Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTC One eller Galaxy S5?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z2 D6503 3GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7,65 (93) Inga priser
Samsung Galaxy S5 SM-G900F 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7,61 (108) 4 090:-
HTC One M8 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,69 (54) Inga priser
3 relaterade trådar

#1

Postad 06 april 2014 - 15:17

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Nu börjar min gamla Galaxy S2 att gå segt som sirap och få ett riktigt slött batteri, så nu är det dags att köpa nytt.

Jag har hela tiden varit inställd på att köpa Galaxy S5 när den kommer, men nu har jag börjat snegla på den nya HTC One. Jag tycker den ser läcker ut och gillar designen bättre än S5, men samtidigt så verkar den ha sämre kamera och så saknar den fingerläsare, vilket jag sett fram emot.

Men än så länge har jag inte läst några tester eller så, men hur hade ni andra resonerat? Vad finns för fördelar och nackdelar med HTCn och S5an?

#2

Postad 06 april 2014 - 18:17

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Vänta på LG G3? eller nexus 6

#3

Postad 06 april 2014 - 23:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vänta på LG G3? eller nexus 6


Eller Galaxy 12?

Samsung G5 är väl mer "häftig" medan HTC One är mer stabil och seriös. Vill man ha massor med funktioner och ett gränssnitt som skulle kunna användas för att testa färgblindhet så kör på Galaxy 5, vill man snarare ha bästa design, en mkt mognare känsla i gränssnittet och fantastisk bra högtalare (för att vara en mobil) så skaffar man HTC One. Eg är nog båda lika bra, mer en fråga om tycke och smak. Skulle jag själv skaffa en Samsung skulle det vara Note 3, annars skulle det nog bli en HTC One.

#4

Postad 07 april 2014 - 06:20

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 2
Tycker valet är ganska enkelt faktiskt.

Förstår inte varför folk envisas med att köpa Galaxy telefonerna.
Jag har provat att äga en Samsung (Galaxy S3 4G), och kan lätt säga att det är den sämsta android telefon jag ägt. Fruktansvärt plastig känsla och ett OS som är fullständigt söndertrasat av Touchwiz. Fick roota den och köra in en custom rom för att ens orka använda telefonen.

HTC är ju tvärt emot, visserligen har även dom ett modifierat OS men vilken skillnad mot Samsung.
Det som ligger till störst fördel dock för HTC är ju byggkvaliten och premium känslan. Den känns fruktansvärt bra.
Tyvärr så är inte kameran jättebra, duger gott till Instagram bilder osv men den är inte lika bra som många andra i premiumsegmentet. Något att tänka på om man värdesätter kameran mycket.
Har utöver det faktiskt bara superlativ vad gäller HTC´s senaste premiumtelefoner.

Bara min kopp te vad gäller dessa iallafall.

#5

Postad 07 april 2014 - 08:44

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för svaren! :-)

Känns nu lite lättare och det lutar ju alltmer mot HTCn. Jag är nog lite mer åt det mognare hållet och tycker ju också att designen är viktig. Jag har ju sett fram emot fingerläsare så man slipper lösenord varje gång man ska åt telefonen, men det ska la gå ändå. Också lite synd med kameran på HTCn, men... allt är ju plus och minus.

Nu är nog planen att vänta någon månad och se hur tester och så visar, och så hoppas jag att telefonen hinner sjunka någon tusing i pris.

#6

Postad 07 april 2014 - 09:04

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Om jag velat ha en Android i nuläget skulle jag vänta på Xperia Z2! Sonys telefoner har enligt mig ett snyggare och proffsigare gränssnitt än HTC och särskilt Samsung. Kameran är säkerligen bättre än den nya One, byggkvalitén hög och så har de äntligen valt att sätta in en högklassig IPS skärm. Det skulle inte förvåna mig om ljudkvalitén genom hörlurar också är bättre, då den första Xperia Z lät mycket bättre än den första One.

/Tidigare ägare av Galaxy Nexus, Samsung S3, Xperia Z, HTC One etc

#7

Postad 07 april 2014 - 09:22

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Har gått igenom s2, s3 och nu s4. Blir en Z2:a för min del om ett par veckor.
Precis som jag ledsnade på iPhone så går samaung samma öde till mötes nu. Sönder bloatade telefoner och inlåsning börjar bli vardagsmat även på samasung numera.

Sonyn ser klart intressantast ut framöver.

#8

Postad 07 april 2014 - 11:35

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Klämde på en HTC One (M8) idag och den där riktiga WOW-känslan ville inte riktigt infinna sig, kan inte riktigt säga varför dock. Kanske att den var för lik den förra HTC One samt att jag faktiskt tycker M7 versionen är snyggare om än att kanske M8 är lite skönare att hålla i, men det är svårt att avgöra med en sån där jäkla sladd fastkletad på baksidan. Sony däremot har aldrig riktigt imponerat på mig, jag tycker modellerna känns rätt plastiga och med en jätteram rum bildskärmen. Klämde på Z1 och Z Ultra (eller vad den nu heter) men nä, den initiala känslan består.

Kan tillägga att jag själv har en HTC One M7 vilket kändes som ett enkelt val för nåt år sen i jämförelse med S4an och att jag typ aldrig använder kameran.

Redigerat av improwise, 07 april 2014 - 11:42.


#9

Postad 07 april 2014 - 14:05

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Klämde på en HTC One (M8) idag och den där riktiga WOW-känslan ville inte riktigt infinna sig, kan inte riktigt säga varför dock. Kanske att den var för lik den förra HTC One samt att jag faktiskt tycker M7 versionen är snyggare om än att kanske M8 är lite skönare att hålla i, men det är svårt att avgöra med en sån där jäkla sladd fastkletad på baksidan. Sony däremot har aldrig riktigt imponerat på mig, jag tycker modellerna känns rätt plastiga och med en jätteram rum bildskärmen. Klämde på Z1 och Z Ultra (eller vad den nu heter) men nä, den initiala känslan består.

Kan tillägga att jag själv har en HTC One M7 vilket kändes som ett enkelt val för nåt år sen i jämförelse med S4an och att jag typ aldrig använder kameran.


Z2 är annorlunda mot Z1! Inte alls samma stora ram runt skärmen och själva displayen är flera klasser bättre.

#10

Postad 07 april 2014 - 14:18

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Det som tar emot för min del vad gäller Sonys telefoner är IP klassningen.
Visst är det jättebra ur hållbarhetssynpunkt.

Men det finns ju inget värre än att hålla på och fippla med små luckor varje dag för att kunna ladda telefonen osv.
För min del en JÄTTE dealbreaker, annars hade garanterat Sony modellerna varit intressanta.

#11

Postad 07 april 2014 - 15:32

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Finns laddtyper som inte kräver "lucköppning" :)

#12

Postad 07 april 2014 - 15:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det som tar emot för min del vad gäller Sonys telefoner är IP klassningen.
Visst är det jättebra ur hållbarhetssynpunkt.

Men det finns ju inget värre än att hålla på och fippla med små luckor varje dag för att kunna ladda telefonen osv.
För min del en JÄTTE dealbreaker, annars hade garanterat Sony modellerna varit intressanta.


Håller med 100% här, hade nån telefon förut med såna här mjuka gummipluggar, höll på att få frispel och till slut avlägsnade jag dom med våld :) men med trådlös laddning och ett hörlursuttag som inte behöver "flärp" så kanske det kan funka rätt bra.

hur vanligt är det eg med vattenskadade telefoner? Har haft mobiltelefon sen typ 1990 och har aldrig råkat ut för det.

Redigerat av improwise, 07 april 2014 - 16:04.


#13

Postad 07 april 2014 - 15:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Z2 är annorlunda mot Z1! Inte alls samma stora ram runt skärmen och själva displayen är flera klasser bättre.


Ska absolut kolla på en när de väl finns i butik, men så här långt har jag hört typ samma om varje Sony Xperia som lanserats men har aldrig tyckt samma. I min värld är HTC One och iPhone i en klass för sig när det gäller design, och något förvånande gillar jag även designen på Note 3, den är så klart plastig men väldigt "ändamålsenlig". Men det är bara mina personliga åsikter, finns många som gillar Sonys lurar.

#14

Postad 07 april 2014 - 20:46

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Ska absolut kolla på en när de väl finns i butik, men så här långt har jag hört typ samma om varje Sony Xperia som lanserats men har aldrig tyckt samma. I min värld är HTC One och iPhone i en klass för sig när det gäller design, och något förvånande gillar jag även designen på Note 3, den är så klart plastig men väldigt "ändamålsenlig". Men det är bara mina personliga åsikter, finns många som gillar Sonys lurar.


HTC gör fina telefoner men deras kvalitetskontroll är dessvärre inte i klass med mobiljättarna som Apple, Sony och Samsung. Samtliga HTC One (M7) jag känt på har haft små skavanker här och där, vanligast runt hörlursjacket.

#15

Postad 07 april 2014 - 20:48

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Eller Galaxy 12?

Samsung G5 är väl mer "häftig" medan HTC One är mer stabil och seriös. Vill man ha massor med funktioner och ett gränssnitt som skulle kunna användas för att testa färgblindhet så kör på Galaxy 5, vill man snarare ha bästa design, en mkt mognare känsla i gränssnittet och fantastisk bra högtalare (för att vara en mobil) så skaffar man HTC One. Eg är nog båda lika bra, mer en fråga om tycke och smak. Skulle jag själv skaffa en Samsung skulle det vara Note 3, annars skulle det nog bli en HTC One.


G3 kommer troligen vara klassen bättre. Precis som G2 är över sgs4

#16

Postad 07 april 2014 - 22:04

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

G3 kommer troligen vara klassen bättre. Precis som G2 är över sgs4


Talar du om LGs lurar nu eller?

#17

Postad 08 april 2014 - 04:25

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Beror helt på hur man använder telefonen. Har alltid haft HTC och jag köpte jag en HTC One förra sommaren, gillade den men var besviken på kameran. Efter nån månad så lyckades jag tappa bort den och köpte då istället en S4 och vilken skillnad på kamera, HTC One är snyggare, mer gediget byggd och jag gillar Sense mer än Touchwiz men kameran är helt överlägsen i S4 och det väger helt klart över för mig.
Kommer att köpa en S5 som lär ha en riktigt vass kamera. I övrigt tycker jag att Samsung är helt ok, bryr mig inte så mycket om hur OS:t är uppbyggt eg, man hittar enkelt alla inställningar och det räcker för mig, så stor skillnad är det inte men mellan kamerorna är den milsvid.
En sak som var bättre på HTC:n är batteritiden som är helt kass på min S4 men jag tror att jag har ett måndags ex ang det.

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 08 april 2014 - 04:26.


#18

Postad 09 april 2014 - 15:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Klämde lite på S5:an idag men den gav ingen större "vill-ha-känsla", kändes mest som en S4 som fått vatten på sig och blivit lite större. Klämde även lite på nya Gear som kändes lite lockande, har dock inte direkt provat den gamla GEAR så jag har inte så mkt att jämföra med. Känns som nya HTC One står sig rätt bra i konkurrensen ändå, även om jag personligen nog föredrar knappar utanför skärmen (mest för att det blir mer skärm kvar)

Redigerat av improwise, 09 april 2014 - 15:58.


#19

Postad 09 april 2014 - 18:40

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Smaken är som baken, men skulle jag köpa en ny mobiltelefon med Android idag så skulle nog HTC One M8 ligga ganska bra till. Jag har inte klämt och känt på M8 än, men den äldre HTC One M7 är ju fantastiskt välbyggd och ligger jäkligt skönt i handen.
I stort så är nog Samsung Galaxy S5 en finfin telefon den också, men jag själv tröttnade på Samsungs plastdesign och all bloatware efter att ha haft en Galaxy S3 i min ägo.

#20

Postad 09 april 2014 - 19:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Jo, nya HTC One ligger bra i handen, antagligen därför den är lite fulare än första versionen (som ändå på något märkligt StarWars-vis samtidigt var 7:e versionen). Sen tror jag nog att de övriga 2 färgerna kanske är lite snyggare än den som nu hunnit ut och är den som brukar vara den som testats, en av de andra har väl samma färg som originalet vilket nog är klart snyggare. Iaf enligt mig :)

#21

Postad 10 april 2014 - 12:09

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
I fallet med första One gillade jag den silvervita versionen klart mer än den svarta, men med M8 är rollerna ombytta. Gunmetal-versionen är klart snyggast enligt mig.

#22

Postad 10 april 2014 - 15:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

I fallet med första One gillade jag den silvervita versionen klart mer än den svarta, men med M8 är rollerna ombytta. Gunmetal-versionen är klart snyggast enligt mig.


Har du sett dom IRL? Själv har jag bara sett en av dem, vet inte om det är den som kallas för Gunmetal, det är iaf den färgen som verkar dominera de flesta tester.

#23

Postad 10 april 2014 - 22:12

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
trots att jag lovat mig själv att inte köpa en s5 så "råkade" jag göra det igår.
Behövde en ny lur och z2:an är ett par veckor bort samtidigt som jag fick loss en s5:a lite tidigare än väntat.
Första intrycken är:
Större (klumpigare) en s4, måste öppna lucka för att laddas, sönder bloatad (custom roms löser detta framöver) och en rätt kass fingertrycksläsare.
Kommer sälja den och testa Z2:an så fort den finns i butik.

#24

Postad 10 april 2014 - 23:24

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Samsung gör patetiska plastleksaker, ser verkligen inte vad som är så bra med dem. De ger samma intryck som billiga, kinesiska piratkopior!

#25

Postad 10 april 2014 - 23:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Öppna lucka för att ladda = går fetbort. Jo, fingeravtrycksläsaren verkar ingen höjdare på S5, däremot på iPhone 5S verkar den riktigt användbar. HTC One tror jag mkt på, när man väl vant sig vid högtalare som inte bara låter mkt utan som låter mkt OCH bra så är det svårt att gå tillbaks. Kanske inget att spela musik på annat än i nödfal, men med radio, ljudböcker osv är det kanon. Har (än så länge iaf :) ) bara M7 men även den har som bekant klassledande högtalare. Hur står sig Z2 när det gäller det?

#26

Postad 11 april 2014 - 11:08

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Z2 har även den dubbla högtalare riktade framåt, däremot går det inte att jämföra med M8 i huvudtaget (enligt de recensioner jag sett hittills)

Vad gäller laddning, så hade Z1 en dockningsstation med i lådan, vet inte om Z2 har det samma. Om det inte ingår får man helt enkelt avgöra om det är värt att köpa till. Själv skulle jag absolut tycka att det är värt att bara kunna ställa/lägga i telefonen utan att hålla på med plastflärpen varje gång.

Många recensenter har påpekat att känslan i handen på nya M8 är så pass mycket bättre än den tidigare M7 att det i sig motiverar en uppgradering. På bild så ser det inte ut att vara någon större skillnad, men väl i handen så ska skillnaden vara väldigt stor, även om det motsäger vad som sagts tidigare i tråden.

När det gäller skillnaden i kameran så är det upp till var och en att välja vad som är viktigt för en själv. Jag känner att kameran i M8 absolut duger för de allra flestas användningsområde i vardagen. Behöver man bättre, så behöver man nog en riktig kamera.

https://www.flickr.c...642908546733/ visserligen efterarbetade bilder, men tycker det ser tillräckligt bra ut.

https://www.flickr.c...57642913906483/ - står inget om att bilderna efterbehandlade.

Det största problemet med M8 kameran (om vi bortser från Mp-hysterin) skall vara att ta kort med både ljust och mörka partier i samma bild. På xda-forumets bildtråd för M8 så finns det tips hur man löser det manuellt med kameran.

http://forum.xda-dev...4&postcount=313 - AE/AF lock

OBS! har ägt HTC de senaste 5 åren, så är inte helt opartisk :)

#27

Postad 11 april 2014 - 11:39

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Eftersom S5 släpps idag, så kommer det finnas massor av recensioner på Youtube och det lär dyka upp massor av Vs inom en snar framtid.

http://www.youtube.c...w&feature=share här en Vs

#28

Postad 11 april 2014 - 17:15

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har svårt för "on screen" knappar av back, meny, home jämfört med sådana som ligger utanför skärmen? Förutom att de ofta är rätt fula så tar de dessutom upp onödig skärmarea samtidigt som de är svårare att nå (iaf om man jämför dessa 2 telefoner). I synnerhet på en telefon som HTC One, som redan i sig är lite högre än den borde vara så finns det plats att få in dem som på M7 varianten. Vet att Google är rätt sugna på att de ska vara på skärmen, men det i sig förändrar inte min egen åsikt.

#29

Postad 11 april 2014 - 17:28

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Tycker du att dom tar upp skärmarea på hemskärmarna, eller i appar och surf. För jag vet inte hur störande det är där. Hade dom varit framme i spel, eller när man tittar på videoklipp så kan jag förstå att dom skulle vara irriterande. Hur mycket svårare jag skulle uppfatta att det är att nå dom i skärmen än i den svarta listen under skärmen kan jag inte uttala mig.
Det är väl som med allt annat, det märker man först när man provar. Sen är det väl individuellt hur lång tid det tar att vänja sig - om man vänjer sig i huvudtaget dvs.

#30

Postad 11 april 2014 - 19:24

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Tycker du att dom tar upp skärmarea på hemskärmarna, eller i appar och surf. För jag vet inte hur störande det är där. Hade dom varit framme i spel, eller när man tittar på videoklipp så kan jag förstå att dom skulle vara irriterande. Hur mycket svårare jag skulle uppfatta att det är att nå dom i skärmen än i den svarta listen under skärmen kan jag inte uttala mig.
Det är väl som med allt annat, det märker man först när man provar. Sen är det väl individuellt hur lång tid det tar att vänja sig - om man vänjer sig i huvudtaget dvs.


Osäker på om ditt meddelande det var ett svar eller nya frågor? :)

Jag tycker dom är irriterande överallt där de syns iom att det känns onödigt att ödsla yta på dem, i synnerhet på en telefon som HTC One som redan innan har rätt mkt "döyta i höjdled".

#31

Postad 16 april 2014 - 17:55

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 1
HTC One hade blivit en riktigt hit säljmässigt om dom hade vett på att stoppa dit en vettig kamera, kameran fetsuger ju jämfört med samtliga premium lurar.
I övrigt är HTC grym men kameran är iaf för mig en dealbreaker.

#32

Postad 16 april 2014 - 21:09

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

HTC One hade blivit en riktigt hit säljmässigt om dom hade vett på att stoppa dit en vettig kamera, kameran fetsuger ju jämfört med samtliga premium lurar.
I övrigt är HTC grym men kameran är iaf för mig en dealbreaker.


"fetsuger" är ett väldigt starkt uttryck.

https://farm8.static...a4f09665b_h.jpg

https://www.flickr.c...03/13799919304/

På vilket sätt skulle detta motsvara "fetsuger"?

#33

Postad 18 april 2014 - 16:09

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Det där är inga bra bilder. Fina motiv, men kamerakvalitén är då inte bra.

#34

Postad 19 april 2014 - 05:20

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

"fetsuger" är ett väldigt starkt uttryck.

https://farm8.static...a4f09665b_h.jpg

https://www.flickr.c...03/13799919304/

På vilket sätt skulle detta motsvara "fetsuger"?

Fetsuger är ju precis vad dom bilderna gör, ta samma motiv med en S5 eller tom en S4 så förstår du vad jag menar.
Bilden på golfbanan är ju riktigt dålig och visar tydligt vad som är problemet med kameran i HTC One.

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 19 april 2014 - 05:28.


#35

Postad 19 april 2014 - 11:14

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Ännu en Vs: http://youtu.be/u0q362kb3DA

Fortsätter att tala för döva öron, men kameran är inte fullt så usel som människor tror, de som bara ser megapixel som det enda värde att utgå ifrån när man avgör kvalitén av en mobilkamera. Kunskapen hur man fotograferar bra är minst lika viktig som hårdvaran.

https://www.dropbox....34/IMAG0124.jpg

https://www.dropbox....0418_120539.jpg

Det är inte så svårt att se vilken som är vilken. S5´an ger den bättre bilden, men än en gång - är skillnaden verkligen fetsuger?

#36

Postad 20 april 2014 - 05:10

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Ännu en Vs: http://youtu.be/u0q362kb3DA

Fortsätter att tala för döva öron, men kameran är inte fullt så usel som människor tror, de som bara ser megapixel som det enda värde att utgå ifrån när man avgör kvalitén av en mobilkamera. Kunskapen hur man fotograferar bra är minst lika viktig som hårdvaran.

https://www.dropbox....34/IMAG0124.jpg

https://www.dropbox....0418_120539.jpg

Det är inte så svårt att se vilken som är vilken. S5´an ger den bättre bilden, men än en gång - är skillnaden verkligen fetsuger?

Jag köpte en Htc One när den kom förra sommaren och gillade den verkligen men blev besviken på kameran som jag upplevde som betydligt sämre än i den HTC Sensation jag hade innan. Tyvärr lyckades jag slarva bort telefonen efter ca 2 mån men hade då iaf hunnit klämma ordentligt på den och jag hade använt kamera mycket flitigt då jag tillbringat 1 av dessa månader i Thailand. När jag skulla köpa en ny telefon för att ersätta den bort tappade så var jag först på väg att köpa en HTC One igen, har haft HTC de senaste 6-8 åren så är väl lite färgad. Men jag var som sagt lite besviken på kameran så efter lite velande så köpte jag en Samsung S4.
Kan bara säga att vilken skillnad det är på kameran, HTC One´s kamera fetsuger stort i jämförelse med S4, i övrigt så gillade jag HTC´n bättre men kameran går inte att jämföra på samma dag.
I den nya M8 har HTC i princip samma kamera som i M7 medans S5 kom med en som är vassare än den i S4 så skillnaden är nu ännu större.
Så ja att kameran i HTC One fetsuger står jag fast vid.

Det du skriver citat "Kunskapen hur man fotograferar bra är minst lika viktig som hårdvaran" är ju inget annat än en dåres försvarstal, är man proffs fotograf använder man knappast en mobilkamera och har man kunskapen du talar om så kan man använda den på samma sätt med en Samsung S5 så reslutatet att HTC kameran är kass i jämförelse kvarstår..

Om man som jag tycker att kameran är en viktigt del av mobilen så köper man helt enkelt inte en HTC One, tyvärr måste jag säga för i övrigt är HTC One en mycket trevlig mobil så jag hoppas verkligen att dom överger det korkade Ultrapixel tänket till nästa modell.

Detta om kameran och min samsung S4 må ta bra kort men den har inte varit buggfri precis, bla batteritiden är helt värdelös, 4-5 tim sen stendött. Kan ha telefonen i fickan nån tim, ta upp den och se att den visar 86%, helt plötsligt säger den bip bip så stängs den av och måste laddas.
Så att jag köper en S5 är inte helt självklart, kommer att avvakta till Z2 kommer och klämma på den lite.
Batteritid är väl nästan viktigare än kameran.. ;-)

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 20 april 2014 - 05:23.


#37

Postad 27 april 2014 - 09:35

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Htc One va det självklara valet för mig. Borde få min i början av veckan. Okej att folk vill ha en kamera i sin mobil, men att det är en dealbreaker kan jag inte förstå faktiskt. Jag köper inte en mobil för att få en kamera. Om det är bra bilder jag är ute efter, så tar jag med min systemkamera. :)

#38

Postad 27 april 2014 - 17:06

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Htc One va det självklara valet för mig. Borde få min i början av veckan. Okej att folk vill ha en kamera i sin mobil, men att det är en dealbreaker kan jag inte förstå faktiskt. Jag köper inte en mobil för att få en kamera. Om det är bra bilder jag är ute efter, så tar jag med min systemkamera. :)

Alla har vi olika krav och det är väl en jäkla tur.
För mig är kameran verkligen en db då jag inte ids släpa runt på en systemkamera..

#39

Postad 30 april 2014 - 07:47

Stormload
  • Stormload
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag hade mest haft ögonen på Samsung S5 eller Sony Z2 men eftersom min gamla S2:a stendog så var jag tvungen att köpa en ny direkt och dessa var inte släppta än. Hade knappt kollat någonting på HTC One men slog till ändå. Så nu efter snart en månad med den måste jag säga att jag är jäkligt nöjd! Snyggaste apparat jag har haft i min hand och hittar nog egentligen ingenting väsentligt att klaga på.

Grym prestanda, riktigt bra batteri (och den laddar snabbt). Dock så tycker jag att Samsungs Swype-tangentbord är snäppet bättre än HTCs motsvarighet. Saknar även Samsungs funktion att hålla skärmen aktiv medans man tittar på den.

Kameran är säkert bättre på S5:an och Z2:an men måste ändå säga att man kan få riktigt bra kort med One också. Fått flera kommentarer från folk som har varit imponerade av korten. Kanske blir annorlunda om man framkallar men på en skärm blir det grymt.

#40

Postad 01 maj 2014 - 16:14

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Jag hade mest haft ögonen på Samsung S5 eller Sony Z2 men eftersom min gamla S2:a stendog så var jag tvungen att köpa en ny direkt och dessa var inte släppta än. Hade knappt kollat någonting på HTC One men slog till ändå. Så nu efter snart en månad med den måste jag säga att jag är jäkligt nöjd! Snyggaste apparat jag har haft i min hand och hittar nog egentligen ingenting väsentligt att klaga på.

Grym prestanda, riktigt bra batteri (och den laddar snabbt). Dock så tycker jag att Samsungs Swype-tangentbord är snäppet bättre än HTCs motsvarighet. Saknar även Samsungs funktion att hålla skärmen aktiv medans man tittar på den.

Kameran är säkert bättre på S5:an och Z2:an men måste ändå säga att man kan få riktigt bra kort med One också. Fått flera kommentarer från folk som har varit imponerade av korten. Kanske blir annorlunda om man framkallar men på en skärm blir det grymt.

Kul att du är nöjd, One är helt klart en bra lur trots att kameran inte är bäst.
Själv tänker jag vänta på att Z2 Compact kommer innan tjejen får överta S4:an.
Jag tycker som sagt att kameran är skitviktig och går gärna tillbaka ett snäpp i storlek.

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 01 maj 2014 - 16:15.


#41

Postad 07 maj 2014 - 23:53

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Z2 har även den dubbla högtalare riktade framåt, däremot går det inte att jämföra med M8 i huvudtaget (enligt de recensioner jag sett hittills)

Vad gäller laddning, så hade Z1 en dockningsstation med i lådan, vet inte om Z2 har det samma. Om det inte ingår får man helt enkelt avgöra om det är värt att köpa till. Själv skulle jag absolut tycka att det är värt att bara kunna ställa/lägga i telefonen utan att hålla på med plastflärpen varje gång.

Ingen ladd-docka med till Z2 tyvärr, Sony har sparat in, dock kostar inte dockan mer än ~250:- + frakt.
Lätt värt pengarna.

#42

Postad 12 maj 2014 - 21:08

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 1
För dom som inte riktigt bestämt sig ännu kan nu läsa en recension på svenska vad gäller Samsungs senaste flaggskepp:

http://www.swedroid....sung-galaxy-s5/

Swedroid som tidigare år varit väldigt pro-Samsung i sina recensioner är i år lite mer kritiska. Det är så skönt när det verkligen påpekas att specifikationer inte alltid säger hela historien, delarna kan i sig vara utmärkta men fortfarande inte fungera som en helhet.

#43

Postad 19 maj 2014 - 12:59

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Det var ju

För dom som inte riktigt bestämt sig ännu kan nu läsa en recension på svenska vad gäller Samsungs senaste flaggskepp:

http://www.swedroid....sung-galaxy-s5/

Swedroid som tidigare år varit väldigt pro-Samsung i sina recensioner är i år lite mer kritiska. Det är så skönt när det verkligen påpekas att specifikationer inte alltid säger hela historien, delarna kan i sig vara utmärkta men fortfarande inte fungera som en helhet.

Det var ju en del kritik mot kameran där.
Jag var i butik igår och klämde lite på S5 och testade kameran lite extra noga, blixtsnabb om du frågar mig, inga sekunders fördröjning där inte, tyckte den va lite bättre än den i min S4.
Kanske en uppdatering som gjort susen, vem vet, men snabb var den iaf och grymma bilder blev det.

#44

Postad 23 maj 2014 - 12:54

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1
Swedroid testade tydligen kameran i S5 lite fel. De hade på någon bildstabilisationsfunktion som gör så att det tar längre tid att ta bilderna vad jag har förstått.

Själv älskar jag kameran i M8 för den uppmanar mig att fotografera. Så jävla kul att fota med en bra kameraapp. Skönt med helt manuellt läge också och den fokuserar och smattrar av bilder jättefort. Att den bara har 4mp bryr jag mig inte om då bilderna ändå används till fejan och instagram enbart. Men har aldrig haft så kul med fotandet som jag har med min M8 och det är huvudsaken för mig. Kameran är absolut inte dålig på något sätt. Bara människor som hänger upp sig på megapixels.

Har sett jämförelser där någon uppskalade M8 foton till S5's storlek i PS och skillnaden i kvalité blev inte direkt jättestor. Inte så stor som man kunde tro.

http://forum.xda-dev...5&postcount=742

https://www.flickr.c...57643940338915/

Redigerat av deeyay, 23 maj 2014 - 13:00.


#45

Postad 02 juli 2014 - 13:59

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Nu har det gått ett tag - och då kan det vara bra att återkoppla hur telefoner fungerar i verkligheten. För dom som inte bestämt sig än och

http://www.youtube.c...6R5Kk0A&index=9

Något som är viktigt att påpeka är hur Jaime R. hånskratta åt HTC när telefonen lanserades, främst för kamerans skull. Det gäller ju även Taylor M. som även han ändrade åsikt - efter han använt telefonen.

Sen att HTC lovar att Android L kommer inom 3 månader från det att Google släpper den slutgiltiga versionen - och ja, dom har verkligen skött sig på den här fronten på sistone, gör ju inte saken sämre.

#46

Postad 06 juli 2014 - 20:37

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
Ska förnya mitt abonnemang och med de en ny telefon, sitter mest och funderar på en galaxy s5 och en htc one m8.
Har idag en galaxy s3 och funderar mer på en htc så det inte blir samma som min tidigare s3.
Eller skiljer sig en s3 mot en s5 ? så den känns "ny" ?

Hur är skärmarna ? har för mig att s3 har "gorilla glas" har s5 eller htc något liknande så dem är reptåliga osv ?

#47

Postad 07 juli 2014 - 21:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Ska förnya mitt abonnemang och med de en ny telefon, sitter mest och funderar på en galaxy s5 och en htc one m8.
Har idag en galaxy s3 och funderar mer på en htc så det inte blir samma som min tidigare s3.
Eller skiljer sig en s3 mot en s5 ? så den känns "ny" ?

Hur är skärmarna ? har för mig att s3 har "gorilla glas" har s5 eller htc något liknande så dem är reptåliga osv ?


Skulle lätt välja HTC One M8 före S5. Dock har HTC gjort några missar med M8:an som jag inte gillar, som att knapparna är borta och att skärmen är lite för liten (vilket jag främst tycker är ett problem på android för att tangentborden av oförklarlig anledning känns klart sämre än det enda på iPhone när det gäller träffäskerhet).

#48

Postad 07 juli 2014 - 22:10

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0
m8 har 5" och s5 har 5,1" ingen direkt skillnad anser jag.
Gillar aluminium chassit, ang knapparna är det något problem eller bara en vanesak ?
Tror det får bli HTC för mig känns inte som en ny telefon från min s3 till s5.

#49

Postad 08 juli 2014 - 17:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

m8 har 5" och s5 har 5,1" ingen direkt skillnad anser jag.
Gillar aluminium chassit, ang knapparna är det något problem eller bara en vanesak ?
Tror det får bli HTC för mig känns inte som en ny telefon från min s3 till s5.


Precis, därför köpte jag själv en Note 3 senaste gången det blev en androidlur och hoppades på att HTC skulle släppa en HTC One M8 Prime som det ryktades om.

#50

Postad 29 juli 2014 - 14:43

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
HTC One 8 släpps inom kort med WP sägs det och ev. utrustas med Voice Over också, för den intresserade.
http://www.mobilio.s...pps-med-windows



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.