Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd gällande LG 75UH855V

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 juni 2016 - 19:24

Gabigol
  • Gabigol
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjena!

Tänkte uppgradera både TV och Hemmabiosystemet, och skulle uppskatta feedback gällande först och främst LG 75UH855V.
Som modellnamnet antyder så är TVn på 75", och enligt dom jämförelser jag har hittat så är den riktigt vass, men då den går loss på närmare 50000kr så vill jag vara säker på att den är "framtidssäker". Så "framtidssäker" som en tv i dagsläget kan vara vill säga.

Jag har redan en 60" LG Plasma som är riktigt bra, men vill testa något större och bättre, samt att jag skulle vilja uppgradera hemmabiosystemet till något som gör en stor och riktigt vads tv rättvisa.
5.1 är givet, och golvhögtalare och är nog att föredra då jag tror att små högtalare inte skulle se lika snyggt ut. Alla råd och tips uppskattas dock :)

1) Är LG 75UH855V en tv att satsa på?

2) Passande hemmabiosystem? (oavsett det är som färdigt paket eller delar)

P.S
OLED 65" är riktigt bra och fina, men det är en stor peng för en 65" :/ Speciellt om man kan komma någorlunda nära med en LCD LED nuförtiden (?).

Tack på förhand för råd och tips!

#2

Postad 27 juni 2016 - 20:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det enda jag kan säga med säkerhet är att inget är framtidssäkert. Ta en ledig dag och åk ut till en butik och kolla in lite olika tv-tekniker. Läs en massa recensioner också och ta det lugnt. Det är 50 lök det gäller.



#3

Postad 27 juni 2016 - 22:58

Gabigol
  • Gabigol
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Självklart är det som du säger.
Det jag menade var bara att jag helst ville ha en så bra tv som möjligt, så att man kan ha en topp-tv i flera år framåt.

Jag har kikat på LG 75UH780 tidigare, och såg den, och massor med andra apparater, i bl.a en MediaMarkt-butik häromdagen, men upptäckte via en recension att 855V ska vara ännu bättre. Den TVn verkar dock endast säljas i en enda nätbutik i hela landet.

780V var riktigt snygg och framförallt riktigt vass, och eftersom den nyare versionen, i form av 855V, ska vara ännu bättre så tänkte jag satsa på den.

Självklart har jag läst massor med recensioner och skaffat mig så mycket information jag har kunnat, och har kommit fram till slutsatsen att 855V vore ett riktigt bra val då den verkar ha det senaste och bästa av allt.

Kruxet nu är att handla ett hemmabiosystem som ska göra TVn rättvisa, vilket inte verkar vara det enklaste.
Jag hade tänkt mig i prisklassen 10000-15000kr, och då jag inte har sån stor erfarenhet av detta så tänkte jag att jag skulle ställa frågan här :)

Mitt vardagsrum är ca: 6x6kvm där TVn kommer att stå centrerad och mot ena väggen.

Är det något som någon kan komma på att jag måste tänka på gällande hemmabiosystemet?
Jag har läst och kollat på klipp, och har dragit följande slutsats:
Golvhögtalare på vardera sida om TVn, med centern antingen precis under eller över TVn.
Stativhögtalare snett bakom den stora soffan.
Jag kommer såklart att köpa en ordentlig förstärkare, rätt och bra kablar, men undrar alltså om det är något jag har glömt eller bör tänka på annars?

#4

Postad 28 juni 2016 - 01:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja prioriterar man IPS egenskaper (bredare betraktningsvinklar på bekostnad av djupsvärta och dynamik) så verkar den riktigt bra. Baserat på rtings recension, inte sett den själv.

http://www.rtings.co...views/lg/uh8500

Förutom UH770 så är ju även Sony XD850 väldigt lik denna.

Men kolla om du kan leva med en VA först, t.ex. Samsung KS8005 ger klart bättre bild i sweet-spot.

Redigerat av pacman, 28 juni 2016 - 01:33.


#5

Postad 28 juni 2016 - 01:58

Gabigol
  • Gabigol
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ja, det måste nog bli en IPS trots allt.

Modellen 855V (EU) ska tydligen var samma som 8500 (U.S/Int), men tydligen så är dom inte det ändå.
855V har bl.a "Kontrastoptimerare", vilket inte 8500 hade sist jag jämförde dom. Sen ska tydligen 855V vara 200Hz också.
Just nu kan jag inte kolla upp vilka fler skillnader det kan finnas, men 855V verkar ju vara minst lika bra som 8500 i.a.f :)

Nu måste man bara hitta något passande hemmabiosystem >.<

#6

Postad 28 juni 2016 - 06:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Kontastoptimerare och 200 hertz? Varningsklockor börjar ringa. 



#7

Postad 28 juni 2016 - 08:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Det är minst lika troligt att det är specarna i sig som skiljer, snarare att det är faktiska skillnader mellan apparaterna.

Och näe, oavsett vad LG skrivet så har panelen max 120 Hz bilduppdateringsfrekvens. Hz är mao ingen uppgift att bry sig om...

Redigerat av pacman, 28 juni 2016 - 08:51.


#8

Postad 28 juni 2016 - 12:12

Gabigol
  • Gabigol
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

I butik sa dom att det är 200Hz - alltså 200Hz på riktigt. LG bekräftade också det för mig, där dom sa att andra modeller 2016 kommer att ha t.ex 100hz, och att det kommer att stå på deras sida.

Skulle det vara 200Hz "halvsanning" så skulle det tydligen stå "200Hz MotionFlowPlatinumActionSuperDuperRate"...... eller liknande :P

 

Vilken TV mellan 70"-75" skulle Ni välja för max. 50000kr, och varför? :o



#9

Postad 28 juni 2016 - 12:48

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Finns det ens grafikkort som kan trycka ut 200hz? Gamingskärmar stoltserar väl med 144hz, vore ju märkligt om tv skulle dra om där där det inte ens finns ett behov eller prylar som kan skicka en sådan signal.

#10

Postad 28 juni 2016 - 20:08

Gabigol
  • Gabigol
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har nu sökt efter information gällande dom påstådda Refresh Rates, och det verkar som att du har rätt, Skibbe. Det verkar inte finnas en enda TV som egentligen har 200Hz, utan det mesta verkar vara 120Hz, vilket flera av dom dyrare TV-apparaterna verkar ha.

 

Det verkar som att det är relativt enkelt att, via nätet, ta reda på den faktiska Refresh Rate:en för en TV.

Något som verkar närmast omöjligt att få ett svar på är hur olika företag använder Interpolation i sina apparater, då det tydligen kan skilja en del från modell till modell. Det blir till slut helt enkelt så att man får titta på TVn i en affär, och får där se hur TVn hanterar snabba rörelser, etc.

 

Jag såg modellen LG 75UH780 i butik och måste säga att alla typer av rörelser såg helt flawless ut. Då bad jag dom även att byta mellan olika typer av klipp som fanns på det USB-minnet, just för att se hur TVn hanterar diverse olika saker.

 

Jag kan tillägga att för varje person/recensent som säger en sak så verkar det finnas en annan som hävdar motsatsen, så det viktigaste är ändå att kika på TVn i butik.

 

Nu ska jag bara hitta "rätt" hemmabiosystem.

 

Tack så mycket för all hjälp och alla tips! :)



#11

Postad 28 juni 2016 - 21:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

I butik sa dom att det är 200Hz - alltså 200Hz på riktigt. LG bekräftade också det för mig, där dom sa att andra modeller 2016 kommer att ha t.ex 100hz, och att det kommer att stå på deras sida.
Skulle det vara 200Hz "halvsanning" så skulle det tydligen stå "200Hz MotionFlowPlatinumActionSuperDuperRate"...... eller liknande :P

Vilken TV mellan 70"-75" skulle Ni välja för max. 50000kr, och varför? :o

Bilduppdateringsfrekvens är max 120 Hz men tillverkare är uppfinningsrika nog att räkna med att bilduppdateringen kompletteras med olika backlight scanning tekniker och vips tycker de att de kan säga 240 Hz eller mer.

Ja om det inte är hokuspokus Hz då, då är vi snart uppe på MHz. :)

Spelar i vilket fall som helst ingen roll, siffran säger inget om HUR rörelser hanteras därför ALLA konsumenter kan strunta i den.

#12

Postad 06 augusti 2016 - 15:11

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Är det någon här som har köpt 75UH780? Jag är intresserad av denna.



#13

Postad 14 augusti 2016 - 16:17

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Hej,

Jag slog till på en LG 75UH780V. Skulle satsa på en lika stor Sony HD tv först men när denna gick när i pris slog jag till.

Hade en plasma innan så det är mest denna jag jämför med.

När jag packade upp och testade tv:n första gången, mitt i natten, blev jag nästan shockad över den dåliga bilden. Efter lite justering av inställningarna är jag dock imponerad av resultatet. 4k material ser fantastiskt ut och Dolby Vision gör att bilden ser verklig ut.

Svärtan tycker jag är helt ok. Det är ingen OLED eller plasma men jag är nöjd. Trevligt att bilden inte försämras dramatiskt mycket om man sitter lite vid sidan om.

Webos är riktigt bra måste jag säga. Tvn är snabb och netflix fungerar riktigt bra!

Tycker att ljudet är också riktigt bra. Mindre betydelse men ändå. Går inte att jämföra med bättre ljudsystem men ändå.

Tittar mycket på sport via Viaplay och här finner jag lite störningar. Bollen flimrar och emellanåt ser bilden grötig ut. Plasma var bättre där eller så har det med streamingen att göra.

Vet inte vilken annan tv skulle vara mycket bättre till rimliga pengar.

LCD har sina brister och andra tv har andra brister.

Mvh, Boris

Redigerat av BorO, 14 augusti 2016 - 16:32.


#14

Postad 15 augusti 2016 - 18:07

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Tack för din input Bor0. Har beställt den och bör få den på i mitten på veckan :-).


Redigerat av Unregistered38aaaed3, 15 augusti 2016 - 18:34.


#15

Postad 16 augusti 2016 - 23:39

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Hoppas inte jag blir anledningen till eventuell besvikelse ☺️

Om du har möjlighet kolla i affärerna men jag vet att det inte är lätt.. Inte heller blir man klok på alla olika tester som kommer till olika slutsatser.

Det som är uppenbart är att man måste kompromissa idag när det gäller tekniken till rimliga pengar. Oavsett märke.

Jag ville ha något stort och projektor kändes krävande.

Enligt rtings.com ska Samsungs modeller vara bättre. 75an i 8000 serien är ju dock mycket dyrare också.

Netflix fungerar otroligt bra i alla fall! Är även imponerad av hur vanliga SD sändningar ser ut signal med tanke på storleken.

Hoppas du blir nöjd!

#16

Postad 20 augusti 2016 - 06:29

Relur
  • Relur
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hoppas inte jag blir anledningen till eventuell besvikelse ☺️

Om du har möjlighet kolla i affärerna men jag vet att det inte är lätt.. Inte heller blir man klok på alla olika tester som kommer till olika slutsatser.

Det som är uppenbart är att man måste kompromissa idag när det gäller tekniken till rimliga pengar. Oavsett märke.

Jag ville ha något stort och projektor kändes krävande.

Enligt rtings.com ska Samsungs modeller vara bättre. 75an i 8000 serien är ju dock mycket dyrare också.

Netflix fungerar otroligt bra i alla fall! Är även imponerad av hur vanliga SD sändningar ser ut signal med tanke på storleken.

Hoppas du blir nöjd!

 

Finns det något HDR läge som fungerar när du inte har en HDRkälla likt Samsungs HDR+?



#17

Postad 20 augusti 2016 - 11:48

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Har nu fått hem den, och testat några dagar. Har inte gjort några direkta inställningar, men än så länge så är jag mycket nöjd. 4K på Netflix ser riktigt bra ut.


Redigerat av Unregistered38aaaed3, 20 augusti 2016 - 11:49.


#18

Postad 21 augusti 2016 - 17:56

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt hur mycket man ska förvänta sig för dessa pengar nu för tiden.

 

Slog på min plasma igen för några dagar sedan men den, Samsing plasma ca 7 år gammal, kommer inte i närheten av vad denna LG presenterar. Min plasma har inte ens lika bra svärta :). Skärpan ska vi inte ens tala om.

 

Kontrasten är helt ok kan jag tycka. Emellanåt känns det som att lite mer tryck i bilden hade suttit bra men det beror också på källan. Är källan bra blir bilden också bra. Sen vet jag inte om andra apparater kan prestera markant bättre...

 

Jag nämnde att bollen flimrar ibland, det har visat sig mest hänga ihop med Viaplay appen. Ser jag på TV sändningarna flimrar bollen inte alls.

 

Förhoppningsvis ska man kunna ha denna tv:n i några år nu :)



#19

Postad 23 augusti 2016 - 11:24

Leftt Behind
  • Leftt Behind
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Hej,

Jag slog till på en LG 75UH780V. Skulle satsa på en lika stor Sony HD tv först men när denna gick när i pris slog jag till.

Hade en plasma innan så det är mest denna jag jämför med.

När jag packade upp och testade tv:n första gången, mitt i natten, blev jag nästan shockad över den dåliga bilden. Efter lite justering av inställningarna är jag dock imponerad av resultatet. 4k material ser fantastiskt ut och Dolby Vision gör att bilden ser verklig ut.

Svärtan tycker jag är helt ok. Det är ingen OLED eller plasma men jag är nöjd. Trevligt att bilden inte försämras dramatiskt mycket om man sitter lite vid sidan om.

Webos är riktigt bra måste jag säga. Tvn är snabb och netflix fungerar riktigt bra!

Tycker att ljudet är också riktigt bra. Mindre betydelse men ändå. Går inte att jämföra med bättre ljudsystem men ändå.

Tittar mycket på sport via Viaplay och här finner jag lite störningar. Bollen flimrar och emellanåt ser bilden grötig ut. Plasma var bättre där eller så har det med streamingen att göra.

Vet inte vilken annan tv skulle vara mycket bättre till rimliga pengar.

LCD har sina brister och andra tv har andra brister.

Mvh, Boris

 

Har du testat att spela PS4 eller liknande på TVn? Är väldigt sugen på denna TVn, men det är så svårt att bestämma sig :| Har du testat någon källa med HDR?



#20

Postad 23 augusti 2016 - 20:17

BorO
  • BorO
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Jag har inte testat att spela något tyvärr.

Försök se tv:n i verkligheten innan köp.

TV:n är stor ☺️
Storleken gör att man är förlåtande när det gäller svagheterna. Bra källa ger bra bild.

HDR och Dolby Vision är trevligt.
4k känns som att gå från Vhs till dig dvd eller dvd till blu-ray, tycker jag i alla fall.

Netflix och Youtube fungerar riktigt bra på tvn. Allt går snabbt!

#21

Postad 24 augusti 2016 - 12:53

Leftt Behind
  • Leftt Behind
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Jag har inte testat att spela något tyvärr.

Försök se tv:n i verkligheten innan köp.

TV:n är stor ☺️
Storleken gör att man är förlåtande när det gäller svagheterna. Bra källa ger bra bild.

HDR och Dolby Vision är trevligt.
4k känns som att gå från Vhs till dig dvd eller dvd till blu-ray, tycker jag i alla fall.

Netflix och Youtube fungerar riktigt bra på tvn. Allt går snabbt!

Tack för svaret Boro!

 

Har tyvärr svårt att hitta någon butik som har den i lager för visning :(



#22

Postad 28 augusti 2016 - 20:38

Relur
  • Relur
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag har inte testat att spela något tyvärr.

Försök se tv:n i verkligheten innan köp.

TV:n är stor ☺️
Storleken gör att man är förlåtande när det gäller svagheterna. Bra källa ger bra bild.

HDR och Dolby Vision är trevligt.
4k känns som att gå från Vhs till dig dvd eller dvd till blu-ray, tycker jag i alla fall.

Netflix och Youtube fungerar riktigt bra på tvn. Allt går snabbt!

 

Hej

 

Skulle vara roligt om du kunde ta bild på hur mycket ljus panelen släpper igenom när det är en svart bild med vit text.

 

Frågade tidigare men fick inget svar, finns det något HDR läge för icke hdr material likt Samsungs HDR+?



#23

Postad 09 september 2016 - 11:37

Onge
  • Onge
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Också rejält sugen på denna TV som redan är nere omkring 28-30000kr.
HDR 10 och Dolby Vision är ju super att den har båda två.
Är det stor skillnad på LGs Quantum Display och Samsungs Quantum Dot Display?
Läste att den hade BT.709. Hur är det med det man snackar ofta om Rec.2020?
Och Chroma 4:4:4 någonting? Det är tekniska marker som inte ens jag är riktigt bevandrad i.

Jag vill ha något rejält stort. Har 65" idag och det är ju vettiga priser på 75". Ska man upp till LGs 86" är det brutala priser,

även hoppet till Samsung curvade 78" är stort. Synd att LG inte fortsatte med en 79" i storlek.

 



#24

Postad 19 november 2016 - 23:11

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Va heter denna tv i staterna? Jag hittar inga recensioner på denna, man tycker någon borde hårdtestat den?

Den har ju på pappret intressant spec, HDR10, Dolby Vision, 4K, 75" etc. Närmaste 75" med samma spec kostar ju över 20.000kr mer!

Men spec är givetvis inte allt! Hur presterar den i verkligheten?

#25

Postad 20 november 2016 - 10:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
http://www.rtings.co...views/lg/uh8500



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.