Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Genus och våld i spel

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juni 2014 - 10:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vi drar ut genusdebatten i en egen tråd. Posta svar och liknande som rör alla former av kön och genus i den här tråden.

Vi kan börja med något som existerat både i spel och serier.

Postad bild

Barbie framställs som en orealistiskt förebild. Däremot så har feminister runtom världen sällan talat om he-man. Behöver någon säga att det är ett än mer orealistiskt mål än Barbie?

Redigerat av Zartok, 21 juni 2014 - 16:54.


#2

Postad 21 juni 2014 - 10:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skriver lite snabbt om våldsamma spel samtidigt, då det inföll i samma diskussion.

Du som talar om våldsamma spel och nya rön, har du läst metoden i dom experimenten? Jag har gjort en mindre studie i ämnet och menar att deras metoder är ett skämt.

Dom låter barn spela våldsamma spel och mäter sen hur hårt ett barn bestraffar någon. Problemet med metoden är att mätningen sker i direkt samband med spelandet. Barn är människor och människor styrs av affekt. Det säger att barn som spelar våldsamma spel blir mer våldsbenägna direkt efter spelandet.

När man testat långvarig aggression så har man inte funnit några samband.

Ett annat exempel är att man undersökt barn som gör våldsdåd och sett att dom spelat våldsamma spel. Låter det som ett bra bevis? Då kan jag kontra med att alla människor som utfört våldsdåd har druckit vatten. Det är samma slutledningsförmåga att få fastslå att vatten gör människor aggressiva.

Har du en enda studie med valid metod till dina argument så posta gärna, för jag fann inga såna studier när jag skrev om ämnet.

#3

Postad 21 juni 2014 - 11:27

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 1
He-man idealet är som du säger ännu mer vridet,och för större delen av den manliga befolkningen omöjligt att uppnå...åtminstone på lagligt sett.

Blir bara förbannad när jag ser tjejer/kvinnors strävan att se ut som median/modet säger att dom ska se ut.

Ta bara Instagram som exempel.
Någon random tjej lägger ut en bild på hennes svältfödda kropp iklädd bikini.
Inte en enda kommentar om att hon ser ut som ett j*vla skelett,bara positiva och uppmuntrande kommentarer.

Dagens ideal äcklar mig!.

#4

Postad 21 juni 2014 - 11:32

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Du tog upp våldet i spel, inte jag. Jag är nog på din sida här, typ. Jag är inte superintresserad av att diskutera det. Det är en helt annan sak.

Om någon kritiserar någonting, så är det inte argument att peka på andra saker som också är fel. Det visar bara på att man har jävligt många problem. Är du med på vad jag säger? Sen så har jag läst jättemånga feminister som skrivit om mansroller och ideal. Det är ju samma sak. Förstår inte var ni vill komma.

#5

Postad 21 juni 2014 - 12:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kan stämma om våldet, dock så skrev du om att det inte är bra för barn enligt nya rön. Det är dessa rön jag mer än gärna vill se då jag inte fan något sånt alls när jag studerade ämnet.

Feministiska författare skriver om mansstrukturer i samhället, som gagnar män, men dessa skriver ej feministiskt när dom bara tar upp hur kvinnor skadas av idealen. Män skadas av idealen, bara det att det ej bedrivs forskning i ämnet.

För inte många år sen sa man att kvinnor drabbas av depression mycket oftare än män, idag säger man att män söker hjälp mer sällan. Utöver det så självmedicinerar män med alkohol. Män söker inte hjälp då det är omanligt. Det leder till många dödsfall i längden

#6

Postad 21 juni 2014 - 14:57

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Kan stämma om våldet, dock så skrev du om att det inte är bra för barn enligt nya rön. Det är dessa rön jag mer än gärna vill se då jag inte fan något sånt alls när jag studerade ämnet.

Feministiska författare skriver om mansstrukturer i samhället, som gagnar män, men dessa skriver ej feministiskt när dom bara tar upp hur kvinnor skadas av idealen. Män skadas av idealen, bara det att det ej bedrivs forskning i ämnet.

För inte många år sen sa man att kvinnor drabbas av depression mycket oftare än män, idag säger man att män söker hjälp mer sällan. Utöver det så självmedicinerar män med alkohol. Män söker inte hjälp då det är omanligt. Det leder till många dödsfall i längden


Det första stycket: läste det i metro nu under våren någon gång. En studie hade gjorts på tonåringar har jag för mig.

Andra; det stämmer helt enkelt inte. Det finns spaltmeter skrivet om hur konstruktionen av könen också skadar män. Skrivet av folk som kallar sig feminister. Har dock inte märkt något intresse av det från folk som inte kallar sig feminister annat än ett reflexmässigt höftskjutande i genusdebatter. Men det är superlätt att se hur kvinnor dragit nitlotten överlag, om man är beredd att öppna ögonen.

#7

Postad 21 juni 2014 - 15:24

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Jag är mest intresserad av hur den japanska kulturen fungerar eftersom det är den som oftast har en ganska snedvriden syn på kvinnor när det kommer till spel. Kan det ligga i att de är lite sexuellt repressiva, åtminstone historiskt och kulturellt? De brukar ju agera genom metaforer. Godzilla är ett symptom på atombombningen 1945 och tentakelporr var/är ett sätt att kringgå censuren på sexuella bilder och inslag.

Sen är spelindustrin ganska unken fortfarande gällande kvinnosyn och liknande, men det är en pågående process tycker jag. Tills dess får man kräva lite "suspension of disbelief" av något slag, i vilket fall så brukar jag inte tänka särskilt noga på hur kvinnor porträtteras.

E: Metrostudien på pojkar rör snarare att stressnivån ökar när man spelar "våldsamma" spel, dvs, man blir inte våldsammare.

Redigerat av Filip_M, 21 juni 2014 - 15:25.


#8

Postad 21 juni 2014 - 15:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
En sån här tråd kan ju vara bra att ha, så kommentarer som att man är trött på diskussionen undanbedes (dolt ett inlägg), det är bara att inte klicka på den.

Och keep it civil om möjligt.

#9

Postad 21 juni 2014 - 15:35

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
http://youtu.be/4zIoElk3r2c

Zartok kan inte du göra en video där du säger: " I have the power!" ? ;)

#10

Postad 21 juni 2014 - 16:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Det första stycket: läste det i metro nu under våren någon gång. En studie hade gjorts på tonåringar har jag för mig.

Andra; det stämmer helt enkelt inte. Det finns spaltmeter skrivet om hur konstruktionen av könen också skadar män. Skrivet av folk som kallar sig feminister. Har dock inte märkt något intresse av det från folk som inte kallar sig feminister annat än ett reflexmässigt höftskjutande i genusdebatter. Men det är superlätt att se hur kvinnor dragit nitlotten överlag, om man är beredd att öppna ögonen.

Då läste du med andra ord inte studien och studien hade säkerligen exakt samma metodfel som alla andra studier innan, dvs mäter barn i affekt.

Nu känns det lite som att du börjar halka in på personangrepp. Ta ex löner. Det är via miljonundersökningen)(tror jag den hette) att oskäligt låga löner baserat enbart på kön kunde ses i 0.7% av en halv miljon observationer. Lägg märke till att det då inte bara var kvinnor som hade en oskäligt låg lön. Vart står det att män skadas av strukturerna? Jämför med hur ofta det skrivs att kvinnor skadas av den.

#11

Postad 21 juni 2014 - 16:10

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

En sån här tråd kan ju vara bra att ha, så kommentarer som att man är trött på diskussionen undanbedes (dolt ett inlägg), det är bara att inte klicka på den.

Och keep it civil om möjligt.


Jag tycker inte att initiativet är jätteimponerande då det för det första verkar vara till för att få slippa den typen av kritik för specifika spel, för det andra så är våld i spel och stereotyper i spel olika saker och för det tredje så är tråden larvigt döpt i enlighet med första.

#12

Postad 21 juni 2014 - 16:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag tycker inte att initiativet är jätteimponerande då det för det första verkar vara till för att få slippa den typen av kritik för specifika spel

Det är bara att kritisera det specifika spelet här. Jag föredrar en sådan diskussion om själva spelet istället för den generella diskussion som uppstått om även andra medier. Just nu har inte diskussionen särskilt mycket med spel att göra.

För att ta MGS och Quiet som startade allting så förklarar Kojima sig så här:

“The reason Quiet wears very little clothing in Metal Gear Solid V is because it is very hot,” explained Kojima in the latest Kojima Productions podcast, “I think a lot of people do not understand that when it gets hot, you have the tendency to take off your clothes to avoid getting heat stroke. The tragic history of Quiet shows that she suffered from heat stroke as a child and therefore refuses to put on more clothes due to her fear of suffering from it again. It’s very moving.”


Jag själv har inga problem med sexism i spel, jag bryr mig inte om det alls, men hans förklaring är ändå lite komisk. Visst det är varmt i öknen, men tragisk och rörande story =P? Kanske man måste se det i sitt sammanhang.

för det tredje så är tråden larvigt döpt i enlighet med första.

Japp, döpte om den.

#13

Postad 21 juni 2014 - 16:29

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Då läste du med andra ord inte studien och studien hade säkerligen exakt samma metodfel som alla andra studier innan, dvs mäter barn i affekt.

Nu känns det lite som att du börjar halka in på personangrepp. Ta ex löner. Det är via miljonundersökningen)(tror jag den hette) att oskäligt låga löner baserat enbart på kön kunde ses i 0.7% av en halv miljon observationer. Lägg märke till att det då inte bara var kvinnor som hade en oskäligt låg lön. Vart står det att män skadas av strukturerna? Jämför med hur ofta det skrivs att kvinnor skadas av den.


Nej. Vill igen påpeka att jag inte har något intresse av att diskutera det, det var inte jag som började det spåret.

Varför tycker du att jag halkar in på personangrepp?

Jag vet knappt vart jag ska börja för det här är ett ämne som är så omfattande och väver ihop med andra saker som klass, hudfärg etc etc. Du kan inte bara ta ett lösryckt sifferexempel som du gissar ihop, det handlar om mycket mer än löner. Men om du är intresserad av det så släpps statistik på löpande band som visar helt andra siffror. Dessutom så kan du inte ta såna exempel utan att se hur traditionellt kvinnodominerade yrken ser ut bland annat. Hur ser pensionen ut för kvinnor?
Jag tycker personligen att det blir smått parodiskt att låtsas om att det är lika illa för män och kvinnor. Även om jag inte tror, liksom alla feminister jag diskuterat med, att de pekpinnar om hur vi ska vara våra kön gynnar nägon.

Redigerat av UprightCitizen, 21 juni 2014 - 16:32.


#14

Postad 21 juni 2014 - 16:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Våld i spel tas upp eftersom det här är moralpaniktråden :) så. Ändrade namnet, hade för mig att jag gjorde det tidigare. Men det är ett bra namn så moralpanik riktas mot just dessa två ämnen i hög utsträckning

Kvinnodominerade yrken har mycket lägre löner, vilket har att göra med att man värderar kvinnoarbete lägre än många arbete. Återkopplar vi det hela till Quiet som du sa var till för att behaga, vart fick du det ifrån och hit skulle spelindustrin tjäna på att göra även militära spel mer jämställda? Cod ghosts innehöll kvinnliga soldater, det sålde inte bör än black ops 2 exempelvis

Redigerat av Zartok, 21 juni 2014 - 16:56.


#15

Postad 21 juni 2014 - 17:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
Debatten om våld i spel är ungefär lika seriös som denna:

http://www.youtube.c...h?v=GozCeiNcQMA

Redigerat av Ageve, 21 juni 2014 - 17:05.


#16

Postad 21 juni 2014 - 17:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Våld i spel tas upp eftersom det här är moralpaniktråden :) så. Ändrade namnet, hade för mig att jag gjorde det tidigare.

Jag ändrade det och nu igen. Ändra inte igen.

#17

Postad 21 juni 2014 - 17:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Varför får tråden inte heta moralpaniktråden?

#18

Postad 21 juni 2014 - 17:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ingen utom en bodybuilder vill väl se ut som den där He-Manbilden? Vanliga människor tycker i regel att body builders ser groteska ut. Däremot är det förstås snyggt med en måttligt gymmad kropp.

#19

Postad 21 juni 2014 - 17:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
För mig är det hela en ickefråga. Dels för att spel inte är avsedda för att spegla ett samhälle (eller ett eftersträvat sådant) men också för att spelindustrin är mer invecklad än vad vissa feminister vill få den att verka som.

För det första är tv- och datorspel en relativt ny form av kultur som har varit kommersiellt i knappt 40 år (även om de första datorspelen fanns på 60-ralet) och under en ännu kortare tid har karaktärerna i spelen vanligtvis varit avsedda att likna människor. Om man sätter sig in i perspektivet att man har så lite som 8*8 pixlar på sig att skapa sina karaktärer och dessutom ska tydliggöra vilka karaktärer som har vilket kön är det inte särskilt konstigt att de feminina får en rosa klädstil medan man kan välja lite andra kulörer åt de maskulina.

Det är ett fenomen som har levt kvar av den simpla anledningen att den absoluta majoriteten av alla som spelar tv-spel inte söker någon socialrealism utan vill ha en stund att kunna koppla av och spela ett genuint roligt tv-spel. Visst har det varit väldigt bra att kvinnor har fått diskutera deras roller och normer men i just det här fallet känner jag att det bara är ett försök att starta en konflikt för att vinna den eftersom målgruppen helt enkelt inte är intresserade. Svårare än så är det inte.

Tråkigt nog så har genusfanatikerna lyckats få medvind i media och på både Aftonbladet och Gamespot så klagas till både åt höger och vänster på kvinnosynen i olika tv-spel. Om det är ett så stort problem för dem så kan de utveckla deras egna spel och låta oss andra spela vad vi vill.

F.ö. så måste jag erkänna att jag verkligen älskar hur svårighetsgraderna är uppdelade till Resident Evil till Playstation där spelet är betydligt svårare om man väljer att spela som Chris istället för Jill. Det uttalandet skulle jag få mycket skit för om jag skrev det till Gudrun Schyman, men det är det också värt. ;)

#20

Postad 21 juni 2014 - 17:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Varför får tråden inte heta moralpaniktråden?


Ännu en fråga till Zoiler: Varför raderades min Youtubelänk, som visade ett exempel på just moralpanik? (I det fallet kombinerat med en kristen programledare...).

Det är väl ändå trådskaparen som bestämmer vad en tråd ska handla om?

Redigerat av Ageve, 21 juni 2014 - 17:46.


#21

Postad 21 juni 2014 - 17:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
När vi talar om genus och våld så har vi ju GTA V färskt i minnet. Det fick kritik för båda delarna, men har ändå sålt väldigt bra. Jag tror inte att just det spelet hade kunnat göras bättre av att man inte skulle ha någon annan könsfördelning. Eller, självfallet så hade ju galningen kunnat vara en kvinna exempelvis, men jag tror inte att spelet hade sålt bättre på grund av det. Jag förklarar även tanken bakom trådnamnet då vi hade en lektion om just moralpanik där majoriteten av bilderna i föreläsningen hämtades från GTA, därav min koppling till trådinnehållet :) jag menar inte som det kanske tolkats, att det råder moralpanik hos någon individ, ber om ursäkt området tolkats så.

Ett annat spel som fick endel kritik i aftonbladet var ju infamous. Där tror jag dock många ansåg att kritiken var lite obefogad, om mitt minne inte sviker mig.

Jag ska lägga till något mer också. I spel där karaktärer får skapas så tycker jag att det är bra att man får välja både män och kvinnor. Jag spelar med kvinnor konstant eftersom det i vissa spel öppnas upp annorlunda dialoger om man spelar med kvinnor, ex att man kan flirta med fler folk för att få mer information. Dessutom så tycker jag att det är kul att spela en attraktiv karaktär, och i mina ögon så är rödhåriga kvinnokaraktärer mer attraktiva än dom flesta män man kan skapa :)

Ageve: jag tror det var för att namnet kunde uppfattas som stötande, och det är ju inte bra om man ska föra en diskussion :)

Redigerat av Zartok, 21 juni 2014 - 17:46.


#22

Postad 21 juni 2014 - 17:45

Unregistered2b7a85cb
  • Unregistered2b7a85cb
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ingen utom en bodybuilder vill väl se ut som den där He-Manbilden? Vanliga människor tycker i regel att body builders ser groteska ut. Däremot är det förstås snyggt med en måttligt gymmad kropp.

Vad är då en 'måttligt gymmad kropp'? Var ligger ribban egentligen? Klart även en hel del killar undrar om de håller måttet, och letar efter något att identifiera eller jämföra sig med.

#23

Postad 21 juni 2014 - 17:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Varför får tråden inte heta moralpaniktråden?

För att det ses som en nedsättande term, uppenbarligen med tanke på "andra sidans" reaktion mot den. En neutral rubrik leder förhoppningsvis till mer konstruktiva diskussioner. Som jag ser att du också skrivit senare.

Ännu en fråga till Zoiler: Varför raderades min Youtubelänk, som visade ett exempel på just moralpanik? (I det fallet kombinerat med en kristen programledare...).

För att det tillför inget till ämnet att säga hur tröttsam (eller oseriös) diskussionen är. Som jag också skrev tidigare, sådana inlägg tas bort.

Det är väl ändå trådskaparen som bestämmer vad en tråd ska handla om?

Det är jag och övriga moderatorer som bestämmer vad som är okej och inte.

Redigerat av Zoiler, 21 juni 2014 - 17:57.


#24

Postad 21 juni 2014 - 17:58

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Våld i spel tas upp eftersom det här är moralpaniktråden :) så. Ändrade namnet, hade för mig att jag gjorde det tidigare. Men det är ett bra namn så moralpanik riktas mot just dessa två ämnen i hög utsträckning

Kvinnodominerade yrken har mycket lägre löner, vilket har att göra med att man värderar kvinnoarbete lägre än många arbete. Återkopplar vi det hela till Quiet som du sa var till för att behaga, vart fick du det ifrån och hit skulle spelindustrin tjäna på att göra även militära spel mer jämställda? Cod ghosts innehöll kvinnliga soldater, det sålde inte bör än black ops 2 exempelvis


Ja, det hör ihop på ett sätt. Även om, återigen, det var du som började snacka löner.

Men du kanske köper förklaringen "det är varmt?"
Det är bara en slump att det är typ den enda kvinnan i spelet som tycker det är för varmt att ha ordentliga kläder på sig. Liksom den enda kvinnan i alla andra spel har den ena idiotiska ursäkten efter den andra för att se ut som någon nörds våta dröm. Märker ni inte själva när förklaringar är dåliga efterkonstruktioner?

#25

Postad 21 juni 2014 - 18:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vad är då en 'måttligt gymmad kropp'? Var ligger ribban egentligen? Klart även en hel del killar undrar om de håller måttet, och letar efter något att identifiera eller jämföra sig med.

Inget som liknar He-man i alla fall.

#26

Postad 21 juni 2014 - 18:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ja, det hör ihop på ett sätt. Även om, återigen, det var du som började snacka löner.

Men du kanske köper förklaringen "det är varmt?"
Det är bara en slump att det är typ den enda kvinnan i spelet som tycker det är för varmt att ha ordentliga kläder på sig. Liksom den enda kvinnan i alla andra spel har den ena idiotiska ursäkten efter den andra för att se ut som någon nörds våta dröm. Märker ni inte själva när förklaringar är dåliga efterkonstruktioner?


Det är varmt kan förklaras på två sätt. I varma klimat kan man ta på sig eller ta av sig kläder för att kyla ner kroppen. Jag har inte sett nog mycket för att avgöra om det går att applicera i det här fallet, men jag har sett att alla militärer har sina uniformer. Är Quiet en militär är följdfrågan :)

Är det någon inom Konami som sagt att det är varmt i spelet som ursäkt? :D

Inget som liknar He-man i alla fall.

Imo ser he-man bra ut. Hade kunnat ha mer eller mindre muskler. Eller, kanske inte mindre. Det bra ut som det är :D

#27

Postad 21 juni 2014 - 18:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ett annat spel som fick endel kritik i aftonbladet var ju infamous. Där tror jag dock många ansåg att kritiken var lite obefogad, om mitt minne inte sviker mig.

Aftonbladet är ju mest för att få hits dock. De flesta som spelat infamous ser ju snarare en stark kvinnlig karaktär.

Kollar jag bland recensionerna på senaste så ser jag inte många spel som är nedvärderande mot kvinnor, snarare tvärtom. Många starka kvinnoroller i Left Behind, Lightning Returns, Child of Light och Wolfenstein. Spel som är sexistiska är i klar minoritet.

Är det någon inom Konami som sagt att det är varmt i spelet som ursäkt? :D

Kojima, jag postade ju det i tråden tidigare -_-

#28

Postad 21 juni 2014 - 18:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Det är varmt kan förklaras på två sätt. I varma klimat kan man ta på sig eller ta av sig kläder för att kyla ner kroppen. Jag har inte sett nog mycket för att avgöra om det går att applicera i det här fallet, men jag har sett att alla militärer har sina uniformer. Är Quiet en militär är följdfrågan :)

Är det någon inom Konami som sagt att det är varmt i spelet som ursäkt? :D


Imo ser he-man bra ut. Hade kunnat ha mer eller mindre muskler. Eller, kanske inte mindre. Det bra ut som det är :D

Jo men du är ju gym-kille och har konstiga ideal.;)
Skulle gärna ha Brad Pitt-kropp men aldrig vilja se ut som en extrem body builder. Det ser bara konstigt ut.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   69,91K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 21 juni 2014 - 18:17.


#29

Postad 21 juni 2014 - 18:15

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag tycker att kritiken mot Infamous var rätt överdriven. Där var iof alla karaktärer rätt fjantiga.

Kollar jag bland recensionerna på senaste så ser jag inte många spel som är nedvärderande mot kvinnor, snarare tvärtom. Många starka kvinnoroller i Left Behind, Lightning Returns, Child of Light och Wolfenstein. Spel som är sexistiska är i klar minoritet.


Det är ju lovande isf

#30

Postad 21 juni 2014 - 18:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

För att det tillför inget till ämnet att säga hur tröttsam (eller oseriös) diskussionen är. Som jag också skrev tidigare, sådana inlägg tas bort.


Klippet visar hur oseriös media (I det här fallet SVT) var för inte allt för många år sedan. Argumenten som framförs där, påminner mycket om de argument som framförs mot spelvåld nuförtiden. Diskussionen är intressant, men argumenten är allt för ofta inte seriösa helt enkelt.

#31

Postad 21 juni 2014 - 19:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0
OK, då visar jag den igen.

Det är ju lovande isf

Vilka spel spelar du för övrigt och hur tycker du att det ser ut i dessa spel?

#32

Postad 21 juni 2014 - 19:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det finns väl en del spel som spelar på sexism,, men saken är den att många av dom driver med sig själva. Jag tänker på duke nukem, men där tar man ju också mängder med steroider och grejjer. Spelet ska inte ta seriöst.

För att fortsätta med spel där man får välja kön på sin spelkaraktär, jag blev väldigt länge förvånad över att det fanns manliga shepard i mass effect. För mig var det alltid en kvinna som var shepard. She -pard. Eller något. Och hon är rödhårig! :D

#33

Postad 21 juni 2014 - 19:41

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

OK, då visar jag den igen.


Vilka spel spelar du för övrigt och hur tycker du att det ser ut i dessa spel?


Spelat sen jag skaffade ps4: battlefield, cod, tomb raider, infamous, rayman, watch dogs, outlast etc. Tycker inte det är så katastrof om man jämför med spel som jag vet finns men ganska stereotypt. Ser väl ut ungefär som i genomsnittlig halvkass hollywoodactionfilm.

Edit: har inte spelat klart det, men jag tror att Tomb Raider tom skulle klara bechdeltestet. Men det är klart det enda isf.

Redigerat av UprightCitizen, 22 juni 2014 - 08:12.


#34

Postad 21 juni 2014 - 19:52

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 1

Ingen utom en bodybuilder vill väl se ut som den där He-Manbilden? Vanliga människor tycker i regel att body builders ser groteska ut. Däremot är det förstås snyggt med en måttligt gymmad kropp.


Det har dock med psykologi att göra skulle jag säga. He-Man (och liknande actionhjältar) skapar en undermedveten drift hos män där mod, styrka, ledarskap och liknande "manliga" ideal som man ser upp till kopplas ihop med en muskulös, nästan överdriven kropp. Har man inte en muskulös och vältränad kropp så kan man heller inte inspirera andra eller uppvisa hjältemod och liknande. Det är visserligen en väldigt spontan analys och jag har inget vidare belägg för det, men det är inte hur mycket muskler He-Man har utan vad för manliga ideal som kopplas till hans fysik.

#35

Postad 21 juni 2014 - 20:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
I vissa kretsar kanske. Det finns många som har andra ideal än muskelberg. Många ser det rent av som något negativt. Personligen anser jag att body building är en hobby så god som någon, men det är inget ideal för mig.

#36

Postad 21 juni 2014 - 20:44

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0
Hade inte folk tyckt att det var ballt med stora svällande muskler så hade inte hjältarna sett ut så.

#37

Postad 21 juni 2014 - 20:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Är det inte skillnad på seriefigurer och verkliga ideal? Vill ni se ut som Hulk?

#38

Postad 21 juni 2014 - 20:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Hade inte folk tyckt att det var ballt med stora svällande muskler så hade inte hjältarna sett ut så.

"Hade inte folk tyckt det var ballt med smala midjor och svällande bröst..."

#39

Postad 21 juni 2014 - 20:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Enda nyttan med muskler i ett modernt samhälle är att få ligga, och då har man inte nytta av mer muskler än typ Brad Pitt. Body Builders är knappast sexiga. De passerar gränsen och blir fula.

#40

Postad 21 juni 2014 - 20:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Är det inte skillnad på seriefigurer och verkliga ideal? Vill ni se ut som Hulk?

Postad bild

#41

Postad 21 juni 2014 - 21:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Den Hulk ser lagom biffig ut. Seriefiguren not so much...

#42

Postad 21 juni 2014 - 21:02

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
Konstiga ideal kan nog vara problematiska oavsett kön, men jag tror det är viktigare för barn att ha goda förebilder i sina närhet under uppväxten. Antingen i föräldrarna eller någon annan människa i deras närhet. Yngre måste få lära sig att de inte ska vara beroende på validering av andra människor utan istället få fokusera på att lyssna till sig själv och vem de vill vara.

Ibland undrar jag om många av de som gnäller mest kring detta inte är de som skulle behöva lite hjälp med det där, skyll på omvärlden så slipper du ta tag i dig själv osv.

Men vad fan vet jag.

Enda nyttan med muskler i ett modernt samhälle är att få ligga, och då har man inte nytta av mer muskler än typ Brad Pitt. Body Builders är knappast sexiga. De passerar gränsen och blir fula.


Håller med om att de största är för stora och det är ju absolut inte hälsosamt med deras livsstil. Men bodybuilding på rimlig nivå utan knorkinjicering tror jag är väldigt bra både för individens mentala och fysiska hälsa.

#43

Postad 21 juni 2014 - 21:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Den Hulk ser lagom biffig ut. Seriefiguren not so much...

Nej men Hulken är ju ingen människa, det är ett muterat monster =P. Finns ju andra som är mer "normalt" vältränade, som Captain America. Sen finns det annan nytta med muskler, som att undvika skador och framförallt för idrottsmän.

Men nu handlar det ju inte så mycket om spel längre, lär bli svårt att hålla sig till det.

#44

Postad 21 juni 2014 - 21:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag menar inte att det är dåligt att vara vältränad, tvärtom. Jag menar att det inte finns någon poäng med att vara en Belgian Blue.;)

#45

Postad 21 juni 2014 - 21:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna se ut som seriefiguren hulk. Eller den hulken från avengersfilmen. Dä ä snyggt! Han är inte lika groteskt oproportionerlig som vissa byggare ger intryck av på scen faktiskt. Hans proportioner passar bättre. Även om dom egentligen är fel för en människa

#46

Postad 21 juni 2014 - 21:32

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
På tal om seriefigurer, när jag började träna för ett par år sedan var Chris Hemsworth så som han ser ut i Thor min "aimpoint". Så ser fan en karl ut tänkte jag. :D

#47

Postad 21 juni 2014 - 21:39

Unregistered2b7a85cb
  • Unregistered2b7a85cb
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Enda nyttan med muskler i ett modernt samhälle är att få ligga, och då har man inte nytta av mer muskler än typ Brad Pitt. Body Builders är knappast sexiga. De passerar gränsen och blir fula.

Say what? Nej, men seriöst.. Så jag har ingen nytta av mina muskler i mitt yrke som hantverkare där vi lyfter tungt och anstränger oss dagligen? Inte heller någon nytta med dem när jag vill orka syssla med fritidsaktiviteter som klättring?

Mina muskler har då aldrig fått mig att ligga någon gång tror jag, är iofs inte överdrivet muskulös heller... Mest bara i form och inte alltför mycket kroppsfett.

#48

Postad 21 juni 2014 - 21:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Klättring var väl inget bra exempel när vi pratar om kroppsbyggare?

#49

Postad 21 juni 2014 - 21:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Say what? Nej, men seriöst.. Så jag har ingen nytta av mina muskler i mitt yrke som hantverkare där vi lyfter tungt och anstränger oss dagligen? Inte heller någon nytta med dem när jag vill orka syssla med fritidsaktiviteter som klättring?

Mina muskler har då aldrig fått mig att ligga någon gång tror jag, är iofs inte överdrivet muskulös heller... Mest bara i form och inte alltför mycket kroppsfett.

Läs mitt nästa inlägg.:)

#50

Postad 21 juni 2014 - 22:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag menar att det inte finns någon poäng med att vara en Belgian Blue. ;)

Nej.. fast jag tycker det är helt fel att starta diskussionen med den bilden öht när tråden heter "Genus och våld i spel". För den vanligaste protagonisten är en vit man i 20-30-årsåldern som inte är överdrivet muskulös. Det finns spel om He-Man och andra superhjältar men de är ju tagna från andra medium, som tbh är klart mer överdrivna både för män och kvinnor. Serier spelar i en annan liga.

Spel är inte lika överdrivet, även om det förstås finns undantag, ofta från Japan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.