Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna video från iPhone till dvd, hur?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2015 - 10:59

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Försöker hjälpa en vän med detta och vad jag fattat så är det inte helt enkelt. Någon som brukar göra det och har något bra tips?

Alltså videoklipp som man spelat in med sin iPhone, bränna ut dom på en dvd som kan spelas i en vanlig dvd spelare.

#2

Postad 09 november 2015 - 11:05

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
http://www.wirelesst...-windows-7.html

Du behöver förstås inte betal-appen för att få över filmen.

eller https://discussions..../thread/3207982

Redigerat av frollic, 09 november 2015 - 11:08.


#3

Postad 09 november 2015 - 18:03

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Kollat lite snabbt men förstår inte riktigt. Behöver man "wireless transfer" appen även om filerna redan finns på datorn?
Det är ju liksom inget problem att få dom dit med USB-lightning kabeln.

#4

Postad 09 november 2015 - 18:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kollat lite snabbt men förstår inte riktigt. Behöver man "wireless transfer" appen även om filerna redan finns på datorn?

Vad skrev jag ?

#5

Postad 10 november 2015 - 07:45

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

På senare iPhone funkar det väl med att använda Bluetooth för att skicka filer till sin dator, eller hur, frollic ?!

(Har upptäckt att det inte funkar med en gammal iPhone4, när jag skulle visa en dam hur man överför bilder ...)

 

Alltså kan man få över filmerna med Bluetooth till datorn, och har inte datorn Bluetooth inbyggt så fixar man en Bluetooth-USB-sticka.

 

Eller så mailar man filmen till sig själv på Gmail, där man kan skicka mail på upp till 25Mb, men räcker inte det så använder man då Google Drive istället (med samma konto som Gmail), där man kan ladda upp åtskilliga Gb.

 

 

TÄNK vad enkelt detta hade varit om mattiask's vän hade haft en Androidmobil istället ...  ;)



#6

Postad 10 november 2015 - 07:51

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Har du en Windowsburk så kan du väl hämta filmen direkt genom utforskaren? Har för mig att jag har gjort det någon gång.

Annars är ju valfri molntjänst ganska smidigt



#7

Postad 28 november 2015 - 21:38

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Har testat med programmet som konverterar i frollics länk men utan framgång. Någon som har någon annan metod som fungerar?

#8

Postad 28 november 2015 - 22:19

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Har testat med programmet som konverterar i frollics länk men utan framgång. Någon som har någon annan metod som fungerar?

 

VAD är det du ska ha hjälp med nu då?

 

Har du alltså fått över filmerna till en dator?

 

Och isf vilken dator då, dvs vilket OS, Win7/8.0/8.1/10, eller Apple OS?

 

Vad är det för EXTension på filmfilerna?  Dvs vad slutar filnamnet på?



#9

Postad 29 november 2015 - 00:31

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ja alltså jag har testat med filmer inspelade på min förra iPhone 5 som jag fört över till en pc, en gammal en med Windows Vista. Filerna heter "IMG_XXXX.mov".

Ja alltså jag vill bränna ut dom på dvd så att dom går att spela upp på vilken vanlig dvdspelare som helst.

Redigerat av mattiask, 29 november 2015 - 00:37.


#10

Postad 29 november 2015 - 07:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Jo, vi vet vad du vill göra, frågan är var det är du inte lyckad med ?

Redigerat av frollic, 29 november 2015 - 07:50.


#11

Postad 29 november 2015 - 08:27

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ok, om det är en *.MOV film i en Vista-dator så testa först att spela upp den med Windows MediaPlayer och med Windows Movie Maker.

 

Går det så är det bara att leta efter alternativ i menyerna på de programmen för att Bränna Film, OBS - Bränna FILM, så du istället inte råkar göra en DATA-DVD, som iofs också oftast går att spela upp på en DVD-spelare, men ändå inte är samma sak som en FILM-DVD är.

 

Oftast kan man nog i Utforskaren/Explorer Högerklicka på *.MOV filen och sen välja "Skicka Till", och då välja just DVD-enheten.

Sen i DVD-enheten väljer man då Bränn Film, eller vad det kan tänkas stå i Menyen längst upp i Explorer på gamla Vista.

 

Skaffa en DVD-RW, dvs en Återskrivbar Skiva, så du slipper slösa bort DVDer på felaktiga bränningar när du testar, en RW går att radera igen.

 

 

Hittade ett gratis prg du kan testa, är kanske enklare än Wins egna: http://www.bosseweb.se/dvd-flick/  Använd länken för att gå till dess hemsida.


Redigerat av Kung Nu, 29 november 2015 - 08:32.


#12

Postad 29 november 2015 - 09:31

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
När jag gjorde helt enligt instruktionen i länken så fick jag upp filerna på min blu-ray spelare men dom gick inte att spela upp. Men då kanske problemet var att den var bränd som data, fast jag gick igenom inställningar men kanske missade det då. När jag valde att konvertera till DVD PAL så går dom inte ens att se i Windows Media spelare.

Tack Kung Nu, ska testa det.

Redigerat av mattiask, 29 november 2015 - 09:32.


#13

Postad 07 december 2015 - 00:45

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
DVD Flick fixade det enkelt! :-)

Tusen Tack för tipset!

#14

Postad 07 december 2015 - 10:42

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

DVD Flick fixade det enkelt! :-)

Tusen Tack för tipset!

 

You're Welcome!   :lol:



#15

Postad 09 december 2015 - 22:33

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Men nu har jag ett annat bekymmer. Kompisen ska ge dessa filmer som julklapp åt några släktingar, det är filmer med barnen och sånt. Så hon hade behövt några kopior av varje. Men med DVD Flick så lyckas jag inte bränna samma projekt flera gånger, utan den vill encoda alltihop om igen för varje bränning. Det känns ju meningslöst och tar en massa tid. Går det att göra kopior bara på filmerna på något sätt?

#16

Postad 10 december 2015 - 06:42

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Men nu har jag ett annat bekymmer. Kompisen ska ge dessa filmer som julklapp åt några släktingar, det är filmer med barnen och sånt. Så hon hade behövt några kopior av varje. Men med DVD Flick så lyckas jag inte bränna samma projekt flera gånger, utan den vill encoda alltihop om igen för varje bränning. Det känns ju meningslöst och tar en massa tid. Går det att göra kopior bara på filmerna på något sätt?

 

Man måste väl Spara Projektet, annars kodar den nog om det var gång, men men, testa ImgBurn istället.

 

http://www.imgburn.com/

 

Den kan göra kopior, möjligen måste du först skapa en .ISO fil av DVDn, men jag tror den gör kopior på stört direkt från DVDn.

 

 

Annars kan du ju bli lite modern, och tjacka ett gäng billiga små USB-stickor att kopiera MOV-filen till, så är problemet löst ...  ;)


Redigerat av Kung Nu, 10 december 2015 - 07:05.


#17

Postad 10 december 2015 - 10:35

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Har sparat det men den vill ändå köra sin encoding igen när man väljer "Create DVD".

Som sagt så är det vännen som vill ge bort filmerna på dvd åt bl.a farmor, jag har föreslagit modernare lösningar. :)

Ska testa imgburn.

Redigerat av mattiask, 10 december 2015 - 10:38.


#18

Postad 10 december 2015 - 13:57

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Som sagt så är det vännen som vill ge bort filmerna på dvd åt bl.a farmor, jag har föreslagit modernare lösningar. :)
 

 

Finns ju en uppsjö av prg som kan konvertera .MOV till andra format (MKV, MPG, AVI, MP4, osv osv osv), så kan du ju slänga på samma Film i typ 5-10 olika format på samma USB-Sticka, så funkar garanterat NÅT av alla format att spela upp på en vanlig DVD- eller Blurayspelare (som båda delarna oftast har USB-uttag) eller t.o.m. direkt på en modern Tv, för de Tv som har USB funkar det ju att spela UPP med, ibland kan man även koppla in en USB-Hårddisk och spela in direkt från en modern Tv.

 

Alla bränna DVD är lite ute, minst sagt   :rolleyes: , och onödigt krångligt numera. 


Redigerat av Kung Nu, 10 december 2015 - 14:29.


#19

Postad 10 december 2015 - 18:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Men nu har ju det problemet löst sig, ditt tips med DVD Flick fungerade ju så det problemet är löst. Nu var frågan att enkelt göra flera kopior. Och nu är det oxå löst med imgburn. Så nu kan tråden stängas eller falla i glömska. ;)
Sen huruvida det är mega ute att vilja få ut dom på dvd är ju helt oväsentligt. Nu hade jag fått frågan av en av mina bästa vänner om jag kan hjälpa henne med det och då försöker jag göra det. Än hur tekniknörd man är själv så kan man inte alltid försöka kränga på det på andra. Nu ville hon tex att farmor ska få filmerna med barnbarnen på dvd, det är väl inte så väldigt konstigt?

Tack för hjälpen och God Jul! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.