Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#551

Postad 26 september 2011 - 11:51

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

philipsguy
Stora frågan först:
Hur kommer det sig att din bild är så blå?
Mina menyer är mycket mörkare vilket kan ses i detta inlägg i samma ämne.

Mina menyer är lika som Monshis dvs ej så blå... kanske kameran ljuger lite?

#552

Postad 26 september 2011 - 12:20

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att det är många med mig som sitter med en unken Sagem-box och med spänning följer den här tråden. Just nu verkar det dock inte så lovande.

Ingen C+ play
Inga dubbla inspelningar

... tydligen inte ens enkla inspelningar för vissa. Utlovade framtida uppdateringar... buggar och ser ut som en vhs-spelare från förra år-tusendet. Deja vu?

Skulle så gärna vilja ha en ny schysst box, men är det verkligen denna? Är det någon som rekommenderar ett byte? Min sagem fungerar hyggligt (relativt andra olycksdrabbade menar jag då, det är fortfarande den sämsta pryl jag någonsin haft) med typ en hängning i veckan och en eller annan tappad inspelning.

Redigerat av nilsa, 26 september 2011 - 12:30.


#553

Postad 26 september 2011 - 12:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
nilsa, häng kvar till krng nyår. Då hoppas jag att ADB/CD fått till nya mjukvaran och puttar ut den med (spekulation) parallella inspelningar, C+ play, android/Iphone-app... allt det har de sagt ska komma men om det kommer allt i ett svep eller när det vet jag givetvis inte.

Om du inte är beroende av parallella inspelningar är ADB-boxen ett klart uppköp mot Sagem de problem till trots som finns. För det mesta spelar den in precis det man vill om än den kanske tenderar att starta de flesta lite sent (inspelning kl 12:00 startar någon gång mellan 12:00 och 12:01 tycks det)

Fast givetvis, om du är nöjd med det du har kan du gått ha kvar Sagem ett tag till och se om CD lyckas leverera det de lovar.

#554

Postad 26 september 2011 - 13:03

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att det är många med mig som sitter med en unken Sagem-box och med spänning följer den här tråden. Just nu verkar det dock inte så lovande.

Ingen C+ play
Inga dubbla inspelningar

... tydligen inte ens enkla inspelningar för vissa. Utlovade framtida uppdateringar... buggar och ser ut som en vhs-spelare från förra år-tusendet. Deja vu? ..............


Jag kan bara instämma. Som antenninstallatör har jag ett antal kunder som vill köpa en fungerande PVR-box. De väntar bara på att jag kan ge klartecken att boxen fungerar, men just nu verkar det inte som det. :(
Det är faktiskt skitdåligt att släppa ut en ny halvfärdig produkt på marknaden. :angry:

#555

Postad 26 september 2011 - 13:17

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Min sammanfattning efter 1 månad...
Är än så länge väldigt nöjd med boxen, framför allt att den är ljusår snabbare än vad jag tidigare haft och ett GUI som är trevligt att se på/ jobba med.
Det enda jag råkat ut för är "svart bild" vid uppstart (hänt 5-10 gånger). Dessutom klagar kärringen på att vid serieinspelning spelas bara första avsnittet in, ej de återkommande avsnitten (handhavandefel?)

Väntar med spänning på att de få barnsjukdomar som finns + dubbel inspelning blir fixad med kommande uppdateringar, då blir det full pott :)

#556

Postad 26 september 2011 - 14:19

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Har nu felanmält två fel som jag nämnt tidigare, problem med inspelningar som inte blir fullständiga samt att jag ibland inte har bild när jag startar boxen (löses med kanalbyte).

Fick standardsvar 1a - fabriksåterställning av boxen.

Startade nyss boxen för andra gången idag - ingen bild.

Så fabriksåterställningen löste inte det problemet, får se om det löser inspelningsproblemet ;-)

Redigerat av ABSiNSANE, 27 september 2011 - 08:21.


#557

Postad 26 september 2011 - 14:51

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Hej,

Vår teknikavdelning har uppmärksammat det problem ni beskriver i tråden, att man ibland få ljud utan bild och om man byter kanal så kommer bilden tillbaka på den inspelningsbara HD-boxen PVR 500 GB. Det är en HDMI relaterad felaktighet och våra tekniker kommer åtgärda problemet med en ny mjukvaruuppdatering.

Med vänliga hälsningar
Mikaela

#558

Postad 26 september 2011 - 17:55

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Har haft boxen en månad nu, inget har egentligen krånglat men några saker behöver fixas för att den ska vara riktigt bra
1. För stor skillnad i ljudvolym mellan DD och stereo
2. Textstorleken på vissa kanaler
3. Inspelning av två¨program samtidigt, helst så man kan använda den tredje tunern för ett tredje program som den gamla boxen.

Hursomhelst är boxen ljusår bättre än den gamla.

#559

Postad 26 september 2011 - 18:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0
kanske offtopic,men det verkar som om man får DD på C+ serirs även vid svenskt ljudval nu,och inte bara på engelskt ljudspår.

#560

Postad 26 september 2011 - 18:17

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Fast givetvis, om du är nöjd med det du har kan du gått ha kvar Sagem ett tag till ...


En LOL på den :-)

#561

Postad 27 september 2011 - 06:01

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hej,

Vår teknikavdelning har uppmärksammat det problem ni beskriver i tråden, att man ibland få ljud utan bild och om man byter kanal så kommer bilden tillbaka på den inspelningsbara HD-boxen PVR 500 GB. Det är en HDMI relaterad felaktighet och våra tekniker kommer åtgärda problemet med en ny mjukvaruuppdatering.

Med vänliga hälsningar
Mikaela

Man kan knappast fatta att CD har gjort det igen. Samma scenario som för Sagemboxen. Nya utlovade uppdateringar som ska lösa problemen...
Jag gjorde rätt som inte skaffade den nya boxen och slapp hamna i samma lekstuga igen.
Jag blev uppringd av CD (callcenter) som ville ge mig nya erbjudanden om "förmånliga" paket. Jag sa vad jag tyckte om Sagemboxen och fick till svar en djup suck. Tjejen sa att hon visste om att det hade varit mycket problem med boxen men nu fanns det en ny box.... Jag påtalade att den bara kunde spela in en kanal samt att det fanns en del problem med den. Tjejen var uppgiven och jag tyckte nästan synd om henne för hon hade det nog inte så lätt med alla besvikna kunder.
Jag blir inte så lite förvånad när man läser om dom som har skaffat den nya boxen och som verkar tro på löfterna om nya uppdateringar som ska fixa problemen.

#562

Postad 27 september 2011 - 08:00

Albertanton
  • Albertanton
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Albertanton Var du tvungen att formatera innan du fick igång din box? Jag har testat att ta ut antennkablarna och då startar den upp men såklart ingen bild :) Skruvar jag tillbaka dom så är det samma visa igen, den vill ladda ner ny mjukvara men lyckas inte. Jag har massa inspelat som jag tänkte kolla på i helgen, så jag hoppas det räcker med en fabriksåterställning.


Hej,

Tyvärr räckte det inte med en fabriksåterställning för mej på någon av boxarba utan jag fick formatera om båda två.

Trist ffa eftersom du inte kan se några kanaler förrän du formaterat vilket gör att du då måste ta bort det inspelade.

#563

Postad 27 september 2011 - 08:19

Albertanton
  • Albertanton
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Börjar ju likna Sagem boxens tråd. Fel efter fel kommer fram, många måndagsex tydligen. /Fredrik


Hej,

Låter kanske underligt men jag måste ändå försvara den nya boxen trots två st med samma problem som gjort den oanvändbar innan formatering.

Tycker det är skönt med en box som är snabb i uppstart (3-4 sekunder) och vars fläkt inte är hörbar om man inte lägger örat mot.
Gillar även upplägget i menyerna och dess innehåll, planerade tillägg och uppdateringar i ADB boxen känns tryggare än de panikuppdateringar som gjordes för att Sagemboxen ens skulle fungera.

Givetvis saknar jag inspelning på 2 kanaler men jag kan tänka mej att ADB boxen släpptes tidigare än planerat tack vare alla porblem som Sagem boxen skapade vilket gör att allt vissa saker ännu inte är klara
.
Problemen hittills tycker jag inte motsvarar Sagems och de problem vi har med boxarna kommer väl upp just här, mer sällan att nöjda kunder vädrar åsikter på forum.

#564

Postad 27 september 2011 - 08:40

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Boxen är nog bättre byggd än Sagem boxen, kan väl knappast vara sämre? Min Sagem fungerar ganska bra,missar aldrig en inspelning så har ingen anledning att byta.

Och det här med "kommer med framtida uppdateringar" börjar många tröttna på. Men visst visar Canal Digital att de släpper en uppdatering snart som gör att dessa 3 saker nedan fungerar på ADB boxen, saker som Sagem klarar, så ändrar nog många med mig inställning.

1. Spela in 2 program samtidigt.
2. Ställa in så att inspelning via EPG startar och slutar några minuter före/efter.
3. Canal+ Play

/Fredrik

#565

Postad 27 september 2011 - 08:43

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0


Hej,

Låter kanske underligt men jag måste ändå försvara den nya boxen trots två st med samma problem som gjort den oanvändbar innan formatering.

Tycker det är skönt med en box som är snabb i uppstart (3-4 sekunder) och vars fläkt inte är hörbar om man inte lägger örat mot.
Gillar även upplägget i menyerna och dess innehåll, planerade tillägg och uppdateringar i ADB boxen känns tryggare än de panikuppdateringar som gjordes för att Sagemboxen ens skulle fungera.

Givetvis saknar jag inspelning på 2 kanaler men jag kan tänka mej att ADB boxen släpptes tidigare än planerat tack vare alla porblem som Sagem boxen skapade vilket gör att allt vissa saker ännu inte är klara
.
Problemen hittills tycker jag inte motsvarar Sagems och de problem vi har med boxarna kommer väl upp just här, mer sällan att nöjda kunder vädrar åsikter på forum.

Visst - boxen tycker jag ÄR mycket bra - dock ser jag forumet som en hjälp för CD att snabbt få input till en lösning där fel som är intermittenta är svåra att hitta i en labmiljö. Dock är det inte ok att basfunktionalitet (läs inspelning på en inspelningsbar box) inte fungerar!

#566

Postad 27 september 2011 - 18:58

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att det är många med mig som sitter med en unken Sagem-box och med spänning följer den här tråden. Just nu verkar det dock inte så lovande.

Ingen C+ play
Inga dubbla inspelningar

... tydligen inte ens enkla inspelningar för vissa. Utlovade framtida uppdateringar... buggar och ser ut som en vhs-spelare från förra år-tusendet. Deja vu?

Skulle så gärna vilja ha en ny schysst box, men är det verkligen denna? Är det någon som rekommenderar ett byte? Min sagem fungerar hyggligt (relativt andra olycksdrabbade menar jag då, det är fortfarande den sämsta pryl jag någonsin haft) med typ en hängning i veckan och en eller annan tappad inspelning.


Har haft min ADB box nu i en månad och är hur nöjd som helst!
Startar snabbt, växlar kanaler snabbt, enkel o logisk, snyggt GUI.
Den har skött sej UTAN den minsta tokighet, dvs inga omstarter, hängningar, eller programmeringsmissar.

Den här boxen är en klar 4 och fixar CD funktionen med dubbelinspelning så är åker betyg 5 fram direkt!! :D
Efter åratal med Sagemboxen så är detta ett stort ryck framåt!! Tro mej.

#567

Postad 27 september 2011 - 20:43

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hallå CanalDigital!?!?!?
1) vad är er action/svar/tröst på inspelningsproblemen?
2) när kommer fixen (Datum) på "HDMI problemet"/"ljud men ingen bild"?

/s7 - en av de som köpt nya boxen...lurade igen?

Hej,

Vår teknikavdelning har uppmärksammat det problem ni beskriver i tråden, att man ibland få ljud utan bild och om man byter kanal så kommer bilden tillbaka på den inspelningsbara HD-boxen PVR 500 GB. Det är en HDMI relaterad felaktighet och våra tekniker kommer åtgärda problemet med en ny mjukvaruuppdatering.

Med vänliga hälsningar
Mikaela


NÄR?

#568

Postad 28 september 2011 - 10:28

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Vi är i valet och kvalet att köpa den nya HDboxen från CD men vill höra era åsikter om den?

Är den stabilare än den gamla HD Boxen?
Läste en del om i tråden om problemet med två inspelningar samtidigt, är deet något som ska komma/har kommit?
Läste också problemet med för mycket epg information, är det något som är tillrättat eller ska rättas till?

Mvh Fredrik

Redigerat av freddehboy, 28 september 2011 - 10:32.


#569

Postad 28 september 2011 - 10:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ja, boxen är stabil.
Nej, dubbla inspelningar finns inte än. Ska komma. Boxen i grundutförande stöder det.
EPGn fungerar ypperligt även om en del verkar tycka att den brer ut sig för mycket, kunde vara kompaktare.

Det som orsakar mest brydesmål är den skiftande volymen mellan dolby och stereo samt att den ibland missar (serie)inspelningar och kan starta inspelningar någon minut sent.
Jag tror, notera tror, att inspelningsproblemen kommer ändras/lösas när man uppdaterar till att tillåta parallella inspelningar samt vet att Canal Digital har lagt in önskemål om att man ska kunna sätta att inspelningen startar x antal minuter tidigare än tiden i EPGn.

#570

Postad 28 september 2011 - 10:36

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Ja, boxen är stabil.
Nej, dubbla inspelningar finns inte än. Ska komma. Boxen i grundutförande stöder det.
EPGn fungerar ypperligt även om en del verkar tycka att den brer ut sig för mycket, kunde vara kompaktare.

Det som orsakar mest brydesmål är den skiftande volymen mellan dolby och stereo samt att den ibland missar (serie)inspelningar och kan starta inspelningar någon minut sent.
Jag tror, notera tror, att inspelningsproblemen kommer ändras/lösas när man uppdaterar till att tillåta parallella inspelningar samt vet att Canal Digital har lagt in önskemål om att man ska kunna sätta att inspelningen startar x antal minuter tidigare än tiden i EPGn.

Egentligen ser jag ingen orsak att behöva sätta inspelningen tidigare annat än om det är beroende på bugg att den inte spelar in korrekt. Mig veterligt börjar sällan (aldrig) programmen för tidigt??

#571

Postad 28 september 2011 - 10:49

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Ja, boxen är stabil.
Nej, dubbla inspelningar finns inte än. Ska komma. Boxen i grundutförande stöder det.

Talar du inte mot dig själ här eller?

Om man vill spela in två program med start 19:30 så klarar den inte det?
Fredrik

#572

Postad 28 september 2011 - 10:55

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Han menar att boxen i grunden SKA stödja 2 parallella inspelningar men att Canal Digital eller någon valt att ta bort denna funktion än så länge.

Förmodligen fungerade detta inte alls när dom testade innan releasen. Men det ska komma säger Canal Digital,men vad ska dom säga? Att det inte kommer?

/Fredrik

#573

Postad 28 september 2011 - 10:58

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Hmm dumt då många förväntar en sådan funktion!
Fredrik

#574

Postad 28 september 2011 - 11:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Porch tolkade mig rätt, ta en titt på ADBs hemsida och deras beskrivning av boxen och dess funktioner så ska du se att den ska klara en del som inte finns i Canal Digitals version. Än.
http://www.adbglobal...l#tab_prod_tech

#575

Postad 28 september 2011 - 11:49

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Klarar boxen t.ex. att avge ljud till TV samtidigt som en förstärkare avger ljud?

#576

Postad 28 september 2011 - 11:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hej

Klarar boxen t.ex. att avge ljud till TV samtidigt som en förstärkare avger ljud?

Ja.
Jag har HDMI till TVn och optiskt till hemmabio. Ljud ur båda.

#577

Postad 28 september 2011 - 12:36

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Ja, boxen är stabil.
Nej, dubbla inspelningar finns inte än. Ska komma. Boxen i grundutförande stöder det.
EPGn fungerar ypperligt även om en del verkar tycka att den brer ut sig för mycket, kunde vara kompaktare.

Det som orsakar mest brydesmål är den skiftande volymen mellan dolby och stereo samt att den ibland missar (serie)inspelningar och kan starta inspelningar någon minut sent.
Jag tror, notera tror, att inspelningsproblemen kommer ändras/lösas när man uppdaterar till att tillåta parallella inspelningar samt vet att Canal Digital har lagt in önskemål om att man ska kunna sätta att inspelningen startar x antal minuter tidigare än tiden i EPGn.

Jag tycker allt snack om vad som ska komma med senare uppdateringar är oroande.
Vad är anledningen till att CD valt bort dubbla inspelningar? Kan det vara så att den inte är så stabil med dubbla inspelningar? :(
Är det inte lite naivt att tror att inspelningsproblemen kommer att lösas när man uppdaterar till att tillåta parallella inspelningar?
Kul att CD har lagt in önskemål, det brukar ju hjälpa, eller? ;)
Kanske SAGEM boxen blir stabil den också om man plockar bort dubbla inspelningsfunktionen.

#578

Postad 28 september 2011 - 12:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
B Bus, notera att det nu är ADB och inte Sagem som står bakom boxen. Vi kan väl få hoppas ett tag ivartfall att de på ADB är bättre än de på Sagem att lösa problem?
Samt denna box är snabbare och har mer kraft under huven, det ska nog gå.

#579

Postad 28 september 2011 - 13:11

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

B Bus, notera att det nu är ADB och inte Sagem som står bakom boxen. Vi kan väl få hoppas ett tag ivartfall att de på ADB är bättre än de på Sagem att lösa problem?
Samt denna box är snabbare och har mer kraft under huven, det ska nog gå.

Hoppas du har rätt men... såg inte logiken i påståendet bara, och tycker att allt tar för lång tid för att det ska kännas bra.
En strippad nerbantad box som ändå inte fungerar riktigt som den ska får inte mig att bli helt övertygad.
Det var trots allt i slutet av November 2010 som CD och ADB täknade avtal, känns som att även denna boxen hinner bli gammal innan allt är fixat.

Men du kanske redan har testat den med alla uppdateringar?
Du har ju speckulerat tidigare och sammtidigt suttit inne med en del svar!

ja, det jag hört om boxen från Canal Digital ger att de tror på denna, att det finns tjänster och funktioner som kommer att läggas till med tiden. Att den inte kan spela in två kanaler parallellt är helt klart en brist i dagens läge men vi får hoppas att de kan få till det. I sig borde den klara spela in två hela muxar paralllellt men det kanske är lite för mycket att begära.

Vi ska även minnas att den även har ett erkänt bra gränssnitt i det Carbo GUI som ADB utvecklat.

Vi får se vad framtiden har att erbjuda, kontrollera boxen via webben utlovar de snart.

Det där med att begränsa boxen till Thor är bara dumt men de motiverar det säkert med att det är ytterst få som behöver annat och dessa få kan köpa andra boxar. I mitt tycke borde funktionen gå att låsa upp för den som vill ha det.

Som Que har jag haft boxen i ett antal månader som testpilot.

Saker jag gillar är

  • Att den är tyst
  • Snabb
  • Enkel att använda och förstå
  • Ger bra bild fast med en 37" Tv kanske inte jag är den som ska ge betyg.
  • Kunna bläddra i tid i snabbinfon på vilken kanal som helst och se program i upp till cirka ett dygn framåt.
  • EPGn med två lägen. Fast det vore inte fel om man kunde "zooma ut".
  • Hoppa i tid med styrkorset. Spolar sällan. Samt möjlighet att gå i tid genom att mata in tiden man ska till i inspelning.
  • Sökning i EPG fast se nedan för kritik. Bra att den finns men...
  • Stor hårddisk. ja, 500 GB räcker gott för mig.
Saker som jag inte gillar
  • Max volym ut från stereokanaler upplever jag som mycket lägre än Dolby-ljudet. Dvs man måste skruva upp volymen vid byte till kanal/program med bara stereoljud.
  • Sökning i EPG borde kunna begränsas till de kanaler man önskar/har.
  • Parallella inspelningar saknas (men kommer förhoppningsvis snart)
  • MyTV grupper ej serier, svårt att överblicka vid många avsnitt.
  • Ingen TextTv sparas vid inspelning. Möjligt problem för de som använder stödtext via TextTv.
Överlag fungerar boxen mycket bra. Den har iofs tvingat mig till Norsk reset en gång och den har missat några inspelningar av oklar anledning men det är undantag.


Sagemboxen? Den känns gammal i jämförelse. Mycket pga dess utformning, att den låter och väsnas.

Fast que - sitter det inte en fläkt i den? Jag tror det... har dock inte undersökt det närmre ska medges.



#580

Postad 28 september 2011 - 13:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Nope B Bus, har precis den box som alla andra har. Fick boxen lite tidigare än andra för att testa men efter det har de inte puttat ut någon speciell uppdatering eller funktion till mig. Den fungerar precis som alla andra vad jag vet.

Kan kolla upp lite senare vilken version på mjukvara och hårdvara jag har om du tvivlar på mina ord.

#581

Postad 28 september 2011 - 13:32

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Nope B Bus, har precis den box som alla andra har. Fick boxen lite tidigare än andra för att testa men efter det har de inte puttat ut någon speciell uppdatering eller funktion till mig. Den fungerar precis som alla andra vad jag vet.

Kan kolla upp lite senare vilken version på mjukvara och hårdvara jag har om du tvivlar på mina ord.

Nej, jag tvivlar inte på dig, du gör ett bra jobb här och jag skulle tyckt det var bra om CD redan var igång och testade nya versioner,
ett litet hopp tändes när du skrev dit lite naiva påstående om "att inspelningsproblemen kommer att lösas när man uppdaterar till att tillåta parallella inspelningar?"

Du har alltid vart så possitiv till både gamla SAGEM boxen och nu till ADB boxen, att en sur gammal gubbe som jag är ibland tvivlar på vilka stolar du igentligen sitter på ;).

#582

Postad 28 september 2011 - 13:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ha, okej, men ärligt, min gamla Sagem fungerar bra, det gör den. Den känns bara gammal och seg i jämförelse.
Nu ska sägas, att jag inte använt den direkt mycket på sistone (senaste halvåret snart)... Skicka ett PM om du vill veta mer.

#583

Postad 28 september 2011 - 13:52

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Ha, okej, men ärligt, min gamla Sagem fungerar bra, det gör den. Den känns bara gammal och seg i jämförelse.
Nu ska sägas, att jag inte använt den direkt mycket på sistone (senaste halvåret snart)... Skicka ett PM om du vill veta mer.

Tack och lov gör faktiskt min det hyffsat också efter sista uppdateringen, därför väntar jag tills ADBn är färdig då jag behöver två inspelningar, troligtvis hinner TiVo boxen komma innan. :P

Men ärligt talat, har någon hört vad har CD anget som orsak till att man inte kan köra dubbla inspelningar på ADB boxen i daxläget.
Jag kan inte förstå hur man vågar köpa denna box och förlänga ett långt avtal, med ett löfte från CD om att det ska komma och fungera innom ett halvår?
Har ni inte lärt er er läxa, pratar dom inte Franska i Schweiz också?
Är det någon som ställt krav på att få lämna tillbaka boxen om dom inte löst det innom en viss tid?

Redigerat av B BUS, 28 september 2011 - 13:55.


#584

Postad 28 september 2011 - 15:08

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Var idag i min butik och han pratade med CD i tfn och CD sa att en uppdatering kommer vid Ny år som aktiverar dual recordings!

Fredrik

#585

Postad 28 september 2011 - 20:15

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Hej

Var idag i min butik och han pratade med CD i tfn och CD sa att en uppdatering kommer vid Ny år som aktiverar dual recordings!

Fredrik


CD säljaren som jag beställde av per telefon, sa "inom 2 månader" när jag handlade i augusti. Som vanligt olika besked och inga svar från CD.... :-(

#586

Postad 28 september 2011 - 21:31

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0
Ett tips är nog att kräva skriftliga på vad CD säljarna lovar innan man teckna avtal. Kan bli svårt att kräva att få säga upp sitt avtal när ord står mot ord.

För ett år sen sa CD att dom lägger all kraft och resurser på att rätta till SAGEM boxen, och än idag lider många av deras VOD uppdatering, deras lovande är tyvärr inte värt mer än tjurbajs nuförtiden.

#587

Postad 29 september 2011 - 05:56

vettebuff
  • vettebuff
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har skummat igenom tråden, ser ut som man sett detta förr (med Sagemen). Men hursomhelst:

- Hur är bild- och ljud-kvalitet jämfört med Sagem? (och vad är det som gör bild/ljud bättre eller sämre?)

- Kan man få ingångssignalen att gå rakt igenom utan att omvandlas (dvs 720p ställer ut 720p och 1080i ställer ut 1080i)

#588

Postad 29 september 2011 - 06:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Som Monshi säger så har vi haft boxen som testpiloter, tror det är mer än ett halvår, under den tiden så har jag inte haft på Sagem en enda gång. Visst den klarar inte två inspelningar, men det är något som jag tycker jag hellre vill leva med än en box som man aldrig vet vad man har (stavas Sagem).

Under dessa 6 månader så har det blivit kanske 5-10 events som inte har upprepats sig och kanske en 5 punkter till förbättringar, men ser man till bugglistan till Sagem så är det enbart som en prolog till en Sagems lista.

Att bilden blir svart ibland vid uppstart har CD känt till sedan starten, och det är med att fixas i nästa. Jag tycker och hoppas att det inte blir såsom Sagem att det kommer uppdateringar som fixar något men som ställer till 10 andra grejor, så därför bättre att ha ett problem som nu varit känt i 6 månader utan att göra en buggfix för den på stört, eftersom det är ju egentligen inget större problem, man får skifta kanal en extra gång.

Alla mina inspelningar enkla som serie har fungerat i dessa 6 månader, förutom vid tre tillfällen, det finns ingen förklaring varför dessa inte startade, men det är flera hundra inspelningar som har startat som de skulle.

Vad man måste se upp med och särskilt för serieinspelningar är att när man sätter en sådan så får man inte full konflikttäckning, ni kan se konflikt med ? och ! efter inspelningssymbolen och det är inspelningar som delvis eller inte alls kommer att spelas in pga att det finns konflikt med andra inspelningar. Detta problem med konflikt vid serieinspelningar ökar såklart när det enbart finns en inspelningsfunktion. För att garantera inspelningen så är det lämpligt att ha somk vana att titta i listan i MyTV att det inte finns några konflikter, eftersom det inte alltid flaggas vid programmeringen

I övrigt så är jag helnöjd, skulle bara önska lite högre ljud så att den ligger i nivå med andra källor + bättre sortering i MyTv samt två inspelningsmöjligheter, men jag tar hellre en fungerande box än mina önskemål ovan

#589

Postad 29 september 2011 - 07:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Se bifogad bild. Inspelning ska ske 25 sep 20:00 enligt inspelningar, klockan är när jag tog bilden 20:28 och ingen inspelning hade startat. Den startade när jag växlade till TV4 HD och blev 4 minuter lång.
Tog bort serieinspelningen av Starke Man senare på kvällen och la till en engångsinspelning via programguiden och programmet spelades in som det skulle.
Buggen är inte helt uppenbart relaterad till serieinspelning då jag som jag tidigare skrivit spelar in "Breaking News" varje kväll må-to.
Jag menar att det kan relaterat till:
Serieinspelningar då man samtidigt ser på en annan kanal?
Serieinspelningar i HD (lite långsökt men det är en gemensam nämnare). Som ni ser så har det varit samma fenomen med "Gäster med gester" en rad upp i den bifogade screenshoten. Endast de sista minutrarna spelades in efter att jag hade skiftat till den kanalen... Det var också en HD-kanal men det kan vara ett sammanträffade.
CD fixa detta ASAP som ni lovade i telefon!

Just det felet var två av mina tre events, att inspelningen inte startar förrän man går till kanalen och då startar den med en gång. Den tredje gången så låg inspelningen kvar i listan som att spelas in fastän det var flera timmar kanske en dag efter tiden. Vid ett tillfälle tittade jag på en tidigare inspelning och då gick inte inspelningen igång förrän jag ställde mig på kanalen som skulle spelas in, vid det andra tillfället vet jag inte hur boxen stod.

För just detta fel har vi inte sett någon röd tråd, så är det någon som har tips om detta så vore det fint. Varför en inspelning inte startar förrän man står på kanalen! men som sagt som mig endast hänt två gånger på 6 månader

Redigerat av Unregistered124686ac, 29 september 2011 - 07:04.


#590

Postad 29 september 2011 - 18:34

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Har skummat igenom tråden, ser ut som man sett detta förr (med Sagemen). Men hursomhelst:

- Hur är bild- och ljud-kvalitet jämfört med Sagem? (och vad är det som gör bild/ljud bättre eller sämre?)

- Kan man få ingångssignalen att gå rakt igenom utan att omvandlas (dvs 720p ställer ut 720p och 1080i ställer ut 1080i)

Nej signalen omvandlas men denna box är extremt mycket bättre på att omvandla 720 P till 1080i så det stör mig inte längre.

#591

Postad 29 september 2011 - 19:53

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Har någon spelat in Sol, fest och oroliga föräldrar idag? Min startade 20.01 och jag hade inte serieinspelning.

Det skulle vara intressant om någon annan spelat in på samma sätt och fått samma starttid.

#592

Postad 29 september 2011 - 20:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Har någon spelat in Sol, fest och oroliga föräldrar idag? Min startade 20.01 och jag hade inte serieinspelning.

Det skulle vara intressant om någon annan spelat in på samma sätt och fått samma starttid.

Har inte spelat in den, men många avsnitt från Halv åtta med dig, och dessa har som starttid innan inspelning 19.30, men programmen har startat 19.30, 19.31, 19.32 och 19.33, programmen har börjat 19.30 så det fattas något i starten. Jag tror inte att jag har någon överlapp från annan inspelning som skulle ge detta, ska hålla koll på detta

#593

Postad 29 september 2011 - 20:28

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Har inte spelat in den, men många avsnitt från Halv åtta med dig, och dessa har som starttid innan inspelning 19.30, men programmen har startat 19.30, 19.31, 19.32 och 19.33, programmen har börjat 19.30 så det fattas något i starten. Jag tror inte att jag har någon överlapp från annan inspelning som skulle ge detta, ska hålla koll på detta

om man har ställt in "Avsluta inspelningen 3 min senare" och ett annat program skall börja spelas in så har den nya inspelningen prioritet dvs den prioriterar den nya inspelningen (vilket jag tycker är helt korrekt)

btw - hade du serieinspelningen eller ej?

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 29 september 2011 - 20:29.


#594

Postad 29 september 2011 - 21:04

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Jag har som många andra haft problem med inspelning. En intressant bugg är att den spelat in saker bakåt i tiden. Min son älskar Jake och Piraterna på Disney Junior så flera gånger har jag slagit igång inspelningen manuellt precis när programmet börjat. Vad som har hänt i minst 2 fall är det här: när jag gått in för att titta på inspelningen så har jag 1/ sett att den bara spelat in ungefär hälften av programmet och 2/ den har spelat in ca 5 minuter före(!!) där jag slagit på inspelningen.

Alltså: jag trycker på REC på fjärren medan introduktionsmusiken i jake och Piraterna är igång. Jag noterar att boxen säger "Händige Manny" vilket var programmet som visades innan. När jag sen går till inspelningen så ser jag istället för Jake och Piraterna de sista 4-5minuterna av Händige Manny, sen lite Disney Junior reklam och sen jake och Piraterna som går igång.

Jag har två kablar in (kommer från min multiswitch) och det låter ju lite udda att den ena tunern skulle ligga "efter" den andra .... men som många andra har jag också sett att tiden när program startar inte riktigt stämmer. Flera gånger när jag markerat att spela in något på Disney Junior så har programmet börjat typ 1-2 minuter tidigare (åtminstone enligt boxens klocka) än vad EPG'n säger. Man kanske får ställa in tiden manuellt på boxen och ställa den 5 minuter för tidig ...?

#595

Postad 29 september 2011 - 21:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Swedbear, boxen är såpass smart att om du har en cache i timeshift bufferten kommer den, när du trycker på Rec, spela in så mycket av programmet som finns i denna cache. Tiden bestäms av data i EPGn tycks det.

Dvs har du satt på boxen på SVt1 kl 19:30 idag, låtit den vara på kanalen till 20:15 och då tryckt på Rec då hade den backat till 20:00 och spelat in Niklas mat från kl 20:00 till 20:30.
Om du själv backar bufferten tillbaka till rapport, då tror jag nog den kopierat ut Rapport från bufferten... Fast har inte testat det ska sägas.

kanske det är detta du drabbats av, dvs dålig EPG och kanal som inte håller tiderna?

#596

Postad 30 september 2011 - 05:23

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Har inte spelat in den, men många avsnitt från Halv åtta med dig, och dessa har som starttid innan inspelning 19.30, men programmen har startat 19.30, 19.31, 19.32 och 19.33, programmen har börjat 19.30 så det fattas något i starten. Jag tror inte att jag har någon överlapp från annan inspelning som skulle ge detta, ska hålla koll på detta

Intressant! Jag har liknande problem med en mark-box så därför upprepar jag frågan till Till Canal Digital:

Är det tänkt att ADB-boxen skall kunna känna av den verkliga start-tiden från signalen, EIT Running Status *) ?
*) Se NorDig Unified specification kapitel 14.3.7 (Accurate Recording)
http://www.nordig.or...ied_ver_2.2.pdf

#597

Postad 30 september 2011 - 06:38

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Intressant! Jag har liknande problem med en mark-box så därför upprepar jag frågan till Till Canal Digital:

Är det tänkt att ADB-boxen skall kunna känna av den verkliga start-tiden från signalen, EIT Running Status *) ?
*) Se NorDig Unified specification kapitel 14.3.7 (Accurate Recording)
http://www.nordig.or...ied_ver_2.2.pdf

Det er helt klart at denne boksen støtter dette.
For de som ikke vet så er EIT nå/neste informasjonen som du ser hver gang du bytter kanal eller trykke info knappen, når denne skifter fra det ene progammet till det neste så begynner opptak hvis dette er programert.
Men programlevrandørene leverer ikke så nøyaktig EIT informasjon enda så dette er funkjson som ikke virker helt som det skal.
Det er særlig barneprogram på Disney som bommer på sin egen EPG/EIT tid, også barneprogram på NRK bommer mye.
Det ser også ut som om de fleste runder av til nærmeste 5 min.

#598

Postad 30 september 2011 - 09:57

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Swedbear, boxen är såpass smart att om du har en cache i timeshift bufferten kommer den, när du trycker på Rec, spela in så mycket av programmet som finns i denna cache. Tiden bestäms av data i EPGn tycks det.

Dvs har du satt på boxen på SVt1 kl 19:30 idag, låtit den vara på kanalen till 20:15 och då tryckt på Rec då hade den backat till 20:00 och spelat in Niklas mat från kl 20:00 till 20:30.
Om du själv backar bufferten tillbaka till rapport, då tror jag nog den kopierat ut Rapport från bufferten... Fast har inte testat det ska sägas.

kanske det är detta du drabbats av, dvs dålig EPG och kanal som inte håller tiderna?

Dette er en fin funksjon. Det funker akkurat slik med Viasats HD PVR også (I allefall Pace TDS-855)

#599

Postad 30 september 2011 - 10:35

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Hallå CanalDigital!?!?!? 1) vad är er action/svar/tröst på inspelningsproblemen? 2) när kommer fixen (Datum) på "HDMI problemet"/"ljud men ingen bild"? /s7 - en av de som köpt nya boxen...lurade igen? NÄR?


Hej sandby7,

Vi har inte fastställt något lanseringsdatum ännu för en ny mjukuppdatering, anledningen är att när vi få in en ny mjukvara så måste våra tekniker testa mjukvaran under ett antal veckor, sedan gör dem en utvärdering om vi ska lansera mjukvaran eller inte. Först när våra tekniker har godkänt mjukvaran så kan vi ge besked om ett lanseringsdatum.

Vi kommer kunna ge er mer information om några veckor.

Med vänliga hälsningar
Mikaela

#600

Postad 30 september 2011 - 13:52

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 677 inlägg
  • 0
ibland så ställer valet i ljudspråk sig i annat läge. På Candleford nu på 1:an så stod ljudspråket på Svenska i icke DD läget fast jag inte ändrat det. Igår var det likadant på CD+ series. Är det så att ifall man ändrar ljudspråket på en kanal under ett program följer den inställningen med sen i alla kanaler tills man ändrar själv? Eller är det så att om ett program sänds i PCM och man sen slår av boxen (standby) under natten så känner boxen inte av ändringarna i ljudet. Tilläggas skall att ljudformatet inte ändrat sig,det står på DD hela tiden det är bara språkformatet som ändrar sig. Nån som upplevt liknande ?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.