Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

aXbo - världens smartaste väckarklocka

337 svar i tråden
Axbo Sleep Phase Alarm Clock (Väckarklockor) 9 7,74 (19) Inga priser

Skickat 28 januari 2007 - 19:52

Postad bild

aXbo - världens smartaste väckarklocka

Det går faktiskt att vakna utvilad och nu är det vetenskapligt bevisat. Österrikarna Boris Eis och Axel Ferro har konstruerat en väckarklocka som trådlöst mäter hur man rör sig i sängen under de olika sömnfaser som man går igenom när man sover. Det gör att klockan kan beräkna exakt när man ska vakna för att man ska känna dig pigg och alert.

För mer information om forskningen och lite historia rekommenderar jag en artikel i Dagens Nyheter:
Konsten att vakna helt utvilad

Jag har alltså köpt väckarklockan aXbo - SPAC (Sleep Phase Alarm Clock) efter att ha läst en tråd här på forumet om "Väckarklocka med MP3" samt efter att ha gjort en hel del andra efterforskningar i ämnet. Nu har jag precis slutfört en 12 dagar lång vetenskaplig studie på min egen sömn för att se om den verkligen fungerar.

Klockan
Tillbehör:
Som du ser på bilden överst i tråden så ingår ett litet "svettband" som man stoppar in en liten sensor i. Svettbandet tar man på sig så att sensorn ligger på ovansidan av handenleden där den sen inte stör det minsta. Det är den som mycket noga mäter minsta rörelse du gör i sängen när du sover.

Det ingår en AC-adapter i paketet så man kan ladda klockan (även om den faktiskt klarar sig ungefär sju dagar på det inbyggda batteriet. Utöver det ingår en USB-kabel som gör att du kan koppla klockan till datorn och dra ut grafer för hur du har sovit (vilket är hur roligt som helst att se om man verkligen vill ha lite koll).

Utseende:
För att du ska få en uppfattning om hur stor/liten klockan är, så kan jag säga att om du tittar på den framifrån ungefär som på bilden, så har den ungefär måtten av ett fodral till en CD-skiva men ändå lite mindre.

Något som är klart kul är att den här väckarklockan inte har någon "snoozeknapp" som gör att du ska ligga kvar och dra dig. Nej, hela tanken med klockan är ju att du kommer att vakna utvilad och därmed inte behöver ligga kvar i sängen som en död sill och försöka plåga dig upp på alla fyra och krypa ut till duschen.

Utöver detta är själva displayfönstret där du ser tiden "genomskinlig" så du ser vad du har bakgrunden, till exempel tapeten om du har en vägg precis bakom den. När du trycker på klockan för att aktivera alarmet eller någon funktion lyser fönstret upp blått. Däremot har jag upptäckt att det är en fördel att ha en relativt ljus bakgrund för som jag har det hemma så är det en mörkblå tapet i bakgrunden, vilket gör det svårt att se vad klockan är när man vaknar.

Sensorns räckvidd är lång och jag uppskattar att jag säkert ligger drygt 3 meter från klockan och den registrerar varje rörelse som den ska. Du som är rädd för "strålning" och annat otyg när det nu handlar om trådlös överföring vill jag lugna. "Wolverine_81" som köpte klockan några månader skriver i den andra tråden:

Citat

Sensorn trycker ut lite radiosignaler men dom lugnar kunden med att en standard mobilsignal ligger på 1W och axbons sensor sänder 0,0001W. Har du dessutom ca 300 rörelser/natt som är snittet så sänder den enbart i 3 sek så det känns inte så farligt det heller då varje rörelse ger en sändningstid på 0,01 sekunder.

Ringsignaler:
Det här är något av det mysigaste! Det finns ett antal förinställda ringsignaler att välja på efter egen smak. Förhoppningsvis lägger de in möjligheten att använda en egen MP3-fil eller motsvarande framöver genom någon mjukvaruuppdatering, eller så kanske det kommer i någon kommande version av väckarklockan. När du har ställt in din favoritsignal kan du också ställa in volymen som den ska ringa med.

1. Fågelkvitter (sjukt härligt att vakna till)
2. Typ djungeltrummor
3. Någon slags futuristisk melodislinga
4. Ungefär ljudet från Donkey Kong-spelen när krokodilerna rörde sig
5. Lite sambatakter av något slag
6. En lite soft gitarrsignal

Snoozeljud:
Oj oj hur mysigt är inte det här?! Har du lite halvsvårt att sova, så kan du sätta igång ett "chillout"-ljud av någon form. Det loopas till du somnar och när aXbo upptäcker att du har gått in i första drömfasen så fade:ar den bort chillout-ljudet. :) Även detta ljud går att ställa in volymen på.

1. Tropisk regnskog
2. Havsbrus med typ fiskmåsar man kan höra ibland
3. En natt där man hör syrsor sjunga

Min högst subjektivt vetenskapliga studie
Först och främst måste jag säga att jag vet att det kan finnas en viss placeboeffekt. Det är också därför jag valde att försöka göra min egen test så noga som möjligt, för köper man en väckarklocka för 2,000 kr, så vill man i princip att den ska fungera tror jag. Jag har alltså tagit med placeboeffekten i mina beräkningar över hur jag mår osv. :angry: Jag har också bara testat den under de 12 dagar som jag har haft den i min ägo, men jag avbryter testen nu eftersom jag känner mig nöjd med resultatet (som du kan se när du bläddrar neråt).

Under de dagar jag hittills har fått klockan så har jag skrivit upp en rad olika saker som hur jag mår fysiskt när jag vaknar, när jag tror att jag somnade osv. Jag har däremot väntat med att dra ut de grafer som man kan dra ut - tills nu. Det är alltså först när jag författar det här inlägget som jag har kunnat jämföra graferna med mina egna känslor och noteringar.

I diagrammen nedan står det galna datum. Datumen blev korrigerade första gången jag kopplade klockan till datorn (vilket alltså var efter de 12 dagar som jag har kört min lilla test). Därför stämmer de inte överens med mina egna datum, men jag har ändå lyckats kontrollera att rätt graf hör till rätt bild (vilket var väldigt lätt eftersom det inte var många dagar registrerade än i klockan). Värt att veta är att klockan sparar grafer för de senaste 14 dagarna men du kan själv gå in och spara graferna när du vill och även rensa klockans "minne" på alla grafer.

Dag 1 (2007-01-16)
Alarmtid: kl 06.10
Väcktes: 06.00
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 23.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8
Känsla mentalt: Mycket nyfiken på vad klockan var när jag vaknade så jag satte mig upp när fågelkvittret startade. Det ska bli intressant att se hur sömnkurvan ser ut för det kändes verkligen inte som att jag hade sovit mycket under natten. Jag tror att jag vred mig rätt länge innan jag somnade för att jag la mig lite tidigare än jag brukar. Det känns också under natten som att när jag har vaknat mellan de olika faserna då kroppen behöver röra på sig, så har jag varit så pass vaken att jag har noterat och nästan varje gång tänkt på hur svettarmbandet sitter på armen. Något jag också reflekterade över är att det kändes som om jag vaknade ”precis innan jag skulle vara på väg att röra på mig”. Därför kändes det som att när fåglarna började kvittra så var jag nästan på väg ändå att resa mig upp av nyfikenhet för att se vad klockan var.
Känsla fysiskt: Inte trött alls i kroppen. Inte direkt stel heller. Däremot en liten aning ”tung i huvudet”, en känsla jag har ibland som skulle kunna övergå till huvudvärk. Jag tror dock att det har med ”spänningen” över den nya klockan att göra.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp, skulle kunna skrivit ner rätt detaljerat vilket jag inte brukar så lätt.
Övrigt: Man kan se att jag började undersöka sensorn och klockan efter att ha packat upp den någon gång vid 20-tiden innan jag lät den ligga tills jag gick och la mig i sängen...
Slutsats: Med inräknad placeboeffekt första natten så fungerar klockan perfekt. Förutsatt att klockan nu fungerar och att jag får minimum mina sju (7) timmars sömn, så kommer det bli mycket lätt att gå upp varje morgon och dokumentera hur jag känner mig.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_16.png   10,62K   13 Antal nedladdningar

Dag 2
Väcktes: 05.55
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.30
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade för länge.
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 3
Känsla mentalt: Jobbigt. Sov för lite under natten.
Känsla fysiskt: Lika jobbigt som mentalt. Visste med mig att jag hade fått för lite sömn så jag var långt ifrån pigg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Nix.
Övrigt: Var så sen att jag fick hoppa över frukost igen. Värdelöst.
Slutsats: Det spelar ingen roll hur bra klockan än är. Sover man inte det antal timmar man behöver så fungerar den visserligen, men man är ju som ett lik ändå under dagen.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_17.png   10,42K   6 Antal nedladdningar

Dag 3
Alarmtid: kl 05.50
Väcktes: 05.40?
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 23.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade till mobilen ringde 06.00.
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 7
Känsla mentalt: Bara bra. Snoozade för att jag var tidigt ute denna morgon ändå.
Känsla fysiskt: Helt OK. Inte alls överdrivet trött eller så.
Kommer ihåg vad jag drömde: Kommer inte ihåg.
Övrigt: Inget speciellt.
Slutsats: Klockan verkar fungera då känslan var som första morgonen med klockan, att jag precis hade vänt mig eller skulle vakna, typ. Bra känsla.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_18.png   10,22K   1 Antal nedladdningar

Dag 4
Alarmtid: kl 08.50
Väcktes: 08.40?
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade. Det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 7 (om jag hade gått upp direkt).
Känsla mentalt: Härligt. Helg.
Känsla fysiskt: Härligt. Helg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Kommer ihåg delar.
Slutsats: Inget speciellt.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_19.png   10,72K   3 Antal nedladdningar

Dag 5
Alarmtid: kl 08.50
Väcktes: 08.29?
Gick upp direkt vid alarm: Nej. Snoozade. Det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8 (om jag hade gått upp direkt).
Känsla mentalt: Härligt! Helg.
Känsla fysiskt: Härligt! Helg.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_20.png   11,62K   2 Antal nedladdningar

Dag 6
Väcktes: 06.05
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp.
Känsla mentalt: Rätt ok under omständigheterna.
Känsla fysiskt: Helt ok.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp.
Övrigt: Inget.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_21.png   9,57K   1 Antal nedladdningar

Dag 7
Väcktes: 05.45
Gick upp direkt vid alarm: Japp.
Känsla mentalt: Rätt ok. Men samtidigt rätt trött efter att ha ”vilat ut” i helgen.
Kommer ihåg vad jag drömde: Tror det (glömde reflektera över det).
Slutsats: Inget.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_22.png   8,98K   1 Antal nedladdningar

Dag 8
Väcktes: 05.45
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 01.00
Gick upp direkt vid alarm: Nope!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 2
Känsla mentalt: Sjukt trött på grund av sen bio kvällen innan.
Känsla fysiskt: Jättejobbigt.
Kommer ihåg vad jag drömde: Ingen aning.
Slutsats: Måste sova FLER TIMMAR!
Graf:
Bifogad fil  2007_01_23.png   9,46K   1 Antal nedladdningar

Dag 9
Väcktes: 06.10
Gick upp direkt vid alarm: Nej
Känsla mentalt: Helt ok.
Kommer ihåg vad jag drömde: Japp
Slutsats: Inget.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_24.png   10,03K   1 Antal nedladdningar

Dag 10
Väcktes: 05.50
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 00.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8
Känsla mentalt: Trött (utgång med jobbet under gårdagskvällen men ändå inte sent).
Övrigt: Snoozade och försov mig till jobbet! Vaknade 08.00 (då jag börjar jobba).
Slutsats: Snooze är inget man ska ägna sig åt! Klockan fungerade ”klockrent”, men här var det den mänskliga faktorn som sabbade fredagsmorgonen och resulterade i försovningen. Alltså, när klockan ringer - gå upp.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_25.png   10,43K   1 Antal nedladdningar

Dag 11
Alarmtid: kl 09.10
Väcktes: 09.00
Gick upp direkt vid alarm: Nej, det är ju helg!
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 8 (om jag hade gått upp)
Känsla mentalt: Piggelin.
Slutsats: En typisk helgdag då jag fick sova mina timmar som jag behöver.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_26.png   10,1K   2 Antal nedladdningar

Dag 12
Alarmtid: kl 09.10
Väcktes: 08.40
Uppskattad tid då jag tror jag somnade: 01.30
Gick upp direkt vid alarm: Nope. Helg...
Mellan 1/10 hur lätt var det att gå upp: 9 (om jag hade gått upp)
Känsla mentalt: Pigg och glad.
Övrigt: Inget speciellt att anmärka på.
Slutsats: Fick vakna exakt en halvtimma före min alarmtid och ändå var jag pigg, härligt.
Graf:
Bifogad fil  2007_01_27.png   10,71K   6 Antal nedladdningar

Slutsats
Klockan väcker mig i dagsläget på ett fantastiskt sätt med fågelkvitter. Jag kan somna till ljudet av en tropisk regnskog. Den är snyggt designad och gör sitt jobb. Om jag vill så kan jag dra ut grafer för hur min sömn har varit vilket är perfekt för mig då jag just nu tränar hårt och vill veta mer om hur min kropp reagerar när jag äter, tränar och sover. Jag kan också sammanfatta hur klockan fungerar varje morgon nu för mig, är ungefär som jag uttryckte det ovan på "Dag 1":

Citat

Något jag också reflekterade över är att det kändes som om jag vaknade ”precis innan jag skulle vara på väg att röra på mig”. Därför kändes det som att när fåglarna började kvittra så var jag nästan på väg ändå att resa mig upp av nyfikenhet för att se vad klockan var.

Det som går att anmärka på är att det helt enkelt för mig, är omöjligt att vakna pigg om jag inte får det antal timmar jag behöver sova under natten. Då spelar det inte någon roll tror jag om klockan "fungerar" eller inte. Därför krävs det att man försöker ge sig själv den tid att vila och låta kroppen "regenerera sig" som The Borg från Star Trek så fint kallar det. :rolleyes:

Är väckarklockan värd sina 2,000 kr? Absolutely! :D

Bifogade fil(er)

• Bifogad fil  axbo.gif   52,61K   2 Antal nedladdningar

Det här inlägget har ändrats av sean.wiklund 02 februari 2007 - 13:05

Skickat 29 januari 2007 - 09:30

Härligt!
Spännande med graferna och utvärdering.
Dock viktigt att poängtera att signalen vid absolut sista tidpunkt för väckning är riktigt otrevlig :)

Skickat 29 januari 2007 - 14:41

• Bone
  • Amatör

• 92 inlägg
Tack, riktigt intressant. Jag har varit inne på att köpa en "wake-up light" från Philips (HF-3461) för att kunna vakna upp mjukare eller något, men det här verkar ju vara väldigt mycket smartare och bättre.

Skickat 29 januari 2007 - 18:49

Slänger in bilderna som var i förra tråden här också.

Här har vi den läckra förpackningen, liten och nätt med österrikisk industriattityd :ph34r:
Bifogad fil  P1010013.JPG   579,64K   446 Antal nedladdningar

Snygg öppning av förpackningen där man direkt ser klockan.
Bifogad fil  P1010014.JPG   679,95K   351 Antal nedladdningar

Och här har vi då alla tillbehör. Armband, sensor som bakas in i armbandet, massor med stickproppar och en USB kabel för att koppla in den till datorn och se din sömnkurva .
Bifogad fil  P1010015.JPG   666,08K   403 Antal nedladdningar

Som ni ser är det ett litet rullhjul på den som en datamus där man går igenom alarm, stämningsljud om man har svårt att somna och dylikt.
Bifogad fil  IMG_1065.jpg   2,6MB   452 Antal nedladdningar

Stilren, snygg ja you name it.
Bifogad fil  IMG_1069.jpg   2,44MB   859 Antal nedladdningar

Skickat 30 januari 2007 - 08:45

Angående bilderna: klockrent! ;)

Skickat 31 januari 2007 - 20:24

Hej!

Här kommer en till ägare till en Axbo. Jag har användt den i 10 dagar nu och tycker det fungerar riktigt bra. Gladast är nog min sambo som får sällskap på morgonen. Jag instämmer med Sean i att det fortfarande krävs ungefär samma timmar i sömn som tidigare. något som är mycket viktigt är att man verkligen ställer in sig på att gå upp när klockan ringer.

Gör man detta fungerar den riktigt bra och man har inte alls lika "tungt" huvud som man annars kan ha vissa dagar när man stiger upp. Jag tycker det är värt de 2000kr med tanke på att man använder den varje dag och förhoppningsvis håller den några år också...

Skickat 01 februari 2007 - 08:00

Härligt!
Välkommen till axbo-klubben =)
Ja det känns verkligen som en helt annan upplevelse när man kliver upp till skillnad från den gamla väckaren.

Det här inlägget har ändrats av Wolverine_81 01 februari 2007 - 08:01

Skickat 02 februari 2007 - 12:04

• Manor
  • Beroende

• 1 161 inlägg
Hej !

Ypperlig test och en "klockren" produkt <_<.
Var köper man denna läckerhet? Går den att få tag på i Sverige, eller måste den beställas från utlandet?

mvh Manor

Skickat 02 februari 2007 - 12:53

Hej,

här har ni ännu en axbo ägare. Fick min klocka igår så bara använt den 1 natt men det verkar lovande.

Manor, den går bara att köpa på axbo.com ifrån Sverige vad jag vet.

Det här inlägget har ändrats av forsaken 02 februari 2007 - 12:55

Skickat 02 februari 2007 - 13:55

Upptäckte denna väckarklocka alldeles nyss och har redan gjort en beställning. Ska bli spännande att se om den fungerar på mig! ;)

Edit: En bugg i axbo.com betalningssystem gör att man inte kan beställa den om man har något konstigt tecken i sitt namn. Signa inte upp med å, ä, ö, é i era namn alltså för då blir det bara fel när man ska betala.

Man kan inte ändra namn i efterhand heller så det blev till att göra en ny användare.

Det här inlägget har ändrats av daddydj 02 februari 2007 - 13:58

Skickat 02 februari 2007 - 14:13

Kul att vi blir fler och fler! ;)

Skickat 04 februari 2007 - 14:19

Riktigt bra, är sugen på att skaffa den nu ;)
Men en sak du måste göra är att gå och lägga dig tidigare. Du gick och la dig efter 12 nästan varje dag. inte så bra om man börjar klockan 8.

Att citera HELA det första gigantiska är INTE acceptabelt för den typen av kommentarer. Redigera i citatet om du skall citera, och citera bara om du absolut måste....
Lite sunt förnuft nu grabbar!

*Citat borttaget
//Loofy

Det här inlägget har ändrats av Loofy 23 februari 2007 - 00:38

Skickat 04 februari 2007 - 15:09

I know! Tell me about it! B) Jobbar hårt på att tvinga mig själv att gå och lägga mig extremt tidigt (i min värld). Fastnar i CS-spelande eller andra saker... ;)

Skickat 04 februari 2007 - 20:50

varit sugen på denna klocka sen jag första gången la ögonen på den, och du gör det verkligen inte enklare för en sean. damn you! jag har juh andra saker att inhandla ;)

får se om man kanske plockar upp en sån här inom en snar framtid. vore juh najs att ha iallafalll ^^. och den verkar juh faktiskt fungera bättre än armbandsuret dom hade förut =).

Skickat 04 februari 2007 - 22:54

Jaha, då blir man väl 2000 kr fattigare snart då. Det börjar bli mycket man vill köpa nu. ;)

Skickat 04 februari 2007 - 23:05

SilverDogg Feb 4 2007, 21:50 skrev:

varit sugen på denna klocka sen jag första gången la ögonen på den, och du gör det verkligen inte enklare för en sean. damn you! jag har juh andra saker att inhandla B)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe, en iriver E10 OCH en aXbo SPAC... Life is complete! :) Jag känner fortfarande att den förgyller varje morgon men som jag har konstaterat tidigare, man MÅSTE sova ordentligt. Då fungerar det som sagt. Men jag är dålig på att lägga mig i tid. Som nu, sitter och slarvar och svarar på foruminlägg på alla forum tills klockan är för mycket... ;)

Natti natti!

Skickat 08 februari 2007 - 14:06

Någon som har koll på hur lång leveranstid det är? Jag beställde för snart en vecka sedan och hoppas lite varje dag.

Skickat 08 februari 2007 - 14:33

För mig var det nog bara tre-fyra dagar (även om jag missade det eftersom jag hade skrivit min hemadress som leveransadress och TNT knackade på varje dag men jag var ju på jobbet).

Maila dem på deras kontaktsida och fråga om de har något kolli-ID som du kan få för att spåra paketet. Troligen går det med TNT.

Skickat 09 februari 2007 - 22:25

jäkla bra grej verkar det som!! en trötter som jag skulle verkligen behöva vakna på "rätt" sätt nämligen med en lång smal brune......brös..... mmmmm ehhh eller en bra klocka:)

tipstack

Skickat 10 februari 2007 - 21:39

Jag lade ordern på en fredag morgon och TNT levererade till jobbet på onsdagen i veckan efter.. dvs 3,5 vardagar.

/Martin

Skickat 10 februari 2007 - 22:49

Åååh vad man blir sugen på denna sak, men 2000 spänn är lite väl saftigt...

Skickat 11 februari 2007 - 18:59

Frixos Feb 4 2007, 14:19 skrev:

Riktigt bra, är sugen på att skaffa den nu :wub:
Men en sak du måste göra är att gå och lägga dig tidigare. Du gick och la dig efter 12 nästan varje dag. inte så bra om man börjar klockan 8.

<{POST_SNAPBACK}>

Men du, väldigt onödigt att citera hela förstainlägget som är milalångt för det lilla svaret du skrev.

Edit: En fråga ang klockan efter min rantning också, det finns inget så man kan typ ställa in klockan så den väcker en när den tycker man sovit tillräckligt utan att ställa in nån alarmtid? T.ex. på helger när man kan sova hur länge som helst och klockan väcker en när den känner av att man är utvilad typ?

Det här inlägget har ändrats av murbank 11 februari 2007 - 19:11

Skickat 11 februari 2007 - 19:50

Nä det går inte, men däremot kan du ju sätta den på en hyfsad tid som du vet att du fått nog med sömn.

ex. du lägger dig kl 00.00 och anser att 9h borde räcka är det ju bara att sätta den på 09.30 så har du ju ändå fått en ordentlig vila.

Skickat 12 februari 2007 - 17:52

Wolverine_81 Feb 11 2007, 19:50 skrev:

Nä det går inte, men däremot kan du ju sätta den på en hyfsad tid som du vet att du fått nog med sömn.

ex. du lägger dig kl 00.00 och anser att 9h borde räcka är det ju bara att sätta den på 09.30 så har du ju ändå fått en ordentlig vila.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men jag menar att om jag nu sätter klockan på ringning 9 timmar efter jag lagt mig och jag egentligen kanske bara behöver sova 7-8 timmar så vill jag ju inte slösa bort min lediga tid och då vore det bra om klockan kan väcka mig när den märker att jag sovit det jag behöver typ.
Men nu efter jag har läst på lite om klockan har jag förstått att det är inte riktigt det som är meningen, utan meningen är väl såvitt jag förstått, att man har vissa tidpunkter det är lättare att vakna än andra, och det är då klockan väcker en oberoende på hur mycket man sovit under natten eller om sovit för länge typ.

Skickat 12 februari 2007 - 19:12

Ja så kan man säga det.

Tror man måste ha betydligt mycket mer avancerade prylar om man ska kunna veta när det är tilläckligt med sömn för ens kropp.

Skickat 12 februari 2007 - 23:49

"support@axbo.com"

Thank you very much for your order.

Ja, jag har beställt en sån nu ;)

Skickat 13 februari 2007 - 08:09

Sådärja!

Grattis till ett umärkt köp.

Skickat 13 februari 2007 - 13:21

Ni har lurat mig till ett köp också. :)

Beställde i söndags.

Skickat 13 februari 2007 - 13:30

Kul att fler har bestämt sig för att köra aXbo. :)

Jag vill tipsa er som köper den att samma dag ni får hem den att installera mjukvaran som går att ladda ner. Skälet är att ni i menyn då kan välja att "synkronisera klockan" med datorns tid, typ. Det gör att de grafer som ni får ut sedan har korrekta datum, för det hade ju som ni ser överst inte mina. Det var för att jag inte ville "färgas" av graferna innan jag hade gjort min egen lilla undersökning.

Så, synka klockan och börja sedan använda den. :)

Skickat 18 februari 2007 - 23:45

Klockan kom hem i fredags eftermiddag. Har inte hunnit testa den än, men nu är det ju jobbvecka så...

Återkommer om en vecka eller två med intryck.

Skickat 19 februari 2007 - 12:34

SC-Zap Feb 13 2007, 13:21 skrev:

Ni har lurat mig till ett köp också.  :D

Beställde i söndags.

<{POST_SNAPBACK}>

Skickat 19 februari 2007 - 14:58

Kan man ställa in den så att väckningsfönstret kan bli större?

Alltså vi säger att jag senast måste vakna 7.00 men kan tänka mig att vakna allt mellan 5.00 och 7.00.

Skickat 19 februari 2007 - 18:20

Nä det är bara 30 minutersfaser.

Vad jag förstår så beror det på att man alltid påbörjar eller avslutar en sömnfas inom en 30 minuters period.

Skickat 20 februari 2007 - 11:49

Man kan alltså sammanfatta det lite med att det är bra om du själv vet hur många timmar du behöver per natt i snitt för att vakna något så när utvilad.

Och även om det är helg och man kan få den så efterlängtade sovmorgonen, så behöver man ju inte ligga i sängen och sova 16 timmar - om man nu skulle kunna gå upp utvilad efter 8 ändå... Så slipper man vända på dygnet också. :blink:

Wolverine, jag har vaknat två, tre nätter nu sedan jag köpte klockan av att den klart elakare signalen har gått igång. Jag kan verkligen inte minnas eller på något sätt förstå det för det känns verkligen som att klockan aldrig ens drog igång "fågelkvittret". Det kanske den har gjort, men att jag har sovit så tungt att jag inte har märkt det.

Min fråga till dig är om du har varit med om det också? Typ, om man ställer in alarmet men inte har på sig sensorn under natten eller motsvarande. Vad händer? Ingenting registreras ju under natten.

Har du förresten någon mer information efter din kontakt per mail med Boris och de i Österrike för just om "klockan lär sig" och i så fall "hur" den gör det rent tekniskt med minne osv?

Skickat 20 februari 2007 - 12:38

Då den värre signalen går igång så har jag inte hört ngt fågelkvitter från början utan den kör igång den värre signalen direkt.

Antar att det beror på att den väntar ut en för att se om man kommer ut ur sovfasen och om man då inte gör det kör den igång signalen.

Om man inte har armbandet på sig tror jag du kommer att vakna av den värre signalen, har iofs inte provat så jag vet inte säkert.

Har inte ngn annan information hur klockan lär sig efter ett tag tyvärr men det kanske dom har?

Skickat 20 februari 2007 - 16:28

Hehe, i min sömndimma tyckte jag det var underligt imorse att jag hörde så mycket fågelkvitter. "En tidig vår", var min första tanke, en inte helt medveten tanke. ;)

Skickat 20 februari 2007 - 16:45

hehehehehe

Men ack, så underbart, inte sant? Fågelkvittret är LÄTT den bästa väckningssignalen tycker jag. Fantastiskt behagligt. ;)

Skickat 20 februari 2007 - 17:57

Min första morgon med klockan var ganska misslyckad iaf, vaknade av kvittret men var fortfarande väldigt trött så jag drog på en alarmtid på mobilen och somnade om en stund, typ en snoozning.

Vad jag har förstått av vad jag läste i intruktionsboken tror jag det var, så fungerar klockan som en vanlig väckarklocka om man inte har armbandet på, dvs den ringer den tiden man har ställt in.

Skickat 20 februari 2007 - 19:47

murbank Feb 20 2007, 18:57 skrev:

Min första morgon med klockan var ganska misslyckad iaf, vaknade av kvittret men var fortfarande väldigt trött så jag drog på en alarmtid på mobilen och somnade om en stund, typ en snoozning.

Vad jag har förstått av vad jag läste i intruktionsboken tror jag det var, så fungerar klockan som en vanlig väckarklocka om man inte har armbandet på, dvs den ringer den tiden man har ställt in.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo fast då är det säkert med badmotherf**ker signalen som man gärna vill undvika.
Man blir lätt kräsen om man lyssnat på fågelkvitter 10 dagar innan ;)

Har märkt att jag själv vaknat innan klockan ringer och vet med mig att om jag rör mig går alarmet igång, tillslut måste man röra på sig och då är det kört :D

Skickat 21 februari 2007 - 13:37

Blev svinförbannad i morse när jag vaknade av "badmotherf**ker signalen". Den ringde verkligen i preciiis fel ögonblick! -Sicken dynga jag köpt! (Fick axbon igår)...

Min bättre hälft nämnde då försiktigt att Axbon faktiskt stått å kvittrat så fint i ungefär en halvtimma....

Vibrator på armbandet hade varit något för mig tror jag!!

Skickat 21 februari 2007 - 14:02

hehehe, eller så får du sova lite tidigare, för det låter som du inte fick dina antal timmar sömn som din kropp behöver. :)

EDIT: Det sköna med det är ändå att du kan stänga av signalen med knappen på sensorn i armbandet. :P

Det här inlägget har ändrats av sean.wiklund 21 februari 2007 - 14:03

Skickat 21 februari 2007 - 15:28

Lyckman Feb 21 2007, 14:37 skrev:

Blev svinförbannad i morse när jag vaknade av "badmotherf**ker signalen". Den ringde verkligen i preciiis fel ögonblick! -Sicken dynga jag köpt! (Fick axbon igår)...

Min bättre hälft nämnde då försiktigt att Axbon faktiskt stått å kvittrat så fint i ungefär en halvtimma....

Vibrator på armbandet hade varit något för mig tror jag!!

<{POST_SNAPBACK}>

Som tröst kan jag ju meddela att den blir bättre och bättre på att känna av dina sömnfaser.
Så det är bara att härda, mina första nätter med den vaknade jag alltid supertidigt eller sista väckningsminuten.

Skickat 21 februari 2007 - 15:43

sean.wiklund Feb 21 2007, 14:02 skrev:

hehehe, eller så får du sova lite tidigare, för det låter som du inte fick dina antal timmar sömn som din kropp behöver. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det har den aldrig fått.. :) Jag kan sova hur länge som helst... Kollade lite på kurvan i morse.. Far ju runt som en skottspole i sängen. Inte konstigt att man e trött på morgonen då! :)

Skickat 21 februari 2007 - 19:20

murbank Feb 20 2007, 17:57 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Misslyckad andra morgon också, sov tillräckligt, men blev ändå väckt av den elaka signalen, som jag förövrigt inte tycker var så elak, ingenting emot min gamla klocka.
Och då sov jag ganska lätt imorse så jag skulle nog ha vaknat om fågelkvittret satte igång som det aldrig gjorde tror jag, kanske inte hade nån bra fas att vakna i under dom 30 minuter som gäller.

Skickat 21 februari 2007 - 20:05

• JB
  • Guru

• 5 547 inlägg
Cool klocka...något jag verkligen skulle behöva eftersom jag är så trött när jag vaknar.

Min tjej säger att det kan bero på att jag håller andan långa stunder under natten, något denna klocka kan registrera?

ps...inte för att vara någon glädjedödare, men denna tråd borde vara i forumet "butikserbjudanden" om du sean.wiklund som startat tråden är säljrepresentant för aXbo i Sverge, forutom iRiver m.m....eller kanske är du inte detta?

Enormt jobb du lagt ner för oss medlemmar på forumet i så fall... :P

Mvh JB

Det här inlägget har ändrats av JB 21 februari 2007 - 20:13

Skickat 21 februari 2007 - 20:16

Nej, klockan registrerar inte sömnapné (som jag tror att har/lider av). Men det där ska du egentligen söka läkarhjälp för, kan ibland vara farligt, om inte annat för att du hela tiden får för lite sömn.

Skickat 21 februari 2007 - 20:53

Ja, det kan se lite lurigt ut, men jag (irivernordic ab) är inte någon återförsäljare på något sätt för aXbo SPAC. Jag är endast så fascinerad av klockan personligen så tråden ligger rätt. :(

Problemet är att jag inte direkt kan skapa mig en "egen användare" här eller på andra forum där jag hänger, för folk skulle lista ut vem jag är ändå och oavsett vad jag skriver, så skulle en del läsare tycka att det var tvivelaktigt så... just nu är jag privatperson. Skulle jag klona mig själv med ett annat nick och skriva privat saker där om iriver (vilket jag också gör eftersom jag tycker det är det bästa märket för MP3-spelare, och någon skulle få reda på det, så skulle konsekvenserna vara allt värre, så därför spelar jag med "öppna kort"). Ledig och privatperson är jag mellan tiderna 17.00-08.00 alla vardagar och resten av helgen. Mellan 08.00-17.00 däremot så representerar jag däremot irivernordic ab. :) Men som sagt, jag måste ha ett vanligt liv, utöver jobbet också...

Tack för kommentaren om jobbet jag la ner. Faktum är att jag först och främst gjorde det för min egen skull för att verkligen testa klockan "på mitt sätt" så jag kände att det inte bara var typ en placeboeffekt, för klockan ÄR dyr. Men, nu när jag känner att den fungerar, så är det inte lika dyr. Jag ser det numera som en investering i att må bra. :P

EDIT: Jag tror inte att klockan kan registera att du håller andan mer än att du kanske rör på kroppen precis innan du nästan tuppar av genom att du måste dra ett andetag sen också. I och med det, så borde som sagt kroppen röra på sig och då lär sensorn känna av det. :)

Det här inlägget har ändrats av sean.wiklund 21 februari 2007 - 20:56

Skickat 22 februari 2007 - 12:56

• JB
  • Guru

• 5 547 inlägg
OK, tack för svaren...sean.wiklund!

Och tack SC-Zap...har läst på lite om sömnapné och har bokat in besök på Träffpunkt sömn.

De har en lånemanick som registerar hur man andas när man sover...är rätt säker på att fler dagtrötta personer bör testa den.

Sorry för lite OT...

Mvh JB

Det här inlägget har ändrats av JB 22 februari 2007 - 12:57

Skickat 22 februari 2007 - 15:41

I morse blev jag positivt överraskad av axbon.. Kändes som den väckte mig i precis rätt tidpunkt (kändes det som)!

// Lyckman

Skickat 22 februari 2007 - 15:57

Lyckman Feb 22 2007, 16:41 skrev:

I morse blev jag positivt överraskad av axbon.. Kändes som den väckte mig i precis rätt tidpunkt (kändes det som)!

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den där känslan kommer du att få oftare. Det är verkligen hur tufft som helst att när kvittret väl börjar (om man nu har den ringsignalen), så känns det som att man precis skulle vakna eller precis har varit vaken men somnat igen. Det är riktigt underhållande. :lol:

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Mistermister
    2013-05-21 23:01:18
  • Mistermister
    2013-05-21 22:55:33
  • Längs taket har jag satt upp LEDslingor .
    Mistermister
    2013-05-21 22:49:43
  • aeq
    2013-05-21 22:47:02
  • aeq
    2013-05-21 22:42:15
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.