Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 september 2006 - 10:39

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Bra ide, men hur ska du fästa högtalarna i väskan?? :)

//stereoproffset :D :D

#52

Postad 25 december 2006 - 01:12

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Gå gärna in på mitt ena album och ta er en titt på det jag har byggt i mopeden.
fungerar väldigt bra=) och är bekvämt då de bara är att ta moppen vart man ill och man har då paryt med sig :)

#53

Postad 02 januari 2007 - 15:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul tråd!
Nu när det är ett halvår kvar till sommaren kan det vara dax att hitta på nåt tänkte jag. I mitt fall skulle det handla om en passiv låda med ett par bilelement i. Detta får sedan drivas med t-amp tänkte jag.

Hur stor volym ska en låda vara till t.ex. GAS ALPHA624 (6.5" coax från brl)?

Portat/slutet? Om portat, hur kommer man då fram till en bra lösning?

Mvh Stefan

Redigerat av Supernaut77, 02 januari 2007 - 15:15.


#54

Postad 03 januari 2007 - 18:02

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Hej! varför inte bara köpa en Centerhögtalare? dom kostar inte så mycket..


ska själv bygga nått till min T-amp hade jag tänkt har ett par Proson 5½"are tror ni d funkar??
får max vara ca 25 cm rekatangulärt

// stereoproffset

Bifogad fil(er)



#55

Postad 16 januari 2007 - 19:24

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
tjenare! jag är ny här på forumet och inte så insatt i högtalar byggandets ädla konst :) .

vad är dealen med t-amp, den går som jag förstått det på typish r6 batterier, det kan man väl aldrig få någon kräm ifrån om man hade tänkt bygga en boombox?

ska själv bygga någon typ av ljud anläggning till sommarens festivaler. Hade tänkt mig slutsteg, mc batteri, 2 st ca50w bredbands element och en bilstereo med kasett spelare månne...
Ska dra igång så fort jag fått kläm på det här med basreflexrör och låd dimensioner.

mvh s

#56

Postad 16 januari 2007 - 21:45

Hästkillen
  • Hästkillen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjabba grabbar!

Nu äre så att ja o mina polare ska se till att bygga en trevlig Festivalstereo för sommarens bravader. Vi är dock inte så hajj på ljud, men vi skulle nog kunna bygga en utan problem.
Men nu så hittade vi den här tråden o vill ha lite tips på hur man bäst gör en jävel.
Vi har väl en budget på max 5 tusen. Vilket ska räcka till allt material osv.
Vi vill ha en spelare som ska ha så bra batteritid som möjligt.
Fritidsbatteri med 120ah som gäller då eller?

Vi hade tänkt oss:

10/12" bas
Slutsteg.
2 st 6x9
2st 5,25.

Vad mer, diskant?

Nån vänlig själ som har lusst att skrapa ihop ett litet kit?

Vi är väl inte så hajj på grejerna som sagt så lite hjälp på vägen skulle sitta fint.
Varför inte lägga till mig på msn om någon hade lusst att offra lite tid på vårat bygge?

[email protected]

Så klart så kommer bygget dokumenteras med bilder på vägen.

Tack på förhand!

#57

Postad 17 januari 2007 - 15:30

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

tjenare! jag är ny här på forumet och inte så insatt i högtalar byggandets ädla konst  :( .

vad är dealen med t-amp, den går som jag förstått det på typish r6 batterier, det kan man väl aldrig få någon kräm ifrån om man hade tänkt bygga en boombox?

ska själv bygga någon typ av ljud anläggning till sommarens festivaler. Hade tänkt mig slutsteg, mc batteri, 2 st ca50w bredbands element och en bilstereo med kasett spelare månne...
Ska dra igång så fort jag fått kläm på det här med basreflexrör och låd dimensioner.

mvh s

<{POST_SNAPBACK}>


Tror nog man rent av får ut mer kräm ur en t-amp än en billigare bilstereo. Dessutom har t-ampen bättre verkningsgrad = längre speltid ur samma batteri. Hade tänkt mig MC-batteri på 12 till t-ampen. Undrar hur långt man kommer med 6Ah? Någon som har en rimlig gissning?

#58

Postad 17 januari 2007 - 15:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tjabba grabbar!

Nu äre så att ja o mina polare ska se till att bygga en trevlig Festivalstereo för sommarens bravader. Vi är dock inte så hajj på ljud, men vi skulle nog kunna bygga en utan problem.
Men nu så hittade vi den här tråden o vill ha lite tips på hur man bäst gör en jävel.
Vi har väl en budget på max 5 tusen. Vilket ska räcka till allt material osv.
Vi vill ha en spelare som ska ha så bra batteritid som möjligt.
Fritidsbatteri med 120ah som gäller då eller?

Vi hade tänkt oss:

10/12" bas
Slutsteg.
2 st 6x9
2st 5,25.

Vad mer, diskant?

Nån vänlig själ som har lusst att skrapa ihop ett litet kit?

Vi är väl inte så hajj på grejerna som sagt så lite hjälp på vägen skulle sitta fint.
Varför inte lägga till mig på msn om någon hade lusst att offra lite tid på vårat bygge?

[email protected]

Så klart så kommer bygget dokumenteras med bilder på vägen.

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>


Du tror inte att ett par 6x9 koaxialer räcker? Hur som helst ser jag ingen nytta med att ha både 5.25 och 6x9. Kanske kan de som byggt redan berätta hur högt de kan lira med sina mindre system? Ett strömsnålt slutsteg (t-amp) kanske räcker och då kan ni köpa ett batteri/system som man kan bära också :( Men visst väger det 30kg så kanske det inte blir stulet heller. Smaksak...

#59

Postad 17 januari 2007 - 16:21

Hästkillen
  • Hästkillen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Precis, de är de vi skulle vilja veta. Kan 2st 6*9 räcka? Vi vill ju ha lite tryck i skiten. Vikten är inte så stort problem. 50kgs är lugna gatan.

#60

Postad 21 januari 2007 - 15:38

Hästkillen
  • Hästkillen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Upp nu mannar!

#61

Postad 21 januari 2007 - 17:17

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tamp recension

  Output is rated at 15W into 4 ohms and 10W into 8, but these numbers, if you look at Tripath's specs a little more carefully, are more than a little optimistic since total harmonic distortion (THD) at these power levels is rated at a whopping 10%! A little more distortion than you were looking for sir? I suspected as much. You'll just have to restrain yourself and keep it under 6W, at which point, into 8 ohms, you'll get a more usable THD figure of 0.1% (11W into 4 ohms). Tripath claims a dynamic rage of 98 dB for their chip.


har läst lite om t-amp. uteffekten är alltså ca 11-15w vid 4ohm och 6w vid 8ohm, själv eftersträvar jag att använda 40-60w högtalare.
/s

#62

Postad 23 januari 2007 - 18:30

Hästkillen
  • Hästkillen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Dålig aktivitet!

#63

Postad 24 januari 2007 - 12:46

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0

Tamp recension

  Output is rated at 15W into 4 ohms and 10W into 8, but these numbers, if you look at Tripath's specs a little more carefully, are more than a little optimistic since total harmonic distortion (THD) at these power levels is rated at a whopping 10%! A little more distortion than you were looking for sir? I suspected as much. You'll just have to restrain yourself and keep it under 6W, at which point, into 8 ohms, you'll get a more usable THD figure of 0.1% (11W into 4 ohms). Tripath claims a dynamic rage of 98 dB for their chip.


har läst lite om t-amp. uteffekten är alltså ca 11-15w vid 4ohm och 6w vid 8ohm, själv eftersträvar jag att använda 40-60w högtalare.
/s

<{POST_SNAPBACK}>


Tampen driver ett par golvare utan problem så ett par "60w" bilhögtalare är inga problem

#64

Postad 26 januari 2007 - 12:01

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Portabel boombox 'ere we come!

Hmm, ja det kanske är vettigare att köpa en t-amp än ett billigt slutsteg. frågan är bara hur krångligt det är att koppla ett batteri till den?
Som media till Soundsystemet vill jag ha vanliga kasettband (möjligvis med omkopplings möjligheter). Hur kan man koppla en gammal bilstereo till t-ampen (eller borde man istället bara köpa en kasettbilstereo som fixar att köra 6x9:or?

det blir nog dessa koaxialer: Nicama NS6933 . är de för mesiga? går det att trycka in något kraftigare? (förslag?)
data:

Koaxialhögtalare: Trevägs 6x9 tum. Polypropylenmembran. Foamupphängning. 32mm talspole i aluminium. 51mm mellanregister. Super diskant. Känslighet 93dB. Frekvensomfång 35Hz-23kHz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 40oz-magnet (80oz magnetstruktur). Levereras komplett med galler.


och lådan byggs av MDF

har tänkt mig ett 10ah gel mc batteri (12V, 10,12 el 14 Ah) men köper det vid ett senare tillfälle (var på ah-ljud i lund där gubben tipsade mig om att de har snorbilliga och bra fritidsbatteri i tyskland, får se om man åker dit och köper sprit snart... <_< ).

det här är det första jag bygger i högtalar-soundsystemväg så jag får lära mig lite efterhand.
beställer nog prylar nu i helgen iaf.

tjoflöjt!/ s

ps. är det något annat som behövs än det här?

#65

Postad 28 januari 2007 - 20:10

//toffe//
  • //toffe//
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
hej funderade på att bygga en strandstereo lik sizzors den med 6,5"orna :) ,men jag tänkte också ha me en 8" klarar det steget av 6,5"orna på en kanal och 8"an på den andra???
Och bör jag använda en kondensator??? :angry:

#66

Postad 01 februari 2007 - 19:52

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Toffe: såg att du hade lite term frågor i en annan tråd, detta kanske kan hjälpa. svarar i denna tråd då, den är (lite) mer aktiv.

/s

Högtalartermer
Det kan vara bra att känna till vad de vanligaste termerna i högtalarsammanhang betyder:

Fs = högtalarens resonansfrekvens i Hz
Fc = högtalarlådans resonansfrekvens i Hz
F3 = approximativ undre gränsfrekvens för basreflexlådor i Hz. Ofta kallad F-3 dB punkt = den punkt där effekten sjunkit till hälften.
Qes = högtalarens elektriska Q-värde
Qms = högtalarens mekaniska Q-värde
Qts = högtalarens totala Q-värde
Vas = Ekvivalent luftvolym. Luftvolym som har samma akustisk compliance som högtalarens upphängning.
X-max = talspolens överhäng
Sd = högtalarens effektiva konarea
Vb = högtalarlådans nettovolym
SPL = ljudtryck i dB (sound pressure level)
Sens. = högtalarens känslighet i dB vid 1Watt 1 mtr
Re = högtalarens likströmsresistans i Ω
Mms = rörlig massa
Lbm = talspolens induktans
RMS = Medeleffekt för växelström

#67

Postad 02 februari 2007 - 15:53

//toffe//
  • //toffe//
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag frågade om vad vas, qts osv. var på högtalarna
t.ex vas 20.9l qts 0.40
jag kanske var lite otydlig!

#68

Postad 06 februari 2007 - 16:50

s_h
  • s_h
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
nu ska vi se, vas står ju rätt fram vad det är ovan "Vas = Ekvivalent luftvolym. Luftvolym som har samma akustisk compliance som högtalarens upphängning."

sen hittade jag den här förklaringen på qts.

De två överlägset viktigaste är Fs och Qts. Fs är ett högtalarelements egenresonansfrekvens och kan sägas vara den lägsta frekvens som ett element kan spela helt utan någon låda, ett lågt värde är alltså bra eftersom högtalaren kan spela låga frekvenser utan att stressas. Qts är elementets totala Q-värde, ett Q-värde är en beräknad kvalitetsfaktor (Q som i engelskans quality), ett begrepp som kan vara svårt att begripa, men man räknar ihop en hel del olika saker som egentligen inte har med varandra att göra rent fysiskt och får då fram ett värde. Qts värdet försöker beskriva om hur elementet uppför sig: Ett värde runt 0,2-0,35 betyder att högtalarens ”motor” (magnetsystem och talspole) och fjädring är kraftiga i förhållande till konens vikt. Ett sådant element har alltså god kontroll över konen redan utan lådan men har dålig effektivitet vid låga frekvenser och passar därför bäst i basreflexlådor. Ett värde på 0,35-0,6 skvallrar om en mjukare upphängning, ett element som passar bättre i en sluten låda då det har bättre effektivitet vid låga frekvenser. Element med Q-värden högre än 0,8 är inte att rekommendera eftersom de tappar för mycket i kontroll för att kunna låta bra.


hoppas det kan hälpa
/s

#69

Postad 08 februari 2007 - 14:55

//toffe//
  • //toffe//
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Åh nej!
jag blir aldrig förståd! vad är qts,vas och fs på elementen som sizzors använder????
jag vill beräckna volym, fb!!!

#70

Postad 08 februari 2007 - 15:45

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Åh nej!
jag blir aldrig förståd! vad är qts,vas och fs på elementen som sizzors använder????
jag vill beräckna volym, fb!!!

<{POST_SNAPBACK}>



Du kommer nog aldrig få detta... Jag har inte sett några 6x9 koaxialer som man specar T/S parametrar till... Fast jag använder inte denna typ så jag har definitivt inte kolla in alla :)

Få dem uppmätta dem eller chansa är sannorlikt de alternativ som finns till buds.

Men du kan i alla fall vara säker på vad T/S parametrarna står för om du hittar dem :blink:

Redigerat av GrodanB, 08 februari 2007 - 15:50.


#71

Postad 08 april 2007 - 10:09

The_rose
  • The_rose
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Bifogad fil  P1010048.jpg   113,45K   342 Antal nerladdningarHej allihopa!
Jag var med förra året i denna tråd med lite idéer och ett halvtaskigt försök att bygga om en bilstereo till en bärbar anläggning. Gick inte bra, blev för tungt och dyrt och lät kasst så jag la ner.
Detta år har jag återkommit med en bättre idé. Bygga om mitt gamla lilla 5.1 ljud till datorn så att jag kan ta med det ner på stranden. Se mitt album för bilder och resultat, OBS den ska målas snyggt också, blir på sommarlovet dock eftersom påsken snart är slut och plugget väntar.

Citat från min byggdagbok:

"Lite om resultatet:
Subwoofern hänger med förvånansvärt bra för att vara en 5-tummare, jag skojar inte det låter riktigt fett även på högre volymer. Har inte vågat dra på den på max dock för då kommer den nog ganska säkert spräckas.

Diskant/mellanregisterelementen generar riktigt höga volymer, och det kan absolut bli en hel del kalas med denna, knäcker lätt de kommersiella varianter jag har hört.

För de som endast är intresserade av high fidelity ljud så är väl detta inte den vackraste ljudkällan, men att slita ut elementen från de tidigare plastlådorna har ju höjt kvaliteten avsevärt. Det är faktiskt lyssningsbart och om man tänker på att den primära källan kommer vara MP3-spelare så tror jag inte att man kan få det så väldigt mycket bättre.

Den väger in på 15Kg, men då ingår ett MC-batteri på ca 5,5Kg och en transformator som agerar batterieliminator/laddare på ca 1Kg. Den har separat volymkontroll för basen och en voltmätare för batteriet så att det inte ska bli för urladdat.

Totalkostnad: 40kr, allt utom limmet fanns hemma.
Men uppskattningsvis skulle väl projektet från scratch ha kostat: 300kr för begagnat 5.1 datorljud, 250kr för batteri, 100kr för material. 100kr för annat. Dvs 700-800kr. Dvs helt klart värt det."

Jag hoppas att jag lyckats så lite inspiration och ideér hos er tappra bärbartbyggare.

Mvh
Mårten

Redigerat av The_rose, 08 april 2007 - 10:11.


#72

Postad 01 maj 2007 - 12:57

Pivve
  • Pivve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Okej första posten här ^_^
Håller själv på att bygga en strandstereo just nu men skulle behöva lite hjälp.
Har köpt ett mc-batteri på 7ah och ett slutsteg från biltema. Tyvärr så kan jag inte få igång slutsteget. Är batteriet för svagt för att ens starta steget? Finns det någon annan lösning?

Tack på förhand

#73

Postad 01 maj 2007 - 18:51

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Pivve: Har du kopplat "remote" eller vad den heter på ditt slutsteg till +12V?

#74

Postad 01 maj 2007 - 19:43

Pivve
  • Pivve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nej, koppla den till den andra. Tror det stod b och plus på den.

#75

Postad 01 maj 2007 - 20:48

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Du har alltså "byglat" remote till B +12V? Då borde den hoppa igång. Är batteriet på 12V så ska det funka så.

#76

Postad 01 maj 2007 - 21:09

Pivve
  • Pivve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Åhh tack så mycket hammond.
Funkar perfekt ju.
Aja nu ska bara lådan bli färdig också sen kommer bilder

#77

Postad 01 maj 2007 - 21:40

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Bra där:) Se för böveln till att du inte kortsluter bara, då det är nära mellan jord och remote:)

#78

Postad 11 maj 2007 - 21:57

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej, jag ska nu försöka bygga en bäbar "strandstereo" men jag är verkligen inte teknisk och kan inget om biljud :)

Har läst runt lite andra liknande trådar och hade tänkt mig följande:

JAg tänkte ha den på en barnvagn, så vikten är inte ett problem...

Hade inte tänkt att spendera mer än 1000 spänn på detta, har dock lite virke så jag kan snickra ihop en enkel låda.

Är lite osäker om man ska köpa slutsteg med 2 kanaler eller 4, 2 är ju mkt billigare men jag hade tänkt att köra med typ två 2x9 coaxialer och ett baselement. Kan man ha 3 högtalare på ett 2kanals slutsteg? Hur kopplar man isåfall? Annars får det bli ett med 4 kanaler.

Basen kanske är lite onödig men det ser ju bättre ut, vikten är ju som sagt inte ett problem.

Vilket batteri ska man ha? Det får gärna va så billigt som möjligt, det kan ju väga mkt också.

Tacksam för svar, och kom gärna med andra förslag!

#79

Postad 11 maj 2007 - 23:20

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Jag körde med 2st mgr piezo diskant horn+2st Pro Audio SW10 basar. Totalt ca 450:- Sen bara skaffa nåt billigt steg för typ 400-500:- från Biltema eller nåt. Låda på 60 liter uppåt så har du en helt okej stereo för ungefär 1000:-. Sen är det bara att köpa ett så stort batteri som du pallar att bära:)

#80

Postad 12 maj 2007 - 07:49

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
2 kanals steg då eller? men hur kopplar man 2högtalare på en kanal?
och är inte dom högtalare är hemmastereo? hur kopplar man sånna till bilslutsteg?

Redigerat av mcb, 12 maj 2007 - 07:54.


#81

Postad 12 maj 2007 - 13:56

Pivve
  • Pivve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Utlovade lite bilder när bygget var klart så här kommer dom.

Delarna som högtalarna som kommer att användas. Kommer från ett par slaktade Sony högtalare, inte jättebra men de duger.

Postad bild

Lådan byggs i 10 mm mdf
Postad bild

Dagen efter valborg: Inte på topp så jag började med lödningen.
Postad bild

Testar lite... Slutsteg och mc-batteri från biltema.
Postad bild

Såhär såg lådan ut innan spacklingen började.
Postad bild

Voltmeter från kjell och company. Pluggen är där för att dölja ett litet misstag :)
Postad bild

Fräste ut ”gropar” för cd-spelarna.
Postad bild

Efter lackning och spackling
Postad bild

Handtag
Postad bild

Allting kopplas in
Postad bild

Färdig!
Postad bild

Testar att ”mixa” mellan iPod och cd
Postad bild

Blev nöjd med det färdiga resultatet. Lådan blev inte alltför tung eller stor. Det hela kostade strax under 1000 kr, lite mer än tänkt men definitivt överkomligt.

Mvh Patrik

#82

Postad 12 maj 2007 - 17:28

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
var inne på brl idag och en kille sa att man var tvungen att ha filter till varje högtalare? är det verkligen viktigt? han sa att det finns delningsfilter i slutsteg men man skulle ha till högtalare också.

jag trodde det bara var att koppla in högtalarna och köra...
förövrigt funderar jag på att använda högtalare för hemmabruk istället för bilhögtalare.
har fixat ett 4-kanaligt slutsteg, och funderar på 2 basar och 2 diskant högtalare..
funkar det utan mellanregister?

#83

Postad 12 maj 2007 - 19:12

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Kan du ställa frekvenserna på förstärkaren så högt? OFta brukar det bara vara så att man kan ställa två kanaler till sub och resten till de två andra kanalerna. om du kör med piezo diskanter så behöver du inget delningsfilter. Räcker med ett motstånd på 12Ohm sen koppla parallellt över basarna. Det blir inget jätte hifi-ljud eftersom basrana inte rullar av så snyggt på topp men funkar till ändamålet.

#84

Postad 12 maj 2007 - 19:33

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
denna förstärkare har jag, http://www.kjell.com/?item=26514&path=
nån billig skit , men borde väl funka...

jag fattar verkligen inte det här med filter,
ska jag sätta basen till lågpassfiltret och diskanterna till högpass?
vad menar du med koppla parallelt? ursäkta, jag är inte bra på det här...hehe :)

kan man inte köra 4 högtalare på varsin kanal?
sen, skulle det bli mkt bättre med mellanregister också? alltså 2 bas, 2 mellan, 2 diskant?

#85

Postad 12 maj 2007 - 20:56

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Eftersom det börjar ta fart i den här tråden så får väl jag också posta mitt bygge. Bygget har kommit lite längre i dagsläget än vad som syns på bilderna och har features som:

- flasköppnare
- 4 x kopphållare från saab 9-3 sportsedan i butterfly-utförande
- 85 Ah batteri (från en saab diesel)
- cigarettändare (även användbart för mobilladdning och kringutrustning)
- LED belysning
- fjärr till stereon
- intern antenn

https://www.minhembi...c_id=191175.jpg

<<< SE GALLERI FÖR MER BILDER OCH DETALJER =)

Målen under bygget har varit att hålla budgeten nere och att grejerna skall hålla för hårda tag och kunna servas i fält. Därför är den byggd i norsk 22mm plywood som är väderbeständig helt obehandlad, mycke skruv, flera lager, tätningslister, avrinning, silikon, galvad plåt och jag vet inte allt. Alpine steroeon driver för övrigt högtalarna med bravur. Återkommer med aktuellare bilder!

Redigerat av zappBrannigan, 27 augusti 2009 - 14:58.


#86

Postad 12 maj 2007 - 22:29

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Med detta slutsteg så är det ju en ide att köra med 2 basar+ 2mellanregister/diskant. Tex två billiga 10-12" + 2st 4-6" koaxialer.

T.ex.

2st: http://www.jula.se/B...&dept_id=SE-610

och 2st: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=282

sen dela av basarna högt som möjligt

Eller kör med en bas bara och bryggkoppla två kanaler. Då kan du köra på en bas med bättre kvalite. Kanske en: http://www.brl.se/ma...=72&c=72&p=4165

Anledningen att jag körde med billiga basar+ piezo diskant är att skulle det gå sönder så kostar inte det så mycket med nya grejer:)

Redigerat av hammond, 12 maj 2007 - 22:38.


#87

Postad 12 maj 2007 - 23:05

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
ja nåt sånt har jag också tänkt på, men kanske istället för jula höglarna 2 av dessa:
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=318

eller vad tror ni om några sååna här:
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=145
+ nån billig diskant?

vet dock inte riktigt hur man ska göra med filter på dessa exemplen...

tack för hjälpen hammond!

#88

Postad 13 maj 2007 - 09:06

Pivve
  • Pivve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
zappBrannigan: Snyggt bygge! Ser dock väldigt tungt ut med det batteriet. Vad kommer vikten hamna på ca?

Lycka till!
/Patrik

#89

Postad 13 maj 2007 - 13:05

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
en fråga...
ingångarna på mitt steg ser ut så här?
http://www.geting.se...age=2003-gi.jpg
hur vill ju koppla in mp3 direkt till steget, hur ska jag göra det?

#90

Postad 13 maj 2007 - 22:09

hammond
  • hammond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
http://www.clasohlso....aspx?id=383545 från mp3-spelare sen till 2st: http://www.clasohlso....aspx?id=383543 är ju alternativ.

Jo de högtalarna du föreslår är ju ett alternativ som säkert funkar bra. Du behöver inga delningsfilter. Du delar ju av med slutsteget. Bas till Gamma högtalarna och resten till Philips

#91

Postad 13 maj 2007 - 22:23

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
STRÖM STRÖM + Von Schweikert VR-9SE Och förstås en schysst förstärkare-....
Billigare kan du inte komma undan...
Jag tycker du ska ska spara och satsa För den grymaste Beach Party Ever ;D :) :P

#92

Postad 13 maj 2007 - 22:50

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

zappBrannigan: Snyggt bygge! Ser dock väldigt tungt ut med det batteriet. Vad kommer vikten hamna på ca?

<{POST_SNAPBACK}>


Den väger mycket mycket, jag bär inte ikring på den ensam, men prioriterar man speltid så gör man. Stöldskydd kallar vi det =) Skall fota lite färskare bilder också

#93

Postad 14 maj 2007 - 19:58

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Grymt snyggt zappBrannigan ;) Ska nog sno din idé med att ha elementen insänkta en bit :rolleyes:

Jag håller på att bygga en "liten" stereo till sommarens festivaler.
Har tänkt använda mig av ett bilbatteri en T-amp samt 2x 6x9" 3vägs element samt 2x 4" mellanregister element och 2x diskanter. De 2 sistnämnda är snodda från ett par gamla högtalare.

Har lite problem dock, jag är inte så haj på de där med delningsfilter. I högtalarna satt det ett delningsfilter som jag har tänkt att använda men är det inbyggt i 6x9"arna? I så fall kommer jag att ha 2 delningsfilter i min stereo. Min far som säger sig kunna sånt med ljud säger att det kommer dra för mycket ström med 2 delningsfilter, stämmer detta?

Redigerat av Knoffe, 14 maj 2007 - 20:02.


#94

Postad 15 maj 2007 - 23:53

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Här kommer lite updates från mitt bygge fotade med en kass mobilkamera.

Det galvade gallret glänser ännu mer på riktigt, och jag börjar närma mig det slutliga utseendet
Bifogad fil  P15_05_07_2.jpg   118,74K   167 Antal nerladdningar Bifogad fil  P15_05_07_1.jpg   96,35K   143 Antal nerladdningar

Svartlackad innan gallret åkte på, observera den schyssta ytfinishen där man fortfarande ser träets kararktär.
Bifogad fil  P15_05_07_20.34_1_.jpg   133,15K   278 Antal nerladdningar Bifogad fil  P15_05_07_20.34.jpg   101,92K   220 Antal nerladdningar


En uppstyrd kabeldragning och den interna antennen som fungerar utmärkt
Bifogad fil  P15_05_07_20.21_1_.jpg   69,26K   148 Antal nerladdningar Bifogad fil  P15_05_07_20.19.jpg   96,12K   158 Antal nerladdningar Bifogad fil  P15_05_07_20.20.jpg   87,93K   157 Antal nerladdningar

EDIT: Fick styra upp detta med bilderna

Redigerat av zappBrannigan, 16 maj 2007 - 00:01.


#95

Postad 16 maj 2007 - 08:32

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
:D as ballt!
Men hur lång batteritid har du? och var fick du tag på det snygga gallret?

#96

Postad 19 maj 2007 - 01:06

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hej igen! Var nästan ett år sedan jag skrev sist men nu närmar sig sommaren och det är dags att serva musiklådan lite. Skall även lägga upp lite bilder från bygget förra sommaren.

I år blir det nya högtalare. 6x9orna från Biltema lät sämre och sämre under Arvikafestivalen förra sommaren. Vet inte om det var dammet eller ölen men ljudet är inte som det var i alla fall. Har också införskaffat ett par små extra diskanter som skall monteras i lådan. Upplevde att basen tog över när man kom utomhus så förhoppningsvis skall det hjälpa lite.

Annars så presterade lådan bra och gjorde succe i Arvika (till skillnad mot Hultsfred, läs tidigare inlägg.) Var tom. en del folk framme och fotade den inför egna framtida byggen B)

Batteriet på 120Ah räckte för 4 av festivalens 5 dagar. Med hjälp av den inbyggda batteriladdaren kunde vi efter några timmars laddning spela ytterligare några timmar. Vad finns det mer att säga om lådan? Vikten är på stabila 66kg. Dessutom brukar vi låsa fast den i skorstenen på vårt militärtält. Stöldsäker med andra ord!
Den har fått aluminiumlister runt om för att klara av stötar å slitage bättre. Den är väldigt robust. Folk gillade att dansa på den. Ofta flera på en gång.

Den är även utrustad med voltmeter. Mycket praktiskt och nästan ett måste tycker jag.

Är mycket nöjd med lådan! Ljudet blev över förväntan även om den inte låter lika bra som när högtalarna var nya. Med nya högtalare borde detta vara löst. Basen är riktigt bra! Blev mycket mer bas än jag trodde. Man får tom. skruva ner den på slutsteget för att diskanten skall höras. Förhoppningsvis är även det avhjälpt med de extra diskanthögtalarna som väntar på att monteras.


Postad bild
Här ser man lådan ta form.

Postad bild
I de rektangulära hålen sitter det numera ventiler

Postad bild
Högtalardelen är separerad från den bakre delen.

Postad bild
Målningsdags

Postad bild
Högtalare på plats.

Postad bild
Lådan dämpas och tätas.

Postad bild
Busk tar en powernap på Arvikafestivalen :P

Postad bild
Här dansas det natten lång. Bra musik och bra ljud lockade till sig folk :D

Postad bild
Lådan efter en hård festival.
Den skötte sig exemplariskt!! :wub:

Ska försöka ta lite fler foton där man kan se hur batteriet och slutsteget är monterat.

Någon som kan tipsa om ett par tåliga 6x9or som passar denna tillämpning? De bör kunna ta lite skit och tåla att spelas högt av slutsteget på 2x100w :)


Lycka till med era byggen!

Redigerat av klejb, 19 maj 2007 - 01:21.


#97

Postad 19 maj 2007 - 11:23

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Precis, de är de vi skulle vilja veta. Kan 2st 6*9 räcka? Vi vill ju ha lite tryck i skiten. Vikten är inte så stort problem. 50kgs  är lugna gatan.

<{POST_SNAPBACK}>


Va ju ett tag sedan du frågade men svaret på frågan tycker jag är Ja! Har ett par 6x9or i min och basen är väldigt bra. Så bra att den överröstar diskanten.

#98

Postad 19 maj 2007 - 11:38

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
kul att se foton från ytterligare ett bygge klejb, och speciellt i fält! Är delen av lådan med högtalarna i sluten och har spånskivan klarat sig fint mot fukt/öl o dyl?

Hoppas denna tråden slutar med att någon har inspirerats och tar det bästa från alla byggen och snickrar ihop en über-festvialstereo. One to rule them all!

#99

Postad 19 maj 2007 - 11:48

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jodå den har klarat fukten bra. Vi har ju iofs sett till att den inte stått ute i regn eller liknande. Minns dock att jag satt på den med blöta badbyxor en gång vilket gjorde att träet svällde lite och blev lite skrovligt. Man borde kanske målat lite mer. Sprutmålade den 2 ggr vilket gjorde att det blev ganska tunt till skillnad mot om man penslat.

Ja Högtalardelen är helt sluten, tätad och dämpad.
Mycket bra bas som sagt men när man lyssnar på musik nu låter det ungefär som att lyssna på en MP3-fil med mycket låg kvalitet. Tror ett par nya 6x9or skall lösa det. De nuvarande klarade helt enkelt inte festivallivet

#100

Postad 23 maj 2007 - 23:21

Unregistered50440826
  • Unregistered50440826
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hej allesammans! denna tråd har verkligen utvecklats till att bli något riktigt trevligt och stimulerande. Det var ett tag sedan jag startade denna tråd och den spränger snart 100 gränsen vilket är trevligt.

Det här med strandstereo/boombox verkar inspirera många och var hos mig bara en rolig tanke till en början. Jag har nu tänkt att lägga mitt strå till stacken och bygga mig en egen då jag gör ett projekt i skolan, (2a ring).

Som hjälp till mig och många andra, kan vi inte hjälpas åt att sätta ihop en liten komma igång/bra att tänka på lista, väldigt kortfattat inte så genomförligt.
MEN däremot skulle de med lite erfarenhet och kunskap kunna sätta ihop ett litet
"detta behövs" och ett slags grundkitt, typ i enlighet med HFLS. Typ baserat på koaxialer eller något annat vi låter tankarna flöda så kanske vi får ännu fler Boomboxar att skåda inom snar framtid !
Låt säga att budget inte skall överskrida 2000:- ? mindre?

Tacksam för allt engagemang! Martin

Redigerat av Unregistered50440826, 23 maj 2007 - 23:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.