Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 20 januari 2008 - 00:16

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
En kul nyhet: Logitech och Last.fm har startat ett samarbete vilket innebär inbyggd Last.fm i Squeezeboxen och framtida scrobbling via SqueezeNetwork.

http://www.last.fm/hardware/
http://blog.last.fm/...ry-in-las-vegas

They’re our first ever official hardware partner, building Last.fm scrobbling directly into their rather lovely Squeezebox . This is just the start of our master plan to allow you to scrobble music wherever you’re listening to it.

If you’re already a Squeezebox owner you can find this feature now in the SqueezeCenter v7.0 beta release, and you’ll soon be able to set up scrobbling through Logitech’s SqueezeNetwork as well.


Inget från SlimDevices än dock, förutom en tråd i forumet

Squeezebox a Hardware Partner of Last.fm


EDIT: kommentar från SlimDevices i tråden ovan

We'll be adding Last.fm Radio but not for 7.0. Their radio API is not complete yet and we don't want to release a broken version.


James Craig (som har gjort Last.fm plugin) kommenterar i en annan tråd här

Redigerat av TCM, 20 januari 2008 - 09:14.


#102

Postad 20 januari 2008 - 11:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja det var en glad överaskning faktiskt när jag började använda 7.0 :blink:
Ännu ett plugin mindre att behöva krångla med!
Lägger dom bara in lazysearch som standard också så är jag nöjd :lol:

#103

Postad 20 januari 2008 - 14:04

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Som kommande ägare av Duet, vilka plugins är ett "måste" ? anser ni.

#104

Postad 20 januari 2008 - 14:10

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Som kommande ägare av Duet, vilka plugins är ett "måste" ? anser ni.


Dom jag använder mest är dom två som jag och Martin pratar om i posterna ovan. Sedan gillar jag den här.

#105

Postad 20 januari 2008 - 14:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det känns som att biography pluginet kommer vara rätt trevligt om man har en liten display att läsa på!

Men det känns lite svårt att förutspå tycker jag förrens man har den i handen om man lär sig lite hur allt funkar på den.

#106

Postad 20 januari 2008 - 15:00

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0

Det finns en hörlursutgång på fjärren, men för tillfället är den inte aktivierad i mjukvaran. Troligtvis så kommer den att aktiveras i en uppgradering av mjukvaran under närmsta månaderna/året.


Kanon - hoppas detta sker, skulle vara ytterligare en finess över Sonos något klumpiga fjärr som ser ut som en Ipod men saknar hörlursutgång.


Det enda jag sett är "början på februari". Hoppas det stämmer då min SB är totalt paj(egen klumpighet ;) )o jag har bokat en Duet...

#107

Postad 22 januari 2008 - 12:51

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Första leveransdatumet var 20:e januari på min beställning. Så det är väl bara o vänta på att det ska dyka upp. Vilken vecka som helst nu med andra ord :-)

#108

Postad 22 januari 2008 - 14:37

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Ja det var en glad överaskning faktiskt när jag började använda 7.0 ;)
Ännu ett plugin mindre att behöva krångla med!
Lägger dom bara in lazysearch som standard också så är jag nöjd :)


Innebär detta att jag bara behöver installera 7.0 så funkar scrobblingen?

MVH Kribban

#109

Postad 22 januari 2008 - 15:06

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ja det var en glad överaskning faktiskt när jag började använda 7.0 ;)
Ännu ett plugin mindre att behöva krångla med!
Lägger dom bara in lazysearch som standard också så är jag nöjd :)


Innebär detta att jag bara behöver installera 7.0 så funkar scrobblingen?

MVH Kribban


Du måste hålla tummarna också... B)

Det är bara scrobblingen som ingår i SC7. Brukar du lyssna på någon Last.fm kanal så får du fixa det separat. Det finns fortfarande inte med i SC7 (men det är planerat).

Kolla även länkarna i mitt inlägg ovan.

Redigerat av TCM, 22 januari 2008 - 15:25.


#110

Postad 22 januari 2008 - 15:23

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Blev ju duktigt fel det här inlägget...

Första leveransdatumet var 20:e januari på min beställning. Så det är väl bara o vänta på att det ska dyka upp. Vilken vecka som helst nu med andra ord :-)



Tjo,


Var beställde du nånstans?


NU blev det rätt ;)

Redigerat av Unregistered6455d5d8, 22 januari 2008 - 15:22.


#111

Postad 22 januari 2008 - 15:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ja det var en glad överaskning faktiskt när jag började använda 7.0 ;)
Ännu ett plugin mindre att behöva krångla med!
Lägger dom bara in lazysearch som standard också så är jag nöjd :)


Innebär detta att jag bara behöver installera 7.0 så funkar scrobblingen?

MVH Kribban

Det funkar klanderfritt här!
Du kan även ställa in olika användare under olika apparater etc, mycket smidigt.

#112

Postad 22 januari 2008 - 15:28

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Beställde av en lokal datafirma här i Karlskoga som levererar produkter och tjänster till företag. Men dom får nog hem samtidigt från leverantören som alla andra i Sverige.
Den som vänta på något gott tycks alltid vänta för länge. ;)

#113

Postad 22 januari 2008 - 15:36

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej.

Jag undrar hur det fungerar med albumart. Lagras de i fjärren eller hämtas de ifrån datorn. Använder den samma som "nya" Winamp?

Jag menar har man spenderat sjukt många timmar med att sortera, tagga och fixa albumart som fungerar där, vore det ju himla smidigt om det fungerade rakt av.

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 22 januari 2008 - 15:37.


#114

Postad 22 januari 2008 - 19:00

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Som kommande ägare av Duet, vilka plugins är ett "måste" ? anser ni.

Jag tycker inte det finns några "måsten", allt nödvändigt fungerar utan tredje parts plugin. Men det finns ett antal tredje parts plugins som är rätt användbara.

De jag använder mest själv är:
- SqueezeScrobbler (Som redan nämnts så finns en inbyggd variant (AudioScrobbler) från och med SlimServer 7.0, den inbyggda saknar dock några funktioner som att exempelvis posta "genre" information till LastFM)
- TrackStat (För att bläddra i statistik och få den att överleva en omskanning av biblioteket, samt kunna betygsätta låtar)
- DynamicPlaylist/SQLPlaylist (Smart playlists som byggs upp dynamiskt utifrån specificerade kritera, mer avancerad version än den Random Mix som ingår som standard)
- Custom Browse (Ytterligare browse menyer för att bläddra omkring i biblioteket)

(TrackStat/DynamicPlaylist/SQLPlaylist/CustomBrowse saknar dock användargränssnitt för SqueezeBox Controller i nuvarande beta versioner, men det kommer snart)

Jag använder ytterligare några på SqueezeBox3, men de är ointressanta genom att SqueezeBox Receiver som ingår i Duet paketet saknar VFD skärmen på själva spelaren.

#115

Postad 22 januari 2008 - 19:03

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Jag undrar hur det fungerar med albumart. Lagras de i fjärren eller hämtas de ifrån datorn. Använder den samma som "nya" Winamp?

Vet du hur nya Winamp gör med albumart ?

Det SqueezeCenter kräver är något av följande:
1. Albumart är inbäddat i taggarna i själva musik filen, det finns standard taggar för detta.
Eller
2. Att albumart ligger som en cover.jpg eller folder.jpg i samma map som musikfilerna för det aktuella albumet.
Eller
3. Du har iTunes Update pluginen installerad och har album art i iTunes och har konfigurerat SqueezeCenter att använda iTunes integrationen.

#116

Postad 22 januari 2008 - 20:10

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag undrar hur det fungerar med albumart. Lagras de i fjärren eller hämtas de ifrån datorn. Använder den samma som "nya" Winamp?

Vet du hur nya Winamp gör med albumart ?

Det SqueezeCenter kräver är något av följande:
1. Albumart är inbäddat i taggarna i själva musik filen, det finns standard taggar för detta.
Eller
2. Att albumart ligger som en cover.jpg eller folder.jpg i samma map som musikfilerna för det aktuella albumet.
Eller
3. Du har iTunes Update pluginen installerad och har album art i iTunes och har konfigurerat SqueezeCenter att använda iTunes integrationen.

Jag kör inte iTunes.
Men Winamp gör i alla fall så att den tar cover.jpg, folder.jpg eller det den gör automatiskt; namnet på albumet.jpg och lägger den i albumfoldern. Det torde väl vara någon form av standard. Alltså att alla tre alternativen fungerar även med Squeeze.

#117

Postad 23 januari 2008 - 22:40

agaton1
  • agaton1
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ny video på youtube som visar lite mer: http://www.youtube.c...h?v=64HwO6bxRro

Suget är enormt just nu!

#118

Postad 24 januari 2008 - 07:55

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Ny video på youtube som visar lite mer: http://www.youtube.c...h?v=64HwO6bxRro

Suget är enormt just nu!

Väntar enormt, jag också. Det verkar vara en leksak man kan glida in i zappkoma med i soffan.

#119

Postad 27 januari 2008 - 13:34

coxi
  • coxi
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Från det ena till det andra...

Finns det möjlighet att ställa in ljudet på boxen? Typ, bas och diskant? Eller skickar den bara vidare det den tar emot från hårddisken?

#120

Postad 28 januari 2008 - 11:02

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Tycker detta verkar vara en högintressant produkt, fick genast hinra mitt klickapåkundkorgen finger ifrån att beställa en sonos när jag läste om denna.

Dock så undrar jag lite saker som ni kanske kan hjälpa mig att få bekräftat:

1: Denna fjärr/kontroller ska fungera med den "gamla" squeezen? Då vorde väl låtinfon visas både i displayen på squeezen och kontrollern?

2: Den nya squeezen verkar inte har ir mottagare, vilket innnebär att jag inte kan byta låt i spellistan med min multifjärr som jag kommer att använda för volymhantering mm, men detta borde jag kunna göra om jag har en gammal squeeze och en kontroller för att "bygga" spellistan med?

Jag vill kunna använda kontrollern för att enkelt bygga en spellista, sedan ställa tillbaka kontrollern i sin vagga och bara använda min multifjärr för att reglera volym, byta låt mm.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att erlandi eller någon annan som har möjlighet att prova eller vet hur det ligger till.

#121

Postad 28 januari 2008 - 18:31

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Ang leveransdatum så fick jag detta i mail från Inet idag.


"Hej Jonas.

Enligt preliminärt besked från distributören kommer Squeezeboxen till oss först om en månad.

Mvh
Mathias
Inet"


Så, slutet på februari är det som gäller. Blir en olidlig väntan...

#122

Postad 28 januari 2008 - 20:25

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Från det ena till det andra...

Finns det möjlighet att ställa in ljudet på boxen? Typ, bas och diskant? Eller skickar den bara vidare det den tar emot från hårddisken?


SqueezeBox är en ren ljudbrygga, vars uppgift är att transportera ljudet så oförändrat som möjligt från servern till någon av de analoga eller digitala utgångarna.
Det finns därför ingen möjlighet att påverka ljudbilden före utgångarna, och de allra flesta användarna vill också ha det så.

Matar man signalen till en förstärkare finns ju alla möjligheter att där modifiera ljudet enligt önskemål, men om man som jag kör analogt till ett vanligt 2.1-system får man acceptera att inte kunna påverka ljudet nämnvärt. Men det låter så bra ändå att det inte spelar någon roll! :rolleyes:

#123

Postad 28 januari 2008 - 20:25

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Ang leveransdatum så fick jag detta i mail från Inet idag.


"Hej Jonas.

Enligt preliminärt besked från distributören kommer Squeezeboxen till oss först om en månad.

Mvh
Mathias
Inet"


Så, slutet på februari är det som gäller. Blir en olidlig väntan...


Jaha. Då innebär det säkerligen att den inte finns på lager förrän till påsk :rolleyes:

#124

Postad 29 januari 2008 - 01:43

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tycker detta verkar vara en högintressant produkt, fick genast hinra mitt klickapåkundkorgen finger ifrån att beställa en sonos när jag läste om denna.

Dock så undrar jag lite saker som ni kanske kan hjälpa mig att få bekräftat:

1: Denna fjärr/kontroller ska fungera med den "gamla" squeezen? Då vorde väl låtinfon visas både i displayen på squeezen och kontrollern?

2: Den nya squeezen verkar inte har ir mottagare, vilket innnebär att jag inte kan byta låt i spellistan med min multifjärr som jag kommer att använda för volymhantering mm, men detta borde jag kunna göra om jag har en gammal squeeze och en kontroller för att "bygga" spellistan med?

Jag vill kunna använda kontrollern för att enkelt bygga en spellista, sedan ställa tillbaka kontrollern i sin vagga och bara använda min multifjärr för att reglera volym, byta låt mm.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att erlandi eller någon annan som har möjlighet att prova eller vet hur det ligger till.


Jag svarar i all korthet, så kan folk med större inblick gärna fylla på med info:

Din SB3 kommer att fungera på precis samma sätt som idag om du skaffar en SqueezeBox Duet. Anledningen är att SqueezeBox Controller (SBC) kontrollerar SqueezeCenter (fd SlimServer) via Wifi, och det är därefter SqueezeCenter som kontrollerar de anslutna boxarna, oavsett om dessa är av typen SliMP3, SB2, SB3, Transporter eller nya SB Receiver. Allt styrs därmed från Controllern, även byte av spår, volym, shuffle etc. Displayen i SB3 kommer att visa samma info som vanligt, vilket enligt vissa användare gör den betydligt trevligare än nya Receivern. Som vanligt en smaksak.

Det finns förstås inget hinder att använda en multifjärr mot SB3 i stället, men enligt min mening tappar man då en stor del av finessen med Controllern.

Som en sidonotering så läste jag i SlimDevice's forum att Controllern faktiskt har en IR-port, den är bara inte aktiverad i nuvarande mjukvara. Så en framtida uppdatering skulle kunna låta den styra även SB3 "direkt". Varför man nu skulle vilja det när den redan styr SB3 via wifi mot servern...

Med det sagt så vet Erland givetvis mycket mer om saken, så han kanske har något att tillägga.

Edit: Felstavning...

Redigerat av mishima, 29 januari 2008 - 02:38.


#125

Postad 29 januari 2008 - 10:41

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Tackar för svaret.
Jag iof ingen SB3 just nu men tänkte att den verkar roligare att ha som mottagare istället för den nya, i och med displayen och ir mottagaren.

Angående att jag vill använda min multifjärr är ju för att den kommer ju naturligtvis att styra förstärkaren med under uppspelning, och joxar man med volymen kan det vara behändigt att samtidigt byta en låt och dylikt...

Nån som vet hur responsen är på kontrollern?
Reagerar systemet direkt när man t.ex. lägger till ett album eller byter en låt? Jämförbart med en cd spelare?

#126

Postad 29 januari 2008 - 12:14

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Om du inte redan har en SB3 blir det ju lite dyrare att köpa både en SB3 och en Controller. Det förutsätter också att Controllern går att köpa separat i Sverige; enligt SlimDevices ska den bara säljas för sig i vissa utvalda butiker, och direkt från deras hemsida (och de verkar inte längre sälja utanför USA). Dessutom blir Controllern onödigt dyr när den köps separat, man får mer för pengarna när man köper Duet.

Nu hade du ju avtryckarfingret på ett Sonos-system, och de är betydligt dyrare, så det är kanske ingen ekonomisk fråga för dig. Har man användning för både en SB3 och en Receiver så får man en väldigt trevlig lösning.

Själv har jag en SB3, och är lika nöjd med den som alla andra. Inga problem att skapa spellistor via displayen och fjärren, om man nu inte dessutom har dem lagrade på servern redan.
Det var faktiskt sambon som gillade idén med Controllern, och när hon gillar något då köper man det :lol:
Receivern kommer att stå bra i sovrummet, medan SB3:an trots allt ser lite coolare ut i vardagsrummet med sin display - det imponerar i alla fall på den manliga delen av bekantskapskretsen :( Men även kvinnor inser det praktiska med tekniken.

Jag förstår poängen med att bara använda en fjärrkontroll, och det kommer som sagt att fungera bra mot SB3:an.

#127

Postad 30 januari 2008 - 14:29

frneh
  • frneh
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

SqueezeBox är en ren ljudbrygga, vars uppgift är att transportera ljudet så oförändrat som möjligt från servern till någon av de analoga eller digitala utgångarna.
Det finns därför ingen möjlighet att påverka ljudbilden före utgångarna, och de allra flesta användarna vill också ha det så.


Stämmer inte helt, man kan påverka ljudet genom "plugins" som man installerar i SlimServer/SqueezeCenter. Ett exempel på ett sådant plugin är "inguz room correction system".
http://www.inguzaudi...RoomCorrection/

/Fredrik

#128

Postad 30 januari 2008 - 16:52

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Det har ju snackats lite om de olika DACarna, vad tror ni är den bästa lösningen? Att köpa Squeezebox Duet eller köpa "gamla" Squeezebox plus Controlern?

#129

Postad 30 januari 2008 - 17:00

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

SqueezeBox är en ren ljudbrygga, vars uppgift är att transportera ljudet så oförändrat som möjligt från servern till någon av de analoga eller digitala utgångarna.
Det finns därför ingen möjlighet att påverka ljudbilden före utgångarna, och de allra flesta användarna vill också ha det så.


Stämmer inte helt, man kan påverka ljudet genom "plugins" som man installerar i SlimServer/SqueezeCenter. Ett exempel på ett sådant plugin är "inguz room correction system".
http://www.inguzaudi...RoomCorrection/

/Fredrik


Tack Fredrik, hade helt missat att det finns plugins för det ändamålet!

De flesta föredrar nog ändå att få ett så rent och oförvrängt ljud som möjligt ur sin Squeezebox, för att sedan låta en förstärkare sköta eventuell anpassning av ljudbilden. Om man nu inte har en sådan setup kan det kanske vara intressant med en plugin.

-m

#130

Postad 30 januari 2008 - 19:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Fördelen med att använda t ex pluginen från inguz jämfört med att göra en korrektion i förstärkaren är att man oftast kan göra det mycket mer korrekt och riktigt i datorn då man har en helt annan beräkningskraft till sitt förfogande. Jag har experimenterat lite med inguz men kom aldrig riktigt i mål med det.

#131

Postad 30 januari 2008 - 19:36

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Det har ju snackats lite om de olika DACarna, vad tror ni är den bästa lösningen? Att köpa Squeezebox Duet eller köpa "gamla" Squeezebox plus Controlern?

Min bedömning är att Duet'ens analoga utgång låter ungefär lika bra som SB3's, jag hör i alla fall inte någon skillnad i min anläggning. Så det som skall avgöra vad du skall köpa är enlig min mening saker som:
- Vill du kunna styra den med en universal fjärrkontroll så måste du ha SB3
- Vill du ha en display på själva playback enheten (och inte bara på fjärren) så måste du ha en SB3
- Vill du ha en billig lösning med display på fjärren så måste du ha en Duet

Det finns inte en chans att jag skulle byta ut SB3'n i vardagsrummet mot en Duet, anledningen är att Duet'en saknar display och jag vill att alla i rummet skall kunna se vad som spelas utan att behöva be att få titta på fjärren. Sen är det en stor fördel för mig att jag kan styra de vanligase operationerna på SB3'n med min Logitech Harmony universalfjärr, vilket inte är möjligt med en Duet eftersom den saknar IR mottagare.

Problemet med att köpa en SB3 + Controller är att det blir ganska dyrt såvida du inte tänkt använda Controllern som en bärbar Squeezebox på sikt. Just nu fungerar den inte som en bärbar SqueezeBox p.g.a. hörlursutgången inte är aktiverad, men det är bara en tidsfråga innan den blir det.

#132

Postad 30 januari 2008 - 19:41

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Angående Inguz, förstod jag fel eller kräver det en massa annan utrustning (specialmikrofon, strömförsörjning mm)?

#133

Postad 30 januari 2008 - 19:55

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Angående Inguz, förstod jag fel eller kräver det en massa annan utrustning (specialmikrofon, strömförsörjning mm)?

Du måste först mäta upp ditt rum och det kräver en mikrofon. Jag körde med min bärabara dator med ett externt ljudkort (M-Audio Mobile Pre USB) och en mikrofon från Behringer (ECM 8000). Efter det att du har mätt upp rummet så skapar programmet ett filter som sedan läggs på när du använder slimserver/squeezeboxen.

#134

Postad 30 januari 2008 - 21:27

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Problemet med att köpa en SB3 + Controller är att det blir ganska dyrt såvida du inte tänkt använda Controllern som en bärbar Squeezebox på sikt. Just nu fungerar den inte som en bärbar SqueezeBox p.g.a. hörlursutgången inte är aktiverad, men det är bara en tidsfråga innan den blir det.


Som jag förstod det var batteritiden relativt dålig på Controllern, och det när den "bara" användes som fjärrkontroll? Med Wifi, DAC, skärm och hörlursutgången aktiva samtidigt blir det nog inte mycket bärande innan den måste laddas igen.

Jag är medveten om att detta kan ha förbättrats när den nu går i produktion, men det får nästan ses som en rolig bonus snarare än en iPod-killer. Jag skulle annars kunna tänka mig att ta med den ut i trädgården en sommardag (ja, mitt Wlan når dit ut :P ).

Hur länge orkar Controllern på en laddning, vid "normalt" användande?

#135

Postad 03 februari 2008 - 23:17

jasell
  • jasell
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Nån som vet om Dueten börjat säljas i USA? Och vilka affärer/kedjor som kan ha den?
Hittar den inte på BestBuy...

Jag ska tur/retur Boston imorgon och det skulle ju var kul att ha med sig en "Duet" hem...

Jag ser Opensource platformen på Squeezebox som en riktig Sonus-killer (dock är Sonus urläckert, syrran har ett fem-zons system med tre fjärrar, men det kostar för mycket för mig, sedan kan man inte anpassa nånting, allting är As Deliverred, "like it or not" (tex är inte album art kompatibelt med iTunes)).

Så att förbereda controllern med både hörlursurtag, dacar och ir-sändare bådar gått för framtiden och en aktiv community developers forum.

Har för övrigt en Topfield digitalbox, den har också opensource, där kommer det nya applikationer varje dag.
Jag är helt övertygad att tekniken nu börjar bli så mogen och kompetent att det är omöjligt för en levrantör att på förvägg bestämma hur dessa prylar ska användas, det måste experimenteras fram, av många nyfikna och intresserad.

#136

Postad 04 februari 2008 - 02:17

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Kan någon god själ förklara vad man kan ha för olika ljudkällor till en Squeezebox? Jag hade helst sluppit ha en dator som står och snurrar bara för att jag vill spela musik.
Kan följande fungera som ljudkälla var för sig?
- Dator/Server
- Nätverkshårddisk
- Trekstor Moviestation

#137

Postad 04 februari 2008 - 17:48

Romell
  • Romell
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
någon som vet vad man ska använda för nätverks disk till dueten ??

Micke

#138

Postad 04 februari 2008 - 18:11

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Kan någon god själ förklara vad man kan ha för olika ljudkällor till en Squeezebox? Jag hade helst sluppit ha en dator som står och snurrar bara för att jag vill spela musik.
Kan följande fungera som ljudkälla var för sig?
- Dator/Server
- Nätverkshårddisk
- Trekstor Moviestation


Dator/Server:
Ja det fungerar alldeles utmärkt

Nätverkshårddisk:
Fungerar i kombination med dator, där datorn kör SqueezeCenter och musik filerna ligger på nätverkshårddisken. Beroende på vilken du väljer så kan det gå att installera SqueezeCenter direkt på nätverkshårddisken också med lite trixande.

Trekstor Moviestation:
Vet ej, men en sökning på Google gav inte så mycket träffar, så jag misstänker att det blir svårt.

Principen är att Duet'en kräver att du kör SqueezeCenter någonstans, detta går att göra antingen på en dator eller på en del nätverkshårddiskar om man hackar dem. Det finns även några nätverkshårddiskar som säljs med SlimServer förinstallerat så jag misstänker att dessa kommer att uppgraderas så de levereras med SqueezeCenter så snart den är släppt officiellt.
Ett alternativ är att köra Duet'en mot SqueezeNetwork (Logitech's servrar), då kan du dock inte lyssna på musikfiler du har hemma utan du är begränsad till internet radio och musikfiler du laddat upp på mp3tunes.com.

#139

Postad 04 februari 2008 - 18:36

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Kan någon god själ förklara vad man kan ha för olika ljudkällor till en Squeezebox? Jag hade helst sluppit ha en dator som står och snurrar bara för att jag vill spela musik.
Kan följande fungera som ljudkälla var för sig?
- Dator/Server
- Nätverkshårddisk
- Trekstor Moviestation


Dator/Server:
Ja det fungerar alldeles utmärkt

Nätverkshårddisk:
Fungerar i kombination med dator, där datorn kör SqueezeCenter och musik filerna ligger på nätverkshårddisken. Beroende på vilken du väljer så kan det gå att installera SqueezeCenter direkt på nätverkshårddisken också med lite trixande.

Trekstor Moviestation:
Vet ej, men en sökning på Google gav inte så mycket träffar, så jag misstänker att det blir svårt.

Principen är att Duet'en kräver att du kör SqueezeCenter någonstans, detta går att göra antingen på en dator eller på en del nätverkshårddiskar om man hackar dem. Det finns även några nätverkshårddiskar som säljs med SlimServer förinstallerat så jag misstänker att dessa kommer att uppgraderas så de levereras med SqueezeCenter så snart den är släppt officiellt.
Ett alternativ är att köra Duet'en mot SqueezeNetwork (Logitech's servrar), då kan du dock inte lyssna på musikfiler du har hemma utan du är begränsad till internet radio och musikfiler du laddat upp på mp3tunes.com.


Tack för den informationen Erlandi :)
Jag skulle nog uppskatta en nätverkshårddisk som säljs med SlimServer förinstallerat. Hoppas det dyker upp nån sån lösning inom kort...har du hört något mer om det? Något speciellt märke man ska hålla utkik efter?
Intressant det du sa om att du inte gärna kör bara Duet, eftersom man själv bara ser vad som spelas då, jag har själv funderat kring det och kommit fram till samma tanke. Å andra sidan så springer man kanske inte runt med fjärren i handen hela tiden...

#140

Postad 05 februari 2008 - 10:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Ni som har ahft möjlighet att testa denna produkt;

Hur är det med med den trådlösa nätverkskopplingen? Tappar den kontakten?

Hur är responsen ifrån controllern, är det nån fördröjning när man scrollar bland musik/lägger till låtar?

#141

Postad 05 februari 2008 - 15:09

chappe
  • chappe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

Eftersom detta verkar vara en produkt som jag har sökt efter har jag två frågor som någon kan svara på.

1. När det gäller att koppla SqueezeBox direkt till högtalare utan att använda Stereo. Går detta och vad krävs för högtalare?
2. Kan man koppla en SqueezeBox duett receiver tillsammans med en SqueezeBox?

/Leif

#142

Postad 05 februari 2008 - 15:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
1. Aktiva högtalare
2. Förstår inte riktigt frågan, undrar du om man kan synka dom? I sådana fall är svaret JA

Redigerat av Martin, 05 februari 2008 - 15:46.


#143

Postad 05 februari 2008 - 18:04

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Hur är det med med den trådlösa nätverkskopplingen? Tappar den kontakten?

Receiver har bra trådlös koppling, jag tror att det var någon som jämfört den med SqueezeBox3 och kommit fram till att Receivern var bättre.
Controller har det något sämre ställt, min laptop har bättre mottagning än vad Controller har. Med tidigare beta test enheter med tidigare mjukvara var jag tvungen att ha accesspunkten i samma rum, men numera fungerar både beta test versionen och den riktiga från ett annat rum med åtminstone 3 väggar mellan utan problem. Så även om den är något sämre än laptop'en så tror jag inte det bör vara något problem.

Hur är responsen ifrån controllern, är det nån fördröjning när man scrollar bland musik/lägger till låtar?

När man går in i en meny som skall visa många rader (>100) så är det en fördröjning på kanske 1 sekund, exempelvis när man går in i "Music Library/Artists" eller "Music Library/Albums".
När man skrollar är det ingen fördröjning alls, skrollningen är accellererad så om man snurrar hjulet flera varv i rad så börjar det gå fortare. Skrollar igenom alla mina drygt 200 album på mindre än 5 sekunder eller 8 varv på hjulet.
Album art visas med en kort fördröjning när man inte inte visat ett visst album tidigare, tar ca 0.5 sekunder från att man stannat upp vid ett visst album till album art visas. Efter att man presenterat album art för ett album en gång så syns det direkt när man skrollar i listan.
När man klickar på play/add så tar det kanske 0.5 sekunder till albumet börjar spela, d.v.s. ungefär samma som med IR-fjärren.
När man klickar på paus när ett album spelar så stannar det direkt utan fördröjning.

Över lag så är det mycket trevligare och snabbare att välja något att spela med Controller jämfört med gamla IR-fjärren. Har man LazySearch pluginen och gamla IR-fjärren så fungerar dock sökningar snabbare med IR-fjärren. Med ett normal stort musik bibliotek där du söker efter album eller artist kommer det dock inte att vara något större problem då det med Controller går snabbt att browsa till rätt album/artist så behovet att använda sök funktionen är mycket mindre.

#144

Postad 05 februari 2008 - 18:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Som jag förstod det var batteritiden relativt dålig på Controllern, och det när den "bara" användes som fjärrkontroll? Med Wifi, DAC, skärm och hörlursutgången aktiva samtidigt blir det nog inte mycket bärande innan den måste laddas igen.

Jag är medveten om att detta kan ha förbättrats när den nu går i produktion, men det får nästan ses som en rolig bonus snarare än en iPod-killer. Jag skulle annars kunna tänka mig att ta med den ut i trädgården en sommardag (ja, mitt Wlan når dit ut :) ).

Hur länge orkar Controllern på en laddning, vid "normalt" användande?

Tror det beror mycket på vad man menar med "normalt" användande, men min erfarenhet är att om jag inte ställer den i dockningsstationen så kommer batteriet att vara slut när jag vill använda den. Det är inga problem att använda den under tiden du lyssnar på musik, men man bör nog ha som vana att ställa den i dockningstationen under natten.

Med Wifi, DAC och hörlursutgång påslagen så är en gissning att vi pratar om några få timmars lyssningstid max, men säkert kommer vi inte att veta förrän funktionaliteten finns. Min var fulladdad i morse och den har stått med flickr skärmsläckaren påslagen under dagen och när jag kom hem från jobbet 8 timmar senare var den tom, vet ej exakt hur länge den räckte dock.

Batteritiden kan sannolikt förbättras en hel del med uppgraderad mjukvara, tror Apple ökade batteritiden på iPod Mini åtminstone 50% på detta sätt. Skärmen kan ju exempelvis stängas av när du inte använder den och det sparar en hel del.

Men någon iPod killer är den inte, iPod Touch är så mycket häftigare och då kan jag ta med mig större delen av musikbiblioteket när jag lämnar huset. Nackdelen med iPod Touch är att gränssnittet mot SqueezeCenter med iPeng skin'et fortfarande är ganska mycket söligare än vad Controller gränssnittet är.

#145

Postad 05 februari 2008 - 18:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nu finns Ipod Touch med 32 gb minne så den är ännu mer intressant :)

#146

Postad 05 februari 2008 - 21:02

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tror det beror mycket på vad man menar med "normalt" användande, men min erfarenhet är att om jag inte ställer den i dockningsstationen så kommer batteriet att vara slut när jag vill använda den. Det är inga problem att använda den under tiden du lyssnar på musik, men man bör nog ha som vana att ställa den i dockningstationen under natten.

Med Wifi, DAC och hörlursutgång påslagen så är en gissning att vi pratar om några få timmars lyssningstid max, men säkert kommer vi inte att veta förrän funktionaliteten finns. Min var fulladdad i morse och den har stått med flickr skärmsläckaren påslagen under dagen och när jag kom hem från jobbet 8 timmar senare var den tom, vet ej exakt hur länge den räckte dock.

Batteritiden kan sannolikt förbättras en hel del med uppgraderad mjukvara, tror Apple ökade batteritiden på iPod Mini åtminstone 50% på detta sätt. Skärmen kan ju exempelvis stängas av när du inte använder den och det sparar en hel del.

Men någon iPod killer är den inte, iPod Touch är så mycket häftigare och då kan jag ta med mig större delen av musikbiblioteket när jag lämnar huset. Nackdelen med iPod Touch är att gränssnittet mot SqueezeCenter med iPeng skin'et fortfarande är ganska mycket söligare än vad Controller gränssnittet är.


Ja, vi lär väl helt enkelt märka hur länge den klarar på en laddning, vilket i sin tur givetvis beror på hur man använder den. Idén med en fjärrkontroll är dock att den alltid ska vara tillgänglig, och klarar den inte en dag på batteriet måste jag fundera på om det är den lösning jag vill ha. När man har en multirumslösning vill man inte ha fjärrkontrollen bunden till det rum där laddningsstationen står, för man kan vara ganska säker på att det *alltid* är där man inte för närvarande befinner sig :) .

Från det ena till det andra: Erland, har du planer på att anpassa dina plugins (om det nu behövs) så att de fungerar även på nya SqueezeCenter? Nu är ju inte mjukvaran helt färdig till Duet, men jag kan annars tänka mig att Controllern ger en hel del nya, intressanta möjligheter till grafiska plugins. Något på gång?

#147

Postad 05 februari 2008 - 23:55

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Ja, vi lär väl helt enkelt märka hur länge den klarar på en laddning, vilket i sin tur givetvis beror på hur man använder den. Idén med en fjärrkontroll är dock att den alltid ska vara tillgänglig, och klarar den inte en dag på batteriet måste jag fundera på om det är den lösning jag vill ha. När man har en multirumslösning vill man inte ha fjärrkontrollen bunden till det rum där laddningsstationen står, för man kan vara ganska säker på att det *alltid* är där man inte för närvarande befinner sig :( .

Jag tror det kan ha att göra med att jag hade flickr skärmsläckaren påslagen, har satt igång den igen nu med vanliga klock skärmsläckaren så jag kan meddela imorgon om den tog slut då också. Jag tror inte att batteritiden borde vara något problem när den används som fjärr, för då borde exempelvis skärmen inte behöva vara påslagen mer än lite då och då, det handlar nog mer om att få till mjukvaran i Controller så den får lite strömsparfunktioner.

Från det ena till det andra: Erland, har du planer på att anpassa dina plugins (om det nu behövs) så att de fungerar även på nya SqueezeCenter? Nu är ju inte mjukvaran helt färdig till Duet, men jag kan annars tänka mig att Controllern ger en hel del nya, intressanta möjligheter till grafiska plugins. Något på gång?

Det finns beta versioner av mina plugins till nya SqueezeCenter, just nu har de dock ungefär samma gränssnitt som för gamla SlimServer. Jag har på gång gränssnitt för Controller men jag tror inte det kommer att vara grafiskt förutom att man troligen kommer att kunna se album arts i vissa listor med album.

Mitt huvudsakliga fokus kommer troligen att vara inriktad på iPeng skin'et för iPod Touch/iPhone eller alternativt en riktig klient applikation till iPod Touch/iPhone, problemet börjar dock bli att få tiden att räcka till. Jag vill mer än vad jag i verkligheten har tid/möjlighet att göra.

#148

Postad 06 februari 2008 - 00:23

mishima
  • mishima
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jag tror det kan ha att göra med att jag hade flickr skärmsläckaren påslagen, har satt igång den igen nu med vanliga klock skärmsläckaren så jag kan meddela imorgon om den tog slut då också. Jag tror inte att batteritiden borde vara något problem när den används som fjärr, för då borde exempelvis skärmen inte behöva vara påslagen mer än lite då och då, det handlar nog mer om att få till mjukvaran i Controller så den får lite strömsparfunktioner.

Det är sant att man i normala fall inte behöver skärmen speciellt ofta. Själv brukar jag spela hela album, dock bara ett i taget (av någon anledning). Det betyder att fjärren används kanske 1gg/timme som mest. Får den bara vettig mjukvara ska det säkert inte vara något problem.

Det finns beta versioner av mina plugins till nya SqueezeCenter, just nu har de dock ungefär samma gränssnitt som för gamla SlimServer. Jag har på gång gränssnitt för Controller men jag tror inte det kommer att vara grafiskt förutom att man troligen kommer att kunna se album arts i vissa listor med album.

Måste erkänna att jag inte har kollat, förutsatte att du inväntade en skarp version av SC :( . Låter intressant med nya versioner!

Mitt huvudsakliga fokus kommer troligen att vara inriktad på iPeng skin'et för iPod Touch/iPhone eller alternativt en riktig klient applikation till iPod Touch/iPhone, problemet börjar dock bli att få tiden att räcka till. Jag vill mer än vad jag i verkligheten har tid/möjlighet att göra.

Förstår vad du menar. Är själv utvecklare, dock på .Net-plattformen, men trots många idéer hinner man inte göra så mycket av tiden. Hade iofs varit roligt att försöka sig på en plugin, men då måste jag först sätta mig in i Perl också, och det har jag verkligen inte tid med just nu...

Hoppas att du ändå fortsätter att bidra till det som är den verkliga fördelen med Squeezebox framför konkurrenterna; den öppna plattformen och de möjligheter det ger att förbättra den redan fantastiska produkten!

#149

Postad 06 februari 2008 - 09:26

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Nu går det att förbeställa Duet i SlimDevices webshop:

https://secure.slimd...order/index.cgi

Squeezebox™ Duet Pre-order

The time has finally come! Place your pre-order on the Slimdevices.com store, and be the first kid on your block to receive the brand new Squeezebox Duet. All pre-orders are expected to ship before the end of February, and your credit card will not be charged until your unit ships.


Jag har fått intrycket av att en del här redan har förbeställt Duet i Sverige, stämmer det?

#150

Postad 06 februari 2008 - 14:20

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Japp,
har fått leveransbesked på ca 25 februari



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.