Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Musical Fidelity V-DAC II fråga.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Musical Fidelity V-DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 1 8,87 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 27 augusti 2011 - 18:12

_skar_
  • _skar_
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Hej har fått låna hem en Musical Fidelity V-DAC II för att jag tänkte se om det gör någon skillnad på spotify ljudet till min hemmabio. Finns några sätt att koppla in den på har jag märkt och jag undrar om det spelar någon roll om jag kopplar in den via usb eller optisk? Datorn är en iMac - Musical Fidelity V-DAC II - Marantz sr 5005

Just nu kör jag optisk kabel direkt från iMacen in till förstärkaren.
Använder datorn för filmvisning oxå och har läst att om man kör dacen via usb så funkar inte "auto surround inställningen" när man sätter på en film.. Stämmer det?

//Oskar

#2

Postad 28 augusti 2011 - 17:17

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Av mig får du det tråkiga svaret att du nog får lyssna själv och bedöma.
Det borde förstås finnas nån på detta forum som vet vad det är för d/a i din SR5005 och som kan säga om det är troligt att nya V-DAC har en bättre eller sämre optisk D/A än SR5005.

Skulle själv vilja testa just V-Dac MkII då jag nu har en enklare/billigare Project USB Box. Jag slipper dina "problem" med auto surround etc. eftersom jag enbart kör musik och 2-kanal.

Har dock bestämt mig för att försöka lyssna/testa noga efter att ha läst att vissa inte kunde säga om Hegel HD2 var bättre eller sämre än ProJect USB Box medan andra påstår att HD2 "krossar" Project.
Undrar vilken nivå övrig utrustning bör ligga på för att man (jag?) skall höra skillnad.

Redigerat av Enicar, 28 augusti 2011 - 17:18.


#3

Postad 04 december 2011 - 22:25

MarcusD
  • MarcusD
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Testade V-DAC II häromdagen. Kör med Hegel H200, samt Anthony Gallo Strada och en AG TR3. OJ vilken skillnad det blev med den emellan. Körde USB från min MacBook Pro till dacen, sedan vidare med RCA till förstärkaren (Supras DAC-variant), och jävlar rent ut sagt, jag och kompisen var tagna av ljudet. Helt fantastisk ljudbild med ljud som verkligen flöt i luften.

Alla detaljer blev tydligare samt att basen hängde med mycket bättre. Vi körde volym 60 utan DAC och med DAC, konstaterade efter detta att anläggningen spelar mycket högre med DAC än utan på samma volym.

Bra ljud för rimliga pengar med denna!

#4

Postad 05 december 2011 - 10:08

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Testade V-DAC II häromdagen. Kör med Hegel H200, samt Anthony Gallo Strada och en AG TR3. OJ vilken skillnad det blev med den emellan. Körde USB från min MacBook Pro till dacen, sedan vidare med RCA till förstärkaren (Supras DAC-variant), och jävlar rent ut sagt, jag och kompisen var tagna av ljudet. Helt fantastisk ljudbild med ljud som verkligen flöt i luften.

Alla detaljer blev tydligare samt att basen hängde med mycket bättre. Vi körde volym 60 utan DAC och med DAC, konstaterade efter detta att anläggningen spelar mycket högre med DAC än utan på samma volym.

Bra ljud för rimliga pengar med denna!


Vad hade du för Dac tidigare?

#5

Postad 09 december 2011 - 08:58

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Ny recension av V-Dac II hos Audio Video Revolution
http://www.avrev.com...-ii-review.html

"Highly recommended, and a candidate for audio product of the year in my book."

#6

Postad 09 december 2011 - 11:38

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Ny recension av V-Dac II hos Audio Video Revolution
http://www.avrev.com...-ii-review.html

"Highly recommended, and a candidate for audio product of the year in my book."


Alltid bra med teser, nu hittade jag ingen likande extern dac han jämför med. Han Skiftar mellan v dacen och marantz cd5003 där han säger att han hör mer transparans i V dac i alla låtar, nu finns cd5004 för 3200kr som fått riktigt bra betyg, jag känner mig väldigt osäker på testaren och v-dacens kapacitet. Jag förväntar mig överlägsenhet hos en billig plastig liten Dac för 3000 när det gäller ljudkvalitè.. Ljudet som uppmärksammar en ska vara levande och behagligt öppet inte transparans och detaljnivå, det finns datorljudkort för tusenlappen som är det.

Redigerat av ZaXxx, 09 december 2011 - 11:43.


#7

Postad 30 januari 2012 - 15:18

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Jag har en fråga ang denna DAC och lånar tråden om det är lungt.
På baksidan sitter det en switch, är den enbart till för att switcha mellan USB och coax eller switchar den mellan USB och coax+optiskt?

Jag vill nämligen använda både USB och optiskt utan att behöva switcha fram och tillbaka.

#8

Postad 30 januari 2012 - 15:59

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har en fråga ang denna DAC och lånar tråden om det är lungt.
På baksidan sitter det en switch, är den enbart till för att switcha mellan USB och coax eller switchar den mellan USB och coax+optiskt?

Jag vill nämligen använda både USB och optiskt utan att behöva switcha fram och tillbaka.

Enligt manualen så har den två lägen, USB resp opt+coax. Du kan alltså inte köra USB och optiskt samtidigt.

#9

Postad 01 februari 2012 - 15:27

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Enligt manualen så har den två lägen, USB resp opt+coax. Du kan alltså inte köra USB och optiskt samtidigt.

Där ja, då sket det sig. Tack så mycket!

#10

Postad 11 februari 2012 - 06:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Om jag kopplar in två olika enheter, den ena koaxialt och den andra optiskt, switchar då DAC'en automatiskt mellan de två källorna beroende på vilken som är påslagen för tillfället?

#11

Postad 11 februari 2012 - 21:11

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
När jag hade hemma en X-DAC V3 för några år sedan valde den efter vilken som gav insignal, ja.
Om det fanns signal på båda ingångarna så prioriterade den RCA (elektrisk).

#12

Postad 12 februari 2012 - 07:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Det verkar ju bra, och stämmer med vad jag fick höra i butiken igår. Undrar varför jag bara får signal på den optiska ingången? Klarar DAC'en inte av den digitala signalen från min Telia digital-tv-box?

#13

Postad 26 mars 2012 - 20:27

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Det verkar ju bra, och stämmer med vad jag fick höra i butiken igår. Undrar varför jag bara får signal på den optiska ingången? Klarar DAC'en inte av den digitala signalen från min Telia digital-tv-box?


Hur gick det här? Jag har inte vågat prova att koppla in två källor samtidigt (ej usb) för att se om den switchar automatiskt, vilket skulle vara toppen.

#14

Postad 05 augusti 2012 - 11:47

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Hur gick det här? Jag har inte vågat prova att koppla in två källor samtidigt (ej usb) för att se om den switchar automatiskt, vilket skulle vara toppen.


Jag svarar mig själv här. Jag kan koppla både coax från cd-spelaren och toslink från airport express. Eftersom V-dacen står på alltid (den har ingen av/på-knapp) så är det perfekt, sköter sig själv. Sedan anser jag inte mig höra någon skillnad i ljudkvalitet mellan cd-spelarens interna dac jämfört med när jag låter signalen gå genom V-dacen, men det var inte vad den var tänkt till från början, bara till Airporten. Ska däremot prova att köra tv-ljudet genom V-dacen, kanske kan göra skillnad, vem vet.

#15

Postad 24 augusti 2012 - 17:44

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0

Jag svarar mig själv här. Jag kan koppla både coax från cd-spelaren och toslink från airport express. Eftersom V-dacen står på alltid (den har ingen av/på-knapp) så är det perfekt, sköter sig själv. Sedan anser jag inte mig höra någon skillnad i ljudkvalitet mellan cd-spelarens interna dac jämfört med när jag låter signalen gå genom V-dacen, men det var inte vad den var tänkt till från början, bara till Airporten. Ska däremot prova att köra tv-ljudet genom V-dacen, kanske kan göra skillnad, vem vet.


Blev det någon skillnad på TV-ljudet?

Även jag har Airport Express och undrar hur stor skillnad det blir på ljudet med spotify och V-DAC II? Har du provat?

#16

Postad 25 oktober 2012 - 21:00

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Har en V-Dac II sedan ett tag.

Kan bara rekommendera batteridrift - har ett bilbatteri stående bredvid, sladd från en gammal Nokia mobilladdare.

Tycker även om ljudet med optisk kabel, köpte en kabel från Blujeanscables i USA - funkar kanon.

Största skillnaden på denna & M1 DAC II är nätdelen - kompenseras då med just ett batteri.

Har bland annat stora JBL högtalare, med närmast stetoskopiskt analytiskt ljud - minsta ändring hörs direkt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.