Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Nokia N8 *

9135 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 juli 2010 - 14:49

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Tror inte att du behöver vÀnta tills oktober. Slutet av augusti Àr vad jag har hört. Och senast september. Men visst, vi har ju alla sett hur det gick med N900...

Synd att det inte finns nÄgon ficklampa pÄ den, annars hade den varit riktigt perfekt för mina behov.

#52

Postad 07 juli 2010 - 15:24

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Finns det filmer (riktiga lÄngfilmer) att köpa frÄn ovi-store? Och laddar man N8:an via micro-usb?

#53

Postad 07 juli 2010 - 16:22

JagVetInte
  • JagVetInte
  • AnvĂ€ndare

  • 179 inlĂ€gg
  • 0

Tror inte att du behöver vÀnta tills oktober. Slutet av augusti Àr vad jag har hört. Och senast september. Men visst, vi har ju alla sett hur det gick med N900...

Synd att det inte finns nÄgon ficklampa pÄ den, annars hade den varit riktigt perfekt för mina behov.


Om man ska tro denna site sÄ kommer den i oktober.

http://noknok.tv/201...ates-unleashed/

#54

Postad 07 juli 2010 - 16:52

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Det vore ju lite surt... Men Klas Ström lovade ju att den skulle komma 3:e kvartalet. NÄja, den som lever fÄr se.

#55

Postad 08 juli 2010 - 23:56

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Lustigt att nokias nÀsta flaggskepp inte vÀcker mer intresse.... Men det Àr vÀl dÀrför dom tappar i försÀljningsstatistiken.

#56

Postad 09 juli 2010 - 02:12

JagVetInte
  • JagVetInte
  • AnvĂ€ndare

  • 179 inlĂ€gg
  • 0

Lustigt att nokias nÀsta flaggskepp inte vÀcker mer intresse.... Men det Àr vÀl dÀrför dom tappar i försÀljningsstatistiken.


I dagens standard Àr inte N8 ett flaggskepp rent hÄrdvarumÀssigt (kanske kameran). Nokia har vÀrre saker i pipelinen som kommer ut tidigt 2011.

Enligt mobile review sÄ ansÄg N8 var positionerad sÄ hÀr:

http://www.mobile-re...ndlook-en.shtml

the Nokia N8 has been selected as the flagship by the company in order for the customers to get acquainted with capabilities of Symbian^3 to create a better image for the platform. It is a focal model that will have the maximal sales across all Symbian^3 phones in 2010 as well as in the first half of 2011. Unfortunately, the company cannot make its whole product lineup Symbian^3 only in a blink of an eye, therefore we will observe a collection of models based on several versions of the OS in 2011. The low- and partially middle-end will be represented by solutions based on S60 5th edition. The high-end will consist of devices powered by Symbian^3 and Symbian^4, as well as some MeeGo solutions. It is a whopping zoological garden. That is why Nokia needs a focal model that has the best market potential and, likely, the maximal (for the company, not the market) sales.


N8 har fÄtt ganska mycket publicitet tycker jag ÀndÄ trots att den rent hÄrdvarumÀssigt inte imponerar.

Redigerat av JagVetInte, 09 juli 2010 - 02:13.


#57

Postad 09 juli 2010 - 03:39

JTL
  • JTL
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0
MÀrkligt ÀndÄ hur mobilmarknaden kan svÀnga. Tror dock inte nokia kommer kunna konkurera med symbian. Jag valde efter att varit trogen SE kund att byta till nokia pga av att man kunde installera andra-partsprogarm (heter det sÄ?). Efter mycket lek sÄ insÄg jag att det inte fanns nÄgon direkt anvÀnding dÄ utbudet var begrÀnsat, var vÀll framför allt nokias egna sportstracker som var ett vettigt program. Dock slog ju aldrig ju aldrig detta igenom genom nokia. NÀr sedan apple kopierar ideén och gör programmen mer lÀttillgÀngliga gör varenda tidgning/företag en egen apple-app och iPhone blir en succe.

Jag Àr vÀldigt nöjd med min N82 (bÀsta telefon hitils, vilket inte Àr konstigt eftersom det Àr den nyaste jag haft). Idag ser jag ingen anledning till att byta, mer Àn att det Àr roligt med ny telefon. Jag fÄr ju dock inget mer Àn en touch istÀllet för manuellt tgb.

N8 hade varit ett naturligt steg, men Àr rÀdd för att de inte kommer slÄ och man köper en produkt som inte stödjs i samma omfattning som andoroid/iPhone tyvÀrr. Se bara pÄ Satio, inte slÀpper tillexempel vÀsttrafik en app till denna plattform?

Gillar för övrig inte heller att allt skall vara integerat med facebook, de tar ju över vÀrlden vÀrre en google. I varenda tv-program (Àven i public-service SVT) gör de reklam för FB. Borde inte vara tillÄtet att marknadsföra ett vinstdrivade företag pÄ de sÀttet!?

#58

Postad 09 juli 2010 - 11:47

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0

Gillar för övrig inte heller att allt skall vara integerat med facebook, de tar ju över vÀrlden vÀrre en google. I varenda tv-program (Àven i public-service SVT) gör de reklam för FB. Borde inte vara tillÄtet att marknadsföra ett vinstdrivade företag pÄ de sÀttet!?


HĂ„ller verkligen med.
Är det nĂ„gon som vet om det Ă€r nĂ„gon kameramobil framöver som matchar N8?

#59

Postad 09 juli 2010 - 12:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0

MÀrkligt ÀndÄ hur mobilmarknaden kan svÀnga. Tror dock inte nokia kommer kunna konkurera med symbian. Jag valde efter att varit trogen SE kund att byta till nokia pga av att man kunde installera andra-partsprogarm (heter det sÄ?). Efter mycket lek sÄ insÄg jag att det inte fanns nÄgon direkt anvÀnding dÄ utbudet var begrÀnsat, var vÀll framför allt nokias egna sportstracker som var ett vettigt program. Dock slog ju aldrig ju aldrig detta igenom genom nokia. NÀr sedan apple kopierar ideén och gör programmen mer lÀttillgÀngliga gör varenda tidgning/företag en egen apple-app och iPhone blir en succe.

Jag Àr vÀldigt nöjd med min N82 (bÀsta telefon hitils, vilket inte Àr konstigt eftersom det Àr den nyaste jag haft). Idag ser jag ingen anledning till att byta, mer Àn att det Àr roligt med ny telefon. Jag fÄr ju dock inget mer Àn en touch istÀllet för manuellt tgb.

N8 hade varit ett naturligt steg, men Àr rÀdd för att de inte kommer slÄ och man köper en produkt som inte stödjs i samma omfattning som andoroid/iPhone tyvÀrr. Se bara pÄ Satio, inte slÀpper tillexempel vÀsttrafik en app till denna plattform?

Gillar för övrig inte heller att allt skall vara integerat med facebook, de tar ju över vÀrlden vÀrre en google. I varenda tv-program (Àven i public-service SVT) gör de reklam för FB. Borde inte vara tillÄtet att marknadsföra ett vinstdrivade företag pÄ de sÀttet!?


Bara en liten kommentar frÄn min sida. Jag gick över till smartphones med Motorola A920 tre Är innan AjFÄn slÀpptes (ja, jag krÀks pÄ den produktens HYPE!!!). De program som fanns till UIQ 2.1 var mycket bra pÄ sin tid.

Att VÀsttrafik ignorerat smartphones i flera Är och sedan plötsligt slÀpper en app ser jag knappast som ett bra argument för eller emot en plattform. Detsamma gÀller generellt [valfritt företag] som gör likadant.

NÀr det gÀller VÀsttrafik har jag anvÀnt deras waptjÀnst flera Är innan AjFÄn introducerades och det har fungerat bra. Vill man sedan ha ett program för det finns Metro sedan flera Är tillbaka till bl.a Symbian och Windows Mobile. Göteborg Àr bl.a med dÀr tillsammans med ungefÀr 300 andra stÀder.:)

För min del ser jag ingen direkt anledning att köpa en AjFĂ„n p.g.a att diverse svenska företag slĂ€pper program till den. Är det ett tungt vĂ€gande argument fĂ„r man allt fundera igenom vad man Ă€r ute efter. Är det spel och lek Ă€r det ett bra val.

Annars Àr inte Symbian fel om man Àr mer produktiv - dock Àr det för begrÀnsat som PDA-OS.

Den hype som omgÀrdar AjFÄn och som gör att det kommer en massa lekappar frÄn svenska företag gör att jag har blivit mycket negativt instÀlld till produkten. Det Àr bedrövligt att ignorera en marknad i flera Är och sedan vifta pÄ svansen som en liten tax för att Apple plötsligt slÀppt en nalle.:D

Symbian har varit etablerad plattform med utmÀrkta program i flera Är - lÄngt innan Apple slÀppte AjFÄn. Det Àr dÀrmed inte riktigt rÀtt att lyfta fram Apple som en frÀlsare pÄ detta omrÄde.

#60

Postad 09 juli 2010 - 18:19

JTL
  • JTL
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0
Jag hÄller med dig helt och hÄllet, hade sjÀlv en P900 (troligtvis i samma veva, eller strax innan motorolan kom). AnvÀnder dessutom sjÀlv den webbaserade reseplaneraren sedan lÀnge, och den fungerar som du sÀger perfekt.

Det trÄkiga Àr bara att risken Àr att man vÀljer en produkt som blir mindre populÀr och mobiltillverkarna sjÀlva vÀljer att minska dess stöd. Vad kommer tillexempel hÀnda med Sony Ericsson och Symbian i forstÀttningen?

MĂ„ste dock erkĂ€nna att jag Ă€r grymt imponerad pĂ„ hur Facebook och Iphone lyckats fĂ„ i stort sett varenda tidning/tv-kanal att göra gratisreklam direkt mot en specefik produkt/tjĂ€nst. Är ocksĂ„ mycket mĂ€rkligt att företagen valt att ta fram speciella appar istĂ€llet för att erbjuda/marknadsföra mobilanpassade websidor som Ă€r kompatibla med i princip alla mobiltelefoner??

#61

Postad 09 juli 2010 - 18:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0

Jag hÄller med dig helt och hÄllet, hade sjÀlv en P900 (troligtvis i samma veva, eller strax innan motorolan kom). AnvÀnder dessutom sjÀlv den webbaserade reseplaneraren sedan lÀnge, och den fungerar som du sÀger perfekt.

Det trÄkiga Àr bara att risken Àr att man vÀljer en produkt som blir mindre populÀr och mobiltillverkarna sjÀlva vÀljer att minska dess stöd. Vad kommer tillexempel hÀnda med Sony Ericsson och Symbian i forstÀttningen?

MĂ„ste dock erkĂ€nna att jag Ă€r grymt imponerad pĂ„ hur Facebook och Iphone lyckats fĂ„ i stort sett varenda tidning/tv-kanal att göra gratisreklam direkt mot en specefik produkt/tjĂ€nst. Är ocksĂ„ mycket mĂ€rkligt att företagen valt att ta fram speciella appar istĂ€llet för att erbjuda/marknadsföra mobilanpassade websidor som Ă€r kompatibla med i princip alla mobiltelefoner??


Jag skulle kalla det masspsykos. P.g.a generell okunskap och ignorans har det för mÄnga mÀnniskor blivit sÄ att iPhone blivit den första bekantskapen med en smartphone. Det Àr mycket sannolikt att de flesta köparna tidigare anvÀnt featurephones av olika slag och sedan helt plötsligt upptÀckt konceptet program.

NÀr sedan journalister som vanligtvis inte har speciellt bra koll pÄ mobilmarknaden köpt varsin iPhone Àr det Àn mer logiskt att hypen eldas pÄ. De har ju "sett ljuset".

Det som generellt bÀddat för framgÄngen Àr att media ser Apple som ett "hippt" företag. Men för 11-12 Är sedan var det annorlunda, dÄ sjöng man om Apples snara död sÄ journalister har en tendens att byta Äsikt...:)

Att sedan t.ex VÀsttrafik slÀpper en app till iPhone Àr logiskt: den mediala hypen gör att det helt enkelt ger bra PR - tidningarna kommer att skriva om det. Att det samtidigt snedvrider konkurrensen och i praktiken ger Apple felaktiga "konkurrensfördelar" förstÄr de ej. Detta dÄ den "enkla" lösningen i alla lÀgen naturligtvis Àr att köpa en iPhone eller iPod Touch - "det bÀsta pÄ marknaden".

DÄ jag för min del enbart ser att konkurrensen sÀtts ur spel med den sortens appar lÄter jag principerna styra och köper dÀrmed ingen iPhone för att inte stödja nÄgot jag anser vara skadligt för utvecklingen.

Hade dessa appar istÀllet utvecklats pÄ ett standardiserat sÀtt till alla mobila plattformar hade lÀget varit ett annat. Men nu Àr det direkt farligt för konkurrensen nÀr folk köper en iPhone med argumentet att "VÀsttrafik har en app till den, dÀrför Àr den bÀttre Àn konkurrenterna!"

NÀr det gÀller Nokia syns det redan att hypen Àr skadlig, dels klankas det nÀrmast hysteriskt pÄ företaget inkl N8 samtidigt som det dras extrema vÀxlar pÄ uttalandet att N-serien i framtiden kommer att köra MeeGo. SjÀlvfallet Àr dÄ Symbian döende..... Att det t.ex finns nÄgot som heter E-serien och att Nokia i flera Är kallat N-serien för "multimedia computers" Àr inget de kompetenta journalisterna kÀnner till.

Det Àr bÀttre att renodla N-serien som "multimediadator" och fokusera den och anvÀnda Symbian i övriga modeller.

Enligt min uppfattning Àr N8 en utmÀrkt modell - dÀremot Àr jag skeptisk till lösningen för batteriet.

#62

Postad 09 juli 2010 - 19:05

JTL
  • JTL
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0
HÄller med i ditt resonemang, det Àr dÀremot synd att man till viss del tvingas avstÄ en del smidiga lösningar för att kunna anvÀnda sin konsumentmakt.

Men precis som du ocksÄ framhÄller, Àr det vÀdligt olyckligt att "objektiva" jounalister kan pÄverka sÄ mycket.

Finns ju Ätskillga andra saker med iphone som hÀmmar konkurensen, tur att det nu finns ytterligare en motvikt i form av andoroid. Alla appar mÄste ju godkÀnnas av apple och distrubueras via apple s###### sÄ de kan fÄ in stora reklampengar....

Kanske glider bort frÄn Àmnet Nokia N8 lite, tror precis som du att de Àr en bra produkt. HDMI port Àr ju bra nyttÀnkande!

#63

Postad 09 juli 2010 - 19:13

JagVetInte
  • JagVetInte
  • AnvĂ€ndare

  • 179 inlĂ€gg
  • 0

MÀrkligt ÀndÄ hur mobilmarknaden kan svÀnga. Tror dock inte nokia kommer kunna konkurera med symbian. Jag valde efter att varit trogen SE kund att byta till nokia pga av att man kunde installera andra-partsprogarm (heter det sÄ?). Efter mycket lek sÄ insÄg jag att det inte fanns nÄgon direkt anvÀnding dÄ utbudet var begrÀnsat, var vÀll framför allt nokias egna sportstracker som var ett vettigt program. Dock slog ju aldrig ju aldrig detta igenom genom nokia. NÀr sedan apple kopierar ideén och gör programmen mer lÀttillgÀngliga gör varenda tidgning/företag en egen apple-app och iPhone blir en succe.

Jag Àr vÀldigt nöjd med min N82 (bÀsta telefon hitils, vilket inte Àr konstigt eftersom det Àr den nyaste jag haft). Idag ser jag ingen anledning till att byta, mer Àn att det Àr roligt med ny telefon. Jag fÄr ju dock inget mer Àn en touch istÀllet för manuellt tgb.

N8 hade varit ett naturligt steg, men Àr rÀdd för att de inte kommer slÄ och man köper en produkt som inte stödjs i samma omfattning som andoroid/iPhone tyvÀrr. Se bara pÄ Satio, inte slÀpper tillexempel vÀsttrafik en app till denna plattform?

Gillar för övrig inte heller att allt skall vara integerat med facebook, de tar ju över vÀrlden vÀrre en google. I varenda tv-program (Àven i public-service SVT) gör de reklam för FB. Borde inte vara tillÄtet att marknadsföra ett vinstdrivade företag pÄ de sÀttet!?


Jag förstÄr inte riktigt vad som Àr problemet med Symbian. Vad som hÀnde var att telefonerna började anvÀnda sig av pekskÀrmar och Symbians grÀnssnitt (S60) var inte alls anpassat för det. De fick panik och var tvunget att göra nÄgot snabbt. Resultatet blev S60v5 vilken inte var blÀh men inte heller en succé. Om man ger dem lite mer tid tror jag att de hade lyckats bra.

Som operativsystem dÄ Àr Symbian och Linux likvÀrdiga. Jag kan se ett problem med Linux dÄ det kommer frÄn desktops. DÀr försöker operativsystem hela tiden anvÀnda maximalt med minne medan i en mobiltelefon vill man anvÀnda minimalt med minne dÄ den Àr i standby. Det kostar ström att hÄlla igÄng 1GB minne och ju större minnena blir desto mer akut blir detta problem. PÄ sÄ sÀtt kan Symbian och andra operativsystemskÀrnor vara bÀttre för mobiltelefoner Àn Linux.

#64

Postad 09 juli 2010 - 19:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0
Felet som uppstod med Symbian Àr inte systemet i sig och inte ens dess grÀnsnitt. Detta dÄ Symbian OS dÄ det började anvÀndas i telefoner redan hade pekskÀrmsstöd i form av det som blev UIQ.

Vid introduktionen fanns tre referensgrÀnsnitt: S60 för telefoner, S80 för Psionliknande Communicators och UIQ för pekskÀrmar.

2003 introducerade Nokia sin egen variant för pekskÀrmar kallat S90 och pÄ den tiden fanns dessutom tvÄ Communicators klara för lansering med det grÀnsnittet. Men av nÄgon idiotisk anledning lade Nokia ned dessa produkter och slÀppte 7700 och sedan 7710 med S90. I samband med att 7710 började levereras meddelade Nokia sedan att S90 skulle "justeras in i S60" - men ironiskt nog lade de istÀllet kraften pÄ att porta det till Linux och första surfplattan Nokia 770 körde Hildon-grÀnsnittet (S90) men nu ovanpÄ Linux istÀllet för Symbian OS.

IstÀllet för att helt enkelt satsa pÄ S90 som Symbianplattform portades det till Linux och sedan fick de introducera telefonstöd i Linux i form av den Maemoversion som N900 kör. De har slösat bort flera Ärs utveckling för att komma tillbaka till den punkt de befann sig pÄ 2004 med 7710: HildongrÀnsnitt med telefoni.

HildongrÀnsnittet i 7710, senare 770, N800, N810 och N900 Àr enligt min enkla mening betydligt mer elegant och effektivt Àn iPhones överhypade grÀnsnitt.

Att försöka konvertera telefonsystemet S60 till pekskÀrmar har hela tiden varit ett felaktigt beslut. Att Nokia inte satsat pÄ sitt eget S90 Àr bara att beklaga. Men en sak Àr i.a.f klar: S90 har i.a.f visat att Nokia kan bara de vill. Det Àr sÄledes inte riktigt rÀtt att sÄga Nokias pekskÀrmslurar och hylla iPhone med argumentet att "Nokia ligger efter" eller Àn vÀrre: klanka pÄ att Symbian OS Àr dÄligt i pekskÀrmslurar.

Tar vi sedan UIQ kan man bara beklaga att Sony Ericsson tog död pÄ det genom att ensidigt lÄta det leva ett liv i skymundan istÀllet för att bredda utbudet med UIQ3-modeller. Den förÄldrade hÄrdvaran var ocksÄ ett problem - P990i var hyfsat uptodate medan P1i led av gammal hw trots mer minne.

Som plattform var dock UIQ ett utmÀrkt system för pekskÀrmar och jag anser utan tvekan att bl.a P990i hade ett bÀttre grÀnsnitt Àn iPhone. Synd bara att den modellen hade katastrofalt lite minne.

För att fÄ fart pÄ Symbian i framtiden Àr det egentligen bÀst att Äterskapa sÄ mycket som möjligt av Hildon/S90 i moderniserad tappning.

#65

Postad 09 juli 2010 - 22:22

i8910user
  • i8910user
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0
har inte nokia lagt s90 pÄ hyllan ? Finns ju miljoner anledningar att klaga pÄ andra operativ system om man jÀmför symbian tycker dom lyckades ganska bra i s60v5 för nokias egna lurar, och prestandan i n8 behöver ju inte vara mer för att visa att symbian Àr ett kraftfullt operativsystem am i right?

#66

Postad 09 juli 2010 - 23:31

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Nokia har sÀkert tyngre pjÀser i kanonröret, men Àn sÄ lÀnge fÄr vÀl N8 ses som nÄgon form av flaggskepp. Och för merparten av alla anvÀndare tror jag att den Àr mer komplett Àn mÄnga androidlurar. De flesta orkar inte ladda hem massa apps för att fÄ saker att fungera.

Bra kamera, mycket minne, gratis navigering och en massa annat gött rÀcker nog till 95% av alla anvÀndare.

Sen fattar inte jag heller hur facebook kan fÄ sÄ mycket plats överallt. Hoppas det gÄr att ta bort den widgeten.

#67

Postad 09 juli 2010 - 23:36

i8910user
  • i8910user
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

Nokia har sÀkert tyngre pjÀser i kanonröret, men Àn sÄ lÀnge fÄr vÀl N8 ses som nÄgon form av flaggskepp. Och för merparten av alla anvÀndare tror jag att den Àr mer komplett Àn mÄnga androidlurar. De flesta orkar inte ladda hem massa apps för att fÄ saker att fungera.

Bra kamera, mycket minne, gratis navigering och en massa annat gött rÀcker nog till 95% av alla anvÀndare.

Sen fattar inte jag heller hur facebook kan fÄ sÄ mycket plats överallt. Hoppas det gÄr att ta bort den widgeten.

Hoppas dom inte har med facebook överhuvudtaget :) android lurarna har ju egentligen ingen chans emot symbian dock Àr alla sÄ inne pÄ det hÀr med apps sÄ det blir nÀstan löjligt :D

#68

Postad 10 juli 2010 - 00:07

JTL
  • JTL
  • AnvĂ€ndare

  • 105 inlĂ€gg
  • 0
Är vĂ€ll precis som med Mac os och deras apps pĂ„ skrivbordet? Finns ju till vista/win7 men stĂ€ngde ner den funktionen illa kvickt. Men samtidigt finns ju uppenbarligen en efterfrĂ„gan pĂ„ detta, och nokia mĂ„ste tillverka telefoner som efterfrĂ„gas.

Redigerat av JTL, 10 juli 2010 - 00:08.


#69

Postad 13 juli 2010 - 18:41

Parlouit
  • Parlouit
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àlskar Nokia och skulle faktist inte kunna tÀnka mig nÄgon annan lur. Har en n97mini och en n900 som jag Àr toppen nöjd med. Var riktigt intresserad av denna mobil till en början MEN nÀr jag nu ser priset kan N8 gÄ och hÀnga sig, dem kan lÀgga in 1000 megap skulle aldrig betala mer Àn 5000 för en mobil.... DYYYYYRT

#70

Postad 13 juli 2010 - 19:32

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Kommer inte priset att hamna pÄ ca 4500 kr? Det Àr vad Klas Ström pÄ Nokia sa iallafall. I sÄ fall Àr det överkommligt.

#71

Postad 13 juli 2010 - 19:37

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Dubbelpost...

Redigerat av Das Zie, 13 juli 2010 - 19:38.


#72

Postad 13 juli 2010 - 19:52

Parlouit
  • Parlouit
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
4500 hoppades jag ocksÄ pÄ men om man gÄr in pÄ tex katshing snackar vi om 10 000... alltsÄ iphone priser

#73

Postad 13 juli 2010 - 19:58

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
SÄ Àr det alltid med telefoner som inte kommit Ànnu. Var likadant med N900. Det lÀr nog hamna pÄ 4500 kr till slut.

Redigerat av Das Zie, 13 juli 2010 - 19:59.


#74

Postad 13 juli 2010 - 23:19

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
Kan inte Nokia hosta fram ett datum för nÀr den kommer till Sverige? Det borde vÀl inte vara sÄ svÄrt?

#75

Postad 14 juli 2010 - 00:45

Dawe
  • Dawe
  • Amatör

  • 51 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt oftast Àr priserna inte satta innan lanserings datumen pÄ produkter sÄ det Àr oftast priser som Àr way of och inte stÀmmer alls med vad varan kommer att kosta nÀr den kommer ut i butikerna. Antagligen lÀr den vÀl kosta runt 4500-5500kr.

Man fÄr hoppas pÄ det tidigare Àn det senare

LÀngtar efter telefonen och hoppas verkligen inte att de blir samma sak som hÀnde med n900 att de tog hur lÄng tid som helst för fanskapet att komma ut i butik.

Har i nulÀget en htc legend som jag visserligen överlag Àr nöjd med Àven om jag saknar en del saker som symbian Àr bra mycket bÀttre pÄ Àn vad android Àr i dagslÀget som redan var bÀttre pÄ min gamla nokia n97 mini som anvÀnder symbian s60v5.

Bara hoppas man orkar vÀnta och stÄ ut med htcŽn eller i förhoppningar om att den uppgraderas till senaste versionen av android i höst och att google fixar en del grejer som tillgÄng till betal apps osv sÄ kanske man kan stÄ ut med den eller rent av skita i ett byte. Fast det Àr vÀl inte sÄ troligt att google kommer fixa en del av grejerna inom det senaste halvÄret och att htc kommer ut med de uppdateringar som behövs osv.

NÀr det kommer till mÄnga rena och enkla telefon funktioner tycker jag att symbian Àr way in front of android Ätminstone Àn sÄlÀnge det Àr delvis dÀrför jag vill byta samt en bÀttre kamera med ordentlig blixt osv tackar man inte nej till :)

#76

Postad 25 juli 2010 - 23:24

SL2
  • SL2
  • ForumrĂ€v

  • 540 inlĂ€gg
  • 0

Antagligen lÀr den vÀl kosta runt 4500-5500kr.

Jag jÀmförde N8 med tre andra modellers rekommenderade pris samt rÄdande pris dÄ första omdömet dök upp pÄ prisjakt.

N8: €370

JÀmfört med -
N97: 370 / 550 x 6000 = 4036 kr
N900: 370 / 500 x 5500 = 4070 kr
N97 Mini: 370 / 450 x 5000 = 4111 kr

Inledningsvis lÀr den nog kosta under 4500 kr, framförallt med tanke pÄ den höga konkurrensen. Om N8 skulle ha lika lite konkurrens som N95 hade vid lanseringen sÄ hade butikerna lÀtt kunnat lÀgga pÄ 500:- (för att inte tala om vad Nokias pris skulle vara..) men nu Àr det ju inte sÄ..

#77

Postad 27 juli 2010 - 11:20

Yobo1987
  • Yobo1987
  • ForumrĂ€v

  • 510 inlĂ€gg
  • 0
Om jag fattat rÀtt sÄ ska N8 vara den sista "avancerade mobilen" med Symbian 3. Symbian 4 Ska lÀggas ner i förmÄn för Meego. Och gammla symbian systemet ska gÄ till Nokias "Budget Mobiler".

I övrigt verkar N8 vara nÄt att satsa pÄ (Ätminstone pÄ papret).

#78

Postad 27 juli 2010 - 11:42

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • MĂ€stare

  • 2 741 inlĂ€gg
  • 0

IstÀllet för att helt enkelt satsa pÄ S90 som Symbianplattform portades det till Linux och sedan fick de introducera telefonstöd i Linux i form av den Maemoversion som N900 kör. De har slösat bort flera Ärs utveckling för att komma tillbaka till den punkt de befann sig pÄ 2004 med 7710: HildongrÀnsnitt med telefoni.

HildongrÀnsnittet i 7710, senare 770, N800, N810 och N900 Àr enligt min enkla mening betydligt mer elegant och effektivt Àn iPhones överhypade grÀnsnitt.


Som innehavare av bÄde en iPhone och en N900 (och mÄnga fler :rolleyes:) mÄste jag tyvÀrr sÀga att Àven om iPhonens grÀnssnitt inte pÄ nÄgot sÀtt Àr optimalt sÄ fungerar det i praktiken grymt mkt bÀttre Àn N900an, var grÀnsnitt nog kan se smutt och smidigt ut pÄ videos men som jag tycker i praktiken Àr vÀldigt omstÀndigt och bökigt att arbeta med (inte svÄrt, men bökigt och onaturligt). N900an köpte jag som ett experiment och samma tanken verkar Nokia haft nÀr dom gjorde telefonen, mÄnga kul finesser och funktioner men inget jag skulle drömma om att ha som primÀrtelefon.

#79

Postad 29 juli 2010 - 14:51

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
Nu har en italienska sida att man kan förbestÀlla telefonen men att den inte kommer förrÀn i slutet av september....suck....

#80

Postad 31 juli 2010 - 09:57

Unregistered4a93fc07
  • Unregistered4a93fc07
  • Amatör

  • 56 inlĂ€gg
  • 0
Verkar som Nokia börjar fÄ ordning pÄ Symbian 3. Hittade den hÀr videon dÀr allting verkar flyta pÄ riktigt fint jÀmfört med dom tidiga firmware versionerna.

http://www.youtube.c...player_embedded

#81

Postad 31 juli 2010 - 13:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • MĂ€stare

  • 3 782 inlĂ€gg
  • 0

Som innehavare av bÄde en iPhone och en N900 (och mÄnga fler :)) mÄste jag tyvÀrr sÀga att Àven om iPhonens grÀnssnitt inte pÄ nÄgot sÀtt Àr optimalt sÄ fungerar det i praktiken grymt mkt bÀttre Àn N900an, var grÀnsnitt nog kan se smutt och smidigt ut pÄ videos men som jag tycker i praktiken Àr vÀldigt omstÀndigt och bökigt att arbeta med (inte svÄrt, men bökigt och onaturligt). N900an köpte jag som ett experiment och samma tanken verkar Nokia haft nÀr dom gjorde telefonen, mÄnga kul finesser och funktioner men inget jag skulle drömma om att ha som primÀrtelefon.


GrÀnsnittet i N900 Àr lite för S60-fierat för min smak. Det ursprungliga Hildon Àr ett datorlikt grÀnsnitt eftersom det ursprungligen Àr en kombination av S80 (Nokia 9210/9290/9300/9500) men med pekskÀrmsstöd. N770/N800/N810 kör det ursprungliga datorlika Hildon ovanpÄ Linux, 7700/7710 och Communicatorprototyperna körde det över Symbian.

Mitt tips Ă€r att du kollar in grĂ€nsnittet i 7710 och N770-N810 sĂ„ ser du hur Hildon ursprungligen sĂ„g ut. Att Nokia "dummade" till det i N900 beror pĂ„ missuppfattningen om att telefoner INTE FÅR HA datorlika grĂ€nsnitt - dĂ€rav att Nokia försökt fĂ„ det att likna S60 - hade helt klart föredragit att N900 fĂ„tt samma UI som N810.

#82

Postad 31 juli 2010 - 18:04

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
Nu kan man boka N8 hos mobilgiganten för ett prel. pris pÄ ca 4300 kr,lovande! Inget datum dock...

#83

Postad 31 juli 2010 - 21:22

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

Nu kan man boka N8 hos mobilgiganten för ett prel. pris pÄ ca 4300 kr,lovande! Inget datum dock...


SpÀnnande... Du fÄr meddela nÀr du fÄr mail om nÀr leverans ska ske!

#84

Postad 31 juli 2010 - 21:35

waspman
  • waspman
  • Amatör

  • 52 inlĂ€gg
  • 0
Är riktigt sugen pĂ„ denna telefon...men iom man inte vet nĂ€r den slĂ€pps sĂ„ har jag istĂ€llet sneglat pĂ„ en Desire. FĂ„r ge mig till tĂ„ls nĂ„gon vecka till iaf för att se om det dyker upp nĂ„got datum nĂ€r N8 finns till försĂ€ljning.

#85

Postad 01 augusti 2010 - 00:48

Dawe
  • Dawe
  • Amatör

  • 51 inlĂ€gg
  • 0

Är riktigt sugen pĂ„ denna telefon...men iom man inte vet nĂ€r den slĂ€pps sĂ„ har jag istĂ€llet sneglat pĂ„ en Desire. FĂ„r ge mig till tĂ„ls nĂ„gon vecka till iaf för att se om det dyker upp nĂ„got datum nĂ€r N8 finns till försĂ€ljning.


Jag skulle direkt ha tagit en nokia n8 istÀllet för desire vilken dag som helst idag om de bÄda funnits i handeln nu. Orkar inte förklara mer just nu för att jag Àr för###### trött. Jag Àger nu en htc legend som jag visserligen gillar men den har sina nackdelar varav mÄnga har med android att göra. Kolla gÀrna tidigare i trÄden dÀr jag har skrivit lite för resp nackdelar mellan symbian och android.

Jag rekommenderar dig att vÀnta tills den finns ute i butik sÄ du kan klÀmma och kÀnna pÄ den och jÀmföra de bÄda lurarna mot varandra.

#86

Postad 02 augusti 2010 - 12:10

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • AnvĂ€ndare

  • 137 inlĂ€gg
  • 0
TÀnker vÀnta pÄ denna nÀr den slÀps ut i butiker.Det vare bra om man kunde förhandsboka hos operatörer.Har ett företagsabonnemang hos tre men tÀnker byta till tele2.

#87

Postad 02 augusti 2010 - 13:16

Yobo1987
  • Yobo1987
  • ForumrĂ€v

  • 510 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som bestÀllt/bokat Nokia N8 & fÄtt nÄn bekrÀftelse eller yttligare information.

Verkar som om N8 kan stÄ sej mot eller vara en kraftig konkurrent till Android & IOS 4 (Ätminstone pÄ pappret).

#88

Postad 03 augusti 2010 - 01:49

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
Enligt GSMarena sÄ ska telefonen komma till Storbritannien i slutet av augusti och ha ett pris pÄ 499 Euro.

#89

Postad 03 augusti 2010 - 19:50

JagVetInte
  • JagVetInte
  • AnvĂ€ndare

  • 179 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som bestÀllt/bokat Nokia N8 & fÄtt nÄn bekrÀftelse eller yttligare information.

Verkar som om N8 kan stÄ sej mot eller vara en kraftig konkurrent till Android & IOS 4 (Ätminstone pÄ pappret).


FunktionsmÀssigt sÄ ligger Symbian bra till. Det Àr enbart det grafiska skalet som de halkat efter lite.

Jag har en Androidtelefon just nu och Àr inte sÀrskilt imponerad av Android om jag ska vara Àrlig.

Symbian tillÄter dig i alla fall att göra detta:

http://www.youtube.c...h?v=_AZh1X2Vj_0

Android har ingen sÄdan funktionalitet Ànnu.

Jag vill inte att Symbian ska gÄ IOS och Android vÀgen utan vara ett alternativ för sig. Jag har varit mycket nöjd med Symbian S60. De Àr enkla och effektiva.

Redigerat av JagVetInte, 03 augusti 2010 - 19:51.


#90

Postad 04 augusti 2010 - 18:46

Dawe
  • Dawe
  • Amatör

  • 51 inlĂ€gg
  • 0

FunktionsmÀssigt sÄ ligger Symbian bra till. Det Àr enbart det grafiska skalet som de halkat efter lite.

Jag har en Androidtelefon just nu och Àr inte sÀrskilt imponerad av Android om jag ska vara Àrlig.

Symbian tillÄter dig i alla fall att göra detta:

http://www.youtube.c...h?v=_AZh1X2Vj_0

Android har ingen sÄdan funktionalitet Ànnu.

Jag vill inte att Symbian ska gÄ IOS och Android vÀgen utan vara ett alternativ för sig. Jag har varit mycket nöjd med Symbian S60. De Àr enkla och effektiva.


Jag hÄller helt och hÄllet med dig och tycker att en del saker saknas med android. Visst de har sina fördelar men ÀndÄ.

Jag hÄller Àven med om att nokia och symbian ska utveckla vidare och gÄ sin egen vÀg sÄ jag tycker de Àr helt rÀtt av de och inte satsa pÄ android som de flesta andra bara för att.

Jag har bÄde en HTC Legend som kör android och en ipod touch 2g som kör ios. Ingen av systemen Àr lika bra nÀr det gÀller att markera och kopiera text jÀmfört med hur det Àr med symbian enligt mig. Android Àr katastrofalt pÄ den fronten dÀr man kan vÀlja allt eller inget mer eller mindre. PÄ ios Àr det bÀttre nÀr man fÄr upp förstroringsglaset men de kÀnns mer som att det Àr anvÀndbart nÀr man ska editera ord och inte kopiera. I symbian fungerar det pÄ samma sÀtt som pÄ en dator man hÄller in och markerar det man vill och vÀljer vad man vill göra.

Sedan saknar jag att kunna stÀnga av program manuellt som gÄr med symbian, man kanske inte vill ha mediaspelare eller en weblÀsare som hela tiden ligger i bakrunden tills dess att systemet sjÀlv stÀnger av de för att det behövs mer arbetsminne (ram).

de Àr de 2 största sakerna som jag saknar med android och ios jÀmfört med symbian.

Sedan kan man ju diskutera kameror pÄ mobiltelefoner. De som har bÀst kameror Àr de telefoner som anvÀnder symbian som system. Att varken apple eller de flesta tillverkare som kör med android inte vÀljer att sÀtta dit en dedikerad kamera knapp pÄ telefonen kan ju vara ett argument dÄ de troligtvis inte vÀrderar kamera funktionen sÀrskilt högt.

#91

Postad 06 augusti 2010 - 09:56

Yobo1987
  • Yobo1987
  • ForumrĂ€v

  • 510 inlĂ€gg
  • 0
Det verkar som om det fÄr bli en Nokia N8. Enligt mej den Ànda intressanta mobilen pÄ marknaden nu. Det kÀnns inte som om nÄn annan mobil kan konkurera med N8 i dagslÀget.

Kanske pÄ pappret, men dÄ Àr det andra grÀnsnitt & system.

Men jag som Àr intresserad av Symbian kÀnner mej inte intresserad av andra system. SÄ min Äsikt blir att N8 stÄr över de andra.

Nu Àr det bara att vÀnta pÄ att den hamnar i Svenska butiker sÄ man fÄr kÀnna & klÀmma innan köp.

#92

Postad 07 augusti 2010 - 08:46

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
http://dailymobile.s...ia-n8-review-2/

Kolla lÀnken.

#93

Postad 07 augusti 2010 - 17:34

ballepalle
  • ballepalle
  • AnvĂ€ndare

  • 117 inlĂ€gg
  • 0
denna köper man ju direkt den kommer! symbian 3 kanske inte Àr lika hÀftigt som IOS och android fast det kommer garanterat fylla alla de behov jag har frÄn en telefon, och man behöver inte ladda ner en massa appar för att den ska göra det heller. det android och IOS har som inte symbian3 har Àr bara en massa lull-lull som kidsen kan tycka Àr hÀftigt, i övrigt erbjuder de ingenting. bara en sÄn sak som gratis navigering Àr ju skitgrymt i N8;an! N8 verkar dessutom ha en grym kamera med RIKTIG blixt vilket i princip rÀcker för att jag ska köpa den.

har en hero med android nu och den Àr vÀl ganska bra men jag har alltid saknat en bra kamera i den, nÄgot N8 kommer att rÄda bot pÄ! :)

Redigerat av ballepalle, 07 augusti 2010 - 18:26.


#94

Postad 08 augusti 2010 - 11:31

Unregistereda5afe3f2
  • Unregistereda5afe3f2
  • AnvĂ€ndare

  • 137 inlĂ€gg
  • 0
Vi fÄr hoppas bara att den kommer snart..

#95

Postad 08 augusti 2010 - 12:36

Das Zie
  • Das Zie
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Verkligen, konstigt att man inte hör mer om nÀr den ska slÀppas....

#96

Postad 09 augusti 2010 - 12:14

Unregistered7d3c82cb
  • Unregistered7d3c82cb
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Ska till USA i september tror ni man kan hitta den till lÀgre pris dÀr?

#97

Postad 11 augusti 2010 - 14:28

CEdlund
  • CEdlund
  • LĂ€rjunge

  • 256 inlĂ€gg
  • 0
Enligt Elgiganten i Danmark sÄ kommer den dit den 14 september.

#98

Postad 12 augusti 2010 - 09:34

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • AnvĂ€ndare

  • 112 inlĂ€gg
  • 0
SlÀpps 31 augusti om man fÄr tro Play.com
:)

#99

Postad 13 augusti 2010 - 09:22

Yobo1987
  • Yobo1987
  • ForumrĂ€v

  • 510 inlĂ€gg
  • 0
Fortfarande ingen som har bokat/bestÀllt & fÄtt mer info eller bekrÀftelse?

#100

Postad 13 augusti 2010 - 09:53

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • AnvĂ€ndare

  • 112 inlĂ€gg
  • 0
;) Play.com har nu Àndrat datumet till 8 oktober.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.