marginell eller svårdefinierbar vilket innebär att det som hänt - även om det kanske borde beivrats - får passera utan åtgärd...

Om en person bygger en kopia av en bil så är skadan för biltillverkaren ganska begränsad om den ens finns. Den är svår att definiera. Dessutom, även om personen förlorar i domstol så finns troligen inga pengar att hämta. Då struntar nog bilföretaget i att driva det hela.

Problemet med fildelningen är ju bland annat omfattningen. För en enskilde är naturligtvis omfattningen bra. Dels kan man gömma sig bland många andra, delas finns mycket material att tillgå. Att fildela med sig själv blir ju ganska meningslöst.
För mediabolagen är det av samma orsak ett problem.

Redigerat av Mr_Tom, 31 mars 2012 - 13:46.


#580

Postad 31 mars 2012 - 20:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Om vi pratar patent så om någon köper alla delar som krävs för att bygga en Volvo V70 (varför någon nu skulle vilja det :blink:) så betalar man ju pengar till de som har patenten iom. inköpen av ABS-system o.s.v.

Tror ingen gör patentintrång genom att bygga ett eget ABS-system som är en rak kopia av Bosch system.

Att bygga en korrekt kopia av en bil från grunden helt själv är rätt omöjligt skulle jag tro...

Det finns ju företag som tillverkar delarna till replikorna, de kan ju faktiskt i vissa fall betala pengar till rättighetsinnehavaren vilket gör att just de replikorna är ok, ska se om jag orkar kolla upp det lite mer.

#581

Postad 31 mars 2012 - 20:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Att bygga en korrekt kopia av en bil från grunden helt själv är rätt omöjligt skulle jag tro...

Som jag sa, en hypotetisk fråga.

Men frågan var inte om det var möjligt utan om det är lagligt. Jag ser inte heller någon poäng att köpa en V70 i lösa delar.

Då kan kan man ju fråga sig vad man lägger in i begreppet "kopiera en bil". Vore det inte mera korrekt att prata om att köpa en byggsats? För mig är det inte samma sak.

Redigerat av Mr_Tom, 31 mars 2012 - 20:38.


#582

Postad 02 april 2012 - 09:57

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Har läst på lite om usenet, sickbeard och xbmc i helgen. Som någon sagt, en PVR på steroider. :) Jag blir så enormt trött över att medieindustrin inte ens försöker. Uppenbarligen går det ju att skapa en grym tjänst, som folk är beredda att betala en hel del för (access till usenet är inte gratis).
Köp upp lösningen från början till slut, och ta en vettig månadskostnad!

Jag har inte testat detta ännu, men jag misstänker att jag har skådat ljuset. Skapa en motsvarande eller bättre tjänst och ni får mina pengar, annars, glöm det.

Redigerat av jaQoB, 02 april 2012 - 09:59.


#583

Postad 02 april 2012 - 22:04

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Varför ta något så komplicerat som bilar, även om kineserna har varit rätt "bra" på att kopiera även dessa. Givetvis var de inte kopior, bara inspirerade av västerländska modeller. Kommer inte ihåg om det var så att kineserna fick rätt i domstol eller om det bara var så att ingen hittills inte bemödat sig att ta striden med tanke på att ingen i väst lär köpa kinesiska fulbilar.
Tittar vi mer på den europeiska marknaden så är det märkesvaror som har störst problem med piratkopiering. Det är olagligt att sälja kopior av Gucciväskor, Adidasskor eller Raybanglajjor. Det är även olagligt att transportera dessa över landsgränser, även om sannolikheten att bli kontrollerad som privatperson är extremt liten sen Schengen infördes.

#584

Postad 03 april 2012 - 07:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Varför ta något så komplicerat som bilar, även om kineserna har varit rätt "bra" på att kopiera även dessa. Givetvis var de inte kopior, bara inspirerade av västerländska modeller. Kommer inte ihåg om det var så att kineserna fick rätt i domstol eller om det bara var så att ingen hittills inte bemödat sig att ta striden med tanke på att ingen i väst lär köpa kinesiska fulbilar.
Tittar vi mer på den europeiska marknaden så är det märkesvaror som har störst problem med piratkopiering. Det är olagligt att sälja kopior av Gucciväskor, Adidasskor eller Raybanglajjor. Det är även olagligt att transportera dessa över landsgränser, även om sannolikheten att bli kontrollerad som privatperson är extremt liten sen Schengen infördes.


Jag tror i princip alla här är med på att det är olagligt att sälja vidare kopierade bilar, kläder eller vad som helst. MEN, om jag hemma i verkstaden lyckas göra ett par i princip perfekta kopior av Raybans Aviator, har jag begått ett brott då? Eller om jag hemma syr ett par byxor som är en exakt kopia av Levis 501, vilket brott har jag begått då? Märk väl, jag varken säljer vidare, eller har på mig dem ute på stan. Inte heller hävdar jag att dem är äkta.

#585

Postad 03 april 2012 - 08:27

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Eftersom du har tillverkat dem så har du gjort intrång i varumärkesskyddet, en extremt luddig del av handelslagarna som jag har förstått det. Så länge det inte står specifikt Rayban på dina Aviators så lär de aldrig göra någonting även om de var på besök hemma hos dig och såg dig använda dem. Men ditt uppsåt (att kopiera en viss produkt) är fortfarande ett brott mot lagen.

#586

Postad 07 april 2012 - 00:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Varför ta något så komplicerat som bilar, även om kineserna har varit rätt "bra" på att kopiera även dessa. Givetvis var de inte kopior, bara inspirerade av västerländska modeller. Kommer inte ihåg om det var så att kineserna fick rätt i domstol eller om det bara var så att ingen hittills inte bemödat sig att ta striden med tanke på att ingen i väst lär köpa kinesiska fulbilar.

BMW förlorade i Kinesisk domstol.
I Top Ger avsnitt 2 senaste säsongen (18:e) så tas det upp.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.