Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tips-tråd för bärbara datorer *

333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 maj 2007 - 17:12

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Kommer att flytta till sommaren till en mindre lägenhet och har insett att det kommer bli jobbigt att försöka möblera in min stationära dator där. Så därför är jag nu på jakt efter en hyfsad laptop. Eftersom mitt spelintresse på dator i princip är obefintligt nuförtiden så behövs inget prestandamonster, den biten får 360:n klara av. Nåt enklare manager spel kanske kommer att spelas, men datorn kommer i huvudsak att användas till surfning, en hel del bildbehandling, lättare musik och filmuppspelning.

Jag är inte sådär våldsamt insatt i datorer och skulle därför behöva lite tips och hjälp. Jag är ute efter en ganska liten och smidig laptop som inte är tokigt klen och har därför fastnat för Sonys Vaio VGN-C2Z som jag tycker ser ganska trevlig ut på pappret samt till utseendet.

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av denna? Är det nåt att ha? Om inte, har ni några andra tips?

/Onk

Redigerat av Onk, 15 maj 2007 - 18:59.


#52

Postad 21 maj 2007 - 17:09

BLOOOMQUIST
  • BLOOOMQUIST
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjena!

Är inte så haj på det här med datorer, men jag skulle vilja ha en ny bärbar.

Jag vill kunna ha typ nått stort spel på iaf. Annars är den väl mest till att surfa och ladda hem musik m.m. Minst 15,4 tums. Gärna DVD-brännare. Windows Vista.

Vill ha en ganska billig, mellan 5000-8000:-

Skulle vara schysst om du kunde hjälpa mig :wub:

#53

Postad 21 maj 2007 - 22:11

busigabelsebub
  • busigabelsebub
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tjena!

Är inte så haj på det här med datorer, men jag skulle vilja ha en ny bärbar.

Jag vill kunna ha typ nått stort spel på iaf. Annars är den väl mest till att surfa och ladda hem musik m.m. Minst 15,4 tums. Gärna DVD-brännare. Windows Vista.

Vill ha en ganska billig, mellan 5000-8000:-

Skulle vara schysst om du kunde hjälpa mig  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja
Håller själv på att kolla upp datorer som är billiga men kan göra mkt med, koppla till musikanläggning, plasma osv.
har hittat dessa 5 att välja på de har lite olika egenskaper, hoppas det kan vara till hjälp.

https://www.prisjakt...5,163481,152775
Jag rekommenderar alla att lära sig prisjakt ordentligt så kan man få fram bra produkter på kort tid med hjälp av sökkriterierna och behöver inte alltid fråga Andreas, han verkar ha en del att stå i:).

Ha det bra ute i bärbarsdjungeln.

#54

Postad 22 maj 2007 - 10:03

busigabelsebub
  • busigabelsebub
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej,

jag har nu kommit till två datorer.

Jag baserar mitt val av dator på tre kriterier egentligen:

Processor ( jag vill ha en 2,0 Ghz Dual Core)

RAM-minne (minst 1024 mb, helst 2048 mb)

Grafikprocessor

Jag har hittat dessa två datorer som jag tycker passar in i mina kriterier samt har ett väldigt bra pris:

https://www.prisjakt...kt.php?e=164536  ( bättre prestanda men är det värt det? )

https://www.prisjakt...kt.php?e=137500  ( enastående pris 9 995 kr )

Vad jag undrar är egentligen om 3695 kr extra är värt att betala för att gå från:

Mobility Radeon X1600....................Mobility Radeon X1700
1024 mb RAM-minne.......................2048 mb RAM-minne


Eller kan det vara så att skillnaden mellan grafikprocessorerna är så pass liten att det inte är värt det utan istället kanske jag bara ska köpa till 1 GB till den billigare datorn så att enda skillnaden blir grafikprocessorn.

Tacksam för snabba svar då jag gärna köper nytt snart!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Rasmus

När jag kollade på de datorer du valde mellan var det bara de för över 15 000 som hade både 2 gb ram och x1700 kortet, de för 13000 hade bara en av sakerna. Några hade dessutom sämre processor. Vet ej om du köpt än men antar att du kollar noga vad du får för pengarna men den Toshiban känns mycket mer prisvärd. Tala gärna om vilken du köper och hur den funkar för jag är också intresserad.

belse

#55

Postad 24 maj 2007 - 09:34

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det är så att jag har ändrat mig välidgt mycket och tänker köpa en helt annan dator nu.

Eftersom jag fick sålt min gamla dator lite dyrare än vad jag trott och nu kan köpa mombsfritt så tänker jag nu köpa en zepto dator. Om det inte är så att någon har hört völdigt mycket illa om zepto men jag tror inte att de är sämre än någon annan tillverkare.

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®
6 Cell batteri
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Tangentbord Znote 6x15W Grått SE
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
DVD-RW Dual Layer DVD Brännare Slot-in
Microsoft® Windows® Vista Home Premium - UK
Inbyggd webkamera
Inbyggd bluetooth
7.1 ljudkort
Windows Vista Premium (jag ska använda mig av dualboot, dvs använda XP också)
2 års garanti plus prioriterad service

12 800 kr mombsfritt (16011 kr inklusive mombs)

Detta är ett oerhört kraftpaket för dessa pengar med grafikkortet som är dx10 och oerhört kraftfullt smat en processor på 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo. Sedan 2 gb ram-minne plus bra garantitid på två år.

Jag är oerhört nöjd med detta paket och även om jag hade behövt betala inklusive mombs tror jag att detta är något av de mest prisvärda systemen på markanden, några funderingar?

OBS! Andreas, du behöver inte svara på min förra fråga, varken den om operativsystem eller vilken av datorerna som är bäst!

#56

Postad 29 maj 2007 - 17:10

m0nkiii
  • m0nkiii
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Ännu en som tänkte köpa en bärbar dator.

Jag har en stationär hemma så där kommer jag antagligen inte använda den så ofta. Det är om man vill sitta ute i trädgården då :blink:
Därför är kravet på vikt och storlek hyfsat viktigt.
Ingen stor 17 tummare.

Jag kommer använda den mest för programmering, lite bildredigering och vanlig användning.
Inte mycket spel alltså men det kan hända och då vill jag kunna lira lite nyare spel men kravet på kvalitén är inte så stort då.

Runt 10 laxar...

Vad säger ni ?

#57

Postad 31 maj 2007 - 17:15

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Ännu en som tänkte köpa en bärbar dator.

Jag har en stationär hemma så där kommer jag antagligen inte använda den så ofta. Det är om man vill sitta ute i trädgården då :)
Därför är kravet på vikt och storlek hyfsat viktigt.
Ingen stor 17 tummare.

Jag kommer använda den mest för programmering, lite bildredigering och vanlig användning.
Inte mycket spel alltså men det kan hända och då vill jag kunna lira lite nyare spel men kravet på kvalitén är inte så stort då.

Runt 10 laxar...

Vad säger ni ?

<{POST_SNAPBACK}>



Kika in dem här 5 datorerna.. alla med riktigt bra grafik kort.. Tog med 2 st 17 tummare också utifall du blev sugen <_<... pga att priset är detsamma som 15 tummarna..!! Men 17 tums datorerna klarar typ allting med sin processor och grafikkort...!!

#58

Postad 04 juni 2007 - 21:13

m0nkiii
  • m0nkiii
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Ännu en som tänkte köpa en bärbar dator.

Jag har en stationär hemma så där kommer jag antagligen inte använda den så ofta. Det är om man vill sitta ute i trädgården då :)
Därför är kravet på vikt och storlek hyfsat viktigt.
Ingen stor 17 tummare.

Jag kommer använda den mest för programmering, lite bildredigering och vanlig användning.
Inte mycket spel alltså men det kan hända och då vill jag kunna lira lite nyare spel men kravet på kvalitén är inte så stort då.

Runt 10 laxar...

Vad säger ni ?

<{POST_SNAPBACK}>



Kika in dem här 5 datorerna.. alla med riktigt bra grafik kort.. Tog med 2 st 17 tummare också utifall du blev sugen :D... pga att priset är detsamma som 15 tummarna..!! Men 17 tums datorerna klarar typ allting med sin processor och grafikkort...!!

<{POST_SNAPBACK}>


Vilka 5 datorer ? ;)

#59

Postad 05 juni 2007 - 18:55

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjenare

Är det skadligt för datorn på nått sätt att omformatera om mycket... många gånger.

Jag vet att man kan frusta nytt liv i en "seg" dator genom en omformatering och än så länge tycker jag att det verkar som att omformateringen är väldigt positiv för datorn.

Men jag vet ju också att information inte kan "raderas"... allt går att få tillbaka. Alltså kan den bara skrivas över.

betyder det att omformateringen av datorn "tär" på datorn och påskyndar att datorn åldras. eller är en omforatering helt ofarlig på alla vis.

Takcar för svar/ Rasmus

#60

Postad 06 juni 2007 - 00:16

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
rasmus_vafaan, du omformaterar inte ofta så jag skulle säga att en omformatering inte är skadligt för datorn. Datorn åldras hela tiden ändå så jag tror inte att en omformatering framskyndar det. En dator är ju till för att användas och hårddisken och elektroniken får jobba vad du än gör i datorn. Omformaterar du ofta så finns det nog andra problem i datorn.

En seg dator kan bli något snabbare om man omformaterar och installerar om operativsystemet. Men en gammal dator är en gammal dator och tillslut hjälper ingen omformatering.

#61

Postad 09 juni 2007 - 12:44

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Hej!

Har letat men inte funnit den bärbara jag letat efter.
Någon här kanske kan hjälpa? Mina krav är:

*Snabb processor ex c2d eller liknande
*Minst 1024mb ramminne
*Minst 80-100gb hdd

Ser helst att det finns webcam, ljud in o utgångar, kortläsare, tvut osv

Datorn ska användas för film, mycket ordbehandlingsprogram (högskola), musik, bränna surfa osv

Spel är inte viktigt. Min budget är på max 8000:- så snälla om ni kan tipsa?

#62

Postad 09 juni 2007 - 23:32

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Kanske denna från HP?
HP Pavilion dv2222ea Entertainment
http://www.netonnet....SectionRow2Left

#63

Postad 12 juni 2007 - 10:02

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag köpte den här för ett tag sedan och är grymt nöjd!!!
http://www.dustinhom...odID=5010097498
Nu har den utgått, men dess efterföljare borde ju hålla minst samma klass.
Jag använder den mycket för film och musik och den lirar kanon! Även HD-material spelas förträffligt med antingen Mediaplayer classic (+codecs) eller VLC.

Jag har dock en liten fundering, som jag skrev om i "kabeltråden" också.
Det handlar om bilden på min plasma, som vid horisontella rörelser inte alltid verkar hänga med.
Om kameran panorerar så blir det lite "hackigt och osynkat" på ett par, tre ställen i bilden.
Plasman är ansluten via min DVI-kontakt, genom VGA-adapter och sen med VGA in i skärmen.
Har sett detta fenomen hos andra också, och undrar såklart vad det beror på och hur jag kan lösa det??

#64

Postad 15 juni 2007 - 10:01

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hejsan, jag vet inte vad jag ska välja!!!

En hybridhårddisk 5400 rpm eller en vanlig hårddisk 7200 rpm???!!!!

Alla som vet något eller har egna erfarenheter är välkomna att svara och påpeka fördelar/nackdelar med båda varianterna!

/Rasmus

#65

Postad 19 juni 2007 - 16:17

Freethefire
  • Freethefire
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hur bra är egentligen Mobility Radeon X2300? Jämfört med x1800, x1900 och de nya Go 8xxx modellerna från geforce?
Vill egentligen bara kunna kräma på WoW i så hög upplösning och kvalitet som möjligt.
Helst burkar under 10.000 kr då jag måste köpa en till mig och en till min fru! :)

Redigerat av Freethefire, 19 juni 2007 - 16:19.


#66

Postad 19 juni 2007 - 16:29

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hur bra är egentligen Mobility Radeon X2300? Jämfört med x1800, x1900 och de nya Go 8xxx modellerna från geforce?
Vill egentligen bara kunna kräma på WoW i så hög upplösning och kvalitet som möjligt.
Helst burkar under 10.000 kr då jag måste köpa en till mig och en till min fru!  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Mobility Radeon X2300 kan snarast jämföras med X1450 och är alltså ett budgetkort som är betydligt sämre än de övriga kort du nämner.

#67

Postad 19 juni 2007 - 18:26

Freethefire
  • Freethefire
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hur bra är egentligen Mobility Radeon X2300? Jämfört med x1800, x1900 och de nya Go 8xxx modellerna från geforce?
Vill egentligen bara kunna kräma på WoW i så hög upplösning och kvalitet som möjligt.
Helst burkar under 10.000 kr då jag måste köpa en till mig och en till min fru!  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Mobility Radeon X2300 kan snarast jämföras med X1450 och är alltså ett budgetkort som är betydligt sämre än de övriga kort du nämner.

<{POST_SNAPBACK}>



Åhå, där ser man! Tack för snabbt svar!

Så vad är det bästa grafikkortet man kan få i en bärbar under 10k? X700?

#68

Postad 19 juni 2007 - 18:44

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hur bra är egentligen Mobility Radeon X2300? Jämfört med x1800, x1900 och de nya Go 8xxx modellerna från geforce?
Vill egentligen bara kunna kräma på WoW i så hög upplösning och kvalitet som möjligt.
Helst burkar under 10.000 kr då jag måste köpa en till mig och en till min fru!  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Mobility Radeon X2300 kan snarast jämföras med X1450 och är alltså ett budgetkort som är betydligt sämre än de övriga kort du nämner.

<{POST_SNAPBACK}>



Åhå, där ser man! Tack för snabbt svar!

Så vad är det bästa grafikkortet man kan få i en bärbar under 10k? X700?

<{POST_SNAPBACK}>


Mobility Radeon X1800
Finns här men vet inte när de får in den:

Annars är det Mobility Radeon X1600 eller Geforce Go 7600 (är rätt jämt mellan korten med ett litet övertag till Radeon X1600).
https://www.prisjakt....php?k=s6653596

Redigerat av Andreas, 19 juni 2007 - 18:46.


#69

Postad 21 juni 2007 - 20:14

Rikard Lind
  • Rikard Lind
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjennaläget. Ska köpa bärbar speldator och hittade en maskin med följande prestanda:

Processor: AMD Turion 64 X2 TL-56 (Dual Core) 1,8 GHz
Grafikkort: Nvidia GeForce Go 7600 (128/512)
RAM: 2048MB
OPsystem: Vista Business

Räcker processorn för att spela lite mer krävande spel? Hittade en annan dator med 1,6GHz processor, men i övrigt samma prestanda för 2000 kronor mindre, kommer jag kanske till och med undan med den? Hur stor skillnad gör 0,2GHz vid spel?

Tacksam för svar. Fridens Liljor

#70

Postad 24 juni 2007 - 18:35

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Tjennaläget. Ska köpa bärbar speldator och hittade en maskin med följande prestanda:

Processor: AMD Turion 64 X2 TL-56 (Dual Core) 1,8 GHz
Grafikkort: Nvidia GeForce Go 7600 (128/512)
RAM: 2048MB
OPsystem: Vista Business

Räcker processorn för att spela lite mer krävande spel? Hittade en annan dator med 1,6GHz processor, men i övrigt samma prestanda för 2000 kronor mindre, kommer jag kanske till och med undan med den? Hur stor skillnad gör 0,2GHz vid spel?

Tacksam för svar. Fridens Liljor

<{POST_SNAPBACK}>

Processorn duger hur bra som helst. Det är grafikkortet som sätter begränsningen i nästan alla spel. 0,2GHz gör ingen skillnad alls i spel. Däremot gör ett bättre grafikkort stor skillnad.

#71

Postad 25 juni 2007 - 12:54

vreeswijk
  • vreeswijk
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Är bosatt i en alltför liten lägenhet för att orka med min stationära dator,därför tänkt införskaffa en bärbar dator och lutar åt den här"https://www.prisjakt...t.php?p=156490" en Fujitsu Siemens Amilo Pi1536......

Tycker det verkar vara en duglig dator trots att den är bärbar?!
Nu undrar jag lite hur den klarar lite nyare spel?Samt även hur bilden blir om jag kör dvi-hdmi till min panasonic px70?man är ju lite sugen på att köra lite hdmaterial trots allt :P
Tacksam för svar och kom gärna med lite trevliga synpunkter.....

#72

Postad 25 juni 2007 - 14:54

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
.

#73

Postad 25 juni 2007 - 15:10

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tjena Andreas!

Sett att du kan en hel del om datorer. Jag skulle först vilja se om du kunde lägga in
ATI Radeon X800 GTO i listan. Vill se vart kortet ligger i. Men skulle du kunna hitta en bärbar dator som passar till dessa krav.

Skärm storlek: 15.6" - 17"

Processor: Minst: AMD Turion 64 X2 (1.6 Ghz - 1.8 Ghz)
Helst: Intel Core Duo (1.6 Ghz - 1.8 Ghz)

RAM: Minst 1024mb DDR2

Grafikkort: Någon av dessa

Nvidia GeForce Go 6600
ATI Mobility Radeon X700
Nvidia GeForce Go 6800
Nvidia GeForce Go 7600
ATI Mobility Radeon X1600
ATI Mobility Radeon X1700
Nvidia GeForce Go 7700
Nvidia GeForce Go 7600GT

Övrigt: En inbyggt webbkamera skulle sitta fint xD.

OC: Windows Vista Basic / Premium

Allt ska gå för max 9000kr.

Redigerat av Dario_91_g, 25 juni 2007 - 22:59.


#74

Postad 26 juni 2007 - 11:11

Freethefire
  • Freethefire
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hur presterar GMA X3100 då? Är det något att ha?
Tack för alla svar hittills!

#75

Postad 27 juni 2007 - 20:10

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Ville bara upplysa alla som tänkt köpa dator att kika på dem två nya vaio för 12000 kr typ..





tycker ja är sjukt bra pris på...
Många plus med dem där datorerna
+hdmi anslutningen...
+bra processor
+stor hårddisk (160)
+15.4 skärm
+´Bra grafikkort
+2048 i minne

Men de e vad ja tycker...
ni får gärna skriva om ni hittar några andra datorer för den prisklassen som är lika bra...!!

#76

Postad 27 juni 2007 - 20:58

Unregisteredd4596a62
  • Unregisteredd4596a62
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej ni verkar kunna det här med bärbara datorer. Nu är det så att jag skall köpa mig en laptop. Jag har inga stora krav alls, har kollat på den här som ja tycker passar mig bra. Vad tycker ni om den eller har ni nåt annat tips till mig.


#77

Postad 28 juni 2007 - 13:27

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Hej ni verkar kunna det här med bärbara datorer. Nu är det så att jag skall köpa mig en laptop. Jag har inga stora krav alls, har kollat på den här som ja tycker passar mig bra. Vad tycker ni om den  eller har ni nåt annat tips till mig. 


<{POST_SNAPBACK}>



Tjena Morss.!! Ja skulle nog hellre gå upp 500 kr och köpa denna

[

och varför ja skulle de är att de är
Mer minne 1024 istället för 512
Snabbare processor
längre drifttid

#78

Postad 28 juni 2007 - 20:03

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Alltså är det nån som kan hitta en dator för ca 9000kr som har ett bra grafikkort men skaplig processor? RAM bryr jag mig inte så mycket om det går att uppgradera.. men grafikkortet kan man ju inte byta.. så kan nån snälla hitta en duglig dator för 9000kr. ( Max )

Redigerat av Dario_91_g, 28 juni 2007 - 20:04.


#79

Postad 28 juni 2007 - 21:08

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Alltså är det nån som kan hitta en dator för ca 9000kr som har ett bra grafikkort men skaplig processor? RAM bryr jag mig inte så mycket om det går att uppgradera.. men grafikkortet kan man ju inte byta.. så kan nån snälla hitta en duglig dator för 9000kr. ( Max )

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror nog på vad du ska ha datorn till: spela spel och/eller se HD material eller bara allt-i-allo dator som ska räcka 1-3 år osv.
Jag tror att HP säljer rätt så många olika bra datorer i olika prisklasser. ASUS är ju också ett toppmärke. Toshiba & Fujutsi Siemens har ju också bra datorer.
Det enda jag inte hade satsat på är ACER, fastän de försöker locka med väldigt billiga datorer, det har iallafall varit rätt många ACER maskiner som lämnats in för reparation där jag jobbade tidigare.

Tips på en bra allround dator är kanske:

Läs om NVIDIA grafikkort Go 6 serien
Ska du ha en speldator med mer processorkraft & klara de grafikintensiva spelen & kanske HDMI eller andra utgångar/ingångar så måste du nog gå upp i pris. Men det beror ju helt och hållet på vad du ska ha datorn till. Det finns ju NVIDIA Geforce Go 7 och 8 serien i grafikkort också.

Tips högre prestanda dator (nVIDIA GeForce Go 8400M grafikkort)

Redigerat av Silverfisken, 28 juni 2007 - 21:21.


#80

Postad 09 juli 2007 - 16:51

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Söker en laptop med en hel del anslutningsmöjligheter, och den får kosta max 8000 kr.

Den ska ha:

DVI el. HDMI anslutning

Optisk in och ut

Firewire (1394)

Andra kriterier e inte så viktiga.

Nån som vet ett bra alternativ med dessa anslutningar???

#81

Postad 15 juli 2007 - 22:12

Dunn
  • Dunn
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
....

Redigerat av Dunn, 16 juli 2007 - 19:21.


#82

Postad 24 juli 2007 - 00:44

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
har på senare tid fastnat för denna bärbar: HP Pavilion TX1020, den verkar grym och smidig, vilket jag gillar! Skärmen är dock liten för att hålla storleken nere, men vafan 12tum går nog bra att kika lite film med om man vill(brukar se film på en bärbar DVD som har ändast 7tum skärm:O). Skulle någon här rekomendera den?

#83

Postad 24 juli 2007 - 01:04

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
http://h10010.www1.h...1-80478404.html

den här har nästan allt...har ej inbygd tv kort, SO WHAT:::D))?

PS prisset är midre än anget på hp hemsida

#84

Postad 24 juli 2007 - 01:14

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
tjena, jag söker en dator för surfing, vituell design att göra, även att den fixar de flesta spelen. Har kikat närmare på denna som jag tycker låter bra och ser riktigt snygg ut! :D : https://www.minhembi.../produkt/173258

Redigerat av Mr_nygren, 24 juli 2007 - 01:15.


#85

Postad 24 juli 2007 - 10:27

nekobasu
  • nekobasu
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Bra skrivet! En fråga bara, vart skulle ni klassa det här grafikkortet? Mellan? Högpresterande?
128 MB NVIDIA GeForce 8400M GS

#86

Postad 24 juli 2007 - 21:17

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0

har på senare tid fastnat för denna bärbar: HP Pavilion TX1020, den verkar grym och smidig, vilket jag gillar! Skärmen är dock liten för att hålla storleken nere, men vafan 12tum går nog bra att kika lite film med om man vill(brukar se film på en bärbar DVD som har ändast 7tum skärm:O). Skulle någon här rekomendera den?

<{POST_SNAPBACK}>



tjena MR....

är även jag inne på denna ,å har varit såå nära att slå till .
Den har överlägst skönast styrplatta ,men jag är så jäkla velig till om jag verkligen vill ha en 12tummare ,använder ju inte en laptop "på resande fot" så att säga ...så hojta om du slår till ,å säg vad du tycker...så letar jag vidare

Redigerat av Wizeguy, 24 juli 2007 - 21:19.


#87

Postad 25 juli 2007 - 00:57

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
tjenare Wizeguy!

Roligt med fler intresserade ;) Tänker i samma banor som du, om 12tum verkligen räcker. Men är så grymt sugen, just på grund av smidigheten. Känns ändå som att det blir en :) Kan bara inte hålla fingrarna ifrån den :blink:

Redigerat av Mr_nygren, 25 juli 2007 - 01:10.


#88

Postad 26 juli 2007 - 12:01

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Funderar lite över det här med "fingerprint reader"
kan man använda den mot alla lösen ord på webbsidor å dyl ,som när jag ska logga in här på prisjakt å de diverse andra ,å isf hur bra funkar det ?

#89

Postad 30 juli 2007 - 20:28

Djingis Khan
  • Djingis Khan
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Ska flytta snart och då får min stationära klumpeduns inte plats.Ut med den stora in med en laptop.
Tänkte då börja kolla på HD-material via datorn på tv:n.Nu till frågan,räcker det med en HDMI kabel då?
Är inne på att köpa Sony Vaio VGN-AR41L
Är det en kompetent dator för att kunna tugga sig igenom .mkv-och liknande -filer?

#90

Postad 31 juli 2007 - 20:56

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tjenare

efter att intresset av en HP Pavilion TX1020 slocknat PGA skärmens storlek. Så har jag mer och mer funderat på denna: Sony Vaio VGN-AR11B, som jag tycker är grymt snygg och bra prestanda. Men vad tycker ni som har lite mer erfarenhet ut av sony vaio produkter? Gör dom bra bärbara datorer? För och nackdelar? Är det något att satsa på? Eller finns den någon bättre i den prisklassen? Eller är den helt enkelt för "ute"? Lanseringsåret är ju ändå 2006, ska man istället rikta in sig på en -07?

Tacksam för svar!

#91

Postad 03 augusti 2007 - 14:04

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver verkligen hjälp med att välja en bärbar dator, har letat runt överallt men lyckas inte finna det jag söker. :D
Datorn vill jag helst skall ha:
dubbla kärnor
minst 1024 ram minne, gärna 2048
hd minst 100 gb
dvd brännare, (men det är väl standard)
skall gå att koppla till tv, gärna med hdmi eller dvi
grafikkort är inte så jätte viktigt (tror jag), skall helst inte äta minne från ram minnet.
batteritid minst 2 timmar
pris max ca 8000

Några frågor oxå:
Är det stor skillnad mellan hdmi, dvi och vga utgång?
vad menas med s-video ut?
Vilka märken skall man välja och skall man inte välja?

Hoppas någon kunnig har lust att försöka hjälpa mig. :(
M.v.H Fidde

#92

Postad 05 augusti 2007 - 13:20

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Infon i första inlägget är utförlig och bra, men var inte tanken att det skulle fyllas på med mera vartefter? Är det nån som t.ex. kan reda ut skillnaderna mellan olika processorer - prestanda, värmeutveckling, watt et.c. Som det är nu finns bara en rubrik för processorer men ingen info ...

Celeron verkar finnas i Mobile-variant med olika nummer 410, 420, 430 osv. Vad är skillnaderna, och vad ger de för effekt? Amd har både Sempron Mobile (gammal?) och numera Turion 64 med och utan tillägget x2. Hur mäter de sig i fht till varandra och gentemot Intel?

Kollar man alla bärbara som finns listade på prisjakt verkar det fortfarande säljas Core Duo-datorer - har de legat på hyllan sedan förra sommaren eller? För visst är väl Core Duo skrotade som särskild CPU för bärbart då C2D-processorerna ändå också är strömsnåla?

Under hårdvara skulle det också vara intressant att få veta mer om skärmarna. Det finns ju massor av benämningar som view-bright-crystal-glare osv. och som man inte egentligen begriper ett jota av. Vilka slags skärmar är det egentligen som är bättre än andra? Och finns det någon bärbar som har matt yta, istället för den hög-glansiga yta som verkar vara inne nu? Den glansiga varianten ger väl en massa reflexer när man använder datorn irl ?

En annan allmän info som kan vara intressant är om de olika tillverkarna håller olika kvalitet. T.ex. om Zepto gör budgetburkar och IBM mera högkvalitetsmaskiner? Som jag fattat har Toshiba bra rykte medan Acer kan jobba mera på sitt renommé...

Jag tycker tråden verkar utvecklas från ansatsen att vara en bra guide/översikt till ett slags öppen diskussion om enskilda modeller, eller önskemål om tips. Och det finns väl i och för sig också ett behov av - men borde inte sådant snarare läggas ut i Allmänna datafrågor eftersom det lätt blir rörigt / inaktuell att ha allt detta i den här tråden??
- Om man vill hålla isär bärbart från stationärt på forumet borde det väl hellre skapas ett särskilt forum för bärbara datorer än att hänvisa alla bärbart-diskussioner till en enda tråd?

/b

#93

Postad 06 augusti 2007 - 17:32

Ap-Slukaren
  • Ap-Slukaren
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Bra guide, hjälpte mig ganska mycket :)

Jag tänker att köpa en bärbar inom kort, billig såklart eftersom jag har en rejäl stationär redan. Nu har jag hittat en billig sådan så ser jag såklart detta grafikkort "NVIDIA GeForce Go 6150"
Usch tänker jag, när jag ser "Go 6150", måste vara dåligt? B) Eftersom den stationära är på 8800GTX.

AMD Sempron 3500+
1GB RAM
120GB HDD
NVIDIA GeForce Go 6150
Vista Home Premium

Frågan är om den duger ändå? Den tuggar på RAM-minnet, vilket inte är särskilt bra, även om det ligger på 1gig så tar ju även Vista lite också.
Men jag undrar om deta grafikkort räcker till spel som: Wow, cs:Source, BF2 m.m?
Wow tror jag nog det räcker till men, source & BF2 är jag tveksam över.

Och eftersom jag är ny på bärbara datorer så undrar jag också om en sådan dator pallar med om jag bland annat: Har den på under natten, spelar i mer än 5-7 timmar (i sträck), Kolla på filmer och sådant.

Redigerat av Ap-Slukaren, 06 augusti 2007 - 17:34.


#94

Postad 06 augusti 2007 - 20:19

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
själv skulle 2gb ram vara ett måste för just mig, eftersom vista tar typ 600mb i ram har jag för mig? Rätta mig ifall jag har fel. Men annars ser det väl hyfsat ut, pris? Funkar nog perfekt som en 2:a dator.

#95

Postad 06 augusti 2007 - 23:34

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
låter som att det är elgigantens dator som ap-slukaren ska köpa isåfall kostar den 4990.

#96

Postad 07 augusti 2007 - 09:29

Ap-Slukaren
  • Ap-Slukaren
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jovisst är det Elgigantens dator, billig var den i varje fall.
Men funkar dom spelen tror ni? Dom tyngre spelen får man ju köra på sin stationära.

#97

Postad 09 augusti 2007 - 12:43

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Alltså är det nån som kan hitta en dator för ca 9000kr som har ett bra grafikkort men skaplig processor? RAM bryr jag mig inte så mycket om det går att uppgradera.. men grafikkortet kan man ju inte byta.. så kan nån snälla hitta en duglig dator för 9000kr. ( Max )

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror nog på vad du ska ha datorn till: spela spel och/eller se HD material eller bara allt-i-allo dator som ska räcka 1-3 år osv.
Jag tror att HP säljer rätt så många olika bra datorer i olika prisklasser. ASUS är ju också ett toppmärke. Toshiba & Fujutsi Siemens har ju också bra datorer.
Det enda jag inte hade satsat på är ACER, fastän de försöker locka med väldigt billiga datorer, det har iallafall varit rätt många ACER maskiner som lämnats in för reparation där jag jobbade tidigare.

Tips på en bra allround dator är kanske:

Läs om NVIDIA grafikkort Go 6 serien
Ska du ha en speldator med mer processorkraft & klara de grafikintensiva spelen & kanske HDMI eller andra utgångar/ingångar så måste du nog gå upp i pris. Men det beror ju helt och hållet på vad du ska ha datorn till. Det finns ju NVIDIA Geforce Go 7 och 8 serien i grafikkort också.

Tips högre prestanda dator (nVIDIA GeForce Go 8400M grafikkort)

<{POST_SNAPBACK}>


Alltså om jag vill spela Counter Strike Source och Half Life 2 med bra prestanda så ska jag köpa datorn som kostar 9500kr?

#98

Postad 09 augusti 2007 - 16:58

Chrilloo
  • Chrilloo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Bra guide, hjälpte mig ganska mycket  :)

Jag tänker att köpa en bärbar inom kort, billig såklart eftersom jag har en rejäl stationär redan. Nu har jag hittat en billig sådan så ser jag såklart detta grafikkort "NVIDIA GeForce Go 6150"
Usch tänker jag, när jag ser "Go 6150", måste vara dåligt?  <_<  Eftersom den stationära är på 8800GTX.

AMD Sempron 3500+
1GB RAM
120GB HDD
NVIDIA GeForce Go 6150
Vista Home Premium

Frågan är om den duger ändå? Den tuggar på RAM-minnet, vilket inte är särskilt bra, även om det ligger på 1gig så tar ju även Vista lite också.
Men jag undrar om deta grafikkort räcker till spel som: Wow, cs:Source, BF2 m.m?
Wow tror jag nog det räcker till men, source & BF2 är jag tveksam över.

Och eftersom jag är ny på bärbara datorer så undrar jag också om en sådan dator pallar med om jag bland annat: Har den på under natten, spelar i mer än 5-7 timmar (i sträck), Kolla på filmer och sådant.

<{POST_SNAPBACK}>

6150 ligger i samma klass som ett integrerat grafikkort, om det nu finns nu för tiden.

[SIZE=7]En sida så är väldigt bra när det kommer till grafikkort och laptops, så är det http://www.notebookc...600.2144.0.html ! Där jämför dom alla grafikkort. Lätt och se skillnaden, då dom är uppdelade i 5-6 klasser.

[SIZE=1]Ska du spela spel som bf2, så lär du välja ett kort i 1;a, eller kaaanske 2;a klassen.

#99

Postad 10 augusti 2007 - 23:28

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Hej!
skulle vilja ha hjälp med vilket av dessa två grafik kort som är det "bästa"?
NVIDIA® GeForceT 7150M
eller
NVIDIA® GeForce™ Go 7200
det är kanske samma "skit"? 2gb minne finns i bägge datorerna.
Hoppas på snabbt svar!

Redigerat av fidde78, 10 augusti 2007 - 23:45.


#100

Postad 11 augusti 2007 - 09:53

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Slog till på dv6540 igår :P
8990 :-

Tycker det var oförskämt bra pris HDMI ,2gb ram tl56-1.8Ghz ,160GB Gf8400 ,fingerprint reader ,fjärrkon,grym web cam , mm.mm



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.