Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på strömkablar och strömkablar?

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 maj 2009 - 09:42

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
När det gäller kablar (HDMI, coaxial, RCA osv) så anser många här på minhembio.com att det bästa köpet är exempelvis Supra eller liknande som är många steg över "no-name" kablar men samtidigt inte kostar sjukt mycket. Och de som köper kablar som kostar sjukt mycket får endast en stort hål i plånboken och inte en större musik/film upplevelse jämfört med tex Supras bästa kablar.

Min fråga är om detta gäller även strömkablar. Exempelvis dessa 2

http://www.misco.se/...CzkkCjC5yblXzLf


http://www.hifiklubb...el_15_meter.htm


Kommer man märka skillnad? Och finns det något mellanting som är bättre?




PS. Den förstnämnda kostar ett par tusen på www.ammdata.se

#2

Postad 28 maj 2009 - 10:42

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Nej strömkablar är inte lika kritiska då de använder mycket högre volt och ampere än vad ljud och videokablarna använder. Strömmen kommer dessutom på kablar man inte har full kontroll över fram till vägguttaget och att då satsa dyra pengar på de sista metrarna är onödigt.

Ska man göra något åt strömmen ska man göra som jag har gjort att sätta in en stor och dyr tranformation som renar all ström i huset. Bild på den finns i mitt galleri.

#3

Postad 28 maj 2009 - 10:48

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nej strömkablar är inte lika kritiska då de använder mycket högre volt och ampere än vad ljud och videokablarna använder

Jag tror nog att högtalarkablarna (dvs högnivå) kommer upp i betydligt större ström (ampere) än vad strömkablarna gör.. Är det inte så?

#4

Postad 28 maj 2009 - 10:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Läs i denna tråden så får du bra svar och tips m.m. :)

https://www.minhembi...ic=226923<br />
Men förvänta dig ingen annan vinst än at tdet blri snyggare, alltså inget som påverkar ljudet utan bara tig, och du mår bättre när du tycker det ser snyggt och och denna bra upplevelse kan i sin tur göra så att musiklyssningen bli mer njutbar, bara av att du mår bra :)
Men annars kan man ju bestämma sig för att må bra med sina standard kablar också så slipper man lägga några pengar eller tid alls på detta. :)

#5

Postad 28 maj 2009 - 11:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag tror nog att högtalarkablarna (dvs högnivå) kommer upp i betydligt större ström (ampere) än vad strömkablarna gör.. Är det inte så?


Det är ju växelspänning med varierande frekvens vi pratar om :)
spänningen kan vara ganska hög i transienter, och i förhållande till impedansen så får man ju en ström.

Om du har en högtalare som vid 1000Hz ligger på 4ohm impedans och vi har 10W medel effekt (ganska vanligt vid högra ljudnivåer med "normalt" tröga högtalare),
P=U^2/R => U^2 = PxR => U= (roten ur) 10x4 => U = 6,33Volt
Alltså U/R=I => 6,33/4 = 1,58A i cont borde det bli, sedan blir det betydlígt mer i topparna och betydligt mindre i dalarna :) (ca 5A i toppar på 10dB det motsvarar ca 100w om vi har cont 10w)

Så vist är det en del ström :)
Men spänningarna ligger inte så jätte högt, 20Volt i 5A exemplet för transienter, med just 4ohm i last, med låg spänning så blir också det kännsligare för hur pass bra det ledande materialet är, men med denna förhållandevis höga ström så är det inte allt för knepigt att få till det i alla fall.

Edit: Med 2ohm i last blir det ju 20 Volt och 10A som krävs och för 8ohm så blir det 20Volt och 2,5A som krävs för samma amplitud... :P

Redigerat av DVD-ai, 28 maj 2009 - 11:25.


#6

Postad 28 maj 2009 - 12:02

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Läs i denna tråden så får du bra svar och tips m.m. :)

https://www.minhembi...ic=226923<br />
Men förvänta dig ingen annan vinst än at tdet blri snyggare, alltså inget som påverkar ljudet utan bara tig, och du mår bättre när du tycker det ser snyggt och och denna bra upplevelse kan i sin tur göra så att musiklyssningen bli mer njutbar, bara av att du mår bra :)
Men annars kan man ju bestämma sig för att må bra med sina standard kablar också så slipper man lägga några pengar eller tid alls på detta. :)



haha.. =)


Som exempel på svindyra strömkablar menade jag typ dessa 2

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125690

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=134230



Tack för era svar!!

#7

Postad 28 maj 2009 - 13:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

haha.. =)


Som exempel på svindyra strömkablar menade jag typ dessa 2

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125690

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=134230



Tack för era svar!!



Dessa två är ca 1500 och 8500kr för dyra för att det ska vara det minsta vettigt...
500kr för en strömkabel som är sjukt snygg och ordentligt/gediget byggd (Gärna DIY) är max för mig....

#8

Postad 28 maj 2009 - 14:13

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Dessa två är ca 1500 och 8500kr för dyra för att det ska vara det minsta vettigt...
500kr för en strömkabel som är sjukt snygg och ordentligt/gediget byggd (Gärna DIY) är max för mig....




Vad tror du om den från Hifiklubben som kostar 700?

Vilka kör du med för ca 500?

#9

Postad 28 maj 2009 - 14:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Mina kostar inte 500kr/st, utan 500kr/st är vad jag max askulel kunna tänka mig att lägga ut...

Mina är hemma gjorda i perfekta längder och med bra kvalitet på båda kabel och kontakter + nylånstrumpa för ca 200kr/kabel... :)

#10

Postad 28 maj 2009 - 15:12

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Jag har kontrollerat strömkablar med den person som stått bakom framtagnignen av trafon jag har för avstörning. Han säger att jag har en fördel med att använda skärmad strömkabel och förordade Elfas Skärmat sladdställ 2P+ J som kostar från 84,80 + moms och uppåt beroende på längd.

#11

Postad 28 maj 2009 - 21:48

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Jag har kontrollerat strömkablar med den person som stått bakom framtagnignen av trafon jag har för avstörning. Han säger att jag har en fördel med att använda skärmad strömkabel och förordade Elfas Skärmat sladdställ 2P+ J som kostar från 84,80 + moms och uppåt beroende på längd.




Vilken tjocklek är det på dom? Vart får man tag i sånna?

#12

Postad 29 maj 2009 - 12:25

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0
Jag kör med skärmade Supra Lorad 2.5 bara för att vara på den säkra sidan. Ett ställe mindre att felsöka..

Sen att dom är dundersexiga är bara ett plus!

/Christian

#13

Postad 29 maj 2009 - 13:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Vilken tjocklek är det på dom? Vart får man tag i sånna?

Elfa säjer dem. De finns med två dimensioner på 3x0,75 mm² och 3x1 mm². Artikelnummer: 43-307-00 och framåt.

#14

Postad 29 maj 2009 - 18:39

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Jag kör med skärmade Supra Lorad 2.5 bara för att vara på den säkra sidan. Ett ställe mindre att felsöka..

Sen att dom är dundersexiga är bara ett plus!

/Christian



De är otroligt fula. Går bort direkt

#15

Postad 29 maj 2009 - 18:54

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Elfa säjer dem. De finns med två dimensioner på 3x0,75 mm² och 3x1 mm². Artikelnummer: 43-307-00 och framåt.



En följdfråga på detta. Vilka är de bästa kontakterna? :)

#16

Postad 29 maj 2009 - 21:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

En följdfråga på detta. Vilka är de bästa kontakterna? :)

Jag hoppas du menar kontakterna man sätter på sladdens slösa trådar. Där beror det på apparaten vad ska ha för kontakt men den vanligaste är den som har artikenummer 43-204-04 hos Elfa.

Det ska påpekas att skärmen i en skärmad kabel endast ska anslutas in en ände så det är därför den skärmande kabeln bara är färdiggjord i ena änden.

#17

Postad 30 maj 2009 - 07:47

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Det ska påpekas att skärmen i en skärmad kabel endast ska anslutas in en ände så det är därför den skärmande kabeln bara är färdiggjord i ena änden.

???

Menar du att Supra LoRad är felkonstruerad?

hifi_fan

Redigerat av hifi_fan, 30 maj 2009 - 10:04.


#18

Postad 30 maj 2009 - 23:04

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Skärmen ska anslutas till stickproppen och inte vid IEC pluggen.

Du om någon borde veta detta hifi_fan som får sådana förbättringar så fort du byter/bygger el kablar.

#19

Postad 30 maj 2009 - 23:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Skärmen ska anslutas till stickproppen och inte vid IEC pluggen.

Du om någon borde veta detta hifi_fan som får sådana förbättringar så fort du byter/bygger el kablar.


:)

#20

Postad 31 maj 2009 - 06:13

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Skärmen ska anslutas till stickproppen och inte vid IEC pluggen.

Du kan inte göra det med LoRad eftersom skärmen är ansluten till jordledningen, dvs vid stickproppen och vid IEC pluggen. Därav min fråga.

hifi_fan

#21

Postad 31 maj 2009 - 12:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
jepp, supra LoRad är ju konstruerad så att skärmen har ständig kontakt med jordledaren genom jordledarens isolering som är till viss del ström förande.
Inget större fel med det, men man ska inte ansluta en "traditionell" jord strumpa eller liknande till båda anslutningarna.

#22

Postad 01 juni 2009 - 08:36

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Jag har åter talat med den expert jag känner och som vanligt är saker och ting inte så rätlinjiga som man gärna vill att allt ska vara.

Om man har den lösningar jag har alltså med en transformator som skiljer huset el och jord från den publika elen och dess jord samt har anslutit elen till hembion via en mantelskärmat installationskabel och har en stor jordskena då kan jag jorda elkabels skärm i båda ändarna.

Har man inte denna lösning beror det på längden av elkabeln vad man kan göra. Korta elkablar på en meter inga problem att jorda skärmen i båda ändra för vem som helst. Långa elkablar som på 10 meter så kan jag jorda skärmen i båda ändarna men de som inte har min lösning får prova sig fram vad som kan fungera.

Redigerat av hmarkstrom, 08 juni 2009 - 21:26.


#23

Postad 09 juni 2009 - 05:18

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

  • 1 676 inlägg
  • 0

De är otroligt fula. Går bort direkt

Bifogad fil  20090606225.jpg   50,76K   6 Antal nerladdningar


Ful?

#24

Postad 15 januari 2012 - 14:34

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
http://www.lessloss....inal-p-180.html
det gör skillnad med strömkablar, inte alla men vissa definitivt. och allt beror på hur det ser ut där just du bor, vissa har strömkablar som agerar antenner, (får in typ röster "radio" när inte musik spelas) det man vill få bort är emi och högfrekbenser ut strömen, man vill ha 50 och 60 hz (ren ström) och ja, det är skitsamma att det är 5kr kabel som sitter i väggen enda fram till uttaget, det är vad du har i slutet som avgör. en bra strömkabel får bort höga frekvenser och skyddar mot atenneffekten (vilket är en del av höga frekvenser) emi kan man ta tag i genom olika strömreningspridukter. typ furutech e-tp 60 som har emi absorberande ämne under alla uttag.

#25

Postad 15 januari 2012 - 14:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

det är vad du har i slutet som avgör

I "slutet" har du förstärkarens transformator och som regel simpla elektriska ledare från och till denna.

#26

Postad 15 januari 2012 - 14:50

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
det är återigen skitsamma, om det är renare ström som du får så blir det bättre resultat. inte så att skitkablen på insidan av förstärkaren kommer på 2-3 cm skapa emi och högfrekvensstörningar. läs länken
http://www.lessloss....inal-p-180.html

#27

Postad 15 januari 2012 - 15:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

det är återigen skitsamma, om det är renare ström som du får så blir det bättre resultat. inte så att skitkablen på insidan av förstärkaren kommer på 2-3 cm skapa emi och högfrekvensstörningar. läs länken
http://www.lessloss....inal-p-180.html

Men suck. Du kan inte seriöst använda det där säljsnacket som faktareferens? Det stod väldigt mycket konstigheter där (och då läste jag långt ifrån hela), en del verkar visserligen ha sin grund i fakta, men är så söndervridet och snedtolkat för att passa säljannonsen att det inte har något med verkligheten att göra längre. Nej, det är inte sista metern som ger mest störningar i strömmen, det är alla andra apparater som är inkopplade på samma fas från elcentralen. Inte heller är högfrekventa störningar farligare än lågfrekventa, allting likriktas ju ändå (med utjämningskondningar och what not), så strömmen blir nog ren så det förslår ändå. Det är möjligen stora störningar (långvarig överspänning och underspänning, eller kraftiga transienter) som inte är bra, men de introduceras inte utifrån kabeln, de kommer från nätet.

Med tanke på denna obsession med strömkablar och "ren" ström så är det mycket märkligt att man inte har sett en enda tråd om online-upser. Det vore väl det ultimata? Renare ström än så kan man inte få. Men det är väl som vanligt: mycket tyckande och väldigt lite tänkande. ;)

#28

Postad 15 januari 2012 - 15:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men suck. Du kan inte seriöst använda det där säljsnacket som faktareferens?

You wanna bet? :P

#29

Postad 15 januari 2012 - 17:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

det är återigen skitsamma, om det är renare ström som du får så blir det bättre resultat.

Varför utgå från att "oren" ström är ett problem som ger sämre resultat? Strömmen skall ju dessutom ändå transformeras i förstärkaren.

#30

Postad 15 januari 2012 - 17:43

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag är inte den enda som tycker att anläggningen låter markant sämre på dagen än natten^^ att personer får in konstiga ljud i sitt ljudaystem är inget nytt,.,en nära vän fick in franska röster i sin sub. Obs jordade uttag. Sök på emi störningar så hittar ni massa om det. Inget hokus pokus dirrekt

#31

Postad 15 januari 2012 - 17:47

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Man märker att ingen här varit på en quantumdemo här^^ och kolla deras hemsida finns mätresultat. ( speciellt för bitter snubben som älskar grafer och inte kan röra på arslet och prova saker utan läser sig till välljud) där det handlar om felkorigering av cd med och utan quantum inkopplat. men sen är det oftast väldigt mer kostnadseffektivt att arbeta med akustik. Men för oss som har dålog ström i husen (jag har skitström mellan 7och11 ) så kan det vara värt att investera i renare ström. Självklart finns det störningar. På natten låter min anläggning väldigt väldigt mycket bättre. Ett helt annt lugn över den. Lättlyssnt och mycket klarare diskant. Jag kommer investera i ett lättare strömsystem för att få kontroll på strömen.. personen som skriver i lämken tror kag kan väldigt väldogt mycket mer om ström än bittermelon.

Redigerat av Unregistered2110, 15 januari 2012 - 18:01.


#32

Postad 15 januari 2012 - 18:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Att det finns de som upplever en skillnad är inte konstigt. Det finns folk som upplever alla möjliga saker som inte har en fysisk förklaring. Men om vi pratar om verkliga skillnader, så ger dyra strömkablar nada. Vilket det även finns fysiska förklaringar varför det inte behövs mer än en standard kabel.

#33

Postad 15 januari 2012 - 20:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag är inte den enda som tycker att anläggningen låter markant sämre på dagen än natten^^ att personer får in konstiga ljud i sitt ljudaystem är inget nytt,.,en nära vän fick in franska röster i sin sub. Obs jordade uttag. Sök på emi störningar så hittar ni massa om det. Inget hokus pokus dirrekt

Lol? Som kom in via elsladden? Jovisst du, dra den om tomten också. Om du ska lyckas få in radiosändningar så måste du ha en RF-mottagare (inte bara en "antenn"). Jag gissar att din väns sub inte hade inbyggd radio? ;)


Man märker att ingen här varit på en quantumdemo här^^ och kolla deras hemsida finns mätresultat. ( speciellt för bitter snubben som älskar grafer och inte kan röra på arslet och prova saker utan läser sig till välljud) där det handlar om felkorigering av cd med och utan quantum inkopplat. men sen är det oftast väldigt mer kostnadseffektivt att arbeta med akustik.

Förlåt, men är det mig du pratar om? I så fall betackar jag mig för att du berättar för mig vad jag har för åsikter och vad jag gör, det vet jag bäst själv. Håll dig till dina egna är du snäll. (Och mitt arsle har du inte med att göra)

Men för oss som har dålog ström i husen (jag har skitström mellan 7och11 ) så kan det vara värt att investera i renare ström. Självklart finns det störningar. På natten låter min anläggning väldigt väldigt mycket bättre. Ett helt annt lugn över den. Lättlyssnt och mycket klarare diskant. Jag kommer investera i ett lättare strömsystem för att få kontroll på strömen..

Jag får rekommendera dig en online-UPS då, då kommer du säkert bli helnöjd. De är inte billiga, men mycket möjligt att de är billigare potentiella kablar. Och, vet du, de använder vanliga jäkla standardkabel också. ;)

personen som skriver i lämken tror kag kan väldigt väldogt mycket mer om ström än bittermelon.

Det kan jag omöjligt säga något om. Men det spelar egentligen ingen roll. Oavsett om personen kan mer än mig eller inte, så har denne "vett" att vrida sönder dessa fakta för att få det att låta bättre som en säljtext. För det är en säljtext, inte fakta. Det spelar ingen roll vad det står, jag är inte tillräckligt dum för att ta det som fakta ändå.

#34

Postad 15 januari 2012 - 20:29

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
mätning som bevisar att det är skillnad mellan olika strömkablar/strömprodukter

http://www.shunyata....iregauge-lg.jpg
http://www.shunyata..../DTCD-meas.html

http://www.quantumqr...=3&ContentID=26

exempel på lyckade resultat av kabel
http://www.hififorum...&TOPIC_ID=13993 (subjektivt)

en annan sak många inte gör är att sätta fasen rätt. lätt hänt att det blir felvänt.

#35

Postad 15 januari 2012 - 20:33

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
bittermelon har du inte varit med länge nog kanske? hängt för mycket här? det är väldigt många som får in konstiga röster och likande, typ p1 när volym är 0, det är jättekonstigt men inte ovanligt. skitkablen tar väl upp radiosignalen sen förstärks den eller nått.

#36

Postad 15 januari 2012 - 20:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

bittermelon har du inte varit med länge nog kanske? hängt för mycket här?

Mer intressant vore att få reda på vad det enligt dig skulle innebära att "hänga" här för mycket?

Du kanske har hängt här för lite?

#37

Postad 15 januari 2012 - 20:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
OT Jag har ett par gånger lyckats få in radiosignaler när jag klinkat på elgitarren (lät som de pratade ryska faktiskt...). Misstänker dock att gitarrens koppling till förstärkaren orsakade detta snarare än elkabeln. Stereo / hembio har under alla år aldrig lyckats plocka upp något. OT OFF

#38

Postad 15 januari 2012 - 21:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

mätning som bevisar att det är skillnad mellan olika strömkablar/strömprodukter

http://www.shunyata....iregauge-lg.jpg
http://www.shunyata..../DTCD-meas.html

http://www.quantumqr...=3&ContentID=26

exempel på lyckade resultat av kabel
http://www.hififorum...&TOPIC_ID=13993 (subjektivt)

en annan sak många inte gör är att sätta fasen rätt. lätt hänt att det blir felvänt.

Bevisar exakt hurdå menar du?

#39

Postad 15 januari 2012 - 21:02

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Att hålla på med hifi innebär inte att hänga på forum hela tiden^^ jag har vsrit ute och LYSSNAT på saker knte läst. När jag gick med här var det för att dela med mig av erfarenheter ^^intressant med gitarren självklart händer det inte alla. Har inte hänt mig^^ men jag har hört det speciellt där det inte har varit jordade uttag

#40

Postad 15 januari 2012 - 21:22

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Att hålla på med hifi innebär inte att hänga på forum hela tiden^^ jag har vsrit ute och LYSSNAT på saker knte läst. När jag gick med här var det för att dela med mig av erfarenheter ^^intressant med gitarren självklart händer det inte alla. Har inte hänt mig^^ men jag har hört det speciellt där det inte har varit jordade uttag


Det du refererat till är saker du läst. Vad är det du lyssnat på? Kan du i ett blindtest urskilja en vanlig orginalströmkabel mot en > 1000:-?

#41

Postad 15 januari 2012 - 21:32

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag har blindtestat mastersnake chord powercord nordist blue heaven nordost vishnu. Supra och vanliga svarta med 2 olika tjocklekar på ledare. Lät min bror koppla om. Jag lyssna. Sen gjorde vi tvärtom. På vissa komponenter var det liten skillnad andra mer. I ett VÄLDÄMPAT rum var det väldigt lätt att urskilja ljudpåverkningar. I ett tomt rum ( efter renovation ) var det omöjligt. Helt omöjligt. Till dac ( från en nordost qb 8 var nordost bäst i min anläggning. Till förstärkaren var corden annorlunda. Supran var väldigt lik standardkablen med tjockare ledare. Be er lokala hifihandlare om en demo i ett väldämpat rum med fina komponenter. Glöm inte blunda. Mastersnaken var bättre än supran och liknade mer corden i karaktären

Redigerat av Unregistered2110, 15 januari 2012 - 21:32.


#42

Postad 15 januari 2012 - 22:15

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
jag personligen har ej lagt större vikt på stömkablaget, använder mig av diy ölflex med transparent hölje och aktiv skärmning...ruggigt snygga faktiskt.
har dock varit med om störningar i mitt förra boende (mitt ute i skogen nära ingenmansland) och mina diy kablar tog bort en del av dessa som utmärkte sig i lågfrekvent brus...så visst blev ljudet bättre som en upplevelse men aldrig har jag varit med om att själva återgivningen blivit bättre med stömkablage...har själv testat nordost vishnu kan tilläggas.

är dock nordost fan i övrigt.....

#43

Postad 15 januari 2012 - 22:17

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jag är inte den enda som tycker att anläggningen låter markant sämre på dagen än natten^^ att personer får in konstiga ljud i sitt ljudaystem är inget nytt,.,en nära vän fick in franska röster i sin sub. Obs jordade uttag. Sök på emi störningar så hittar ni massa om det. Inget hokus pokus dirrekt


Kan man ens höra röster ur en sub?

#44

Postad 16 januari 2012 - 00:50

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Ja skitkonstigt! Har bara hört det innan i ett vanligt stereosystem och i ett par aktiva högtalare. Sen har jag hört andra som har upplevt allt möjligt konstigt... Ska tilläggas att han inte var säker på att det var just franska. Utan något främmande språk. Det var låg volym

Redigerat av Unregistered2110, 16 januari 2012 - 01:12.


#45

Postad 16 januari 2012 - 01:16

Neve
  • Neve
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Jag har blindtestat mastersnake chord powercord nordist blue heaven nordost vishnu. Supra och vanliga svarta med 2 olika tjocklekar på ledare. Lät min bror koppla om. Jag lyssna. Sen gjorde vi tvärtom. På vissa komponenter var det liten skillnad andra mer. I ett VÄLDÄMPAT rum var det väldigt lätt att urskilja ljudpåverkningar. I ett tomt rum ( efter renovation ) var det omöjligt. Helt omöjligt. Till dac ( från en nordost qb 8 var nordost bäst i min anläggning. Till förstärkaren var corden annorlunda. Supran var väldigt lik standardkablen med tjockare ledare. Be er lokala hifihandlare om en demo i ett väldämpat rum med fina komponenter. Glöm inte blunda. Mastersnaken var bättre än supran och liknade mer corden i karaktären

Körde ni med mastersnake chord powercord nordist blue heaven nordost vishnu Supra och vanliga svarta med 2 olika tjocklekar på ledare hela vägen till Barsebäck, eller? ;)

Redigerat av Neve, 16 januari 2012 - 01:17.


#46

Postad 16 januari 2012 - 02:16

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Nej 1.5 m ;) räcker gott och väl!

Kan man ens höra röster ur en sub?

ska också tilläggas att det var ett väldigt billigt hemmabiosystem. Den agerade inte bara riktigt djupbas. Den tog nog lite högre upp med pga väldigt små stativare å center

#47

Postad 16 januari 2012 - 05:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag har blindtestat mastersnake chord powercord nordist blue heaven nordost vishnu. Supra och vanliga svarta med 2 olika tjocklekar på ledare....

Har du blindtestat även strömkablar alltså...? Du är tydligen en riktig blindtestförespråkare mao. :rolleyes:

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 januari 2012 - 05:38.


#48

Postad 16 januari 2012 - 07:51

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Kan man ens höra röster ur en sub?


Säkerligen. Skulle jag börja höra franska röst ur min sub så skulle det ligga närmare till hands att fundera på medicinering än att byta strömkabeln. :-)

Sen pratar vi nog två saker. Hörbara störningar som borde filtreras bort av filtret på komponentens primärsida och sedan att man i en frisk miljö skulle kunna höra skillnad på ljudbilden på olika kablar. Det senare tror jag inte ett dugg på. Har man vinstintressen i branschen kan jag dock förstå att man tror på det.

Redigerat av Unregisteredeee306cc, 16 januari 2012 - 08:03.


#49

Postad 16 januari 2012 - 10:53

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Läs om läs rätt:) inte min sub jag var inte där. Tycker det är lika konstigt somni gör. Det var troligtvis en radiosändning som snappades upp eller nått^^,

#50

Postad 16 januari 2012 - 10:57

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...en bra strömkabel får bort höga frekvenser och skyddar mot atenneffekten (vilket är en del av höga frekvenser) emi kan man ta tag i genom olika strömreningspridukter. typ furutech e-tp 60 som har emi absorberande ämne under alla uttag.

Det där reklambladet innehåller en hel del märkliga påståenden och bör tas med en rejäl nypa salt.

En väldigt enkel och effektiv lösning är att kortsluta höga frekvenser till jord med ett simpelt filter. Kostar några spänn och fungerar GARANTERAT, även om det sannolikt inte alls behövs...

Lol? Som kom in via elsladden? Jovisst du, dra den om tomten också. Om du ska lyckas få in radiosändningar så måste du ha en RF-mottagare (inte bara en "antenn"). Jag gissar att din väns sub inte hade inbyggd radio? ;)

Det går faktiskt alldeles utmärkt att få in radio i "elektriska apparater" på diverse märkliga sätt.
Har faktiskt själv hört det i ett gammalt kylskåp i närheten av högspänningsledningar (eller om det var en AM-sändare), minns inte exakt...

...det är väldigt många som får in konstiga röster och likande, typ p1 när volym är 0, det är jättekonstigt men inte ovanligt. skitkablen tar väl upp radiosignalen sen förstärks den eller nått.

"Eller nåt" är en bra sammanfattning av nivån på tråden.

Effekten du beskriver har NOLL med typ av apparatkabel att göra, och beror helt enkelt på att det i bl a slutsteg finns diverse spolar och avstämda kretsar som agerar antenn och kan fånga upp störningar om skärmningen inte är alldeles perfekt.

Har man någonsin sett en kristallmottagare begriper man ganska enkelt att t o m passiva lågnivåkretsar går att modulera mha diverse radiosändare...

Tro för f-n inte på allt hokus pokus okunniga marknadsgubbar försöker köra ner i halsen på folk!

Redigerat av Unregistered277056c3, 16 januari 2012 - 10:58.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.