Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Play-kanaler (Plug-in)

420 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 03 juli 2010 - 10:04

storemartin
  • storemartin
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Ja! nu fungerar det! Det är inte klockrent, men det funkar för mina ändamål =)

Lite reflektioner:
Alla de program som funkade innan funkar ju nu oxå. De som INTE funkade innan, fungerar nu men de kan bara startas och inga andra funktioner.

Om man har haft igång något innan, så försvinner det inte ur den lilla rutan nere till vänster, utan är kvar som senast använda källa. Går att stoppa dessa med stoppknappen, men de försvinner inte ur "synfältet".

Timelinen längst ner är hela tiden synlig längst ner och SVT-loggan uppe i hörnet är inte likadan som innan.

TV3play tv6play och 8play funkar inte alls (har bara kollat första slumpmässiga)
Dessa använder dock aldrig jag så för min del spelar det ingen roll.. ;)

Men det funkar att se på om man inte kräver perfektion. -som Wilfred tre år inte vet vad det är..

Märkte precis nu att det hängde sig två minuter in i ett "nyss fixat playprogram".
fast det var kanske bara en tillfällighet. /tack

#202

Postad 09 juli 2010 - 18:48

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Gamla program, som t.ex. Wild Kids, fungerar hur bra som helst att kolla på nu (via en Extender), men nya program (t.ex. Vampyrskolan eller MI High) verkar vara helt eller delvis flash eftersom det dyker upp en spelare med typ 5fps utan ljud samt en popup "Not designed for media center".

Gah, vad håller SVT på med egentligen? :)

#203

Postad 14 juli 2010 - 09:53

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nu vet jag vad SVTPlay håller på med!

http://svt.se/2.1205...amp;lpos=lasMer

Vi har uppgraderat SVT Play med så kallad dynamic streaming som anpassar bildkvaliteten efter din dator och uppkopplingshastighet. Tjänsten fungerar helt per automatik - allt du behöver göra är att välja ditt favoritprogram och luta dig tillbaka.

Kodning av program för dynamic streaming påbörjas från och med den 21 juni. Program som visats i SVT före det datumet kommer inte att omfattas av tjänsten med undantag för vårt dramautbud som vi direkt från starten erbjuder i den bättre bildkvaliteten.


Jag har skickat ett mail till [email protected] och påtalat Play-Kanalers existens, samt att det har blivit problem efter att de gjorde de här förändringarna - och såklart gett dem länken till den här tråden. Förhoppningsvis kan de hjälpa till att lösa problematiken för oss som blivit smått beroende av att kunna använda SVTPlay via Media Center (och extenders såklart...).

#204

Postad 14 juli 2010 - 15:22

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hoppas att detta löser sig snart! Jag hjälper gärna till med contributions om det är aktuellt!

#205

Postad 21 juli 2010 - 14:38

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Saknar denna pluginen grymt mycket! Kanske vi kan göra en till mass-contribution till cptstefan för att få igång den på extenders igen? = )

#206

Postad 21 juli 2010 - 14:45

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Saknar denna pluginen grymt mycket! Kanske vi kan göra en till mass-contribution till cptstefan för att få igång den på extenders igen? = )


Räkna med mig - fast jag vill gärna veta att det blir av först. :) Ungarna tjatar och jag blir av med laptopen när de vill kolla något på SVTPlay, så det är värt en del.

#207

Postad 21 juli 2010 - 21:18

DJ Peg
  • DJ Peg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Skulle vara super om detta fungerar på extenders (xbox)! Vad jag förstår har det fungerat tidigare men inte just nu? (bara så att jag inte lägger ner mer tid, om det är meningslöst.

#208

Postad 22 juli 2010 - 11:40

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Skulle vara super om detta fungerar på extenders (xbox)! Vad jag förstår har det fungerat tidigare men inte just nu? (bara så att jag inte lägger ner mer tid, om det är meningslöst.


Hej!

Gammalt material (före 21a juni) fungerar fortfarande att spela upp - undantaget drama-serierna som SVT redan från början kodade om till det nya formatet. Allt utöver detta är "omöjligt" att spela upp på en extender idag.

Har tyvärr inte fått någon reaktion från SVTPlay på den här trådens eller ens Play-kanalers existens - men förhoppningsvis så handlar det bara om att det är få som jobbar så här i semestertider...

Det hade varit intressant att höra om Stefan har någon idé på vad som kunde vara problemet i och med det nya formatet? Om det saknas en extender för att testa programmet så är jag övertygad om att vi kan gå ihop och donera tillräckligt med pengar för att han ska kunna köpa sig en Xbox 360 och testa...

#209

Postad 22 juli 2010 - 17:30

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Problemet är att flv-formatet och rtmp-protokollet inte stöds. På PC kommer man undan enkelt och fult genom att embedda en flashspelare i WMC.

Jag antar att en lösning vore att ladda ner flv-filen med rtmpdump, omkoda den till mpeg eller wmv och sedan föra över den till extendern (via http?, fult men enkelt). Allt måste ske on the fly, vilket kan bli ett problem, kanske.

Jag kommer hursomhelst vara iväg i någon vecka nu, men efter det ska jag försöka undersöka lite mer. Era kommentarer inspirerar verkligen.

#210

Postad 22 juli 2010 - 18:24

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Problemet är att flv-formatet och rtmp-protokollet inte stöds. På PC kommer man undan enkelt och fult genom att embedda en flashspelare i WMC.


På ett rent personligt plan så tycker jag det är sjukt dåligt av TV-kanalerna att enkoda materialet i just flash ...

Jag antar att en lösning vore att ladda ner flv-filen med rtmpdump, omkoda den till mpeg eller wmv och sedan föra över den till extendern (via http?, fult men enkelt). Allt måste ske on the fly, vilket kan bli ett problem, kanske.


Skulle det kanske vara möjligt att kräva att VLC finns installerat, och faktiskt koppla upp mot FLV-strömmen via VLC, och transcoda det live innan man spelar upp den konverterade videoströmmen? Det borde lösa problematiken med övriga play-kanaler också, under förutsättning att man faktiskt kan komma åt videodatat den vägen. :)

För exempel; http://forum.videola...php?f=7&t=29619

cptStefan: Du har gjort ett kanonjobb med att knyta ihop Play-funktionerna med Media Center här i Sverige. Tyvärr så är vi ett lite för litet land för att Microsoft ska vara intresserade av att implementera samma funktioner som i UK eller USA , och TV-kanalerna verkar lika intresserade av att stödja MC-communityn som de är att sända reklamfri TV - men det är därför vi blir så glada över att det finns eldsjälar som just dig!

#211

Postad 22 juli 2010 - 18:41

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jga håller med totalt! Denna plugin är guld värd för en sådan som mig som bor utanför Sveriges gränser och inte får SVT i TV:n. Jag ställer gärna upp med att bidra till cptstefans inköp av en Xbox 360 eller kanske en blötkväll! :)

#212

Postad 25 juli 2010 - 22:14

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Jag följer oxå tråden med spänning och kommer att donera en slant när det fungerar med alla kanalerna igen. Mitt önskemål i inlägg 177 står fortfarande kvar.

Kom att tänka på sidan Playkanalerna.se , kan det vara idé att luta sig mot deras jobb för korrekta länkar mot videoklippen?

#213

Postad 31 juli 2010 - 18:30

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
*sakna*

#214

Postad 01 augusti 2010 - 14:23

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Har gjort några framsteg idag, men jag behöver någon med lite datorkunskap som kan testa med en extender.
Jag bifogar ett litet test med instruktioner.
Bifogad fil  testext.zip   1,36K   19 Antal nerladdningar

@massimo jag ska försöka genomföra ditt förslag när/om jag får alla kanaler att fungera.

edit:
man hade förväntat sig lite mer intresse...

Jag har kommit på att det bifogade testet inte borde fungera på extenders.
Ett nytt försök hittar ni här: länk

Redigerat av cptStefan, 07 augusti 2010 - 19:28.


#215

Postad 09 augusti 2010 - 11:44

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Hepp!

Har testat ditt testskott men fick det inte att fungera, jag får endast texten "buffer" på min extender när jag startar test.bat. Det fungerar klockrent när jag kör den i Media Center...

Kör testbat som admin och har t.o.m. stängt av brandväggen utan framgång...


Vill passa på att tacka dig för ett utomordentligt bra jobb med denna plug-in, vet själv vilket oerhört jobb som ligger bakom detta (många timmar). Hör av dig om du behöver utvecklingshjälp, den är väl skriven i C#?

#216

Postad 09 augusti 2010 - 18:02

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har också provat detta så intresset har definitivt alltid funnits, men jag har inteheller fått det att fungera. Jag har inte svarat eftersom jag inte givit upp på det ännu, men jag tror att min datorkunskap inte riktigt är upp to par.

#217

Postad 09 augusti 2010 - 21:54

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
ok, om ni känner att ni har tid och kunskapen, kan ni testa med andra format och protokoll. Det är väl enklast om man testar med en lokal fil och använder det grafiska gränssnittet i vlc för att strömma. man får då också kanske ändra i html-filen.

Men först kan ni testa med att i test.bat ändra: vcodec=DIV3,vb=2048,scale=1,acodec=mp3 till: vcodec=WMV2,vb=2048,scale=1,acodec=wma2. Jag tror mer på wmv2, men jag kan egentligen ingenting om sånt här.

Om ni kan hitta något recept som funkar är ju det kanon.

#218

Postad 11 augusti 2010 - 12:00

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag tänkte sätta mig in i din kod men upptäckte att den senaste källkoden inte är upplagd med flashfixen, kan du lägga upp den?

Mitt primära fokus är att få det att fungera i media centret, därefter kan jag titta närmare på extendern...

Cheers!

#219

Postad 11 augusti 2010 - 14:12

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej,

Äntligen på banan igen - någorlunda iaf. Kom hem från BB igår med nytillskottet i familjen - en tös minsann!

Jag kommer att ge mig på lite tester med det här senare ikväll när familjen har somnat. Fick inte till installationen med install.bat, men jag kör en rätt kraftigt bantad startskärm i Media Center så troligen ligger den under en av menyerna som jag inte visar. Kan dock inte ändra det för tillfället eftersom det är 2 extenders som är igång just nu.

Stefan: Jättekul att se att du är intresserad av att lösa det här åt oss, trots att du inte har någon extender själv!

#220

Postad 11 augusti 2010 - 16:16

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Jag tänkte sätta mig in i din kod men upptäckte att den senaste källkoden inte är upplagd med flashfixen, kan du lägga upp den?

Mitt primära fokus är att få det att fungera i media centret, därefter kan jag titta närmare på extendern...

Cheers!

japp, men det är så att jag började skriva om en del i helgen. Jag vill bli av med ful nybörjarkod. Svt-delen blir helt ny, uppspelningsbiten är dock inte färdig ännu. Jag ska försöka lägga upp det ikväll eller inatt.

#221

Postad 11 augusti 2010 - 16:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

japp, men det är så att jag började skriva om en del i helgen. Jag vill bli av med ful nybörjarkod. Svt-delen blir helt ny, uppspelningsbiten är dock inte färdig ännu. Jag ska försöka lägga upp det ikväll eller inatt.


Tänk om alla utvecklare hade ditt engagemang och var lika lyhörda för användares synpunkter :D Du fortsätter bara trots att du väl känner dig motarbetad av tvstationerna, så fort du får det att funka så ändrar de sin kod så du får börja om.
Men samtidigt är pluginet beroendeframkallande, det är så smidigt när det funkar och man slipper lämna mce och fjärrkontrollen för att kolla playkanaler ;)

#222

Postad 11 augusti 2010 - 16:45

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

japp, men det är så att jag började skriva om en del i helgen. Jag vill bli av med ful nybörjarkod. Svt-delen blir helt ny, uppspelningsbiten är dock inte färdig ännu. Jag ska försöka lägga upp det ikväll eller inatt.


Du är grym!

#223

Postad 11 augusti 2010 - 16:48

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Det låter bra men ingen brådska för min del, gör färdigt det som du skall så kan jag titta på den senare. Skall bli kul att titta på hur du löst det.

#224

Postad 11 augusti 2010 - 17:03

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Det låter bra men ingen brådska för min del, gör färdigt det som du skall så kan jag titta på den senare. Skall bli kul att titta på hur du löst det.


Oops, det var menat som ett svar till cptStefan...

#225

Postad 12 augusti 2010 - 01:33

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Det låter bra men ingen brådska för min del, gör färdigt det som du skall så kan jag titta på den senare. Skall bli kul att titta på hur du löst det.

Bra. Förresten så är TV4 på gång också.

#226

Postad 12 augusti 2010 - 09:43

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Bra. Förresten så är TV4 på gång också.


Strålande Stefan! En av de Play-kanaler som jag saknat!

#227

Postad 12 augusti 2010 - 13:43

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hm,

Jag får det verkligen inte att fundera, oavsett vilket recept jag väljer på vad den ska koda till. Har även testat en hel drös med varianter på mux, utan någon framgång. Får hela tiden upp att MCE saknar codecs.

Nedanstående bör definitivt vara läsbart från Media Center Extender eftersom det är en så pass "enkel" codec, men även med den så får jag att det är felaktigt format.

#transcode{vcodec=mp1v,vb=1024,scale=1,acodec=mpga,ab=128}:std{access=mmsh,mux=m
peg1,dst=:8080}

Det här får mig att tro att det är något annat som spökar, t.ex. rättigheter för den användare som extendern körs som - någon som har något bra tips på hur jag kan ta reda på det?

Eller kan det kanske vara så jävligt att MMSH inte fungerar när man använder en extender ... ?

edit 19:19: Har provat med MMS istället för MMSH (både i test.bat och i html-filen) med samma tråkiga resultat. :)

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 12 augusti 2010 - 18:19.


#228

Postad 12 augusti 2010 - 19:21

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Innan svt slutade fungera, strömmade de med mms-protokollet. Jag antar att vlc inte kan skapa samma förhållande som en windows server.
Du kan ju testa med andra protokoll: rtsp, http. Annars vet jag inte vad man kan hitta på.

#229

Postad 12 augusti 2010 - 21:25

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Så här säger Microsoft ang hosted HTML på http://msdn.microsof...y/ms816311.aspx

Note Hosted HTML has been deprecated. To use the new features of the Windows Media Center SDK, you must develop a Windows Media Center Presentation Layer application. However, if you still want to develop a hosted HTML application or update an existing application, you can download and use the previous version of the Windows Media Center SDK from the Microsoft Download Center.


Platform: HTML application hosted within Windows XP Media Center Edition 2004 through Windows Vista


Osäker på vad detta innebär för oss som kör Windows 7 ?

Enligt allt jag kan hitta på msdn så ska dock MMS stödjas fullt ut, så jag testar vidare...

#230

Postad 12 augusti 2010 - 22:08

joakim6945
  • joakim6945
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hoppas ni får till det grabbar. Jag har insett att jag inte hänger med på snacket, då jag kan nog inte bidra med något förutom att göra testning. KörW7 64-bit OS om det hjälper. Detta är guld värt för mig.

#231

Postad 13 augusti 2010 - 14:05

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
@evilroot Jag tror att det inte ska vara problem med hosted HTML, men om du vill så jag kan dra ihop en mcml sida .
har du kollat här någon verkar har lyckats med något liknande för länge sedan

@tojal Jag har inte hunnit göra så mycket, men jag har lagt upp lite ny kod nu. Jag hade problem att ladda upp, men det blev nog rätt till slut. säg bara till om jag ska sammanfatta lite vad klasserna gör.

#232

Postad 13 augusti 2010 - 15:25

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

@evilroot Jag tror att det inte ska vara problem med hosted HTML, men om du vill så jag kan dra ihop en mcml sida .
har du kollat här någon verkar har lyckats med något liknande för länge sedan

@tojal Jag har inte hunnit göra så mycket, men jag har lagt upp lite ny kod nu. Jag hade problem att ladda upp, men det blev nog rätt till slut. säg bara till om jag ska sammanfatta lite vad klasserna gör.


cptStefan, gärna det om du har några minuter till övers. Skulle uppskattas!

Löser vi streamingproblematiken så jublar nog en hel del utvecklare, är ett känt problem för många. Bl. a Milliesoft som utvecklat en liknande plug-in fast för UK och för Hulu (Se punkt 7 i faq'n)

#233

Postad 13 augusti 2010 - 18:01

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

@evilroot Jag tror att det inte ska vara problem med hosted HTML, men om du vill så jag kan dra ihop en mcml sida .
har du kollat här någon verkar har lyckats med något liknande för länge sedan


Den var matnyttig, jag ska använda den som referens senare ikväll!

En sak som slog mig precis är att det här kommer att fungera OK så länge man bara har en extender som ansluter till HTPCn, men har man flera (vi har 4 i huset) så kommer det här med den statiska porten att skita sig kungligt om man vill kolla på någon playkanal på två extenders samtidigt - men det kanske går att lösa i "slutprodukten" om vi kommer någon vart med testerna genom att man t.ex. slumpar port för varje uppspelning?

Edit: Gick sådär med mina tester, visar fortfarande no codec.

Om vi spånar vidare, och tittar på hur de gamla avsnitten (kan vi ta Wild Kids som referens?) spelas upp - och då faktiskt KAN spelas upp på extendern - hur kan vi göra för att återskapa just det scenariot här? *klura*

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 14 augusti 2010 - 13:55.


#234

Postad 15 augusti 2010 - 13:39

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Om vi spånar vidare, och tittar på hur de gamla avsnitten (kan vi ta Wild Kids som referens?) spelas upp - och då faktiskt KAN spelas upp på extendern - hur kan vi göra för att återskapa just det scenariot här? *klura*

Har du en länk till ett sådant avsnitt?

tojal, jag har lagt upp en liten dokumentation bland Downloads. Det är dock mycket som saknas. kommentera gärna vad du behöver.

#235

Postad 15 augusti 2010 - 16:03

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har du en länk till ett sådant avsnitt?


Jag hittade ett avsnitt som jag kan spela via min extender, men inte via svtplay.se ("Den här videon är tyvärr inte tillgänglig" säger svtplay.se ...)

http://svtplay.se/v/...,p102578,1,f,-1

Avsnittet har inget annat namn än 30/4 när jag visar på extendern - fungerar utmärkt.

Edit: Gick bättre att spela upp avsnittet när jag körde IE istället för Firefox. Verkar som om den använder flash numera, så nu är jag lite fast tills cptStefan kan räta ut lite frågetecken om t.ex. vad den spelar upp för URL när den strömmar - får jag bara den länken så kan jag analysera lite codecs och se om jag kan återskapa precis det scenariot mha VLC. ;)

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 15 augusti 2010 - 17:13.


#236

Postad 15 augusti 2010 - 20:57

tojal
  • tojal
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Har du en länk till ett sådant avsnitt?

tojal, jag har lagt upp en liten dokumentation bland Downloads. Det är dock mycket som saknas. kommentera gärna vad du behöver.


Tack cptStefan för dokumentet och vid en första anblick ser koden ut att vara väldigt bra strukturerad. Självlärd säger du, jag lyfter på hatten! Mycket bra jobbat!

Vad har du på din att göra lista, vilka puckar förutom tv4 anser du behövs åtgärdas (förutom extender issuen)?

/Tom

#237

Postad 15 augusti 2010 - 22:35

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

...nu är jag lite fast tills cptStefan kan räta ut lite frågetecken om t.ex. vad den spelar upp för URL när den strömmar - får jag bara den länken så kan jag analysera lite codecs och se om jag kan återskapa precis det scenariot mha VLC. ;)

Jag är nog för trött nu, men vilken URL menar du nu?

#238

Postad 15 augusti 2010 - 22:40

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag är nog för trött nu, men vilken URL menar du nu?


För att accessa strömmen som fungerar i Media Center. Den bör ju rimligtvis vara enkodad på ett sätt som kan visas direkt i Media Center.. ?

#239

Postad 15 augusti 2010 - 23:06

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

För att accessa strömmen som fungerar i Media Center. Den bör ju rimligtvis vara enkodad på ett sätt som kan visas direkt i Media Center.. ?

http://media.svt.se/...30-amigo-ny.asx

det är en spelningslista till denna strömmen:

mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20100429/100430-amigo-ny.wmv

i VLC får man skriva mmsh i stället för mms för att öppna strömmen.

#240

Postad 16 augusti 2010 - 10:40

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

http://media.svt.se/...30-amigo-ny.asx

det är en spelningslista till denna strömmen:

mms://wm0.c90901.cdn.qbrick.com/90901/kluster/20100429/100430-amigo-ny.wmv

i VLC får man skriva mmsh i stället för mms för att öppna strömmen.


Udda att det går att öppna spelningslistan direkt med VLC, men att man måste korrigera och skriva mmsh om man ska hämta den manuellt...

Nu kör jag alla tester direkt med Media Player istället, och har fixat en asx-fil som spelar upp innehållet åt mig.
Har gjort den för att försöka återskapa hur jag tror att du hanterar det idag: http://www.cyclone.s...y/playkanal.asx

Det roliga är att nu när jag har fått Media Player att köpa strömmen så har VLC problem att köpa den. Det tar lite mer än en minut innan den faktiskt börjar spela mediat, medans Media Player kickar igång drekt.

Ändrar jag asx-filen till att spela mmsh istället för mms så fungerar det direkt i VLC, men då failar Media Player med ett codec-felmeddelande (vilket borde vara ett tydligt tecken på att även Media Center kommer att sparka bakut).

Så här ser min transcode-sektionen ut i min test.bat för tillfället;
#transcode{vcodec=wmv2,vb=2048,scale=1,acodec=wma2,ab=128,channels=2}

Hur fungerar det här för er som INTE har en extender? Får ni videoströmmen rakt upp och ner som det är tänkt om ni kör det här testet som cptStefan slängt ihop? (Jag skulle ju kunna testa själv, men min HTPC står undangömd utan skärm bakom en massa bråte i garaget...)

PS. cptStefan; Lustigt och väldigt praktiskt att vi har samma IP-adress på våra HTPCs. :-)

Edit: Fantastiskt! Med precis den här setupen så kraschar min extender när jag försöker spela upp det. Mycket spännande. Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig att testa direkt på konsollen och se om den kraschar där med eller om det fungerar. Oavsett vad så är det ett nytt beteende mot för "no codec available" vilket känns positivt. :-)

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 16 augusti 2010 - 11:14.


#241

Postad 17 augusti 2010 - 08:51

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
En sak som stör mig lite grann är att när man startar pluginet eller navigerar i det är markören på rubriken (el. kategorin) uppe till vänster. Detta fungerar inte som standardnavigerigen i Media Center, då markören fokuserar på den första ikonen istället.

Ber om ursäkt för den röriga förklaringen, måste nog visa med bilder när jag får tillfälle...

#242

Postad 17 augusti 2010 - 12:32

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Vad har du på din att göra lista, vilka puckar förutom tv4 anser du behövs åtgärdas (förutom extender issuen)?

Jag kan inte komma på något just nu. Jag återkommer. Det finns nog många bra ideer i tråden, som har glömts bort.

(långt inlägg)

Om du inte lyckas med vlc, tycker jag att vi ska gå över till Windows Media Encoder 9 (http://www.microsoft...&displaylang=en)
Det kan bli problem i Windows 7, läste jag, och man behöver splitter och codec för flv, men om du kan få en vanlig fil att spelas upp, lägger jag upp ett nytt test.

En sak som stör mig lite grann är att när man startar pluginet eller navigerar i det är markören på rubriken (el. kategorin) uppe till vänster. Detta fungerar inte som standardnavigerigen i Media Center, då markören fokuserar på den första ikonen istället.

Ber om ursäkt för den röriga förklaringen, måste nog visa med bilder när jag får tillfälle...

Det är fixat till nästa version.

#243

Postad 17 augusti 2010 - 12:43

fredrikmagnusson
  • fredrikmagnusson
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,

Hoppas jag postar på rätt ställe...
Tack för en fantastisk plugin. Dessvärre har den slutat fungera lite. Allt gäller SVT, det enda jag tittar på.

Ibland funkar det kanon, som t.ex programmet Babel, men ibland får jag felmeddelandet "NOT DESIGNED FOR WINDOWS MEDIA CENTER", tvärr gäller detta nyhetsprogrammen, som ju är perfekta att se på play. Dessa startar upp ändå, men inte i verklig fullskärm, så man kan inte navigera, stoppa etc.
Bifogad fil  svt_play_fel.png   2,56MB   0 Antal nerladdningar


Är detta något känt problem, eller gör jag något fel. För ett par veckor sedan fungerade det. Tyvärr var jag inte så uppmärksam på när det började gå fel, men jag har nyaste pluginen, och så kör jag Shark codec för mkv och annat men det ska väl inte påverka?

#244

Postad 17 augusti 2010 - 13:04

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Om du inte lyckas med vlc, tycker jag att vi ska gå över till Windows Media Encoder 9 (http://www.microsoft...&displaylang=en)
Det kan bli problem i Windows 7, läste jag, och man behöver splitter och codec för flv, men om du kan få en vanlig fil att spelas upp, lägger jag upp ett nytt test.


Det tog mig 10 minuter att få igång en stream av en avi-fil till min Extender mha WME9, inklusive tiden för nedladdning. Windows Media Encoder 9 är alltså HELT rätt väg att gå för att få till det här.

Säg till om det är något annat jag kan hjälpa dig med!

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 17 augusti 2010 - 13:13.


#245

Postad 17 augusti 2010 - 13:12

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Är detta något känt problem, eller gör jag något fel. För ett par veckor sedan fungerade det. Tyvärr var jag inte så uppmärksam på när det började gå fel, men jag har nyaste pluginen, och så kör jag Shark codec för mkv och annat men det ska väl inte påverka?


Hej!

Problemet är att SVT har gått över till en flashbaserad lösning istället för Windows Media som de har använt tidigare. Tittar du tillbaka lite i tråden så ser du att cptStefan jobbar på att lösa det här för oss, samt lite länkar till SVT där de förklarar vad de har gjort.

Jag har försökt kontakta SVTPlay via både mail och twitter för att se om de har varit intresserade av att hjälpa oss att lösa problematiken, men har inte ens fått en bekräftelse på att de har läst och förstått. Rätt tråkigt, men nu verkar det som att det här kommer att lösa sig ändå, om än på ett sätt som playkanalerna inte nödvändigtvis kommer att uppskatta (då de har avtal som ska följas för att få rätten att sända visst material, där bland annat DRM/kopieringsskydd är ett krav). :-)

#246

Postad 17 augusti 2010 - 15:05

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Det tog mig 10 minuter att få igång en stream av en avi-fil till min Extender mha WME9, inklusive tiden för nedladdning. Windows Media Encoder 9 är alltså HELT rätt väg att gå för att få till det här.

Säg till om det är något annat jag kan hjälpa dig med!

Va kul. Om du kan spela upp flv-filer i WMP så är nästa steg att hämta hem den andra bifogade filen på http://play.codeplex.com/workitem/7088. Packa upp den där du har lagt rtmpdump. kör streaman.exe och tryck på starta.

#247

Postad 17 augusti 2010 - 15:14

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Va kul. Om du kan spela upp flv-filer i WMP så är nästa steg att hämta hem den andra bifogade filen på http://play.codeplex.com/workitem/7088. Packa upp den där du har lagt rtmpdump. kör streaman.exe och tryck på starta.


flv-filerna blir nästa steg, nu var jag mest lycklig över att få igång streamingen av en transkodad fil till extendern. :-)

Vet du var det finns nån lämplig videosnutt i flv-format som jag kan testa med, eller är det kanske bäst att köra rtmp-dumpen (i test.bat) direkt till en fil och försöka få den att fungera igenom WME9? Där kan jag googla mig fram till hur jag ska göra (tror jag), men har du nån pekare från vad du hittat tidigare så uppskattas det!

#248

Postad 17 augusti 2010 - 15:37

cptStefan
  • cptStefan
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Du kan lägga detta i en bat-fil eller skriva in det i kör:
c:\rtmpdump-2.3\rtmpdump -r rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/_definst_/kluster/20100813/PG-1134070-005A-SEVENTIES-01-mp4-c-v1.mp4 -o c:\temp.flv

#249

Postad 17 augusti 2010 - 21:54

fredrikmagnusson
  • fredrikmagnusson
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej!

Problemet är att SVT har gått över till en flashbaserad lösning istället för Windows Media som de har använt tidigare. Tittar du tillbaka lite i tråden så ser du att cptStefan jobbar på att lösa det här för oss, samt lite länkar till SVT där de förklarar vad de har gjort.

Jag har försökt kontakta SVTPlay via både mail och twitter för att se om de har varit intresserade av att hjälpa oss att lösa problematiken, men har inte ens fått en bekräftelse på att de har läst och förstått. Rätt tråkigt, men nu verkar det som att det här kommer att lösa sig ändå, om än på ett sätt som playkanalerna inte nödvändigtvis kommer att uppskatta (då de har avtal som ska följas för att få rätten att sända visst material, där bland annat DRM/kopieringsskydd är ett krav). :-)


Ok, som jag fattar det började det alltså den 21 juni i och med dynamic streaming, korrekt?

Då är det bara att tålmodigt vänta på en fix.

(Men sjutton vad jag ominstallerade innan jag fattade att det var ett globalt problem och inte enbart hos mig :blink: )

#250

Postad 18 augusti 2010 - 19:36

Unregistered7ca0ee6a
  • Unregistered7ca0ee6a
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Ok, som jag fattar det började det alltså den 21 juni i och med dynamic streaming, korrekt?

Då är det bara att tålmodigt vänta på en fix.

(Men sjutton vad jag ominstallerade innan jag fattade att det var ett globalt problem och inte enbart hos mig :) )



Rätt uppfattat! De har som sagt även blivit tipsade om den här trådens existens via både mail och Twitter, men inget intresse har visat sig från deras sida. Jag är besviken å ena sidan, men inte förvånad å andra sidan.

I övrigt så har jag inte fått till att FLV kan spelas under Media Player ännu. ffdshow vill inte riktigt anropas, men jag ska gräva lite mer i det hela under kvällen/natten.

Edit: OK, ffdshow installerat och jag har lagt till ffdshow som plugin till Windows Media Encoder - och får följande felmeddelande som jag inte blir riktigt klok på;
0x80040266 VFW_E_NO_TRANSPORT Pins cannot connect due to not supporting the same transport. -

Redigerat av Unregistered7ca0ee6a, 18 augusti 2010 - 20:09.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.