Ja det är verkligen en fin film. En annan har deras Blu-Ray utgåva.
Kom även att tänka på Pasqualino Settebellezze (Mannen som köpte sitt liv), den såg jag på Cinemateket men missuppfattade hela filmens berättarteknik och somnade därefter cirka 45 minuter in i filmen. I efterhand känns det som att filmen är riktigt bra och jag har i flera månader strävat efter att se om den. Köpte nyss en amerikansk Dvd-utgåva som jag väntar ivrigt på, känns som att det är en bortglömd pärla som fler borde upptäcka.
Flera av Mizoguchis filmer är tillgängliga i England men bara ett fåtal har uppmärksammats. En inbiten cineast kan omöjligen ha missat Ugetsu Monogatari eller Sanshô Dayû, som förvisso har fått den kritiken den förtjänar, men han gjorde så mycket mer under sin karrär. Rekommendar mycket starkt Zangiku Monogatari och Oyu-sama för alla filmintresserade, även Gion Bayashi är en stark film.
Woody Guthrie - Lyckans Land, av Hal Ashby, är heller inte något som dyker upp bland folks filmsamlingar men även är en mycket bra film om Woody Guthrie. Se dock upp för den svenska, nerkortade bioversionen. En längre version finns på Dvd av Mgm.