Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 november 2006 - 12:45

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

- Är det bara vid "när ändring sker i nätet" som den uppdaterar kanallistan? Så funkar inte vissa andra Boxer-godkända boxar.
- Om jag har en favorit lista med låt oss säga att första kanalen i fav'en pekar på kanallista kanal nummer 2. Om det sker en förändring i kanallistan och nr 2 är helt plötsligt är en annan kanal, vad pekar min första i fav-listan på?
- Om jag har en timer som skall spela in kanal nr 3. Det sker en on-the-fly uppdatering som byter ut kanal nr 3 till en annan. Vilken kanal kommer den att spela in?


Kanalerna i favoritlistan pekar alltid på samma kanal som man ställt från början oavsett om de byter plats i kanallistan. Väljer du att spela in på TV3 och det sen sker en kanalomläggning så kommer fortfarande favoritlistan hålla reda på var kanalerna flyttas och inspelningen blir rätt

Inte riktigt säker på om jag förstår dig rätt. Få se om vi kan reda ut det...
- Du skrev "pekar alltid på samma kanal". Vad används för att definera samma kanal, nummer i kanal listan, namn på kanal eller frekvens och ett id (som jag inte vet vad det heter)?
- Om kanalen som jag ställt in en inspelning på inte längre finns med i kanallistan (utan är ersatt av en annan). Vad händer, vilken kanal spelas in?

Oj, kom på en viktig sak. Måste tala om vad jag menar med en specifik kanal. Jag menar en kanal som sänds från en specifik sändare på en specifik frekvens (mux). Jag menar INTE en kanal som har ett visst nummer som Boxer bestämt (då det finns olika kanaler med samma nummer). Jag menar INTE att t.ex. TV3 från Motala är samma som TV3 från Norrköping.

PS. Hoppas du har tålamod med mig. Jag anser detta är viktigt, baserat på problem med andra Boxer godkända boxar. Det vore bra om er box inte har dessa problem.

//Michael

#102

Postad 16 november 2006 - 13:51

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Jag betvivlar starkt att denna box kommer att ha detta problem med tanke på att Boxer's senaste kriterier bla utgår från en fungerande EPG och kanallista. Dom har helt enkelt haft alldeles för mycket problem så deras krav har skärpts en hel del.

#103

Postad 16 november 2006 - 15:31

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Menar du om den specifika kaneln byter t,ex TV3 byter kanalplats eller byter sändarfrekvens?

#104

Postad 16 november 2006 - 22:41

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Menar du om den specifika kaneln byter t,ex TV3 byter kanalplats eller byter sändarfrekvens?

Ingen sändarfrekvens ändring. Kanalplats vet jag ej, då det är något boxen trixar med. Borde gå att sammanfatta så här:
- Ingen ändring sker i utsändningen.
- Boxen uppdaterar kanallistan och byter ut kanal nr 3 i kanallistan till en annan kanal.
-- Vad spelas in?

//Michael

Ooops, editerar/lägger till lite:
- När jag skrev "Ingen sändarfrekvens ändring" så menar jag att ingen sändare ändrar sin utsändning. Däremot så kan boxen tro att det har skett en sändarfrekvensändring. Då den troligtvis har signal från flera sändare.

Redigerat av Mich, 16 november 2006 - 22:45.


#105

Postad 17 november 2006 - 10:38

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Svårt att vet vad du egentligen menar men jag kan säga såhär:

5700 hanterar "best-mux-service", dvs om den tar in två olika sändare, så tar boxen alltid emot den muxen (kanalpaket) med den bästa signalen oavsett fårn vilken sändare den kommer. Därmed har du inte problem med att du tappar signal p.g.a svag signal från sändaren.

Ikke godkända boxar söker alltid in den muxen som den hittar först oavsett vilken styrka den har.


Ex.
Sändare A har TV3 på kanal 21 och Sändare B har TV3 på kanal 28.

5700 kommer att först söka in kanal 21, men upptäcker sen att på kanal 28 ligger också TV3 och är starkare, altså raderar den kanal 21 och sparar 28.

En ikke godkänd box söker antingen in kanal 21 och ignorerar kanal 28 eller lägger upp båda kanalerna.

Dvs. du kan ha två muxar från sändare A och tre från sändare B beroende på vilken som är starkast. Visst kan man få problem ändå på vissa ställen med många lika starka sändare men denna funktion gör i alla fall att problemet minimeras. Jag vet inte riktigt hur liten/stor skillnad på signalstyrkan det ska vara för att den ska välja antingen den ena eller den andra.

Att en sändare skulle variera så mycket i styrka att boxen söker in den andra titt som tätt har jag svårt att tro.

Redigerat av Melmac, 17 november 2006 - 10:46.


#106

Postad 17 november 2006 - 12:29

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Svårt att vet vad du egentligen menar men jag kan säga såhär:

5700 hanterar "best-mux-service", dvs om den tar in två olika sändare, så tar boxen alltid emot den muxen (kanalpaket) med den bästa signalen oavsett fårn vilken sändare den kommer. Därmed har du inte problem med att du tappar signal p.g.a svag signal från sändaren.

Ikke godkända boxar söker alltid in den muxen som den hittar först oavsett vilken styrka den har.


Ex.
Sändare A har TV3 på kanal 21 och Sändare B har TV3 på kanal 28.

5700 kommer att först söka in kanal 21, men upptäcker sen att på kanal 28 ligger också TV3 och är starkare, altså raderar den kanal 21 och sparar 28.

En ikke godkänd box söker antingen in kanal 21 och ignorerar kanal 28 eller lägger upp båda kanalerna.

Dvs. du kan ha två muxar från sändare A och tre från sändare B beroende på vilken som är starkast. Visst kan man få problem ändå på vissa ställen med många lika starka sändare men denna funktion gör i alla fall att problemet minimeras. Jag vet inte riktigt hur liten/stor skillnad på signalstyrkan det ska vara för att den ska välja antingen den ena eller den andra.

Att en sändare skulle variera så mycket i styrka att boxen söker in den andra titt som tätt har jag svårt att tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, tack för svar. Tyvärr blev jag lite ledsen att ni lagt in denna funktionalitet. Det är just detta som jag INTE vill boxen skall syssla med. Det är också detta som inte funkar bra på andra godkända boxar. Synd jag som hade tänkt att köpa en 5700, nu blir det ingen.

PS. Lägg in ett menyval där det är möjligt för användaren att slå av all auto-on-the-fly uppdateringar, så öppnar ni upp marknaden för flera kunder.

//Michael

#107

Postad 17 november 2006 - 12:30

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Melmac,

Inte för jag vill stressa dig, men har du fått fram någon info huruvida det går att flytta filer från box till PC via USB?

Anser att det är avgörande för ett ev. köp av denna box...

#108

Postad 17 november 2006 - 14:19

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Melmac,

Inte för jag vill stressa dig, men har du fått fram någon info huruvida det går att flytta filer från box till PC via USB?

Anser att det är avgörande för ett ev. köp av denna box...

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har TF5200PVRc modellen som är gjord för kabel som är snarlik 5700, det är inga problem med den att flytta filer till datorn genom USB, problemet är bara att det går inte med full USB-2 speed utan en tiondel ca bara, drygt 2 MBYTE i sec

Redigerat av ndjr, 17 november 2006 - 14:20.


#109

Postad 17 november 2006 - 14:36

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Svårt att vet vad du egentligen menar men jag kan säga såhär:

5700 hanterar "best-mux-service", dvs om den tar in två olika sändare, så tar boxen alltid emot den muxen (kanalpaket) med den bästa signalen oavsett fårn vilken sändare den kommer. Därmed har du inte problem med att du tappar signal p.g.a svag signal från sändaren.

Ikke godkända boxar söker alltid in den muxen som den hittar först oavsett vilken styrka den har.


Ex.
Sändare A har TV3 på kanal 21 och Sändare B har TV3 på kanal 28.

5700 kommer att först söka in kanal 21, men upptäcker sen att på kanal 28 ligger också TV3 och är starkare, altså raderar den kanal 21 och sparar 28.

En ikke godkänd box söker antingen in kanal 21 och ignorerar kanal 28 eller lägger upp båda kanalerna.

Dvs. du kan ha två muxar från sändare A och tre från sändare B beroende på vilken som är starkast. Visst kan man få problem ändå på vissa ställen med många lika starka sändare men denna funktion gör i alla fall att problemet minimeras. Jag vet inte riktigt hur liten/stor skillnad på signalstyrkan det ska vara för att den ska välja antingen den ena eller den andra.

Att en sändare skulle variera så mycket i styrka att boxen söker in den andra titt som tätt har jag svårt att tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, tack för svar. Tyvärr blev jag lite ledsen att ni lagt in denna funktionalitet. Det är just detta som jag INTE vill boxen skall syssla med. Det är också detta som inte funkar bra på andra godkända boxar. Synd jag som hade tänkt att köpa en 5700, nu blir det ingen.

PS. Lägg in ett menyval där det är möjligt för användaren att slå av all auto-on-the-fly uppdateringar, så öppnar ni upp marknaden för flera kunder.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske en dum fråga men brukar man verkligen få in flera sändare? Själv använder jag den gamla takantennen - har inte den rätt kraftig riktverkan?

Erik

#110

Postad 17 november 2006 - 15:06

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga men brukar man verkligen få in flera sändare? Själv använder jag den gamla takantennen - har inte den rätt kraftig riktverkan?

Erik

Ja, man brukar få in flera sändare.
Ja, riktverkan är kraftig.

Det är därför jag vill att boxen skall hålla sig till den sändaren som jag som användare har valt och inte byta till någon som kommer att ge problem med bild, ljud och inspelning.

PS. Det är mycket svårt för en box att avgöra vad som är en bra sändare. Det är bara att kolla in eventuella signalstyrke och kvalitets mätare som finns i vissa boxar, rena skämtet. Förbättra signalen med 10dB och det syns inget på boxens egna visare. Det kan också uppstå kortvariga störningar som inte boxen kan tolka på vettigt sätt. Om boxen skulle avgöra vilken sändare som skall användas borde den vara på kontinuerligt i flera veckor och bara mäta signalkvaliten, efter det så kanske den skulle ha underlag som skulle kunna användas till att välja sändare.

//Michael

#111

Postad 19 november 2006 - 01:22

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Är nyfiken på TAP. Var hittar man TAPen "JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant"

Har någon provat denna TAP ännu (funkar den så köper jag en box direkt!)?
Var kan man ladda ner den?
Kan man använda TAPs till 5700PVRT?
Kan man använda Topfielden för att ladda upp MPEG-filmer - t ex i VCD-kvalité (har lite barnfilmer till ungarna) och visa på TVn eller är det bara MP3 och JPEG?

#112

Postad 19 november 2006 - 11:23

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Är nyfiken på TAP. Var hittar man TAPen "JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant"

Har någon provat denna TAP ännu (funkar den så köper jag en box direkt!)?
Var kan man ladda ner den?
Kan man använda TAPs till 5700PVRT?
Kan man använda Topfielden för att ladda upp MPEG-filmer - t ex i VCD-kvalité (har lite barnfilmer till ungarna) och visa på TVn eller är det bara MP3 och JPEG?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en lista med nästan alla TAPs som finns.

Topfield TAPs

TAPs är väldigt intressant eftersom man kan skräddarsy nästan alla funktioner på sin Topfield. Själv har jag ännu bara använt 2st; JAG för att få bättre EPG-funktion samt en annan för att få ner ljudnivån på hårddisken. Möjligheterna är mycket stora...

#113

Postad 19 november 2006 - 13:32

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Är nyfiken på TAP. Var hittar man TAPen "JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant"

Har någon provat denna TAP ännu (funkar den så köper jag en box direkt!)?
Var kan man ladda ner den?
Kan man använda TAPs till 5700PVRT?
Kan man använda Topfielden för att ladda upp MPEG-filmer - t ex i VCD-kvalité (har lite barnfilmer till ungarna) och visa på TVn eller är det bara MP3 och JPEG?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en lista med nästan alla TAPs som finns.

Topfield TAPs

TAPs är väldigt intressant eftersom man kan skräddarsy nästan alla funktioner på sin Topfield. Själv har jag ännu bara använt 2st; JAG för att få bättre EPG-funktion samt en annan för att få ner ljudnivån på hårddisken. Möjligheterna är mycket stora...

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte du problem med Comhem's EPG?

Problemen gör ju att JagEPG inte fungerar som tänkt.

Jag har fått byta tillbaka till MyStuff.

#114

Postad 19 november 2006 - 14:40

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Är nyfiken på TAP. Var hittar man TAPen "JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant"

Har någon provat denna TAP ännu (funkar den så köper jag en box direkt!)?
Var kan man ladda ner den?
Kan man använda TAPs till 5700PVRT?
Kan man använda Topfielden för att ladda upp MPEG-filmer - t ex i VCD-kvalité (har lite barnfilmer till ungarna) och visa på TVn eller är det bara MP3 och JPEG?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en lista med nästan alla TAPs som finns.

Topfield TAPs

TAPs är väldigt intressant eftersom man kan skräddarsy nästan alla funktioner på sin Topfield. Själv har jag ännu bara använt 2st; JAG för att få bättre EPG-funktion samt en annan för att få ner ljudnivån på hårddisken. Möjligheterna är mycket stora...

<{POST_SNAPBACK}>


Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

#115

Postad 20 november 2006 - 07:59

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Är nyfiken på TAP. Var hittar man TAPen "JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant"

Har någon provat denna TAP ännu (funkar den så köper jag en box direkt!)?
Var kan man ladda ner den?
Kan man använda TAPs till 5700PVRT?
Kan man använda Topfielden för att ladda upp MPEG-filmer - t ex i VCD-kvalité (har lite barnfilmer till ungarna) och visa på TVn eller är det bara MP3 och JPEG?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är en lista med nästan alla TAPs som finns.

Topfield TAPs

TAPs är väldigt intressant eftersom man kan skräddarsy nästan alla funktioner på sin Topfield. Själv har jag ännu bara använt 2st; JAG för att få bättre EPG-funktion samt en annan för att få ner ljudnivån på hårddisken. Möjligheterna är mycket stora...

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte du problem med Comhem's EPG?

Problemen gör ju att JagEPG inte fungerar som tänkt.

Jag har fått byta tillbaka till MyStuff.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Boxer och har inte provat Comhem...

#116

Postad 20 november 2006 - 08:02

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle jag själv vilja ändra på men jag har inte hittat någon sådan TAP ännu. (Däremot finns det en del som kan hoppa framåt och bakåt bestämda tider, utan bild...)

#117

Postad 20 november 2006 - 08:45

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle jag själv vilja ändra på men jag har inte hittat någon sådan TAP ännu. (Däremot finns det en del som kan hoppa framåt och bakåt bestämda tider, utan bild...)

<{POST_SNAPBACK}>


Det går inte att åtgärda den otroligt långsamma bildspolningsfunktionen. Det finns beskrivet på de tyska forumen att det är en hårdvarubegränsning i alla Topfield, tydligen så måste all streamdata skickas via CA-modul interfacet även om man tittar på en okodad och fri kanal (eller inspelning). CA-modulen har en begränsad överföringshastighet av data som gör att man inte kan spola fortare. Det är rena skämtet att försöka spola med bild i en krypterad inspelning, det hackar och går i bästa fall med kanske 2x hastighet även om man valt 6x. Visserligen finns det bra TAPs (t.ex QuickJump) för att hoppa fritt antal minuter eller sekunder men detta kräver nästan att inspelningen är dekrypterad, annars får man en otroligt irriterande fördröjning på flera sekunder vid varje "jump" innan bilden återigen visas.

Äger själv en TF5000PVR (Canal Digital med Conax CA-modul) sen två år tillbaka.

MVH, Magnus

#118

Postad 20 november 2006 - 10:45

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle jag själv vilja ändra på men jag har inte hittat någon sådan TAP ännu. (Däremot finns det en del som kan hoppa framåt och bakåt bestämda tider, utan bild...)

<{POST_SNAPBACK}>


Det går inte att åtgärda den otroligt långsamma bildspolningsfunktionen. Det finns beskrivet på de tyska forumen att det är en hårdvarubegränsning i alla Topfield, tydligen så måste all streamdata skickas via CA-modul interfacet även om man tittar på en okodad och fri kanal (eller inspelning). CA-modulen har en begränsad överföringshastighet av data som gör att man inte kan spola fortare. Det är rena skämtet att försöka spola med bild i en krypterad inspelning, det hackar och går i bästa fall med kanske 2x hastighet även om man valt 6x. Visserligen finns det bra TAPs (t.ex QuickJump) för att hoppa fritt antal minuter eller sekunder men detta kräver nästan att inspelningen är dekrypterad, annars får man en otroligt irriterande fördröjning på flera sekunder vid varje "jump" innan bilden återigen visas.

Äger själv en TF5000PVR (Canal Digital med Conax CA-modul) sen två år tillbaka.

MVH, Magnus

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också läst att det är någon hårdvarubegränsning som stoppar snabbare FF och REW, men att det hackar när du snabbspolar och du får "irriterande fördröjning på flera sekunder vid varje "jump" innan bilden återigen visas" det tror jag beror på låg signal med störningar (frysningar) åtminstone så har jag det endast vid dom tillfällena på min TF5200PVR, och det går ca 4x hastighet när man väljer 6x

#119

Postad 20 november 2006 - 10:53

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle jag själv vilja ändra på men jag har inte hittat någon sådan TAP ännu. (Däremot finns det en del som kan hoppa framåt och bakåt bestämda tider, utan bild...)

<{POST_SNAPBACK}>


Det går inte att åtgärda den otroligt långsamma bildspolningsfunktionen. Det finns beskrivet på de tyska forumen att det är en hårdvarubegränsning i alla Topfield, tydligen så måste all streamdata skickas via CA-modul interfacet även om man tittar på en okodad och fri kanal (eller inspelning). CA-modulen har en begränsad överföringshastighet av data som gör att man inte kan spola fortare. Det är rena skämtet att försöka spola med bild i en krypterad inspelning, det hackar och går i bästa fall med kanske 2x hastighet även om man valt 6x. Visserligen finns det bra TAPs (t.ex QuickJump) för att hoppa fritt antal minuter eller sekunder men detta kräver nästan att inspelningen är dekrypterad, annars får man en otroligt irriterande fördröjning på flera sekunder vid varje "jump" innan bilden återigen visas.

Äger själv en TF5000PVR (Canal Digital med Conax CA-modul) sen två år tillbaka.

MVH, Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Boxer med Viaccess-modul och jag har inga problem med snabbspolning och hopp. Snabbspolning 6x funkar utmärkt och det blir inga fördröjningar vid hopp framåt eller bakåt. Kan det vara specifika problem med satellit-mottagning?

Jag har en gammal JVC hårddisk-inspelare (kombi med S-VHS) och den har den bästa snabbspolningen jag någonsin sett, 360X med perfekt kvalitet, sånt skulle man gärna se igen...

#120

Postad 20 november 2006 - 17:02

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Men det går väl inte att programmera REW och FF till att gå snabbare än 3x och 6x ?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta skulle jag själv vilja ändra på men jag har inte hittat någon sådan TAP ännu. (Däremot finns det en del som kan hoppa framåt och bakåt bestämda tider, utan bild...)

<{POST_SNAPBACK}>


Det går inte att åtgärda den otroligt långsamma bildspolningsfunktionen. Det finns beskrivet på de tyska forumen att det är en hårdvarubegränsning i alla Topfield, tydligen så måste all streamdata skickas via CA-modul interfacet även om man tittar på en okodad och fri kanal (eller inspelning). CA-modulen har en begränsad överföringshastighet av data som gör att man inte kan spola fortare. Det är rena skämtet att försöka spola med bild i en krypterad inspelning, det hackar och går i bästa fall med kanske 2x hastighet även om man valt 6x. Visserligen finns det bra TAPs (t.ex QuickJump) för att hoppa fritt antal minuter eller sekunder men detta kräver nästan att inspelningen är dekrypterad, annars får man en otroligt irriterande fördröjning på flera sekunder vid varje "jump" innan bilden återigen visas.

Äger själv en TF5000PVR (Canal Digital med Conax CA-modul) sen två år tillbaka.

MVH, Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör Boxer med Viaccess-modul och jag har inga problem med snabbspolning och hopp. Snabbspolning 6x funkar utmärkt och det blir inga fördröjningar vid hopp framåt eller bakåt. Kan det vara specifika problem med satellit-mottagning?

Jag har en gammal JVC hårddisk-inspelare (kombi med S-VHS) och den har den bästa snabbspolningen jag någonsin sett, 360X med perfekt kvalitet, sånt skulle man gärna se igen...

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Wolf!

Det lät intressant, jag är rätt sugen på att komplettera min TF5000PVR med en TF5000/5700PVRt för Boxer men jag har varit osäker pga av hur dåligt min fungerar med krypterade inspelningar. När du säger att det inte blir några fördröjningar eller hack vid FF och jump, tittar du på en krypterad inspelning (gula nyckelsymbolen i fillistan)? Eller är det ingen skillnad alls att göra jump i en krypterad eller dekrypterad inspelning på din TF5000PVRt?

MVH, Magnus

#121

Postad 21 november 2006 - 06:11

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Det lät intressant, jag är rätt sugen på att komplettera min TF5000PVR med en TF5000/5700PVRt för Boxer men jag har varit osäker pga av hur dåligt min fungerar med krypterade inspelningar. När du säger att det inte blir några fördröjningar eller hack vid FF och jump, tittar du på en krypterad inspelning (gula nyckelsymbolen i fillistan)? Eller är det ingen skillnad alls att göra jump i en krypterad eller dekrypterad inspelning på din TF5000PVRt?

MVH, Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara någon skillnad. Tittar jag noga nu så finns det en lite längre fördröjning med kodat material men jag skulle aldrig märkt det annars...

#122

Postad 21 november 2006 - 21:20

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Jag kör ett tilläggsprogram för EPG info som heter JAG och då funkar EPG-inspelningar i stort sett 100%. (De gånger man missat nåt är när man inte ställt in apparaten ordentligt efter nyinstallation av kanaler eller firmware eller tilläggsprogram.)

JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också en TF5000PVRt med JAG EPG (bland annat), och använder textsökningen mycket flitigt. Fungerar klockrent, jag spelar tex med automatik in alla program som har "alpint", "motorsport", "joey", "prison break" etc oavsett vilken kanal eller tid på dygnet de går. Fungerar klockrent. Timer-inspelningar använder jag inte överhuvudtaget. En del program kopierar jag över till PC via USB, och bränner på DVD.

www.toppy.se eller www.topfield.se

#123

Postad 21 november 2006 - 23:31

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Jag kör ett tilläggsprogram för EPG info som heter JAG och då funkar EPG-inspelningar i stort sett 100%. (De gånger man missat nåt är när man inte ställt in apparaten ordentligt efter nyinstallation av kanaler eller firmware eller tilläggsprogram.)

JAG har ytterligare en finess som jag inte testat ännu och det är att man automatiskt kan spela in program baserat på textsträngar, t ex kan den automatiskt spela in alla program som innehåller "Seinfeld", mycket intressant...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också en TF5000PVRt med JAG EPG (bland annat), och använder textsökningen mycket flitigt. Fungerar klockrent, jag spelar tex med automatik in alla program som har "alpint", "motorsport", "joey", "prison break" etc oavsett vilken kanal eller tid på dygnet de går. Fungerar klockrent. Timer-inspelningar använder jag inte överhuvudtaget. En del program kopierar jag över till PC via USB, och bränner på DVD.

www.toppy.se eller www.topfield.se

<{POST_SNAPBACK}>



På tal om PC via USB så har jag enligt en väldigt säker källa fått reda på att samma även gäller till TF5700PVRt. Alltså att det utan några som helst problem går att från Topfielden skicka genom USB till dator. Programvaran för att göra det finns på Topfield's hemsida. Det gör ju denna boxen till en väldigt trolig kandidat för min del.

#124

Postad 21 november 2006 - 23:52

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

På tal om PC via USB så har jag enligt en väldigt säker källa fått reda på att samma även gäller till TF5700PVRt. Alltså att det utan några som helst problem går att från Topfielden skicka genom USB till dator. Programvaran för att göra det finns på Topfield's hemsida. Det gör ju denna boxen till en väldigt trolig kandidat för min del.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har dessutom med framgång tankat ner episoder via torrent (divx vill jag minnas att det var), manglat dem i projectx och en del annat för att göra om till TS och få in rec-headern, och sen lagt in den i toppyn. Nackdelen är att omkonverteringen inte är särskilt snäll mot kvaliten när man kollar på den på TV'n via toppyn.

#125

Postad 21 november 2006 - 23:56

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

På tal om PC via USB så har jag enligt en väldigt säker källa fått reda på att samma även gäller till TF5700PVRt. Alltså att det utan några som helst problem går att från Topfielden skicka genom USB till dator. Programvaran för att göra det finns på Topfield's hemsida. Det gör ju denna boxen till en väldigt trolig kandidat för min del.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har dessutom med framgång tankat ner episoder via torrent (divx vill jag minnas att det var), manglat dem i projectx och en del annat för att göra om till TS och få in rec-headern, och sen lagt in den i toppyn. Nackdelen är att omkonverteringen inte är särskilt snäll mot kvaliten när man kollar på den på TV'n via toppyn.

<{POST_SNAPBACK}>



Sweet.

#126

Postad 21 november 2006 - 23:59

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Tänkte bidra till tråden med lite egna positiva erfarenheter från TF5000PVRt (som jag hoppas gäller även i 5700)

- Öppen miljö som tillåter skapande av TAP's
- Möjlighet till nätverkskoppling via puppy (har inte testat ännu)
- USB 2.0 in och ut, dock långsam, ger ca halva speltiden
- Kan avkoda krypterade inspelningar permanent på disken
- Möjlighet till TAP som gör inspelningar baserat på sökord
- Asteroids, Doom 2, Schack, soduoko-spel etc TAP-games.

#127

Postad 22 november 2006 - 00:23

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Tänkte bidra till tråden med lite egna positiva erfarenheter från TF5000PVRt (som jag hoppas gäller även i 5700)

- Öppen miljö som tillåter skapande av TAP's
- Möjlighet till nätverkskoppling via puppy (har inte testat ännu)
- USB 2.0 in och ut, dock långsam, ger ca halva speltiden
- Kan avkoda krypterade inspelningar permanent på disken
- Möjlighet till TAP som gör inspelningar baserat på sökord
- Asteroids, Doom 2, Schack, soduoko-spel etc TAP-games.

<{POST_SNAPBACK}>



Andra punkten där... Puppy? Vad är det för något?

#128

Postad 22 november 2006 - 08:26

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Jag har beställt en (rabatterad i samband med tecknande av nytt abonnemang)...
B)
Får återkomma när den har landat och jag har testat lite.

/Daniel

#129

Postad 22 november 2006 - 09:25

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag har beställt en (rabatterad i samband med tecknande av nytt abonnemang)...
B)
Får återkomma när den har landat och jag har testat lite.

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Spännande. Du får rapportera tillbaka oom hur den fungerar så fort du fått boxen. Gärna ett litet "bildreportage" om du orkar.

Själv väntar jag med spänning på boxen. Tänkte avvakta de allra första intrycken och om allt verkar bra blir det sannolikt en beställning.

Vad fick du för pris på boxen förresten och hur lång bindningstid valde du?

Mvh
/Martin

#130

Postad 22 november 2006 - 09:33

Davey
  • Davey
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Andra punkten där... Puppy? Vad är det för något?

<{POST_SNAPBACK}>


En liten burk som hjälper dig att koppla Topfield-burken till nätverket, se den stora Topfield-tråden.

Har inte gett mig på den själv... Verkar vara lite pill för att få det att funka, och sedan uppför den sig ju inte som en "normal" nätverksdisk i alla fall. Men en del verka gilla den...

#131

Postad 22 november 2006 - 17:37

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Beställde med 24 mån abb hos digitaltvexperten.se för 3900:-.

/Daniel

#132

Postad 23 november 2006 - 10:43

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Melmac - Nu har vi inte hört från dig på ett tag.
Hur går det med frågan om USB?
När kommer produkten till Sverige, dvs. när kan man handla den?
När kommer den svenska manualen upp på er hemsida?

När det gäller inspelning. Är det så att man kan spelan in 2 st. kodade kanaler (t.ex. Tv3 + Tv5) samtidigt och dessutom titta på t.ex. TV400 samtidigt? Fick höra av någon at det stider mot licensreglerna att kunna pela in 2 kodade samtidigt, dvs. att man kan bara spela in en kodad + en fri och titta på en fri? Någon som vet?

#133

Postad 23 november 2006 - 12:17

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Fick höra av någon at det stider mot licensreglerna att kunna pela in 2 kodade samtidigt, dvs. att man kan bara spela in en kodad + en fri och titta på en fri?  Någon som vet?

Först bör jag säga att jag vet inte, men...
Det verkar helt skumt, i sådana fall skulle det också vara fel att ha två VHS video apparater i samma hushåll. Med andra ord glöm detta. Vill någon ändå diskutera det, så skapa en ny tråd.

PS. Finns kanske ett undantag och det är Viasat via satellit. Där ligger PVR funktionalitet som en egen tjänst. Det går inte /du får inte ens spela in ett program utan att betala extra till Viasat.

(Nog med OT, tillbaks till TF5700PVRt i denna tråd)

//Michael

#134

Postad 23 november 2006 - 12:40

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
USB-anslutningen har jag skrivit om innan, den är inte förändrad i den Boxer-godkända modellen jämfört med någon annan Topfield. Mer kan jag helt enkelt inte säga.

Tanken är att den börjar skeppas ut till butikerna V48/V49.

Manualen kommer att läggas upp så fort den är färdig. Dvs. när som helst, lite korrektur läsning kvarstår.


Vad det gäller inspelning så kan du spela in T.ex. både Kanal5 och TV3 samtidigt men den tredje kanalen måste vara på samma Mux som de andra två du spelar in. Om du sen kan titta på en tredje kodad kanal låter jag vara osagt tills vidare.....tror inte du kan göra det utan den måste nog vara okodad, vilket gör att det finns en del begränsningar.

#135

Postad 23 november 2006 - 13:24

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Tack för svaren Melmac. Jag är nöjd med dem.
Det blir nog till att inhandla en 5700PVR. Känns som det bästa valet med tanke på de problem Dilog & Sagem har med sina.
Någon som är av en annan åsikt?

#136

Postad 23 november 2006 - 13:39

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Tack för svaren Melmac. Jag är nöjd med dem.
Det blir nog till att inhandla en 5700PVR. Känns som det bästa valet med tanke på de problem Dilog & Sagem har med sina.
Någon som är av en annan åsikt?

<{POST_SNAPBACK}>



USB har du fått svar på.

#137

Postad 23 november 2006 - 14:08

Davey
  • Davey
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Om det är annorlunda i TF5700 vet jag inte men i TF5000PVRt med Boxerkort i CA-modul funkar det så här:
1) Du kan spela in ett eller två program samtidigt, kodade eller fria. (Varje inspelning tycks låsa upp en egen tuner, även om båda är från samma MUX!)
2) Vill du titta på ett tredje program samtidigt går det bra förutsatt att det ligger på en av de två muxar du redan spelar in ifrån.
3) Inspelningar kan lagras antingen avkodade eller kodade.
4) Kortet kan endast avkoda en programström itaget.
5) Det du tittar på för ögonblicket får tillgång till kortet om det behövs.

Så om du tittar på TV400 används kortet för detta, och du kan spela in t.ex. TV4-film och MTV kodade i bakgrunden. När du sedan tittar på någon av dina kodade inspelningar används kortet för att avkoda dessa då.

Man kan också kopiera en kodad inspelning till en avkodad vi något tillfälle när man inte använder boxen till något annat. Vill du spara inspelningen en längre tid bör den vara avkodad. Ska du kunna titta på den med något annat än TF boxen måste den vara avkodad.

Det ser förmodligen krångligare ut än det är i praktiken...
Och om TF5700 funkar likadant återstår väl att se.

#138

Postad 23 november 2006 - 17:05

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Tack för utförligt svar Davey.
Dock blir jag osäker när du skriver "Det ser förmodligen krångligare ut än det är i praktiken...".
Jag tycker att din beskrivning är klockren och för mig är det helt OK att det fungerar så, har inte förväntat mig något annat med tanke på licensregler och så. Måsta bara fråga om du upplever det krånligt med tanke på din sista mening?

#139

Postad 24 november 2006 - 00:10

Davey
  • Davey
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Nej, jag tycker att det är väldigt rakt fram! Jag kanske uttryckte mig lite oklart när jag skrev att det ser krångligt ut, det var min förklaring jag syftade på. Jag trodde att min beskrivning kanske skulle avskräcka dig...

I praktisk användning tycker jag att det här funkar klockrent med boxen :blink:
Innan jag köpte den var det här något jag trodde skulle vara lite krångligare än vad det sedan visade sig vara!

Ett läge då man måste tänka efter lite, är när man har två inspelningar på gång samtidigt och sedan inte kan byta till vilken kanal man vill. Här inträffar det dock mycket sällan, det är väl därför man hajar till lite när man får en svart skärm :o (Inspelningarna blir dock OK!)

Enda saken jag inte är helt imponerad över är att inspelningarna har en förmåga att bli "delvis kodade" också då kortet borde vara ledigt (d.v.s. då jag spelar in från en kodad kanal och samtidigt tittar på en fri). (Man ser på inspelningarna i listan om de är helt kodade/delvis/helt avkodade, de har ett dollartecken som är gult/gul-grönt/grönt.) Att en inspelning är markerad delvis kodad behöver bara innebära att en sekund inte är avkodad, men det är illa nog om man senare vill ta den till DVD t.ex. Men det är relativt enkelt att avkryptera den vid något tillfälle man inte tittar på boxen, det kan man göra i 4X hastighet så det funkar hyggligt.

#140

Postad 24 november 2006 - 01:25

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Melmac!
Ytterliggare en fråga, den kanske är dum men har inte full koll på det tekniska med digitalboxar och kanaler.
Jag bor i Skåneland och för ett tag sedan fick vi in de danska kanalerna via min nuvarande digitalbox (Force 320). Kanon! Kommer det att vara ett problem med er digitalbox? (Det kanske inte alls har med olika digitalboxar att göra utan styrs av utbudet automatiskt, oavsett vilken ?

#141

Postad 24 november 2006 - 10:31

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Som det ser ut idag, så ska det inte vara några problem allas med de Danska kanalerna, de ligger på helt andra kanalplatser/muxar.
Vad som händer i framtiden vet vi inte, de kan ju börja koda dem, skärma av dem mot Sverige, eller hitta på något annat hyss.

#142

Postad 24 november 2006 - 11:21

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Hur är det med denna mottagares känslighet?

Har bara hyfsat god antennsignal. Samsungboxen är nöjd, alla kanaler går in utan problem, medan Sagemboxen bara hittar hälften av kanalerna. Är det så väl att Topfieldboxen är bra på svaga signaler?

Är den störningskänslig?

Var säljs den förutiom hos Digitaltvexperten?

Redigerat av Unregistered9c12a290, 24 november 2006 - 11:22.


#143

Postad 24 november 2006 - 15:01

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Tunern i denna maskinen är så pass bra att det inte ska vara något problem.

Expert, Euronics, AudioVideo och olika fria handlare.

#144

Postad 25 november 2006 - 14:24

kurtand
  • kurtand
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är det nån större skillnad på priset hos olika återförsäljare? Nån som har koll på det?

/Stefan

#145

Postad 25 november 2006 - 15:14

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Är det nån större skillnad på priset hos olika återförsäljare? Nån som har koll på det?

/Stefan

<{POST_SNAPBACK}>



Inte så många försäljare ännu som har några priser. Enbart ett par stycken.

#146

Postad 25 november 2006 - 15:14

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur Topfieldboxar hanterar 4:3/16:9-växlingar?

Vissa boxar skickar ju en signal till TV:n och låter TV:n fixa bildformatet.

Andra boxar lägger själv på svarta kantar på höger resp. vänster sida om bilden när det är 4:3-sändningar, och TV:n står alltiid i widescreenläge.

Hoppas att Topfiled kör med den sistnämnda varianten, då den brukar vara mest pålitlig, eftersom alla TV:ar inte alltid reagerar på växlingssignalen.

Redigerat av Unregistered9c12a290, 25 november 2006 - 15:15.


#147

Postad 25 november 2006 - 15:32

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
En fråga till er TF5000PVRt ägare, på min 5000PVR med CanalDigital beter sig EPGn (Now, Next) lite underligt. Jag använder mig inte så mycket av timers utan startar för det mesta inspelningar manuellt. Problemet är att jag för det mesta får fel filnamn på mina inspelningar då min topfield växlar programnamn i EPGn för sent.

Ett exempel, Lost ska börja på TV4 2100, jag förväntar mig att EPGn ska ändra programnamn precis när klockan slår över till 2100 men i mitt fall så sker det först 2101 och då har programmet redan börjat. Eftersom jag startade inspelningen 2100 kommer min Lost-inspelning att heta "Bonde söker fru".

Jag är mycket sugen på en 5000/5700PVRt men jag tycker det är mycket irriterande att hela tiden vara tvungen att döpa om filnamnen så därför undrar jag hur det fungerar i marknätet, slår EPGn om en minut för sent där också på Topfielden?

Nu får jag kanske inte riktigt samma problem i marknätet då Topfielden visar full EPG i motsats till mitt CD-abb eftersom Topfield inte stödjer deras EPG utan endast Now och Next. Då blir det enklare att i EPG välja ett program och spela in och få rätt filnamn på engång men det vore ändå kul att veta hur det fungerar.

MVH, Magnus

#148

Postad 25 november 2006 - 15:35

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur Topfieldboxar hanterar 4:3/16:9-växlingar?

Vissa boxar skickar ju en signal till TV:n och låter TV:n fixa bildformatet.

Andra boxar lägger själv på svarta kantar på höger resp. vänster sida om bilden när det är 4:3-sändningar, och TV:n står alltiid i widescreenläge.

Hoppas att Topfiled kör med den sistnämnda varianten, då den brukar vara mest pålitlig, eftersom alla TV:ar inte alltid reagerar på växlingssignalen.

<{POST_SNAPBACK}>



Har man en ordentlig TV så ska den ju reagera. Om man däremot som mig vill att digitalboxen ska styra det så ställer man in i TV'n att den alltid ska vara i Wide och ställer in mottagaren att alltid kompensera för det. Funkar perfekt med min Dilog DT-355 och jag kan inte tänka mig att det är annorlunda i Topfielden.

#149

Postad 25 november 2006 - 15:37

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

En fråga till er TF5000PVRt ägare, på min 5000PVR med CanalDigital beter sig EPGn (Now, Next) lite underligt. Jag använder mig inte så mycket av timers utan startar för det mesta inspelningar manuellt. Problemet är att jag för det mesta får fel filnamn på mina inspelningar då min topfield växlar programnamn i EPGn för sent.

Ett exempel, Lost ska börja på TV4 2100, jag förväntar mig att EPGn ska ändra programnamn precis när klockan slår över till 2100 men i mitt fall så sker det först 2101 och då har programmet redan börjat. Eftersom jag startade inspelningen 2100 kommer min Lost-inspelning att heta "Bonde söker fru".

Jag är mycket sugen på en 5000/5700PVRt men jag tycker det är mycket irriterande att hela tiden vara tvungen att döpa om filnamnen så därför undrar jag hur det fungerar i marknätet, slår EPGn om en minut för sent där också på Topfielden?

Nu får jag kanske inte riktigt samma problem i marknätet då Topfielden visar full EPG i motsats till mitt CD-abb eftersom Topfield inte stödjer deras EPG utan endast Now och Next. Då blir det enklare att i EPG välja ett program och spela in och få rätt filnamn på engång men det vore ändå kul att veta hur det fungerar.

MVH, Magnus

<{POST_SNAPBACK}>



Mycket bra fråga. Detta är jag också väldigt intresserad av att veta.

#150

Postad 26 november 2006 - 09:05

Davey
  • Davey
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Generellt fungerar namngivningen och lagringen av EPG-info mycket bra i 5000PVRt! Jag har inte logiken 100% klar för mig, men den brukar lagra den EPG som matchar inspelningen bäst. Den tar inte nödvändigtvis den som gäller just det ögonblick när inspelningen börjar eller slutar.

När jag lägger in timer-inspelningar, lägger jag oftast in starten en eller ett par minuter före och stopp några minuter efter verkliga start och stopptider. EPG:n som lagras brukar alltid bli för programmet jag spelar in. Det är mycket sällan det inte stämmer.

Troligen tittar den efter den EPG som flest antal minuter matchar inspelningstiden... Tittar man på filnamnet under pågående inspelning, så heter det oftast som den EPG som gällde ögonblicket då inspelningen startade. Dock korrigerar den detta när inspelningen avslutas.

Min gamla PVR-box (Force) lagrar konsekvent den EPG som gäller ögonblicket när inspeningen slutar. Vilket innebär att i princip alla timerinspelningar har fel namn ;) Så jag vet hur kul det är när det inte funkar...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.