Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp! Drabbats av clouding igen, plasma istället?

102 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2012 - 22:40

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej! Mitt första inlägg här och jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett rätt så störande problem jag råkat ut för. Får bekräftat gång på gång att nån lagt en förbannelse på mig när det gäller elektronik och i övrigt större köp.

För ca en månad sen köpte jag och min kille en ny TV. En Grundig 46 "LED" (som jag vet nu är de LED-apparater som finns inte ens äkta LED). Jag hade ingen aning om fenomenet clouding, men det fick jag bara efter ett par dagar med den här TV:n. Det störde mig så enormt att jag åkte tillbaka till Elgiganten för att snacka med dem och vi kom då överens om att vi skulle byta vår Grundig till en vanlig LCD-TV. Det fick bli en LG 47-tum: http://www.elgigante...0n<br /><br />Efter Grundig-TV:n googlade jag mycket på clouding och fick uppfattningen om att clouding i princip inte ska existera på en vanlig LCD-TV, så därför kändes valet då rätt. Hade också frågat i andra forum där detta bekräftades. Även personalen på Elgiganten sa detta (mm...)

Vi hämtade vår nya TV förra veckan och redan med en gång såg jag, inte bara att TV:N lutar snett, utan den har ÄNNU mer clouding än den förra. Den skulle lika gärna kunna ståltsera som ett skräckexempel på Googles bildsökning på clouding...

Varför händer det bara mig? Hela tiden är det nåt nytt!

Jag ska byta den här med har jag bestämt, för att betala 8000 för en TV som jag bara stör mig på är inte rimligt. Därför undrar jag, vad för TV ska jag ha istället för att helt och hållet slippa clouding? Plasma känns lätt värt just nu och jag är både en film- och spelfantast så bilden är oerhört viktig för mig.

Min bror har en flera år gammal Samsung-LCD på 37 tum som inte har clouding (förutom att det lyser lite i hörnen) så det känns rätt sjukt att den här har det problemet. Spelar storleken roll när det gäller LCD och clouding? Förstår verkligen inte hur det kunnat bli så här eftersom LCD ska ha backlightning!

Plasma har inte förrän nu när jag googlat om dem känts lockande. Det enda som bekymrar mig är att transportera en sån hem eftersom de helst ska stå stående? Att glasskivan kan gå sönder vet jag, men har också hört att kristallerna i en plasma kan flyta ut om den läggs ner? Hur monterar man en plasma på stativet? Och sen att man ska ta det försiktigt de första 100 timmarna? Vad är det man ska tänka på då?

Vad skulle ni rekommendera mig att köpa istället för max 8000?
Har tittat på den här:
http://www.elgigante...sma-tv-ps51d555, men den finns ju inte inne. :(

Vad ska jag tänka på om jag köper en plasma?
Om jag byter till en annan LCD-TV, ska jag välja en mindre? Vill helst ha en 47a, men kan tänka mig att gå ner till en 42:a. 3D är inte viktigt!

Jag vill bara bli nöjd och kunna se på en film koncentrerat utan att distraheras av alla jävla ljusmoln...

Tacksam för svar och ber om ursäkt om dessa frågor finns besvarade i nån annan tråd redan :/

#2

Postad 12 april 2012 - 02:10

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Ja du jag köpte själv en Plasma och har inte ångrat det en sekund. För mig vart det en LG 50 pz550n för 7300 kr på siba tor vissa Netonet har denna med. Kanon bra bild på dvd och bluray men analogt comhem är väl inte mycket att hänga i granen. Har bara min till tv och film tittande.

#3

Postad 12 april 2012 - 04:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"men har också hört att kristallerna i en plasma kan flyta ut om den läggs ner?"

Wow! Plasma har inga kristaller som kan flyta iväg. Den ska stå just för att inte glasskivan ska spricka.

Välkommen förresten. Jag tycker absolut du ska prova en plasma. Kolla in vilken som har bäst svärta för dina pengar. Vad menar du med den här meningen:

"Förstår verkligen inte hur det kunnat bli så här eftersom LCD ska ha backlightning!"

Lcd har alltid haft bakgrundsbelysning. Men du kanske tänker på de moderna Led-Lcd:erna som också har kantbelysning?

#4

Postad 12 april 2012 - 10:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Vad ska jag tänka på om jag köper en plasma?
Om jag byter till en annan LCD-TV, ska jag välja en mindre? Vill helst ha en 47a, men kan tänka mig att gå ner till en 42:a. 3D är inte viktigt!

Jag vill bara bli nöjd och kunna se på en film koncentrerat utan att distraheras av alla jävla ljusmoln...


Hej! Tråkigt att du har haft så mycket otur med dina tv-köp.

Det finns ingen bra anledning att gå ned i storlek, och det finns gott om lcd-apparater utan clouding.
Undvik gärna kantbelyst lcd (kallad LED-TV i butik) eftersom det är svårt att hitta billiga sådana som är bra.

Sony, Philips och några till har sällan problem med clouding, men med t ex samsung, lg och "udda-märken" är risken ofta större.

Plasma är absolut ett alternativ, men alla typer av displayer har sina nackdelar och det finns ingen tv som är bäst på allt.
Inbränning t ex diskuteras jämt och ständigt - vissa säger sig inte ha några problem alls medan andra snabbt får
irriterande kanal-logos och undertexter som ligger kvar i bilden ganska länge (eller t o m permanent).

Det enda du kan göra är att försöka hitta en tv "du tror på" efter att ha rattat på den i butik, och sen ratta vidare hemma
och se om du blir nöjd.


Lyssna gärna på goda råd, men ta dem med en nypa salt eftersom många här är väldigt glada för just sina egna apparater... :)

#5

Postad 12 april 2012 - 12:48

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ja du jag köpte själv en Plasma och har inte ångrat det en sekund. För mig vart det en LG 50 pz550n för 7300 kr på siba tor vissa Netonet har denna med. Kanon bra bild på dvd och bluray men analogt comhem är väl inte mycket att hänga i granen. Har bara min till tv och film tittande.


Trevligt. :) Men tror jag ska undvika LG, verkar som Panasonic gör mycket bra plasmor!

#6

Postad 12 april 2012 - 12:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Trevligt. :) Men tror jag ska undvika LG

Varför?

#7

Postad 12 april 2012 - 12:53

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

"men har också hört att kristallerna i en plasma kan flyta ut om den läggs ner?"

Wow! Plasma har inga kristaller som kan flyta iväg. Den ska stå just för att inte glasskivan ska spricka.

Välkommen förresten. Jag tycker absolut du ska prova en plasma. Kolla in vilken som har bäst svärta för dina pengar. Vad menar du med den här meningen:

"Förstår verkligen inte hur det kunnat bli så här eftersom LCD ska ha backlightning!"

Lcd har alltid haft bakgrundsbelysning. Men du kanske tänker på de moderna Led-Lcd:erna som också har kantbelysning?


Hehe, jag insåg efter ett tag att jag fattat fel, det är LCD som har kristaller och plasma gas.

Det jag menar med att den konstiga meningen är att jag trodde att clouding bara uppstår vid kantbelysning.
Hur mäts svärta då?

#8

Postad 12 april 2012 - 12:56

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 1

Varför?


Har fått uppfattningen om att det är ett lågbudgetmärke och den LGn vi har nu lutar, stativet känns ostadigt. Läste nåns recension om en LG-plasma där TV: också lutade. Panasonic gör ju tydligen superbra plasmor så då väljer jag nog en sån framför en LG.

#9

Postad 12 april 2012 - 13:07

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej! Tråkigt att du har haft så mycket otur med dina tv-köp.

Det finns ingen bra anledning att gå ned i storlek, och det finns gott om lcd-apparater utan clouding.
Undvik gärna kantbelyst lcd (kallad LED-TV i butik) eftersom det är svårt att hitta billiga sådana som är bra.

Sony, Philips och några till har sällan problem med clouding, men med t ex samsung, lg och "udda-märken" är risken ofta större.

Plasma är absolut ett alternativ, men alla typer av displayer har sina nackdelar och det finns ingen tv som är bäst på allt.
Inbränning t ex diskuteras jämt och ständigt - vissa säger sig inte ha några problem alls medan andra snabbt får
irriterande kanal-logos och undertexter som ligger kvar i bilden ganska länge (eller t o m permanent).

Det enda du kan göra är att försöka hitta en tv "du tror på" efter att ha rattat på den i butik, och sen ratta vidare hemma
och se om du blir nöjd.


Lyssna gärna på goda råd, men ta dem med en nypa salt eftersom många här är väldigt glada för just sina egna apparater... :)


Den första TV:n vi köpte, Grundigen var ju en "LED" och den var ju kantbelyst. Sen vår nuvaranade LG-LCD vet jag inte vad det är för belysning, men backlightning antar jag, men det är som sagt helt sjukt mycket clouding. Går i princip inte att se på en film om man inte har fullskärmsformat, och verkligen inte en mörk film. Känner inte för att riskera att byta till en annan LCD, ett annat märke trots att vissa är bättre på clouding, för med tanke på min otur lär jag få samma problem igen. :P

Har läst på en hel del om plasma och dess nackdelar, men inbränning verkar ju inte vara ett stort problem och jag använder inte en TV för statiska bilder och kommer vara mycket medveten om eventuella inbränningar. Sen tror jag att jag väljer eventuella tillfälliga inbränningar som går att få bort framför permantena cloudingproblem. Ingen teknik är ju perfekt, går tydligen inte att få en perfekt TV, men just nu känns en plasma lockande för att slippa det här problemet. Och för att det är det bästa valet för film och spel vad jag förstått.

Problemet med att välja vilken plasma jag vill ha är att de fysiska elektronikkedjor här i Norrköping i princip inte har några som jag tänt till på. Ingen har full HD vad jag sett, utan visar bara i 720p. :/

Undrar dock hur man monterar en plasma på stativet eftersom man inte får lägga den ner?! Eller är det lugnt om man gör det under kontrollerande former under en kort stund?

Tänker ju också hur t ex komplett levererar en plasma så säkert som möjligt...

#10

Postad 12 april 2012 - 13:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Undrar dock hur man monterar en plasma på stativet eftersom man inte får lägga den ner?! Eller är det lugnt om man gör det under kontrollerande former under en kort stund?

Inga problem alls, det enda är att man ska akta sig för att frakta den liggande då fronglaset kan lossna/gå sönder.

När jag fick problem med min första plasma kom det en reparatör hem till mig för att byta ut hela panelen. Han hade panelen och tvn liggande under hela förfarandet....

#11

Postad 12 april 2012 - 13:26

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Håller med om vad som sagts tidigare, alla tekniker har sina egenheter och problem, vissa mer andra mindre, oavsett teknik. Man får helt enkelt testa vad man tycker är lättast att leva med ;) Kan tyckas trist att det ska behöva vara så men tyvärr är det så det är.

Om du främst ska använda den för tv, film, spel, alltså rörliga bilder, skulle jag absolut testa plasma, ska den främst användas som datorskärm skulle jag kolla vidare på LCD.

Panasonic anses väl överlag göra de bästa plasmorna idag men även Samsung och LG är helt ok alternativ. De nya modellerna för i år börjar precis komma ut i butikerna nu så det är bara att välja ut den som passar bäst in på dina krav och testa. Elgiganten är bra på det sättet att man kan lämna tillbaka en vara utan problem så länge man har kvar embalage osv. så där har man möjlighet att verkligen testa så man blir nöjd :)

#12

Postad 12 april 2012 - 13:37

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Håller med om vad som sagts tidigare, alla tekniker har sina egenheter och problem, vissa mer andra mindre, oavsett teknik. Man får helt enkelt testa vad man tycker är lättast att leva med ;) Kan tyckas trist att det ska behöva vara så men tyvärr är det så det är.

Om du främst ska använda den för tv, film, spel, alltså rörliga bilder, skulle jag absolut testa plasma, ska den främst användas som datorskärm skulle jag kolla vidare på LCD.

Panasonic anses väl överlag göra de bästa plasmorna idag men även Samsung och LG är helt ok alternativ. De nya modellerna för i år börjar precis komma ut i butikerna nu så det är bara att välja ut den som passar bäst in på dina krav och testa. Elgiganten är bra på det sättet att man kan lämna tillbaka en vara utan problem så länge man har kvar embalage osv. så där har man möjlighet att verkligen testa så man blir nöjd :)


Ja, precis, det är endast rörliga bilder i vårt hem :)
Aha, så lägligt att nya kommer, men de lär väl kosta över 10 000... Vi har köpt båda våra TV-apparater på Elgiganten och älskar deras öppet köp, så helst vill jag ju köpa en plasma från dem igen ifall nånting händer.

Vad säger du eller folket om dessa på Komplett?:
http://www.komplett....aspx?sku=632207 (Panasonic)
http://www.komplett....aspx?sku=640469 (Panasonic med 3D)
http://www.komplett....aspx?sku=632203 (LG)
http://www.komplett....aspx?sku=629183 (Panasonic)

#13

Postad 12 april 2012 - 13:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Inga problem alls, det enda är att man ska akta sig för att frakta den liggande då fronglaset kan lossna/gå sönder.

När jag fick problem med min första plasma kom det en reparatör hem till mig för att byta ut hela panelen. Han hade panelen och tvn liggande under hela förfarandet....

Det är inte liggandet som är problemet utan skakningarna under transporten. Emballaget har oftast inget stöd mitt på panelen om det ligger ned utan är utformat för att ta stötarna stående.

#14

Postad 12 april 2012 - 13:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det är inte liggandet som är problemet utan skakningarna under transporten.

Som jag redan sa (frakta=transport)? ;)

#15

Postad 12 april 2012 - 13:54

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det är inte liggandet som är problemet utan skakningarna under transporten. Emballaget har oftast inget stöd mitt på panelen om det ligger ned utan är utformat för att ta stötarna stående.


Jag läste igår om att om en plasma ligger ner kan även gasen flyta omkring så att bilden sen blir helt förstörd. Stämmer det?

#16

Postad 12 april 2012 - 14:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Som jag redan sa (frakta=transport)? ;)

Jo, tänkte mer på det du skrev om reparatören. ;)

Jag läste igår om att om en plasma ligger ner kan även gasen flyta omkring så att bilden sen blir helt förstörd. Stämmer det?

Aldrig hört talas om. Var läste du det? Gasen ligger ju instängda i små celler så det kan knappast flytta på sig.

#17

Postad 12 april 2012 - 14:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jo, tänkte mer på det du skrev om reparatören. ;)

Han fraktade sig själv och tog heller ingen skada under transporten till mig B)

Dock har jag svårt att tänka mig att han låg ner under färden...

#18

Postad 12 april 2012 - 14:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Han fraktade sig själv och tog heller ingen skada under transporten till mig B)

Dock har jag svårt att tänka mig att han låg ner under färden...

Akut-utryckning med ambulans?
Nä, just det, han körde ju själv... :P

#19

Postad 12 april 2012 - 14:39

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Ja, precis, det är endast rörliga bilder i vårt hem :)
Aha, så lägligt att nya kommer, men de lär väl kosta över 10 000... Vi har köpt båda våra TV-apparater på Elgiganten och älskar deras öppet köp, så helst vill jag ju köpa en plasma från dem igen ifall nånting händer.

Vad säger du eller folket om dessa på Komplett?:
http://www.komplett....aspx?sku=632207 (Panasonic)
http://www.komplett....aspx?sku=640469 (Panasonic med 3D)
http://www.komplett....aspx?sku=632203 (LG)
http://www.komplett....aspx?sku=629183 (Panasonic)


Från i år har Panasonic inga 46" längre och 42" känns lite litet så då är det 50" kvar och då är vi en bra bit över 10k som det ser ut. Jag skulle nog kolla på G30 i 50" från förra årets modeller, finns tex. på Netonnet som har 14 dagar öppet köp:

http://www.netonnet....0y/153718.3115/

#20

Postad 12 april 2012 - 15:00

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Jag har ägt två stycken LCD vilket båda haft clouding, den andre mer än den förste. Bytte för någon månad sedan till en Plasma och ångrar mig inte en sekund, clouding är som bortblåst och det svarta är verkligen gudomlig så kör på plasma du!

#21

Postad 12 april 2012 - 15:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hehe, jag insåg efter ett tag att jag fattat fel, det är LCD som har kristaller och plasma gas.

Det jag menar med att den konstiga meningen är att jag trodde att clouding bara uppstår vid kantbelysning.
Hur mäts svärta då?


Svärta kan mätas med olika enheter. Jag tänker då närmast på "Candela". Är svärtan riktigt djup brukar resultaten från ljusmätaren bli opålitlig. Det skulle inte alls förvåna mig om man skulle kunna använda en digitalkamera till att mäta svärtan. Man borde kunna mäta svärtan i något bildbehandlingsprogram.

Jo, tänkte mer på det du skrev om reparatören. ;)


Aldrig hört talas om. Var läste du det? Gasen ligger ju instängda i små celler så det kan knappast flytta på sig.


Det finns någon gammal skön myt att man var tvungen att fylla på plasman efter några år. :)

#22

Postad 12 april 2012 - 16:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jag har ägt två stycken LCD vilket båda haft clouding, den andre mer än den förste. Bytte för någon månad sedan till en Plasma och ångrar mig inte en sekund, clouding är som bortblåst och det svarta är verkligen gudomlig så kör på plasma du!

Kan nämna som kuriosa att jag köpte en snorbillig 40" samsung-lcd (till sovrummet) för ett tag sen.
Bra 1080-bild, inte tillstymmelse till clouding och svärta "som på en bättre plasma".

Det går helt enkelt inte att generalisera kring de här begreppen längre, och pris/kvalitet hänger ofta inte ihop heller... :)

#23

Postad 12 april 2012 - 17:18

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Håller med flera här finns både för och nackdelar med LCD och plasma. LG har ju hemma garanti på N och W modellerna skit bra om någe strular. LG har sämre svärta än Panasonic men den är istället helt tyst ingen buzz. Ta hem och testa och den lilla stund min hade foten på så luta den inte ett smack. Men på väggen hänger den säkrast:O)

#24

Postad 12 april 2012 - 21:17

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Från i år har Panasonic inga 46" längre och 42" känns lite litet så då är det 50" kvar och då är vi en bra bit över 10k som det ser ut. Jag skulle nog kolla på G30 i 50" från förra årets modeller, finns tex. på Netonnet som har 14 dagar öppet köp:

http://www.netonnet....0y/153718.3115/


Men vad är det för skillnad på den som du länkade till och TX-P46G30Y på Komplett?
http://www.komplett....ws<br /><br />De heter ju exakt samma sak bara att det skiljer fyra tum. Och när jag jämför dem båda står det i princip samma sak, kanske nåt extra sifferbokstavskombination på specifikationera.

Kan nämna som kuriosa att jag köpte en snorbillig 40" samsung-lcd (till sovrummet) för ett tag sen.
Bra 1080-bild, inte tillstymmelse till clouding och svärta "som på en bättre plasma".

Det går helt enkelt inte att generalisera kring de här begreppen längre, och pris/kvalitet hänger ofta inte ihop heller... :)


Vilken tur du har! Har du nån länk till den? 40 tum är dock för lite. :/

Håller med flera här finns både för och nackdelar med LCD och plasma. LG har ju hemma garanti på N och W modellerna skit bra om någe strular. LG har sämre svärta än Panasonic men den är istället helt tyst ingen buzz. Ta hem och testa och den lilla stund min hade foten på så luta den inte ett smack. Men på väggen hänger den säkrast:O)


Hur mycket låter Panasonics plasmor då? Är det nåt som hörs tydligt? Visst att en dator låter lite, men en TV? I samma rum dessutom :P

Svärta kan mätas med olika enheter. Jag tänker då närmast på "Candela". Är svärtan riktigt djup brukar resultaten från ljusmätaren bli opålitlig. Det skulle inte alls förvåna mig om man skulle kunna använda en digitalkamera till att mäta svärtan. Man borde kunna mäta svärtan i något bildbehandlingsprogram.


Hm okej, så det är nåt man får mäta hemma själv? För alla siffror och grejer som står i specifikationer förstår jag ingenting av...

#25

Postad 12 april 2012 - 21:21

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
En till fråga som jag måste få klarhet i allihop!

Som jag skrivit redan är jag ute efter de här snabba, mjuka rörelserna i en TV vilket vi har i vår LG nu. Den är på 100 hz och många säger att det är en onödig funktion tydligen, men samtidigt att det är de här 100 herzen som får rörelser att se "snabbspolade" ut. Hur är det på en plasma? Vad jag förstått är det skillnad på en LCDs 100 hz och en plasmas 600 hz subfield motion. Hur skiljer sig bilden, rörelserna framförallt, åt i dessa tekniker? Förklara gärna så att jag förstår. ;) Jag ska ta och åka och titta på en plasma och granska bilden på en sån, men skulle vara snällt om nån kan förklara detta för mig då ett av kraven är ju det här "trumotion", "motionplus" och allt vad det heter i olika märken. :)

Får jag helt enkelt samma rörelser i en plasma som i en LCD?

Redigerat av Rated_R, 12 april 2012 - 21:22.


#26

Postad 12 april 2012 - 21:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Det du beskriver är sk. "bildförbättrare" eller snarare bildförsämrare. Dvs olika tekniker som både plasma och LCD-tvs har för att på ett konstgjort sätt måla upp bildrutor mellan de verkliga bildrutorna. Därav den konstgjorda "dokumänterfimskänslan" eller snabbspolade känslan du beskriver.

Såna ska man stänga av så fort man bara kan om man är det minsta intresserad av att ha en så korrekt bild som möjligt. Sen kan du glömma det där med fantasi-hertzvärden som tex 600 hz, detta uppnås enbart på konstgjord väg och säger inte ett piss om verkligheten.

Så om du ska ut och titta i affärer, se till att stänga av alla motionplus och allt skit det nu heter och titta sen. Som sagt det har inget alls med panelteknik att göra.

#27

Postad 12 april 2012 - 21:33

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det du beskriver är sk. "bildförbättrare" eller snarare bildförsämrare. Dvs olika tekniker som både plasma och LCD-tvs har för att på ett konstgjort sätt måla upp bildrutor mellan de verkliga bildrutorna. Därav den konstgjorda "dokumänterfimskänslan" eller snabbspolade känslan du beskriver.

Såna ska man stänga av så fort man bara kan om man är det minsta intresserad av att ha en så korrekt bild som möjligt. Sen kan du glömma det där med fantasi-hertzvärden som tex 600 hz, detta uppnås enbart på konstgjord väg och säger inte ett piss om verkligheten.

Så om du ska ut och titta i affärer, se till att stänga av alla motionplus och allt skit det nu heter och titta sen. Som sagt det har inget alls med panelteknik att göra.


Jag gillar den funktionen i alla fall... :(
Men har plasma den här tekniken?

#28

Postad 12 april 2012 - 21:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
De flesta apparater oavsett teknik har oftast sin egen variant av den tekniken ja.

Sen att den förstör mer än den är tänkt att fixa är en annan.

Men gillar du den är det ju helt upp till dig såklart.

#29

Postad 12 april 2012 - 21:42

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

De flesta apparater oavsett teknik har oftast sin egen variant av den tekniken ja.

Sen att den förstör mer än den är tänkt att fixa är en annan.

Men gillar du den är det ju helt upp till dig såklart.


Vad bra!
Haha, jo, tekniken verkar inte vara så populär. Kommer ihåg när min bror köpte sin Samsung LCD för flera år sen och jag blev helt tagen av den
här tekniken. :P

En till fråga (poppar upp nya hela tiden):

Nån här som har erfarenhet av att köpa en TV online och fått den hemlevererad? Är ukörarna varsamma med produkterna?
Köpte min dator på Komplett och det gick ju uppenbarligen bra, men sen är ju inte datorer lika ömtåliga som en plasma heller...

#30

Postad 12 april 2012 - 21:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Finns en hel del skrivet här på forat om dessa saker av de som faktiskt vet vad de pratar om som tex Pacman och i en av mångra trådar hittade jag denna om bla 600 Hz.

https://www.minhembi...howtopic=237633

Om man gillar tekniken eller inte är ju en sak, men den har dessväre inget att göra med korrekt bildåtergivning.

Speciellt inte om man ska titta på film där den förstör allra mest.

#31

Postad 12 april 2012 - 21:45

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Finns en hel del skrivet här på forat om dessa saker av de som faktiskt vet vad de pratar om som tex Pacman och i en av mångra trådar hittade jag denna om bla 600 Hz.

https://www.minhembi...howtopic=237633

Om man gillar tekniken eller inte är ju en sak, men den har dessväre inget att göra med korrekt bildåtergivning.

Speciellt inte om man ska titta på film där den förstör allra mest.


Tackar, ska läsas!

Nä okej, har förstått det, får testa att se en film utan alla bildförbättrare när jag köpt en så får vi se vad jag föredrar.

#32

Postad 12 april 2012 - 22:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tackar, ska läsas!

Nä okej, har förstått det, får testa att se en film utan alla bildförbättrare när jag köpt en så får vi se vad jag föredrar.

Jag är ganska säker på att du kommer ändra dig så fort du tagit dig tid att jämföra de olika alternativen. De flesta brukar uppleva nån form av nyhetens imponatoreffekt av dessa tekniker såsom överdriven skärpa och färger etc.

Sånt som fångar ögat i en affär tex. Men om man sitter i lugn och ro hemma och jämför med/utan med en bra film av bra kvalitet brukar man efter den initiala effekten släppt snabbt inse hur konstlad och fel den ser ut.

Dock kan den säkert funka bättre för sport på tv, dock tittar jag aldrig på sport i stort sett så jag pratar enbart om film här.

Redigerat av masse70, 12 april 2012 - 22:05.


#33

Postad 12 april 2012 - 22:14

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag är ganska säker på att du kommer ändra dig så fort du tagit dig tid att jämföra de olika alternativen. De flesta brukar uppleva nån form av nyhetens imponatoreffekt av dessa tekniker såsom överdriven skärpa och färger etc.

Sånt som fångar ögat i en affär tex. Men om man sitter i lugn och ro hemma och jämför med/utan med en bra film av bra kvalitet brukar man efter den initiala effekten släppt snabbt inse hur konstlad och fel den ser ut.

Dock kan den säkert funka bättre för sport på tv, dock tittar jag aldrig på sport i stort sett så jag pratar enbart om film här.


Chansen finns ju. Har inte ens tittat på en film på vår nuvarande TV utan att avaktivera truemotion, men såg skillnaden i affären (väldigt stor skillnad i en affär och hemma såklart) och där var bilden väldigt hackig och "brusig" utan truemotion på.

Nä, inte jag heller, bara film, serier och spel som gäller för mig. Men jag har iaf i princip bestämt mig för att det får bli en plasma. Sen vilken jag ska köpa är ett annat problem, vill ju få bra kvalitet för ett bra pris. Är student så kan inte punga ut hur mkt som helst även fast jag skulle vilja köpa Panasonics nya plasmor för över 10 000.

#34

Postad 12 april 2012 - 22:17

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Gör jag ett misstag att köpa den här http://www.komplett....aspx?sku=632207 för 6 000 eller ska jag lägga till 2 500 extra på den här:
http://www.komplett....aspx?sku=640469?

På nåt sätt signalerar ett lägre pris sämre kvalitet.

#35

Postad 12 april 2012 - 22:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Som ett sista avslut på kvälle utan att bli för djup tycker jag absolut inte att du ska utesluta LG ur ekvationen om du nu gjort det vad gäller deras plasma iaf.

Inte pga att jag har en själv, utan mer för att man ofta får rätt mycket bang for the buck om man väljer rätt modell numer.

Vad gäller just plasma skule jag spontant säga att det är Panasonic, LG och Samsung som gäller och inte alltid nödvändigtvis i den ordningen heller.

edit, idag skulle jag helt klart satsa på den större, tror du snabbt inser hur "litet" 46" kommer kännas efter ett tag.

Redigerat av masse70, 12 april 2012 - 22:23.


#36

Postad 12 april 2012 - 22:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

På nåt sätt signalerar ett lägre pris sämre kvalitet.

I dagens läge skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att priset inte har något alls att göra med nivån på bildkvalitet.

Redigerat av masse70, 12 april 2012 - 22:27.


#37

Postad 12 april 2012 - 22:30

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Som ett sista avslut på kvälle utan att bli för djup tycker jag absolut inte att du ska utesluta LG ur ekvationen om du nu gjort det vad gäller deras plasma iaf.

Inte pga att jag har en själv, utan mer för att man ofta får rätt mycket bang for the buck om man väljer rätt modell numer.

Vad gäller just plasma skule jag spontant säga att det är Panasonic, LG och Samsung som gäller och inte alltid nödvändigtvis i den ordningen heller.

edit, idag skulle jag helt klart satsa på den större, tror du snabbt inser hur "litet" 46" kommer kännas efter ett tag.


Okej. Tror säkert att LG gör många bra modeller, men verkar som Panasonic är ett populärt val bland folk. Samsung har jag alltid gillat, så dem avfärdar jag inte.

Hehe, sant, men kommer säkert tycka att 50-tummaren kommer känns "liten" efter ett tag med. ;) Men minst 46 tum iaf, absolut inte mindre!

Men jag tackar för alla dina svar så ska jag se om jag kan hitta nånting bra i TV-djungeln så att jag blir nöjd nångång. :)

#38

Postad 13 april 2012 - 00:42

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Håller med Masse gå på den större av dessa skit bra bild och dessa har väl bästa svärtan med. Läs i Panna tråden om Buzzing vissa har en rätt hög sådan och det samma med Samsung med. Och den hörs till soffan.

#39

Postad 13 april 2012 - 07:18

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Men vad är det för skillnad på den som du länkade till och TX-P46G30Y på Komplett?
De heter ju exakt samma sak bara att det skiljer fyra tum. Och när jag jämför dem båda står det i princip samma sak, kanske nåt extra sifferbokstavskombination på specifikationera.



Bara storleken, men den vet vi ju alla hur viktig den är ;)

#40

Postad 13 april 2012 - 10:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Vilken tur du har! Har du nån länk till den? 40 tum är dock för lite. :/


Håller med om att 40" är för lite i vardagsrummet, men räcker hyfsat i sovrummet.
Den här tv:n ger vansinnigt mycket bild för pengarna, i mitt fall ynka 2990:-
Ljudet är uselt som på de flesta plattisar, men externt ljud hjälper ju alltid.

https://www.prisjakt...kt.php?p=921407

Hur mycket låter Panasonics plasmor då? Är det nåt som hörs tydligt? Visst att en dator låter lite, men en TV? I samma rum dessutom :P

Väldigt många upplever plasma-buzzing som störande, och det verkar nästan bara vara Panasonic
som har problem med det på en sådan nivå att vissa tvingas byta tv flera gånger för att få ett hyfsat
tyst exemplar.

Hm okej, så det är nåt man får mäta hemma själv? För alla siffror och grejer som står i specifikationer förstår jag ingenting av...

Siffror på svartnivå (och kontrast) bör man ta med en rejäl nypa salt och helst strunta i helt.
Det enda viktiga är att konstatera huruvida "svärtan känns bra" hemma i vardagsrummet med den belysning man brukar ha vid filmtittande, och givetvis EFTER att man rattat in bilden så korrekt man har möjlighet till.

LED-lcd med local dimming är generellt svartare än alla andra burkar, men det innebär också att man precis som på de mest hyllade plasmaapparaterna offrar en del detaljåtergivning i lågdagrar. De allra lägsta nivåerna "klipps av" helt enkelt.

...Vad jag förstått är det skillnad på en LCDs 100 hz och en plasmas 600 hz subfield motion. Hur skiljer sig bilden, rörelserna framförallt, åt i dessa tekniker?...

Får jag helt enkelt samma rörelser i en plasma som i en LCD?

Finns en hel del skrivet här på forat om dessa saker av de som faktiskt vet vad de pratar om som tex Pacman och i en av mångra trådar hittade jag denna om bla 600 Hz.
https://www.minhembi...howtopic=237633


Den där tråden innehåller en del matnyttigt, men även en del tokerier som kan förvirra.

"600 Hz" på plasma har ingenting alls med rörelser eller interpolation att göra, utan är helt enkelt den metod som används för att displayen skall kunna ge ljus ifrån sig med fler nivåer än bara "av" och "på".

Plasmadisplayen fungerar mha PWM (Puls Width Modulation) vilket innebär att man "flimrar med" (tänder och släcker) pixlar snabbt som attan under den tid en given bild visas, och om den sammanlagda "på-tiden" är t ex 50% så får man en ljusstyrka som motsvarar detta i pixeln, något förenklat...

"100 Hz" användes på tjock-tv för att "minska flimret", och innebar att man ritade upp varje bild 2 gånger och därmed höjde flimmerfrekvensen till det dubbla. Något sådant behövs inte alls på t ex lcd, eftersom hela bilden "ligger fast" tills den ersätts av nästa.

Rörelseinterpolation finns i de allra flesta platt-tv och kallas lite olika beroende på tillverkaren, men gemensamt för dem alla är att man vid visning av progressiv film (24p, 25p osv) tillverkar "mellanbilder" så att den upplevda bildfrekvensen dubblas, tredubblas osv och att judder/hackande blir mindre.

Man får visserligen "mer flyt" i rörelser, men samtidigt en lite konstgjord "video-känsla" som många inte gillar och som definitivt inte finns på bio eller ens i filmskaparens intentioner. LITE interpolation vid filmtittande kan upplevas vilsamt för ögonen, särskilt om tv:n är ganska ljusstark, men oftast går det inte att reglera graden av interpolation.

Kikar man på något annat än progressiv film kan man helt bortse från rörelseinterpolation, eftersom den inte ger några "positiva effekter" på material med högre bildfrekvens.

Kort sagt kvittar det fullständigt i det här avseendet om man köper plasma eller lcd, och "hur många Herz tv:n påstås ha". Det finns bara en metod för att se om återgivningen av rörelser funkar bra, och det är att prova själv.

#41

Postad 13 april 2012 - 22:06

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Håller med om att 40" är för lite i vardagsrummet, men räcker hyfsat i sovrummet.
Den här tv:n ger vansinnigt mycket bild för pengarna, i mitt fall ynka 2990:-
Ljudet är uselt som på de flesta plattisar, men externt ljud hjälper ju alltid.

https://www.prisjakt...kt.php?p=921407


Väldigt många upplever plasma-buzzing som störande, och det verkar nästan bara vara Panasonic
som har problem med det på en sådan nivå att vissa tvingas byta tv flera gånger för att få ett hyfsat
tyst exemplar.


Siffror på svartnivå (och kontrast) bör man ta med en rejäl nypa salt och helst strunta i helt.
Det enda viktiga är att konstatera huruvida "svärtan känns bra" hemma i vardagsrummet med den belysning man brukar ha vid filmtittande, och givetvis EFTER att man rattat in bilden så korrekt man har möjlighet till.

LED-lcd med local dimming är generellt svartare än alla andra burkar, men det innebär också att man precis som på de mest hyllade plasmaapparaterna offrar en del detaljåtergivning i lågdagrar. De allra lägsta nivåerna "klipps av" helt enkelt.


Den där tråden innehåller en del matnyttigt, men även en del tokerier som kan förvirra.

"600 Hz" på plasma har ingenting alls med rörelser eller interpolation att göra, utan är helt enkelt den metod som används för att displayen skall kunna ge ljus ifrån sig med fler nivåer än bara "av" och "på".

Plasmadisplayen fungerar mha PWM (Puls Width Modulation) vilket innebär att man "flimrar med" (tänder och släcker) pixlar snabbt som attan under den tid en given bild visas, och om den sammanlagda "på-tiden" är t ex 50% så får man en ljusstyrka som motsvarar detta i pixeln, något förenklat...

"100 Hz" användes på tjock-tv för att "minska flimret", och innebar att man ritade upp varje bild 2 gånger och därmed höjde flimmerfrekvensen till det dubbla. Något sådant behövs inte alls på t ex lcd, eftersom hela bilden "ligger fast" tills den ersätts av nästa.

Rörelseinterpolation finns i de allra flesta platt-tv och kallas lite olika beroende på tillverkaren, men gemensamt för dem alla är att man vid visning av progressiv film (24p, 25p osv) tillverkar "mellanbilder" så att den upplevda bildfrekvensen dubblas, tredubblas osv och att judder/hackande blir mindre.

Man får visserligen "mer flyt" i rörelser, men samtidigt en lite konstgjord "video-känsla" som många inte gillar och som definitivt inte finns på bio eller ens i filmskaparens intentioner. LITE interpolation vid filmtittande kan upplevas vilsamt för ögonen, särskilt om tv:n är ganska ljusstark, men oftast går det inte att reglera graden av interpolation.

Kikar man på något annat än progressiv film kan man helt bortse från rörelseinterpolation, eftersom den inte ger några "positiva effekter" på material med högre bildfrekvens.

Kort sagt kvittar det fullständigt i det här avseendet om man köper plasma eller lcd, och "hur många Herz tv:n påstås ha". Det finns bara en metod för att se om återgivningen av rörelser funkar bra, och det är att prova själv.


Ska dock ha TV:n i vardagsrummet och jag vågar inte riskera samma problem med en LCD igen. :/

Bra att du sa det, bra att ha i åtanke! Vilka märken låter minst?

Tack för infon, förstår mer vad du säger än vad den tråden säger. :P

Har du nån annan TV, en plasma, som du kan rekommendera i min prisklass (som är så tyst som möjligt)?

Redigerat av Rated_R, 13 april 2012 - 22:07.


#42

Postad 14 april 2012 - 00:46

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
LG låter inget alls tror det är riktigt få som fått en LG som låter. Samsung har jag ingen större koll på.

#43

Postad 14 april 2012 - 11:09

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

LG låter inget alls tror det är riktigt få som fått en LG som låter. Samsung har jag ingen större koll på.


Kej kej. Men det är väl mer kvalité på Panasonics? Och Samsungs?

#44

Postad 14 april 2012 - 15:06

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Kej kej. Men det är väl mer kvalité på Panasonics? Och Samsungs?


Panasonic rankar jag högre. Men absolut inte Samsung.

#45

Postad 14 april 2012 - 15:45

Drull
  • Drull
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1
När det gäller LCD med LEDbelysning(LED-TV) så finns det tre huvudtekniker.

Edge-LED där alla lampor sitter i kanterna. Dessa apparater fungerar vanligtvis som en gammal hederlig LCD där alla lampor är antingen av eller på. Dvs typ samma belysning över hela skärmen. Ser du på en film med svarta kanter så lyser lamporna bakom de svarta partierna och det är i princip omöjligt att stoppa panelen från att släppa ute ljus på diverse ställen där det egentligen inte borde lysa. Se det som att du går och lägger dig, släcker belysningen i rummet men ljus sipprar endå in under tröskeln från rummet intill där lamporna är tända. Jag har hittils inte sett en enda EDGE-LED som är felfri. Alla har clouding/bleeding. Frågan är bara om du ser det och stör dig på det. Det är billigast för tillverkarna att bygga dessa apparater, och vi betalar gärna för att de ska se snygga ut avstängda. T ex Samsungs nya ES8005 som kostar 27k i 55" är fortfarande inte felfri bara för att den är dyr.

Nästa populära variant kallas bland annat för Edge-LED med spot control. Det är i princip en vanlig edge-led fast med ett 20-tal zoner där ljuset kan balanseras mer noggrant för stabilare bildåtergivning.

Absolut bäst i LED-träsket är såkallad FULL-LED. Oftast pressas det in ca 1000-2000 dioder bakom panelen som sen delas in i 100-200 kluster där lampor i svarta partier kan stängas av helt. De enda som verkar utnyttja denna tekniken till fullo är Philips 9-serie(med Sharp panel) och Sharp själva. LG och Sonys toppmodell är inne och pillar med varianter av denna teknik men de fuskar lite för att få ner dem i tjocklek.

Kontentan av det hela är att det egentligen inte finns så mycket att välja på om man vill slippa clouding/bleeding effekter förutom ett par apparater på hela marknaden. Anledningen är enkel, det är dyrt att tillverka en bra LCD-baserad TV och folk vill ha marginal på det de säljer. Hade alla konsumenter känt till skillnaderna och inte bara jagat de tunnaste apparaterna med smalast ram så hade säkert prisläget och alternativen sett annorlunda ut.

Köper du en plasma så slipper du i princip hela problematiken med rätt ljus på rätt plats. Panasonics G-serie och uppåt är stabila köp.

Redigerat av Drull, 14 april 2012 - 15:45.


#46

Postad 14 april 2012 - 18:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det var därför jag valde plasma från första början. Lcd har haft problem som har stör bildupplevelsen för mycket. Men det blir intressant när Oled kommer. Vad ska man kalla dem? Går det att kalla dem Oled? Kunderna kommer undra varför de kallas Oled och varför det redan "finns" Led-tv. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 april 2012 - 18:44.


#47

Postad 15 april 2012 - 00:36

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Panasonic rankar jag högre. Men absolut inte Samsung.

1+

#48

Postad 18 april 2012 - 00:05

Rated_R
  • Rated_R
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

När det gäller LCD med LEDbelysning(LED-TV) så finns det tre huvudtekniker.

Edge-LED där alla lampor sitter i kanterna. Dessa apparater fungerar vanligtvis som en gammal hederlig LCD där alla lampor är antingen av eller på. Dvs typ samma belysning över hela skärmen. Ser du på en film med svarta kanter så lyser lamporna bakom de svarta partierna och det är i princip omöjligt att stoppa panelen från att släppa ute ljus på diverse ställen där det egentligen inte borde lysa. Se det som att du går och lägger dig, släcker belysningen i rummet men ljus sipprar endå in under tröskeln från rummet intill där lamporna är tända. Jag har hittils inte sett en enda EDGE-LED som är felfri. Alla har clouding/bleeding. Frågan är bara om du ser det och stör dig på det. Det är billigast för tillverkarna att bygga dessa apparater, och vi betalar gärna för att de ska se snygga ut avstängda. T ex Samsungs nya ES8005 som kostar 27k i 55" är fortfarande inte felfri bara för att den är dyr.

Nästa populära variant kallas bland annat för Edge-LED med spot control. Det är i princip en vanlig edge-led fast med ett 20-tal zoner där ljuset kan balanseras mer noggrant för stabilare bildåtergivning.

Absolut bäst i LED-träsket är såkallad FULL-LED. Oftast pressas det in ca 1000-2000 dioder bakom panelen som sen delas in i 100-200 kluster där lampor i svarta partier kan stängas av helt. De enda som verkar utnyttja denna tekniken till fullo är Philips 9-serie(med Sharp panel) och Sharp själva. LG och Sonys toppmodell är inne och pillar med varianter av denna teknik men de fuskar lite för att få ner dem i tjocklek.

Kontentan av det hela är att det egentligen inte finns så mycket att välja på om man vill slippa clouding/bleeding effekter förutom ett par apparater på hela marknaden. Anledningen är enkel, det är dyrt att tillverka en bra LCD-baserad TV och folk vill ha marginal på det de säljer. Hade alla konsumenter känt till skillnaderna och inte bara jagat de tunnaste apparaterna med smalast ram så hade säkert prisläget och alternativen sett annorlunda ut.

Köper du en plasma så slipper du i princip hela problematiken med rätt ljus på rätt plats. Panasonics G-serie och uppåt är stabila köp.


Tack för ett informativt inlägg! Det är sånt här säljarna borde informera kunder om, fast då hade de gått back med försäljningen iofs.
Jag bojkottar iaf LCD tills tekniken utvecklats och de ******** ljusmolnen är ett minne blott!

Det var därför jag valde plasma från första början. Lcd har haft problem som har stör bildupplevelsen för mycket. Men det blir intressant när Oled kommer. Vad ska man kalla dem? Går det att kalla dem Oled? Kunderna kommer undra varför de kallas Oled och varför det redan "finns" Led-tv. :)


Förstår det. Om jag hade vetat det här innan och läst på om plasma för att spräcka hål på mina fördomar hade jag nog inte suttit med det här eländet idag, men men, tur att jag kan lämna tillbaka den snea moln-TV:n!
Var ett par år sen jag såg klipp om OLED och det ser coolt ut, men jag tror nackdelarna kommer vara många.

#49

Postad 18 april 2012 - 11:50

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Köper du en plasma så slipper du i princip hela problematiken med rätt ljus på rätt plats. Panasonics G-serie och uppåt är stabila köp.


I år kan man lägga till ST-serien där också, grymt bra kritik i testerna, dock är det en bit över budgeten som gällde.




#50

Postad 18 april 2012 - 13:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

...Det är sånt här säljarna borde informera kunder om, fast då hade de gått back med försäljningen iofs.
Jag bojkottar iaf LCD tills tekniken utvecklats och de ******** ljusmolnen är ett minne blott!

...Om jag hade vetat det här innan och läst på om plasma för att spräcka hål på mina fördomar hade jag nog inte suttit med det här eländet idag, men men, tur att jag kan lämna tillbaka den snea moln-TV:n!
Var ett par år sen jag såg klipp om OLED och det ser coolt ut, men jag tror nackdelarna kommer vara många.


Även om det är frestande att tro det så är LCD i regel alldeles utmärkt, och det finns oerhört gott om apparater som INTE har clouding.

LCD har givetvis sina nackdelar, men idag är det egentligen bara betraktningsvinkeln som är odiskutabelt begränsad i jämförelse med plasma.

Plasma har å andra sidan sina egenheter, och det är alltså inte bara buzzing man skall se upp med. Risken för inbränning är reell, lila ormar och regnbågseffekter drabbar en del tittare, och ett ständigt svagt brus och orolighet finns alltid i bilden.

Det är absolut inte lätt att hitta en tv som alla gillar, och det enda man kan göra är att prova sig fram. Utesluter man den ena eller andra tekniken kategoriskt är risken stor att man missar den tv man kanske hade trivts bäst med.

Bästa rådet du kan få är alltså att utan förutfattade meningar plöja igenom alla apparater i butiken - oavsett typ av panel!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.