Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 september 2010 - 19:49

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte höra om någon vet att detta går att lösa så även ps3 går att styra med iPhone/iPad? Fungerar det med harmony-adaptern? Hur är det med XBOX 360?
Vore underbart att få detta att fungera med all elektronik hemma!

Mvh RHellgren

Har själv ingen PS3:a men vad jag förstått så kör den med Bluetooth på 2,4GHz och kan inte styras med varken min RF-sändare eller en Logitech Hamony med RCE290 från Maximum/Digiality.

Dock tror jag att PS3:an även kan styras via TCP/IP (kanske t.o.m. över HTTP) och i så fall kan man använda t.ex. iRule eller liknande appar för att styra PS3 - dock skulle det i så fall också förvåna mig mycket om det inte redan fanns särskilda appar ägnade enbart åt att styra PS3. Kanske har PS3 även ett IR-öga....någon som vet hur det ligger till?

Bör tilläggas att denna tråd inte är tänkt att handla om Harmony.

Redigerat av Unregistered3fda627e, 28 september 2010 - 19:51.


#52

Postad 29 september 2010 - 08:36

Tommy_sydia
  • Tommy_sydia
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte höra om någon vet att detta går att lösa så även ps3 går att styra med iPhone/iPad? Fungerar det med harmony-adaptern? Hur är det med XBOX 360?
Vore underbart att få detta att fungera med all elektronik hemma!

Mvh RHellgren

Det går att styra PS3an via IR med hjälp av en enhet som gör om IR till USB. Det finns ett gäng enheter på marknaden och http://www.remotecentral.com/ har en lite info om dem.

Att styra PS3an över TCP/IP är konstigt nog inte möjligt annat än om man har en PSP.

/Tommy

#53

Postad 29 september 2010 - 09:00

RHellgren
  • RHellgren
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Det går att styra PS3an via IR med hjälp av en enhet som gör om IR till USB. Det finns ett gäng enheter på marknaden och http://www.remotecentral.com/ har en lite info om dem.

Att styra PS3an över TCP/IP är konstigt nog inte möjligt annat än om man har en PSP.

/Tommy


Hur ser själva programmeringen ut då? Finns det adaptrar som iRule stödjer?
Hittade Master_Daniel här på forumet (Tack för bra guide Daniel!) och tänkte om någon liknande skulle kunna göras fast med den här kombinationen? Vill inte diskutera harmony här (som sagt) så bortse från den delen.

Mvh RHellgren

Edit: Någon som testat XBOX 360 som kan uttala sig?

Redigerat av RHellgren, 29 september 2010 - 09:04.


#54

Postad 29 september 2010 - 18:28

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hur ser själva programmeringen ut då? Finns det adaptrar som iRule stödjer?
Hittade Master_Daniel här på forumet (Tack för bra guide Daniel!) och tänkte om någon liknande skulle kunna göras fast med den här kombinationen? Vill inte diskutera harmony här (som sagt) så bortse från den delen.

Mvh RHellgren

Edit: Någon som testat XBOX 360 som kan uttala sig?

Med iRule-appen görs programmeringen i ett webbprogram http://builder.iruleathome.com. Det hela är ganska enkelt och funkar så att man skapar en sida för t.ex. "Titta på DVD", sedan drag-och-släpper man knappar på sidan - på dessa knapppar drag-och-släpper man slutligen IR-kommandon. När man är klar och har sparat så synkar man från appen och saken är biff!

I buildern finns färdiga mallar att utgå ifrån och en hel del vanliga "devices" (AV-apparater) med tillhörande IR-koder i deras databas. Jag har tidigare postat en skärmdump från iRule-buildern.

Appen laddas ned gratis från AppStore och iRule-buildern finns med 14-dagar trial så det är bara att testa loss, det kan man göra även om man saknar iTach.

Har själv ingen XBOX 360 men väl en gammal XBOX och där fungerar det på ungefär samma sätt som Tommy berättade om angående PS3. Man pluggar in ett IR-öga i ett av handkontrollsuttagen (liten dongel som medföljde DVD-fjärrkontrollen).

Håller med, vi borde fixa ihop en guide för detta - jag har själv beskrivit förfarandet otaliga gånger :)

EDIT: Om du med "adaptrar" iRule menar IR-gateways som t.ex. iTach så har iRule i dagsläget endast stöd för produkter från Global Caché, varav iTach är en. Dock kan man lägga in HTTP-kommandon och liknande så att man egentligen kan skicka kommandon till vilken TCP/IP-ansluten gateway som helst. T.ex. kan man utnyttja detta för att styra sin HTPC och då med hjälp av det PC-program jag tidigare postat om i denna tråd. Man kan också bädda in webbsidor sina iRule-sidor och kan då styra alla prylar som har webbgränssnitt, däribland t.ex. SqueezeBox mfl.

Redigerat av Unregistered3fda627e, 30 september 2010 - 20:43.


#55

Postad 01 oktober 2010 - 23:45

gatica90
  • gatica90
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
väntar ivrigt på en utförlig Guide! :) just nu är varken pengarna eller tiden något problem. bara kunskapen...

#56

Postad 04 oktober 2010 - 15:56

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Någon som haft problem med synkningen av iRule? Jag får "wrong user credentials" när jag försöker synca min iPhone och iPad fast att det är exakt samma användaruppgifter jag använder på iRule Builder.

#57

Postad 04 oktober 2010 - 16:19

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

väntar ivrigt på en utförlig Guide! :lol: just nu är varken pengarna eller tiden något problem. bara kunskapen...


Hej,

Jobbar på en steg för steg guide som vi kommer att lägga upp på hemsidan så fort den är klar, med lite tur under veckan :lol:

/Pär

Någon som haft problem med synkningen av iRule? Jag får "wrong user credentials" när jag försöker synca min iPhone och iPad fast att det är exakt samma användaruppgifter jag använder på iRule Builder.


Hej,

Har inte haft detta problem däremot liknande med inloggningen till buildern. Skickade ett mail till supporten som löste det inom 10 minuter - trots att klockan var 4 på natten lokal tid i USA !

/Pär

#58

Postad 04 oktober 2010 - 17:13

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Någon som haft problem med synkningen av iRule? Jag får "wrong user credentials" när jag försöker synca min iPhone och iPad fast att det är exakt samma användaruppgifter jag använder på iRule Builder.



Lyckades lösa det själv, tror jag iaf. Jag testade att byta lösenord då jag hade ett "&" tecken i lösenordet som jag tänkte kanske ställde till det. Och det verkar vara boven i dramat för nu synkar den.

#59

Postad 04 oktober 2010 - 21:28

RHellgren
  • RHellgren
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Med iRule-appen görs programmeringen i ett webbprogram http://builder.iruleathome.com. Det hela är ganska enkelt och funkar så att man skapar en sida för t.ex. "Titta på DVD", sedan drag-och-släpper man knappar på sidan - på dessa knapppar drag-och-släpper man slutligen IR-kommandon. När man är klar och har sparat så synkar man från appen och saken är biff!

I buildern finns färdiga mallar att utgå ifrån och en hel del vanliga "devices" (AV-apparater) med tillhörande IR-koder i deras databas. Jag har tidigare postat en skärmdump från iRule-buildern.

Appen laddas ned gratis från AppStore och iRule-buildern finns med 14-dagar trial så det är bara att testa loss, det kan man göra även om man saknar iTach.

Har själv ingen XBOX 360 men väl en gammal XBOX och där fungerar det på ungefär samma sätt som Tommy berättade om angående PS3. Man pluggar in ett IR-öga i ett av handkontrollsuttagen (liten dongel som medföljde DVD-fjärrkontrollen).

Håller med, vi borde fixa ihop en guide för detta - jag har själv beskrivit förfarandet otaliga gånger :)

EDIT: Om du med "adaptrar" iRule menar IR-gateways som t.ex. iTach så har iRule i dagsläget endast stöd för produkter från Global Caché, varav iTach är en. Dock kan man lägga in HTTP-kommandon och liknande så att man egentligen kan skicka kommandon till vilken TCP/IP-ansluten gateway som helst. T.ex. kan man utnyttja detta för att styra sin HTPC och då med hjälp av det PC-program jag tidigare postat om i denna tråd. Man kan också bädda in webbsidor sina iRule-sidor och kan då styra alla prylar som har webbgränssnitt, däribland t.ex. SqueezeBox mfl.


Ledsen men hänger inte alls med i det du säger, har inte särskilt bra kunskaper inom området. :)

Grundfrågan är alltså om jag kan styra PS3/XBOX 360 via iPhone/iPad med den mjukvaran som diskuterats? Och därefter även vad som behövs i hårdvaruväg för att kunna genomföra detta?

Tack för tålamodet. :)
RHellgren

#60

Postad 05 oktober 2010 - 19:53

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Ledsen men hänger inte alls med i det du säger, har inte särskilt bra kunskaper inom området. :)

Grundfrågan är alltså om jag kan styra PS3/XBOX 360 via iPhone/iPad med den mjukvaran som diskuterats? Och därefter även vad som behövs i hårdvaruväg för att kunna genomföra detta?

Tack för tålamodet. :P
RHellgren

När det gäller PS3 så är svaret definitivt ja och att du behöver en IR-dongel som ansluts till ett USB-uttag på PS3.

Antar att man kan göra på samma sätt med XBOX 360 men vet ej med säkerhet, dock vet jag att funkar på detta sätt med gamla XBOX som ju har dylik IR-dongel som tillbehör i form av den sk DVD-fjärren.

#61

Postad 06 oktober 2010 - 13:52

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

När det gäller PS3 så är svaret definitivt ja och att du behöver en IR-dongel som ansluts till ett USB-uttag på PS3.

Antar att man kan göra på samma sätt med XBOX 360 men vet ej med säkerhet, dock vet jag att funkar på detta sätt med gamla XBOX som ju har dylik IR-dongel som tillbehör i form av den sk DVD-fjärren.


Jag styr min Xbox360 med Harmony One. Det finns inbyggd IR-mottagare i 360an. Vet inte om det är svar på frågorna.

#62

Postad 07 oktober 2010 - 15:42

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

väntar ivrigt på en utförlig Guide! :) just nu är varken pengarna eller tiden något problem. bara kunskapen...


Nu ligger den första steg för steg guiden uppe. Finns på vår webshop, under Global Caché. länk till pdf
Denna beskriver hur man skapar ett användargränssnitt med iRule.

Nästa guide kommer inom kort och den kommer att att beskriva hur man kopierar och sparar IR-koder, hur man skapar enheter i iRule samt hur man styr Nexa mfl.

/Pär

Redigerat av i-Home, 07 oktober 2010 - 15:43.


#63

Postad 08 oktober 2010 - 10:16

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Nu ligger den första steg för steg guiden uppe. Finns på vår webshop, under Global Caché. länk till pdf
Denna beskriver hur man skapar ett användargränssnitt med iRule.

Nästa guide kommer inom kort och den kommer att att beskriva hur man kopierar och sparar IR-koder, hur man skapar enheter i iRule samt hur man styr Nexa mfl.

/Pär


Och här kommer nästa guide som beskriver hur man kopierar IR-koder och lägger in dessa i iRule. Länk till pdf

Mycket nöje!

Redigerat av i-Home, 08 oktober 2010 - 10:16.


#64

Postad 08 oktober 2010 - 12:17

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Och här kommer nästa guide som beskriver hur man kopierar IR-koder och lägger in dessa i iRule. Länk till pdf

Mycket nöje!


Kan man lägga in flera IR-koder samtidigt i form av makro? Säg att du redan har en multifjärr med makrot "Titta på TV" där multifjärren slår på tv, startar reciever, rätt ingång på TV etc etc. Eller behöver man lägga in varje IR-kod för sig med originalfjärren?

Det står på er hemsida att iPad funkar först när iPad börjar säljas i sverige. Finns det iPad-app idag eller blir det iPhoneappen X2 så att säga?

Edit: ser nu att det finns en iRule HD i appstore.

Redigerat av Nerd, 08 oktober 2010 - 12:18.


#65

Postad 08 oktober 2010 - 12:36

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Kan man lägga in flera IR-koder samtidigt i form av makro? Säg att du redan har en multifjärr med makrot "Titta på TV" där multifjärren slår på tv, startar reciever, rätt ingång på TV etc etc. Eller behöver man lägga in varje IR-kod för sig med originalfjärren?

Det står på er hemsida att iPad funkar först när iPad börjar säljas i sverige. Finns det iPad-app idag eller blir det iPhoneappen X2 så att säga?

Edit: ser nu att det finns en iRule HD i appstore.


Hej,

För att skapa makron så måste Du lägga in varje kod för sig och sedan skapa makron med dessa koder.
Detta beror på att de makron som Du skickar från en multifjärr består av många olika koder som sänds i en bestämd ordning med ett bestämt tidsintervall mellan koderna.

IR-inläsningen iLearn och iTach mfl är sådan att den identifierar var en IR-kod börjar och slutar och kommer därför bara att kopiera den första koden i ett makro från Din multifjärr.

Det positiva är att när man har skapat enheter(devices) i iRule, eller om man använder sig av en färdig device, för respektive produkt så är det snabbt gjort att göra makron.

/Pär

Redigerat av i-Home, 08 oktober 2010 - 13:14.


#66

Postad 08 oktober 2010 - 14:48

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Här ska handlas.

Det vore grymt om man kunde ställa in så att allt slocknar automatiskt när iPaden går ur räckvidd för det trådlösa nätverket = man lämnar hemmet.

#67

Postad 08 oktober 2010 - 16:49

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Här ska handlas.

Det vore grymt om man kunde ställa in så att allt slocknar automatiskt när iPaden går ur räckvidd för det trådlösa nätverket = man lämnar hemmet.


Det går att göra men då behövs en annan app för det grafiska gränssnittet och en styrsystemscontroller. Med en sådan lösning kan man dessutom göra mycket mer som dynamiska makron, simulerad närvaro, access till huset via internet osv osv...
Prislappen blir ju klart lite högre dock ;)

/Pär

#68

Postad 08 oktober 2010 - 18:47

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag styr min Xbox360 med Harmony One. Det finns inbyggd IR-mottagare i 360an. Vet inte om det är svar på frågorna.

Det är svar i högsta grad, sammantaget har vi alltså man med iTach och iRule-appen kan styra:

1. PS3- med IR-dongel ansluten via USB
2. XBOX 360 direkt eftersom den har inbyggt IR-öga
3. XBOX med IR-dongel ansluten tilll ett av handkontrollsuttagen

#69

Postad 10 oktober 2010 - 15:49

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Jag är grymt nyfiken på detta men vet inte riktigt vad jag behöver :blush:

Jag vet att jag vill kunna styra: TV, inspelningsbar digitalbox, reciver, blu-ray men även lampor (Nexa)

Internet är via kabel = inget trådlöst.

jag har en Iphone men i övrigt vad behöver jag riktigt för hårdvara att kunna få mina det ovan att funka ?!

(iPhonen tänkte jag styr med internetdelning från bärbara datorn om det funkar)

Hjälp !!! :)

#70

Postad 10 oktober 2010 - 17:54

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jag är grymt nyfiken på detta men vet inte riktigt vad jag behöver :)

Jag vet att jag vill kunna styra: TV, inspelningsbar digitalbox, reciver, blu-ray men även lampor (Nexa)

Internet är via kabel = inget trådlöst.

jag har en Iphone men i övrigt vad behöver jag riktigt för hårdvara att kunna få mina det ovan att funka ?!

(iPhonen tänkte jag styr med internetdelning från bärbara datorn om det funkar)

Hjälp !!! :)


Hej,

Dont worry - hjälpen är nära :blush:

Först så behöver Du ett trådlöst nätverk, det behövs då Din iPhone kopplar upp sig mot iTach nätverksadapter.

Sedan behöver Du en eller två iTach IP2IR eller WF2IR, dessa är enheter som skickar IR till de enheter Du önskar styra, och så behöver Du en RF-sändare för att styra Dina Nexa enheter.

Sist men inte minst behöver Du också en lämplig App i Din iPhone, det finns några att välja på men iRule är nog den som presterar bäst i förhållande till kostnad. För att skapa det grafiska gränssnittet med iRule behöver Du en licens som kostar ca 370:-

Jag har lagt upp länkar till några steg för steg beskrivningar i denna tråd där Du kan se grunderna i hur man gör med iRule och fler beskrivingar kommer under veckan.

/Pär

#71

Postad 10 oktober 2010 - 18:04

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Hej,

Dont worry - hjälpen är nära :blush:

Först så behöver Du ett trådlöst nätverk, det behövs då Din iPhone kopplar upp sig mot iTach nätverksadapter.

Sedan behöver Du en eller två iTach IP2IR eller WF2IR, dessa är enheter som skickar IR till de enheter Du önskar styra, och så behöver Du en RF-sändare för att styra Dina Nexa enheter.

Sist men inte minst behöver Du också en lämplig App i Din iPhone, det finns några att välja på men iRule är nog den som presterar bäst i förhållande till kostnad. För att skapa det grafiska gränssnittet med iRule behöver Du en licens som kostar ca 370:-

Jag har lagt upp länkar till några steg för steg beskrivningar i denna tråd där Du kan se grunderna i hur man gör med iRule och fler beskrivingar kommer under veckan.

/Pär


Jaha så det är ett måste med trådlöst nätverk för att den ska funka ? :)

#72

Postad 10 oktober 2010 - 18:18

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jaha så det är ett måste med trådlöst nätverk för att den ska funka ? :)


Njae, det går att köra iPhone mot iTach WF2IR AdHoc, dvs Din iPhone kopplar upp sig direkt mot iTach, Ska göra ett test med det imorgon då jag är osäker på hur snabbt iPhone kopplar upp sig mot iTach i det läget, återkommer efter testet.

/Pär

Redigerat av i-Home, 10 oktober 2010 - 18:19.


#73

Postad 10 oktober 2010 - 22:14

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jag såg att iRule version 1.7 har släppts idag - någon som har hunnit testa den än?
Några stora nyheter i så fall?

#74

Postad 11 oktober 2010 - 08:39

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jag såg att iRule version 1.7 har släppts idag - någon som har hunnit testa den än?
Några stora nyheter i så fall?


Har använt 1.7 ett tag, stabil och väl fungerande. Nytt är bl.a. stöd för 3G, vet inte hur mycket nytta man kommer att ha av det, Wake on LAN vilket är bra om man vill starta en dator, och Gateway sync som är en bra funktion om man har fler enheter att styra från, i övrigt bugfixar.

/Pär

#75

Postad 11 oktober 2010 - 09:24

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Njae, det går att köra iPhone mot iTach WF2IR AdHoc, dvs Din iPhone kopplar upp sig direkt mot iTach, Ska göra ett test med det imorgon då jag är osäker på hur snabbt iPhone kopplar upp sig mot iTach i det läget, återkommer efter testet.

/Pär


Nu har jag testat och det fungerar utmärkt att ansluta iPhone/iPodtouch/iPad AdHoc till iTach WF2IR.

* Första anslutningen av iPad till WF2IR AdHoc tog ca 30-40 sekunder.
* Uppkoppling därefter ca 10 sekunder efter start av iPad.
* Anslutningen till WF2IR tar ca 2 sekunder när man startar iRule.

Så svaret är, nej det behövs inte något trådlöst nätverk för att styra det Du vill, det går bra med en WF2IR ansluten AdHoc till Din iPhone. (= Din iPhone ansluten trådlöst till WF2IR utan behov av trådlöst nätverk)

Det jag inte har koll på är hur iPhone hanterar uppkopplingen mot Internet om det finns en WiFi anslutning, dvs. vet inte om man kan vara ansluten till WF2IR AdHoc och samtidigt surfa via 3G.

/Pär

Redigerat av i-Home, 11 oktober 2010 - 14:07.


#76

Postad 18 oktober 2010 - 16:58

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Nu vet inte jag om jag förstått detta rätt så jag slänger in några frågor.

1a. Man kan alltså programmera som så att man skickar ut flera ir-kommandon vid samma knapptryckning, med en liten delay emellan? Det innebär alltså att jag kan skicka ut en 1 och en 5 och en 4 till min digitalbox genom endast EN knapptryckning?

1b. Då kommer givetvis en följdfråga, kan man lägga in egendesignade knappar? Alltså exempelvis en tv-kanal logga?

1c. Och då kommer en fråga till, hela ideen ovan är att lägga in alla tv-kanal loggor, och simpelt trycka på den kanal man vill titta på, men då kommer vi till ett problem, man får ju inte plats med 30 knappar på min lilla iphone skärm, finns det någon smart lösning för att få "flera sidor" scrolla? knapp för "nästa sida"? eller hur fungerar det?

2. Kostar det någonting att få funktionen för att "spela in" ir-kommandon från en befintlig kontroll utöver själva IP2IR modulen?

3. Måste man ha en dator igång för att detta ska fungera? Eller sparar man sina inställningar över nätet?

4. Kan man sätta lösenord på vissa valda delar i irule?

#77

Postad 18 oktober 2010 - 17:54

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Nu vet inte jag om jag förstått detta rätt så jag slänger in några frågor.

1a. Man kan alltså programmera som så att man skickar ut flera ir-kommandon vid samma knapptryckning, med en liten delay emellan? Det innebär alltså att jag kan skicka ut en 1 och en 5 och en 4 till min digitalbox genom endast EN knapptryckning?

1b. Då kommer givetvis en följdfråga, kan man lägga in egendesignade knappar? Alltså exempelvis en tv-kanal logga?

1c. Och då kommer en fråga till, hela ideen ovan är att lägga in alla tv-kanal loggor, och simpelt trycka på den kanal man vill titta på, men då kommer vi till ett problem, man får ju inte plats med 30 knappar på min lilla iphone skärm, finns det någon smart lösning för att få "flera sidor" scrolla? knapp för "nästa sida"? eller hur fungerar det?

2. Kostar det någonting att få funktionen för att "spela in" ir-kommandon från en befintlig kontroll utöver själva IP2IR modulen?

3. Måste man ha en dator igång för att detta ska fungera? Eller sparar man sina inställningar över nätet?

4. Kan man sätta lösenord på vissa valda delar i irule?


Hej,

1a. Ja, helt rätt.
1b. Ja, det går utmärkt.
1c. Ja, det går att definiera flera sidor som går att bläddra med gester och med länkar definierade i knappar.
2. IR-mottagare för inlärning är inbyggd i alla iTach enheter, programvaran för att använda IR-mottagaren finns på Global Caché:s hemsida.
3. Nej, man behöver inte ha någon dator igång. Program och layout ligger i Din iPhone.
4. Nej, inte som jag känner till.

Vi har lagt upp lite "how to", bilder och konfigurationsexempel i vår shop under Global Caché
/Pär

Redigerat av i-Home, 18 oktober 2010 - 17:59.


#78

Postad 22 oktober 2010 - 16:59

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Finns det något liknande program eller hemsida eller något för oss med Mac att få reda på HEX koderna till t ex BD-spelarn osv då iLearn bara funkar på PC :)

#79

Postad 22 oktober 2010 - 22:16

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Finns det något liknande program eller hemsida eller något för oss med Mac att få reda på HEX koderna till t ex BD-spelarn osv då iLearn bara funkar på PC :)


Oj,

Det här måste vi ta tag i!! Har inte reflekterat över att iLearn bara finns för PC B)

På www.remotecentral.com finns koder i HEX format till många enheter, de koder Du behöver kanske finns där. Om inte, skicka gärna ett mail på adressen som finns i vår webbshop så ska vi försöka hjälpa till!

/Pär

#80

Postad 23 oktober 2010 - 09:02

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Hittade denna tråd igår kbäll och fann den väldigt intressant, då man redan har 2ipod touch och en Iphone redan, samt en ipad inplanerad för köp.

Men jag har lite frågor.

1. Flera av mina enheter har redan nätverksanslutning och jag kan styra dem med olika appar från apple. ex Denon, Dreambox, Plex. finns det nått verktyg/app som ser vad den skickar för http kommandon som gör att den utför en funktion ifrån dessa appar, så man kan få in det och på så sätt lära iRule. Eller hur funkar det?

2. En annan fundering är ifall man via iRule kan få bort tvånget att man måste svepa med fingret för att låsa upp touch skärmen på Ipod, Iphone (Vet inte ifall ipad har likadan funktion)Skulle vara fruktansvärt irriterande om man var tvungen att göra det varje gång man la ifrån sig kontrollen i några minuter och sedan för att ex pausa filmen måste för trycka på Home knappen och sedan svepa med fingret.

3. Fungerar det med att dubbelkommunikation med enheterna som är nätverksanslutna? Ex. se vilken volymstyrka recievern är inställd på i själva iRule

4. Till sist. Jag kör med squeezebox mycket och det via Ipeng appen. Kan man integrera den på nått sätt i iRule så man får upp spelande låt, låt lista omslag osv i iRule utan att vara tvungen att gå ur det och hoppa in i Ipeng?

Funkar allt detta, så är jag hemma direkt med mitt projekt

#81

Postad 24 oktober 2010 - 14:22

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Jag löste problemet med Nexa styrningen så det var inget :)

Redigerat av Unregistered03303df7, 24 oktober 2010 - 14:58.


#82

Postad 25 oktober 2010 - 12:50

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hittade denna tråd igår kbäll och fann den väldigt intressant, då man redan har 2ipod touch och en Iphone redan, samt en ipad inplanerad för köp.

Men jag har lite frågor.

1. Flera av mina enheter har redan nätverksanslutning och jag kan styra dem med olika appar från apple. ex Denon, Dreambox, Plex. finns det nått verktyg/app som ser vad den skickar för http kommandon som gör att den utför en funktion ifrån dessa appar, så man kan få in det och på så sätt lära iRule. Eller hur funkar det?

2. En annan fundering är ifall man via iRule kan få bort tvånget att man måste svepa med fingret för att låsa upp touch skärmen på Ipod, Iphone (Vet inte ifall ipad har likadan funktion)Skulle vara fruktansvärt irriterande om man var tvungen att göra det varje gång man la ifrån sig kontrollen i några minuter och sedan för att ex pausa filmen måste för trycka på Home knappen och sedan svepa med fingret.

3. Fungerar det med att dubbelkommunikation med enheterna som är nätverksanslutna? Ex. se vilken volymstyrka recievern är inställd på i själva iRule

4. Till sist. Jag kör med squeezebox mycket och det via Ipeng appen. Kan man integrera den på nått sätt i iRule så man får upp spelande låt, låt lista omslag osv i iRule utan att vara tvungen att gå ur det och hoppa in i Ipeng?

Funkar allt detta, så är jag hemma direkt med mitt projekt


Hej,

Här kommer så svar på Dina frågor;

1. Det finns inget verktyg så att Du kan se vad Dina appar skickar för kommandon över HTTP, men det bör finnas protokoll som dels beskriver de kommandon Du behöver samt dels innehåller information om portar mm tillgängliga från respektive leverantör.

2. I iRule finns en funktion som förhindrar att iPod/iPad/iPhone låses, skärmen är då aktiv hela tiden.

3. Nej, dubbelriktad kommunikation för att visa status och feedback från anslutna enheter fungerar inte i nuvarande version av iRule (1.7), det skall vara på "G" men jag vet inte när det är klart.

4. Nej, iRule kan endast öppna externa websidor i appen.

Det finns en annan app (från Command Fusion) som stöder dubbelriktad kommunikation som skulle kunna lösa det Du beskriver men det krävs en hel del programmering.

/Pär

#83

Postad 25 oktober 2010 - 14:50

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Har några frågor om IRule Builder som någon kanske vet svaret på:

1. Kan man skriva text i iRule builder programmet eller måste man göra en egen knapp eller liknande för sånt ?
2. Jag hittar ingen "text tv" knapp till min Samsung tv, jag gissar att det är ganska svenskt? men om någon har en sån kod över så vill jag gärna ha ;)
3. Behöver tips på vart man kan hitta massa fler "knappar" än dem som finns i programmet ?

#84

Postad 25 oktober 2010 - 15:00

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

4. Till sist. Jag kör med squeezebox mycket och det via Ipeng appen. Kan man integrera den på nått sätt i iRule så man får upp spelande låt, låt lista omslag osv i iRule utan att vara tvungen att gå ur det och hoppa in i Ipeng?

Samma här, SqueezeCenter har en del http-kommandon man kan använda ifrån iRule. T.ex. är adressen till omslagsbilden för aktuell låt som spelas i en viss spelare:

<ip-nummer>:9000/music/current/cover.jpg?player=<player-id>

Byt ut ip-nummer och player-id mot dina egna värden. Bifogad bild visar hur det blir i iRule, jag lade ut lite knappar också mest på skoj men jag antar att det finns motsvarande http-kommandon i SqueezeCenter så om man lägger lite tid på det så kan man nog få ihop en rätt bra SqueezeBox-sida i iRule.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bild.PNG   216,57K   7 Antal nerladdningar


#85

Postad 25 oktober 2010 - 16:57

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Har några frågor om IRule Builder som någon kanske vet svaret på:

1. Kan man skriva text i iRule builder programmet eller måste man göra en egen knapp eller liknande för sånt ?
2. Jag hittar ingen "text tv" knapp till min Samsung tv, jag gissar att det är ganska svenskt? men om någon har en sån kod över så vill jag gärna ha ;)
3. Behöver tips på vart man kan hitta massa fler "knappar" än dem som finns i programmet ?


1. Se på iRule Tutorial p 6 - Link & Labels, Du får lägga till en Label.

/Pär

#86

Postad 25 oktober 2010 - 17:53

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Har några frågor om IRule Builder som någon kanske vet svaret på:

1. Kan man skriva text i iRule builder programmet eller måste man göra en egen knapp eller liknande för sånt ?

2. Jag hittar ingen "text tv" knapp till min Samsung tv, jag gissar att det är ganska svenskt? men om någon har en sån kod över så vill jag gärna ha :)
3. Behöver tips på vart man kan hitta massa fler "knappar" än dem som finns i programmet ?


Perfekt Pär tackar ! ;)

#87

Postad 25 oktober 2010 - 18:58

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Har några frågor om IRule Builder som någon kanske vet svaret på:

1. Kan man skriva text i iRule builder programmet eller måste man göra en egen knapp eller liknande för sånt ?
2. Jag hittar ingen "text tv" knapp till min Samsung tv, jag gissar att det är ganska svenskt? men om någon har en sån kod över så vill jag gärna ha :)
3. Behöver tips på vart man kan hitta massa fler "knappar" än dem som finns i programmet ?


3. Det finns rätt så många program på nätet i vilka det går att skapa knappar med text i direkt i webläsare, Glassy Buttons är ett sådant.
Ett program som kan köras i trial version (åtminstone var det så tidigare) är Crystal Button, tyvärr bara för PC ;)

/Pär

#88

Postad 27 oktober 2010 - 22:09

gatica90
  • gatica90
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
tjena. jag får det inte till att funka. kan man avända MAC till att sätta i gång itach:n? inga prgoram värkar funka. så som iLeran eller iConvert

"Getting Started: Initially, your iTach WiFi is an unsecured adhoc device that is discoverable by any WiFi network enabled Windows PC"

hu gör jag om jag bara har mac då?

men tack sydia för era tutorials! men ett lite utförligare skulle vara snäll om ni skrev. skriv som om ni skrev till helt okunniga människor (så som jag själv)

" Ge enheten en IP-adress för Ditt nätverk, fyll i uppgifter om gateway, DNS och SSID. Välj ”Infrastructure” och därefter aktuella säkerhetsinställningar.
Obs. Vi har erfarit att iTach WiFi enheter inte alltid fungerar med WEP-kryptering och äldre accesspunkter, vi rekommenderar WPA2. Var mycket noga med att ange korrekt SSID, i annat fall kommer enheten inte att fungera."

vart får jag tag i alla dessa uppgifter????

#89

Postad 28 oktober 2010 - 12:32

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

tjena. jag får det inte till att funka. kan man avända MAC till att sätta i gång itach:n? inga prgoram värkar funka. så som iLeran eller iConvert

"Getting Started: Initially, your iTach WiFi is an unsecured adhoc device that is discoverable by any WiFi network enabled Windows PC"

hu gör jag om jag bara har mac då?

men tack sydia för era tutorials! men ett lite utförligare skulle vara snäll om ni skrev. skriv som om ni skrev till helt okunniga människor (så som jag själv)

" Ge enheten en IP-adress för Ditt nätverk, fyll i uppgifter om gateway, DNS och SSID. Välj ”Infrastructure” och därefter aktuella säkerhetsinställningar.
Obs. Vi har erfarit att iTach WiFi enheter inte alltid fungerar med WEP-kryptering och äldre accesspunkter, vi rekommenderar WPA2. Var mycket noga med att ange korrekt SSID, i annat fall kommer enheten inte att fungera."

vart får jag tag i alla dessa uppgifter????


Hej,

Inte bra att att Du har problem med konfiguration :)
Skicka ett mail till oss så ska vi försöka hjälpa Dig igång med Din iTach så snabbt som möjligt, adressen finns i Webshoppen!

/Pär

#90

Postad 28 oktober 2010 - 13:16

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Hej,

Här kommer så svar på Dina frågor;

1. Det finns inget verktyg så att Du kan se vad Dina appar skickar för kommandon över HTTP, men det bör finnas protokoll som dels beskriver de kommandon Du behöver samt dels innehåller information om portar mm tillgängliga från respektive leverantör.

2. I iRule finns en funktion som förhindrar att iPod/iPad/iPhone låses, skärmen är då aktiv hela tiden.

3. Nej, dubbelriktad kommunikation för att visa status och feedback från anslutna enheter fungerar inte i nuvarande version av iRule (1.7), det skall vara på "G" men jag vet inte när det är klart.

4. Nej, iRule kan endast öppna externa websidor i appen.

Det finns en annan app (från Command Fusion) som stöder dubbelriktad kommunikation som skulle kunna lösa det Du beskriver men det krävs en hel del programmering.

/Pär


Tack Pär. Kanon. Ska verkligen ha detta med mig i åtanken för planeringen här framöver

Samma här, SqueezeCenter har en del http-kommandon man kan använda ifrån iRule. T.ex. är adressen till omslagsbilden för aktuell låt som spelas i en viss spelare:

<ip-nummer>:9000/music/current/cover.jpg?player=<player-id>

Byt ut ip-nummer och player-id mot dina egna värden. Bifogad bild visar hur det blir i iRule, jag lade ut lite knappar också mest på skoj men jag antar att det finns motsvarande http-kommandon i SqueezeCenter så om man lägger lite tid på det så kan man nog få ihop en rätt bra SqueezeBox-sida i iRule.


Detta var ju precis det jag behövde. Squeezeboxen dominerar ju användandet efter Fotbollen på Tv:n. Vart hittade du vilka "adresser" man skall använda sig utav för att få en länk till en funktion så som du gjort med omslagen?

#91

Postad 28 oktober 2010 - 14:18

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Någonstans i webbgränssnittet för Squeezebox Server, kan inte längre hitta det eftersom det ser annorlunda ut efter en fw-uppgradering av min NAS. Såg förresten att man släppt en Spotify-klient till Squeezebox nu, fast dock bara till PC-versionen ännu så länge :-(

#92

Postad 28 oktober 2010 - 14:18

sirphuzz
  • sirphuzz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

Lite sugen att sätta mig in idet här lite djupare. JAg har dock inte valt vilket protokoll (NEXA, Z-Wave, Zig-Bee, X10) jag ska använda i huset än, så jag undrar om iTach:en endast stöder NEXA brytare, eller finns det andra RF-sändare som skickar på tex z-Wave bandet?

#93

Postad 28 oktober 2010 - 15:53

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej,

Lite sugen att sätta mig in idet här lite djupare. JAg har dock inte valt vilket protokoll (NEXA, Z-Wave, Zig-Bee, X10) jag ska använda i huset än, så jag undrar om iTach:en endast stöder NEXA brytare, eller finns det andra RF-sändare som skickar på tex z-Wave bandet?


Hej,

Skoj att Du är intresserad :P
Ett litet förtydligande som kanske hjälper Dig i Dina funderingar är att iTach i sig inte har något eget stöd för NEXA, detta ligger helt i de koder som skickas ut via IR-port till en RF-sändare för 433 MHz.

Vi har hitintills inte tittat på andra protokoll och produkter men det finns med på vår "to do list".

/Pär

#94

Postad 28 oktober 2010 - 19:50

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
SydiaPer

Egentligen hör det inte hit egentligen, men vet du om det finns nån omvandlare för 900Mhz till 433MHz

#95

Postad 28 oktober 2010 - 21:37

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

SydiaPer

Egentligen hör det inte hit egentligen, men vet du om det finns nån omvandlare för 900Mhz till 433MHz


Hej,

Jo det var lite o.t. kanske :P Nej, tyvärr inte.
Men nyfiken som jag är så måste jag ju fråga vad Du har tänkt Dig att göra? Vi kanske kan hjälpa till på något sätt??

/Pär

#96

Postad 28 oktober 2010 - 21:44

sirphuzz
  • sirphuzz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej,

Skoj att Du är intresserad :P
Ett litet förtydligande som kanske hjälper Dig i Dina funderingar är att iTach i sig inte har något eget stöd för NEXA, detta ligger helt i de koder som skickas ut via IR-port till en RF-sändare för 433 MHz.

Vi har hitintills inte tittat på andra protokoll och produkter men det finns med på vår "to do list".

/Pär


Jo, det förstår jag. Men då NEXA (och Waveman och PROOVE?) också ligger på 433MHz borde ju de också "stödjas", eller "fungera".

Z-Wave kör ju på 800 någonting MHz, och jag såg på NEXA:s hemsida att de har en PRO serie som också kör 868MHz. Vet du om det finns några "omkopplare" mot dessa frekvenser?

Tack för svar!

#97

Postad 29 oktober 2010 - 07:50

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Jo, det förstår jag. Men då NEXA (och Waveman och PROOVE?) också ligger på 433MHz borde ju de också "stödjas", eller "fungera".

Z-Wave kör ju på 800 någonting MHz, och jag såg på NEXA:s hemsida att de har en PRO serie som också kör 868MHz. Vet du om det finns några "omkopplare" mot dessa frekvenser?

Tack för svar!


Hej,

Nej, finns inga "omkopplare".

Vi har gjort tester med sändare för 868 MHz och NexaPro vilket fungerar bra.
Z-Wave nyttjar 868.42MHz i Europa vilket gör att vi - i princip - borde kunna hantera denna kommunikation med iTach.
Skriver "i princip" då det är fler parametrar att ta hänsyn till som protokoll mm. men med lite tid, google och några enheter på bänken så torde det kunna gå att lösa att skicka kommandon, men då Z-Wave arbetar med dubbelriktad kommunikation är iTach xx2IR kanske inte helt rätt då denna inte kan ta emot svar från Z-Wave enheter.

/Pär

Redigerat av i-Home, 29 oktober 2010 - 08:39.


#98

Postad 29 oktober 2010 - 09:02

sirphuzz
  • sirphuzz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej,

Nej, finns inga "omkopplare".

Vi har gjort tester med sändare för 868 MHz och NexaPro vilket fungerar bra.
Z-Wave nyttjar 868.42MHz i Europa vilket gör att vi - i princip - borde kunna hantera denna kommunikation med iTach.
Skriver "i princip" då det är fler parametrar att ta hänsyn till som protokoll mm. men med lite tid, google och några enheter på bänken så torde det kunna gå att lösa att skicka kommandon, men då Z-Wave arbetar med dubbelriktad kommunikation är iTach xx2IR kanske inte helt rätt då denna inte kan ta emot svar från Z-Wave enheter.

/Pär


Okej, jag förstår. Då försvinner ju lite av tanken med Z-Wave och den dubbelriktade kommunikationen. Men såklart det är ju bra om man redan har ett befintligt Z-Wave som man behöver komplettera.

För min del blir det nog NEXA, Tellstick och iTach. Jag har inte obegränsad ekonomi, har ingen lust att riva upp hela huset för att dra nya ledningar, och är väldigt sugen på att få mitt iPad-gränssnitt att se ut som jag vill ha det.

Tror ni att jag lyckas?

En sak ja glåg och funderade på igårkväll var att i iPad-programmet kunna lägga in en "slide"-control för styrning av dimmrar, det borde väl inte vara omöjligt? Är Tellstick och Nexa tillräckligt snabbt på att svara för att det ska upplevas som att man dimrar i realtid, eller tror ni att det kommer bli ett lagg som känns lite B?

#99

Postad 29 oktober 2010 - 14:37

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Om du håller dig till Nexa o iTach så kommer du garanterat att lyckas.

Zwave blir meningslöst med iTach eftersom du ju inte får 2-vägskomm.

Förstår inte vad du skall med Tellstick till, det finns ju rf-sändare som du kan plugga direkt in i iTach och slipper gå via dator eller Dovado.

Sliders kanske inte laggar men kommer garanterat att spåra ur med 1-vägskomm så glöm det med Nexa och iTach är mitt råd.

#100

Postad 29 oktober 2010 - 19:43

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Någon som vet något program till Mac man kan använda för att öpnna .pcf och .ncf filer då jag behöver koderna från dem ???? :)

Det är b la denna fil jag behöver få ut Hex koderna ifrån: remotecentral.com

Redigerat av Unregistered03303df7, 29 oktober 2010 - 19:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.