Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IR-förlängare eller IR-öga?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Maximum Remote Extender (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,87 (14) Inga priser
Digiality Remote Extender (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,26 (18) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 16 juli 2006 - 14:41

cornelis75
  • cornelis75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Alla,

Jag vill ha 5 st apparater i ett stängt skåp men fortfarande kunna använda min fjärrkontroll som programmerats för alla apparater (Sunwave SRC-3820). Vad skall man köpa för pryl då? Helst skall det vara ett litet öga som man kan fästa under skåpet som sedan styr allt genom något som genererar signaler inne i skåpet (kan vara på olika platser, då de står på varandra samt i olika fack).

Har sett att det finns ett par trådar om detta, men de var gamla och länkar/produkter fanns inte kvar eller fungerade inte så jag skulle uppskatta nya förslag.

Tack på förhand

/C

#2

Postad 17 juli 2006 - 19:53

cornelis75
  • cornelis75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ingen som har något förslag???

Har hittat en produkt som heter "Hot link Pro", någon som testat denna? Såg i en annan tråd att någon beställt den, men såg inte någon recension av den...någon som vet var man kan köpa den i Sverige?

Förslag? Någon?

#3

Postad 21 juli 2006 - 16:47

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Alla,

Jag vill ha 5 st apparater i ett stängt skåp men fortfarande kunna använda min fjärrkontroll som programmerats för alla apparater (Sunwave SRC-3820). Vad skall man köpa för pryl då? Helst skall det vara ett litet öga som man kan fästa under skåpet som sedan styr allt genom något som genererar signaler inne i skåpet (kan vara på olika platser, då de står på varandra samt i olika fack).

Har sett att det finns ett par trådar om detta, men de var gamla och länkar/produkter fanns inte kvar eller fungerade inte så jag skulle uppskatta nya förslag.

Tack på förhand

/C

<{POST_SNAPBACK}>


En variant som jag tänkte testa själv är den här:
Remote Extender

Gör om din vanliga fjärr till radiofjärr. Enligt personalen på Hifiklubben fungerar det hur bra som helst, men jag har inte kunnat testa själv än.

#4

Postad 22 juli 2006 - 11:48

cornelis75
  • cornelis75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej,
Tack för svaret...denna pryl verkar ju för bra för att vara sann...Skall bli intressant att höra om någon testat den? Någon?

Frågan är bara, mina grejer kommer att stå i ett trångt skåp (ev med väggar), så IR-signalen från denna kanske inte kommer nå alla grejer (två förstärkare, DVD, CD, ev Video, etc). Det extra IR-ögat kanske fungerar?

Angående Hot link pro, ingen som testat? Var kan man köpa i Sverige?

Mer förslag?

#5

Postad 22 juli 2006 - 12:01

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Hifiklubben var dyra, du hittar den 200 kr billigare hos Ljudmakarn. Där finns även länk till Component-forumtråd samt du kan köpa till 3 extra ir-ögon för 100 kr (extrabatteri 300 kr). Den ska tydligen funka jättebra, tidningen "Gör så här" testade den i en villa och fjärren hade kontakt överallt i hela villan. Den är ett givet köp för mig när jag köper ny tv-bänk med trädörrar.

#6

Postad 22 juli 2006 - 15:28

cornelis75
  • cornelis75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Denna blir det tror jag. Verkar som sagt för bra för att vara sann!!!

En fundering dock. Ser ut som att den där extra IR-sladden med tre ögon har en phonoplugg som anslutning, hoppas man kan koppla in en phonopluggförgrening och köpa två IR-sladdar och köra sex apparater??? Någon?

#7

Postad 24 juli 2006 - 15:32

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Denna blir det tror jag. Verkar som sagt för bra för att vara sann!!!

En fundering dock. Ser ut som att den där extra IR-sladden med tre ögon har en phonoplugg som anslutning, hoppas man kan koppla in en phonopluggförgrening och köpa två IR-sladdar och köra sex apparater??? Någon?

<{POST_SNAPBACK}>



Har du flyt behöver du kanske inte ens köra några ögon. Den ska tydligen stråla ganska brett utan ögon, så har du bara tillräckligt djup TV-bänk kanske det löser sig ändå.

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet, men kommer som sagt införskaffa en sån här om ett par veckor, när flyttlasset gått till nya lägenheten. Där kommer det vara solida luckor som gäller. Apparater är fult! <_<

Redigerat av evilhellsatan, 24 juli 2006 - 15:39.


#8

Postad 24 juli 2006 - 15:48

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hifiklubben var dyra, du hittar den 200 kr billigare hos Ljudmakarn. Där finns även länk till Component-forumtråd samt du kan köpa till 3 extra ir-ögon för 100 kr (extrabatteri 300 kr). Den ska tydligen funka jättebra, tidningen "Gör så här" testade den i en villa och fjärren hade kontakt överallt i hela villan. Den är ett givet köp för mig när jag köper ny tv-bänk med trädörrar.

<{POST_SNAPBACK}>


...och ytterligare lite billigare hos "Digitaltvexperten", men framförallt med länkar till produktblad och test
http://www.digitaltv...sud=32&prod=263

Tidningens test:
http://digitaltvexpe...oads/rce290.jpg

Produktblad:
http://www.digitaltv...oads/RCE290.pdf

#9

Postad 24 juli 2006 - 16:07

cornelis75
  • cornelis75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hoppsan, på expert fanns den för 499 :-)

http://www.expert.se...odId=4497,sok=1

Läste dock en oroväckande tråd i något annat forum, någon som haft den, men att den inte fungerade med hans fjärr, en Pronto?

Skall försöka få tag i en snarast iaf för att testa.

#10

Postad 05 september 2006 - 09:31

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Jag sitter med samma problem, och har en Pronto. Pronton har ett laddningsbart batteripack, och därmed ingen plats för rf-batterier. Dessutom känns det dumt att försöka implementera rf-kapabiliteter på en Pronto iom att den redan har det.. Vet någon om mottagaren till RF-batteriet som nämns ovan reagerar på RF-signaler från en Pronto?

Annars hade jag gärna köpt en sån här från classe: http://www.clasohlso...2E9C0A969893551
Men jag har mina apparater i tre separata skåp, dvs jag behöver extra ir-dioder. Jag hade gärna tillverkat egna osv om jag bara visste vilka man skulle ha osv. Vet någon var man kan hitta expansionsdioder till Classes Powermid?

Har någon hittat någon annan skön lösning a la hot-link?

Redigerat av Ree, 05 september 2006 - 09:32.


#11

Postad 05 september 2006 - 10:49

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ree, jag kör med Pronto och mottagardelen till Powermid, funkar perfekt. Eftersom Pronton skickar RF behövs inte sändardelen. IR-dioder finns t ex på Ljudmakarn, 95kr för en trea. Det går att grenkoppla in flera.

/Micke

#12

Postad 05 september 2006 - 11:35

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar mickelin01, det låter ju perfa.
Men vilken RF-frekvens arbetar de egentligen på? Jag har en Pronto TSU3000 från USA, så den använder så vitt jag vet en annan RF-frekvens..?

IR-dioderna är ju till för att sätta direkt på apparaterna.. men hur pass svaga är de? Går det att placera en så att den når två apparater tro?
Annars får jag grena och köra två stycken trepack.

Var köpte du förresten din Powermid? Det verkar finnas olika tillverkare av dem (X-10/Marmitek..) De som finns på clas ohlson är ju billiga, så det vore bra om de funkade.

Redigerat av Ree, 05 september 2006 - 11:42.


#13

Postad 08 september 2006 - 22:32

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ree, jag kör med europeisk Pronto, dvs RF på 433MHz. Din amerikanska TSU sänder på annan frekvens, så du får köra IR och använda både sändar- och mottagarpyramid. Funkar bra det också.

Den modell som Clas Ohlson nu har för 295kr är en 'äkta' PowermidXL, jag var där och öppnade en låda. Tidigare sålde de en kopia. Du har rätt i att de säljs under lite olika namn, mina heter Xantech, men det är samma tillverkare som X10 och Marmitech, bara olika varumärken.

Dioderna jag hänvisade till är avsedda att klistras fast på enheten, dvs du behöver en till varje. Det finns starkare så kallade 'blaster' dioder på t ex www.letsautomate.com. Om du har gott om plats i skåpet kan du prova att skjuta in grejorna 10 cm och ställa pyramiden vid sidan om, den sprider bra så det kan räcka.

/Micke

#14

Postad 07 oktober 2006 - 23:10

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej,
Tack för svaret...denna pryl verkar ju för bra för att vara sann...Skall bli intressant att höra om någon testat den? Någon?

Frågan är bara, mina grejer kommer att stå i ett trångt skåp (ev med väggar), så IR-signalen från denna kanske inte kommer nå alla grejer (två förstärkare, DVD, CD, ev Video, etc). Det extra IR-ögat kanske fungerar?

Angående Hot link pro, ingen som testat? Var kan man köpa i Sverige?

Mer förslag?

<{POST_SNAPBACK}>


Har nu kört ett par dagar med IR Extendern. Det fungerar faktiskt riktigt j-a bra.

Ett undantag så här långt: Xbox 360:s IR-fjärr vill inte spela boll med IR Extender, men då de vanliga handkontrollerna redan går på radio är det inget problem.

Har två separata skåp med solida luckor. Fyra apparater. Basenheten hanterar själv alla apparater i det ena skåpet. Den strålar brett och starkt. Kör med en sladdpiska med tre IR-ögon. Varje öga strålar också på ganska bra. Faktum är att jag hade klarat mig med ett enda öga. Satte ett extra på TV:n för att inte behöva sikta, och ett på videon för att jag inte hade någon annanstans att sätta det.

Extra batteri medföljer och basstationen fungerar som laddare.

Mycket nöjd. Ljudmakarn har ett gäng i lager, och tar kontinuerligt hem fler sändarbatterier och IR-ögon.

Fyra av fem i betyg. Lätt.

#15

Postad 12 oktober 2006 - 16:50

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Om jag inte har fel är det samma produkt på NetOnNet till ett bra pris - 449:-.

#16

Postad 12 oktober 2006 - 18:23

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Om jag inte har fel är det samma produkt på NetOnNet till ett bra pris - 449:-.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp. Ser ut att vara exakt samma - fast billigare :(

#17

Postad 07 december 2010 - 09:39

itdamen
  • itdamen
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
https://www.referenc...irextender.aspx

Tips på IR Extender. Slår Clas ohlson o resten av dessa enklare extenders på fingrarna tycker jag.

Denna klarar upp till 8st enheter varav 4st extra långt bort (3m kablar ingår). Dessutom är de på reference "bäst på söder" tycker jag. Alltid fått kanon service där.

L

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  IMAGE1.jpg   5,88K   16 Antal nerladdningar

Redigerat av itdamen, 07 december 2010 - 10:24.


#18

Postad 07 december 2010 - 15:04

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0

https://www.referenc...irextender.aspx

Tips på IR Extender. Slår Clas ohlson o resten av dessa enklare extenders på fingrarna tycker jag.

Denna klarar upp till 8st enheter varav 4st extra långt bort (3m kablar ingår). Dessutom är de på reference "bäst på söder" tycker jag. Alltid fått kanon service där.

L


Tråden är 4 år gammal, tror problemet är löst sen länge.

#19

Postad 19 januari 2011 - 16:25

itdamen
  • itdamen
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Hej Akha

Ursäkta sent svar..

Gammal tråd yes, men detta en ständig fråga då man idag ofta har sin elektronik i en bänk av något slag. Då vill vi ju inte att rekommendationerna skall vara fyra år gamla ;-)

L

Bifogad fil(er)


Redigerat av itdamen, 19 januari 2011 - 16:27.


#20

Postad 26 juli 2012 - 00:13

manuelandrei
  • manuelandrei
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Japp och nu har jag hittat hit via trollande på google och se där vilken bra tips man fick. Bra trådar dör aldrig :-)
Nu är det ingen mer tjafs med val av tv-bänk. Bestå utan fönster och en Multibrackets M Universal IR Extender problem solved.

#21

Postad 27 juli 2012 - 09:38

Volume Master
  • Volume Master
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

https://www.referenc...irextender.aspx

Tips på IR Extender. Slår Clas ohlson o resten av dessa enklare extenders på fingrarna tycker jag.

Denna klarar upp till 8st enheter varav 4st extra långt bort (3m kablar ingår). Dessutom är de på reference "bäst på söder" tycker jag. Alltid fått kanon service där.

L


Vad är skillnaden på ovan och denna:
http://www.netonnet....er/158170.3147/

förutom priset?

#22

Postad 25 september 2012 - 09:48

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

  • 643 inlägg
  • 0
IR-förlängarna hos Kjell&CO och Clas Ohlson, är det skitsamam vad man väljer eller har något märkt skillnad sins emellan? Hur pass stora är dessa? På bild ser dessa mottagare rätt stora ut men svårt att avgöra.

#23

Postad 03 oktober 2012 - 17:50

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

IR-förlängarna hos Kjell&CO och Clas Ohlson, är det skitsamam vad man väljer eller har något märkt skillnad sins emellan? Hur pass stora är dessa? På bild ser dessa mottagare rätt stora ut men svårt att avgöra.


Jag har Clas Ohlson förlängare och den fungerar bra.

#24

Postad 04 oktober 2012 - 22:56

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
behöver eran hjälp..... behöver ha en ny, men jag har alla min prylar bakom en vägg, så sj ir ögat måste sitta vid tv, å sen nå ut till alla prylar...tips?

#25

Postad 05 oktober 2012 - 08:07

acf
  • acf
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej,
Jag ska ha alla apparater instängda i ett skåp i rummet "bakom" TV'n. Med andra ord behöver jag en IR-förlängare.
Jag har hittat denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=917599
Men jag skulle vilja ha så litet "öga/mottagare" som möjligt, helst lika litet som IR-delen som sitter längst ut på sladdarna.
Jag vill gömma själva ögat bakom ett högtalar-galler.

Tips på lämplig produkt?

#26

Postad 06 oktober 2012 - 14:55

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

  • 643 inlägg
  • 0

Hej,
Jag ska ha alla apparater instängda i ett skåp i rummet "bakom" TV'n. Med andra ord behöver jag en IR-förlängare.
Jag har hittat denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=917599
Men jag skulle vilja ha så litet "öga/mottagare" som möjligt, helst lika litet som IR-delen som sitter längst ut på sladdarna.
Jag vill gömma själva ögat bakom ett högtalar-galler.

Tips på lämplig produkt?


Annars finns även http://www.kjell.com...extender-p66061 som alternativ, har själv funderat på denna men är lite osäker på hur mycket batteri deras rf till ir-adapter drar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.