Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG Cinema3d Plasma

6 svar i tråden

Skickat 24 maj 2012 - 20:23

Tjeena,

Antar att en stor del av er härinne har sett på 3d på bio, där man använder passiv teknik.
Jag har det, efter att plågsamt ha kollat på ett par olika 3d-tv med active shutter teknik.

Jag var förberedd på ännu en hemsk upplevelse första gången och blev förvånad när det var en härlig upplevelse tack vare den passiva tekniken.

Nu läste jag en recension av en LG LED-tv med Cinema3d teknik och där hänvisade de till att LG skall släppa/har släppt en Plasma med samma teknik.

Då blev jag glad, än så länge har jag sett 3d-tekniken som en kul grej, men praktiskt oanvändbar om man som jag blir sjukt irriterad på den aktiva tekniken, flimmret gör mig tokig.

Så... Ni här inne som har bra koll, vet någon vad denna plasma med Cinema3d teknik heter och vilka storlekar den finns i? Samt pris...

På prisjakt kan man inte ens välja passiv 3d som val på plasma-tv så... Finns den i Sverige ens?

Jag trodde först inte att man skulle lyckas göra en plasma med denna tekniken då man polariserar bilden, men tydligen har LG gjort det...

Som jag förstår det blir det i praktiken 1080i då istället för 1080p också?

Skickat 24 maj 2012 - 20:30

http://m3.idg.se/2.1...rfekt-med-pssiv
Här är länken till där jag först läste om det.

Inser att m3 mycket väl kan ha skrivit fel eller blivit felinformerade. Men det låter så bra att jag hoppas det är sant.

Min LG42PC1R gör fortfarande sitt jobb bra, men är i behov av en ersättare bildkvalitetsmässigt :)

Skickat 24 maj 2012 - 20:48

• TIX
  • Veteran

• 1 845 inlägg
Det är ett gammalt test och än så länge finns det inga LG plasmor med passiv teknik tyvärr ett alternativ kan ju vara LGs kommande Oled med passiv teknik ;-)

Skickat 24 maj 2012 - 21:12

aktiv 3d är dock överlägset OM tvn är bra nog dvs. high end plasmorna har så bra 3d som man kan få hemma i stugan

Skickat 25 maj 2012 - 11:04

Angående flimmer har OP kollat på 3D i butik med lysrör påslagna? Lysrör kör på andra frekvenser än de aktiva glasögonen och orsakar flimmer.Jag blev smått chockad själv första gången man såg 3D i butik. Har kört stereo3D i många år på PC och CRT och inte upplevt några flimmerproblem. Borde rimligen va än lägre på LCD åtminstone :).

Har inga problem med synkningen på min samsung D7005 plasma i alla fall så länge jag inte försöker köra 96 hz. Då blir det något vajsing med synkningen som ger lättare filmmer.

Det enda jag saknar jämte passiv 3D är att slippa ladda glasögonen :)

Skickat 26 maj 2012 - 12:40

På CES 2012 sa en LG representant att det är tekniskt omöjligt att tillverka en plasma med passiv 3D. Om det är sant eller inte kan väl diskuteras men LG har i alla fall ingen ambition att utveckla en.

Tyvärr har jag inte källan men vet att jag såg det i en video genomgång av LG's 2012 modeller från CES. Prova att kolla igenom AVforums klipp eller sök på youtube.

Skickat 27 maj 2012 - 23:44

Har tittat på active 3d i hemmamiljö hos en polare, svar ja. Håller dock med om att det är absolut värst när man testar på typ elgiganten.
Dock är det nog lika mycket lysrörens problem som ljusnivån. Jag upplever både flimret och en extremt trötthet i ögonen.
Skall tilläggas att jag i princip knappt kan kolla på en normal CRT eller DLP-projektor heller pga flimmer respektive regnbågseffekt.

Dock skulle jag vilja påstå att ett av de största problemen med shutter-tekniken är att glasögonen är absurt dyra.
Kolla film 5-6 polare och du måste punga ut många tusen för glasögonen. Det tar ju bort lite av glädjen för min del iaf.
Som student pallar man inte lägga pengar på saker man använder "nån gång då och då". Passiva 3d-glasögon har många redan hemma från biografer, och det följer ofta med ett halvt dussin vid köpet av tvn...

Trist iaf att det var en felskrivning, hade verkligen sett fram emot att kunna kombinera både plasmans fördelar vid film och den (enligt mig) bästa 3d-tekniken...

Huruvida det är tekniskt möjligt eller inte får stå för dem, men kan förstå problematiken. Plasma polariseras ju inte, i LCD har man ju polariseringsfilter, så rent tekniskt är det ju milt uttryckt en skillnad...

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.