Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobiler med smala kanter

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 augusti 2014 - 13:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Något som jag retat mig på mer och mer nu när telefonerna blir större och större är att kanterna runt skärmarna blir mindre och mindre, till den nivån där de idag i många fall är FÖR SMÅ sett till ergonomi. T.ex. min Note 3 som snabbt blir en ergonomisk mardröm när man försöker skriva på den med i porträtt-läge.

Är det bara jag som tycker att mobiltillverkarna gott kunde lägga på lite extra kanter runt om så telefonerna blir enklare att hålla i? Eller finns det någon annan bättre lösning? Minns att jag såg en slags ringhållare till mobilen för några månader sedan men är tveksam till hur det funkar i praktiken :)

#2

Postad 10 augusti 2014 - 11:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Kanske skulle tillägga att beroende på ställningen man har på händerna/mobilen så är problemet olika stort tycker jag, t.ex. om man ligger på rygg i sängen med mobilen över sig så är det klart viktigare än om man står/sitter med mobilen nedanför huvudet, då gravitationen av naturliga skäl underlättar det ena men inte det andra.

#3

Postad 10 augusti 2014 - 12:04

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0
Går det inte att kompensera för i form av skal? Som samtidigt skyddar mobilen och kamera linsen ex? Har Note 2 och den fungerar med mina stora labbar i alla fall :)

#4

Postad 11 augusti 2014 - 08:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Går det inte att kompensera för i form av skal? Som samtidigt skyddar mobilen och kamera linsen ex? Har Note 2 och den fungerar med mina stora labbar i alla fall :)


Kanske, den dagen jag hittar ett skal som inte känns som det förfular telefonen, vilket än så länge inte hänt :) Nu har jag iof inte för vana att hamra sönder mina mobiler heller som vissa verkar ha så skal, plastfilmer och annat skyddsmaterial lyser med sin frånvaro.

#5

Postad 11 augusti 2014 - 09:51

-Markus-
  • -Markus-
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
En mindre telefon funkar utmärkt;) Skämt åt sido så har jag märkt att stora telefoner är svårast. Borde vara väldigt enkelt att implementera ett tangentbord som har mer sorgkanter så att man kan hålla där. Sen om tangentbordet var ovanför det man skriver så fick man en i handen mer balanserad telefon. Men sånna enkla saker verkar vara för svårt för tillverkare av telefoner att förstå.

#6

Postad 11 augusti 2014 - 10:10

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0


hålla där? Jag låter gravitationen sköta allt. lillfingret gör så att telefonen ej glider neråt i handen, mina 3 resterande fingrar håller baksidan på telen i rätt vinkel, och tummen skriver jag med. Har nexus 5 qwerty utan t9/ordförslag/blablabla utan precis som en vanligt tangentbord skall vara så trycker jag på varje bokstav för sig!

och skriver jag med båda händerna, så speglar jag bara greppet så mina båda tummar är fria.

Redigerat av SKIBBE, 11 augusti 2014 - 10:14.


#7

Postad 17 augusti 2014 - 11:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

En mindre telefon funkar utmärkt;) Skämt åt sido så har jag märkt att stora telefoner är svårast. Borde vara väldigt enkelt att implementera ett tangentbord som har mer sorgkanter så att man kan hålla där. Sen om tangentbordet var ovanför det man skriver så fick man en i handen mer balanserad telefon. Men sånna enkla saker verkar vara för svårt för tillverkare av telefoner att förstå.


Talar du om ett fysiskt tangentbord nu a la BlackBerry? Det skeppet har nog seglat skulle jag tro, även om t.ex. Nokias E72 var svårslagen när det gällde att skriva.

hålla där? Jag låter gravitationen sköta allt. lillfingret gör så att telefonen ej glider neråt i handen, mina 3 resterande fingrar håller baksidan på telen i rätt vinkel, och tummen skriver jag med. Har nexus 5 qwerty utan t9/ordförslag/blablabla utan precis som en vanligt tangentbord skall vara så trycker jag på varje bokstav för sig!

och skriver jag med båda händerna, så speglar jag bara greppet så mina båda tummar är fria.


Gravitationen fungerar klart bättre om man står/sitter än om man ligger ner på rygg :D Det är väl främst i det senare fallet som jag stör mig på de obefintliga kanterna

#8

Postad 17 augusti 2014 - 20:46

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Tycker precis tvärtom, ju mindre kanter desto lättare att använda luren. Tex G2 har perfekt storlek, stor skärm med nätta yttermått.
Senaste HTC M8 är tvärtom, feta kanter och tok för stora yttermått i förhållande till skärmen.

#9

Postad 18 augusti 2014 - 13:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Tycker precis tvärtom, ju mindre kanter desto lättare att använda luren. Tex G2 har perfekt storlek, stor skärm med nätta yttermått.
Senaste HTC M8 är tvärtom, feta kanter och tok för stora yttermått i förhållande till skärmen.


Ja, alla får så klart ha sin egen uppfattning. Har för mig att jag sett att M8:an fått en hel del beröm för att den är skön och hålla i, har dock ingen egen uppfattning där.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.