Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att ha högtalarna åt fel håll, fungerar det?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 april 2012 - 01:04

messervy
  • messervy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ett par golvare som jag tänkt ha under ett bord, problemet är att de då är för höga och inte får plats under bordet. Jag funderar då på att ha dem liggandes, och bygga någon form av stativ så de ändå kommer upp något, ungefär som (centern?) är på denna bild.

Postad bild

eller kommer dom att explodera då?

#2

Postad 27 april 2012 - 04:36

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det är klart att det "fungerar", som i att de låter, men vad fanken är poängen? Skulle jag placera högtalare så undermåligt skulle jag se till att skaffa några doningar mer lämpade för uppgiften att inte synas.

#3

Postad 27 april 2012 - 06:37

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 2
De borde inte explodera, men man vet aldrig. Ha på hjälm och skyddsglasögon för säkerhets skull.

#4

Postad 27 april 2012 - 08:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det där var min replik hörru! :)

Det är inte med hundraprocentig säkerhet man ska vara säker på att högtalarna är gjorda för att vara liggande. Elementet kanske sprider ljudet på ett felaktigt sätt. Jag tror det kallas "lobing". Men som sagt, jag är inte hundra.

#5

Postad 27 april 2012 - 09:33

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Jag tycker idéen om att ha dem under ett bord låter jättekonstigt. Stereoperspektivet måste bli värdelöst och spridningen likaså om de är under en bordsskiva. Köp satelliter att ha på väggen istället och kanske en sub, den skulle bättre kunna funka att ha under det där bordet. Ska du ha bordet mot en vägg eller? Är det ett datorbord?

#6

Postad 27 april 2012 - 12:02

messervy
  • messervy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1
Tack för era svar!
Tanken är att högtalarna ska stå så nära kanten är de används. Vid serriöst filmtittande ska de gå att rulla fram så de står fritt på golvet, men som sagt i huvudsak under bordet. Ja det är ett datorbord, jag ska dock bygga det själv. Problemet är dock att om jag anpassar mig efter högtalarna så blir bordet för högt och inte bekvämt att sitta vid :/

Jag gick crazy i paint och fick fram detta
Postad bild


Jag är en stackars student och så vidare och om jag ska köpa andra högtalare blir det nog ett par logitechhögtalare för runt 500 kronor :(

Redigerat av messervy, 27 april 2012 - 12:09.


#7

Postad 27 april 2012 - 12:20

Unregistered3a29f2ae
  • Unregistered3a29f2ae
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Vad är det för högtalare? Såg skojiga ut!

Om du inte har råd så sälj de du har och på så sätt få råd till andra som är mer lämpliga att placera i det rum du har.

Tips från coachen ;)

#8

Postad 27 april 2012 - 12:23

messervy
  • messervy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vad är det för högtalare? Såg skojiga ut!

Om du inte har råd så sälj de du har och på så sätt få råd till andra som är mer lämpliga att placera i det rum du har.

Tips från coachen ;)


Är inte de som är på bilden, ville bara åt idén med hur de satt centern.
Postad bild
Dessa har jag, inte fullt lika skojiga. Verkar vara väldigt lågt anrahandsvärde, men jag är rätt nöjd med dem, förutom att recivern håller på att lägga av fullständigt.

Redigerat av messervy, 27 april 2012 - 12:24.


#9

Postad 27 april 2012 - 12:39

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Mindre brett bord, högtalarna på sidorna?

#10

Postad 27 april 2012 - 18:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är klart att det "fungerar", som i att de låter, men vad fanken är poängen? Skulle jag placera högtalare så undermåligt skulle jag se till att skaffa några doningar mer lämpade för uppgiften att inte synas.


+1

#11

Postad 27 april 2012 - 21:52

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Att lägga högtalarna ner ska inte vara några problem alls. De är ju runda element så spridningen ändras ju inte direkt. tänk på att lägga så att högtalarelementen ligger långt ifrån varandra när du lagt dom ner så får du bättre stereo "upplevelse"

#12

Postad 27 april 2012 - 22:27

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Att lägga högtalarna ner ska inte vara några problem alls. De är ju runda element så spridningen ändras ju inte direkt. tänk på att lägga så att högtalarelementen ligger långt ifrån varandra när du lagt dom ner så får du bättre stereo "upplevelse"

Spridningen ändras eftersom våra öron sitter positionerade i horisontalled. Vi har generellt lättare att uppfatta förskjutningar på denna axel än vertikala dito. Om man märker sådant är en annan femma.

#13

Postad 27 april 2012 - 22:40

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0

Spridningen ändras eftersom våra öron sitter positionerade i horisontalled. Vi har generellt lättare att uppfatta förskjutningar på denna axel än vertikala dito. Om man märker sådant är en annan femma.



Ja men högtalarna är ju rundstrålande vilket gör att det blir samma sak ungefär. Visst kanske det kan höras att basen är mer "centrerad" än diskanten kanske, det är det du menar eller? Men det hade ju varit en annan sak om högtalarelementen var av annan form.

#14

Postad 28 april 2012 - 09:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Att lägga högtalarna ner ska inte vara några problem alls. De är ju runda element så spridningen ändras ju inte direkt. tänk på att lägga så att högtalarelementen ligger långt ifrån varandra när du lagt dom ner så får du bättre stereo "upplevelse"


Men oj... Så fungerar det ju verkligen inte.. En golvhögtalare är ju konstruerad för att stå på golvet.
Den är ju konstruerad för att sprida ljudet på ett speciellt sätt horisontellt och vertikalt. Lägger du den ner så sprider den ju jättefel. Du får en typ 150 cm bred baffel istället för 30 cm bred..

#15

Postad 28 april 2012 - 09:57

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0

Men oj... Så fungerar det ju verkligen inte.. En golvhögtalare är ju konstruerad för att stå på golvet.
Den är ju konstruerad för att sprida ljudet på ett speciellt sätt horisontellt och vertikalt. Lägger du den ner så sprider den ju jättefel. Du får en typ 150 cm bred baffel istället för 30 cm bred..

Jag förstår vad du menar men jag står fortfarande för det jag har skrivit. Alla har vi olika åsikter.

#16

Postad 28 april 2012 - 10:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag förstår vad du menar men jag står fortfarande för det jag har skrivit. Alla har vi olika åsikter.


Konstig sak att ha en egen åsikt om när det handlar om fysik...

#17

Postad 28 april 2012 - 10:42

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja men högtalarna är ju rundstrålande vilket gör att det blir samma sak ungefär. Visst kanske det kan höras att basen är mer "centrerad" än diskanten kanske, det är det du menar eller? Men det hade ju varit en annan sak om högtalarelementen var av annan form.

Elementen är rundstrålande, ja (sålänge vi talar om kon-element åtminstone?), men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att hela högtalarkonstruktionen är det.


Konstig sak att ha en egen åsikt om när det handlar om fysik...

+1
Däremot är det ju ingen som har redovisat en fysisk förklaring för vare sig det ena eller det andra. :)

#18

Postad 28 april 2012 - 10:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Elementen är rundstrålande, ja (sålänge vi talar om kon-element åtminstone?), men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att hela högtalarkonstruktionen är det.



+1
Däremot är det ju ingen som har redovisat en fysisk förklaring för vare sig det ena eller det andra. :)


Men det är väl knappast någon nyhet att baffelns bredd tas med i beräkningarna av konstruktionen angående spridningen ?
Om man tror att "elementen är rundstrålande" för att dom är runda, när dom sitter i ett kabinett, då bör man nog läsa på lite mer... ;)

#19

Postad 28 april 2012 - 12:09

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Ja, baffeln är ju väldigt viktig och spridningen är ju knappast likvärdig på en högtalare i alla riktningar. Men prova för guds skull. Funkar det för dig är det skitsamma vad andra säger. Var hemma hos en polare som ville visa sina nya högtalare i hans hemgym. Han var skitnöjd, jag hörde efter 1 sekunds lyssning att ena högtalaren hade trasig diskant. Tog honom lång tid att höra. Alla har olika uppfattning och det man gillar gillar man.

#20

Postad 28 april 2012 - 14:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Diskant ger riktning och bas är rundstrålande under en viss hertz(80Hz?). Därför är det bra om diskanten på centern samt frontarna hamnar på samma höjd.

Väldigt höga toner kan vara extremt riktningsbara. Kolla öronen på en hund när man visslar. De kan fara åt alla möjliga håll för att rikta in sig på visslaren.

#21

Postad 28 april 2012 - 16:18

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Väldigt höga toner kan vara extremt riktningsbara. Kolla öronen på en hund när man visslar. De kan fara åt alla möjliga håll för att rikta in sig på visslaren.

Antar att du menar att högfrekvent ljud är lättare för det mänskliga örat att lägesbestämma, men det är stor skillnad på våra öron och vad t ex en hund kan höra.

#22

Postad 28 april 2012 - 20:26

mbquart
  • mbquart
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Då skulle jag vara mer orolig för att ljudbilden blir väldigt låg. Man vill ju trots allt få upp mid/high i öronhöjd. Det finns en poäng med att man använder stativ till stativhögtalare och att mid/high sitter överst i en golvare på ca. 1000mm. Höjd.

#23

Postad 29 april 2012 - 09:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Då skulle jag vara mer orolig för att ljudbilden blir väldigt låg. Man vill ju trots allt få upp mid/high i öronhöjd. Det finns en poäng med att man använder stativ till stativhögtalare och att mid/high sitter överst i en golvare på ca. 1000mm. Höjd.


Det är inte höjden som är ett problem. Det är spridningen. En normalt konstruerad högtalare sprider mer i bredd än höjd p.g.a baffelns bredd. Lägger du den ner får du en väldigt smal men hög ljudbild. Det blir alltså fel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.