Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Problem med att koppla ihop allt i din anlÀggning?

1292 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 15 mars 2010 - 14:39

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • LĂ€rjunge

  • 259 inlĂ€gg
  • 0
Det finns olika sÀtt att koppla detta men. Koppla in ljudet frÄn xbox och digitalboxen till receivern via digitala ingÄngar koax eller optisk. Sen kopplar du bilden till tv'n frÄn digital boxen kan du koppla med HDMI frÄn xboxen vet jag inte vad du har för utgÄng.

#1002

Postad 15 mars 2010 - 21:11

jcalle
  • jcalle
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0

Det finns olika sÀtt att koppla detta men. Koppla in ljudet frÄn xbox och digitalboxen till receivern via digitala ingÄngar koax eller optisk. Sen kopplar du bilden till tv'n frÄn digital boxen kan du koppla med HDMI frÄn xboxen vet jag inte vad du har för utgÄng.



Det dÀr lÀt smart, det mÄste jag prova! DÄ borde jag köra in ljudet frÄn digitalboxen optiskt in ocksÄ, men bilden via HDMI? Och dvdn och Wii sÄna dÀr gul-röd-vita kablar?

#1003

Postad 26 mars 2010 - 19:08

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlĂ€gg
  • 0
Vill koppla ihop en Yamaha AX-596 med Finlux 32FLD745T och en Samsung DCB-B270Z + en dvd spelare och i framtiden med datorns ljudkort.

Vilka kablar behöver jag köpa?, ska Àven tillÀgga att jag ska har köpt ett par dynavoice högtalare frÄn fynda, sÄ jag antar jag mÄste köpa lite högtalarkablar ocksÄ.

#1004

Postad 26 mars 2010 - 19:46

TheSaurus
  • TheSaurus
  • LĂ€rjunge

  • 330 inlĂ€gg
  • 0
Funderar lite hÀr pÄ detta med sub Y vs inte Y dÄ min manual Àr lite otydlig. FörstÄr jag det rÀtt funkar det bra (well, det lÄter fint enligt mig..) att koppla frÄn preout --- Low level/Mono input. Manualen visar dock "if you have pre out connect to left and right (i.e. y-split.)" medan den sÀger "if you have mono output connect to low level/mono".. SÄ, jag nojjar lite hÀr och ville fÄ bekrÀftat att jag inte Àr helt ute och cyklar med att bara ha en single rca?

#1005

Postad 27 mars 2010 - 21:51

m_434
  • m_434
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
Hej
jag har tÀnkt köpa en projektor och funderar pÄ denna
Optoma Projector HD200X

Jag tror Àven att jag skulle behöva en receiver och funderar pÄ denna:
Yamaha RX-V365


Jag har dÄ tÀnkt anvÀnda/koppla det sÄhÀr och undrar om det Àr korrekt.

För att spela upp frÄn datorn kopplar jag frÄn grafik & ljudkort till receivern som i sin tur skickar ljud och bild till projektor och högtalare.
*Grafikkortet HD4670 har 2xHDMI 1x S-Video out
*Ljudkortet Soundblaster Audigy 2 med 1 Line In, 1 Mic input, 3 Stereo Line outputs, 1 Digital output(6-channel or compressed AC-3 SPDIF) och 1 Firewire/IEEE 1394 port
(hur bör jag koppla frÄn ljudkortet till receivern?)

Om jag vill spela Nintendo Wii kopplar jag denna till receivern som Àven hÀr skickar vidare ljud och bild till projektor och högtalare.

Om jag vill se pÄ vanlig Tv (antenn) krÀvs det nÄgon form av adapter för att koppla till receivern som skickar vidare till högtalare och projektor?


Jag har idag ett 5,1 datorhögtalarpaket dÀr högtalarna Àr kopplade till subwoofern och sen till ljudkortet med 3 st 3,5mm jack, kan dessa 3,5mm kontakter kopplas till receivern istÀllet eller behöver jag uppgradera receiver/ köpa andra högtalare?



Jag hade tÀnkt en budget pÄ runt 12 000 för projektor och högtalarlösning sÄ andra förslag Àr varmt vÀlkomna.

Redigerat av m_434, 28 mars 2010 - 01:24.


#1006

Postad 28 mars 2010 - 16:26

TheSaurus
  • TheSaurus
  • LĂ€rjunge

  • 330 inlĂ€gg
  • 0

Jag har dÄ tÀnkt anvÀnda/koppla det sÄhÀr och undrar om det Àr korrekt.

För att spela upp frÄn datorn kopplar jag frÄn grafik & ljudkort till receivern som i sin tur skickar ljud och bild till projektor och högtalare.
*Grafikkortet HD4670 har 2xHDMI 1x S-Video out
*Ljudkortet Soundblaster Audigy 2 med 1 Line In, 1 Mic input, 3 Stereo Line outputs, 1 Digital output(6-channel or compressed AC-3 SPDIF) och 1 Firewire/IEEE 1394 port
(hur bör jag koppla frÄn ljudkortet till receivern?)
HDMI ut frÄn grafikkortet, SPDIF optisk ut frÄn ljudkortet.

Om jag vill spela Nintendo Wii kopplar jag denna till receivern som Àven hÀr skickar vidare ljud och bild till projektor och högtalare.
Ja

Om jag vill se pÄ vanlig Tv (antenn) krÀvs det nÄgon form av adapter för att koppla till receivern som skickar vidare till högtalare och projektor?
Beror pÄ vad du har för box (eller utgÄngar pÄ tvn).

Jag har idag ett 5,1 datorhögtalarpaket dÀr högtalarna Àr kopplade till subwoofern och sen till ljudkortet med 3 st 3,5mm jack, kan dessa 3,5mm kontakter kopplas till receivern istÀllet eller behöver jag uppgradera receiver/ köpa andra högtalare?
Njaeae, tvivlar pÄ att de kontakterna passar. Finns dock +/- med vanlig utformning, rÀtt ohm och högtalarna inte Àr aktiva (bortsett frÄn sub dÄ) gÄr det vÀl att koppla in. KÀnns som en enkel lösning dock om man inte vill hÄlla pÄ att plocka att köpa ett billigare satellitpaket frÄn t.ex. fynda, fyndbörsen, begagnat och köra.. Torde kunna producera ganska bra ljud i förhÄllande till ett datorhögtalarpaket.



Jag hade tÀnkt en budget pÄ runt 12 000 för projektor och högtalarlösning sÄ andra förslag Àr varmt vÀlkomna.


GÄr vÀl att utveckla lite mer och pÄ ett mer kunnigt sÀtt men det Àr det jag kan sÀga med den info jag ser och förstÄr.

#1007

Postad 30 mars 2010 - 15:08

m_434
  • m_434
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

GÄr vÀl att utveckla lite mer och pÄ ett mer kunnigt sÀtt men det Àr det jag kan sÀga med den info jag ser och förstÄr.


Tack för svaret. KÀnns bra att experterna tror det skall fungera.

#1008

Postad 31 mars 2010 - 17:04

philippg
  • philippg
  • AnvĂ€ndare

  • 222 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan!

Jag beklagar för min nybörjarnivÄ men har precis fÄtt hem mitt första hemmabiosystem. Dynavoice 5.0.
FörstÀrkaren heter: Yamaha RX-V465.

NÀr jag ska koppla in högtalarkablarna i förstÀrkaren fÀster dem inte riktigt och ramlar ur.
NÀr jag fÀster dem i högtalarna funkar det riktigt bra.

Vad gör jag för fel tror ni?

HÀr Àr bild pÄ min förstÀrkare: http://www.yamaha.co...v465bl_back.jpg

Tacksam för svar

Redigerat av philippg, 31 mars 2010 - 21:47.


#1009

Postad 07 april 2010 - 07:05

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Philipg >> Är det frontarna som ramlar ur? Finns 3 sĂ€tt att koppla kabel dĂ€r.
1) skruva upp 'plupparna' lÀgg kabel bakom och skruva Ät 'plupparna' igen.
2) sÀtt pÄ 'spadar' pÄ högtalarkablarna och skruva 'spadarna' som ovan.
3) sÀtt pÄ 'banankontakter' pÄ högtalarkablarna och tryck in i hÄlet pÄ 'plupparna'

Är det center/surround som lossnar har du troligen för smĂ„ högtalarkablar.
1) Köp grövre kablar.
2) skala av mer pÄ kabelÀndan, vik (kanske mer Àn en gÄng) vira (ev. Àven löda), och tryck in igen.

TheSaurus >>

Jag har idag ett 5,1 datorhögtalarpaket dÀr högtalarna Àr kopplade till subwoofern och sen till ljudkortet med 3 st 3,5mm jack, kan dessa 3,5mm kontakter kopplas till receivern istÀllet eller behöver jag uppgradera receiver/ köpa andra högtalare?

det finns 3.5mm -2xRCA adapters. köp 3 sÄdana sÄ fungerar det!

#1010

Postad 07 april 2010 - 07:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0

Vill koppla ihop en Yamaha AX-596 med Finlux 32FLD745T och en Samsung DCB-B270Z + en dvd spelare och i framtiden med datorns ljudkort.

Vilka kablar behöver jag köpa?, ska Àven tillÀgga att jag ska har köpt ett par dynavoice högtalare frÄn fynda, sÄ jag antar jag mÄste köpa lite högtalarkablar ocksÄ.

Borde fungera. Ser du pÄ analoga TV-sÀndningar, om inte behöver du inte koppla TV:n till förstÀrkaren.
Samsung -> SCART-2xRCA -> Yamaha
DVD-spelare -> 2xRCA -2xRCA kabel-> Yamaha
dator -> 3,5mm stereopropp - 2xRCA kabel-> Yamaha

#1011

Postad 19 april 2010 - 01:01

CANALPLUS
  • CANALPLUS
  • Amatör

  • 61 inlĂ€gg
  • 0
Hur ska jag kopla för bÀsta resultat.

Kör med en Marantz SR5003 https://www.prisjakt...kt.php?p=336756 och en FullHD SHARP Aquos https://www.prisjakt...kt.php?p=330807

Jag har en HTPC med alla utgÄngar som finns.

Bilden blir konstigt utdragen dÄ jag köra med HDMI frÄn datorn till receivern och en HDMI frÄn receivern till TVen.

DÀrför funderar jag pÄ att köra en HDMI direkt frÄn HTPCen till TVen och en optisk digital frÄn datorn till receivern, hur ska man egentligen koppla för bÀsta resultat?

#1012

Postad 19 april 2010 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Att bilden blir utdragen lÄter som att TV:n har en bildinstÀllning för zoom, 16:9 eller dylikt.
Kontrollera Àven att HTPC:n Àr instÀlld pÄ att skicka 1920x1080 via HDMI.

Det gÄr absolut att köra HDMI direkt mellan HTPC och TV samt optist mellan HTPC och receiver.

Redigerat av mikeett, 19 april 2010 - 08:07.


#1013

Postad 04 maj 2010 - 14:34

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lÀst https://www.minhembi...showtopic=95828 och fattar ÀndÄ inte.

Det hÀr kanske inte ens Àr ett problem men vi kör ÀndÄ, och hoppas jag gör mig förstÄdd:

Har en gammal subbas, en Yamaha YST-SW105, aktiv. Den har R och L anslutningar mm. Jag skall dra en subbaskabel i tomrör i vÀgg mellan tvÄ rca-vÀggpaneler. Den ena vÀggpanelen har bara 1 rca uttag.

Ett gÀng pÄstÄenden/frÄgor:
1. Man kan ansluta en subbas med en eller tvÄ RCA. En = mono. TvÄ = stereo.
2. Om min RCA vÀggpanel bara har 1 uttag kan jag bara fÄ monoljud ur min subbas.
3. Vad drar jag för kabel om jag vill ha mono hela vÀgen. En kabel (tÀnk vanlig högtalarkabel) har ju tvÄ kablar. hur kopplar jag det i en RCA hanne?

Om vi ska sammanfatta ihop allt i en frÄga sÄ blir det vÀl: Ska man ha stereo pÄ sin subbas?

#1014

Postad 04 maj 2010 - 14:43

Meller
  • Meller
  • LĂ€rjunge

  • 417 inlĂ€gg
  • 0

Jag har lÀst https://www.minhembi...showtopic=95828 och fattar ÀndÄ inte.

Det hÀr kanske inte ens Àr ett problem men vi kör ÀndÄ, och hoppas jag gör mig förstÄdd:

Har en gammal subbas, en Yamaha YST-SW105, aktiv. Den har R och L anslutningar mm. Jag skall dra en subbaskabel i tomrör i vÀgg mellan tvÄ rca-vÀggpaneler. Den ena vÀggpanelen har bara 1 rca uttag.

Ett gÀng pÄstÄenden/frÄgor:
1. Man kan ansluta en subbas med en eller tvÄ RCA. En = mono. TvÄ = stereo.
2. Om min RCA vÀggpanel bara har 1 uttag kan jag bara fÄ monoljud ur min subbas.
3. Vad drar jag för kabel om jag vill ha mono hela vÀgen. En kabel (tÀnk vanlig högtalarkabel) har ju tvÄ kablar. hur kopplar jag det i en RCA hanne?

Om vi ska sammanfatta ihop allt i en frÄga sÄ blir det vÀl: Ska man ha stereo pÄ sin subbas?


Okej,

1. Det rÀcker att anvÀnda 1 RCA till subben anvÀnder du 2 sÄ fÄr du en signal ökning i princip bara
2. Du fÄr LFE signalen eller om du kör Main+Sub (heter olika i olika receivers) sÄ fÄr du basen i det omrÄde dÀr du stÀllt in delningen i systemet
3. En kabel med en solid/fintrÄda inre ledare och en skÀrm, kopplas dÄ inre ledare till stiftet pÄ RCA kontaken och skÀrmen till höljet

#1015

Postad 04 maj 2010 - 15:35

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlĂ€gg
  • 0

Okej,

1. Det rÀcker att anvÀnda 1 RCA till subben anvÀnder du 2 sÄ fÄr du en signal ökning i princip bara
2. Du fÄr LFE signalen eller om du kör Main+Sub (heter olika i olika receivers) sÄ fÄr du basen i det omrÄde dÀr du stÀllt in delningen i systemet
3. En kabel med en solid/fintrÄda inre ledare och en skÀrm, kopplas dÄ inre ledare till stiftet pÄ RCA kontaken och skÀrmen till höljet


Tack. Nu har jag fÄtt lite perspektiv pÄ det hela. Allt gÄr inte Ät **** om man inte har tvÄ RCA. :)

GÀllande punkt 3. Du har inte möjligen nÄgon lÀnk till det du beskriver? Var man kan köpa?

#1016

Postad 05 maj 2010 - 10:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0

Tack. Nu har jag fÄtt lite perspektiv pÄ det hela. Allt gÄr inte Ät **** om man inte har tvÄ RCA. :)

GÀllande punkt 3. Du har inte möjligen nÄgon lÀnk till det du beskriver? Var man kan köpa?

Enklast Àr att köpa en 'enkel' RCA-kabel pÄ ClasOhlsson, Biltema eller nÄgon mer exklusiv HIFIbutik, beroende pÄ tycke, smak och ekonomi.

Ett annat alternativ Àr om du har 2xRCA-2xRCA att dela sÄ det blir tvÄ kablar, dÄ kan du koppla en av dom mellan receiver o sub.

#1017

Postad 13 maj 2010 - 16:03

Unregistereda5f5d4f8
  • Unregistereda5f5d4f8
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
Tjenare.

Jag har en Denon AVR-2309 och en Denon PMA-920. Min frÄga Àr: GÄr det att köra ut högtalarsladdar frÄn dom till mina Cerwin Vega XLS-12-frontar (som Àr gjorde för att kunna köras med bi-wiring/bi-amping)?

AlltsÄ, jag vill kunna lyssna pÄ enbart musik frÄn stereostÀrkaren och kolla film via receivern utan att köra nÄgon form av pre/bi-amp. Borde vÀl funka om man har den ena avstÀngd, eller? Kan tyvÀrr inte testa sjÀlv dÄ jag inte har fler uppsÀttningar med sladdar.

#1018

Postad 18 maj 2010 - 08:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr inte bra att mata in effekt in i en förstÀrkare, se VÀxla förstÀrkare?.
Vill du köra 2 förstÀrkare till ett par högtalare skall du skaffa/bygga dig en förstÀrkarvÀxel/förstÀrkarswitch.
Kan se ut som [http://www.ljudmakar...=1364&menu=2]sÄ hÀr[/url],
finns Àven beg. pÄ blocket just nu, vet inget om kvalitet eller effekttÄlighet om den.
Jag hade nog byggt en egen manuell switch. Eller snarare hade jag anvÀnt mig av en förstÀrkare, men det Àr jag det :)

#1019

Postad 19 maj 2010 - 09:33

Unregistereda5f5d4f8
  • Unregistereda5f5d4f8
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
Tack för ditt svar!

Ja, tanken Àr/var att jag ska köra tvÄ förstÀrkare till ett par högtalare. Efter att ha kollat pÄ lite olika forum sÄ verkar det som att de flesta skriver samma sak: att man tappar ljudkvalle vid anvÀndning av högtalarswitch.

Eftersom jag har tummen nÄgonstans mitt i handen sÄ blir det att dra ut högtalarsladdarna manuellt varje gÄng. Lyssnar mest pÄ musik, sÄ vid filmtittande blir det att stÀlla sig pÄ alla fyra och bita i kudden.

#1020

Postad 19 maj 2010 - 09:50

Unregistereda5f5d4f8
  • Unregistereda5f5d4f8
  • Wannabe

  • 32 inlĂ€gg
  • 0
Hittade just den hÀr. Verkar vara den bÀsta jag sett hittills.

http://www.digitaltv...dukt.php?p=2031

Hur som helst sÄ blir det manuellt tills vidare.

#1021

Postad 19 maj 2010 - 15:50

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr egentligen en högtalarswitch, dvs koppla en förstÀrkare kopplad till tvÄ par högtalare, tÄl max 100W om det Àr nÄgon begrÀnsning för dig.

Hör dig för med försÀljaren sÄ att du kan anvÀnda den som förstÀrkarvÀxel istÀllet, annars Àr det pengar i sjön...

#1022

Postad 20 juni 2010 - 19:30

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

  • 42 inlĂ€gg
  • 0
Hej! Har en diskussion med min bror hur han har kopplat ihop sitt hemma hos sig och hur jag tÀnkte göra det.

Jag kommer ha en digital box, xbox 360, wii och mac mini. Wii:n anvÀnder komponenten och övriga hdmi.

Borde jag koppla dessa direkt till tv:n och sen skicka tillbaka ljudet till förstÀrkaren? Eller koppla in allt till förstÀrkaren och skicka vidare den via en hdmi till tvn?

Jag var helt instÀlld pÄ det andra alternativen men han hade kopplat det till tvn istÀllet. Anledningen var att han dÄ kunde anpassa bilden för den ingÄngen, tex om det Àr tv-spel eller digital-tv...

Vad tycker ni? och hur brukar man göra det?

//Jacob

#1023

Postad 01 juli 2010 - 08:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Smaksak.
Koppla allt via receivern ger enkelheten med att (nÀstan) skippa fjÀrrkontrollen för TV:n.
Dessutom fÄr du fÀrre kablar till TV:n (snyggare).

Koppla bild till TV:n och ljud till receivern precis som din bror sÀger kan han ha olika bild och aspektinstÀllningar för olika apparater.

#1024

Postad 16 juli 2010 - 01:15

Nordica
  • Nordica
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
TvÄ frÄgor.

1. Jag har kopplat min sub frÄn Sub1 pÄ receivern med lÄgnivÄ och en y-kabel till L och R pÄ subben, funkar bra som det ska. Men min receiver har 2st Sub utgÄngar. Kan jag koppla Sub1 till L och Sub2 till R pÄ subbasen eller det dumt ?

2. Sen gÄr det Àven att bi-wira frÄn receivern, men frontarna har bara enkel koppling. SÄ skulle det göra nÄgon skillnad att bi-wira dem dÄ ?

Redigerat av Nordica, 16 juli 2010 - 01:17.


#1025

Postad 16 juli 2010 - 09:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlĂ€gg
  • 0

TvÄ frÄgor.

1. Jag har kopplat min sub frÄn Sub1 pÄ receivern med lÄgnivÄ och en y-kabel till L och R pÄ subben, funkar bra som det ska. Men min receiver har 2st Sub utgÄngar. Kan jag koppla Sub1 till L och Sub2 till R pÄ subbasen eller det dumt ?

2. Sen gÄr det Àven att bi-wira frÄn receivern, men frontarna har bara enkel koppling. SÄ skulle det göra nÄgon skillnad att bi-wira dem dÄ ?

1. Nej. Man ska koppla Sub1 och Sub2 till tvÄ subbasar inte till en med flera ingÄngar.

2. Nej det gÄr inte att bi-wira högtalare med enkel koppling.

#1026

Postad 24 juli 2010 - 16:01

Unregistered6735faaa
  • Unregistered6735faaa
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

HÀr om dagen köpte jag en nya högtalare och en förstÀrkare (http://www.fynda.se/...php?prodid=3650)
Jag har nu fÄtt tag pÄ en subwoofer ( Dantax 12", aktiv) och sÄg att det inte Àr rÀtt ingÄng pÄ förstÀrkaren för den. Jag har tvÄ kablar frÄn subwoofern som ska gÄ till förstÀrkaren men det Àr bara ingÄng för en pÄ förstÀrkaren.

SÄ jag provade att koppla subben till 'Audio Out' och nu spelar den som den ska förutom nÀr jag kopplar in datorn via toslink. Samma sak nÀr jag provar toslink frÄn ps3. Vadan detta?

#1027

Postad 24 juli 2010 - 16:21

Jacobsson
  • Jacobsson
  • LĂ€rjunge

  • 483 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

HÀr om dagen köpte jag en nya högtalare och en förstÀrkare (http://www.fynda.se/...php?prodid=3650)
Jag har nu fÄtt tag pÄ en subwoofer ( Dantax 12", aktiv) och sÄg att det inte Àr rÀtt ingÄng pÄ förstÀrkaren för den. Jag har tvÄ kablar frÄn subwoofern som ska gÄ till förstÀrkaren men det Àr bara ingÄng för en pÄ förstÀrkaren.

SÄ jag provade att koppla subben till 'Audio Out' och nu spelar den som den ska förutom nÀr jag kopplar in datorn via toslink. Samma sak nÀr jag provar toslink frÄn ps3. Vadan detta?

Ta gÀrna en bild pÄ din subwoofer sÄ vi har lÀttare att förstÄ vad det Àr för typ av kontakt

#1028

Postad 24 juli 2010 - 16:49

Unregistered6735faaa
  • Unregistered6735faaa
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0

Ta gÀrna en bild pÄ din subwoofer sÄ vi har lÀttare att förstÄ vad det Àr för typ av kontakt


Bild pÄ bÄde förstÀrkaren och subwoofern.
Bifogad fil  IMAG0005.jpg   991,34K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMAG0006.jpg   830,97K   1 Antal nerladdningar

http://www.fynda.se/...art-baksida.jpg

#1029

Postad 24 juli 2010 - 23:57

Frud
  • Frud
  • Rookie

  • 5 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte kolla om nÄgon kan ge tips pÄ en lösning pÄ detta problem:

Tidigare har jag kopplat min dator direkt till min projektor och fÄtt en kanonbild.
Nyligen skaffade jag mig en receiver och tÀnkte att jag kunde koppla min dator till den och
sedan ut till projektorn. Dock har jag mÀrkt en tydlig försÀmring i bilden. Den Àr absolut inte lika skarp som förr.

AlltsÄ, jag anvÀnder en hdmi kabel frÄn datorn till receiverns hdmi-ingÄng och sedan en hdmi frÄn receiverns hdmi-utgÄng till projektorn.

Har jag helt missat nÄgot hÀr? Finns det ett bÀttre sÀtt att lösa detta pÄ?
Är ganska ny pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det. :D
Tack pÄ förhand!

Det gÀller denna utrustning:
Grafikkort: Ati Radeon 4870x2
Reciever: Onkyo TX SR-508
Projektor: Epson TW-2900

#1030

Postad 25 juli 2010 - 00:19

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • ForumrĂ€v

  • 596 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

HÀr om dagen köpte jag en nya högtalare och en förstÀrkare (http://www.fynda.se/...php?prodid=3650)
Jag har nu fÄtt tag pÄ en subwoofer ( Dantax 12", aktiv) och sÄg att det inte Àr rÀtt ingÄng pÄ förstÀrkaren för den. Jag har tvÄ kablar frÄn subwoofern som ska gÄ till förstÀrkaren men det Àr bara ingÄng för en pÄ förstÀrkaren.

SÄ jag provade att koppla subben till 'Audio Out' och nu spelar den som den ska förutom nÀr jag kopplar in datorn via toslink. Samma sak nÀr jag provar toslink frÄn ps3. Vadan detta?

Tror du ska ansluta receiverns "sub out" till subens "left input". SÄ skulle jag göra enligt manualen för min sub av annat fabrikat. Sen kan du ju kolla i receiverns instÀllningar sÄ att den sÀnder ut "LFE-signal" o.s.v.

#1031

Postad 25 juli 2010 - 14:51

Unregistered6735faaa
  • Unregistered6735faaa
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tipset, tyvÀrr fungerade det inte.

Jag ska försöka klargöra lite... Jag har en aktiv subwoofer med L och R utgÄng medans min reciever bara har EN ingÄng för subwoofer.

#1032

Postad 27 juli 2010 - 18:12

mfuisea
  • mfuisea
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
Hej!
TÀnkte frÄga om nÄgon har nÄt tips pÄ hur jag ska koppla in mitt surroundsystem korrekt. :rolleyes:
Det Ă€r sĂ„ att jag har en gammal förstĂ€rkare som har ett par vanliga högtalar anslutningar för center, ett par för left resp. right rear, ett par för left resp. right front speaker. Sedan sĂ„ Ă€r det nĂ„n typ av RCA-anslutning för inkoppling av sub. Problemet Ă€r att jag har en sub som behöver anslutning med tvĂ„ vanliga högtalar-kablar med vanliga anslutningar, eller vad man ska sĂ€ga, alltsĂ„ inte RCA. vill anvĂ€nda Ă„tminstone 4 av mina högtalare och suben men som jag gjort nu sĂ„ har jag anvĂ€nt tvĂ„ av utgĂ„ngarna frĂ„n förstĂ€rkaren (alltsĂ„ alla typ rear) till suben, sĂ„ jag kan bara anvĂ€nda 3 högtalare och en av dom center. Är inte ute efter att köpa nya grejer och jag nöjer mig med det jag har nu men finns det ett sĂ€tt att Ă„tgĂ€rda detta sĂ„ Ă€r jag tacksam för svar. ;)

Redigerat av mfuisea, 27 juli 2010 - 18:13.


#1033

Postad 27 juli 2010 - 18:25

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0

Tack för tipset, tyvÀrr fungerade det inte.

Jag ska försöka klargöra lite... Jag har en aktiv subwoofer med L och R utgÄng medans min reciever bara har EN ingÄng för subwoofer.

SÄ har min ocksÄ, enligt manualen Àr det bara att koppla in i valfri ingÄng

#1034

Postad 27 juli 2010 - 18:29

Bigrauk
  • Bigrauk
  • ForumrĂ€v

  • 892 inlĂ€gg
  • 0

SÄ har min ocksÄ, enligt manualen Àr det bara att koppla in i valfri ingÄng

Samma gÀller pÄ min SUB, det Àr vÀldigt vanligt.

#1035

Postad 28 juli 2010 - 18:08

Unregistereddec65365
  • Unregistereddec65365
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0
SÀkert en dum frÄga, men hur som helst. Har köpt högtalarkabel frÄn Hifi-klubben och fick Àven kontakter monterade pÄ dem. Jag mindes inte exakt hur anslutningen ser ut bakom min förstÀrkare men killen i butiken sa att skruvterminalerna oftast har ett hÄl i mitten som kontakten gÄr in i, annars brukar det gÄ att montera bort den plastbit som man skruvar fast kabeln med för att hitta ett hÄl för kontakten bakom.

Nu, vÀl hemma, och jag vet inte exakt hur jag ska göra. Skruvterminalerna ser ut som pÄ bilden hÀr (Àven om det inte Àr exakt likadan förstÀrkare):
Postad bild

Min frÄga Àr egentligen denna: Jag ser ju att jag inte kan fÄ plats med nÄgon kontakt direkt i terminalen. Men kan jag plocka bort den röda/svarta skruven och hitta en anslutning bakom den? Har försökt lossa pÄ en skruv men lyckas inte riktigt med den kraft jag anvÀnde. Vet inte om jag har sönder grejerna om jag tar i mer.

Tacksam för svar!

#1036

Postad 28 juli 2010 - 18:25

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0
Har du fÄtt banankontakter monterade gÄr det att peta bort en plastplugg i mitten av skruvkontakterna, dÄ passar dom

#1037

Postad 28 juli 2010 - 18:33

Unregistereddec65365
  • Unregistereddec65365
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0

Har du fÄtt banankontakter monterade gÄr det att peta bort en plastplugg i mitten av skruvkontakterna, dÄ passar dom

Bifogar en bild pÄ kontakten. Det Àr vÀl banankontakt?

Vad menar du med "peta bort en plastplugg i mitten av skruvkontakterna"?
Tittar jag noga sĂ„ Ă€r skruvkontakterna spĂ„rade lĂ€ngst ut. Är det denna del man ska pilla bort med en tĂ„ng? Eller Ă€r jag ute och cyklar nu?

Bifogad fil(er)



#1038

Postad 28 juli 2010 - 18:36

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0
Se hÀr https://www.minhembi...howtopic=265575

#1039

Postad 28 juli 2010 - 18:42

Unregistereddec65365
  • Unregistereddec65365
  • Amatör

  • 80 inlĂ€gg
  • 0

Se hÀr https://www.minhembi...howtopic=265575

Fast sÄ ser inte min anslutning ut?
Bifogar en bild (lite ur fokus).

Som du ser finns det en spÄrning i mitten runt det lilla hÄlet. Men all plast Àr intakt. Jag kan inte fÄ ut nÄgot utan att bryta plasten.

Bifogad fil(er)



#1040

Postad 14 augusti 2010 - 20:48

Fuzzmeister
  • Fuzzmeister
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
KĂ€nner mig lite dum nu....


Hur fasiken fÄr jag bild och ljud till min LG 42LD450 frÄn datorn?
Provade att köra en HDMI frÄn moderkortets anslutningar till tvns HDMI in, men det fungerade inte...

mÄste jag köra frÄn grafikkortet till tvn för att fÄ bild?

Saken Àr ju den att jag vill kunna köra film direkt frÄn datorn via HDMI eftersom HDMIn klarar ju av ljud.. Annars hade jag kört via VGA (vilket fungerar klockrent)

#1041

Postad 14 augusti 2010 - 21:04

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • LĂ€rjunge

  • 313 inlĂ€gg
  • 0

KĂ€nner mig lite dum nu....


Hur fasiken fÄr jag bild och ljud till min LG 42LD450 frÄn datorn?
Provade att köra en HDMI frÄn moderkortets anslutningar till tvns HDMI in, men det fungerade inte...

mÄste jag köra frÄn grafikkortet till tvn för att fÄ bild?

Saken Àr ju den att jag vill kunna köra film direkt frÄn datorn via HDMI eftersom HDMIn klarar ju av ljud.. Annars hade jag kört via VGA (vilket fungerar klockrent)


Hdmi dator - Hdmi tv, ja! sen kollar du ljudinstÀllningarna sÄ dom Àr korrekta (Àven bios)

#1042

Postad 17 september 2010 - 22:56

grayhat
  • grayhat
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0
Hej har just införskaffat mig lite nya grejer och behöver nu kablar :/
en harman kardon avr255 + dvd39 .. med det en LG42 tv och ett xbox360 och dynavoice magic 5.0 högtalare , nu ska bara allt kopplas ihop.
Vad Àr bÀsta och smidigast att koppla ihop allt med , vad för kablar behöver jag ?

#1043

Postad 18 september 2010 - 20:21

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlĂ€gg
  • 0

Vad för kablar behöver jag ?


Du behöver:

Högtalarkablar mellan högtalare och AVR 255

3 st. HDMI kablar (en frÄn Xbox360 och en frÄn DVD till AVR 255,och en frÄn AVR 255 till din TV)

#1044

Postad 18 september 2010 - 20:23

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlĂ€gg
  • 0
Tv-ljudet dÄ?
Kanske en optisk vore en god ide

#1045

Postad 19 september 2010 - 19:18

grayhat
  • grayhat
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0

Du behöver:

Högtalarkablar mellan högtalare och AVR 255

3 st. HDMI kablar (en frÄn Xbox360 och en frÄn DVD till AVR 255,och en frÄn AVR 255 till din TV)


Tack Ä bock för snabbt svar

#1046

Postad 08 oktober 2010 - 08:34

robinkjellstedt
  • robinkjellstedt
  • Wannabe

  • 15 inlĂ€gg
  • 0
Hej alla kunniga!

Har precis investerat i en
och sedan tidigare har jag en
. Nu tÀnkte jag koppla in tvÄ st
som ska drivas av min proson tÀnkte jag. Men hur ska jag koppla och vilka kablar behöver jag?

//Robin

#1047

Postad 13 oktober 2010 - 11:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Onkyo TX SR608 sub pre-out-> 2xRCA -> Proson RV 250 main in -> högtalarkablar L o R out till resp basepump borde fungera.

Alt sub pre-out -> 1xRCA-2xRCA (s.k. Y-kabel) -> Proson...

#1048

Postad 17 oktober 2010 - 18:49

Massy
  • Massy
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan

Sitter för tillfÀllet och klurar pÄ hur jag ska koppla ihop allting i mitt nya rum. Ska försöka förklara hur allt ser ut och hoppas att ni har en bra lösning.

1st Dator
1st HTPC
5.1 ljud
42" TV

I teorin har jag tÀnkt att koppla 5.1 ljudet till TVn och sen HTPCn via HDMI till TVn sÄ att bild och ljud förs över till TV samt 5.1 ljudet.

Datorn har för nÀrvarande 2st DVI uttag, bÄda anvÀnds till 2st monitorer. Grafikkortet klarar att skicka HDMI(inklusive ljud) via adapter som sÀtts direkt i datorn. Finns det nÄgot sÀtt att koppla en utav dessa monitorer att speglas Àven pÄ TVn OCH fÄ med ljudet utan att bildkvalitén blir vÀrdelös? Dvs. anvÀnda samma utport pÄ grafikkortet till bÄde en monitor samt TV.


DATOR-------[DVI]--------MONITOR 2
| |-------[DVI]-----------MONITOR 1
|
|
|
|
-----------TV--[HDMI]--HTPC

I min nÄgot luddiga illustration ovan saknas alltsÄ anslutningen frÄn dator--->TV.

Kan Àven tillÀgga att jag funderat pÄ en DVI splitter(billig sladdmodell, inte för 2000kr) och sen anvÀnda DVI->HDMI adapter för att köra HDMI till TVn. FrÄgan Àr dÄ om ljudet följer med dÄ det finns DVI kabel före HDMI kabeln.

Vore enormt tacksamt om nÄgon kan hjÀlpa till :)

/Massy

Redigerat av Massy, 17 oktober 2010 - 19:17.


#1049

Postad 18 oktober 2010 - 15:33

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • AnvĂ€ndare

  • 137 inlĂ€gg
  • 0
Ok, jag kommer att bestÀlla ett LG HB954PB.

Detta ska kopplas ihop med PS3, Xbox och en projektor. Vill ju sjÀlvklart koppla projektorn via HDMI.
Jag mÄste Àven koppla ihop högtalarna med blurayspelaren.

Jag Àger idag 0 kablar.

NÄgon som vill hjÀlpa mig med vad jag behöver och vart jag kan köpa billiga alternativ? Jag kör gÀrna no-name sladdar dÀr det inte spelar roll.

#1050

Postad 20 oktober 2010 - 08:45

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
massy >> Prova att sÀtta i adaptern för att fÄ HDMI+ljud ifrÄn datorn du vill spegla.
Koppla sedan en HDMI-splitter, ena drar du en HDMIkabel till TV:n andra drar du en HDMI-DVI till datorn.
Nackdelen med en sÄdan spegling Àr att du fÄr samma upplösning i bÄda displayerna och TV:n tar oftast bara standardvÀrden för HDMI. (1080i/p, 720p, 480/576i/p).


Dator med DVI + ljudadapter -HDMI -> HDMI splitter/- HDMI-DVI kabel - monitor.
---------------------------------------------------------------> /-HDMI kabel -> TV

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
capzyL >> Borde fungera att koppla
Ps3 -> HDMI kabel -> LG HB954PB
Xbox -> komponentkabel -> Projektor
Xbox -> Digital Ljudkabel (optisk eller coax) ->LG HB954PB
LG HB954PB -> HDMI -> Projektor

Personligen hade jag nog satsat lite mer pengar och köpt en Onkyo 608 + valfritt högtalarkitt...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Redigerat av mikeett, 20 oktober 2010 - 08:47.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.