Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#851

Postad 18 maj 2011 - 20:19

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Dj AudaSpexx, 18 maj 2011 - 20:22.


#852

Postad 19 maj 2011 - 12:16

Ostkustensparla
  • Ostkustensparla
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hallå där, jag och en kompis fick för oss att bygga en s.k. strandstereo vi också och beställde en bilstereo samt två stycken 6x9-högtalare. Vi märkte dock snabbt att bilstereon inte var tillräckligt strömsnål och bestämde oss för att köpa en lepai ta 2020 istället.

Mina frågor är; tror ni att ljudet blir hyfsat kraftigt med bara 6x9:orna, alltså utan bas?
Behövs några modifieringar på lepai:en? Samt hur är kvaliteten på en sådan? Om någon sitter på lite erfarenhet av dessa.

Som strömförsörjning hade vi tänkt oss ett MC-batteri på ca 12Ah.

Alla råd uppskattas, tack på förhand.

#853

Postad 19 maj 2011 - 15:51

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hallå där, jag och en kompis fick för oss att bygga en s.k. strandstereo vi också och beställde en bilstereo samt två stycken 6x9-högtalare. Vi märkte dock snabbt att bilstereon inte var tillräckligt strömsnål och bestämde oss för att köpa en lepai ta 2020 istället.

Mina frågor är; tror ni att ljudet blir hyfsat kraftigt med bara 6x9:orna, alltså utan bas?
Behövs några modifieringar på lepai:en? Samt hur är kvaliteten på en sådan? Om någon sitter på lite erfarenhet av dessa.

Som strömförsörjning hade vi tänkt oss ett MC-batteri på ca 12Ah.

Alla råd uppskattas, tack på förhand.


Det ska inte vara några problem alls att driva 6x9:or med t-amp. Kvalitén på själva lådan kanske inte den bästa, kan vara glapp i kontakterna osv men tycker att för det priset så är det värt det.

#854

Postad 20 maj 2011 - 15:45

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Kör själv med Lepai och den levererar mer kraft än jag behöver till mina 5,25or så jag tror inte ni kommer bli missnöjda med den. Sen är den ganska strömsnål så ni kommer spela bra många timmar på ett 12ah!

Hur "mycket" ljud ni kommer få beror nog till stor del på hur stor låda ni tänkt bygga. Tror 6x9or vill ha rejält med utrymme för att kunna låta så mycket och så bra som möjligt!

Lycka till med bygget och glöm inte dokumentera :lol:

#855

Postad 24 maj 2011 - 20:56

mbw_
  • mbw_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej! Jag ska bygga ihop en ministereo nu till sommaren och har en fråga om element. Jag har införskaffat ett 7.2ah blyack och beställt en förstärkare från ebay, Som låda använder jag en gammal stereo högtalare på ca 20-25 liter. min fråga är då vilka element jag ska satsa på.
Jag vill hålla nere kostnaderna maximalt men ändå få ljud som går att lyssna på.

http://www.sweclocke...tabel-högtalare
Där har jag fått en del inspiration men är fortfarande väldigt osäker på val av element.

Max kostnaden för element bör vara cirka 400kr. Om någon kom med ett förslag så skulle det vara väldigt glädjande.

#856

Postad 25 maj 2011 - 18:33

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Finns det någon allmän volym på lådor för 10" element som passar för de flesta? Typ ~50 liter? Funderar nämligen på att köpa ett element som saknar alla uppgifter som krävs för att räkna ut det och företaget vill inte ge ut dem heller (OEM-tillverkare).

Redigerat av hakkzpets, 25 maj 2011 - 18:37.


#857

Postad 25 maj 2011 - 18:45

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Finns det någon allmän volym på lådor för 10" element som passar för de flesta? Typ ~50 liter? Funderar nämligen på att köpa ett element som saknar alla uppgifter som krävs för att räkna ut det och företaget vill inte ge ut dem heller (OEM-tillverkare).


Vad jag vet så är lådvolymen extremt viktig när det gäller portade lådor och till det behövs elementets parametrar.
Med slutna lådor så spelar det inte så roll.

#858

Postad 26 maj 2011 - 18:12

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Är det lungt att sätta två stycken element i samma låda utan att ha något som skiljer dem åt, eller bör man ha en skiljevägg som gör att det blir ett rum för varje?

Redigerat av hakkzpets, 26 maj 2011 - 18:31.


#859

Postad 27 maj 2011 - 15:31

Fakkness
  • Fakkness
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tjena, tänkte under sommarn bygga en festivalstereo.
Prioriteringarna är:
Batteritid/effektivitet -> Pris

Jag läste att det var någon här som lyckats få ner sin förbrukning till 350mA (!!)? Hur gick detta ihop?

Det jag kommit på än så länge är
AMP6 Basic eller AMP9 Basic (vet ej vilken som kommer passa bäst med resten av grejerna)

1 par Hertz DCX690
alternativt 1 par JBL GTO938
båda har hög känslighet, men Hertz är bättre eftersom de har 4ohm impedans?

Låda i mdf (eller annat, kanske lite mer fukttåligt material?)
Batteri som väljs ut efter behov (hade ju gärna också haft låg förbrukning likt 350-750mA)

Fråga:
Några rekommendationer på bas?
Behöver jag extra diskanter?
Tips på en cd-spelare?
Vad mer behöver jag för att kunna koppla ipod/annan mp3?

Tack för svar ;)

#860

Postad 27 maj 2011 - 15:39

sweetchille
  • sweetchille
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
för det första kör på PV högtalare, bilhögtalare drar något mer ström om en marginellt, bilhögtalare är till förbullrig miljö, sen det bästa alternativet angående batterier är att köra på 9 st 1,2 V r20 batterier som är uppladdningsbara, vilket du även får ta med dig in på festivaler! playwood är ett bra material att arbeta i,

det är så jag gjort min iaf, och det fungerar perfekt! med en lepia 2020+

#861

Postad 27 maj 2011 - 15:46

Fakkness
  • Fakkness
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Okej, men festival är väl bullrig miljö? ;D
Kan man inte ha ett mc GEL batteri?
Åker oftast bara på SRF och i deras regler står där minsann inget om battriförbud ;)

Vad har du för batteritid på din?

#862

Postad 27 maj 2011 - 15:50

sweetchille
  • sweetchille
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
om du nu ska köpa ett par högtalare rekommenderar jag STARKT PV högtalare, provat både och stor skillnad på bilhögtalarna och PV högtalarna...du får mycket mer kräm hur PV än bil samt så kostar dom lika mycket, självklart kan du köra på det också, ring och kolla med dom så det är lugnt, på P&L får man inte ha det iaf.

runt 10H har 2 6,5 i, så ingen bas alltså. men det är bra tryck i den iaf!

#863

Postad 27 maj 2011 - 22:17

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
vad är PV-högtalare för nått??

#864

Postad 28 maj 2011 - 00:42

Fakkness
  • Fakkness
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

vad är PV-högtalare för nått??

Jag undrar också, googlade och kammar 0! ;p

#865

Postad 28 maj 2011 - 01:16

sweetchille
  • sweetchille
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
oj haha ber om ursökt menade så klart PA.

#866

Postad 28 maj 2011 - 19:07

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Tips på vilken TA-2020 förstärkare man ska välja för årets version??

#867

Postad 28 maj 2011 - 19:29

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Köpte en http://shop.textalk....amp;art=8112756

Funkar utmärkt.

#868

Postad 28 maj 2011 - 20:23

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Köpte en http://shop.textalk....amp;art=8112756

Funkar utmärkt.

Fast är det värt att lägga det dubbla mot vad en ebay variant kostar?

#869

Postad 28 maj 2011 - 21:14

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Det är ju i stortsätt samma produkt. Vågar man beställa utomlands går det säkert utmärkt att köpa från ebay. Det tar även ganska lång tid. Hos Polardesign där jag köpte min tog det två dagar innan jag fick paketet i brevlådan.

#870

Postad 29 maj 2011 - 20:41

FilleS
  • FilleS
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Fast är det värt att lägga det dubbla mot vad en ebay variant kostar?



Jag köpte först denna: http://cgi.ebay.com/...=item35b159971f
Dock så gick den sönder redan innan jag börjat bygga lådan:S Köpte sedan en sånhär: http://cgi.ebay.com/...#ht_7045wt_1114
Enorm skillnad i byggkvalité! Gillar den sista skarpt, plus att den levererar bra kräm! Tog ca 2 veckor att få hem den.

#871

Postad 01 juni 2011 - 16:13

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Jag köpte först denna: http://cgi.ebay.com/...=item35b159971f
Dock så gick den sönder redan innan jag börjat bygga lådan:S Köpte sedan en sånhär: http://cgi.ebay.com/...#ht_7045wt_1114
Enorm skillnad i byggkvalité! Gillar den sista skarpt, plus att den levererar bra kräm! Tog ca 2 veckor att få hem den.

Har tittat på liknande(den senare) och tror det får bli en sådan. Ska köpa en 12V blyacc på biltema på fredag efter jobbet för att sedan CADa upp en ritning.

#872

Postad 02 juni 2011 - 01:09

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Har tittat på liknande(den senare) och tror det får bli en sådan. Ska köpa en 12V blyacc på biltema på fredag efter jobbet för att sedan CADa upp en ritning.

Hej tänker prick samma som dig och jag undrar hur du kommer koppla in 12v blyacc till lepain vad för sladdbehöver man? tacksam för svar av dig eller nån annan hjälpsam.

#873

Postad 02 juni 2011 - 10:37

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Hej tänker prick samma som dig och jag undrar hur du kommer koppla in 12v blyacc till lepain vad för sladdbehöver man? tacksam för svar av dig eller nån annan hjälpsam.

Vet inte riktigt än men antar att det inte bli så avancerat.

#874

Postad 05 juni 2011 - 16:02

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Jaha, nu börjar det snart bli dags att börja dra kablar och annat kul på min cykelstereo.

Just nu så har jag skaffat nästan allt jag behöver till stereon (förutom färg :P ).
Det jag väntar på är att Kjell&Comp ska ringa mig angående lysdioderna jag vill ha till stereon (50 st blåa och 20 st vita)

Dom vita ska vara till min "LED-strobe" och dom blåa till div. effekt-belysning :)

Om man bortser från färgen så kan min cykelstereo vara klar när vattnet är lite varmare, alltså om 2-3 veckor.

Nu när jag tänker på det... ...jag har inte tagit kort på min cykel ;) äh, jag gör det sen, den har ändå ingen sadel på just nu :(

#875

Postad 05 juni 2011 - 17:38

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt än men antar att det inte bli så avancerat.

OK. Har du gjort några framsteg då?

#876

Postad 05 juni 2011 - 19:54

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Tips på billiga och batterieffektiva 4"-element?
Blir väl några PA-högtalare, men vet inte var man hittar sånt till en billig peng.

Edit: Bör jag satsa på en AMP6-Basic? Läste att den var snålare än AMP6, vad skiljer dem åt annars?

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 05 juni 2011 - 20:40.


#877

Postad 05 juni 2011 - 21:42

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Tja.
Förra året blev det ett bygge som jag blev nöjd med, men tänkte detta året göra en mindre variant!

Jag har en lepai ta2020 (köpte två förra året ifall en skulle pajja) och funderar nu på om jag även denna gång ska använda bilhögtalare. Vid förra bygget använde jag 6x9 högtalare, med okej resultat. Frågan är nu om man ska använda sig av 5 tums coaxialer eller kanske sattsa på pa element som jag fattar ger mer tryck i lådorna?
Finns det i så fall några bra att rekomendera? gärna runt 5-6 tum. Kollade runt lite, och om man läser siffror så verkar inte pa elementen ha lika hög kännslighet som bil coaxialerna? eller missar jag något?

tacksam om någon kunnig svarar! :)

EDIT: Min fråga är väl i stor sätt liknande den herren över mig ställer...

Redigerat av Roothpest, 05 juni 2011 - 21:43.


#878

Postad 06 juni 2011 - 10:37

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Hehe, där ser man :)

Ytterligare en fråga är ju hur man ska driva lådan den här gången ett 7.2Ah blyacc tar upp lite för mycket plats tycker jag..

#879

Postad 06 juni 2011 - 15:37

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Kollade runt lite efter möjliga basar på ljudia.se nu. Vet inte om det jag som lever i en snål drömvärld, men det finns inte så stort utbud i 5-6" om man vill lägga max 700 för två basar. Dom jag hittade i den prisklassen är dom här http://www.ljudia.se...-830512-p78399/
Men dom har ändå bara en känslighet på 90dB. Duger det ändå? Att jämföra med förra årets modell som använde 6x9 bil koaxialer på 95 dB känslighet.

#880

Postad 06 juni 2011 - 16:53

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Har funderat lite jag med, och kom fram till att det kanske inte är så dumt att köra mono, bara ett element, typ en 8"-högtalare. Men det är samma problem där, vet inte riktigt vad man bör köpa.

De flesta i det här sammanhanget kollar ju på 10"-högtalare och då verkar det vara dessa som gäller:
http://www.ljudia.se...-hp-10w-p78414/

För mig blir det dock för stort, behöver en 8"..

#881

Postad 06 juni 2011 - 17:51

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Ja, 10" blir för stort för mig med. Tanken är ju att det här ska bli en förhållandesvis liten sak. Eller också gör jag det lätt för mig och köper ett par 5" koaxialer. Fungerade helt okej på förra bygget, men nu verkar ju många rekomendera pa element. Så då blir man ju nyfiken på om det skulle göra stor skillnad. Var framförallt lite bas jag saknade på förra bygget.

#882

Postad 06 juni 2011 - 18:13

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
8" verkar bli rätt stort också, blir ju 20cm på höjden, sen plats för diskanter och jag vill ha en inbyggd docka till iPod/iPhone dessutom, så blir väl att leta sig ned till 6.5" och då känns det klent att bara ha ett element, dilemma!

Nu funderar jag på att köra ett element på 5.25" eller där i kring med diskant och sedan bygger man så man har möjlighet att haka på ytterligare högtalare på varsin sida med 4"-element

#883

Postad 06 juni 2011 - 18:35

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
HALLÅ!!!!!

Dilemmat löst:

HÄR har ni en 8" fullregister, från Gamma dessutom...

#884

Postad 06 juni 2011 - 19:01

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
89dB känslighet bara, det är väl lite klent? Vill ju upp över 95dB iaf (de jag hade sist låg på 93dB)

#885

Postad 06 juni 2011 - 19:09

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
De här då?
http://www.hifikit.s...dex.php?id=1567

Edit: Galen lådvolym såg jag nu..

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 06 juni 2011 - 19:34.


#886

Postad 07 juni 2011 - 18:26

forum__
  • forum__
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

HouseMusic & supermaskinen:
Använd aldrig MDF till en utomhusstereo vad ni än gör! Lite fukt och dagg på detta kommer få MDFen att suga upp vätan som en svamp och sedan gå sönder. Använd istället Plywood i lämplig tjocklek. Den varianten som anväds för betong-gjutning sk. formplyfa har ett ytskickt som är väldigt motståndigt för väta. Bygger ni sedan smart och med inre stagning så behövs inte mer än 11mm tjocklek. Kolla på mitt bygge under tråden SFS-V2 så får ni lite ideer.

När det gäller drivning så får ni bestämma er för om ni vill ha 1. Mycket kraft under kort tid 2. bra kraft under lång tid. 3. mycket kraft under lång tid.
Med andra ord: En fetivalstere som ska vara smidig och låta mycket behöver ett strömsnålt slutsteg typ AMP6-BASIC och för att få det att låta mycket så ska elementen vara lättdrivna (hög siffra på känsligheten, allt över 95db är fint)
Dessa element finns inom PA och inte bilvärlden. kolla på P.Audio HP-12w tex.

Ska ni köra med bilbasar så har dom låg käsnlighet och för att få dom att spela högt så krävs mycket ström ur ett slutsteg och det i sin tur kommer äta ampere från batteriet i en rasande takt. Ställ er frågan om ni vill kånka runt på ett 120h bilbatteri som dessutom tar stryk av att laddar ur helt eller om ni vill ha ett litet fritidsbatteri på 4kg som tar mindre stryk av en helurladdning.

Ni får komma å lyssna på min och skapa er en uppfattning själva. Den kommer finnas i västervik på midsommar=) den har 4x10" basar och 4x piezodiskanter och underhållsladdas med solceller. AMP6-B som står för kraften drar knappt ingen sröm alls med sina 2x25W. (jo 25w räcker, inget trams)

Som ljudkälla ska ni också fundera på vad ni verkligen behöver. En bilstereo med cd drar massa ström och blir varm. En AMP6-B med en iPhone eller ännu hellre en fin dedikerad mp3 spelare blir varken varma eller drar mycket ström. Enligt uppmätt värde av ett geni drar AMP6-B under maxbelastning under några timmars spelande 350mAh och med 14,2Ah batterikraft ger det 40,5h speltid på högsa volym! AMP6-B återigen ger utslag på 2A i basslag. Tänk er själva ett slutsteg som är avsäkrat på 30A vad det kommer innebära för batteritiden, om det skulle dra 5Ah skulle det spela i 3h innan det dör. Mindre kul.

Själv är jag helt insnöad på det spår jag själv valt och kollar inte längre åt andra håll men jag vill ger er input så att ni slipper göra förstagångsisstagen och lägga pengar på ett system som i slutändan bara äter ström cch är otympligt och låter klent.

Sen är det bara att inse att det perfekta systemet finns inte. Det handlar om alltid om avvägning mot det ena eller andra. Fet bas kräver ström. Ingen bas går i evigheter. Mellantinget är att kika på ett system som lirar bra bas ner till 60-80Hz och sen dalar tvärt. Djup bas utomhus har ändå en tendens att inte höras. Tänk på att utomhus har ni endast en reflexyta som ljudet kan studsa emot och förstärkas (marken) jämfört med inomhus med 6 reflexytor i ett rum. Det är ju dumt att elda för kråkorna.

Så sätt fart och bygg för fullt och krydda gärna med lite lysdioder som blinkar i takt och visa era bilder här sen!



Hvilken type høytaler bruker du?

og hvordan er disse tilkoblet T-ampen, har du paralellkoblet 2basser og 2 piezodiskanter på hver kanal?

#887

Postad 08 juni 2011 - 08:30

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Forum___

Jag använder P.Audio HP-10w som bas och MGR CH-5 som piezo.

Precis som du säger har jag kopplat.
Till varje kanal har jag kopplat 2 basar och två piezo parrallelt. Jag har dessutom satt dom i två slingor för att kunna köra med ett fyrkanals steg i framtiden.
Svårt att beskriva i ord men jag gör ett försök: Amp höger -> bas -> piezo parallellkopplat. En likadan slinga till är kopplat till ampens höger-utgång och på den vänstra sidan ser det likadant ut.

#888

Postad 08 juni 2011 - 17:38

forum__
  • forum__
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Forum___

Jag använder P.Audio HP-10w som bas och MGR CH-5 som piezo.

Precis som du säger har jag kopplat.
Till varje kanal har jag kopplat 2 basar och två piezo parrallelt. Jag har dessutom satt dom i två slingor för att kunna köra med ett fyrkanals steg i framtiden.
Svårt att beskriva i ord men jag gör ett försök: Amp höger -> bas -> piezo parallellkopplat. En likadan slinga till är kopplat till ampens höger-utgång och på den vänstra sidan ser det likadant ut.


Ettersom P.audio HP-10w er utsolgt tenker jeg på å kjøpe 2 P.audio HP-10T + 2 P.audio PHT-409 horndiskant.
Kan jeg bruke disse på en AMP6-B uten noe delefilter? Bare paralellkoble 2 og 2?

#889

Postad 09 juni 2011 - 11:53

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Svårt att säga utan att lyssna sig till vad som behöver filtreras bort.
Jag hade nog satt ett filter som tar bort det allra högsta på HP-10T och sedan filtrerat bort det allra lägsta på diskanten.
Kolla på ljudkurvan för elementen och där kurvan sticker iväg (peakar eller börjar variera) är det lämpligt att filtrera ifrån.

Testa först med enbart ett motstånd på ca: 30 ohm på diskanterna och kör basarna rakt av. märker du att röster låter illa från basarna så filtrerar du bort detta med ett Lågpassfilter. Lyssna även på någon låt med riktigt piano i när du testat högtalarna. Piano brukar avslöja ljudkvalitén väldigt bra...till det bättre eller sämre=/.

#890

Postad 09 juni 2011 - 21:57

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tjenare Janowicz!

Har sett att du har varit aktiv i denna tråden i några år nu så tänkte att du borde veta en del!
Tänkte bara kolla om du kan ge mig lite tips? jag och en polare har bestämt oss för att bygga och en schysst strand/utomhusfest stereo och vi var inne på att skaffa en 10" bas och några diskanter, men nu så har jag kollat in diverse byggen och det verkar som att dem flesta kör med 4 st 6x9":or!
jag har kollat upp http://www.brl.se/sv...x9/gto-938.html och tycker dem verkar vara av kvalitet och lira relativt högt? Men det är nu problemet uppstår! ska man köra med ett slutsteg eller bara köra dem igenom en bilstereo (för det går väl?)
låt oss säga att vi köper en stereo med 4 kanaler på 50 watt var, hur pass bra och högt kan man spela eller man ska köra på ett slutsteg för att kunna få lite kräm i de hela?
kan även nämna att vi har en budget på ca 3000kr men några hundralappar hit eller dit gör inget! om du vill kan du komma med egna förslag om du har tid och lust :)

tack på förhand!
MvH
(första inlägget :D)

Redigerat av lillsmet, 09 juni 2011 - 21:57.


#891

Postad 10 juni 2011 - 07:50

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Tjena lillsmet och välkommen till minhembio=)

Min första festivalstereo var gjord med 4st 6x9, en bilstereo och ett 120Ah fritidsbatteri. Spelade med riktigt bra välljud och var tung som s*tan. Funkade bra som bord eller att stå och hoppa på samt att ingen orkade med att snå den (50kg och inga handtag, hehe)

Fördelen med denna setup är att det är enkelt att bygga då 6x9or oftas inte kräver någon speciell volym på lådan, dom är ju trots allt gjorda för att ha i hatthyllan. Det ger en ju friheten att bygga lådan som man själv vill. Det är heller inga konstigheter med elektroniken utan bara att sätta ström till stereon och kablar till högtalarna och sen är det klart.
Nackdelen är såklart vikten (om man inte ser den som en stöldförsäkring) Sen är batteritiden dålig pga att en bilstereo slösar rejält med ström och omvandlar många procent av in-strömmen till värmeförlust i slutstegsdelen. Ett bautabatteri tar dessutom längre tid att ladda.

Ställ er frågan vad som är viktigast inför ert bygge, ska det helst liras skithögt eller är välljudet viktigast och ska den vara bärbar å smidig eller stor så ingen snor den?

För att bygga strömsnålt kör många idag med slutsteg från lepai. Den har i sin tur 2x25w vilket kan låta lite men det räcker till de flesta vill jag lova!!! För att få så mycket ljudtryck ut högtalarna så möjligt ska du sen leta efter en bas/mid med hög känslighet (ju högre siffra desto mer ljudtryck/volym). Detta brukar utesluta många bil-element och istället falla på PA högtalare. Blir det PA element så är volymen och en basreflexport det viktigaste i hela låddesignen. Eftersom en lepai med TA2020+ chip inte drar så mycket ström (ca: 2Ah vid basslag eller utslaget över en tids spelande 350mAh!) Så räcker det med ett litet smidigt MCbatteri på 7-20Ah beroende på hur många speltimmar du vill ha. Folk börjar även bygga med vanliga laddningsbara AA batterier eller den nya typen av batterier som kallas LiFePo4.
För att dryga ut det ytterligare kan du montera solceller och då drar det med sig att du behöver en regulator så att inte systemet blir överbelastat med för hög spänning.

Vilken väg vill ni gå? Tung och lättbyggd aka bildelar eller lätt och genomtänkt aka PA och diverse strömsnål elektronik?

#892

Postad 10 juni 2011 - 11:08

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Det är ju tänkt att den ska spelas högt men kvalitén får inte bli allt för dålig bara för att vi ska kunna lira högt! Men om man kollar på dem högtalarna jag länkade i förra inlägget så funkar dem bra och kommer låta någorlunda bra/högt? Vi ska köra på ett 120Ah batteri så just att dem kan dra lite ström är inga problem! Tror vi kör på en bilstereo för bekvämligheten och det blir lite mer "flashit" :)
Tack för svaret!

MvH

#893

Postad 10 juni 2011 - 12:11

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Bara ni bestämmt er så ere bara å köra=) Det kommer bli toppen med dom högtalarna. rätt bra känslighet med 94db för att vara ett par 6x9 tycker jag. att det kommer börja dista vid höga volymer beror på stereons begränsningar. oftast kommer du en bit till om du sänker basen lite. Kolla dina PM, jag har skrivit till dej där.

#894

Postad 11 juni 2011 - 21:02

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

OK. Har du gjort några framsteg då?

Det går dåligt, vill få hem förstärkaren först.

#895

Postad 12 juni 2011 - 12:37

axellundh
  • axellundh
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej även jag går i tankarna på att bygga en festivalstereo baserad på någon av alla T-Ampar med 2*25 w @ 4 ohm.

Det jag har problem med är elementen..

Jag vet att man kan köra på bilhögtalare eller PA-element. Här på fourumet verkar det som att Pa-elment är att föredra på grund av dess högre känslighet.

Men min fråga är De Pa-element jag har sätt har 8 ohm independans och kanske 96-98 db i känlsighet. Detta betyder att förstärkaren bara levererar 12,5 watt/kanal om man har 8 ohms indendans.

Borde inte ett par bilhögtalare med 4 ohms independans med 95 db känslighet spela högre?? t.ex Bilhögtalare alternativt dessa Högtalare 2 ohm dessa har bara 2 ohms independans = problem? går det seriekoppla högtalare??

Tacksam för svar.

Ps. någon får gärna länka till de högtalare vare sig det är bil eller pa som spelar högst/bäst ljud för Max 800 kr..
Om man inte kör koaxialer får ni gärna länka till rätt delningsfilter också;) Högtalare är inte min starka sida.

Redigerat av axellundh, 12 juni 2011 - 14:35.


#896

Postad 13 juni 2011 - 08:09

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Borde inte ett par bilhögtalare med 4 ohms independans med 95 db känslighet spela högre?? t.ex Bilhögtalare alternativt dessa Högtalare 2 ohm dessa har bara 2 ohms independans = problem? går det seriekoppla högtalare??

Tacksam för svar.


Både jag och nej, det beror helt på hur du kopplat dom och om du bara har en bas eller två och om de är kopplade i serie eller parallellt.
Det slutsteget ser är totalimpedansen och den räknas ut såhär: http://www.drkrupp.s...e_koppling.html

Se till att den totala impedansen blir 4 ohm så blir du gladast. Landar den på 8 så eldar du för kråkorna och landar den på 2 så bränner du slutsteget.

#897

Postad 13 juni 2011 - 19:10

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Förstärkare med TA2020-chippet går väl ej heller att bryggkoppla?

Fast är det värt att lägga det dubbla mot vad en ebay variant kostar?


Exakt denna har jag betalt 193:- för inklusive frakt. Via Ebay då såklart. http://shop.textalk....8...&grp=502923

#898

Postad 13 juni 2011 - 20:05

turbi
  • turbi
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Förstärkare med TA2020-chippet går väl ej heller att bryggkoppla?



Exakt denna har jag betalt 193:- för inklusive frakt. Via Ebay då såklart. http://shop.textalk....8...&grp=502923

Jag har en lepai på väg hem nu som jag fick för ca 150:-. Funderar dock på vilka högtalare och låda man ska ha.

#899

Postad 13 juni 2011 - 21:29

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Den går inte att bryggkoppla. Den är redan internt bryggad och skulle gå överhettas fort om du testade.

#900

Postad 14 juni 2011 - 00:26

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jag har en lepai på väg hem nu som jag fick för ca 150:-. Funderar dock på vilka högtalare och låda man ska ha.

150 billigt var beställde du? var det inkl nätadapter?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.