Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1951

Postad 14 juni 2012 - 18:46

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Det blir ju perfekt, då har jag en krona kvar till en påse. :D

Har inte smakat nån ardbeg, så jag funderade på en uigeadail och eventuellt en japansk. Hibiki för den grymt snygga flaskan kanske.
Men klart ett intressant tips Ljungby.

#1952

Postad 15 juni 2012 - 07:53

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Jag själv hade nog köpt någon av Highland Park-flaskorna då jag tycker att Highland Park alltid levererar. Antagligen så hade det blivit Leif Eriksson varianten. Och ja, varför inte en japan på det?

#1953

Postad 15 juni 2012 - 08:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ni som är bevandrade i whiskyträsket.
Om ni hade 1000:- att spendera vad hade ni då köpt i detta sortiment? http://www.vikinglin...asp?category=95
Ska ut på en båttur på måndag, drar till med 1000:- eftersom min fru inte delar mitt nyfunna intresse.

Ardbeg Corrywreckan eller Uigeadail(hugget som stucket vilken) och en Yamazaki 12. Dessa två Ardbeg är så bra rökwhiskys att det trotsar all beskrivning. Och Yamazaki 12 är en alldeles fantastisk, lätt och fruktig, sommarwhisky. Rätt annorlunda det mesta från Skottland.( i en mycket positiv mening). Bra priser de har, du sparar gott och väl en hundring per flaska tror jag. :)

#1954

Postad 15 juni 2012 - 08:31

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Ardbeg Uigeadail varje dag i veckan.. eller möjligtvis Corryvreckan (eller båda två?).
Auchentoshan Valinch verkar spännande... Ralfy.com gjorde en bra recension av denna för ett par dagar sedan, värd att kolla in.
Bowmore Enigma - Prisvärd! Tycker själv att den var mycket bättre än Jura Superstition även om dom har vissa likheter.. hade båda sammtidigt.
Highland Park tycker jag är en medelmåtta likt Glenfiddich.. ingen dålig whisky, men inget som ger en något mer heller.
The Dalmore däremot tycker jag levererar.. hade gärna sett den ofiltrerad och med högre procent, då hade den nog blommat ut ordentligt.
Old Pulteney 21 - 639,- (999,- på Systembolaget). "Världens bästa whisky" i år. Vet inte om jag håller med, men bra är den!

Så mitt råd är att du klämmer ner någon hundring till i fickan innan du kliver på båten.
Hade det varit mina pengar hade dom hamnat på en av Ardbegarna och Auchentoshan Valinch... då jag redan har ett ex av Old Pulteney 21 ståendes i barskåpet. ;)

#1955

Postad 15 juni 2012 - 08:49

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Ni som är bevandrade i whiskyträsket.
Om ni hade 1000:- att spendera vad hade ni då köpt i detta sortiment? http://www.vikinglin...asp?category=95
Ska ut på en båttur på måndag, drar till med 1000:- eftersom min fru inte delar mitt nyfunna intresse.

Glenfiddich 14yo är mumma för mina smaklökar iaf, men jag är ju inte bevandrad i träsket heller ;)
Såg att den finska whiskyn fanns att köpa också, teerenpeli som inte står i allas barskåp :) Men jag skulle behöva smaka på den igen för att säga om jag tycker den är god eller inte

Redigerat av jarre008, 15 juni 2012 - 08:57.


#1956

Postad 15 juni 2012 - 09:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Glenfiddich utgåvor utöver deras 12 åriga sägs ju vara riktigt bra. Nu har jag inte smakat någon av dessa ännu, så jag vågar inte säga så mycket.

Teerenpeli har jag bara hört ryktesvägen att den skall vara riktigt dålig... men som allt annat så är det ju en smaksak. Skulle också vilja prova denna någon gång, men priset är inte direkt till dens fördel ännu.

#1957

Postad 15 juni 2012 - 09:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ardbeg Uigeadail varje dag i veckan.. eller möjligtvis Corryvreckan (eller båda två?).
Auchentoshan Valinch verkar spännande... Ralfy.com gjorde en bra recension av denna för ett par dagar sedan, värd att kolla in.
Bowmore Enigma - Prisvärd! Tycker själv att den var mycket bättre än Jura Superstition även om dom har vissa likheter.. hade båda sammtidigt.
Highland Park tycker jag är en medelmåtta likt Glenfiddich.. ingen dålig whisky, men inget som ger en något mer heller.
The Dalmore däremot tycker jag levererar.. hade gärna sett den ofiltrerad och med högre procent, då hade den nog blommat ut ordentligt.
Old Pulteney 21 - 639,- (999,- på Systembolaget). "Världens bästa whisky" i år. Vet inte om jag håller med, men bra är den!

Så mitt råd är att du klämmer ner någon hundring till i fickan innan du kliver på båten.
Hade det varit mina pengar hade dom hamnat på en av Ardbegarna och Auchentoshan Valinch... då jag redan har ett ex av Old Pulteney 21 ståendes i barskåpet. ;)

Noterar att smaken är som baken, vilket ju är trevligt. :)
Bowmore Enigma är den första whisky jag faktiskt spottat ut! Kunde inte med kombinationen sötma/rök. Däremot tycker jag Superstition är fantastisk.
Håller med om HIghland Park överlag. Men tex. !8:åringen är klart intressant och 21:an helt fantastisk.
Ardbeggerna varierar lite från och till vilken jag håller som favorit, såg att du också tvekade där. :)

#1958

Postad 15 juni 2012 - 10:44

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Glenfiddich utgåvor utöver deras 12 åriga sägs ju vara riktigt bra. Nu har jag inte smakat någon av dessa ännu, så jag vågar inte säga så mycket.

Teerenpeli har jag bara hört ryktesvägen att den skall vara riktigt dålig... men som allt annat så är det ju en smaksak. Skulle också vilja prova denna någon gång, men priset är inte direkt till dens fördel ännu.

Har för mig att det var en ganska sträv eftersmak på Teerenpeli, men den är ju ganska ung fortfarande och förhoppningsvis blir bättre sen.

#1959

Postad 15 juni 2012 - 12:55

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla svar!
Är det sån stor skillnad på Uigeadail och Corryvreckan att det kan vara ide att köpa båda två? Eller får man ungefär samma sak med en liten skillnad?

#1960

Postad 15 juni 2012 - 13:31

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla svar!
Är det sån stor skillnad på Uigeadail och Corryvreckan att det kan vara ide att köpa båda två? Eller får man ungefär samma sak med en liten skillnad?


har ja inte smakat Corryvreckan men kan tänka mig den levererar mer rök :D

#1961

Postad 15 juni 2012 - 14:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

har ja inte smakat Corryvreckan men kan tänka mig den levererar mer rök :D

Rejält rökiga är båda men Uigeadail har en unik fruktighet som inte riktigt går att beskriva, medan Corrywreckan är lite mer klassisk Islay. Alltså lite saltare och "medicinal" som de säger. Helt klart behöver man båda! :wub:

#1962

Postad 15 juni 2012 - 17:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Jag har inte smakat Corrywreckan, men alla andra Ardbeg jag smakat har varit helt fenomenala... Uigeadail är en av de bästa enligt mina smaklökar... men då gillar jag det lite fruktigt och sött också! ;)

#1963

Postad 15 juni 2012 - 22:50

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Har både Ardbeg Uigeadail och Corryvreckan och håller Uigeadailen som favorit av alla whiskys med corryn på topp 5. Skillnaden är att Uigeadailen har lagrats på sherryfat som ger en lite sötare smak. Jag tycker det passar utmärkt ihop med Ardbegs rökighet. Liknande whisky är Lagavulin distillers edition som ligger 2:a på min lista.

Jura Superstition är OK men deras Prophecy är klart bättre, i alla fall om man gillar rök som jag.

Jag hade köpt de två Ardbegarna eller om du vill ha lite mer variation Old Pultney 21+ Uigaedail.

Redigerat av professorB, 15 juni 2012 - 22:58.


#1964

Postad 16 juni 2012 - 15:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Hej Professorn,

Verkar som du provat ett antal olika Ardbeg. Har själv för tillfället Uigeadail, Corrywreckan och Airigh Nam Beist. Hade Renaissance när den kom ut.
Uigeadail har alltid varit klar favorit men är mäkta imponerad över Corryn, så balanserad. Renaissancen kan också vara häftig när man är på rätt humör men annars lite väl salt/lakritssliskig. Samma andas barn som Laphroaig Cask.
Har du några andra tips på (rök)temat?

#1965

Postad 17 juni 2012 - 19:45

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Förrutom Corryveckan och Uigeadail har jag bara den vanliga 10:åriga och Alligator från Ardbeg. Provade dock Blasda och Supernova när jag var på destilleriet förra sommaren. Alligator är förhålladevis lik Corryn kanske med lite mer sotsmak. Den 10:åriga smakar bara rök och inte i närheten av Corry, Alligator eller min favorit Uigeadail. Supernovan vär lite som den tioåriga men starkare både smak och rökighet. Inte alls min favorit. Blasdan är en icke-rökig Ardbeg och det var inte något jag sätter högt.

Mina favoriter är förrutom Uigeadailen Lagavulin destillers edition. Har precis gjort slut på 1993:an och jobbar på 1994:an. Kommer skaffa 1995:an så snart jag hittar den. Har också en Lagavulin 16. Den påminner en del om Corryveckan då de inte vait i ett Sherryfat någon av dem.

OM man har råd så är Port Ellen något man skall prova. MIn bästa whisky är Port Ellen 1982. Mycket komplex och intressant men den gick på över 2000:-.

Bowmore har jag inte så högt. Har en mycket intressant 16:årig som är lagrad på rödvinsfat. Smakar inte som vanlig whisky men intressant.

Senaste inköpet är en Octomore comus. Provade den igår. Utan vatten förskräcklig men med vatten intressant. Lite som Bowmore 16. Det är inte whisky men intressant dryck ändå. Med 167 ppm och lagrat på franskt desertvinsfat i bara 5 år blir det märkligt. Kanske lika elegant som Dame Edna men häftigt är det.

Laphroaig är annars en favorit. Det är inte alls samma steg upp från deras 10:åriga till de bättre sorterna som för Ardbeg. Detta främst eftersom Laphroaig 10 är riktigt bra. Har quarter cask som är OK, inte så långt från 10:an, Tripple wood och dess ersättare PX (bägge med en til i sherryfat), 18 och Cairdeas 2010. Av desa är nog PX den som jag gillar bäst.

Sedan finns ju
Kilchoman: Spring edition 2011 mycket bra. Sherry cask 2012 inte så bra som jag hoppades
Jura: 10:årig OK, Superstition bättre, 16-årig en av de bättre icke-rökiga, och Prophecy en av de bästa. Även 1993 och 1995 special editions är riktigt bra om man inte gillar rök.
Bunnahabhain: 12:an också bra om man inte gillar rök medan Cruach-Mhona är rökig men inte i klass med de från södra Islay.
Port Charlotte: An Turas Mor är en blanding av PC1-8 och riktigt god. Väntar på att den 10:åriga kommer innan jag slår till på fler dock.
Caol Ila: 12:an är OK men lite som Ardbegs 10:a, det kan bli mer. Moch är rikigt god.

Utanför Islay finns det t.ex. Ledaig 10, Springbank 10 och Longrow CV i skåpet. Alla tre rökiga och värda en provning.

Det finns säkert fler men det får räcka för nu.

#1966

Postad 18 juni 2012 - 15:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Förrutom Corryveckan och Uigeadail har jag bara den vanliga 10:åriga och Alligator från Ardbeg. Provade dock Blasda och Supernova när jag var på destilleriet förra sommaren. Alligator är förhålladevis lik Corryn kanske med lite mer sotsmak. Den 10:åriga smakar bara rök och inte i närheten av Corry, Alligator eller min favorit Uigeadail. Supernovan vär lite som den tioåriga men starkare både smak och rökighet. Inte alls min favorit. Blasdan är en icke-rökig Ardbeg och det var inte något jag sätter högt.

Mina favoriter är förrutom Uigeadailen Lagavulin destillers edition. Har precis gjort slut på 1993:an och jobbar på 1994:an. Kommer skaffa 1995:an så snart jag hittar den. Har också en Lagavulin 16. Den påminner en del om Corryveckan då de inte vait i ett Sherryfat någon av dem.

OM man har råd så är Port Ellen något man skall prova. MIn bästa whisky är Port Ellen 1982. Mycket komplex och intressant men den gick på över 2000:-.

Bowmore har jag inte så högt. Har en mycket intressant 16:årig som är lagrad på rödvinsfat. Smakar inte som vanlig whisky men intressant.

Senaste inköpet är en Octomore comus. Provade den igår. Utan vatten förskräcklig men med vatten intressant. Lite som Bowmore 16. Det är inte whisky men intressant dryck ändå. Med 167 ppm och lagrat på franskt desertvinsfat i bara 5 år blir det märkligt. Kanske lika elegant som Dame Edna men häftigt är det.

Laphroaig är annars en favorit. Det är inte alls samma steg upp från deras 10:åriga till de bättre sorterna som för Ardbeg. Detta främst eftersom Laphroaig 10 är riktigt bra. Har quarter cask som är OK, inte så långt från 10:an, Tripple wood och dess ersättare PX (bägge med en til i sherryfat), 18 och Cairdeas 2010. Av desa är nog PX den som jag gillar bäst.

Sedan finns ju
Kilchoman: Spring edition 2011 mycket bra. Sherry cask 2012 inte så bra som jag hoppades
Jura: 10:årig OK, Superstition bättre, 16-årig en av de bättre icke-rökiga, och Prophecy en av de bästa. Även 1993 och 1995 special editions är riktigt bra om man inte gillar rök.
Bunnahabhain: 12:an också bra om man inte gillar rök medan Cruach-Mhona är rökig men inte i klass med de från södra Islay.
Port Charlotte: An Turas Mor är en blanding av PC1-8 och riktigt god. Väntar på att den 10:åriga kommer innan jag slår till på fler dock.
Caol Ila: 12:an är OK men lite som Ardbegs 10:a, det kan bli mer. Moch är rikigt god.

Utanför Islay finns det t.ex. Ledaig 10, Springbank 10 och Longrow CV i skåpet. Alla tre rökiga och värda en provning.

Det finns säkert fler men det får räcka för nu.

Oj, det var inget dåligt svar jag fick! :)

Låter som Alligatorn skulle kunna vara något för mig då.

Lagavulin 16 håller jag definitivt bland de bästa. Men Distillers Ed verkar ju intressant, skall jag prova.

Port Ellen -82 har jagt också en. Min är en Berry Bros & Rudd, tror jad de heter. En legend man närmar sig med vördnad :wub:
Vanliga Octomore har jag provat, tyckte nog den var mer än bara rök och styrka faktiskt. Dame Edna, fantastisk liknelse. :D
Laphroaigs standard tycker jag är lite tunn men röken är magnifik. Quarter Cask gillar jag bättre. Har själv 18:åringen, helt annorlunda i karaktären. Sofistikerad och komplex, men har legat ett par år för mycket, Lite ekbeska på slutet. Har också en 7:åring från Signatory och den är alldeles fantastisk, bästa så här långt.

Kilkoman är ju intressant. Ung whisky kan otfa vara väldigt bra. Jura skall jag prova mera av. Bunnakabhain har jag länge velat prova. Den gick ju bort när man enbart jagade rökkickar. Men den är för tillfället slut på SB. Port Charlotte missade jag senast de hade inne. Köpte Laddie Peat istället. Borde ju vara någurlunda lika? Caol ILa är jag inte riktigt överens med. Tror det är gummismaken(chimrök). Däremot älskade jag deras 18:åring som tyvärr inet finns mer.

Springbank har jag haft några stycken. Bäst av dem jag haft var "Batch no. 2". Har Longrow 10. En lite annorlunda sak. Citrus och sotig rök, men mycket god. Ganska lik Ardbeg Airigh Nam Beist faktiskt. CV skall lag prova. Rätt överkomlig också vilket ju knappast Springbank skämt bort oss med. :)

Stort tack för tipsen! :)

#1967

Postad 18 juni 2012 - 16:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Oj, det var inget dåligt svar jag fick! :)

Låter som Alligatorn skulle kunna vara något för mig då.

Lagavulin 16 håller jag definitivt bland de bästa. Men Distillers Ed verkar ju intressant, skall jag prova.

Port Ellen -82 har jagt också en. Min är en Berry Bros & Rudd, tror jad de heter. En legend man närmar sig med vördnad :wub:
Vanliga Octomore har jag provat, tyckte nog den var mer än bara rök och styrka faktiskt. Dame Edna, fantastisk liknelse. :D
Laphroaigs standard tycker jag är lite tunn men röken är magnifik. Quarter Cask gillar jag bättre. Har själv 18:åringen, helt annorlunda i karaktären. Sofistikerad och komplex, men har legat ett par år för mycket, Lite ekbeska på slutet. Har också en 7:åring från Signatory och den är alldeles fantastisk, bästa så här långt.

Kilkoman är ju intressant. Ung whisky kan otfa vara väldigt bra. Jura skall jag prova mera av. Bunnakabhain har jag länge velat prova. Den gick ju bort när man enbart jagade rökkickar. Men den är för tillfället slut på SB. Port Charlotte missade jag senast de hade inne. Köpte Laddie Peat istället. Borde ju vara någurlunda lika? Caol ILa är jag inte riktigt överens med. Tror det är gummismaken(chimrök). Däremot älskade jag deras 18:åring som tyvärr inet finns mer.

Springbank har jag haft några stycken. Bäst av dem jag haft var "Batch no. 2". Har Longrow 10. En lite annorlunda sak. Citrus och sotig rök, men mycket god. Ganska lik Ardbeg Airigh Nam Beist faktiskt. CV skall lag prova. Rätt överkomlig också vilket ju knappast Springbank skämt bort oss med. :)

Stort tack för tipsen! :)


Det vattnas i munnen av alla whiskyn ni radar upp! :)
Port Ellen står högt på min önskelista. Har dock inte vågat köpa någon själv. Vill inte kasta ut 2000 eller mer och få någon halvbra whisky bara för att det är en Port Ellen.

Bunnakabhain 12 är riktigt bra. Den gillade jag skarpt. Bunnakabhain 31 årig bourbonlagrad singelcask är det godaste jag någonsin har smakat. :)

Kilchoman var en riktig överraskning. Jag hade höga förväntningar innan jag smakade Machir Bay, och den levde upp till fullo pluss lite till.

Vad är det som gör Islaywhisky så bra egentligen? Är det den relativa småskaligheten och det genuina hantverket som levt och blomstrat på ön i så många år? På 100 olika utgåvor så gör dom inte många bottennapp. Vissa kan kanske vara lite medelmåttig, men mycket sämre än så blir det nästan aldrig. 9 av 10 Islaywhisky jag har smakat har varit en fröjd för smaklökarna och värd varenda krona.

#1968

Postad 18 juni 2012 - 18:38

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Vad är det som gör Islaywhisky så bra egentligen? Är det den relativa småskaligheten och det genuina hantverket som levt och blomstrat på ön i så många år? På 100 olika utgåvor så gör dom inte många bottennapp. Vissa kan kanske vara lite medelmåttig, men mycket sämre än så blir det nästan aldrig. 9 av 10 Islaywhisky jag har smakat har varit en fröjd för smaklökarna och värd varenda krona.


De misslyckade Batcherna säljs väl vidare och blir blended whiskey så de får man aldrig smaka på om man inte köpt ett fat eller dylikt. Sen är det väl personligt också, du gillar väl helt enkelt islaywhisky :)

#1969

Postad 18 juni 2012 - 19:44

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Oj, det var inget dåligt svar jag fick! :)

Låter som Alligatorn skulle kunna vara något för mig då.

Lagavulin 16 håller jag definitivt bland de bästa. Men Distillers Ed verkar ju intressant, skall jag prova.

Port Ellen -82 har jagt också en. Min är en Berry Bros & Rudd, tror jad de heter. En legend man närmar sig med vördnad :wub:
Vanliga Octomore har jag provat, tyckte nog den var mer än bara rök och styrka faktiskt. Dame Edna, fantastisk liknelse. :D
Laphroaigs standard tycker jag är lite tunn men röken är magnifik. Quarter Cask gillar jag bättre. Har själv 18:åringen, helt annorlunda i karaktären. Sofistikerad och komplex, men har legat ett par år för mycket, Lite ekbeska på slutet. Har också en 7:åring från Signatory och den är alldeles fantastisk, bästa så här långt.

Kilkoman är ju intressant. Ung whisky kan otfa vara väldigt bra. Jura skall jag prova mera av. Bunnakabhain har jag länge velat prova. Den gick ju bort när man enbart jagade rökkickar. Men den är för tillfället slut på SB. Port Charlotte missade jag senast de hade inne. Köpte Laddie Peat istället. Borde ju vara någurlunda lika? Caol ILa är jag inte riktigt överens med. Tror det är gummismaken(chimrök). Däremot älskade jag deras 18:åring som tyvärr inet finns mer.

Springbank har jag haft några stycken. Bäst av dem jag haft var "Batch no. 2". Har Longrow 10. En lite annorlunda sak. Citrus och sotig rök, men mycket god. Ganska lik Ardbeg Airigh Nam Beist faktiskt. CV skall lag prova. Rätt överkomlig också vilket ju knappast Springbank skämt bort oss med. :)

Stort tack för tipsen! :)


Ingen orsak, är för mycket på taxfree och har tråkigt lite överallt i världen.

Håller med om att Laphroaigs 18 är lite väl träsmakande. Men deras PX ligger numera på plats 3 på min lista.

Köpte faktiskt en liten flaska Bruichladdich Peat när jag var där i sommras men valde en stor PC An Turas Mor . Nu är det ett år sedan men vad jag kommer ihåg när jag smakade de två A-B-A så var PC betydligt mer komplex och "Uigeadail-lik". PC-serien är nu på PC9 och nästa år skall den bli fullvärdig 10-årig. Då är det dags.

Sen får man inte glömma att smaken är som baken. Att diskutera vilken smak som är bäst är som att diskutera vilken färg som är vackrast. Tycker man bäst om rött är en diskussion om olika nyanser av grönt fel. Likheter och skillnader i smaker går att diskutera men inte vilken som är godast. Jag tycker att Port Ellen är godast, kanske för den är min dyraste?

Systembolaget har en bra sortering men det går också att beställa från internetsidor. Inte något jag gjort då jag är i Skottland 1-3 gånger om året men det är lockande.

#1970

Postad 19 juni 2012 - 12:58

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
En whisky på listan som jag personligen gillar väldigt mycket är Ardmore:n och den är prisvärd. Snudd på 'husets whisky' här hemma.

Old Pulteney och Yamazaki är två andra prisvärda.

Ardbeg är ju som den alltid är och Engima brukar vara bra.

Två kulingar är specialvarianten på Smokehead och Shackleton-kopian, men jag har inte provat någondera.

#1971

Postad 19 juni 2012 - 13:02

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Teerenpeli har jag bara hört ryktesvägen att den skall vara riktigt dålig... men som allt annat så är det ju en smaksak. Skulle också vilja prova denna någon gång, men priset är inte direkt till dens fördel ännu.


Finns sämre, franska Armorik är värre. Första Mackmyran var sämre. Men det är inget att lägga pengar på om man inte har som mål i sig att ha druckit Fi(nn)sky. Vill man ha något ovanligt utrikiskt som är bra (räknar japan som normalt nu!) så skulle jag leta upp Bakery Hill från Australien - den har varit förvånansvärt bra.

#1972

Postad 19 juni 2012 - 13:49

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0
En bil kom lastad med:
The Snow Grouse :blush:
Caol Ila Single Malt 12 years
Dalmore Single Highland Malt 12 years
Auchentoshan Triple Distilled Lowland Select
Ardmore Highland Single Malt 12yrs 46%
Glenfarclas 105

#1973

Postad 19 juni 2012 - 13:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ingen orsak, är för mycket på taxfree och har tråkigt lite överallt i världen.

Håller med om att Laphroaigs 18 är lite väl träsmakande. Men deras PX ligger numera på plats 3 på min lista.

Köpte faktiskt en liten flaska Bruichladdich Peat när jag var där i sommras men valde en stor PC An Turas Mor . Nu är det ett år sedan men vad jag kommer ihåg när jag smakade de två A-B-A så var PC betydligt mer komplex och "Uigeadail-lik". PC-serien är nu på PC9 och nästa år skall den bli fullvärdig 10-årig. Då är det dags.

Sen får man inte glömma att smaken är som baken. Att diskutera vilken smak som är bäst är som att diskutera vilken färg som är vackrast. Tycker man bäst om rött är en diskussion om olika nyanser av grönt fel. Likheter och skillnader i smaker går att diskutera men inte vilken som är godast. Jag tycker att Port Ellen är godast, kanske för den är min dyraste?

Systembolaget har en bra sortering men det går också att beställa från internetsidor. Inte något jag gjort då jag är i Skottland 1-3 gånger om året men det är lockande.

Att de omdömen vi ger är våra egna, högst personliga, tar jag för givet.

Port Ellen är mycket god, och också min dyraste, men vet inte om den är min godaste? Skulle vara kul (men dyrt) att prova fler tappningar.
En annan från ett nerlagt destilleri är ju Brora. Har provat ett par olika av den för många år sedan , men den verkar vara helt slut. Fatstark Brora runt 25 år är en upplevelse man aldrig glömmer. :wub:

Såg att det fanns Bunnahabhain 12 kvar på några bolag i landet. Skall skicka efter en sådan. Fick ju himla bra omdöme av han "Ralfie" (tror jag han kallar sig). Brukar dela hans smak.

#1974

Postad 19 juni 2012 - 14:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Finns sämre, franska Armorik är värre. Första Mackmyran var sämre. Men det är inget att lägga pengar på om man inte har som mål i sig att ha druckit Fi(nn)sky. Vill man ha något ovanligt utrikiskt som är bra (räknar japan som normalt nu!) så skulle jag leta upp Bakery Hill från Australien - den har varit förvånansvärt bra.


Ja, där ser man... Har bara smakat Armorik en gång och tyckte den var förvånansvärt bra. :)
Vet inte om dom haft varierande kvallitet genom åren eller om mina smaklökar var tillfälligt ur led... men jag kommer garanterat testa den i framtiden, så vi får se då vad jag tycker om den.
Bakery Hill har jag hört gott om. Så den vore spännande att testa någon gång.

Idag har jag äntligen fått min Port Charlotte PC8 Ar Dúhtchas... egentligen en felbeställning, skulle ha An Turas Mor... en tillfällig förvirring blandat med Systembolagets brist på information gjorde att det råkade bli lite galet, men av recensionerna att dömma så skall det vara bra skit även i denna flaska. Håller tummarna tills korken ploppar! ;)
Fick även en Laddie Ten nyligen, så nu har jag fyllt mitt tomrum från Bruichladdich. Nu skall jag bara hålla utkik efter några finfina utgåvor från Bunnahabhain också utöver 12 åringen som kommer inhandlas så fort shoppingsuget blir för stort igen.

En Whisky som är högintressant är Box. Någon som fått äran att smaka deras "newmake"?
Av det man läst så verkar dom ha full koll på sina grejer... kommer troligtvis bli en whisky i den övre prisklassen när den väl kommer ut. Om dom håller den kvallitén dom lovar och strävar efter förståss.

#1975

Postad 20 juni 2012 - 10:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Fick en trevlig bok när jag fyllde år, Världens Whisky av Charles Maclean.
Postad bild

#1976

Postad 20 juni 2012 - 15:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Fick en trevlig bok när jag fyllde år, Världens Whisky av Charles Maclean.
Postad bild

Det är väldigt trevligt att läsa på om det man dricker. Förhöjer upplevelsen minst ett par snäpp tycker jag. :)

#1977

Postad 20 juni 2012 - 16:00

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0

En bil kom lastad med:
The Snow Grouse :blush:
Caol Ila Single Malt 12 years
Dalmore Single Highland Malt 12 years
Auchentoshan Triple Distilled Lowland Select
Ardmore Highland Single Malt 12yrs 46%
Glenfarclas 105


Vart beställde du ifrån?

#1978

Postad 20 juni 2012 - 16:55

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Vart beställde du ifrån?

vingrossen

#1979

Postad 20 juni 2012 - 17:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Mackmyra.jpg   750,46K   15 Antal nerladdningar

Såg detta fina fenomen i min Mackmyra Brukswhisky precis. Mycket skit i flaskan tydligen... Jag var nästan säker på att Mackmyra hade kylfiltrerat sin Brukswhisky!? Nu blev jag osäker. Man kan se en svart sörja på botten av flaskan samt ett svart litet moln som flyter omkring strax ovanför botten.
Rent spontant känns det som att det är sot och fatrester, men det ser mer ut som svartmögel. :)

Någon som vet hur vida Mackmyra kylfiltrerar sin whisky alls. Som jag förstått det så är det en rätt kostsam procedur.

#1980

Postad 20 juni 2012 - 18:10

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 1

Bifogad fil  Mackmyra.jpg   750,46K   15 Antal nerladdningar

Såg detta fina fenomen i min Mackmyra Brukswhisky precis. Mycket skit i flaskan tydligen... Jag var nästan säker på att Mackmyra hade kylfiltrerat sin Brukswhisky!? Nu blev jag osäker. Man kan se en svart sörja på botten av flaskan samt ett svart litet moln som flyter omkring strax ovanför botten.
Rent spontant känns det som att det är sot och fatrester, men det ser mer ut som svartmögel. :)

Någon som vet hur vida Mackmyra kylfiltrerar sin whisky alls. Som jag förstått det så är det en rätt kostsam procedur.

Du kanske borde skicka bilderna till mackmyra direkt och höra med dom om saken.

#1981

Postad 20 juni 2012 - 22:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Den har iofs stått i hyllan drygt ett år. Så lite sedimentering kanske inte är helt ovanligt?

#1982

Postad 21 juni 2012 - 13:58

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Postad bild

Fick med mig detta från båten, + lite öl och en gordons gin.
Vilket glas man fick med ardbeg, tror nästan det går i en hel flaska. :)

#1983

Postad 21 juni 2012 - 14:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Fasiken, nu blir man ju lite törstig men känner att det inte gör sig med en wirre i värmen, men kanske en drink på lite Lauders eller den där AnCnoc som jag ändå inte gillade.

Har ni några tips, gärna något som gör sig med massa krossad is.

#1984

Postad 21 juni 2012 - 14:52

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Fasiken, nu blir man ju lite törstig men känner att det inte gör sig med en wirre i värmen, men kanske en drink på lite Lauders eller den där AnCnoc som jag ändå inte gillade.

Har ni några tips, gärna något som gör sig med massa krossad is.


Jag tycker whiskey passar bra, fast det är varmt faktiskt! :) Samma med kaffe, hur gött som helst fast det är 30+ grader...
Men är doch inte fel med en GT eller en kall vanlig Lageröl i värmen heller! :P
Just nu är håller jag Aberlour 10 åriga som favorit... delad med Ardbeg 10 yr! :) 2 helt olika whiskey, men grymt goa! :)

#1985

Postad 21 juni 2012 - 15:06

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Whiskydrink med is?

http://en.wikipedia....ki/Whiskey_sour

Visserligen bara gjort den på Jim Beam och Makers Mark men om whiskyn ändå inte var någon höjdare kan det ju kanske vara värt ett försök.

#1986

Postad 21 juni 2012 - 19:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Mackmyrahistorien fortsätter...

Bestämde mig för att öppna flaskan... tänkte att så illa kan det väl inte vara!?

Det första som händer är den klassiska Mackmyra-korken som smular sönder. Har sett och läst om ett antal liknande incidenter.
Luktar lite unket och ser inte mycket bättre ut. Försökte hälla över allt i en annan flaska... Den svarta slemmiga strängen var på väg med, så jag stannade efter ca: 2/3. Resultatet ser ni på bilden.

Mumsigt? Någon som vill komma förbi och provsmaka lite prima Mackmyra ikväll? :)

Har mejlat deras infoavdelning tidigare i dag, men inte fått något svar ännu.

Bifogad fil  P1050880.JPG   3,99MB   2 Antal nerladdningar

#1987

Postad 23 juni 2012 - 15:40

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Fick smaka på grannens macmyra fat igår, legat på Bourbon fat i 3år och nu tappats på 1/2l flaskor. Det var nått annat än standard sorten :)

#1988

Postad 25 juni 2012 - 14:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mackmyrahistorien fortsätter...

Bestämde mig för att öppna flaskan... tänkte att så illa kan det väl inte vara!?

Det första som händer är den klassiska Mackmyra-korken som smular sönder. Har sett och läst om ett antal liknande incidenter.
Luktar lite unket och ser inte mycket bättre ut. Försökte hälla över allt i en annan flaska... Den svarta slemmiga strängen var på väg med, så jag stannade efter ca: 2/3. Resultatet ser ni på bilden.

Mumsigt? Någon som vill komma förbi och provsmaka lite prima Mackmyra ikväll? :)

Har mejlat deras infoavdelning tidigare i dag, men inte fått något svar ännu.

Bifogad fil  P1050880.JPG   3,99MB   2 Antal nerladdningar

Kanske en olämplig fråga mitt i eländet, men hur smakar annars denna "Brukswhisky"?

#1989

Postad 25 juni 2012 - 16:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kanske en olämplig fråga mitt i eländet, men hur smakar annars denna "Brukswhisky"?


Jo du.. den smakar... lite speciellt, mist sagt. :)
Nu var det ett tag sedan jag smakade Brukswhisky senast, men jag kommer inte ihåg att den hade den där lätt parfymerade och lite unkna smaken. Nu skulle det passa bra med ett smakprov som referens.
Jag tyckte att den var helt okej då jag drack den förra året på våran provning, men den här är näst intill odrickbar.
Det roliga är att den parfymerade smaken jag känner påminner lite om Tutiltowns Hudson Wiskey... Vet inte riktigt vilka slutsatser jag skall dra av det.
Det känns som om jag kommer ha svårt att dricka Hudson på ett tag framöver.

Har ännu inte fått svar från Mackmyra, skickade ett nytt mejl med den senaste bilden. Skall vänta några dagar till och kanske skicka ett nytt vänligt mejl. Svarar dom inte då så tar jag med mig flaskan när jag kör förbi där i sommar.

#1990

Postad 26 juni 2012 - 06:36

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

En bil kom lastad med:
The Snow Grouse :blush:
Caol Ila Single Malt 12 years
Dalmore Single Highland Malt 12 years
Auchentoshan Triple Distilled Lowland Select
Ardmore Highland Single Malt 12yrs 46%
Glenfarclas 105

Kan avslöja att Snow Grousen inte var nån höjdare, ingen chock precis.
Dalmoren var riktigt fin. Dom andra har jag inte smakat på än.

#1991

Postad 26 juni 2012 - 12:54

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kan avslöja att Snow Grousen inte var nån höjdare, ingen chock precis.
Dalmoren var riktigt fin. Dom andra har jag inte smakat på än.


Visst var det Snow Grouse som rekommenderas att drickas iskall med is!?
Det var det första som iaf fick mig att reagera... känns inte riktigt som en fin whisky om du måste tona ner alla smaker för att den skall gå att dricka!? :)

#1992

Postad 26 juni 2012 - 15:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kan avslöja att Snow Grousen inte var nån höjdare, ingen chock precis.
Dalmoren var riktigt fin. Dom andra har jag inte smakat på än.

Hur smakar Ardmore? Skall ju vara en rejält rökig Speysidare.
Fan vad dum jag är, kunde inte ens läsa raden ovanför. :blush:
Återkom gärna med smakintryck när du har smakat.

Redigerat av laddie15, 26 juni 2012 - 15:28.


#1993

Postad 26 juni 2012 - 16:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Fick svar från Mackmyra!

Dom kylfiltrerar ingen av sina whisky, så har man svarta fällningar så är det kol från tunnorna och är en kvallitetsstämpel på att inget tagits bort i onödan.

De medger att de haft problem med levrantören av korkar och har nu bytt leverantör. Att smaken är konstig kan bero på korken då dessa hållt alldeles för dålig kvallitet.

Jag fick byta på Systembolaget (utan kvitto) utan några som helst problem. Behöll även det jag hunnit hälla över i en annan flaska som referens, skall göra en liten smakjämförelse här till veckan och se hur skillnaden är mellan den nya och gammla flaskan.

Slutet gott, allting gott, whisky godast!

#1994

Postad 26 juni 2012 - 16:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Fick svar från Mackmyra!

Dom kylfiltrerar ingen av sina whisky, så har man svarta fällningar så är det kol från tunnorna och är en kvallitetsstämpel på att inget tagits bort i onödan.

De medger att de haft problem med levrantören av korkar och har nu bytt leverantör. Att smaken är konstig kan bero på korken då dessa hållt alldeles för dålig kvallitet.

Jag fick byta på Systembolaget (utan kvitto) utan några som helst problem. Behöll även det jag hunnit hälla över i en annan flaska som referens, skall göra en liten smakjämförelse här till veckan och se hur skillnaden är mellan den nya och gammla flaskan.

Slutet gott, allting gott, whisky godast!

Jo, icke kylfiltrerat skall ju vara en kvalitetsstämpel även om en filtrering i detta läget kanske hade varit välkommen. :D
Hoppas den nya är till belåtenhet. :)

#1995

Postad 27 juni 2012 - 07:35

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Vad tycker ni egentligen om Macmyra? Jag köpte en Prelude -06 för några år sen och det har inte gått åt mycket av den... Jag får ut mer av en Jonny Walker röd än av denna. Nu är det väl helt i sin ordning att svenskar inte ska kunna konkurrera med skottar som har det i blodet sen hundratals år tillbaka men med tanke på vad Preluden går lös på så hade jag hoppats på mer.

#1996

Postad 27 juni 2012 - 07:48

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Har bara druckit första utgåvan av Mackmyra och den tycker jag är ok men inget utöver det vanliga. Det är väl mer känslan av att dricka en svensk whisky som gör det lite speciellt.

#1997

Postad 27 juni 2012 - 08:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Svenskarna har alla förutsättningar i världen att konkurrera med skottar... vi har tom bättre förutsättningar iom vårt klimat. Tack vare de stora temperaturskillnader vi har så kan spriten interagera med träet mycket mer (mogna fortare), vi har bättre/kallare kylvatten året runt, mm enligt dom som förstår sig på sånt här med bränning och lagring. :)
Våra förutsättningar är ganska lika Japans, och dom kan verkligen konkurrera med skottarna! Sen om vi inte når dit alla gånger är en helt annan sak. Vår gemensamma erfarenhet sträcker sig inte så långt bak i tiden även om vi har väldigt mycket kunnigt folk i lilla Sverige.

För att återgå till mitt lilla Mackmyraexperiment jag gjorde igår...

Skillnaden i smakerna var absolut märkbara. Den gammla jag hade var först och främst lite ljusare i tonen, smaken var lättare men spritigare. Den nya flaskan var betydligt tjockare och smakrikare med tydligare rökighet.
Skillnaderna berodde nog kanske inte så mycket på det jag trodde den skulle göra (rutten kork).

Jag tror största skillnaden berodde på att:
1. Mackmyra har blivit bättre
2. den "gammla" flaskan hade fällt ut många orenheter som blev kvar på botten.
3. Här är jag lite osäker, men om det är korken eller att deras råsprit/lagring var sämre tidigare låter jag vara osagt, men man kände en lite obehaglig metallisk underton som dröjde sig kvar, nästan som aspartan (för oss som inte klarar av dessa artificiella sötningsmedel). Unkenheten kändes inte alls lika tydligt som första provsmakningen. Kan vara placebo som gjorde att jag förväntade mig detta eller så hade den avtagit iom att jag hälde över den till en annan flaska?!

Summa sumarum, ett kul experiment som jag rekommenderar fler att prova om man har en ny och gammal utgåva av något.

#1998

Postad 27 juni 2012 - 08:52

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Visst var det Snow Grouse som rekommenderas att drickas iskall med is!?
Det var det första som iaf fick mig att reagera... känns inte riktigt som en fin whisky om du måste tona ner alla smaker för att den skall gå att dricka!? :)

Nja en fin whisky visste jag om att det inte var då det är en blended, köpte det mest för att prova på och kunna jämföra lite med kvalitets whisky. Den ska frysas ner och drickas iskall, märktes att den vart lite mer trögflytande. Nu får den stå i bjudskåpet ;)

#1999

Postad 27 juni 2012 - 12:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Svenskarna har alla förutsättningar i världen att konkurrera med skottar... vi har tom bättre förutsättningar iom vårt klimat. Tack vare de stora temperaturskillnader vi har så kan spriten interagera med träet mycket mer (mogna fortare), vi har bättre/kallare kylvatten året runt, mm enligt dom som förstår sig på sånt här med bränning och lagring. :)
Våra förutsättningar är ganska lika Japans, och dom kan verkligen konkurrera med skottarna! Sen om vi inte når dit alla gånger är en helt annan sak. Vår gemensamma erfarenhet sträcker sig inte så långt bak i tiden även om vi har väldigt mycket kunnigt folk i lilla Sverige.

För att återgå till mitt lilla Mackmyraexperiment jag gjorde igår...

Skillnaden i smakerna var absolut märkbara. Den gammla jag hade var först och främst lite ljusare i tonen, smaken var lättare men spritigare. Den nya flaskan var betydligt tjockare och smakrikare med tydligare rökighet.
Skillnaderna berodde nog kanske inte så mycket på det jag trodde den skulle göra (rutten kork).

Jag tror största skillnaden berodde på att:
1. Mackmyra har blivit bättre
2. den "gammla" flaskan hade fällt ut många orenheter som blev kvar på botten.
3. Här är jag lite osäker, men om det är korken eller att deras råsprit/lagring var sämre tidigare låter jag vara osagt, men man kände en lite obehaglig metallisk underton som dröjde sig kvar, nästan som aspartan (för oss som inte klarar av dessa artificiella sötningsmedel). Unkenheten kändes inte alls lika tydligt som första provsmakningen. Kan vara placebo som gjorde att jag förväntade mig detta eller så hade den avtagit iom att jag hälde över den till en annan flaska?!

Summa sumarum, ett kul experiment som jag rekommenderar fler att prova om man har en ny och gammal utgåva av något.

Jo visst borde sverige fungera precis lika bra som Skottland. Och vet man mad man sysslar med behöver det bevisligen inte ta generationer att nå sina mål heller. Kolla tex. Arran. I mitt tycke enastående bra och startade -97. Mackmyra är absolut på rätt väg. Har själv "Special -02" som är mycket bra. Doften är magnifik och smaken når väl inte riktigt de höjderna, men go de e' den. :)

#2000

Postad 27 juni 2012 - 12:33

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Nja en fin whisky visste jag om att det inte var då det är en blended, köpte det mest för att prova på och kunna jämföra lite med kvalitets whisky. Den ska frysas ner och drickas iskall, märktes att den vart lite mer trögflytande. Nu får den stå i bjudskåpet ;)


Den är ju inte ens en riktig blended utan 100% grain whisky om jag förstått det rätt. Smakar riktigt illa tycker jag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.