Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 3 990:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 474:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) 4 091:-
7 relaterade trådar

#251

Postad 09 juni 2010 - 22:33

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

TV6 kanske?
Finns många som bara vill ha CD men ändå kunna se TV6.
Sen finns det ju lokala kanaler som här har vi 24 Norrbotten t.ex.

Jo det är ju sant
Tv4 lokal finns ju inte på satellit

#252

Postad 10 juni 2010 - 07:02

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Sedan en fråga till er som använder T sticka
Vad är det för kanaler ni är ute efter som nte finns på satellit ?


Använder inte T än, men funderar på det. Har både viasat+CD men stör mig på att streaming med enigma2 ballar ur när det blir regionala nyheter på tex SVT2. Enigma1 (och då speciellt PLi) hanterade detta pid-byte galant vid streaming men på Enigma2 har jag inte fått det att funka.

Antar det skulle kunna gå bättre vid marksänt (men vet iofs inte, det kanske byts pid där med?).

#253

Postad 10 juni 2010 - 19:47

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag fått min burk efter snabb leverans och gjort alla inställningar för Canal Digital. Det verkar inte vara några problem med något förutom att jag inte kan få burken att vilja spela in på min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det går bra att mounta med CIFS och jag kan se innehåll på NAS:en.

När jag försöker gå in på hårddiskinställningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hårddisk saknas.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man får igång inspelning på en NAS?

#254

Postad 10 juni 2010 - 19:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Använder inte T än, men funderar på det. Har både viasat+CD men stör mig på att streaming med enigma2 ballar ur när det blir regionala nyheter på tex SVT2. Enigma1 (och då speciellt PLi) hanterade detta pid-byte galant vid streaming men på Enigma2 har jag inte fått det att funka.

Antar det skulle kunna gå bättre vid marksänt (men vet iofs inte, det kanske byts pid där med?).

Ja de byts även där tyvärr.

#255

Postad 11 juni 2010 - 07:24

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag fått min burk efter snabb leverans och gjort alla inställningar för Canal Digital. Det verkar inte vara några problem med något förutom att jag inte kan få burken att vilja spela in på min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det går bra att mounta med CIFS och jag kan se innehåll på NAS:en.

När jag försöker gå in på hårddiskinställningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hårddisk saknas.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man får igång inspelning på en NAS?


Vad jag vet så måste det finnas en mapp på din NAS som heter movie.

Om man har en lokal HDD är det /media/hdd/movie/ inspelningarna hamnar i movie mappen.

Att din box klagar på att den inte hittar en hårddisk är nog för att du inte har en lokal hårddisk :)

Redigerat av bpl, 11 juni 2010 - 07:24.


#256

Postad 11 juni 2010 - 07:58

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag fått min burk efter snabb leverans och gjort alla inställningar för Canal Digital. Det verkar inte vara några problem med något förutom att jag inte kan få burken att vilja spela in på min NAS.

Jag kör senaste DE-imagen. Jag har ingen vanlig ansluten HDD. Det går bra att mounta med CIFS och jag kan se innehåll på NAS:en.

När jag försöker gå in på hårddiskinställningarna, kommer det bara ett felmeddelande om att hårddisk saknas.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter om hur man får igång inspelning på en NAS?

Vet inte om det funkar likvärdigt på VU+ som på DM800 med DE, men jag har mountat min DM800 via telnet.
I /etc/fstab har jag lagt in en mountsyntax som gör att vid omstart mountar boxen mot NAS .
Och precis som "bpl" nämner måste du ha en mapp på NAS som heter /movie

Har ett svagt minne av att DE inte kan se din NAS som en HDD så därför dyker den inte upp i dina menyer,men det går utmäkt att mounta via telnet .

Mountsyntax i telnet.
mount 192.168.0.xxx:/mnt/wddisk2/pchdd /media/hdd
Utdelningen på min NAS är /wddisk2/pchdd

Mountsyntax i /etc/fstab
192.168.0.xxx:mnt/wddisk2/pchdd /media/hdd nfs rsize=8192,wsize=8192,rw,nolock 1 0

På min DM 800 funkar detta klockrent med insp på NAS ,Timeshift osv

Redigerat av Hakon, 11 juni 2010 - 08:02.


#257

Postad 11 juni 2010 - 10:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Funkar likadant eftersom det Linux.

#258

Postad 11 juni 2010 - 11:01

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
@bpl och Hakon, Tackar så jättemycket för tipsen! Jag är väldigt tacksam! Nu funkar det perfekt! Jag kan både spela in och timeshifta emot NAS:en. :)

Jag gjorde ett movie bibliotek på NAS:en och använde den inbyggda mount manager wizarden för att peka rätt (jag orkar inte med vi... det är typ 20 år sedan jag höll på med Unix senast :)).

#259

Postad 12 juni 2010 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Vet inte vad images till Vu+ har men om "nano" finns så är den lättare att använda.

Redigerat av Leatherface, 12 juni 2010 - 11:59.


#260

Postad 12 juni 2010 - 13:17

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Lätt som en plätt :wub: http://www.cs.colost...elpdocs/vi.html

#261

Postad 12 juni 2010 - 14:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Själv gillar jag nano bättre även fast jag hållt på med Linux i snart 20 år :wub:
Men det är inte så många images som har den som standard inlagt.

#262

Postad 12 juni 2010 - 15:55

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Nano använder bara Linux newbies precis som distros som Ubuntu, Suse, Redhat osv osv, de ser ut som Windows och därför är dom populär hos newbies.

Om du är linux hardcore kör du Vi som editor och antingen Debian, Slackware, Gentoo eller Archlinux liknande distro.

Finns ingen anledning köra annat än Vi om du kan det, snabb editor och kommandona glömmer man inte i första taget.

Redigerat av BGPv4, 12 juni 2010 - 15:56.


#263

Postad 12 juni 2010 - 17:19

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
Sådär, nu är DVB-T fixat med en Hauppage-sticka. Lätt som en plätt! :wub:

Jag hittade även boxen i Logitechs Harmony-DB; det funkar i stort sett perfekt med grundinställningarna för Harmony One.

Måste tillägga att den här boxen är helt fantastisk i jämförelse med Canal Digitals boxar som jag haft tidigare. Jag trodde att det skulle vara knepigt att komma igång, men med undantag för mitt lilla NAS-bekymmer så var det hur enkelt som helst.

Ang. editorer; när jag senast var involverad utanför PC/Windows-världen så existerade inte Linux och alla som på den tiden var "hardcore" körde emacs. Vi körde man enbart av tvång på nyinstallerade system. :lol: Vi kanske ska avsluta editor-diskussionen och återgå till topic. :D

#264

Postad 12 juni 2010 - 17:26

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Vi kanske ska avsluta editor-diskussionen och återgå till topic. :)


Amen :) En sak mindre att bedriva hetsiga ordväxlingar om när vi ska diskutera VU+.

Ny drivers även idag. Inte mycket nytt men:

20100611
- Adjust remote control response time a bit more
- Fix virtual tuner problem.
http://archive.vuplu...wnload/drivers/

De verkar inte jobba med mycket testande innan de släpper sina saker, men så länge de bara gör småfel som man knappt märker av och dessutom rättar det snabbt är det helt OK med mig.

#265

Postad 12 juni 2010 - 17:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Nano använder bara Linux newbies precis som distros som Ubuntu, Suse, Redhat osv osv, de ser ut som Windows och därför är dom populär hos newbies.

Om du är linux hardcore kör du Vi som editor och antingen Debian, Slackware, Gentoo eller Archlinux liknande distro.

Finns ingen anledning köra annat än Vi om du kan det, snabb editor och kommandona glömmer man inte i första taget.

Tja där har vi olika uppfattningar ser ingen anledning att använda Vi istället för nano ifall båda är installerade.
Visst nog kan jag använda Vi men jag gillar nano bättre helt enkelt och då får linux wannabees komma och säga vad dom vill.
Sen så gillar jag opensuse bäst orka krångla mer än nödvändigt oavsett kunskap.
Sen kan jag väl tillägga att min opensuse efter omkonfiguration inte är det minsta lika windows.
Har ju inte med vilken dist man kör med att göra utan vilken DE man använder och hur man konfigurerar det.
Kan väl också tillägga att jag har inte en enda Windows dator här hos mig då jag vägrar befatta mig med sån skit.

Redigerat av Leatherface, 12 juni 2010 - 18:02.


#266

Postad 19 juni 2010 - 19:40

B-N
  • B-N
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nu har jag provat PLI på min VU+ Duo ett tag. Rent allmänt fungerar allt mycket bra. Men det är förstås några småsaker som stör :P Det är lite svårt att veta om en del av dom beror på fel i PLI eller Enigma2 eller i drivrutiner för VU+, annars skulle jag nog skicka nån buggrapport.

1. Under uppspelning glömmer den att återställa/uppdatera texten på displayen på lådan när den visat ett meddelande.

2.1. När den vaknar från djupsömn för att spela in så frågar den direkt om man verkligen vill STÄNGA AV.

2.2. MEN samma fråga dyker INTE upp när den borde; om man går till djupsömn under pågående inspelning...

Har sökt en del men hittar inga kommentarer om detta. Men har väl sökt på fel ställe förstås B)

3. Problemet med lokalsändningar på SVT. Det beror ju på bytena av PID:ar, men jag är lite förvånad över att det fungerar vid livesändling men inte vid inspelning. Detta verkar diskuteras en del här och var, men var behöver koden fixas? Vem vill ha en hjälpande hand?

4. PLI har enligt mig en lite tveksam mappning av fjärrkontrollen. Är det ett arv från Dreambox kanske, för en annan fjärrkontroll? Och det kan jag förmodligen lösa genom att pilla på /usr/share/enigma2/keymap.xml

5. Jag har testat PermanentTimeshift och den fungerar ok för just timeshift, MEN den stör både normal inspelning och uppspelning en del; vid uppspelning kommer ett medelande upp då och då från den och vid inspelning inbillar jag mig att den förorsakar "dropouts" med ungefär samma periodicitet. Antagligen ska jag mejla författaren.

Är "felen" beroende på PLI så det hjälper att prova en annan image? Ska väl prova andra imagar ändå endera dan, men det kan ju vara bra att veta vad som kommer varifrån. Jag inser att jag inte har 100% koll på vilka delar som utvecklas av vilken grupp. Eller är det till och med för att hårdvaran skiljer sig från Dreambox? Det är lite irriterande att det står Dreambox i nästan alla medelanden i PLI, men det överlever jag väl ;)

(För övrigt så är självklart Emacs den enda sanna textredigeraren, men lura mig inte att börja argumentera för den ;))

Redigerat av B-N, 20 juni 2010 - 09:38.


#267

Postad 30 juni 2010 - 18:18

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Skaffade en sån här box och skulle starta upp den. har Cd abb. Har uppdaterat kanallistan men får ingen bild. längst ner i högra hörnet står det loading enigma2 hela tiden. vad för fel?

#268

Postad 30 juni 2010 - 18:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Har du installerat cccam ?
Vilken IMG kör du med ?

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 18:21.


#269

Postad 30 juni 2010 - 18:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Hade inte mottagaren Conax inbyggt redan?

#270

Postad 30 juni 2010 - 18:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
fbkforever
Jag återkommer inte till tråden då du inte är här

Du får helt enkelt läsa dig till hur man skall göra genom vad som står i tråden
och följa länkar

#271

Postad 30 juni 2010 - 18:41

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag har inte gjort någonting förutom att installera boxen. gjort precis som det står i manualen. Sorry att jag inte kan sitta här hela tiden men jag har annat som måste fixas hemma också.

#272

Postad 30 juni 2010 - 18:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag har inte gjort någonting förutom att installera boxen. gjort precis som det står i manualen. Sorry att jag inte kan sitta här hela tiden men jag har annat som måste fixas hemma också.


Det är helt okey att du har annat och fixa hemma också B)

Det har jag också :huh:


Här har du en länk till en IMG du kan använda
http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo

Hittar du inte svaren på dina frågor i denna tråden så finns det en wiki på plis hemsida

Lycka till

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 18:49.


#273

Postad 30 juni 2010 - 18:51

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Vet någon varför det står loading enigma2 nere i det högra hörnet hela tiden för?

#274

Postad 30 juni 2010 - 19:35

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Nu gick det att göra en mjukvaruuppdatering iallafall, men ingen skillnad förutom att nu är bilden helt svart. Info om kanalen står men ingen bild?

#275

Postad 30 juni 2010 - 21:36

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Frågar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lättare är det att hjälpa dig
Ingen info = omöjligt att hjälpa dig

#276

Postad 30 juni 2010 - 22:07

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Frågar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lättare är det att hjälpa dig
Ingen info = omöjligt att hjälpa dig



Nu har jag installerat senaste openpli. Ingen skillnad.
Hittar inte cccam någonstans. Har letat överallt känns det som.

#277

Postad 30 juni 2010 - 22:20

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
meny/plugins/ladda ner plugin/softcam /installera CCCAM 2.1.4

Sedan

Meny/installera /softcam / softcam setup / välj cccam / starta om cam

Nu skall det gå

Läs sedan på om VU+ ( du fick ju en länk till pliforumet och deras Wiki )

Detta är inte en plugandplay mottagare

Den kräver vissa kunskaper om linux och inte minst att man läser på olika forum

Manualer som du fick med kan du glömma

Läs på pli forumet och sedan skall du få en länk till som är bra för newbies
http://www.vuplus-su...6b17119adefb0ae

Använd sedan google eller allra minst Läs vad andra redan skrivit i DENNA TRÅDEN

Redigerat av cedergren, 30 juni 2010 - 22:24.


#278

Postad 30 juni 2010 - 22:43

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hej

Har lite frågor om denna mottagare då jag är ute efter en ny.
Har läst igenom tråden men har några funderingar ändå.
Vissa saker är jag ganska säker på men vill gärna få bekräftat, svara då bara ja/nej.
Jag har idag Canal Digital Familjepaket Canal+ Total där HD kalaler lär ingå samt Viasat Underhållning,Barn, Sport & Film. Jag bor på landet har paraboler uppe så Kabel eller via Bredband är inget alternativ, inte ens DVB-T

Frågor:
Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax?
Textning fungerar utan problem även på inspelning?

Är mer osäker på vad som krävs för Viasat
Klarar den av att visa Viasats kanaler?
Såg att någon sa Ja för SD kanaler men nej för HD pga. pairingen
Men pairas inte SD också, har för mig att jag fått para ihop dem för länge sedan.

Kan man på något sätt titta på 2 kanaler samtidigt med denna?
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)

Är VFD displayen dimbar, ogillar när displayer lyser starkt när man kikar på TV/Film?



Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel tråd att fråga i men någon kanske provat dem)
AZBOX ELITE HD PVR LINUX Combo S/T 2 USB RF MODULATOR
AzBox HD Premium Plus med dubbla S2-Tuner
Vantage VT-1, Någon Hyro eller NanoXX?
eller något annat? Dreambox 8000 är på tok för dyr, helst under 5000:-

Vill att det skall funka för familjen att kika, så handhavande är viktigt.
Kan lägga lite jobb på att få till det men helst så lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie

#279

Postad 30 juni 2010 - 23:08

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Noterar lite i citerad text nedan.

Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax? - Japp - i nuläget iaf, man vet aldrig när de börjar para.
Textning fungerar utan problem även på inspelning? - Jag kör Pli - inga problem med textning. Inspelat material bör inte vara ngt problem men jag tror aldrig jag testat

Klarar den av att visa Viasats kanaler? - japp, men bara SD pga pairing

Kan man på något sätt titta på 2 kanaler samtidigt med denna? - En på TVn och en/flera via streaming/inspelning funkar. Picture in picture finns INTE!

Är VFD displayen dimbar, ogillar när displayer lyser starkt när man kikar på TV/Film? - Vet ej, men den stör inte mig iaf. En ganska simpel display jämfört med Dreamboxar.

Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel tråd att fråga i men någon kanske provat dem) - Har haft flera satboxar i mina dar, men aldrig ngn som varit så stabil/bra direkt när den kommer. Kan bara rekommendera köp.

Vill att det skall funka för familjen att kika, så handhavande är viktigt. - Min fru klarade det mesta utan instruktioner från mig. Hon var iofs van vid Dreambox/Enigma1.

Kan lägga lite jobb på att få till det men helst så lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie - Man behöver pilla en del i början, men man behöver inte vara Linuxguru. Det viktigaste är mest intresse av att fatta hur det grundläggande med cams/emu etc funkar.



#280

Postad 01 juli 2010 - 05:28

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Fick det äntligen att funka! Är ju ny på sådana har boxar, har läst igenom den här tråden minst 2 ggr, men inte hittat hur man skulle göra. Tack cedergren.

#281

Postad 01 juli 2010 - 08:06

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Hej

Har lite frågor om denna mottagare då jag är ute efter en ny.
Har läst igenom tråden men har några funderingar ändå.
Vissa saker är jag ganska säker på men vill gärna få bekräftat, svara då bara ja/nej.
Jag har idag Canal Digital Familjepaket Canal+ Total där HD kalaler lär ingå samt Viasat Underhållning,Barn, Sport & Film. Jag bor på landet har paraboler uppe så Kabel eller via Bredband är inget alternativ, inte ens DVB-T

Frågor:
Klarar Canal Digital inkl. HD med inbyggda Conax? Ja
Textning fungerar utan problem även på inspelning? Ja

Är mer osäker på vad som krävs för Viasat
Klarar den av att visa Viasats kanaler? Ja, men endast SD-kanaler
Såg att någon sa Ja för SD kanaler men nej för HD pga. pairingen
Men pairas inte SD också, har för mig att jag fått para ihop dem för länge sedan.

Kan man på något sätt titta på 2 kanaler samtidigt med denna? Njae... :huh: Inte på samma bildvisare. Den har dock två DVB-S2 tuners och du kan koppla till en extra USB DVB-T tuner. På det sättet kan man titta på en kanal och spela in en hel uppsjö med kanaler samtidigt. Dessutom kan du streama i ditt nätverk (och teoretiskt via internet). Jag kan t.ex. sitta och kika på en kanal i TV-rummet där boxen är medan sambon har sin lilla netbook kopplad till vägg-TVn i sovrummet där hon tittar på en annan kanal.
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)

Är VFD displayen dimbar, ogillar när displayer lyser starkt när man kikar på TV/Film? Vet ej; har aldrig stört mig på den eftersom den i mitt tycke aldrig lyser för starkt.



Är dessa ett alternativ till VU+ (Kanske fel tråd att fråga i men någon kanske provat dem)
AZBOX ELITE HD PVR LINUX Combo S/T 2 USB RF MODULATOR
AzBox HD Premium Plus med dubbla S2-Tuner
Vantage VT-1, Någon Hyro eller NanoXX?
eller något annat? Dreambox 8000 är på tok för dyr, helst under 5000:-
Kan bara säga att jag håller med om att DB 8000 är på tok för dyr och att Vantage-alternativet inte är mycket att ha om du vill ha en box som fungerar smärtfritt.

Vill att det skall funka för familjen att kika, så handhavande är viktigt.
Kan lägga lite jobb på att få till det men helst så lite som möjligt.
Är förövrigt Linux/Ubuntu newbie
Min sambo klarar av det hur enkelt som helst efter lite instruktioner. Jag tyckte det var rätt enkelt att komma igång; det är egentligen bara om man ska ha lite speciallösningar som det krävs lite mera ingående förståelse och kunskap.



#282

Postad 01 juli 2010 - 10:05

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Kan man på något sätt titta på 2 kanaler samtidigt med denna?
Jag gör det tack vare 2 boxar idag (och kör RF modulerat till sovrummet och bilden blir helt ok)


Tack för svaren, kanske var lite otydlig i frågeformuleringen p denna punkt.

Det jag vill då familjen består av man, fru och barn på 8 resp.13 år med spridning på vad man vill se är att kunna titta på ett program på Plasman i vard.rum där även boxarna finns och att samtidigt kunna se på något annat program på TV'n i sovrummet.

Jag gör det idag tack vare att mina båda nuvarande boxar har RF modulator och kan köra den vägen till 28" tjock-TVn i sovrummet, Plasman matas via Scart resp s-Video.
Det är ju boxarna som är äldst och därmed har dessa gamla interface fast det har funkat bra hittils.

Om det bara går att t.ex. plocka ut en valfri kanal via HDMI till Receiver/TV samt samtidigt an annan kanal ut via SCART och med en extern SCART/RF modulator (Videon t.ex.) så går det att lösa.

Och eftersom frågan PiP dök upp, Eftersom den har 2 st mottagare så förutsätter jag att den kan skicka ut 2st kanaler samtidigt, 1st via HDMI och 1st via Component.
Detta till 2st olika TV apparater eller då min TV stödjer att titta på 2 ingångskällor samtidigt med halva bilden var (dock bara ett ljud som tur är) Detta använder jag ofta när olika motorsporteveneman krockar och man kan se F1 Kval samtidigt som STCC eller liknande, man växlar bara ljudet till den kanal som är mest spännande för tillfället.

Ang. Viasat så har de bara en HD kanal som CD saknar som är värd att se, NatGeo Wild så det kvittar.
Men bara det går att få igång SD kanalerna så är jag nöjd och det verkar ju vara lösbart, antar att det är här "cams/emu" kommer in i bilden och lite eget micklande.
Fast jag kan ju även köra vidare med Viasats skitbox Thomson DSI 4200 för deras kanaler.

Det lutar mer och mer mot denna box då jag givit bort min gamla Nokia 9802 och min Samsung DSR-9500 helst inte vill visa något alls utan att ljudet faller bort bilden fryser eller pixlar sig hela tiden om man ens får in kanalerna.

Det blir förmodligen 1-4 nya LNBer också eftersom de gamla börjar bli mossbeväxta :-) samt att de säkert har brusfaktor på 0.7-0.8dB som det var mär jag köpte Nokia Europapaketet från Jacobsens i mitten av 90-talet

#283

Postad 01 juli 2010 - 13:56

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0
HeRmAN, tyvärr tror jag inte att det är möjligt. Jag har i alla fall inte sett något sätt att dirigera samtidiga parallella uppspelningar till olika utgångar på boxen. Jag säger det här med visst förbehåll, för jag är lite osäker på om det ändå kan hända att det finns någon lösning för att gå runt det (mjukvarumässigt brukar många problem kunna lösas och jag är själv nybörjare inom det här området :unsure:).

Hårdvarumässigt finns det från början två inbyggda tuners i boxen, men det finns dock bara en videoavkodare. Denna begränsning gör att PiP inte fungerar.

Om man kör via LAN så går det bra att åstadkomma det du vill ha, men då är det t.ex. VLC (på klientdator) som avkodar strömmen i andra änden.

Det finns även möjlighet att använda en box vid varje TV med en klient-server-konfiguration.

Redigerat av bkd, 01 juli 2010 - 14:15.


#284

Postad 01 juli 2010 - 15:45

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
OK, tack ändå.
Jag ser man det i perspektivet att jag bara byter min Samsung för Canal Digital med en VU+ Duo så får jag nåt bättre och resten är bonus, Viasat kan jag då köra vidare som jag haft hittils och behåller möjligheten till att jag får se min motorsport trots att familjen vill se annat.


Var köper man lämpligast en burk nu när många har semester för att få en snabbt till ett hyffsat pris?




Tänkte nog plockar ur den medföljande 1TB 5200rpm disken ur en nyinköpt HP Media Smart server för att använda i denna VU+ burken om jag bara lyckas klona den till en större disk för att ha i servern. (Där planen är 4x2TB 7200rpm)

#285

Postad 01 juli 2010 - 17:04

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Var köper man lämpligast en burk nu när många har semester för att få en snabbt till ett hyffsat pris?

Titta överst i tråden där ser du billigaste priset på burken. Klicka på länken så kommer du till sidan på Prisjakt där man får info om VU+ Duo.
Eller så klickar du HÄR


#286

Postad 01 juli 2010 - 17:46

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Tack så mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tänkte närmast om någon visste någon som är snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att få den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i Trollhättan och Fredrik sa att de hade på lager hos sin leverantör i Göteborg.
Så nu väntar jag spänt och sedan återkommer jag med frågor förmodar jag :-)

#287

Postad 01 juli 2010 - 18:25

fbkforever
  • fbkforever
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Tack så mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tänkte närmast om någon visste någon som är snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att få den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i Trollhättan och Fredrik sa att de hade på lager hos sin leverantör i Göteborg.
Så nu väntar jag spänt och sedan återkommer jag med frågor förmodar jag :-)



Jag köpte min hos satpro. Det tog 1-2 dagar så hade jag den hemma.:unsure:

#288

Postad 01 juli 2010 - 21:27

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hur kan Trinax ha omdömme 7.00/10 när endast en användare har bedömt och Yllas har gett 9 stjärnor???

#289

Postad 02 juli 2010 - 10:59

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Hej
Har beställt en VU+ nu och väntar med spänning på att den ska komma hem.
Nu till mina frågor, är det någon som har monterat in en 2,5" HDD i sin box och isåfall vad behöver man då för något för att det ska fungera? (Har en i min DM800 som ska användas)
När ni pratar om Hauppauge WinTV-NOVA-T är det möjligt att ta emot HD kanalerna oxå eller är det SD som gäller?

MVH G

#290

Postad 02 juli 2010 - 14:39

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Hej
Har beställt en VU+ nu och väntar med spänning på att den ska komma hem.
Nu till mina frågor, är det någon som har monterat in en 2,5" HDD i sin box och isåfall vad behöver man då för något för att det ska fungera? (Har en i min DM800 som ska användas)
När ni pratar om Hauppauge WinTV-NOVA-T är det möjligt att ta emot HD kanalerna oxå eller är det SD som gäller?

MVH G


Kör själv utan HDD i själva boxen (använder NAS), men jag tror inte att det är så mycket att tänka på; det finns ett internt SATA-interface. Det enda problem jag har hört om är att det för en del har strulat lite med diskar > 1 TB. I övrigt kan det ju vara skönt att ha en tyst lågvarvsdisk som inte blir så varm.

Just den nämnda stickan klarar endast av SD, men det finns andra som klarar HD... om du t.ex. befinner dig i England eller Italien. ;) :) I Sverige har vi ju inga marksända HD-kanaler för närvarande och när det väl kommer, blir det en ny standard; DVB-T2. Jag är osäker på om det finns några externa mottagare för DVB-T2 ännu, och ännu mindre om det i så fall finns drivisar som fungerar med Vu+.

#291

Postad 02 juli 2010 - 14:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det räcker inte med DVB-T2 utan du måste ha CI+ platser också mest troligt för HD kanalerna som Vu+ inte har.
Utöver det så behövs en godkänd Boxer CA modul för MPEG4 också.

Redigerat av Leatherface, 02 juli 2010 - 15:00.


#292

Postad 02 juli 2010 - 15:05

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Det räcker inte med DVB-T2 utan du måste ha CI+ platser också mest troligt för HD kanalerna som Vu+ inte har.
Utöver det så behövs en godkänd Boxer CA modul för MPEG4 också.


Även för att se på FTA som t.ex. SVT-HD?!? ;)

#293

Postad 02 juli 2010 - 15:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Nej jag pratar om betalkanalerna. SVT's kanaler går självklart och se utan CA modul och kort.

#294

Postad 02 juli 2010 - 15:37

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Tack så mycket, jag vet hur prisjakt fungerar, tänkte närmast om någon visste någon som är snabb att leverera och inte har minimal semesterbemanning. Jag föredrar ju att få den inom en vecka helst.

Ringde Trinax i Trollhättan och Fredrik sa att de hade på lager hos sin leverantör i Göteborg.
Så nu väntar jag spänt och sedan återkommer jag med frågor förmodar jag :-)


Satpro skickade min samma dag jag beställde.

#295

Postad 02 juli 2010 - 16:41

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Är VFD displayen dimbar, ogillar när displayer lyser starkt när man kikar på TV/Film? Vet ej; har aldrig stört mig på den eftersom den i mitt tycke aldrig lyser för starkt.


Hittade svar själv i manualen sid 53:

Front Display Setup
There is a 16 character dot matrix VFD display on the front panel of Vu+. This display shows various information like the current menu, channel, HD icon, and so on. You can adjust the brightness of this display using this menu.

·Brightness
You can change the brightness of the front VFD display using LEFT/RIGHT key when the set is in use.

·Standby
You can change the brightness of the front VFD display using LEFT/RIGHT key when the set is in standby mode.

#296

Postad 03 juli 2010 - 23:14

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Har någon av er som köpt VU+ även skaffat USB-tuner för marknätet? Fungerar det bra?

#297

Postad 04 juli 2010 - 19:36

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Har någon av er som köpt VU+ även skaffat USB-tuner för marknätet? Fungerar det bra?


Det har diskterats tidigare i tråden och det verkar funka på SD kanaler

#298

Postad 05 juli 2010 - 15:36

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Har någon av er som köpt VU+ även skaffat USB-tuner för marknätet? Fungerar det bra?


Det fungerar rätt så bra... nästan. För närvarande är det ibland lite miss-synch mellan bild och ljud. Inte så farligt mycket, men det märks. Om man spelar in eller kör via time shift fungerar det dock perfekt. Dream Elite-teamet håller på och jobbar med detta problem så förhoppningsvis kommer det snart en ny release där detta är fixat.

#299

Postad 05 juli 2010 - 18:15

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
bkd: Vilka muxar sänder i ditt område? Vilken usb-sticka är har du? HD?

#300

Postad 06 juli 2010 - 00:05

HeRmAN
  • HeRmAN
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Hej
Fick min box från Trinax idag med DHL ca kl.17.00 vilket måste vara rätt bra då jag beställde i torsdags vid 18 tiden.

Enheten hade följande status.
Enigma: 2010-01-29 Master
Image: Release 1.0.0 2010-04-28
Postad bild

Tack för svaren. Vet någon varför det står loading enigma2 nere i det högra hörnet hela tiden för?


Det undrar jag också... helt svart i rutan förrutom loading enigma2 nere i högra hörnet

Tryckte då i min gamla Conax 4.00 CAM och då fick jag bild på CD's vanliga kanale, HD var bara trasmattemönster
det fanns en kanal som hette DUNO HD och den + några demokanaler ger bild på HD kanaler men inte de vanliga som t.ex. TV4 HD

Att sedan redigera kanallistan med original mjukvaran var nog det sämsta jag sett på länge, t.o.m en DVB-T box för fria kanaler för 300:- är bättre.

Och eftersom de flesta förordar att köra Dream Elit eller OPEN PLi så övergav jag originalfw och blåste på OPEN PLi via USB, tog OpenPLi-unstable-vuduo-20100705.zip som verkar vara den senaset och något stabilt bygge finns inte vad jag kan hitta.

Frågar igen
Har du installerat pli ?
Har du installerat cccam ?
Har du aktiverat cccam ?

Ju mer info du ger ju lättare är det att hjälpa dig
Ingen info = omöjligt att hjälpa dig


Jättekul, alla kanaler försvann också och det tog ganska lång tid att söka igenom första gången.....

Men pli blev installerat och fick göra en ny sökningh och fullständig installation av allt.
.... Nu hittar den inte en enda av Canal Digitals kanaler...

CAM modulen är urplockat och cccam är installerad, aktiverad och omstartad.
När jag kikar i transponderlistan saknas Telenor helt, det är väl de som sänder Canal Digital kanaler i Norden eller ??
Och inte kan man gå tillbaka till original fw heller, för då lär jag få söka och installera om allt igen.

Provade då Dreamedit för att kunna spara kanal listor med den misslyckas med att läsa ur.
Hur har ni ställt in Dreamedit 2.30?
Nu är jag rätt less på burken så den åkte ut och jag ställde in Samsungen igen, den funkar i allafall, får sova på saken Go'Natt

Edit> Bild uppladdning triskas också :-(

Redigerat av HeRmAN, 06 juli 2010 - 00:08.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.