Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

skillnad mellan olika riaa förstärkare.

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 april 2024 - 15:53

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Har en audio technica AT-OC9XMl pickup  MC.

Och ett Shiit Mani riaa får lägre utnivå på volmen  med det externa riaa.

Testade med intregrerat  riaa som jag har på emotiva förstärkaren

blev förvånad mycket högre utnivå på volymen.

Och tycker det låter bättre med intregrerat riaa även med lägre volym.

är det fler som märkt av skillnader med riaa.

Hade samma volym när jag testade.



#2

Postad 06 april 2024 - 18:47

Roland
  • Roland
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Har en audio technica AT-OC9XMl pickup  MC.

Och ett Shiit Mani riaa får lägre utnivå på volmen  med det externa riaa.

Testade med intregrerat  riaa som jag har på emotiva förstärkaren

blev förvånad mycket högre utnivå på volymen.

Och tycker det låter bättre med intregrerat riaa även med lägre volym.

är det fler som märkt av skillnader med riaa.

Hade samma volym när jag testade.

 

Just utnivå eller hur mycket en RIIA förstärker skiljer sig, så ska du jämföra själva ljudet mellan inbyggda och en extern måste du vrida på volymkontrollen så du får samma lyssningsvolym.

 

Många människor tycker det högre ljudet låter bättre, gissa hur många försäljare som utnyttjat detta genom åren för att sälja det system de tjänar mest på  :)

 

Det finns även olika klang mellan olika tillverkare av RIIA förstärkare.



#3

Postad 07 april 2024 - 06:44

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0

Att RIAA förstärkarna låter olika högt beror på att de har olika hög förstärkning. På RIAA steg kan du ofta ställa vilken förstärkning du vill ha. Tittar du på dessas datablad kommer du att hitta förstärkningen i dB. Tänk på att 6dB är dubbelt så hög spänningsnivå.

 

I denna prisklass kan det göra ganska mycket att gå upp en nivå (dubbla pengen). I denna prisklass brukar jag lägga mer pengar på RIAA steget jämfört mot pick-upen.



#4

Postad 07 april 2024 - 13:18

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Tack för svaren.

Jag har haft olika budget riaa externa och prövat genom åren och har aldrig hört nån skillnad på  nyans eller klang i  ljudet.

inte heller har jag hört nån skillnad på utnivå på volym på dessa externa.

Jag blev förvånad att det integrerade riaa i emotivan  förstärkte så mycket, till skillnad mot det externa riaa  shiit mani.

 

Jag vet att man kan ställa in olika förstärkningar på det externa riaa, och det har jag gjort på shiit mani.

Min första skivspelare fick jag på 60-talet glömmer den aldrig, så jag har haft några skivspelare genom åren.

Tycker att vinyl är magiskt,

 

En annan fråga är hur mycket ska man upp i pris på ett externt riaa, för märka förbättringar och skillnad i ljud.

Själv har jag endast testat med externt riaa upp till 3000 kr.


Redigerat av mr richards, 07 april 2024 - 13:25.


#5

Postad 07 april 2024 - 16:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 083 inlägg
  • 0

Jag köpte Musical Fidelity MX-VYNL till min Trinnov och den kostar 8990 kr på Ljudfokus.



#6

Postad 07 april 2024 - 16:48

Roland
  • Roland
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tack för svaren.

Jag har haft olika budget riaa externa och prövat genom åren och har aldrig hört nån skillnad på  nyans eller klang i  ljudet.

inte heller har jag hört nån skillnad på utnivå på volym på dessa externa.

Jag blev förvånad att det integrerade riaa i emotivan  förstärkte så mycket, till skillnad mot det externa riaa  shiit mani.

 

Jag vet att man kan ställa in olika förstärkningar på det externa riaa, och det har jag gjort på shiit mani.

Min första skivspelare fick jag på 60-talet glömmer den aldrig, så jag har haft några skivspelare genom åren.

Tycker att vinyl är magiskt,

 

En annan fråga är hur mycket ska man upp i pris på ett externt riaa, för märka förbättringar och skillnad i ljud.

Själv har jag endast testat med externt riaa upp till 3000 kr.

spontan gissning att du måste minst fördubbla priset, kanske trippla om du ska kliva upp på kvalitetsstegen.

 

I grundserien från tvåtusen upp till tretusen är det nog mer varumärke etc som skiljer.

 

Men varför inte ta med din RIIA till en hifiaffär och provlyssna på den gentemot dyrare? Om du inte hör skillnad (till det bättre) på en dyrare för 10 tuss eller 20 tuss så finns det ju ingen anledning att ens fundera på ett byte. Hör du skillnad får du fundera ut hur mycket skillnaden är värd i pengar för dig.



#7

Postad 07 april 2024 - 20:08

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tack för svaren.

Jag har haft olika budget riaa externa och prövat genom åren och har aldrig hört nån skillnad på  nyans eller klang i  ljudet.

inte heller har jag hört nån skillnad på utnivå på volym på dessa externa.

Jag blev förvånad att det integrerade riaa i emotivan  förstärkte så mycket, till skillnad mot det externa riaa  shiit mani.

 

Jag vet att man kan ställa in olika förstärkningar på det externa riaa, och det har jag gjort på shiit mani.

Min första skivspelare fick jag på 60-talet glömmer den aldrig, så jag har haft några skivspelare genom åren.

Tycker att vinyl är magiskt,

 

En annan fråga är hur mycket ska man upp i pris på ett externt riaa, för märka förbättringar och skillnad i ljud.

Själv har jag endast testat med externt riaa upp till 3000 kr.

Om Emotivan nu låter bättre än det externa, varför inte köra på den?


Redigerat av Brinke, 08 april 2024 - 06:32.


#8

Postad 11 april 2024 - 12:47

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Det var jag som hade gjort fel med inställningen på  shiit mani riaa.

hade ställt Gain  fel på riaat.

Nu låter det bra som det ska låta.

så jag kör på shiit mani nu.

När jag testade intregrerade riaa på Emotivan  tyckte den lät bra först, men efter några dagar tyckte den förstärkte för mycket.



#9

Postad 12 april 2024 - 07:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tack för svaren.

Jag har haft olika budget riaa externa och prövat genom åren och har aldrig hört nån skillnad på  nyans eller klang i  ljudet.

inte heller har jag hört nån skillnad på utnivå på volym på dessa externa.

Jag blev förvånad att det integrerade riaa i emotivan  förstärkte så mycket, till skillnad mot det externa riaa  shiit mani.

 

Jag vet att man kan ställa in olika förstärkningar på det externa riaa, och det har jag gjort på shiit mani.

Min första skivspelare fick jag på 60-talet glömmer den aldrig, så jag har haft några skivspelare genom åren.

Tycker att vinyl är magiskt,

 

En annan fråga är hur mycket ska man upp i pris på ett externt riaa, för märka förbättringar och skillnad i ljud.

Själv har jag endast testat med externt riaa upp till 3000 kr.

Mina egna erfarenheter runt ämnet RIAA-steg har mynnat ut i en insikt om att man aldrig ska snåla på RIAA-steget- jag har själv gjort den tabben. RIAA-steg på budgetnivån räcker tyvärr inte till och framförallt inte om man tar klivet in i MC- världen när det gäller pickupen. Det är ju faktiskt så att RIAA- steget är själva hjärtat i vinylriggen, snålar man här så blir slutresultatet inte fullgott. Som vanligt spelar synergierna med omgivningen i anläggningen stor roll så det gäller där att främst kombinera ihop pickup och RIAA med viss känsla.



#10

Postad 13 april 2024 - 15:28

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Mina egna erfarenheter runt ämnet RIAA-steg har mynnat ut i en insikt om att man aldrig ska snåla på RIAA-steget- jag har själv gjort den tabben. RIAA-steg på budgetnivån räcker tyvärr inte till och framförallt inte om man tar klivet in i MC- världen när det gäller pickupen. Det är ju faktiskt så att RIAA- steget är själva hjärtat i vinylriggen, snålar man här så blir slutresultatet inte fullgott. Som vanligt spelar synergierna med omgivningen i anläggningen stor roll så det gäller där att främst kombinera ihop pickup och RIAA med viss känsla.

Är väldigt nöjd nu  efter att jag fick Gain rätt inställd på  Shiit Mani  riaat. nu låter det som det ska.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.