Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var sätter man absorbenten på väggen

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 november 2015 - 15:45

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit så långt att jag köpt grejer för att bygga lite absorbenter,dessa kommer bli

1200x600 bakvägen där är inga problem där sätter jag dom vid soffkantens slut,men på sidovägarna ska dom vare nere mitten eller så högt som möjligt eller spelar det ingen roll tacksam för svar om någon vet.



#2

Postad 28 november 2015 - 16:17

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Normalt sätter man dom vid första reflexen. . . sätt dig där du brukar sitta, sen ber du någon gå med en spegel längst väggarna......där du ser högtalaren i spegeln brukar vara ett bra ställe att akustikbehandla ( sätt gärna en där du ser varje högtalare ) ..först kommer du ju se L om du har spegeln på Vänster vägg...fortsätter du fram med spegeln kommer du sen se C o tillslut R


Redigerat av Jolt, 28 november 2015 - 16:18.


#3

Postad 28 november 2015 - 16:34

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Nu fattar jag inte riktig jag har kollat med spegel kommer ungefär mitt på sido väggarna,men jag menade ska jag sätta absorbenten vid golvet eller högre upp på väggen  tänkte sätta den 1200x600 alltså 1200 uppåt



#4

Postad 28 november 2015 - 17:14

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Om du ser i mitt galleri så har jag mina så diskanten träffar absorbenterna ( tavlorna från "dollhouse" o "firefly" är absorbenter ) ca 1/3 upp. .men det va mest för att det blev snyggast. . . .sätt dom så mitten på absorbenten är i höjd med diskanterna.

 

Sen beror det på vad du vill åstadkomma. ..dämpa efterklang, bas o vilka frekvenser du vill påverka



#5

Postad 28 november 2015 - 17:20

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ok nu e jag med tack för bra svar



#6

Postad 04 december 2015 - 17:52

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Tänkte bara berätta för alla som funderar på att sätta upp absorbenter gör de på en gång,har fått upp mina på bakväggen nu trodde nog att de skulle bli bättre men inte sån här skillnad nu funkar subben på ett helt annat sätt.Bara fortsätta



#7

Postad 22 februari 2016 - 11:23

Unregisteredaf4b2de9
  • Unregisteredaf4b2de9
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tänkte bara berätta för alla som funderar på att sätta upp absorbenter gör de på en gång,har fått upp mina på bakväggen nu trodde nog att de skulle bli bättre men inte sån här skillnad nu funkar subben på ett helt annat sätt.Bara fortsätta

 

Menar du bakom högtalarna eller lyssningspositionen? Kul att det blev sån skillnad. Har själv påbörjat projekt akustik i vardagsrummet!



#8

Postad 05 mars 2016 - 15:10

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Menar du bakom högtalarna eller lyssningspositionen? Kul att det blev sån skillnad. Har själv påbörjat projekt akustik i vardagsrummet!

 

Oj sent svar nu har jag satt upp bakom soffan 100mm  3 st och långväggarna 10 st 40mm  bakom högtalarna har jag kvar men klar skillnad på ljudet så här långt:)



#9

Postad 30 april 2016 - 06:25

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ny fråga hur tjock absorbent ska man ha bakom Fronthögtalarna? räcker 40mm?



#10

Postad 30 april 2016 - 07:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

40mm + lika stor luftspalt isf, om du vill absorbera lite mer än bara översta registret :)



#11

Postad 30 april 2016 - 07:52

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

40mm + lika stor luftspalt isf, om du vill absorbera lite mer än bara översta registret :)

 

ok tack det är basen jag vill åt lite lite till är nästan bra när jag har flyttat å flyttat som en tok:)



#12

Postad 30 april 2016 - 07:54

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Om du vill ha användbar dämpning i basområden krävs det stora doningar, 40mm räcker inte. En hörnabsorbent av typen "superchunk corner" ska du titta på.



#13

Postad 30 april 2016 - 08:05

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Om du vill ha användbar dämpning i basområden krävs det stora doningar, 40mm räcker inte. En hörnabsorbent av typen "superchunk corner" ska du titta på

inte ens om de bara är lite lite som ska dämpas?



#14

Postad 01 maj 2016 - 08:05

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Taget ifrån ljudfokus produktsida på deras akustikplattor: 

 

http://www.ljudfokus...ack-svart/6080/

Absortionsförmåga (monterad med 25 mm luftspalt):

63 Hz: 10%
125 Hz: 30%
250 Hz: 70%
500 Hz: 100%
1000 Hz: 100%
2000 Hz: 100%
4000 Hz: 100%
8000 Hz: 100%

Det är alltså 50mm material + 25mm luftspalt.

Du har i princip ingen effekt alls runt 60hz, men vid 250hz hela 70%. Så det beror ju på vad du avser med "bas".

Jag tänker 80hz och neråt (där mina subbar jobbar). 



#15

Postad 01 maj 2016 - 08:58

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Taget ifrån ljudfokus produktsida på deras akustikplattor: 

 

http://www.ljudfokus...ack-svart/6080/

Absortionsförmåga (monterad med 25 mm luftspalt):

63 Hz: 10%
125 Hz: 30%
250 Hz: 70%
500 Hz: 100%
1000 Hz: 100%
2000 Hz: 100%
4000 Hz: 100%
8000 Hz: 100%

Det är alltså 50mm material + 25mm luftspalt.

Du har i princip ingen effekt alls runt 60hz, men vid 250hz hela 70%. Så det beror ju på vad du avser med "bas".

Jag tänker 80hz och neråt (där mina subbar jobbar). 

Nu kan jag inget om Hz med detta gäller mina frontar när jag spelar musik å drar på en del då har basen en tendens att slå över eller låta lite bumligt eller hur jag ska förklara,det jag har gjort är att flytta isär och flyttat ut dom från väggen då försvann nästan detta problem där av jag bara tänkte om de skulle hjälpa lite till om jag satt upp nåt bakom frontarna,ang min subb så låter den bra.Kan även säga att jag körde med proppar  förut för de skulle låta skapligt men nu har jag tagit bort dom för det vart klart bättre nu.



#16

Postad 01 maj 2016 - 15:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

När det gäller bas finns inget som heter "litet" tyvärr. När man ska behandla bas så använder man 1/4 av våglängden, 20hz är en 17meter lång våglängd så även en 1/4 blir något stort. Så om vi tar en bit upp i frekvens, säg 60hz då är 1/4 ca 75cm.

Så en superchunk som är kubformad på 75cm kommer pinpointa 60hz.

 

Kan du då gör den 2 meter hög och 75cm djup då tar den ner till 42hz.

Risken finns dock att den kan bli lite väl effektiv en bit upp så därför ska man alltid mäta sig fram till bästa placeringen.

 

Bummelbas eller förhöjd bas brukar oftast bero på att man sitter mitt i en rumsmod, ta en pall o sätt dig ½ framför eller bakom där din normala lyssningsposition är o du kommer märka skillnaden.

Låt oss säga att du sitter mitt i en rumsmod på 45hz och du inte kan flytta på din lyssningsposition då finns det bara 2 saker kvar att göra, det ena är helmholtsresonator den andra är kvartsvågsrör.

 

Att flytta på högtalarna kan hjälpa till att höja/sänka basen överlag men kan aldrig ta bort en rumsmod.

Bor du i en betongbunker då brukar superchunks vara en bra väg att gå.

 

Ämnet i sig är skitstort och det finns inga klara svar att ge utan att kunna mäta av hur rummet reagerar.



#17

Postad 01 maj 2016 - 15:36

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

När det gäller bas finns inget som heter "litet" tyvärr. När man ska behandla bas så använder man 1/4 av våglängden, 20hz är en 17meter lång våglängd så även en 1/4 blir något stort. Så om vi tar en bit upp i frekvens, säg 60hz då är 1/4 ca 75cm.

Så en superchunk som är kubformad på 75cm kommer pinpointa 60hz.

 

Kan du då gör den 2 meter hög och 75cm djup då tar den ner till 42hz.

Risken finns dock att den kan bli lite väl effektiv en bit upp så därför ska man alltid mäta sig fram till bästa placeringen.

 

Bummelbas eller förhöjd bas brukar oftast bero på att man sitter mitt i en rumsmod, ta en pall o sätt dig ½ framför eller bakom där din normala lyssningsposition är o du kommer märka skillnaden.

Låt oss säga att du sitter mitt i en rumsmod på 45hz och du inte kan flytta på din lyssningsposition då finns det bara 2 saker kvar att göra, det ena är helmholtsresonator den andra är kvartsvågsrör.

 

Att flytta på högtalarna kan hjälpa till att höja/sänka basen överlag men kan aldrig ta bort en rumsmod.

Bor du i en betongbunker då brukar superchunks vara en bra väg att gå.

 

Ämnet i sig är skitstort och det finns inga klara svar att ge utan att kunna mäta av hur rummet reagerar.

ok tack för svar,provar å flytta mig lite känns ju lättast kan flytta soffan både fram å bak så börjar nog med det



#18

Postad 01 maj 2016 - 15:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

är vid någon speciell sorts musik du tycker att basen tar överhand eller är det överlag?

Hur många kvm är rummet på och vilka högtalare gäller det :)



#19

Postad 01 maj 2016 - 16:16

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

är vid någon speciell sorts musik du tycker att basen tar överhand eller är det överlag?

Hur många kvm är rummet på och vilka högtalare gäller det :)

Rummet är ca 24m2 de är överlag men har så lite kvar av detta men skulle ju vara kul att få bort de helt, nu spelar jag ju inte högt hela tiden men de händer ju:) har dynaudio x38 hegel 100 och en lånad dac audio research 7 det var när jag kopplade in dacen som detta kom fram lite tydligare men ljudet totalt vart ju så jäkla mycket bättre.Men när jag gick tillbaka till dacen i hegeln så hörs det där med men inte lika tydligt. är cementvägg och glas bakom frontana



#20

Postad 01 maj 2016 - 19:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Basporten sitter bak på dom X38 o närheten av väggar ökar basen o det har du redan fixat till.

Testa med att lyssna som jag nämde ovan o berätta vad du tycker sen tar vi det därifrån :)

 

*edit*

Har du tur så kan det bå någon medlem i krokarna som har mick o mätprogram, så vart i landet huserar du?


Redigerat av johan b-lund, 01 maj 2016 - 19:34.


#21

Postad 02 maj 2016 - 00:33

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Nu kan jag inget om Hz med detta gäller mina frontar när jag spelar musik å drar på en del då har basen en tendens att slå över eller låta lite bumligt eller hur jag ska förklara,det jag har gjort är att flytta isär och flyttat ut dom från väggen då försvann nästan detta problem där av jag bara tänkte om de skulle hjälpa lite till om jag satt upp nåt bakom frontarna,ang min subb så låter den bra.Kan även säga att jag körde med proppar  förut för de skulle låta skapligt men nu har jag tagit bort dom för det vart klart bättre nu.

 

Bumligheten/basen minskar desto mer du drar ut soffan från väggen. Man får försöka hitta bästa möjliga placering precis som med högtalare. Den som råkat placera sin soffa i mitten av rummet kan räkna med väldigt svag eller i det närmaste obefintlig bas. Toe-in (invinkling) på högtalarna kan också påverka. I mitt fall får jag mer bas desto mer toe-in det är på högtalarna. Angående absorbenter bakom högtalarna skulle jag säga minimum 20cm om du ska få någon som helst effekt i basen. Men du får bättre effekt av att sätta fällor i hörn och det kan även vara i övre hörnen runt om där vägg och tak möts eller nere på golvet mellan vägg och golv. Knappast någon som gör det sistnämnda men har man plats bakom soffan som ju ändå aldrig bör stå intill väggen, är det bra placering för basfälla där också. Räkna med att göra åtminstone två hörn golv till tak eller motsvarande mängd i vägg/tak (golv/vägg).

 

GIKs Soffit Bass Trap har god effekt ner till 50Hz och lite under men är betydligt billigare att tillverka själv. Har man plats för större fällor blir det förstås ännu bättre. GIK samarbetar med Knauf ("bio-based technology free from formaldehyde, phenols, acrylics and with no artificial colors, bleaches or dyes") och använder deras isolering till ett flertal produkter inklusive Soffit. Vid denna tjocklek på absorbenten (40cm eller mer) ska det vara ett riktigt lågt så kallat flödesmotstånd på materialet man använder till absorbenten, för att få bäst effekt i basområdet. Fluffig glas/mineralull har visat sig vara i det närmaste optimal just till detta och Knauf har en sån produkt som heter Space Roll som finns hos Bauhaus och Byggmax. 

 

Vissa bygger ställning som de sen täcker med tyg eller fiberduk för att hålla isoleringen men hittar man kartonger i rätt format är det en snabbare lösning. Lätt att måla om man ínte hittar färgad kartong eller så finns tapet. Vissa täcker annars basfällor med kraftpapper eller liknande för att inte överdämpa det övre registret när man sätter mycket fällor. 

 

71o7ki.jpg



#22

Postad 02 maj 2016 - 13:49

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

När det gäller bas finns inget som heter "litet" tyvärr. När man ska behandla bas så använder man 1/4 av våglängden, 20hz är en 17meter lång våglängd så även en 1/4 blir något stort. Så om vi tar en bit upp i frekvens, säg 60hz då är 1/4 ca 75cm.

Så en superchunk som är kubformad på 75cm kommer pinpointa 60hz.

 

Kan du då gör den 2 meter hög och 75cm djup då tar den ner till 42hz.

Risken finns dock att den kan bli lite väl effektiv en bit upp så därför ska man alltid mäta sig fram till bästa placeringen.

 

Bummelbas eller förhöjd bas brukar oftast bero på att man sitter mitt i en rumsmod, ta en pall o sätt dig ½ framför eller bakom där din normala lyssningsposition är o du kommer märka skillnaden.

Låt oss säga att du sitter mitt i en rumsmod på 45hz och du inte kan flytta på din lyssningsposition då finns det bara 2 saker kvar att göra, det ena är helmholtsresonator den andra är kvartsvågsrör.

 

Att flytta på högtalarna kan hjälpa till att höja/sänka basen överlag men kan aldrig ta bort en rumsmod.

Bor du i en betongbunker då brukar superchunks vara en bra väg att gå.

 

Ämnet i sig är skitstort och det finns inga klara svar att ge utan att kunna mäta av hur rummet reagerar.

Nu har jag alla fall testa att flytta på lyssningsplatsen lite fram å bak men fick samma ljud där,var ju lite synd då detta lätt så bra:) är väl bara fortsätta lite har ju fått en del tipps



#23

Postad 02 maj 2016 - 14:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Nu har jag alla fall testa att flytta på lyssningsplatsen lite fram å bak men fick samma ljud där,var ju lite synd då detta lätt så bra:) är väl bara fortsätta lite har ju fått en del tipps

rumsmoder går på längd, bredd och höjd, har man otur kan en primär mod som stör gå på motsatt led o då är det bara en sidoförflyttning som fungerar.

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Slå in dina rumsmått där så får du hur ditt rum ser ut teoretiskt.

Då kan du också se hur dom olika moderna går i rummet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.