Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DAC (Externa)

732 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harmony Design DA9 RCA (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,86 (13) 2 200:-
Benchmark DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9,14 (13) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
Pro-Ject DAC Box FL (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,67 (2) Inga priser
Naim DAC (DAC & hörlursförstärkare) 4 8,75 (3) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Moon 300D (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,33 (2) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
B.M.C. Audio DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
B.M.C. Audio DAC1 PRE (Stereoförsteg) 1 8 (2) Inga priser
HRT Music Streamer II 2011 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 4 9,57 (22) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Argon Audio DA1 (Stereoförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Atoll DAC100 (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,25 (3) 6 990:-
Creative Sound Blaster X-Fi HD (Ljudkort) 6 8 (7) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
HRT Music Streamer II+ 2011 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,33 (11) Inga priser
Musical Fidelity V-DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,87 (7) Inga priser
NAD M51 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,17 (5) Inga priser
Audiolab M-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 3 9 (7) 12 990:-
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Pioneer N-50 (Mediaspelare) 7 8 (7) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic Plus (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,45 (21) Inga priser
PS Audio PerfectWave DAC Mark II (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Abrahamsen A-DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
HRT Music Streamer II 2012 Edition (DAC & hörlursförstärkare) 4 8,67 (5) Inga priser
Arcam rLink (DAC & hörlursförstärkare) 1 6 (1) Inga priser
T+A DAC 8 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
HRT Music Streamer HD (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,8 (9) Inga priser
Arcam airDAC (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,33 (2) Inga priser
Naim DAC-V1 (DAC & hörlursförstärkare) 3 9 (5) Inga priser
Meridian Explorer (DAC & hörlursförstärkare) 5 8,5 (3) Inga priser
NAD D 1050 (DAC & hörlursförstärkare) 4 7,78 (8) Inga priser
Auralic Vega (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,33 (2) Inga priser
HRT Music Streamer III (DAC & hörlursförstärkare) 4 5,5 (1) Inga priser
Atoll HD100 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7 (1) Inga priser
Hegel HD12 (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,5 (3) Inga priser
Marantz HD-DAC1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,37 (7) Inga priser
Oehlbach XXL DAC Ultra (DAC & hörlursförstärkare) 7 7,5 (1) 3 490:-
Aune S16 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (12) Inga priser
NuPrime DAC-9 (DAC & hörlursförstärkare) 3 7 (1) 9 490:-
Wadia DI 322 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
T+A DAC 8 DSD (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
52 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 4 år sedan
NAD M51 (88 inlägg) 5 år sedan
NuPrime - Förstärkare (52 inlägg) 6 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Sennheiser Momentum 2 + HRT Music Streamer III = Problem (3 inlägg) 8 år sedan
Pioneer N-70A & N-50A (31 inlägg) 8 år sedan
Audio Technica ATH-M50x till datorn (24 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd: Pioneer N-30 /N50 * (22 inlägg) 9 år sedan
Tips på DAC till B&W P7? (7 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
NAD D 7050, D 3020 och D 1050 (14 inlägg) 10 år sedan
HRT Music Streamer HD (38 inlägg) 10 år sedan
Cambridge dacmagic plus (27 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Dac? (3 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 10 år sedan
HRT MS II+ (2011) vs. Bladelius USB DAC (33 inlägg) 11 år sedan
Music Streamer II+ 2011 ny USB DAC från HRT ? (96 inlägg) 11 år sedan
Meridian Explorer (12 inlägg) 11 år sedan
Pro-Ject Stereobox (9 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
Musical Fidelity V-DAC II fråga. (15 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Dacmagic plus och pc optimering (6 inlägg) 11 år sedan
Cambridge DacMagic 100 vs Abrahamsen a-dac 2 vs Arcam rLink (1 inlägg) 11 år sedan
Music Streamer II 2011 tips för bästa ljud? (126 inlägg) 11 år sedan
Bra USB-DAC (Externt ljudkort) för hörlurar? (8 inlägg) 12 år sedan
Asus Essence One [Hörlursförstärkare/DAC] (33 inlägg) 12 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Pro-Ject släpper sin lilla svarta (13 inlägg) 13 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
DAC mellan dator och förstärkare (25 inlägg) 15 år sedan
Benchmark DAC1 D/A omvandlare (38 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan

#101

Postad 11 februari 2011 - 10:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja kunna bekräfta det där, eller i alla fall undersöka det, om bättre och sämre analogdelar. Jag måste säga att jag har inte kunskap nog att avgöra om en analogdel är sämre än en annan. Jag är inte spydig nu, utan vill verkligen veta.
Svårt att specificera mer vad jag undrar, men jo, hur kan man härleda det man hör till analogdelen just? Eller öppnar man och ser att det inte är bra?

Jag har inte märkt av det med det jag haft hemma faktiskt att det skulle vara något problem.

Edit: Jisses, jag formulerar mig illa.

Redigerat av shifts, 11 februari 2011 - 11:17.


#102

Postad 11 februari 2011 - 10:55

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

En hembioreciever, hur dyr den än månde vara, har aldrig lika bra analogdel i försteget som ett dedikerat 2-kanalsförsteg.

Det skulle mycket väl kunna vara så och det är ju en sak som jag suttit och funderat på i timmar
Låg vaken halva natten och funderade på detta ..

MaVeRIC - Hör du någon skillnad alls? Du antyder lite att du ibland tycker att din receiver låter bättre?

Nu tror jag dock precis som du är inne på att det sitter en bra dac i din Integra så frågan är om det verkligen är så stor skillnad mot en dac i Regas-prisklass?

Jo jag kan höra skillnader, men inte till Regans fördel. Jag har kopplat sonos, oppon på alla de sätt och använt alla ingångar för att kunna stega mellan ..

Jag vill hoppas att det beror på att Ingegran har bra DAC och bra komponenter i övrigt. Sen vad gäller Regans prisklass så tror jag de valt att lägga sig där och kan så också göra för att de inte valt den dyrare lösningen med XLR och annat. Konkurrensen är stenhård.

Heder åt dig att du öppet beskriver din besvikelse. Annars är du som sagt välkommen till den svarta
sidan (vinylen) B)

Som tur är .. är jag ju redan aktiv Vinylist :)

Varifrån har du fått detta? Givetvis kan en hembioreceiver ha en lika bra analogdel som ett 2-kanalsförsteg. Att tro något annat är absurt.

Jag vill hålla med dig Joakim. Detta då man satsat allt mer på 2 kanal i dagens tyngre receivrar och processorer
Alla vet vi ju att det är de integrerade slutstegen i receiver som är är flaskhalsen och sätter man bara till ett steg så får man riktigt bra 2 kanal.

----------------------------------------------------------------
Jag har suttit här på morgonen och väckt mina grannar .. inget har förändrats.

Men som jag tidigare har sagt, så måste man testa och jag skall testa igen .. men väntar till den dagen jag har ett 2 kanals försteg hemma. Först då får vi veta vad som är sanningen. Men jag chansar inte att behålla Regan och skulle det vara att jag köper DAC igen pga att ett försteg skulle visa sig vara bättre än min Integra, så får jag ju plåga er igen med en ny tråd :D

Det är ju detta som är roligt med HiFi förutom att lyssna så klart. Testa nya saker och få nya erfarenheter.
Eftersom att jag inte har facit, så kan jag heller inte dra några slutsatser .. men därför känns det ännu mer motiverat att testa vidare och se vart man hamnar. Men det skulle vara roligt om någon som har tex en Ingegra eller annan större processor som gjort fått samma resultat som mig eller tvärtom

Maveric

#103

Postad 11 februari 2011 - 10:56

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja kunna bekräfta det där, eller i alla fall undersöka det, om bättre och sämre analogdelar. Jag måste säga att jag har inte kunskap nog av att veta att en analogdel är sämre än en annan. Jag är inte spydig nu, utan vill verkligen veta. Hur vet man det, att en analogdel aldrig kan vara lika bra i någon receiver än i något dedikerat 2-kanalsförsteg?

Jag har inte märkt av det med det jag haft hemma faktiskt.



Jag skriver också up mig och vill veta detta :) Precis som shifts så är det uppriktigt menat.

#104

Postad 11 februari 2011 - 10:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Jag vill också veta hur man testar detta.

#105

Postad 11 februari 2011 - 10:59

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat mitt inlägg lite, så det inte lät lika irriterat. Det var nämligen inte syftet.

#106

Postad 11 februari 2011 - 11:06

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag har inte kunskap nog av att veta att en analogdel är sämre än en annan. Jag är inte spydig nu, utan vill verkligen veta.

Det är nog inte många som har denna kunskapen så vi står nog på samma nivå allesamman.

Vad Audiovector och andra menar och säger, är att de provat olika förbättringar tidigare i kedjan men det händer liksom inget. Då är det lätt att misstänka att det är analogdelen som inte kan förmedla vidare allt gott den får.
Jag har ju också spånat på detta ..

Därför skulle det vara kul om alla som har erfarenhet av just 2 kanalförsteg eller integrerade 2 kanaler i samma kedja som en receiver kunder uttala sig om vad de har upplevt. Jag hade själv en 2 kanare som just slutsteg
för ett par år sedan och när jag kopplade min CD spelare till denna istället för recivern blev det också ett bättre ljud. Men precis om Joakim säger så måste det inte vara så nu och inte minst då man som sagt satsat mycket på just 2 kanal i receivrarna.

Jag vet inte .. men vi kan väl hjälpas åt att ta reda på det :)

Maveric

Ps. enklast är att gå till en butik och rigga upp en flerkanalsprocessor och ett 2 kanals försteg med samma slutsteg och CD spelare och sedan sitta och växla mellan dessa. Då får man svaret på frågan ..

Redigerat av Unregistered1939, 11 februari 2011 - 11:10.


#107

Postad 11 februari 2011 - 11:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Intressant tråd med många intressanta inlägg!

Har varit på DAC-jakt ett tag och var sugen att slå till på en H10 nu när priset gått ner lite men insåg snabbt att det finns några allternativ till att beakta efter att ha läst igenom denna tråd.
MF M1 bl.a. ser ut som en het kandidat under 10.000,-! Beg. marknaden just nu ser lite skral ut, så där hittar man inte så mycket intressant i den prisklassen.

Funderar på att köra med analog XLR... vinner man något på det? Är det värt att lägga någon extra krona för?

Kan tillägga att jag provlyssnat Linn Majik DS-I för den som undrade... Den lät helt okej. Skulle nog behövt mer tid att lyssna för att göra en bättre bedömning. Men för sina någorlunda blygsamma 2x100W chackrasteg så gav den bra tryck och detaljrikedom med sitt speciella "stampa-takten" ljud som dom kallar det.
Känner en som vill bli av med sin DS-I så jag är lite sugen att låna hem och provlyssna den i hemmamiljö ett tag.

#108

Postad 11 februari 2011 - 11:41

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Därför skulle det vara kul om alla som har erfarenhet av just 2 kanalförsteg eller integrerade 2 kanaler i samma kedja som en receiver kunder uttala sig om vad de har upplevt...


Jag körde en Yamaha 767 tillsammans med Naim Nait 5i med Unitigain under en helg, dessvärre provade jag genom att köra analogt från min Squeezebox till Naimen och digitalt till min Yamaha så jämförelsen haltar något.

Jag upplevde ljudet bättre när jag körde Naimen som både för- och slutsteg, ni som inte tycker om "floskler" får blunda nu!

Distinktare bas och ökad separation blev resultatet enligt mig.

Även om de större Integra-modellerna låter bra till musik, två-kanal, så tycker jag fortfarande inte att dom har en chans på en Naim integrerad-förstärkare och än mindre en Naim för- och slutstegskombination.

Men det är vad jag tycker... *inväntar lynchning* :)

#109

Postad 11 februari 2011 - 11:43

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Först av allt - en riktigt intressant tråd. Det är intressant att läsa om erfarenheterna, framför allt kring Rega och MF Dacarna.

Baserat på min erfarenhet av att ha haft hemma några olika dac:ar genom åren - varför har du så bråttom? Alla dac:ar jag haft hemma har efter 1-2 dygn låtit...tja, inte alls bra i alla fall. De har behövt ett par tre dagar innan man har kunnat lyssna på dem på allvar....

om jag hade pengarna så skulle jag köpa en Linn Maik DS-I på studs... Ersätta 4 lådor med en (plus en massa kabel emellan..) Plus att den låter ruggigt bra...

Redigerat av hultin, 11 februari 2011 - 18:15.


#110

Postad 11 februari 2011 - 12:12

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Det är nog inte många som har denna kunskapen så vi står nog på samma nivå allesamman.

Vad Audiovector och andra menar och säger, är att de provat olika förbättringar tidigare i kedjan men det händer liksom inget. Då är det lätt att misstänka att det är analogdelen som inte kan förmedla vidare allt gott den får.
Jag har ju också spånat på detta ..

Därför skulle det vara kul om alla som har erfarenhet av just 2 kanalförsteg eller integrerade 2 kanaler i samma kedja som en receiver kunder uttala sig om vad de har upplevt. Jag hade själv en 2 kanare som just slutsteg
för ett par år sedan och när jag kopplade min CD spelare till denna istället för recivern blev det också ett bättre ljud. Men precis om Joakim säger så måste det inte vara så nu och inte minst då man som sagt satsat mycket på just 2 kanal i receivrarna.

Jag vet inte .. men vi kan väl hjälpas åt att ta reda på det :)

Maveric

Ps. enklast är att gå till en butik och rigga upp en flerkanalsprocessor och ett 2 kanals försteg med samma slutsteg och CD spelare och sedan sitta och växla mellan dessa. Då får man svaret på frågan ..


Nja, gillar du ”High End sound” så är det inte så konstigt att du föredrar din befintliga uppsättning. Det är riktigt fina multikanalgrejer.

Rega har en helt annan ljudfilosofi . Rapphet och dynamik, ”tonal precision”, få musiken att flyta och låta levande. Mjuk klang inte kantigt.

Att döma av dina grejer är du inte riktigt inne på det ”brittiska ljudet”. Visserligen har du MA högtalare men de är kanske inte riktigt på den nivån som försteget. Du kanske inte kan få ut ett bättre ljud oavsett så långe du inte uppgraderar högtalarna.

Jag kan själv säga att skillnaden är slående på att köra med min Mira3 som 2 kanals förstärkare i stället för att gå förstegsvägen via Yamahan eller ännu värre som om den får driva högtalarna . Här var det ingen skillnad när jag körde en DSP-A2 (kostade 18 000 för 10 år sedan) eller nuvarande som kostade 10 000. Ditt försteg ligger dock i en annan klass. Tror kanske inte dina monsterförstärkare riktigt kan förmedla den rapphet och dynamik som en lättare brittiskförstärkare (till ex Cyrus 8) kan.

Summa sumarum så är det inte riktigt säkert varse dina högtalare eller förstärkare kombo riktigt gör Regan rättvis eller en annan DAC heller för den delen.

#111

Postad 11 februari 2011 - 13:31

HajPauDaj
  • HajPauDaj
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Det skulle mycket väl kunna vara så och det är ju en sak som jag suttit och funderat på i timmar
Låg vaken halva natten och funderade på detta ..


Jo jag kan höra skillnader, men inte till Regans fördel. Jag har kopplat sonos, oppon på alla de sätt och använt alla ingångar för att kunna stega mellan ..

Jag vill hoppas att det beror på att Ingegran har bra DAC och bra komponenter i övrigt. Sen vad gäller Regans prisklass så tror jag de valt att lägga sig där och kan så också göra för att de inte valt den dyrare lösningen med XLR och annat. Konkurrensen är stenhård.


Som tur är .. är jag ju redan aktiv Vinylist :)


Jag vill hålla med dig Joakim. Detta då man satsat allt mer på 2 kanal i dagens tyngre receivrar och processorer
Alla vet vi ju att det är de integrerade slutstegen i receiver som är är flaskhalsen och sätter man bara till ett steg så får man riktigt bra 2 kanal.

----------------------------------------------------------------
Jag har suttit här på morgonen och väckt mina grannar .. inget har förändrats.

Men som jag tidigare har sagt, så måste man testa och jag skall testa igen .. men väntar till den dagen jag har ett 2 kanals försteg hemma. Först då får vi veta vad som är sanningen. Men jag chansar inte att behålla Regan och skulle det vara att jag köper DAC igen pga att ett försteg skulle visa sig vara bättre än min Integra, så får jag ju plåga er igen med en ny tråd :D

Det är ju detta som är roligt med HiFi förutom att lyssna så klart. Testa nya saker och få nya erfarenheter.
Eftersom att jag inte har facit, så kan jag heller inte dra några slutsatser .. men därför känns det ännu mer motiverat att testa vidare och se vart man hamnar. Men det skulle vara roligt om någon som har tex en Ingegra eller annan större processor som gjort fått samma resultat som mig eller tvärtom

Maveric


Förr i tiden mumlades det om att man behövde lägga ungefär en faktor 3 om man skall få ett lika bra 2-kanalsljud från en hemmabioreceiver som en renodlad 2-kanalsförstörkare. Tycker att det låter rimligt med tanke på allt extra en hemmabioreceiver innehåller (7xdac, avkodare, minst 5 ytterligare slutsteg, bildkretsar, större nätdel mm). Det blir även fler störkällor att ta hänsyn till vid design.

Har du provat att stänga av bildkretsarna på din receiver (om det är möjligt)? Det hade också varit intressant att veta om du upplevde någon skillnad om du körde Regan vs analogutgången på enklare CD-spelare.

#112

Postad 11 februari 2011 - 15:26

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Fick hem min Rega Dac igår. Lyssnade i ca 5 timmar och sitter nu på jobbet och tänkte återge mina första intryck.

Sicken skillnad! Jag har ett naimsystem rätt igenom och har tidigare spelat upp från ett ljudkort i datorn (RME). Det jag tidigare var missnöjd med är nu åtgärdat med råge. Min ljudupplevelse har gått från att vara till belåtenhet till att bli hänförd av musiken som spelas.

Nu kör jag med samma ljudkort fast signalen digitalt ut via toslink, vad som direkt hände var att bakgrundsljud eliminerades, det är en fantastisk "svärta" i all musik.. och ett lugn sprider sig med rejäl kontroll och pondus när det ska till.

Ljudet kan beskrivas som vinyl-liknande, med väldigt detaljerad diskant och luft mellan instrumenten. Diskanten kan beskrivas som lite laid back och väldigt behaglig, aldrig för ljus eller skrikig som var något jag hade problem med i "grötiga" hårdrockslåtar med mitt gamla ljudkort.
Dynamiken är det inget större fel på, det är "flat earth" som Naims prylar - därav borde den gått i samma skola som Naims egen Dac (?).. - Min tolkning av flat earth är att det är ett (behagligt) påträngande mellanregister och ljudet som strömmar ur mina högtalare kan närmast beskrivas som "ett vägg av ljud".

Basen är snustorr och rapp som man inte trodde var sant och drivet, spelglädjen är påtaglig! Tung-gung utlovas i basstarka partier och stycken!

Om alla skrönor stämmer så kommer det dessutom att öppnas upp ännu mer efter ett par dagars inspelning, något jag är väldigt nyfiken på.

Har tidigare testat ett fåtal dac på hemlån (dom vanliga, billiga sorterna), samt en hel del ljudkort och cd-spelare med förstås på 90-talet... men ingenting som ljudkälla som låter tillnärmelsevis lika bra som denna. Source-first anhängarna har nog fått vatten på sin kvarn igen.

#113

Postad 11 februari 2011 - 15:35

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Tack för ditt trevliga inlägg Smilfink. Jag är oerhört sugen på att göra en shoot-out mellan Rega DAC och min MF M1.

#114

Postad 11 februari 2011 - 16:06

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

MaVeRIC - Hör du någon skillnad alls? Du antyder lite att du ibland tycker att din receiver låter bättre?

Jag upplevde precis som Audiovector att min tidigare hembioförstärkare Pioneer SC-LX73 gjorde ingen större skillnad vad man matade den med, det lät nästan likadant hur jag än gjorde.

Jämför jag Sonos analogt->Cyrus PreVS2 ut mot Sonos->Naim Dac->Cyrus PreVS2 så är skillnaden ganska brutal, till och med frun och mina föräldrar hör den! Och då är det en skillnad :D

Nu tror jag dock precis som du är inne på att det sitter en bra dac i din Integra så frågan är om det verkligen är så stor skillnad mot en dac i Regas-prisklass?


kolla in stu pitt

Tror du överdriver lite skillnaden mot Naim DAC, kolla in tråden ovan från en som jämfört.

#115

Postad 11 februari 2011 - 16:33

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Ta bort detta moderator!
Varför finns det inget alt. för att ta bort inlägg själv, det behövs verkligen i detta forum.
Suck.

Redigerat av Unregistered26979672, 11 februari 2011 - 22:13.


#116

Postad 11 februari 2011 - 17:10

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Nja, gillar du ”High End sound” så är det inte så konstigt att du föredrar din befintliga uppsättning. Det är riktigt fina multikanalgrejer.

Rega har en helt annan ljudfilosofi . Rapphet och dynamik, ”tonal precision”, få musiken att flyta och låta levande. Mjuk klang inte kantigt.

Att döma av dina grejer är du inte riktigt inne på det ”brittiska ljudet”. Visserligen har du MA högtalare men de är kanske inte riktigt på den nivån som försteget. Du kanske inte kan få ut ett bättre ljud oavsett så långe du inte uppgraderar högtalarna.

Summa sumarum så är det inte riktigt säkert varse dina högtalare eller förstärkare kombo riktigt gör Regan rättvis eller en annan DAC heller för den delen.

Det konstiga är att jag inte kan märkar "det brittiska ljudet" (läs längre ner) Då den inte låter annorlunad än Oppo Nuforce och knappt heller än de anloga utgångarna på Sonos.
Vad gäller högtalarna, så är de utvalda i konkurrens med många andra upp till 35000 kr och de spelade helt enkelt bäst hur otroligt det än kan låta för den prislappen. Så jag tror inte begränsningen ligger där. Inte med tanke på vad de kan prestera i skillnader med Audyssey EQ, där man verkligen kan leka fram olika ljud om man vill och kan.

Förr i tiden mumlades det om att man behövde lägga ungefär en faktor 3 om man skall få ett lika bra 2-kanalsljud från en hemmabioreceiver som en renodlad 2-kanalsförstörkare. Tycker att det låter rimligt med tanke på allt extra en hemmabioreceiver innehåller (7xdac, avkodare, minst 5 ytterligare slutsteg, bildkretsar, större nätdel mm). Det blir även fler störkällor att ta hänsyn till vid design.

Har du provat att stänga av bildkretsarna på din receiver (om det är möjligt)? Det hade också varit intressant att veta om du upplevde någon skillnad om du körde Regan vs analogutgången på enklare CD-spelare.

Nu är det ju inte förr i tiden längre .. och dessutom är det en processor som kostar 30.000 kr och som sagt inte en Reciver med alla de där slutstegen och allt annat som skall till för att att ett slutsteg skall fungera

Ja, jag har som sagt testat mot sonos analoga utgång och någåt sämre finns väl knappt .. men inte låter Rega så mycket bättre att jag slår klackarna i taket ..

Fick hem min Rega Dac igår. Lyssnade i ca 5 timmar och sitter nu på jobbet och tänkte återge mina första intryck.

Sicken skillnad! Jag har ett naimsystem rätt igenom och har tidigare spelat upp från ett ljudkort i datorn (RME). Det jag tidigare var missnöjd med är nu åtgärdat med råge. Min ljudupplevelse har gått från att vara till belåtenhet till att bli hänförd av musiken som spelas.

Ljudet kan beskrivas som vinyl-liknande, med väldigt detaljerad diskant och luft mellan instrumenten. Diskanten kan beskrivas som lite laid back och väldigt behaglig, aldrig för ljus eller skrikig som var något jag hade problem med i "grötiga" hårdrockslåtar med mitt gamla ljudkort.

Det är kanske inte konstigt att du märker skillnad, då du går från dator och ljudkort till en kvalificerad DAC
Jag jämför med två andra kvalificerade källor/DAC min oppo nuforce och Integrans eget batteri av DAC och ljudbehnadling.
Det ljud du beskriver, hade jag redan ..

Jag måste också tillägga, att jag blev fullständigt hänförd av vad Integran presterar redan då jag kopplat upp den första dagen. Sedan har den tom växt tycker jag. Mer om det kan man läsa i Integra tråden https://www.minhembi...s...277637&st=0

Maveric

Redigerat av Unregistered1939, 11 februari 2011 - 17:12.


#117

Postad 11 februari 2011 - 17:16

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Det konstiga är att jag inte kan märkar "det brittiska ljudet" (läs längre ner) Då den inte låter annorlunad än Oppo Nuforce och knappt heller än de anloga utgångarna på Sonos.
Vad gäller högtalarna, så är de utvalda i konkurrens med många andra upp till 35000 kr och de spelade helt enkelt bäst hur otroligt det än kan låta för den prislappen. Så jag tror inte begränsningen ligger där. Inte med tanke på vad de kan prestera i skillnader med Audyssey EQ, där man verkligen kan leka fram olika ljud om man vill och kan.


Nu är det ju inte förr i tiden längre .. och dessutom är det en processor som kostar 30.000 kr och som sagt inte en Reciver med alla de där slutstegen och allt annat som skall till för att att ett slutsteg skall fungera

Ja, jag har som sagt testat mot sonos analoga utgång och någåt sämre finns väl knappt .. men inte låter Rega så mycket bättre att jag slår klackarna i taket ..


Det är kanske inte konstigt att du märker skillnad, då du går från dator och ljudkort till en kvalificerad DAC
Jag jämför med två andra kvalificerade källor/DAC min oppo nuforce och Integrans eget batteri av DAC och ljudbehnadling.
Det ljud du beskriver, hade jag redan ..

Jag måste också tillägga, att jag blev fullständigt hänförd av vad Integran presterar redan då jag kopplat upp den första dagen. Sedan har den tom växt tycker jag. Mer om det kan man läsa i Integra tråden https://www.minhembi...s...277637&st=0

Maveric


Kontentan för din del är väll att du inte behöver en extern DAC eller ?
:D

Sedan tycker jag lite gran att "hade du redan det ljudet", så blir det liksom lite svårt att få ett ordentligt lyft.

Då pratar vi små nyanser.

Du "försvarar" din övriga komponenter och där är en annan viktigt grej. Varse högtalarna eller förstärkaren är begränsande så är dem du vill ha och köra med. Dvs en eventuell förbättring skall märkas med befintlig anläggning annars är du hux flux ute och letar nytt för hur mycket pengar som helst och inte en nya DAC.

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 11 februari 2011 - 17:20.


#118

Postad 11 februari 2011 - 17:28

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Det är kanske inte konstigt att du märker skillnad, då du går från dator och ljudkort till en kvalificerad DAC
Jag jämför med två andra kvalificerade källor/DAC min oppo nuforce och Integrans eget batteri av DAC och ljudbehnadling.
Det ljud du beskriver, hade jag redan ..

Maveric


Jag har testat den "otroliga" Dac Magic och sedan har jag testat rDac, varav jag tyckte att den sista lät mycket bra och var ruggigt nära ett inköp, så visst har jag provat andra Dacar, vilket jag också skrev i min ursprungliga post.

edit: ingen av dessa var en märkbar uppgradering från mitt RME 9632 (som kostade 6500kr nytt) så det blev inge köp

rDac var väldigt hifi-korrekt och var väldigt behaglig till mitt naimsystem, men däremot Dac Magic fick jag aldrig att låta intressant oavsett filterinställning, den lät som en hederlig hyffsad gammal cd-spelare av t.ex. märket Pioneer - framförallt upplevde jag tonläget som väldigt ljust och på gränsen till skrikigt.

Nej, Rega Dac är något _helt_ annat än båda dessa andra Dacar. Kanske ska jag tillägga att jag alltid väldigt lätt hör skillnad på komponenter som byts ut i systemet, har gått en lång resa med att byta ut alla komponenter åtminstone en gång var, från ljudkälla till högtalare. Rega Dac är den absolut största uppgraderingen hittills!

Redigerat av Unregistered548843e2, 11 februari 2011 - 17:35.


#119

Postad 11 februari 2011 - 17:32

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Kontentan för din del är väll att du inte behöver en extern DAC eller ?
B)

Sedan tycker jag lite gran att "hade du redan det ljudet", så blir det liksom lite svårt att få ett ordentligt lyft.

Då pratar vi små nyanser.

Du "försvarar" din övriga komponenter och där är en annan viktigt grej. Varse högtalarna eller förstärkaren är begränsande så är dem du vill ha och köra med. Dvs en eventuell förbättring skall märkas med befintlig anläggning annars är du hux flux ute och letar nytt för hur mycket pengar som helst och inte en nya DAC.

Precis så känner jag det .. :D

Ibland kan man liksom inte få till det i ord ...

Men som sagt .. jag är en "sökare" (testare) så jag måste ju såklart testa med ett 2 kanalsföresteg i framtiden.
Men inte nu .. Detta har tagit så mycket tid och jag har så mycket annat som väntar runt hörnet som alltid blir lidande när jag får mina "ljud och bild" idéer ..

Maveric

#120

Postad 11 februari 2011 - 21:00

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

kolla in stu pitt

Tror du överdriver lite skillnaden mot Naim DAC, kolla in tråden ovan från en som jämfört.


Överdriver inte det minsta, men det bästa är ju så klart att var och en skaffar sig första hands uppfattning med sin egen anläggning och sina öron.

Bara att gratulera de som inte hör någon skillnad eftersom man då kan lägga pengarna på annat. Vi andra njuter av en en i våra öron ännu bättre anläggning.

Stu Pitts inlägger handlar dessutom om Rega Dac som han delvis jämför mot Naim Dac, han kallar Regan för Naim Dac Light :D

Redigerat av Unregistered1014, 11 februari 2011 - 21:13.


#121

Postad 11 februari 2011 - 21:36

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Överdriver inte det minsta, men det bästa är ju så klart att var och en skaffar sig första hands uppfattning med sin egen anläggning och sina öron.

Bara att gratulera de som inte hör någon skillnad eftersom man då kan lägga pengarna på annat. Vi andra njuter av en en i våra öron ännu bättre anläggning.

Stu Pitts inlägger handlar dessutom om Rega Dac som han delvis jämför mot Naim Dac, han kallar Regan för Naim Dac Light :D


Nu tror jag dock precis som du är inne på att det sitter en bra dac i din Integra så frågan är om det verkligen är så stor skillnad mot en dac i Regas-prisklass?

Det var ju det jag refererade till när jag citerade stu pitt

#122

Postad 11 februari 2011 - 21:55

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Jag har testat den "otroliga" Dac Magic och sedan har jag testat rDac, varav jag tyckte att den sista lät mycket bra och var ruggigt nära ett inköp, så visst har jag provat andra Dacar, vilket jag också skrev i min ursprungliga post.

edit: ingen av dessa var en märkbar uppgradering från mitt RME 9632 (som kostade 6500kr nytt) så det blev inge köp

rDac var väldigt hifi-korrekt och var väldigt behaglig till mitt naimsystem, men däremot Dac Magic fick jag aldrig att låta intressant oavsett filterinställning, den lät som en hederlig hyffsad gammal cd-spelare av t.ex. märket Pioneer - framförallt upplevde jag tonläget som väldigt ljust och på gränsen till skrikigt.

Nej, Rega Dac är något _helt_ annat än båda dessa andra Dacar. Kanske ska jag tillägga att jag alltid väldigt lätt hör skillnad på komponenter som byts ut i systemet, har gått en lång resa med att byta ut alla komponenter åtminstone en gång var, från ljudkälla till högtalare. Rega Dac är den absolut största uppgraderingen hittills!


Är inte direkt förvånad att du upplever det så då Naim och Rega ar liknande ljudideal.

:D

#123

Postad 12 februari 2011 - 16:13

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Jag satt i natt när det var knäpptyst för övrigt .. och lyssnade

Rega DAC tillför inget till min anläggning som jag inte redan hör..

Jag är dock öppen för att det kan vara någon av er tidigare nämnda anledningar
och vilken .. får framtida tester visa ..

Så nu har jag definitivt bestämt mig för att återlämnar den

Maveric

#124

Postad 14 februari 2011 - 08:42

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Jag satt i natt när det var knäpptyst för övrigt .. och lyssnade

Rega DAC tillför inget till min anläggning som jag inte redan hör..

Jag är dock öppen för att det kan vara någon av er tidigare nämnda anledningar
och vilken .. får framtida tester visa ..

Så nu har jag definitivt bestämt mig för att återlämnar den

Maveric


Tycker jag är helt rätt. Finns liksom ingen anledning att försöka krysta fram något som du inte hör.
Alla har vi olika preferenser och val men framför allt befintliga komponenter.

Som jag skrev tidigare, din ide var att köpa en lös DAC som en 2-kanalsuppgradering inte att byta ut hela din kedja. Det är det som är komponentmatchning. Sedan tror jag att Rega DAC levererar ett bättre ljud än vad du får fram men det är med mina preferenser och det är inte jag som skall lyssna på din anläggning utan du själv.

Sen är det väll alltid kul när man inser att man faktiskt har ett svårförbättrat ljud, de lätta förbättringarnas tid är förbi.

#125

Postad 14 februari 2011 - 16:39

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Var inne på Ljudmakarn idag och jämförde 3 dacar mot varandra i ett system bestående av Naim Nait XS, Hegel CD "någonting" samt Audio Physic Yara Classic. De 3 dacarna som jag körde igenom var Rega DAC, Atoll DAC100 samt Moon 100 D, som det ännu inte finns något pris på. Enligt Ljudmakarn själva så ligger riktpriset på omkring 8500kr, men under lanseringen kommer den kosta omkring 7000kr, lite drygt hälften av 300 D alltså. 1 koax, 1 optisk och en USB-A är vad som finns att tillgå på denna. Lådan har samma design men är nu bra mycket mindre och med väggbula istället för intern nätdel.

Jag körde ett antal skivor jag hade med mig, så jag hade någon ljudreferens. Systemet som var uppställt liknar också det jag har hemma, någorlunda iaf. Alla dacar kopplades med koax RCA från cd-spelaren.

Jag började med Atoll DAC100, och det lät jävligt bra! Mycket dynamik, en tung och fast bas och fin spelglädje, var mina första intryck.

Bytte så småningom till Rega DAC som jag trodde jag skulle gilla mest. Den hade ett liknande spelsätt, också väldigt rolig att lyssna med. Inte lika fast bas dock, och lite, lite luddigare kring diskanten. Men på det stora hela hade jag nog kunnat vara nöjd med denna, om det inte vore för en grej: så fort signalen bryts (byte av skiva i spelaren exempelvis) så ger den ifrån sig ett ljudligt klick till högtalarna när den låser signalen igen, oerhört irriterande... Så där gick den tyvärr bort.

Såg så på deras hylla på sidan av Moons nya 100 D, som jag inte visste hade släppts än, vilket den inte har. Lanseringen sker nog i mars, men de hade en i butiken iaf, nice! Kopplade in denna och gick igenom samma låtar jag kört med Atoll och Rega. Subjektivt sett så är utnivån lägre än de andra 2, vet inte om det beror på en klen bula eller om det bara är så det är. Men 1 cm extra vrid på volymratten gav på ett ungefär samma nivå. Trots kompensation för lägre utnivå kändes denna Moon tyvärr lite trist och grå i jämförelse, i brist på bättre ordval.

Om man bara kör med denna utan att jämföra skulle man säkert inte märka av detta, den låter inte dåligt på något vis. Allting är bra, klippfast bas och snyggt övre register. Det är bara det att Atoll låter så mycket roligare, Rega också. Atollen gräver djupare i basen och sträcker ut bättre längre upp i registret, släpper mer. Jag måste ge Atollen högsta betyg! Har den nu för hemlån till på lördag och ska grovtesta den ytterligare. 7 källor kan vara inkopplade samtidigt: USB, 3 optiska och 3 koaxiala. Inte som på Dacmagic där man får välja optisk ELLER koax för endera ingång då den väljer automatiskt. Här väljer man opt eller koax för endera 3 ingångspar. Jag har nu kopplat plasman på optisk ingång 1 och CD-spelaren på koax ingång 1, och väljer mellan dessa med en knapp. 4 ingångar + USB finns kvar att assignera om behovet skulle finnas. För 5290kr är den klockren. Blir inget köp innan sommaren, men kanske efter :blush:

//David

#126

Postad 14 februari 2011 - 17:19

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Bytte så småningom till Rega DAC som jag trodde jag skulle gilla mest. Den hade ett liknande spelsätt, också väldigt rolig att lyssna med. Inte lika fast bas dock, och lite, lite luddigare kring diskanten. Men på det stora hela hade jag nog kunnat vara nöjd med denna, om det inte vore för en grej: så fort signalen bryts (byte av skiva i spelaren exempelvis) så ger den ifrån sig ett ljudligt klick till högtalarna när den låser signalen igen, oerhört irriterande... Så där gick den tyvärr bort.


Det där lät skumt, jag har iofs kopplat Rega Dac till HTPC med ljudkort (optiskt) samt till Squeezebox (coax) istället för till en CD-spelare. Men enda gången jag hört något är när man tryckt på input selector mellan två ljudkällor som är av olika samplingsrate, ex. vis 44.1 -> 192 vilket ju inte hör till vanligheterna att man gör.

Det låter inte som ett klick heller utan mer som en liten kort summer-signal i delar av en sekund som inte stör speciellt..

Kan ha varit ett felaktigt exemplar?

#127

Postad 14 februari 2011 - 18:19

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
hm, felaktig var den nog inte. Låter mer som det klickljudet du beskrev. När cd-släden åkte ut så kunde givetvis inte dacen läsa av sampleraten. Sen när en ny skiva lades i så kunde den återigen låsa signalen, och det var då den gav ifrån sig ett ljud. Inte farligt så, jag fann det bara störande. Väldigt trevlig dac i övrigt.

#128

Postad 14 februari 2011 - 19:12

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Var inne på Ljudmakarn idag och jämförde 3 dacar mot varandra i ett system bestående av Naim Nait XS, Hegel CD "någonting" samt Audio Physic Yara Classic. De 3 dacarna som jag körde igenom var Rega DAC, Atoll DAC100 samt Moon 100 D, som det ännu inte finns något pris på. Enligt Ljudmakarn själva så ligger riktpriset på omkring 8500kr, men under lanseringen kommer den kosta omkring 7000kr, lite drygt hälften av 300 D alltså. 1 koax, 1 optisk och en USB-A är vad som finns att tillgå på denna. Lådan har samma design men är nu bra mycket mindre och med väggbula istället för intern nätdel.

Jag körde ett antal skivor jag hade med mig, så jag hade någon ljudreferens. Systemet som var uppställt liknar också det jag har hemma, någorlunda iaf. Alla dacar kopplades med koax RCA från cd-spelaren.

Jag började med Atoll DAC100, och det lät jävligt bra! Mycket dynamik, en tung och fast bas och fin spelglädje, var mina första intryck.

Bytte så småningom till Rega DAC som jag trodde jag skulle gilla mest. Den hade ett liknande spelsätt, också väldigt rolig att lyssna med. Inte lika fast bas dock, och lite, lite luddigare kring diskanten. Men på det stora hela hade jag nog kunnat vara nöjd med denna, om det inte vore för en grej: så fort signalen bryts (byte av skiva i spelaren exempelvis) så ger den ifrån sig ett ljudligt klick till högtalarna när den låser signalen igen, oerhört irriterande... Så där gick den tyvärr bort.

Såg så på deras hylla på sidan av Moons nya 100 D, som jag inte visste hade släppts än, vilket den inte har. Lanseringen sker nog i mars, men de hade en i butiken iaf, nice! Kopplade in denna och gick igenom samma låtar jag kört med Atoll och Rega. Subjektivt sett så är utnivån lägre än de andra 2, vet inte om det beror på en klen bula eller om det bara är så det är. Men 1 cm extra vrid på volymratten gav på ett ungefär samma nivå. Trots kompensation för lägre utnivå kändes denna Moon tyvärr lite trist och grå i jämförelse, i brist på bättre ordval.

Om man bara kör med denna utan att jämföra skulle man säkert inte märka av detta, den låter inte dåligt på något vis. Allting är bra, klippfast bas och snyggt övre register. Det är bara det att Atoll låter så mycket roligare, Rega också. Atollen gräver djupare i basen och sträcker ut bättre längre upp i registret, släpper mer. Jag måste ge Atollen högsta betyg! Har den nu för hemlån till på lördag och ska grovtesta den ytterligare. 7 källor kan vara inkopplade samtidigt: USB, 3 optiska och 3 koaxiala. Inte som på Dacmagic där man får välja optisk ELLER koax för endera ingång då den väljer automatiskt. Här väljer man opt eller koax för endera 3 ingångspar. Jag har nu kopplat plasman på optisk ingång 1 och CD-spelaren på koax ingång 1, och väljer mellan dessa med en knapp. 4 ingångar + USB finns kvar att assignera om behovet skulle finnas. För 5290kr är den klockren. Blir inget köp innan sommaren, men kanske efter :blush:

//David



märklig prissättning på moon 100 D , varför skulle den vara dyrare än till ex Rega DAC. Den kostar 500 pund i England och typ 699 USD mot 995 för Rega. Tycker vissa importörer verkar ha missat internet..........

#129

Postad 14 februari 2011 - 19:44

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Verkar inte vara lätt att välja dacar. Jag är ganska nöjd med min Lead LA 100. Men är ute efter något med ännu mer spelglädje. Atoll lätt ju intresant. Har även kollad in en dac som heter Burson Audio H160D
men den är lite dyr, plus att jag inte vill ha något försteg eller hörlursförstärkare.

#130

Postad 14 februari 2011 - 21:50

Unregisteredb16c6908
  • Unregisteredb16c6908
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Såg en ny verkar intressant : http://magazine-hifi...hanling-dac-50/
Hifibörsen säljer den för 6 tusen.

Redigerat av Unregisteredb16c6908, 14 februari 2011 - 21:56.


#131

Postad 14 februari 2011 - 22:33

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Riktigt snygg dac hoppas den låter bra med.

#132

Postad 14 februari 2011 - 23:58

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Hifibörsen finns den att köpa för 5995kr

#133

Postad 19 februari 2011 - 16:00

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Har nu lånat hem den senaste versionen av DA9 med USB och koax. Fy faan vad bra den är! Allt är som det ska, grym dynamik, cranka volymen aphögt och det låter fortfarande kanonbra, trodde jag aldrig att det skulle kunna göra. För första gången har jag upplevt en natt och dag känsla, denna ska finnas i varje hem! Finns ett par bilder i mitt galleri

//David

#134

Postad 19 februari 2011 - 21:13

Unregistered52ccc219
  • Unregistered52ccc219
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Till er som har Dacmagic och inte har förstärkare med balanserad ingång, vill jag ge ett tips att prova innan ni köper en annan dac.

Man kan använda den ena fasen på den balanserade utgången till en rca-ingång, på detta sätt går man förbi en op-förstärkare i Dacmagic och får ett klarare ljud med lite lenare diskant och som också är mer neutralt versus ordinarie rca-utgång.

Lite mer teknisk bakgrund finns på sista inlägget i denna tråd:
http://www.computera...CA-Dacmagic-amp

Det tar dock 10-20 timmar innan utgångskondensatorerna är inkörda. Hos mig lät det lite hårt först och det var då bara okomprimerat ljud som var värt att lyssna på . Spotify 160kbit lät aningen hårt och slankt om än med mer detalj, men nu låter också det mesta på spotify bättre.

Själv köpte jag ett par XLR-rca -adaptrar på Kjell & Co och kommer så småningom att göra en egen kabel med finare kontakter

Som ovan post rekommderade, så öppnade jag adapter-kontakterna och knipsade av ledningen till den negativa/inverterade kontakten, på engelska benämnd Return terminal.
http://en.wikipedia....XLR3_connectors

Redigerat av Unregistered52ccc219, 20 februari 2011 - 13:17.


#135

Postad 20 februari 2011 - 18:54

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Har nu lånat hem den senaste versionen av DA9 med USB och koax. Fy faan vad bra den är! Allt är som det ska, grym dynamik, cranka volymen aphögt och det låter fortfarande kanonbra, trodde jag aldrig att det skulle kunna göra. För första gången har jag upplevt en natt och dag känsla, denna ska finnas i varje hem! Finns ett par bilder i mitt galleri

//David


Synd att de missat USB bara, men man kan ju köpa till en hegel kanske.

#136

Postad 21 februari 2011 - 13:44

ENS
  • ENS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag tänkte bidra med intryck från de DAC:ar jag har stött på.

Ägde först en DacMagic. Mycket välljud för priset.

När jag sedan skulle byta upp mig lånade jag hem en Benchmark DAC1 HDR. Hade tänkt köra den direkt mot slutsteget. Det blev en besvikelse, tyckte ljudet var platt, tråkigt och ljust. Lånade då istället hem en Hegel HD-10 och var fast direkt. Djup distinkt bas, detaljrik len diskant och en stor ljudbild.

Sedan sprang jag på B.M.C audio DAC1 PRE. Lånade hem den och hörde direkt att det var skillnad mot Hegeln. Ljudbilden var större på alla håll, instrumenten bättre separerade och klangen otäckt naturlig. Det finns en version som är en ren DAC och versionen jag har som har volymkontroll och några analoga ingångar. Skillnaden i pris är inte speciellt stor så jag ser ingen anledning att inte ta PRE-versionen. Jag kör den som försteg, har jämfört förstegsdelen mot ett annat kompetent försteg och hörde ingen skillnad.

Sök-funktionen på prisjakt verkar inte klara av namn som innehåller punkter så om man skriver B.M.C får man ingen träff.



#137

Postad 21 februari 2011 - 15:09

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag tänkte bidra med intryck från de DAC:ar jag har stött på.

Ägde först en DacMagic. Mycket välljud för priset.

När jag sedan skulle byta upp mig lånade jag hem en Benchmark DAC1 HDR. Hade tänkt köra den direkt mot slutsteget. Det blev en besvikelse, tyckte ljudet var platt, tråkigt och ljust. Lånade då istället hem en Hegel HD-10 och var fast direkt. Djup distinkt bas, detaljrik len diskant och en stor ljudbild.

Sedan sprang jag på B.M.C audio DAC1 PRE. Lånade hem den och hörde direkt att det var skillnad mot Hegeln. Ljudbilden var större på alla håll, instrumenten bättre separerade och klangen otäckt naturlig. Det finns en version som är en ren DAC och versionen jag har som har volymkontroll och några analoga ingångar. Skillnaden i pris är inte speciellt stor så jag ser ingen anledning att inte ta PRE-versionen. Jag kör den som försteg, har jämfört förstegsdelen mot ett annat kompetent försteg och hörde ingen skillnad.

Sök-funktionen på prisjakt verkar inte klara av namn som innehåller punkter så om man skriver B.M.C får man ingen träff.




Vad kör du med för transport före dacen?

#138

Postad 21 februari 2011 - 21:11

ENS
  • ENS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Vad kör du med för transport före dacen?


Jag har en dator med Ubuntu (linux) som jag har som musikserver. Ljudkortet är ett M-audio Audiophile 2496 och det skickar ljudet digitalt (coax) till DAC:en. Om jag skulle få för mig att spela en CD-skiva så använder jag DVD-spelaren som transport men det händer inte särskilt ofta.

#139

Postad 22 februari 2011 - 18:07

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Jag tänkte bidra med intryck från de DAC:ar jag har stött på.

Ägde först en DacMagic. Mycket välljud för priset.

När jag sedan skulle byta upp mig lånade jag hem en Benchmark DAC1 HDR. Hade tänkt köra den direkt mot slutsteget. Det blev en besvikelse, tyckte ljudet var platt, tråkigt och ljust. Lånade då istället hem en Hegel HD-10 och var fast direkt. Djup distinkt bas, detaljrik len diskant och en stor ljudbild.

Sedan sprang jag på B.M.C audio DAC1 PRE. Lånade hem den och hörde direkt att det var skillnad mot Hegeln. Ljudbilden var större på alla håll, instrumenten bättre separerade och klangen otäckt naturlig. Det finns en version som är en ren DAC och versionen jag har som har volymkontroll och några analoga ingångar. Skillnaden i pris är inte speciellt stor så jag ser ingen anledning att inte ta PRE-versionen. Jag kör den som försteg, har jämfört förstegsdelen mot ett annat kompetent försteg och hörde ingen skillnad.

Sök-funktionen på prisjakt verkar inte klara av namn som innehåller punkter så om man skriver B.M.C får man ingen träff.



Säkert riktigt gryma, men tyvärr överpris tycker jag.

Redigerat av Audio One, 22 februari 2011 - 18:08.


#140

Postad 23 februari 2011 - 07:37

ENS
  • ENS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Säkert riktigt gryma, men tyvärr överpris tycker jag.


Jo, det är inte gratis men PRE varianten ersätter ju både DAC och försteg.

Överpris anser jag inte att man kan säga om något man inte provat. Att de kan anses vara dyra köper jag men inte att de är överprissatta.

EDIT: Min tolkning av överpris är att en produkt har ett pris som är betydligt högre än motsvarande produkt med samma prestanda.

Redigerat av ENS, 23 februari 2011 - 13:46.


#141

Postad 23 februari 2011 - 19:42

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Intressant tråd då jag själv funderar på att köpa en extern DAC.

Till att börja med vill jag ha en DAC för att lyssna på Spotify med datorn kopplad mot min stereo. Men, nu har jag även börjat fundera på om man skulle köpa sig en bättre DAC och använda den med en bättre BD spelare typ Oppo för att ersätta min CD spelare?

Jag sitter idag med en Naim Nait 5i, en Naim CD5i och ett par Audiovector S3 Super, och frågan är om jag märker några större skillnader om jag byter ut CDn till en lösning med DAC och BD-spelare (behöver ändå köpa en sådan inom kort), vad tycker/tror ni?

#142

Postad 23 februari 2011 - 20:25

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Tror det minst kan bli lika bra om du köper en ok dac. Men låna hem och testa dacar det är viktigt att man får rätt ljud som passar en själv.

#143

Postad 23 februari 2011 - 23:00

ENS
  • ENS
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Håller med Audio One, det är alltid viktigt att testa. Jag tror säkert att du märker skillnad men frågan är om det blir bättre eller sämre;) CD5i ska ju vara en kompetent spelare.

#144

Postad 25 februari 2011 - 11:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Är det någon här som läst eller hört något om AUDIO-GD DAC 19 ?

Hade den hemma under gårdagen och blev faktiskt riktigt imponerad. Har ingen större erfarenheter av lösa DACar kan kanske tilläggas. Ljudet fick ett större djup och snärtighet. Kändes som om allt släppte! Helt plötsligt fick jag mer liv i anläggningen. Skulle vara intressant och höra om någon annan har erfareheter av denna?

Har ännu inte läst på om denna, men enligt rykten skall den hålla hög klass och slå många kända namn på fingrarna.

Redigerat av _Lucifer_, 25 februari 2011 - 11:30.


#145

Postad 25 februari 2011 - 17:22

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Till er som har Dacmagic och inte har förstärkare med balanserad ingång, vill jag ge ett tips att prova innan ni köper en annan dac.

Man kan använda den ena fasen på den balanserade utgången till en rca-ingång, på detta sätt går man förbi en op-förstärkare i Dacmagic och får ett klarare ljud med lite lenare diskant och som också är mer neutralt versus ordinarie rca-utgång.


Adaptrar inköpta, moddade och inkopplade. Kostade ju inte så mycket så det kan vara värt att testa. Utvärdering kommer senare.

#146

Postad 26 februari 2011 - 11:27

tonnyvertex
  • tonnyvertex
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tja allihopa, tänkte fråga om vilka om dem ( Hegel Hd10, Abrahamsen V6, MF m1, Moon 300d) passar bäst för min anledning som är: Audiovector S3 Super+ Primare I30+ QED X-TUBE 300+ som transporter har jag dator med windows 7 ultimate. Som player Foobar2000 1.1.2 wasapi plugin för Flac filer.+ Spotify
Mellan dator och av-förstärkare har jag supra Toslink,sedan bli mellan dator och dac så klart. ;)
Jag ska använda balanserad kabel ( viablue vs-n1) mellan dac och förstärkare.
Alla förslag är välkomna.

Mvh Tonny

#147

Postad 28 februari 2011 - 15:28

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Har beställt en Hegel HD2 som kommer att utvärderas

#148

Postad 28 februari 2011 - 16:25

lecristoph
  • lecristoph
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vill slå ännu ett slag för Musical Fidelity M1 som jag idag lånade hem. Den öppnade upp ljudbilden riktigt bra från mitt Presonus Audiobox jag kört med innan. Det var ingen "Wow!-känsla" när jag började lyssna, utan det som jag direkt reagerade på var den ganska så påtagliga diskanten som jag inte var van vid tidigare... Efter ett par timmars lyssning blev detta dock istället någonting positivt då jag insåg att "aha! Det är såhär mina ljudfiler SKA låta!". Vid A-B Lyssning märker jag direkt hur mycket mer fast basen låter och det har blivit mycket roligare att lyssna.

Jag har inte lyssnat på HD10 eller andra dacar i de högre prisklasserna, men M1 är definitivt en dac som är värd att kollas upp!

Redigerat av lecristoph, 28 februari 2011 - 16:26.


#149

Postad 01 mars 2011 - 09:47

Unregistered24ff7f2e
  • Unregistered24ff7f2e
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
kan man med mätningar se skillnader mellan olika DACar?

#150

Postad 01 mars 2011 - 09:52

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

kan man med mätningar se skillnader mellan olika DACar?

Japp.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.