Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#5351

Postad 14 september 2014 - 16:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag ringde igen, och nu gick det bra, ingen bindningstid.


Får man fråga vad det kostar per månad? :) Får man samma kanaler som med TiVo?

#5352

Postad 14 september 2014 - 17:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Får man fråga vad det kostar per månad? :) Får man samma kanaler som med TiVo?

max kostar 429kr för mig och man har samma kanaler förutom ondemand vilket kräver en tivo box

#5353

Postad 18 september 2014 - 16:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Frivisning av Viasats sportkanaler

Den 19-24 september frivisas kanalerna i Viasat Sportpaketet!


#5354

Postad 19 september 2014 - 06:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Jag fick ett SMS av comhem igår som sa att det (igår) skickades ut en "viktigt firmware uppdatering" till min Humax digitaltv box (jag använder Humax HDPVR 1000) men ingen uppdatering har dykt upp. Inte ens efter otaliga omstarter/sökningar efter uppdatering...
Boxen har firmware 1.00.29 som uppdaterades lite över 3 år sedan.
Frågor: varför har den inte dykt upp? Vad är det som är så viktigt med den, dvs vad förändrar den?

#5355

Postad 19 september 2014 - 09:47

Tyhke
  • Tyhke
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Fox kommer att finnas på plats 14 sd och 30 hd, enligt kundtjänst på comhem

#5356

Postad 19 september 2014 - 11:03

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 1

Jag fick ett SMS av comhem igår som sa att det (igår) skickades ut en "viktigt firmware uppdatering" till min Humax digitaltv box (jag använder Humax HDPVR 1000) men ingen uppdatering har dykt upp. Inte ens efter otaliga omstarter/sökningar efter uppdatering...
Boxen har firmware 1.00.29 som uppdaterades lite över 3 år sedan.
Frågor: varför har den inte dykt upp? Vad är det som är så viktigt med den, dvs vad förändrar den?



Hej,

Det är ingen stor uppdatatering. Den ny mjukvaran heter 1.00.30 och löser ett stabilitetsproblem. Boxen kunde reboota och krascha vid uppstart efter att en ny kanal lanserats, det ska vara fixat nu.

För att uppdatera boxen ställer du boxen i standby under 30 sekunder, starta därefter upp den på nytt. Finns den nya mjukvara tillgänglig i ditt nät så ska digitalboxen nu fråga om du vill uppdatera. Välj Ja och tryck OK på digitalboxens fjärrkontroll för att bekräfta.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

#5357

Postad 25 september 2014 - 15:02

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0

Hej,

Det är ingen stor uppdatatering. Den ny mjukvaran heter 1.00.30 och löser ett stabilitetsproblem. Boxen kunde reboota och krascha vid uppstart efter att en ny kanal lanserats, det ska vara fixat nu.

För att uppdatera boxen ställer du boxen i standby under 30 sekunder, starta därefter upp den på nytt. Finns den nya mjukvara tillgänglig i ditt nät så ska digitalboxen nu fråga om du vill uppdatera. Välj Ja och tryck OK på digitalboxens fjärrkontroll för att bekräfta.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Fortfarande ingen uppdatering som dykt upp. Är det 100 att det är Humax HDPVR-1000c som det gäller?
Och inte min gamla Humax CXHD-1000C som ligger nedpackad i källaren?
Att nya firmwaren skulle heta 1.00.30 pekar iofs på att det är Humax HDPVR-1000c som det gäller då
den har firmware 1.00.29.

#5358

Postad 27 september 2014 - 06:30

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Jag undrar det samma. Min box har börjat stänga av sig ofta på senare tid och varje gång när jag startar den frågar den om jag vill uppdater firmware och det är bara 1.00.29 som finns att ladda ner. Jag har inte uppdaterat till den versionen eftersom jag har för mig att det var något som ändrades vid inspelning av program som jag inte gillade. Nu kan jag inte ens uppdatera till 1.00.29 versionen. Den kanske böjar ge upp boxen.

#5359

Postad 27 september 2014 - 07:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Ringde och försökte byta upp mig till Max utan Tivo, men det skulle till ett års bindning enligt kundtjänst.
Är det fortfarande bindningsfritt?


Har du nu 86 kanaler inkl 21 HD-kanaler med en gammal box tex Humax?

439:- utan krypteringsavgift?

#5360

Postad 27 september 2014 - 17:24

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Tjoflöjt!
Är det iår det kommer att lanseras en massa HD-kanaler för att se hockey i HD?
Tänkte mest på "Och för första gången produceras allt i HD"
Mer kött på benen i denna länk
http://press.cmore.se/shl

ComHem lär väl bli först ut med några HD-kanaler?
:-D

Och nej ComHem vann förstås inte förstapriset denna gången heller.
Telia lanserade "C More Hockey HD och C More Live 2,3 och 4 HD" i sitt nät den 12/9.
http://www.telia.se/.../Nya-hd-kanaler

ComHem jag antar att ni som vanligt sitter i förhandling om dessa nya Cmore-sportkanaler?
:D

#5361

Postad 27 september 2014 - 17:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 1
Bagarna av pistagelängder gnuggar sina händer än en gång...

#5362

Postad 01 oktober 2014 - 06:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Till com hem,

Det kanske finns SVT i tråden men jag frågar iaf.

Vi fick Com hem kabel i dag där jag bor och några frågetecken dök upp direkt.
Varför ligger SVT-HD kodat, det är ju bara en högre upplösning av en must carry kanal som tyvärr inte omfattad av must carry lagen men den är kostnadsfri för operatören. Det känns provocerande och elakt gjort.
Det borde vara självklart att den låg i det digitala grund utbudet.

En annan sak gäller pairing SVT-HD verkar kräva programkort men till skillnad från andra HD kanaler så verkar de inte kräva pairing?
Angående pairing, hur funkar det kan jag paira programkortet med flera enheter?
Vi har 6 st TV och det skulle aldrig falla mig in att skaffa 5 tvillingkort mitt kort kom parat med den box vi fick och jag har en äldre box Humax CXHD5000C och en Com hem CI+CAM kan jag para kortet med dessa också?
Egentligen om jag överdriver lite men med en gnutta sanning så borde man bara betala för en kanal i ett eventuellt utbud utöver gruppavtalet eftersom man bara ges möjlighet att se en kanal i taget.

Om man parar kortet, fungerar det ändå i andra enheter med conax för avkodning av icke HD kanaler?

En sista fråga angående analoga basutbudet?
comhem har installerat citat " det senaste " i teknik väg, hur kommer det sig då att bilden skickas ut i 4:3 i den analoga signalen. Enligt firman som gör installationen kommer all bild i 16:9 digitalt via fiber till överlämningspunkten och konverteras i en fiber nod till analog signal, kan inte denna nod låta formatet vara oförändrat eller måste den försämra en redan dålig teknik ( analog )

Jag har försökt få svar på dessa frågor via kundtjänst, men eftersom det inte går att lösa med " senaste mjukvaran, stänga av och vänta lite " så kan de inte svara på frågorna.

Tack på förhand.

#5363

Postad 01 oktober 2014 - 07:29

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Varför ligger SVT-HD kodat, det är ju bara en högre upplösning av en must carry kanal som tyvärr inte omfattad av must carry lagen men den är kostnadsfri för operatören. Det känns provocerande och elakt gjort.
Det borde vara självklart att den låg i det digitala grund utbudet.


Men det räcker med ett - även inaktuellt - programkort för att kunna se dem.


En annan sak gäller pairing SVT-HD verkar kräva programkort men till skillnad från andra HD kanaler så verkar de inte kräva pairing?
Angående pairing, hur funkar det kan jag paira programkortet med flera enheter?
Vi har 6 st TV och det skulle aldrig falla mig in att skaffa 5 tvillingkort mitt kort kom parat med den box vi fick och jag har en äldre box Humax CXHD5000C och en Com hem CI+CAM kan jag para kortet med dessa också?


Äh, köp en Card-splitter bara, https://www.minhembi...c=266548&st=350

#5364

Postad 01 oktober 2014 - 08:34

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Men det räcker med ett - även inaktuellt - programkort för att kunna se dem.




Äh, köp en Card-splitter bara, https://www.minhembi...6548&st=350


Men hur skulle det funka? När inte ens orginalkortet funkar i min Humaxbox utan pairing?

#5365

Postad 01 oktober 2014 - 09:32

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Men hur skulle det funka? När inte ens orginalkortet funkar i min Humaxbox utan pairing?


Tjaaa, du kanske skulle läsa tråden ifråga ?!

#5366

Postad 01 oktober 2014 - 10:14

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Tjaaa, du kanske skulle läsa tråden ifråga ?!


Du har väl rätt på sätt och vis, men eftersom jag testat med orginalkortet och boxen direkt säger " laddar konfigurations data " och står så i timmar eftersom kortet inte är parat med den så har jag svårt att tänka mig att cardsharing löser problemet. Och 107 sidor är ganska mycket, känns enklare att då skippa HD versionen av kanalerna.

#5367

Postad 01 oktober 2014 - 10:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
du kan paira kortet med 3 enheter ci+ korten kräver inte att tv stödjer det så du kan köra det i vissa tv apparater utan ci+ ... jag har pairat mina 3 enheter till 2 ci+ enheter och en humax hdpvr1000c de 2 ci+ korten har jag satt i min htpc med mdiaportal som dlar tv till mina övriga tv apparateri hemmet..

det är bara på ci+ och boxar som kan pairas som visar bara laddar configurations data sätter du kortet i tex en sd comhem box så kommer kortet funka direkt.. men det e bara skriva ett meddelande på FB att du vill paira kortet så pairar dem det innom 1 timme eller så fort de läser det privata meddelandet

Redigerat av Duckface21, 01 oktober 2014 - 10:53.


#5368

Postad 01 oktober 2014 - 11:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

du kan paira kortet med 3 enheter ci+ korten kräver inte att tv stödjer det så du kan köra det i vissa tv apparater utan ci+ ... jag har pairat mina 3 enheter till 2 ci+ enheter och en humax hdpvr1000c de 2 ci+ korten har jag satt i min htpc med mdiaportal som dlar tv till mina övriga tv apparateri hemmet..

det är bara på ci+ och boxar som kan pairas som visar bara laddar configurations data sätter du kortet i tex en sd comhem box så kommer kortet funka direkt.. men det e bara skriva ett meddelande på FB att du vill paira kortet så pairar dem det innom 1 timme eller så fort de läser det privata meddelandet


Ok tack för ditt svar


#5369

Postad 01 oktober 2014 - 13:17

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Till com hem,

Det kanske finns SVT i tråden men jag frågar iaf.

Vi fick Com hem kabel i dag där jag bor och några frågetecken dök upp direkt.
Varför ligger SVT-HD kodat, det är ju bara en högre upplösning av en must carry kanal som tyvärr inte omfattad av must carry lagen men den är kostnadsfri för operatören. Det känns provocerande och elakt gjort.
Det borde vara självklart att den låg i det digitala grund utbudet.

En annan sak gäller pairing SVT-HD verkar kräva programkort men till skillnad från andra HD kanaler så verkar de inte kräva pairing?
Angående pairing, hur funkar det kan jag paira programkortet med flera enheter?
Vi har 6 st TV och det skulle aldrig falla mig in att skaffa 5 tvillingkort mitt kort kom parat med den box vi fick och jag har en äldre box Humax CXHD5000C och en Com hem CI+CAM kan jag para kortet med dessa också?
Egentligen om jag överdriver lite men med en gnutta sanning så borde man bara betala för en kanal i ett eventuellt utbud utöver gruppavtalet eftersom man bara ges möjlighet att se en kanal i taget.

Om man parar kortet, fungerar det ändå i andra enheter med conax för avkodning av icke HD kanaler?

En sista fråga angående analoga basutbudet?
comhem har installerat citat " det senaste " i teknik väg, hur kommer det sig då att bilden skickas ut i 4:3 i den analoga signalen. Enligt firman som gör installationen kommer all bild i 16:9 digitalt via fiber till överlämningspunkten och konverteras i en fiber nod till analog signal, kan inte denna nod låta formatet vara oförändrat eller måste den försämra en redan dålig teknik ( analog )

Jag har försökt få svar på dessa frågor via kundtjänst, men eftersom det inte går att lösa med " senaste mjukvaran, stänga av och vänta lite " så kan de inte svara på frågorna.

Tack på förhand.

Hej,

Enligt vidaresändningsplikten är det bara SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen vi behöver vidaresända digitalt i kabel-tv näten men utöver dessa sänder vi även TV4, TV6, Axess TV och Fox.

Alla kanaler vi distribuerar i vårt nät innebär en kostnad så att vi inte sänder HD-kanaler gratis hoppas vi att man inte tycker är en något konstigt.

SVTs HD-kanaler omfattas inte av vidaresändningsplikten enligt nuvarande lagstiftning. För att kunna se dessa kanaler behöver man ett Grundabonnemang.

För att få igång SVT:s HD-kanaler behövs alltid pairing förutom om man har en HD-tv med standardmodul.

Maximalt fyra boxar/moduler kan knytas till samma programkort inom samma kundnummer.

Ett pairat kort fungerar i en box som inte kräver pairing.

Jag kulle inte vilja påstå att just analog-tv är den senaste tekniken för det är den inte. Men nog sänds i 16:9, kolla kanalerna 1 – 6 nu så är alla i 16:9 om din tv är rätt inställd.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

#5370

Postad 01 oktober 2014 - 14:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Gällande analog tv så ska 16:9-sändningar omvandlas till brevlådeformat. De ska inte beskäras på sidorna.

Dock går det att flagga 16:9 letterbox med WSS-signal så att modernare apparater automatiskt förstorar upp bilden. Beroende på vilken del i nätet man befinner sig kan det variera om Com Hem lägger in WSS i den analoga vidaresändningen eller inte.

Om bilden inte ändrades till brevlådeformat skulle de som fortfarande har 4:3-tv få en bild som är utdragen på höjden.

När det gäller SVT:s HD-kanaler håller jag personligen med om att Com Hem borde släppa dem fritt som goodwill.

#5371

Postad 01 oktober 2014 - 15:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hej,

Enligt vidaresändningsplikten är det bara SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen vi behöver vidaresända digitalt i kabel-tv näten men utöver dessa sänder vi även TV4, TV6, Axess TV och Fox.

Alla kanaler vi distribuerar i vårt nät innebär en kostnad så att vi inte sänder HD-kanaler gratis hoppas vi att man inte tycker är en något konstigt.

SVTs HD-kanaler omfattas inte av vidaresändningsplikten enligt nuvarande lagstiftning. För att kunna se dessa kanaler behöver man ett Grundabonnemang.

För att få igång SVT:s HD-kanaler behövs alltid pairing förutom om man har en HD-tv med standardmodul.

Maximalt fyra boxar/moduler kan knytas till samma programkort inom samma kundnummer.

Ett pairat kort fungerar i en box som inte kräver pairing.

Jag kulle inte vilja påstå att just analog-tv är den senaste tekniken för det är den inte. Men nog sänds i 16:9, kolla kanalerna 1 – 6 nu så är alla i 16:9 om din tv är rätt inställd.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice


Hej Michael, tack för ditt svar.

Jag har nu parat kortet via er support.
Angående analoga sändningar så kanske jag uttryckte mig bristfälligt.
Effektiva bildförhållandet är 16:9 men distrubutionen sker i 4:3 format med svart fält över och under så att TV'n måste stretcha bilden så att det blir korrekt 16:9 men på stor bekostnad av upplösningen.
Det jag menade var varför sänds den inte anpassad för 16:9 TV typ vad som brukar kallas anamorphic eller native 16:9 så att bilden blir hoptryckt i sidled i 4:3 TV. Och korrekt utan zoom i en 16:9 TV.
Alla TV undantagslöst som sälja är 16:9 och de har funnits på marknaden över 15 år.
Det var faktisk ett riktig besvikelse, först trodde jag bara att installations firman missat något, men tydligen bygger man för 15-20 år gamla TV i nya nät.

Michael ursäkta om jag låter sur, men det är otroligt tycker jag.


#5372

Postad 01 oktober 2014 - 18:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Michael ursäkta om jag låter sur, men det är otroligt tycker jag.

Ett tips är att övertyga din fastighetsägare att byta grundavtal från analog-tv till digital-tv.
Det är enkelt, vi håller precis på och gör det i min bostadsrättsförening. Digitalt grundabonnemang är tom billigare än det analoga dito. Sedan har man både analog- och digital tv-signal i samtliga rum.

edit: en positiv bieffekt är alltså att jag kan säga upp mitt syskonabonnemang.

Redigerat av distortion2, 01 oktober 2014 - 18:12.


#5373

Postad 01 oktober 2014 - 18:37

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ett tips är att övertyga din fastighetsägare att byta grundavtal från analog-tv till digital-tv.
Det är enkelt, vi håller precis på och gör det i min bostadsrättsförening. Digitalt grundabonnemang är tom billigare än det analoga dito. Sedan har man både analog- och digital tv-signal i samtliga rum.

edit: en positiv bieffekt är alltså att jag kan säga upp mitt syskonabonnemang.


Tack för tipset, men vi har det problemet är bara att Com Hem inte speglar TV3 & TV5 digitalt

#5374

Postad 01 oktober 2014 - 21:36

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Äntligen har Discovery ID kommit, hittade den av en slump då jag skulle ändra i mina favoriter. Hur länge har den kanalen funnits utan min kännedom?

#5375

Postad 01 oktober 2014 - 21:38

Unregisteredab1dc712
  • Unregisteredab1dc712
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Ett tips är att övertyga din fastighetsägare att byta grundavtal från analog-tv till digital-tv.
Det är enkelt, vi håller precis på och gör det i min bostadsrättsförening. Digitalt grundabonnemang är tom billigare än det analoga dito. Sedan har man både analog- och digital tv-signal i samtliga rum.

edit: en positiv bieffekt är alltså att jag kan säga upp mitt syskonabonnemang.


Menar du att man kan få digitalt grundabonnemang med alla kanaler som finns i nuvarande analoga grundabonnemanget och inte bara de som nämns ovan (Enligt vidaresändningsplikten är det bara SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen vi behöver vidaresända digitalt i kabel-tv näten men utöver dessa sänder vi även TV4, TV6, Axess TV och Fox

Vår samfällighetsförening försökte beställa ett sådant digitalt abonnemang men fick nobben.

#5376

Postad 02 oktober 2014 - 07:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Äntligen har Discovery ID kommit, hittade den av en slump då jag skulle ändra i mina favoriter. Hur länge har den kanalen funnits utan min kännedom?

Discovery ID startade hos Com hem 1 oktober så du har inte missat något. Samtidigt startade f ö Disney Channel HD.

#5377

Postad 02 oktober 2014 - 09:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men vi har det problemet är bara att Com Hem inte speglar TV3 & TV5 digitalt

Vet inte vad du menar, TV3 och Kanal5 igår i det digitala grundutbudet, det som kallas Digital-tv Bas.

#5378

Postad 02 oktober 2014 - 09:38

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Menar du att man kan få digitalt grundabonnemang med alla kanaler som finns i nuvarande analoga grundabonnemanget och inte bara de som nämns ovan (Enligt vidaresändningsplikten är det bara SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen vi behöver vidaresända digitalt i kabel-tv näten men utöver dessa sänder vi även TV4, TV6, Axess TV och Fox

Vår samfällighetsförening försökte beställa ett sådant digitalt abonnemang men fick nobben.

Det är precis det jag menar. Fast jag kan ju inte svara på om alla kan få det eller inte. Men det har inte med storleken på BRF:en att göra iaf, vi är bara 28 lägenheter i ett enda hus.

Vi kontaktade Com Hems kundtjänst för Fastighetsägare och sa att vi ville teckna GruppAvtal. Sedan fick vi offert för att byta till dígitalt grundutbud, bredband 50/10, bredband 100/10, telefoni osv. Vi fick alltså välja själva vilka delar vi ville ha gruppavtal på. Gruppavtalet fungerar ju så att vi får betala för alla lägenheter oberoende av om lägenhetsinnehavaren använder sig av tjänsten eller inte.

#5379

Postad 02 oktober 2014 - 19:20

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Discovery ID startade hos Com hem 1 oktober så du har inte missat något. Samtidigt startade f ö Disney Channel HD.

Ok, även Disney Channel HD, tack för det. :)
Nu fattas bara kanal CI (Crime & Investigation) . :D

Redigerat av Unregistered4bb67943, 02 oktober 2014 - 19:20.


#5380

Postad 03 oktober 2014 - 10:10

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Gällande analog tv så ska 16:9-sändningar omvandlas till brevlådeformat. De ska inte beskäras på sidorna.

Dock går det att flagga 16:9 letterbox med WSS-signal så att modernare apparater automatiskt förstorar upp bilden. Beroende på vilken del i nätet man befinner sig kan det variera om Com Hem lägger in WSS i den analoga vidaresändningen eller inte.

Om bilden inte ändrades till brevlådeformat skulle de som fortfarande har 4:3-tv få en bild som är utdragen på höjden.


Det är precis det jag menar, det är helt otroligt att man anpassar signalen till 15-20 år gamla TV och inte till vanliga TV apparater. Men deras bild skulle inte var utdragen på höjden snarare hoptryckt i bredden. Så sändningarna sker i 4:3 fast Com hem säger det är 16:9 då känner man sig lite lurad.

#5381

Postad 03 oktober 2014 - 12:33

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Gällande analog tv så ska 16:9-sändningar omvandlas till brevlådeformat. De ska inte beskäras på sidorna.

Dock går det att flagga 16:9 letterbox med WSS-signal så att modernare apparater automatiskt förstorar upp bilden. Beroende på vilken del i nätet man befinner sig kan det variera om Com Hem lägger in WSS i den analoga vidaresändningen eller inte.

Om bilden inte ändrades till brevlådeformat skulle de som fortfarande har 4:3-tv få en bild som är utdragen på höjden.

När det gäller SVT:s HD-kanaler håller jag personligen med om att Com Hem borde släppa dem fritt som goodwill.


Det är precis det jag menar, det är helt otroligt att man anpassar signalen till 15-20 år gamla TV och inte till vanliga TV apparater. Men deras bild skulle inte var utdragen på höjden snarare hoptryckt i bredden. Så sändningarna sker i 4:3 fast Com hem säger det är 16:9 då känner man sig lite lurad.



Hej,

Vi skickar ut WSS signalen som programbolagen tillhåller och det aktiveras per kanal och ort och vi kan ju undersöka om det är fel på en ort bara vi vet vilken :) . Återkom med ort så kollar vi upp det!

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

#5382

Postad 03 oktober 2014 - 12:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Det är ju inte direkt skoj när bilden ser ut så här.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  TCM.jpg   867,42K   4 Antal nerladdningar


#5383

Postad 03 oktober 2014 - 12:58

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hej,

Vi skickar ut WSS signalen som programbolagen tillhåller och det aktiveras per kanal och ort och vi kan ju undersöka om det är fel på en ort bara vi vet vilken :) . Återkom med ort så kollar vi upp det!

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice


Hej Michael,

Jag vet inte hur jag ska förklara så du/ni förstår vad vi menar.
WSS signalen fungerar alldeles utmärkt, det är bara det att vi menar att 2014 borde inte signalen skickas ut i 4:3 med en signal som gör att TV'n stretchar bilden utan den borde sändas ut i sitt orginal format 16:9 och då ska svart fält över och under inte finnas över huvud taget, undantaget ex 235:1 eller liknande.

Att ni säger att det sänds i 16:9 är ju inte sant.
I det digitala nötet så sänder många utländska kanaler ibland " fel " ex OBN, Pinkär plus, Russia today men då skickar ni ut 16:9 bilden i 4:3 format så att TV'n zoomar åt " rätt " håll på bredden,
Exempel exakt nu på Russia today hoppas bilden visar hur det ser ut, väljer jag 16:9 UTAN förstörande zoom så blir den bilden rätt.
Den som Buddypresley la upp visar ju klart och tydligt hur det inte ska se ut men tyvärr ser ut.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   572,94K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av OMD28, 03 oktober 2014 - 18:14.


#5384

Postad 03 oktober 2014 - 15:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Det är ju inte direkt skoj när bilden ser ut så här.


Hmm, nu var det ju ett tag sedan jag kollade på analog-tv, men jag är rätt säker på att min bild INTE såg ut så där. Ska kolla när jag kommer hem.

#5385

Postad 03 oktober 2014 - 16:05

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Det är ju inte direkt skoj när bilden ser ut så här.

Ang TCM: https://www.minhembi...dpost&p=4054064

Tror det är likadant hos alla distributörer.

#5386

Postad 03 oktober 2014 - 16:41

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 1

Ang TCM: https://www.minhembi...t&p=4054064

Tror det är likadant hos alla distributörer.


Fast analogt hos Com hem är ALLA kanaler så.

#5387

Postad 03 oktober 2014 - 17:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur jag ska förklara så du/ni förstår vad vi menar.
WSS signalen fungerar alldeles utmärkt, det är bara det att vi menar att 2014 borde inte signalen skickas ut i 4:3 med en signal som gör att TV'n stretchar bilden utan den borde sändas ut i sitt orginal format 16:9 och då ska svart fält över och under inte finnas över huvud taget, undantaget ex 235:1 eller liknande.


Anledningen är väl att Com Hem i de analoga vidaresändningarna måste ta minsta gemensamma nämnare i beräkning. Som boende i en hyresrätt med många ålderspensionärer har jag blivig påmind om hur många äldre som har kvar gamla tv-apparater tills de går sönder - ofta av rent ekonomiska skäl. Även om antalet 4:3-apparater nu börjar tunnas ut så finns de trots allt kvar här och var. På den punkten förstår jag Com Hem:s val.

Men PAL B/G är ju inte speciellt bra till att börja med, ens på en tv med bra kamfilter och brusreducering. Det egentliga problemet är snarare att så många platta tv, i synnerhet äldre och billigare modeller, inte har stöd för DVB-C. Då skulle i princip alla de kanaler som sänds ut av Com Hem analogt i grundutbudet även gå att ta emot digitalt, utan programkort (frånsett de bostäder som har avtal för fler analoga kanaler utöver grundutbudet).

Jag dock med om att den nedskalade bilden i 4:3 LB och PAL B/G ser vidrig ut, i synnerhet då bilden ofta inte avflätas före skalning utan bildfälten istället skalas om separat, vilket ger fula flätningsartefakter (bland annat i textremsor).

Ang TCM: https://www.minhembi...dpost&p=4054064

Tror det är likadant hos alla distributörer.


Det värsta är att TCM Nordic nu har börjat få in en del nyare överföringar, bland annat nyrestaureringen av How the West Was Won, som skulle kunna se bättre ut om de sände i anamorfisk 16:9 - i 4:3 blir det inte mycket upplösning kvar på How the West Was Won (ungefär 265 bildlinjer utifrån mina beräkningar).

Redigerat av Zacabeb, 03 oktober 2014 - 17:06.


#5388

Postad 03 oktober 2014 - 17:28

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Fast analogt hos Com hem är ALLA kanaler så.

Inte där jag tittat på analog Comhem.

#5389

Postad 03 oktober 2014 - 17:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Inte där jag tittat på analog Comhem.


Om WSS-signalen är korrekt så ska bilden förstoras upp automatiskt att fylla skärmen, vilket jag tolkar det som att det gör också hos OMD28 - det är kvalitetsförlusten från den taffliga nedskalningen till 4:3 LB som skapar irritation.

#5390

Postad 03 oktober 2014 - 18:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Inte där jag tittat på analog Comhem.


Om du ställer TV'n i 4:3 blir det inte svart över och under bilden då?
Blir det svart över och under så distribueras bilden i 4:3 men man använder en del av upplösningen till att skicka ut två svarta fält för att " netto " bilden ska ha 16:9 förhållande.

Korrekt vore att bilden sträckte sig uppifrån och ner men att den var hoptryckt i horisontal led, då får man minimal förlust på en 16:9 TV.

Redigerat av OMD28, 03 oktober 2014 - 18:12.


#5391

Postad 03 oktober 2014 - 20:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Jag har kokat ihop ett exempel som visar den kvalitetsförlust jag tror OMD28 åsyftar:

Bifogad fil  letterbox_distortion_example.jpg   120,43K   5 Antal nerladdningar

Alla tre exempel är simulerade och PAL-simuleringen innefattar inte kamfilter, men återger ganska tydligt den skillnad det skulle bli mellan anamorfisk 16:9 och 4:3 LB i PAL B/G. Märk utöver det att den vertikala upplösningen sjunker drabbas bilden även av artefakter när bildfälten skalas om separat.

Tyvärr finns det ju inte så mycket att göra åt det i praktiken, men att det sker en extra jobbig kvalitetsförlust i 4:3 LB är rätt uppenbart.

#5392

Postad 03 oktober 2014 - 21:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag kan inte så mycket om bild, ljud är mer min grej så jag frågar en sak rätt ut.
Du säger att det inte är så mycket att göra, går det inte att vidaresända signalen genom att bara RF modulera den utan att över huvud taget göra något med formatet. Alltså så att folk ser ut att vara smala som tändstickor i en gammal 4:3 TV.

Jag upplever att ganska många kanaler från vissa länder gör så.

Samma typ av katastrof upplever man ofta på hotell, men jag trodde det berodde på att hotellen är snåla och sitter utrustning från stenåldern, men det kanske bara är något man få leva med.

Redigerat av OMD28, 03 oktober 2014 - 21:02.


#5393

Postad 03 oktober 2014 - 22:16

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Nån mer en jag som upplever den nya Discovery kanalen ID som pixlig och hackig i bilden?
Märker det bara på den kanalen, kan det bero på att den är ny och överbelastad tro? Ibland funkar den felfritt i nån halv timme, sen kan den hacka till i bilden var 10:e sek. :(

#5394

Postad 03 oktober 2014 - 22:36

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag kan inte så mycket om bild, ljud är mer min grej så jag frågar en sak rätt ut.
Du säger att det inte är så mycket att göra, går det inte att vidaresända signalen genom att bara RF modulera den utan att över huvud taget göra något med formatet. Alltså så att folk ser ut att vara smala som tändstickor i en gammal 4:3 TV.

Jag upplever att ganska många kanaler från vissa länder gör så.

Samma typ av katastrof upplever man ofta på hotell, men jag trodde det berodde på att hotellen är snåla och sitter utrustning från stenåldern, men det kanske bara är något man få leva med.


Jag tror att avvecklingen av de analoga vidaresändningarna ligger relativt nära och att det som gör de överhuvudtaget finns kvar är existerande avtal med fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. På vissa håll, exempelvis i delar av Göteborg, har ju hela koaxnätet avvecklats eller kommer avvecklas i och med fibernäten.

Så i samma veva som de sista kvarvarande 4:3-apparaterna pajar så tror jag analog vidaresändning också försvinner. Det är ju i första hand för de som har kvar tjock-tv som de analoga sändningarna finns kvar och i de mindre storlekarna fortsatte ju de apparaterna vara i 4:3 fram tills de slogs ut av LCD.

Om Com Hem ställde om sina IRD:er att sända vidare den analoga signalen i anamorfisk 16:9 (vilket är tekniskt möjligt och kan flaggas med WSS-signal) skulle de säkerligen få rätt mycket klagomål från 4:3-publiken. Så jag tror inte att de har något val än att fortsätta skala ned.

Redigerat av Zacabeb, 03 oktober 2014 - 22:50.


#5395

Postad 03 oktober 2014 - 23:04

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag tror att avvecklingen av de analoga vidaresändningarna ligger relativt nära och att det som gör de överhuvudtaget finns kvar är existerande avtal med fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. På vissa håll, exempelvis i delar av Göteborg, har ju hela koaxnätet avvecklats eller kommer avvecklas i och med fibernäten.

Så i samma veva som de sista kvarvarande 4:3-apparaterna pajar så tror jag analog vidaresändning också försvinner. Det är ju i första hand för de som har kvar tjock-tv som de analoga sändningarna finns kvar och i de mindre storlekarna fortsatte ju de apparaterna vara i 4:3 fram tills de slogs ut av LCD.

Om Com Hem ställde om sina IRD:er att sända vidare den analoga signalen i anamorfisk 16:9 (vilket är tekniskt möjligt och kan flaggas med WSS-signal) skulle de säkerligen få rätt mycket klagomål från 4:3-publiken. Så jag tror inte att de har något val än att fortsätta skala ned.


Tack för ditt svar, men vi med 16:9 är klart fler än de med 4:3. Så vi får väl börja skrika högre.
Det finns ju ganska stort frekvens område ledigt i det analoga nätet, kanske man kan sända alla kanaler i båda formate.
Men visst det absolut bästa om mest logiska vore att spegla hela analoga utbudet digitalt.
Eller snarare spegla det digitala utbudet analogt, allt kommer ju digitalt till fiber noden vid överlämningspunkten.

#5396

Postad 04 oktober 2014 - 02:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Om du ställer TV'n i 4:3 blir det inte svart över och under bilden då?
Blir det svart över och under så distribueras bilden i 4:3 men man använder en del av upplösningen till att skicka ut två svarta fält för att " netto " bilden ska ha 16:9 förhållande.

Korrekt vore att bilden sträckte sig uppifrån och ner men att den var hoptryckt i horisontal led, då får man minimal förlust på en 16:9 TV.

Jag menade att det inte blev som på bilden, där jag har sett på Comhem analogt. Du skrev att det var så på alla Comhem-kanaler analogt. Det är inte sant.

#5397

Postad 04 oktober 2014 - 06:05

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag menade att det inte blev som på bilden, där jag har sett på Comhem analogt. Du skrev att det var så på alla Comhem-kanaler analogt. Det är inte sant.


Hos mig är det så på alla kanaler om TV' n står i 4:3, visst skiljer det om materialet är 16:9 eller 235:1 men svart över och under blir det alltid.
Om det vore rätt skulle bilden se ut som den bilden jag bifogade om TV'n står i 4:3 och materialet är i 16:9.

Redigerat av OMD28, 04 oktober 2014 - 06:08.


#5398

Postad 04 oktober 2014 - 10:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Det är ju inte direkt skoj när bilden ser ut så här.

Sändningarna från TCM är anpassade för 4:3-TV. Den ursprungliga filmen är i bredbildsformat sen så det gjorts en 4:3-version av den. Det svarta över och under är bildinformation som ligger med i sändningen. Det svarta på sidorna beror på att TV:n har korrekt ställt sig i 4:3-format. Mottagningen på bilden är för övrigt digital.

#5399

Postad 04 oktober 2014 - 18:47

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
En fråga till er med erfarenhet av Com hem mottagare.

Kan man inte byta nummer på en kanal när man byter plats i listan.
Ex hur jag än gör i listan alla eller i favorit listor så har kanalerna kvar sitt ursprungliga nummer typ SVT 1 HD är alltid 21 och TV 4 HD är alltid 24.

Det är ju liksom ingen ide att sortera kanalerna, eller gör jag fel?

#5400

Postad 04 oktober 2014 - 21:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

En fråga till er med erfarenhet av Com hem mottagare.

Kan man inte byta nummer på en kanal när man byter plats i listan.
Ex hur jag än gör i listan alla eller i favorit listor så har kanalerna kvar sitt ursprungliga nummer typ SVT 1 HD är alltid 21 och TV 4 HD är alltid 24.

Det är ju liksom ingen ide att sortera kanalerna, eller gör jag fel?


På Samsungboxarna, förutom TiVo, går det genom att skapa en favoritlista. Det är dock rätt mycket bök eftersom kanalerna i favoritlistan numreras efter ordningen de läggs till när listan skapas.

Förresten - och det här rör visserligen inte Com Hem - slog jag över till SVT24 där det visas Columbo, restaurerat till HD men bibehållet i 4:3 och därmed pillarbox. Även om just SVT24 inte sänds i HD än så är det ju samma fil som spelas ut och då som 16:9 pillarbox ändå. De som har kvar 4:3-tv har det inte roligt... :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.