Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med AirPlay på Yamaha RX-A1030

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 januari 2014 - 23:18

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har nu kommit så långt att jag skall prova att lira musik via AirPlay på recivern. Haken är dock att den inte dyker upp i AirPlay menyn. Där återfinns bara min gamla Apple-Tv.

Jag har testat med samtliga iOS enheter i hushållet, och den dyker inte upp på någon av dem, vare sig de med iOS 6 eller de med iOS 7. Jag har provat att starta om Paddorna / mobilerna, och har startat om router, wi-fi dosan till recivern och när detta inte hjälpte, gjorde jag recivern strömlös i en minut, så att den skulle starta om ordentligt.

Recivern hittar nätverket, internet radio fungerar kanon, och Yamaha appen är superbra, och jag kan strömma från denna till recivern, så kontakt är där, men jag vill ju att man skall kunna airplaya till den. Detta var en av de stora anledningarna till att jag köpte 1030'n.

Jag tror jag har senaste firmwaren, 1.25, på Yamahas hemsida ligger 1.22 för nerladdning. Då min Apple-tv syns i telefonerna, klarar routern av att hantera AirPlay, så det bör inte vara den som spökar. ATV'n är också ansluten trådlöst.

Har någon därute haft samma problem? Är det recivern som är kass så att jag skall DOA den?

#2

Postad 15 januari 2014 - 00:31

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Har du en router med 2 band? Hade problem med det även om allt var i samma nätverk behövde de gå på samma frekvens...

#3

Postad 15 januari 2014 - 07:07

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att den endast går på 1 band, men jag skall kolla detta. Tack för förslaget. Någon annan som har idéer?

Edit: den gick endast på ett band, så det var inte det som spökade.

Redigerat av Millstone, 15 januari 2014 - 07:12.


#4

Postad 15 januari 2014 - 08:27

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Har du provat att lägga in den äldre firmwaren för att utesluta att det inte är en bugg i den nyaste?

#5

Postad 15 januari 2014 - 08:33

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hej! Nej, har inte provat detta. Trodde inte att det gick att nedgradera FW. Skall prova när jag kommer hem i eftermiddag.

#6

Postad 15 januari 2014 - 10:40

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Har aldrig provat själv men det borde gå, så länge det finns en äldre FW till 1030. Men du måste nog installera den manuellt via USB.

#7

Postad 15 januari 2014 - 11:15

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Var i kontakt med Yamaha, som konstaterade att detta exemplar dessvärre var defekt, och bad mig DOA denna hos ÅF.

#8

Postad 15 januari 2014 - 11:59

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Ojdå, se där. Hoppas på bättre lycka med nästa då!:)

#9

Postad 18 januari 2014 - 13:34

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Liten uppdatering.
Enl ÅF, säger Yamaha att detta problem ligger i routern, inte bara Telias, utan även andra. (Jag har en Huawei E5172)
Detta är ett problem för både Pioneer och Yamaha enligt dem. OBS att de säger att problemet är i Routrarna, och inte i deras produkter. Intressant. Dock har ÅF erbjudit sig att ta tillbaka recivern, men varnar för att jag kan få detta fel med vilken reciver jag än köper. Ännu mer intressant att säga detta utan att ta reda på vilken router jag har. Haha.

Finns det någon därute som kör samma 3-router (Huawei E5172) som mig, och som får AirPlay att fungera med Yamaha recivers så snälla posta ett svar.

För mig är AirPlay ett måste när jag köper ny reciver. Kan jag inte få det att fungera, så behåller jag den gamla.

Redigerat av Millstone, 18 januari 2014 - 13:35.


#10

Postad 27 januari 2014 - 19:39

naffut
  • naffut
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.
Enl ÅF, säger Yamaha att detta problem ligger i routern, inte bara Telias, utan även andra. (Jag har en Huawei E5172)
Detta är ett problem för både Pioneer och Yamaha enligt dem. OBS att de säger att problemet är i Routrarna, och inte i deras produkter. Intressant. Dock har ÅF erbjudit sig att ta tillbaka recivern, men varnar för att jag kan få detta fel med vilken reciver jag än köper. Ännu mer intressant att säga detta utan att ta reda på vilken router jag har. Haha.

Finns det någon därute som kör samma 3-router (Huawei E5172) som mig, och som får AirPlay att fungera med Yamaha recivers så snälla posta ett svar.

För mig är AirPlay ett måste när jag köper ny reciver. Kan jag inte få det att fungera, så behåller jag den gamla.

Jag lyckas inte få airplay att fungera på min Pioneer-923, lite smått frustrerande.

#11

Postad 27 januari 2014 - 23:55

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
ÅF uppger att de fick igång AirPlay på min reciver vid första försöket, och att följaktligen ligger felet i min router.

#12

Postad 28 januari 2014 - 12:54

patrikpet
  • patrikpet
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en Denon AVR-X4000 kopplad med en nätverkskabel till mitt fasta nätverk hemma. Till detta nätverk har jag även en trådlös accesspunkt för WLAN ansluten.

I detta trådlösa WLAN har jag en iPad.

Jag har två trådlösa accesspunkter hemma; en snabb och modern D-Link DAP 1360 och en lite äldre och långsammare Netgear WG602v3.

Då jag använder D-Link så fungerar inte AirPlay från min iPad till min X4000, men då jag använder Netgear så fungerar det.

Jag tror det har att göra med hur de trådlösa accesspunkterna förmedlar IP multicast-trafik som jag tror AirPlay använder sig av (man kan googla på bonjour).

Så, ja, jag tror utrustningen mellan din receiver och din iOS-enhet kan vara boven.

Patrik

#13

Postad 28 januari 2014 - 19:57

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Kan vara så. Det konstiga är att min Apple TV dyker upp i paddorna och ajfånerna, och det fungerar mkt bra att Airplaya till den, men inte till Yamahan. Hade det varit så att AirPlay var helt dött hemma så hade detta i min värld varit mer logiskt.

#14

Postad 07 februari 2014 - 00:39

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Följetången fortsätter.
Returnerat den ursprungliga 1030'n, och fått hem en ny. AirPlay fungerar bra på denna. Dock är radiomottagningen under all kritik, och ljudet "klipper" 1/10 sekund var 5e - 10e minut. Så jäkla irriterande.
Har provat att uppdatera FW utan att detta hjälpte.
Ljudet klipper på samtliga ljudkällor. Trodde först det var fel på min nya CD, när jag sedan satte på en film, återkom detta irriterande fenomen On och om igen. Klipper även på radio, men mottagningen suger så fett, att radiolyssnande ej är möjligt. Synd, för den förra jag hade hemma, den hade den bästa mottagningen jag någonsin haft.

Någon som har teorier på varför ljudet klipper??

#15

Postad 26 mars 2014 - 12:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Nu sitter jag visserligen på en A820, men jag upplever problem med Airplay-spelandet med.
Oerhört störande när man sitter och spelar musik från Spotify och allt bara blir tyst, ibland i flera minuter...

Någon som har lösning ännu?

#16

Postad 26 mars 2014 - 13:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Sitter visserligen på en Pioneer 923:a men då tråden tidigare även har berört denna receiver i komb. med Huawei så kör jag på... Får Airplay att fungera men både ljud och bild "klipper", kan detta ha att höra med routern/modemet från Huawei?

#17

Postad 29 mars 2014 - 21:15

chjoean
  • chjoean
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hello,

Behöver lite köpråd! Vilken receeiver är att föredra Denon AVR- X4000 eller Yamaha A1030 samt A830, Mitt behov är främst att kunna brygga ut via pre-out front till en NAD 725 stereoreceeiver (som sköter all musiklyssning via ett par Monitor Audio Silver BR 6)

I skrivande stund, känns som AVR-X4000 ger mest för pengarna. A1030 är kostsam, men lockande med all dess utmärkelser. Chipet för den inbyggda DAC:en känns också sofistikerad. Egentligen är Yamaha A830 att föredra, eftersom film återges i ett traditionellt 5.1 system.med Dali Lektor Sub och Montior Audio Radius som sourrand, Har alltså inget behov av att utöka systemet med fler kanaler. .
Är A830 en nedgradering ljudmässigt?

/Crille



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.