Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox 600

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 september 2007 - 13:09

Brutaly
  • Brutaly
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hallå!

Lite halvsvårt att hitta vart man ska lägga sina trådar och inlägg men jag gör ett försök.

Jag funderar på att köpa en dreambox och ersätta mitt mediacenter.

har dock en fundering kring streaming som jag inte kan hitta bra och raka svar på.

Har konverterat hela min filmsamling, musik samt foton och skulle vilja stream dessa från min windows baserade PC via mitt nätverk till min blivande dreambox.

Jag vill alltså behålla min windowsbaserade dator som lagringsplats och sedan köra det via dreambox. Går detta att göra på ett smidigt sätt?

Om ja, vad behöver jag göra för att tex streama en avi-fil?

#2

Postad 16 oktober 2007 - 23:14

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Bumpar den här tråden, någon som vet om det går?

#3

Postad 16 oktober 2007 - 23:46

Jamothx
  • Jamothx
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Om du enbart ska kunna streama så är helt klart en chippad Xbox ett perfekt alternativ. Den gamla xboxen då alltså...

Redigerat av Jamothx, 16 oktober 2007 - 23:51.


#4

Postad 17 oktober 2007 - 05:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
om man ska streama till dreamboxen så måste du transcoda avi osv till mpeg2 format med vlc t.ex innan de skickar det till dreamboxen.... mpeg2 och dvd kan den spela upp direkt däremot... xboxen är bra för det ja men den har inte tv tuner...

Redigerat av Leatherface, 17 oktober 2007 - 05:43.


#5

Postad 17 oktober 2007 - 08:59

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0

om man ska streama till dreamboxen så måste du transcoda avi osv till mpeg2 format med vlc t.ex innan de skickar det till dreamboxen.... mpeg2 och dvd kan den spela upp direkt däremot... xboxen är bra för det ja men den har inte tv tuner...

<{POST_SNAPBACK}>

Men har man bäde XBox och Dreambox i nätverket kan man titta på tv-kanaler via XBoxen ;)

#6

Postad 17 oktober 2007 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
japp funkar utmärkt :)

#7

Postad 17 oktober 2007 - 22:02

orjan.is
  • orjan.is
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej jag undrar lite om dreambox. Kan man överföra video filer till en dreambox? Och vilken marksänd db har vga och 5.1 ljud?

#8

Postad 18 oktober 2007 - 05:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
ingen har vga kommande dm8000 kommer ha DVI däremot.... 5.1 ljud klarar alla dreamboxar... du kan överföra mpeg2 filer till dom modeller som har inbyggd hårddisk... i andra modeller spelar du upp filerna direkt från datorn...

Redigerat av Leatherface, 18 oktober 2007 - 05:39.


#9

Postad 11 december 2007 - 22:46

MangeT
  • MangeT
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Plockar upp en gammal tråd här...

Är mer och mer inne på att komplettera mitt XBMC med en hårddiskförsedd Dreambox 600C (har Comhem), för att uppnå en lösning där jag kan ha en PVR som spelar in i ett format som jag sedan kan kolla på i xboxen eller enkelt koda om för min Windowsmobil. Jag har dock aldrig sett en Dreambox IRL och har följande frågor till er ägare:

- Hur bra mår den av att alltid vara igång (värme, elförbrukning etc)? Det är väl en strippad PC under huven?
- Är den högljudd?
- Är den stabil?
- Kan den slå på sig själv vid programmerad inspelning, eller krävs att den alltid är igång?
- Finns det några bra sätt att programmera inspelning remote (typ webgränssnitt på EPG?)
- Hur blir inspelningskvaliteten?
- Måste jag vara Linuxguru för att komma någon vart?
- Kommer frun att kunna hantera den (hon behärskar XBMC...) :P

Många frågor blev det, tacksam för svar!

Magnus

#10

Postad 12 december 2007 - 00:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Plockar upp en gammal tråd här...

Är mer och mer inne på att komplettera mitt XBMC med en hårddiskförsedd Dreambox 600C (har Comhem), för att uppnå en lösning där jag kan ha en PVR som spelar in i ett format som jag sedan kan kolla på i xboxen eller enkelt koda om för min Windowsmobil. Jag har dock aldrig sett en Dreambox IRL och har följande frågor till er ägare:

- Hur bra mår den av att alltid vara igång (värme, elförbrukning etc)? Det är väl en strippad PC under huven?
- Är den högljudd?
- Är den stabil?
- Kan den slå på sig själv vid programmerad inspelning, eller krävs att den alltid är igång?
- Finns det några bra sätt att programmera inspelning remote (typ webgränssnitt på EPG?)
- Hur blir inspelningskvaliteten?
- Måste jag vara Linuxguru för att komma någon vart?
- Kommer frun att kunna hantera den (hon behärskar XBMC...) :P

Många frågor blev det, tacksam för svar!

Magnus


- Ja den kan alltid vara igång är även igång och drar lika mycket ström fast man sätter den i standby så du tjänar ingen strömförbrukning på att sätta den i standby
- Nej den är tyst
- Varierar mellan olika images så med rätt image och rätt konfigurerad är den stabil
- Ja den sköter det automatiskt
- Ja du kan programmera från både web interface i dator och mobiltelefon
- Kvaliten blir samma som kommer in i boxen
- Nja det är bra om du kan lite om linux och nätverk men sånt går snabbt och lära sig med hjälp från forum
- Den funkar som vilken digitalbox som helst användarmässigt om hon bara ska kolla tv om du bara har gjort konfigureringsbiten själv

#11

Postad 12 december 2007 - 18:33

MangeT
  • MangeT
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack för snabbt och informativt svar. Några saker till jag kom på:

- Har läst mycket om piratkopior av Dreamboxar som man ska se upp för, är det något man riskerar att råka illa ut på?
- Är 600C en bra låda för Comhem, eller ska man gå in på någon av de större lådorna?
- Är ni nöjda med era Dreamboxar? Är det en stark rekommendation att köpa in sig? Jag har absolut inget emot att mecka lite för att få det perfekt.

Verkligen tacksam för er input!

#12

Postad 13 december 2007 - 10:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Beror på vilka krav du har... dm7025 har ju bättre chips,dubbla kortplatser,dubbla tuners,display,usb,ca platser,dubbla scart,rf out mm... också byggd på nya enigma2 som till stor del är skriven i python... finns iofs experimella images med enigma2 även för dm600...

Redigerat av Leatherface, 13 december 2007 - 10:47.


#13

Postad 13 december 2007 - 18:17

MangeT
  • MangeT
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag gjorde slag i saken och beställde en 600c igår, så i nästa vecka blir det labb ala grande... Utlovar utvärdering!

Tack för hjälpen so far!

#14

Postad 08 januari 2008 - 16:21

Jisstus
  • Jisstus
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag gjorde slag i saken och beställde en 600c igår, så i nästa vecka blir det labb ala grande... Utlovar utvärdering!

Tack för hjälpen so far!



Har du hunnit testa något än?

#15

Postad 08 januari 2008 - 19:53

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
är det så att du bara kan ha en tuner i Dreambox 600? kan man då spela in 1 kanal och se på en andra samtidigt???

#16

Postad 08 januari 2008 - 20:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
dm600 har bara 1 tuner tyvärr men med en inställning kan du se på en annan kanal samtidigt på samma mux/transponder samtidigt som du spelar in åtminstone... ska du kunna se på en annan mux/transponder så måste du ha fler tuners och då är det bara dm7025 som gäller för tillfället...

Redigerat av Leatherface, 08 januari 2008 - 20:35.


#17

Postad 09 januari 2008 - 21:51

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

dm600 har bara 1 tuner tyvärr men med en inställning kan du se på en annan kanal samtidigt på samma mux/transponder samtidigt som du spelar in åtminstone... ska du kunna se på en annan mux/transponder så måste du ha fler tuners och då är det bara dm7025 som gäller för tillfället...


Hur många kanaler kan man spela in samtidigt med dm7025 ? är det bara 2? jag tyckte jag läste någonstans att man kunde spela in typ 4-5 ?

#18

Postad 09 januari 2008 - 23:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
jag har spelat in 10 kanaler då jag testade ;) alla kanaler på 2 olika muxar kan du spela in samtidigt... men det märktes att boxen arbetade då hehe... du kan även streama flera kanaler samtidigt till datorn...

Redigerat av Leatherface, 09 januari 2008 - 23:05.


#19

Postad 20 januari 2008 - 11:51

mrjinxy
  • mrjinxy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

dm600 har bara 1 tuner tyvärr men med en inställning kan du se på en annan kanal samtidigt på samma mux/transponder samtidigt som du spelar in åtminstone... ska du kunna se på en annan mux/transponder så måste du ha fler tuners och då är det bara dm7025 som gäller för tillfället...


Tacksam för svar om vart jag hittar denna inställning?

ny på dreambox

#20

Postad 20 januari 2008 - 13:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
lägg till det här i /var/tuxbox/config/enigma/config filen

i:/ezap/ci/handleTwoServices=00000001

starta sedan om boxen genom och rycka ut sladden om du startar om från menyn så skriver enigma över configfilen och då försvinner det du just lagt dit...

#21

Postad 20 januari 2008 - 15:32

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Dreambox 8000 kommer väl att kunna ha upp till 4 tuners eller? betyder det att man då kan spela in 4 program samtidigt från 4 olika muxar?

#22

Postad 21 januari 2008 - 01:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
ja du kan ha upp till 4 tuners men 2 av dom är fasta DVB-S2 tuners som inte går byta ut som ja förstått det... du kan spela in alla kanaler på 4 muxar då... redan med dm7025 spelar jag som sagt in utan problem 10 kanaler samtidigt från 2 muxar... iofs så orkar inte korten så många fler kanaler tror 10 börjar va smärtgränsen...

#23

Postad 21 januari 2008 - 14:33

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

2 av dom är fasta DVB-S2 tuners som inte går byta ut som ja förstått det


Det lät inte alls kul, att behöva dras med 2 tuners som man inte använder!

#24

Postad 21 januari 2008 - 16:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
tja även med dm7025 så blir du inte kvitt S tunerna... skillnaden är bara att tunerna ligger i en låda och skräpar istället...men kan ju bli intressant sen då man flyttat nånstans med balkong för då kan jag kombinera både dubbla S2 och C tuner i samma box... ska man kombinera både S och C nu på dm7025 så har man bara enkel tuner för dom båda... eller varför inte 2st DVB-S2 + 1st DVB-C + 1st DVB-T blir ju oxo möjligt med dm8000... men jag håller med dig hade ju varit roligare om alla 4 var utbytbara...

Redigerat av Leatherface, 21 januari 2008 - 16:39.


#25

Postad 29 januari 2008 - 11:44

nillon
  • nillon
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag går också lite i funderingarna att skaffa en Dreambox 600, så jag lånar den här tråden med några frågor. :-)
Idag kör jag med en MythTV-burk, men jag vill ha något mindre och strömsnålare i tv-bänken. De saker jag undrar över:

* Hur fungerar inspelningen? Är det smidigt att schemalägga inspelningar via EPG, kan man tex. välja att spela in alla avsnitt av en serie på en kanal?

* När man tittar på inspelade avsnitt, inga problem att göra detta samtidigt som man spelar in?

* Timeshift, fungerar det och fungerar det isåfall bra?

* Reklamflaggning antar jag bara är att glömma...?

Annat som kan vara värt att tänka på?

#26

Postad 29 januari 2008 - 16:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Allt det funkar utmärkt förutom reklamgrejen där...

#27

Postad 29 januari 2008 - 19:20

nillon
  • nillon
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Låter bra... blir nog till att handla en ny leksak i veckan då :(

#28

Postad 22 februari 2008 - 16:15

mcbain
  • mcbain
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Är det lurigt att installera en egen HD i efterhand?

#29

Postad 22 februari 2008 - 16:30

Unregistered41932
  • Unregistered41932
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Är det lurigt att installera en egen HD i efterhand?


Nej det är inga större problem, bara att öppna chassit och koppla in den.
Sedan är det bara att installera den via menyn så boxen hittar den.

#30

Postad 26 februari 2008 - 16:29

mcbain
  • mcbain
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Japp då har man beställt en.. ohh den jobbiga väntan!

#31

Postad 17 mars 2008 - 16:27

mcbain
  • mcbain
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Har fått igång dreamboxen fint nu.

Det jag tittar på nu är att kunna streama en bildström över internet (typ på samma sätt som via WEB-interfacet).

Min fråga är.. kan man köra VLC på dreamboxen och få den att konvertera ner strömen så att den blir bandbreddsvänlig.. Skulle vara skönt att slippa köra via en PC som står och drar ström..
Men Dreamboxen kanske inte har CPU-kraft nog att konvertera själv?

#32

Postad 17 mars 2008 - 16:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
nej du måste låta datorn göra det eller skaffa snabbare lina som orkar med orginalströmmen...

Redigerat av Leatherface, 17 mars 2008 - 16:44.


#33

Postad 17 mars 2008 - 22:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Måste man ha en HDD i 600an? Kan man inte låta den spela in på en Linux/Unix NAS ?

#34

Postad 17 mars 2008 - 23:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
det funkar att spela in över nätverk med...

#35

Postad 25 april 2008 - 05:40

mrjinxy
  • mrjinxy
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack
Har inte haft tid att prova förrän nu... Nybliven husägare.
Det fungerar klockrent, tack för tipset.

Finns det någon inställning som gör att jag kan ändra vilket fromat och kvalitet boxen spelar in i?

MvH
Benny

lägg till det här i /var/tuxbox/config/enigma/config filen

i:/ezap/ci/handleTwoServices=00000001

starta sedan om boxen genom och rycka ut sladden om du startar om från menyn så skriver enigma över configfilen och då försvinner det du just lagt dit...



#36

Postad 25 april 2008 - 06:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Nej den spelar in precis som den får in signalen den har inte nog stark processor för att klara av att konvertera om till annat format...

#37

Postad 25 april 2008 - 07:17

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Men har man bäde XBox och Dreambox i nätverket kan man titta på tv-kanaler via XBoxen ;)


Jaså minsann... Fungerar det bra? Kan man spela in via XBOX'en också? B) Tex. Xbox->DM600->NAS (Linksys NSLU2)
Att det dessutom går att spela in på en NAS verkar vara läge att köpa en DM600...

#38

Postad 25 april 2008 - 08:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Varför spela in via xboxen då du kan spela in direkt till NAS från dreamboxen?

Redigerat av Leatherface, 25 april 2008 - 08:56.


#39

Postad 21 maj 2008 - 07:20

mcbain
  • mcbain
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
En liten fråga angående Dreambox och VLC igen..

Kör idag Gemini v4.30 och har nyligen köpt en Popcorn Hour.. såg ett tips i Popcorn Hour-tråden om folk som streamade direkt från Dreamboxen till Popcorn enligt följande metod (från dc11ab):

- Gå in på din Dreambox och kör följande i shell:
vlc -v VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB --sout '#standard{access=http,mux=ts,dst=192.168.1.66:1234}'
Eller använd det grafiska guit: Vad du vill åt är att VLC ska streama tv-signalen/strömmen (MPEG2) i TS över HTTP.

- Nästa steg är att skapa en playlistfil, dvs om du kör Windows: öppna notepad, spara filen som "minstream.html", och se till att den innehåller följande rad:
<a href="http://192.168.1.66:1234" VOD>
(inget annat behöver stå med!)

Problemet är att jag inte har någon VLC binär i dreamboxen. Hittar bara ett vlcf (frontend) via pluginsen. Hittade även ett plugin VLC 0.2.x nånting som också ligger som ett plugin *.so fil i pluginsmappen men jag vet fortfarande inte hur jag skall gå tillväga för att få just "vlc -v VIDEO_TS...." funktionen i min dreambox.

Problem löst... körde PLi med zapstream istället

Redigerat av mcbain, 23 maj 2008 - 06:59.


#40

Postad 21 maj 2008 - 07:49

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Varför spela in via xboxen då du kan spela in direkt till NAS från dreamboxen?


Jag kommer att ha xboxen vid en annan tv än dm600 och skulle vilja kunna starta inspelningar från xboxen så att filerna hamnar på NAS disken. Allt står ju på samma nätverk...

#41

Postad 06 september 2008 - 17:59

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Jag har nu köpt mig en DM600-C utan hårddisk.

Jag har några funderingar direkt nu när man börjar kolla allt.

1. Om man tar fram alla kanaler så får man ju alla i en lång lista. Kan man sortera om dessa så man tex. bara får de kanaler man abbonerar på överst i listan.

2. Skall man skapa en bouquet för att få till ens favoriter? Men hur når man sin bouquet på ett enkelt sätt? Som det är idag så måste man först trycka på bouquet knappen på fjärren och sedan blå knapp och sedan gå med pilarna till sin bouguet. Jag skulle vilja trycka på en knapp och komma till mina favoriter

3. Idag använder jag scart-rgb, men tänkte testa komponent istället. Vart kan man hitta en sådan kabel? Helst på någon kedja som kjell eller "classe" så man slipper skicka efter.

4. Tänkte även använda min HTPC som HD för att spela in program via LAN. Hur gör man?

jag använder Gemini Project. :-)

Redigerat av kotten33, 06 september 2008 - 18:02.


#42

Postad 22 september 2008 - 06:53

Silversparr
  • Silversparr
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Hej
Jag har slarvat bort min adapter på ett outgrundligt vis. Måste köpa en nya och undrar vilka spec den skall ha? 12V är det iallafall men hur många A och vilken diameter på pluggen?

#43

Postad 25 oktober 2008 - 21:45

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en hårddisk till boxen.

Vilken disk funkar bra att köra i boxen tänker på om det blir varmt eller liknande.

Eller kan man köpa i princip vilken som helst...?

Är lite (eg mycket...) grön på detta...

#44

Postad 26 oktober 2008 - 07:34

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en hårddisk till boxen.

Vilken disk funkar bra att köra i boxen tänker på om det blir varmt eller liknande.

Eller kan man köpa i princip vilken som helst...?

Är lite (eg mycket...) grön på detta...


Välj någon av dessa diskar. Köp en som har låg ljudnivå...

#45

Postad 13 juli 2009 - 20:45

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

lägg till det här i /var/tuxbox/config/enigma/config filen

i:/ezap/ci/handleTwoServices=00000001

starta sedan om boxen genom och rycka ut sladden om du startar om från menyn så skriver enigma över configfilen och då försvinner det du just lagt dit...


Kan man göra det med fjärren :(
Hittar något under blåa panelen men sen vågar jag ej göra mer.
En mer detaljerad beskrivning skulle jag vilja ha :)

#46

Postad 13 juli 2009 - 21:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
du måste telneta till boxen och editera det manuellt med kommandot "vi"
alternativt ladda ner och editera filen på datorn och skicka tillbaka den editerade filen...

#47

Postad 13 juli 2009 - 21:07

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

du måste telneta till boxen och editera det manuellt med kommandot "vi"
alternativt ladda ner och editera filen på datorn och skicka tillbaka den editerade filen...


Detta var värre än grekiska för mig :) telneta ? editera ?

#48

Postad 23 augusti 2009 - 09:14

johane77
  • johane77
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Kan jag ställa denna box vid mitt bredbandsuttag och inte behövakoppla in antennsladd från comhemuttaget och sen streama ut genom en fujitsu scaleo homeserver?

#49

Postad 23 augusti 2009 - 12:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Och hur har du tänkt få TV signal till boxen utan antennsladd?
Självklart måste du ha boxen kopplad till antennuttaget...

#50

Postad 22 december 2009 - 18:40

Grezo
  • Grezo
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Har själv en DM600-s och har haft den snart i 2 år. Nu undrar jag ifall majoriteten av alla dreambox användare använder cardsharing ? vart kan man fixa sådant abonnemang ? comhem ?

tack



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.