Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung BD-D6900/BD-D8200/BD-D8900N/BD-D8500N

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung BD-D6900N (Blu-ray-spelare) 3 6,75 (3) Inga priser
Samsung BD-D8200N 250GB (Blu-ray-spelare) 2 5 (5) Inga priser
Samsung BD-D8500N 500GB (Blu-ray-spelare) 2 4,5 (1) Inga priser
Samsung BD-D8900N 1TB (Blu-ray-spelare) 2 5 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

#151

Postad 11 december 2011 - 03:49

arne90
  • arne90
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tillämpningen jag tänker mig är att man fyller hd'n med favoritfilmer och efter det att man kopierar över till en NAS (och tömmer den interna disken) och sedan när man vill titta igen kan man kanske streama tillbaka filmen man spelat in via tuner tidigare på samma spelare...
Samsung skryter med 'Allshare' i manualen men det finns inga detaljer såklart....

#152

Postad 11 december 2011 - 16:10

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

när man vill titta igen kan man kanske streama tillbaka filmen man spelat in via tuner tidigare på samma spelare...


Men du läste ju vad jag skrev nyss: "det som spelas in kan bara spelas upp på exakt samma apparat igen, inte ens på en annan av samma modell.".

Vad av texten är det du inte förstår? Inspelningar är kopieringsskyddade för att de som har upphovsrätten kräver det, så inte deras verk kan piratkopieras.

#153

Postad 11 december 2011 - 21:53

woops
  • woops
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Men du läste ju vad jag skrev nyss: "det som spelas in kan bara spelas upp på exakt samma apparat igen, inte ens på en annan av samma modell.".

Men det är väl just det han vill göra ...? Alltså spela upp på samma spelare, men från en annan plats/hårddisk än där inspelningen ursprungligen lagrades?

#154

Postad 12 december 2011 - 09:28

Unregisteredd53af065
  • Unregisteredd53af065
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

En snabb fråga , jag antar att man med BD-D8200/8500 bara kan spela in från den inbyggda tunern? och alltså inte från en extern källa kopplad via scart eller hdmi som T ex en digitalbox för IPTV från Telia mfl. Stämmer det ?

#155

Postad 12 december 2011 - 10:31

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Men det är väl just det han vill göra ...? Alltså spela upp på samma spelare, men från en annan plats/hårddisk än där inspelningen ursprungligen lagrades?


Man kan inte spela upp något som är inspelat av inspelaren, från annat än inspelarens egen-formaterade hårddisk.


jag antar att man med BD-D8200/8500 bara kan spela in från den inbyggda tunern? och alltså inte från en extern källa kopplad via scart eller hdmi som T ex en digitalbox för IPTV från Telia mfl. Stämmer det ?


Ja.
Det är ju bara att kolla bilden i manualen, där man ser att det bara finns HDMI-Out och Component-Out, inga INgångar.

HDMI-in som går att spela in från, existerar inte eftersom det är ett brott mot HDMI-specifikationerna som innehåller Krypteringsskydd.

Det finns iofs HDMI-in på några burkar från Hauppage, men då har de inte HDCP-Copy Protection, så det går ändå inte att spela in t ex HD-kanaler då.

http://news.cnet.com...-9870317-1.html

#156

Postad 12 december 2011 - 12:38

Unregistered10c1670b
  • Unregistered10c1670b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Nej, jag håller inte med!

Det hela beror ju på att inte EPG-infon sänds på en kanal ALLA har, utan på kanaler nästan alla istället raderar.

Felet är då alltså Comhems. För hade de sänt EPG-infon på t ex Svt's kanaler, hade det ju funkat eftersom ALLA har dem.
Men oavsett Vems felet är, så är ju både Comhem och Samsung så pass stora att de gemensamt borde kunna utreda detta, och sen fixa det en gång för alla - bara ynkedom att de två inte redan gjort det!


Men detta togs ju upp i Comhem-företagstråden redan i slutet av oktober, och Comhem sa då att de skulle kolla upp detta, men ännu har inget hänt, trots att det gått mer än EnOchEnHalv månad nu!

Läs t ex inlägg #1801 i Comhem-Företagstråden, samt några innan den också, där jag först tog upp detta.

Tack för att du tog upp det igen, så jag nu kom ihåg att skriva ett nytt inlägg och påminna slashasarna!

https://www.minhembi...=267747&st=1900


Det är väl inte så vanligt att man raderar kanaler (som man inte har) helt från kanal-listan. Det normala
är väl att man skapar en favorit-lista men abbonerade kanaler och använder denna. Då kan man ju
lättare byta kanaler om man ändrar abbonemanget.

Hoppas bara att ert förslag på lösning (flytta EPG-info till t.ex. SVT1) verkligen funkar. Finns det inte en risk
att det inte funkar? Jag tänker då så här: Att denna spelare inte kan visa EPG-info och TV-bild i guide
samtidigt beror kanske på att spelaren bara använder en tuner här. EPG-infon lägger på samma frekvens som
vissa kanaler (motor, Mezzor etc) och TV-kanalen som ska visas ligger kanske på annan frekvens. Detta kan
då inte lösas samtidigt om man inte använder 2 tuners (vilket och i och för sig denna spelare har..)
Att TV-bilden i guide visas då du tar bort kanaler med EPG-info skulle ju kunna beor på att tunern används
till att visa TV-bild i guide ifall det inte finns TV-kanal med EPG-info lagrad i TVn. Dvs om det funkar enligt ovan
så kommer det inte att hjälpa att flytta EPG-info till SVT1 om andra kanaler som man vill kunna se bild
från i guiden ligger på andra frekvenser än SVT1. Lösningen skulle isåfall vara att Comhem skickar ut
EPG-info på ALLA kanaler. Eller att denna Sumsung-spelare börjar använda 2 tuners då man använder
guide (en för TV-bilden och en för att hämta EPG-info), men då kan man ju inte spela in samtidigt som
man kolla på guide.... OBS detta är bara en teori från mej, vet inte om det verkligen funkar på detta sätt.
Den som lever får se. :-)
Nån annan som kan mer detaljer om varför det (inte) funkar som det gör?

#157

Postad 13 december 2011 - 23:00

arne90
  • arne90
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej igen,
tack till woops som iaf läser vad som skrivs och tom kollar om lassehin förstår vad han själv skriver...

lassehin har delvis svarat på frågan (men jag litar inte på svaret) men jag misstänker att han inte förstått det själv....

Så, för att göra världen lättare för dig lassehin :
Har du utrustningen vi pratar om ? annars kan du posta till /dev/null...

Jag undrar fortfarande (vilket är klart från mina tidigare inlägg) :

* Om jag pluggar in min usb hd och spelar in på denna, kan jag kopiera innehållet (för backup) till en annan usb hd och sedan koppla in denna usb hd TILL SAMMA SPELARE (är du fortfarande med lassehin?) och spela upp innehållet ?

* liknande som ovan men usb disken (med det kopierade innehållet) kopplat till min NAS (med usb host) och streama innehållet till SAMMA SPELARE ? (eftersom jag då slipper det sista kopieringsmomentet)

#158

Postad 14 december 2011 - 06:22

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

lassehin har delvis svarat på frågan (men jag litar inte på svaret) men jag misstänker att han inte förstått det själv....

Så, för att göra världen lättare för dig lassehin :
Har du utrustningen vi pratar om ? annars kan du posta till /dev/null...

Väldans vad du blev spydig då! Ska jag lida för att du inte förstår svaren?
Du kanske skulle inta en något trevligare attityd i dina inlägg, om du vill ha några svar alls.


* Om jag pluggar in min usb hd och spelar in på denna, kan jag kopiera innehållet (för backup) till en annan usb hd och sedan koppla in denna usb hd TILL SAMMA SPELARE (är du fortfarande med lassehin?) och spela upp innehållet ?

* liknande som ovan men usb disken (med det kopierade innehållet) kopplat till min NAS (med usb host) och streama innehållet till SAMMA SPELARE ? (eftersom jag då slipper det sista kopieringsmomentet)


SOM jag skrev ovan: "Man kan inte spela upp något som är inspelat av inspelaren, från annat än inspelarens egen-formaterade hårddisk."

Har du en sån här burk med inbyggd hdd, och sen kopplar till även en lös usb-hdd, och låter burken formatera den, så kan du spela in på den lösa, och sen spela upp det igen, på samma burk du spelade in det från.

Eftersom inspelaren spelar in på ett Linux filsystem, XFS, skyddat med DRM, så kan du ju kopiera bort det du vill från den lösa hdd'n, och sen lägga tillbaks det, men kopiering osv fungerar ju bara om du då har ett Linux OS att kopiera till/från.

Lägger du det inspelade på en annan lös usb-hdd - som inte är formaterad av den inspelande burken! - och försöker spela upp det, kommer det inte att fungera.

Förstod du nu då?

Redigerat av lassehin, 14 december 2011 - 07:04.


#159

Postad 14 december 2011 - 18:59

arne90
  • arne90
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack lassehin, du har svarat på mina frågor även om det tog några dagar....

Svaren var inte riktigt vad jag önskade att höra men jag tror jag blir tillräckligt nöjd med samsungen ändå....

#160

Postad 19 december 2011 - 19:40

BjörnN
  • BjörnN
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det här med att spelaren... ska kunna hitta en utdelad mapp i datorn verkar bra, men den enda mappen som visas är en tom mapp som jag förövrigt inte hittar. (Mappen heter Vuze, som i Bittorrent-klienten. Jag förutsätter att det inte ligger i "Program"-mappen.)
Är det någon som har fått detta att funka, då det verkar smidigare än att gå den långa vägen över rummet med en USB-drive. :)
Jag kör Vista på datorn, så inställningar ska vara ungefär samma som i Windoze 7.

//Björn

#161

Postad 19 december 2011 - 23:49

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0
Använder du Samsungs egna program AllShare så fungerar det enl. andra inlägg om saken.

Redigerat av lassehin, 20 december 2011 - 00:18.


#162

Postad 20 december 2011 - 10:09

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Det här med att spelaren... ska kunna hitta en utdelad mapp i datorn verkar bra, men den enda mappen som visas är en tom mapp som jag förövrigt inte hittar. (Mappen heter Vuze, som i Bittorrent-klienten. Jag förutsätter att det inte ligger i "Program"-mappen.)

Hmm, står det verkligen någonstans att den skall kunna använda en mapp som delas ut av windows? Jag har visserligen en annan spelare ur D-serien och den jobbar bara mot en DLNA-server, exempelvis Samsungs AllShare eller Serviio som jag själv föredrar. Det finns fler serverprogram att välja mellan, Vuze som du hittat eller Windows Media Player ligger väl närmast till hands då du redan har dem på din dator, men eftersom DLNA inte är känt för kompatibilitet och Samsung nog tillhör de sämre inom kategorin så behöver du inte slösa tid på att prova dem, de funkar dåligt med din spelare.

#163

Postad 23 december 2011 - 18:13

BjörnN
  • BjörnN
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det här med att spelaren... ska kunna hitta en utdelad mapp i datorn verkar bra, men den enda mappen som visas är en tom mapp som jag förövrigt inte hittar. (Mappen heter Vuze, som i Bittorrent-klienten. Jag förutsätter att det inte ligger i "Program"-mappen.)
Är det någon som har fått detta att funka, då det verkar smidigare än att gå den långa vägen över rummet med en USB-drive. :)
Jag kör Vista på datorn, så inställningar ska vara ungefär samma som i Windoze 7.

//Björn

Som svar till mig själv (och alla andra), så laddade jag ner Samsungs AllShare, vilket verkar funka bra hittills. Inte världens snyggaste eller smidigaste program, men relativt enkelt och det funkar att spela upp diverse olika video-format så långt som jag har testat hittills.

God jul
Björn

#164

Postad 05 januari 2012 - 14:28

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Detta gäller modell BD-D8200N Och HDTV via Kabel från canaldigital. Försöker hålla mig så kort som möjligt.

Canaldigital erbjuder HDTV endast via parabol ej kabel. De har i sitt fulla paket för kabel-TV dock SVT1 HD och SVT2 HD, men trots detta fungerar det endast via parabol.

Nu när jag införskaffat BD-D8200N trodde jag, då den har tuner för HDTV sändningar, att det också kommer fungera. Jag matade in olika parametrar och letade upp via alternativet kabeltv mina kanaler. Hittade alla, men SVT HD var svart bild bara ljud (som innan när jag hade inbyggd digitalbox i TV:n). Tänkte inte mer på detta, då det enligt CD fungerar endast via parabol.

Tills för 2 dagar sedan. Jag letar upp kanaler igen, men nu istället för Kabel så väljer jag SMATV (bara för att testa) och där finns inga parametrar att välja, allt är auto. Sökningen tog 2-3 minuter, innan var det typ 15 sekunder. Nåväl den hittar alla kanaler i varje fall.

Nu när jag försöker se på SVT HD så fungerar det!

Till min fråga:
När man beställer kabel-TV för första gången via CD går det inte att välja till HD-paketet. Nu för ett litet tag sedan kan man utöka sitt abonnemang via nätet, och där kan man välja till HD-paketet, trots att man ej har parabol. Om jag nu bestämmer mig för att abonnera på det, kommer övriga HD kanaler också att fungera, eller är det något speciellt med SVT HD som gör att det fungerar via SMATV? Dessutom vad är SMATV och hur fungerar det?


Om det är nödvändigt så bor jag i Bunkeflostrand, en liten bit utanför Malmö.

#165

Postad 06 januari 2012 - 06:29

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Tills för 2 dagar sedan. Jag letar upp kanaler igen, men nu istället för Kabel så väljer jag SMATV (bara för att testa) och där finns inga parametrar att välja, allt är auto. Sökningen tog 2-3 minuter, innan var det typ 15 sekunder. Nåväl den hittar alla kanaler i varje fall.

Nu när jag försöker se på SVT HD så fungerar det!

Dessutom vad är SMATV och hur fungerar det?


Fråga: Vad är SMATV ?
Svar: ( S atellite M aster A ntenna TV ).
Centralantenn som är kompletterad med satellitmottagning.

http://www.skylink.s...LER&sLang=sv-se

http://www.google.se...&q=vad är smatv

Du ser antagligen Svt's HD-kanaler via CA's mark/antennmottagning.
Svt's HD-kanaler finns ju okrypterade i marknätet, så de kan du se även med egen antenn helt gratis.

#166

Postad 06 januari 2012 - 10:08

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Fråga: Vad är SMATV ?
Svar: ( S atellite M aster A ntenna TV ).
Centralantenn som är kompletterad med satellitmottagning.

http://www.skylink.s...LER&sLang=sv-se

http://www.google.se...d+%C3%A4r+smatv

Du ser antagligen Svt's HD-kanaler via CA's mark/antennmottagning.
Svt's HD-kanaler finns ju okrypterade i marknätet, så de kan du se även med egen antenn helt gratis.


Tack för informationen, det betyder att jag tar emot satellitsignaler via SMATV (utan parabolantenn eller DVB-S) om jag förstår det rätt?
SVT HD är nog krypterat, för om jag tar bort programkortet eller CA modulen då får jag inte in någon signal och det står att det är krypterat.

Om jag vill abonnera på övriga HD kanaler kommer de också fungerar via SMATV?

#167

Postad 10 januari 2012 - 15:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

T Om jag vill abonnera på övriga HD kanaler kommer de också fungerar via SMATV?

Det beror ju på om den lokala operatören sänder vidare alla kanaler i nätet?
I min manual står inget om SMATV. Jag kan bara välja att söka antenn eller kabel.

#168

Postad 10 januari 2012 - 19:43

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Det beror ju på om den lokala operatören sänder vidare alla kanaler i nätet?
I min manual står inget om SMATV. Jag kan bara välja att söka antenn eller kabel.


Jag gick in i inställningar och kanaler och sedan autoinställning. Därefter valde jag kabel och längst upp står kabel men trycker man där får man upp 2 alternativ, kabel och SMATV. Jag valde SMATV och sedan ok (finns inga parametrar att ställa in allt är auto). Först då fick jag bild på de framsökta SVT HD kanalerna. Du har rätt manualen nämner inget om SMATV, men det finns och tillsammans med CanalDigital det enda alternativ för att via kabel-TV se HDTV (SVT HD iallafall).

#169

Postad 11 januari 2012 - 11:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag gick in i inställningar och kanaler och sedan autoinställning. Därefter valde jag kabel och längst upp står kabel men trycker man där får man upp 2 alternativ, kabel och SMATV. Jag valde SMATV och sedan ok (finns inga parametrar att ställa in allt är auto). Först då fick jag bild på de framsökta SVT HD kanalerna. Du har rätt manualen nämner inget om SMATV, men det finns och tillsammans med CanalDigital det enda alternativ för att via kabel-TV se HDTV (SVT HD iallafall).

Jag hittade SMATV just den vägen igår kväll. Hittade dock inga kanaler alls för något kabelalternativ så min hyresvärd kör snålvaraianten med endast takantenn och dvb-t i kabelnätet. Det enda mervärde som de analoga kanalerna ger är kanal 3, 5 och CNN. Resten finns ju ändå fritt digitalt så man kan undra varför de besvärar sig med att konvertera fria kanaler analogt? Finns inte direkt några pensionärer som kör tjock-tv i området ens.

#170

Postad 11 januari 2012 - 14:10

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Resten finns ju ändå fritt digitalt så man kan undra varför de besvärar sig med att konvertera fria kanaler analogt? Finns inte direkt några pensionärer som kör tjock-tv i området ens.


KAN ju möjligen bero på att det är lag på att det ska finnas analoga kanaler i fastighetsnät, eller vad tror du? ;)

#171

Postad 11 januari 2012 - 14:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

KAN ju möjligen bero på att det är lag på att det ska finnas analoga kanaler i fastighetsnät, eller vad tror du? ;)

Lagen säger bara att OM man sänder analogt i ett kabelnät så ska det finnas minst 2 st Must Carry-kanaler, oftast då SVT 1 och 2. För digitala nät gäller 4 kanaler.

#172

Postad 11 januari 2012 - 16:19

Unregistered10c1670b
  • Unregistered10c1670b
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som mondo med att min D8200N inte visar bild via HDMI ibland då jag startar den. (Men ljudet funkar. Jag tar ljudet via opto till
förstärkaren.) Omstart av spelaren löser problemet och bilden kommer upp OK på andra försöket om inte 1a funkar. En aning irriterande... Vilka fler har upplevt detta? Hur gick det för dej mondo, bytte du ut din enhet?


För den som är intresserad eller ev får samma problem. Detta problem löstes genom att jag bytte Hdmi-kabel. Tips: Undvik billigaste kabeln från Elgiganten.

#173

Postad 11 januari 2012 - 21:12

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Lagen säger bara att OM man sänder analogt i ett kabelnät så ska det finnas minst 2 st Must Carry-kanaler, oftast då SVT 1 och 2. För digitala nät gäller 4 kanaler.


Fyra eller fem kanaler ska finnas digitalt, beror på hur man räknar Barn/24, och sen kan en Lokalkanal tillkomma beroende på antal hushåll i nätet.

Vidaresändningsplikt i kabel- och ip-nät

Kabel- eller ip-tv-operatören är skyldig att se till att de som är anslutna till tv-nätet kan ta emot SVT:s kanaler utan särskild betalning.

Vilka kanaler omfattas?

SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen ska vidaresändas.

Regionala sändningar i dessa kanaler ska sändas i det område de är avsedda för.

I ett nät med både analoga och digitala sändningar ska tittarna kunna ta emot SVT1 och SVT2 analogt. Operatören får själv bestämma om SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen ska sändas analogt eller digitalt.

I nät som når fler än 100 bostäder ska även en lokal-tv-kanal, till exempel Öppna kanalen, vidaresändas om det finns en kabelsändarorganisation som Myndigheten för radio och tv har förordnat på orten.

Vilka nät omfattas?

Kabel-tv- och ip-tv-nät som används för att sända till allmänheten omfattas av vidaresändningsplikten.

En förutsättning för att vidaresändningsplikten ska gälla är att ett betydande antal anslutna hushåll använder nätet som sitt huvudsakliga medel för att ta emot tv-sändningar. För att räknas som ”huvudsakligt medel” ska fler än ett begränsat antal kanaler sändas i nätet.


http://www.radioocht...Vidaresandning/

#174

Postad 18 januari 2012 - 12:23

clark
  • clark
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Det märkliga med dessa produkter tycks ju vara att de grundläggande funktionerna (spela in/spela upp) verkar funka väldigt dåligt. Har någon fått ett (vettigt) svar av Samsung när det gäller att man inte kan titta på ett program medan det spelas in? För mig som står i valet mellan Samsung-spelaren och en Humax, så blir man lite tveksam.

#175

Postad 18 januari 2012 - 13:23

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Har någon fått ett (vettigt) svar av Samsung när det gäller att man inte kan titta på ett program medan det spelas in? För mig som står i valet mellan Samsung-spelaren och en Humax, så blir man lite tveksam.


Läs Matbl's inlägg till mig Skickat 15 January 2012 - 17:47 i Humaxtråden, https://www.minhembi...=271390&st=1150 .

Av det tror jag mig kunna utläsa att problemen då med dessa Samsung kanske är CA-Modulen som inte klarar av att avkryptera mer än en kanal åt gången, så med en annan CA-Modul kanske det skulle funka.
Men jag har för mig nån här i tråden hade fått svar från Samsung att vänta på nästa års, alltså 2012, modeller, då kanske problemet är löst.
Läs bakåt så kanske du hittar nåt om det.

Annars är ju en sån här Samsung bättre än en Humax eftersom här har man både DVB-T2 och DVB-C i samma burk, så om man byter lev. är man ändå säkrad.
Samt att man själv kan byta hdd.

#176

Postad 18 januari 2012 - 14:15

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Av det tror jag mig kunna utläsa att problemen då med dessa Samsung kanske är CA-Modulen som inte klarar av att avkryptera mer än en kanal åt gången, så med en annan CA-Modul kanske det skulle funka.

Jag har ingen CA-modul och kör bara fria kanaler. Har ändå problemet. Det ligger snarare i att det endast finns en tuner för för resp t och c. Annars skulle den behöva ha 4 tuners för att lösa problemet.

#177

Postad 18 januari 2012 - 15:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag har ingen CA-modul och kör bara fria kanaler. Har ändå problemet. Det ligger snarare i att det endast finns en tuner för för resp t och c. Annars skulle den behöva ha 4 tuners för att lösa problemet.

Glöm den kommentaren. ;)
Man kan ju se en annan kanal samtidigt som man spelar in. Enligt manualen ska man även kunna titta på ett annat inspelat program samtidigt som man spelar in. Det är endast att titta på det som man spelar in som inte funkar. Rent logiskt så skulle ju inte time-shift funka heller då. Ska testa det när jag kommer hem.

Redigerat av agpath, 18 januari 2012 - 15:36.


#178

Postad 18 januari 2012 - 16:05

clark
  • clark
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Glöm den kommentaren. ;)
Man kan ju se en annan kanal samtidigt som man spelar in. Enligt manualen ska man även kunna titta på ett annat inspelat program samtidigt som man spelar in. Det är endast att titta på det som man spelar in som inte funkar. Rent logiskt så skulle ju inte time-shift funka heller då. Ska testa det när jag kommer hem.

Har fått besked av Samsung att det går inte att titta på det program som håller på att spelas in. Dett är väl vad man normalt avser när man säger TimeShift. Tyvärr gör det i praktiken den här spelare oanvändbar för mig. Bryr mig inte så mycket om nätverksfunktioner och mediaspelare å sånt (finns bättre prylar för detta), men de grundläggande funktionerna vill jag gärna att de skall funka. Det är rätt märkligt att man 2012 inte kan lösa detta, som min gamla Sony-spelare kunde för nästan tio år sedan.

#179

Postad 18 januari 2012 - 19:42

orion59
  • orion59
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Har fått besked av Samsung att det går inte att titta på det program som håller på att spelas in. Dett är väl vad man normalt avser när man säger TimeShift. Tyvärr gör det i praktiken den här spelare oanvändbar för mig. Bryr mig inte så mycket om nätverksfunktioner och mediaspelare å sånt (finns bättre prylar för detta), men de grundläggande funktionerna vill jag gärna att de skall funka. Det är rätt märkligt att man 2012 inte kan lösa detta, som min gamla Sony-spelare kunde för nästan tio år sedan.


Timeshift funkar utmärkt på denna spelare, använder själv funktionen flera gånger i veckan.

#180

Postad 18 januari 2012 - 21:06

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Timeshift funkar utmärkt på denna spelare, använder själv funktionen flera gånger i veckan.

Håller med, provade funktionen idag efter att ha läst om detta här. Det som inte går är att se annan kanal medan man spelar in då CA-Modulen inte kan avkoda 2 kanaler samtidigt, inte min modell i alla fall.

#181

Postad 18 januari 2012 - 21:23

orion59
  • orion59
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Håller med, provade funktionen idag efter att ha läst om detta här. Det som inte går är att se annan kanal medan man spelar in då CA-Modulen inte kan avkoda 2 kanaler samtidigt, inte min modell i alla fall.

Du kan se dom fria kanalerna, alltså spelar du in på trean kan du titta på t.ex ettan.

#182

Postad 19 januari 2012 - 12:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Håller med, provade funktionen idag efter att ha läst om detta här. Det som inte går är att se annan kanal medan man spelar in då CA-Modulen inte kan avkoda 2 kanaler samtidigt, inte min modell i alla fall.

Nu nämner du ett annat problem. För att förtydliga så är mitt problem att det inte går att titta på det program som man spelar in från HDD, dvs inte live. Det gäller fria kanaler så varför skulle det inte kunna gå?

Time-shift aktiveras inte förrän man trycker på paus och då får man vänta en stund. Det går heller inte att spola bakåt i ett program som man redan tittar på vilket jag är van vid från andra boxar.

#183

Postad 19 januari 2012 - 15:46

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Nu nämner du ett annat problem. För att förtydliga så är mitt problem att det inte går att titta på det program som man spelar in från HDD, dvs inte live. Det gäller fria kanaler så varför skulle det inte kunna gå?

Time-shift aktiveras inte förrän man trycker på paus och då får man vänta en stund. Det går heller inte att spola bakåt i ett program som man redan tittar på vilket jag är van vid från andra boxar.


Time-shift fungerar hos mig i alla fall, testade nyss. Som du nämnt innan, man trycker på paus och sedan kan man trycka på play, för att se programmet och inte vnta, och det tar högst 5 sekunder för att se programmet. Och visst går det att spola i detta program som håller på att spelas in via time-shift.

Hur dettagäller de fria kanalerna, det vet jag inte då jag endast har kodade kanaler som avkodas via CAM:en. Men då kanalerna är fria så borde man se en annan samtidigt, då inget behöver avkodas.

#184

Postad 19 januari 2012 - 16:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Time-shift fungerar hos mig i alla fall, testade nyss. Som du nämnt innan, man trycker på paus och sedan kan man trycka på play, för att se programmet och inte vnta, och det tar högst 5 sekunder för att se programmet. Och visst går det att spola i detta program som håller på att spelas in via time-shift.

Jag menar att andra boxar lagrar automatiskt programmet som man tittar p´å och då kan man spola bakåt till den punkt då man bytte till denna kanal. På Samsungen så aktiveras inte time-shift förrän man trycker paus.

#185

Postad 19 januari 2012 - 16:54

GamePat
  • GamePat
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag menar att andra boxar lagrar automatiskt programmet som man tittar p´å och då kan man spola bakåt till den punkt då man bytte till denna kanal. På Samsungen så aktiveras inte time-shift förrän man trycker paus.


Ok, då förstår jag problemet.

#186

Postad 19 januari 2012 - 22:57

TippX2000
  • TippX2000
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag menar att andra boxar lagrar automatiskt programmet som man tittar på och då kan man spola bakåt till den punkt då man bytte till denna kanal. På Samsungen så aktiveras inte time-shift förrän man trycker paus.

Både ja och nej. Har du aktiverat Timeshift och byter kanal så hänger Timeshift med. Startar du om boxen så är den däremot avstängd igen. En irriterande sak är att har du aktiverat Timeshift och kommer på att du vill spara programmet så går inte det (trycker du Rec så blir du tvungen att avsluta timeshift). Därför använder jag alltid den "vanliga" live-tv inspelningen.

#187

Postad 19 januari 2012 - 23:12

TippX2000
  • TippX2000
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Har någon fått ett (vettigt) svar av Samsung när det gäller att man inte kan titta på ett program medan det spelas in?

Det kan du. Du trycker på |<< för att hoppa till början av inspelningen. Och du kan spela in en kodad kanal och titta på en okodad. Men inte spela in okodad och titta på kodad.

#188

Postad 19 januari 2012 - 23:42

TippX2000
  • TippX2000
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag har nu haft boxen i ett drygt halvår och tänkte återkoppla lite mer nu efter en tids användning (har Boxer).
  • I början störde jag mig på att det inte går att skippa reklamen på inspelningar via >>| Alternativet är att använda Tools-menyn och där använda funktionen för att hoppa fram en minut i taget. Inte lika bra, men good enough.
  • Vid kanalbyte visas bara kanalens namn och nummer, inte programinfon. Detta löste jag med min Harmony 525 som har stöd för makron. Så på Channel Up på Harmonyn så har jag lagt in Channel Up + Info. Inte perfekt, men good enough (nyare Harmony modeller verkar inte har stöd för makron vilket är märkligt).
  • Starta Live-inspelning hämtar slut-tid från EPG:n vilket gör att många inspelningar slutar för tidigt. Workaround är att ställa in en sluttid manuellt. Good enough...
  • Programmera via Guiden är däremot lite störigt. Där går det inte att enkelt förlänga sluttiden med 5-10 minuter, utan då får du programmera allt för hand. Inte good enough!
  • DLNA uppspelning fungerar mycket bra, använder en ReadyNas.
  • Radera enstaka program är lite bökigt, men att rensa många program i stöten är smidigt.
  • Det här med dubbla tuners stör mig inte då jag kör med SmartWi och kan kolla på TV:n istället.
Sammanfattningsvis: Långt ifrån perfekt, men som kombo HD-Boxermottagare/HDD-inspelare/Blueray-spelare/Mediaspelare så tycker jag den är mycket prisvärd.

#189

Postad 20 januari 2012 - 12:37

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Starta Live-inspelning hämtar slut-tid från EPG:n vilket gör att många inspelningar slutar för tidigt. Workaround är att ställa in en sluttid manuellt. Good enough...

Programmera via Guiden är däremot lite störigt. Där går det inte att enkelt förlänga sluttiden med 5-10 minuter, utan då får du programmera allt för hand. Inte good enough!


Men när man ändrar start- och sluttider så försvinner väl programmets namn i Timermenyn, dvs man vet inte vad det är för prg man spelat in?

När man sen efter att ha ändrat nån Start- Och/Eller Slut-tid, kollar på listan över sina EPG/Timer-programmeringar, så syns alltså inte namnet på de man ändrat nåt på, däremot finns namnet osv med på de som är 'rena' EPG-programmeringar.

Redigerat av lassehin, 20 januari 2012 - 13:06.


#190

Postad 21 januari 2012 - 11:17

TippX2000
  • TippX2000
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Men när man ändrar start- och sluttider så försvinner väl programmets namn i Timermenyn, dvs man vet inte vad det är för prg man spelat in?

Jodå, EPG-infon följer med. Både titel och beskrivning. Det bästa är att om du gör en inspelning som sträcker sig över flera program så följer EPG-infon med för ALLA program, inte bara det som sändes när du startade inspelningen. Splittar du sedan den inspelningen i flera separata delar så får varje program "rätt" namn. Mycket bättre än min gamla Sony-box.

#191

Postad 21 januari 2012 - 12:15

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Jodå, EPG-infon följer med. Både titel och beskrivning.


Den jag hade hemma funkade inte så.

Prova att ändra starttiden till en min. innan, så ska du se.
Då tror den ju att det är programmet innan den ska spela in, eller nåt sånt, för EPG-namnet försvinner ju.

Och ändra starttid gör man klokt i om man t ex ska se Tv3's Up All Night på tors. 22:00, för den börjar de 35 sek. för tidigt.
Inte heller kan man ju själv namnge inspelningar.

Sen så poppar det väl upp en 'Varningsskylt' fem min. innan inspelning ska börja, fast man tittar på inspelat, som man måste trycka OK för att få bort, och sen när den inspelningen man nyss blivit varnad för, startar, så avbryter den uppspelningen av det redan inspelade man tittar på, och man kan inte få tillbaks det genom nåt typ en-knapps tryck nånstans, och inte heller fortsätter den sen på samma ställe när man väl bläddrat sig fram i alla menyer för att hitta det man tittade på när det avbröts.

Sen markerar den ju inte heller nya inspelningar med just precis NY före namnet, utan allt inspelat ser precis likadant ut.


Vad har du för firmware i din, och vilken modell är det?

Och Du; Är det från Comhem, alltså DVB-C kanaler du ändrar tiderna, och då på t ex CI+ Modul-kodade kanaler (alltså Comhems HD-Kanaler), eller är det på Marksända kanaler, och isåfall Fria eller Boxer-kodade?
För det kan ju inverka på om EPG-infon följer med eller ej, kanske ...

Redigerat av lassehin, 22 januari 2012 - 02:33.


#192

Postad 23 januari 2012 - 21:26

Unregistered35ce5ab5
  • Unregistered35ce5ab5
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Klarar boxen Comhem ?

#193

Postad 24 januari 2012 - 09:59

TippX2000
  • TippX2000
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Prova att ändra starttiden till en min. innan, så ska du se.
Då tror den ju att det är programmet innan den ska spela in, eller nåt sånt, för EPG-namnet försvinner ju.

Och ändra starttid gör man klokt i om man t ex ska se Tv3's Up All Night på tors. 22:00, för den börjar de 35 sek. för tidigt.
Inte heller kan man ju själv namnge inspelningar.

Det köper jag, har du satt starttiden före programmet du vill spela in så blir det fel i listan.

Sen så poppar det väl upp en 'Varningsskylt' fem min. innan inspelning ska börja, fast man tittar på inspelat, som man måste trycka OK för att få bort, och sen när den inspelningen man nyss blivit varnad för, startar, så avbryter den uppspelningen av det redan inspelade man tittar på, och man kan inte få tillbaks det genom nåt typ en-knapps tryck nånstans, och inte heller fortsätter den sen på samma ställe när man väl bläddrat sig fram i alla menyer för att hitta det man tittade på när det avbröts.

Händer iofs inte mig så ofta, men det är lika irriterande varje gång.

Sen markerar den ju inte heller nya inspelningar med just precis NY före namnet, utan allt inspelat ser precis likadant ut.

Du ser vilka som är nya genom att det inte finns några miniatyrer på dem. Det blir bara en grå fyrkant tills du har påbörjat uppspelning. Otroligt dåligt, men du ser iaf vilka du inte har kollat på...

Vad har du för firmware i din, och vilken modell är det?

D8500N, kör med firmware 1007 från 2011-09-19 som rättade ett par buggar jag hade rapporterat in (finns längre upp i tråden).

Och Du; Är det från Comhem, alltså DVB-C kanaler du ändrar tiderna, och då på t ex CI+ Modul-kodade kanaler (alltså Comhems HD-Kanaler), eller är det på Marksända kanaler, och isåfall Fria eller Boxer-kodade?
För det kan ju inverka på om EPG-infon följer med eller ej, kanske ...

Boxer, har inte märkt någon skillnad på kodat/okodat.

#194

Postad 30 januari 2012 - 12:19

Unregistered1752dcd9
  • Unregistered1752dcd9
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
B!

Köpte 6900N och den saknar allmän webbrowser. Som behövs för SVTplay eftersom dom inte har egen app :(
Har någon någon lösning?

/TPF

#195

Postad 30 januari 2012 - 15:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

B!

Köpte 6900N och den saknar allmän webbrowser. Som behövs för SVTplay eftersom dom inte har egen app :(
Har någon någon lösning?

/TPF

Svt Play kan i vilket fall inte visas av rättighetsskäl.
Det handlar om juridik:
http://kontakt.svtpl...i-for-svt-play/

#196

Postad 30 januari 2012 - 15:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Nja, det går uppenbart att lösa SVT Play med tanke på att Telias IPTV-kunder har tillgång till en reducerad version av arkivet på SVT Play, likaså de Boxer-kunder som har en Pace-box. (OK, SVT hävdar att bokstaven r i SVTr står för repris och inte reducerad men summan är ju att man bara kommer åt en delmängd). Att inte hela utbudet finns via dessa lösningar beror däremot säkert till stor del på rättigheter. Begriper inte varför SVT är så motvilliga när det gäller appar för mediaspelare o dyl. då konkurrenterna ofta öppnat för åtminstone rudimentärt appstöd.

Har man en server igång och kör Serviio kan man däremot via olika plugin kolla SVT och TV4 Play på Samsungen. Tyvärr går det inte att spola eller hoppa i programmen.

#197

Postad 30 januari 2012 - 16:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Nja, det går uppenbart att lösa SVT Play med tanke på att Telias IPTV-kunder har tillgång till en reducerad version av arkivet på SVT Play, likaså de Boxer-kunder som har en Pace-box. (OK, SVT hävdar att bokstaven r i SVTr står för repris och inte reducerad men summan är ju att man bara kommer åt en delmängd). Att inte hela utbudet finns via dessa lösningar beror däremot säkert till stor del på rättigheter. Begriper inte varför SVT är så motvilliga när det gäller appar för mediaspelare o dyl. då konkurrenterna ofta öppnat för åtminstone rudimentärt appstöd.

Har man en server igång och kör Serviio kan man däremot via olika plugin kolla SVT och TV4 Play på Samsungen. Tyvärr går det inte att spola eller hoppa i programmen.

Det är som sagt inte SVT play utan Telia som har avtalat med SVT om att själva få spela in och distribuera vissa av deras program:
http://kontakt.svtpl...-i-telia-boxen/

#198

Postad 30 januari 2012 - 17:51

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Det är som sagt inte SVT play utan Telia som har avtalat med SVT om att själva få spela in och distribuera vissa av deras program:

Förvisso, det är inte SVT Play, det innehåller exempelvis inget livematerial, men avseende rättigheter och utbud står det helt under SVTs kontroll. Därmed kan jag inte inse att det finns något upphovsrättsligt hinder för SVT att göra samma urval av arkivet tillgängligt för en app i din mediaspelare.

#199

Postad 30 januari 2012 - 19:43

Unregistered35ce5ab5
  • Unregistered35ce5ab5
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Klarar boxen Comhem ?


Ingen som vet?

#200

Postad 30 januari 2012 - 21:04

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

  • 454 inlägg
  • 0

Ingen som vet?


Vad är det med dig, kan du inte LÄSA innantill? LÄS innantill i mina och TippX2000 inlägg PRECIS OVAN här, så ser du vad vi diskuterar!

Och; Man får inte citera sig själv = bumba upp gamla inlägg!

Men det är klart den klarar Comhem, och det är INTE en 'box', utan en mycket kapabel BluRay-spelare med dubbla mottagare och inspelningsmöjlighet.

Klarar både DVB-C ( = Cable/Kabel) och DVB-T ( = Terrestrial/Mark ) & DVB-T2 och CI+.

LÄS något 10-20-30-40-50-tal inlägg bakåt!

Redigerat av lassehin, 01 februari 2012 - 08:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.