Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabba upp laptop med SSD?

13 svar i tråden

Skickat 28 juli 2012 - 21:24

Frugans laptop börjar dumma sig och har väl inte alltid varit något under av snabbhet trots hyfsade prestanda, 3gb RAM 2.53Ghz CPU, windows 7 64

Hade tänkt trycka i en SSD men hur gör man det enklast?
Är det så enkelt så att jag kan jag plocka ut hårddisken, kopiera över innehållet på SSD.n och sedan trycka i den?

Eller måste man "klona" hårddisken med någon speciell mjukvara?
Är inte riktigt hemma på hur det funkar med tilldelning av enhetsbeteckning osv. kan tänka mig att det blir problem om SSD.n inte heter C:?

Skickat 28 juli 2012 - 21:28

Ja, man bör klona, att bara kopiera filerna räcker inte.

Skickat 28 juli 2012 - 21:30

FInns det nåt smidigt sätt att ansluta SSD.n till laptopen och klona därifrån eller är det bara att plocka ut och mecka in båda två i min stationära burk?

Skickat 28 juli 2012 - 21:46

Intel har ett cloningsprogram för sina ssd. Har själv intels i 2 av mina datorer och det gick mycket smidigt med intels clon program.
På min laptop Koppla jag in ssd via en 2,5 case med usb och körde intels prog. Sedan tog jag bara ut den gammla hdd och satte i ssd.
Alt var som vanligt på datorn fast mycket snabbare.
Länk till intels program:
http://downloadcente...=eng&iid=dc_rss

Skickat 28 juli 2012 - 21:50

Om nu datorn ändå börjat dumma sig så kanske du redan fått nått skit i systemet som gör det instabilt.
Om du då klonar systemet så kommer du ju visserligen att få ett lite raskare system, men troligtvis kommer dessa små problem som du nu upplever även att visa sig med den nya ssd:n

Så jag skulle nog bara köra en backup på mina viktiga dokument mm. Och sen rycka ur den gamla disken och köra i den nya, och efter det kör en nyinstallation från skivorna som kommer med datorn.
På det sättet får du ett nytt system.
Och ifall du då senare skull komma på att du glömmt av någon fil så har du ju kvar allt på din gamla HDD.

Bara ett förslag.
Med vänlig hälsning,

Det här inlägget har ändrats av jonasm79 28 juli 2012 - 21:51

Skickat 29 juli 2012 - 10:19

Håller med Jonas til 100%. Klona bara om datorn fungerar perfekt före.

Att köra klon vid bytet är aldrig bättre än en ren nyinstallation, bara mindre jobb (jag avnänder Norton Ghost, och gjorde 'en klon' när jag bytte till SSD).

Skickat 29 juli 2012 - 10:23

Bästa hade kanske varit att blåsa den, får se hur jag gör, men hur funkar det med interfacet? om hråddisken är SATA3 och datorn inte stöder det, funkar det ändå fast med en lägre hastighet?

Skickat 29 juli 2012 - 10:27

Visa inläggJohanK 29 juli 2012 - 10:23 skrev:

Bästa hade kanske varit att blåsa den, får se hur jag gör, men hur funkar det med interfacet? om hråddisken är SATA3 och datorn inte stöder det, funkar det ändå fast med en lägre hastighet?
Ja, det funkar, men bara så snabbt som kontrollern klarar.

Skickat 29 juli 2012 - 10:52

Varför är klona inte likadant som kopiera?

Skickat 29 juli 2012 - 10:55

Visa inläggtrebban 29 juli 2012 - 10:52 skrev:

Varför är klona inte likadant som kopiera?

För att om du bara markerar alla filer på hårddisken så kanske det finns gömda filer, filer som inte kan kopieras under drift osv. Även registervärden och sådant.

Jag skulle INTE kopiera en systemdisk, där vill jag nog klona men helst blåsa om den helt. En lagringsdisk går bra att kopiera bara.

Skickat 29 juli 2012 - 11:35

Aha. Det visar hur kass jag är på datorer. He he.. :)

Skickat 29 juli 2012 - 12:14

Visa inläggAla_95 29 juli 2012 - 10:55 skrev:

För att om du bara markerar alla filer på hårddisken så kanske det finns gömda filer, filer som inte kan kopieras under drift osv. Även registervärden och sådant.
Och framför allt bootsektorn, som inte ligger i filsystemet alls. Registret ligger ju ändå i en fil.

Skickat 29 juli 2012 - 15:48

3GB minne är ju ganska lite, jag misstänker att det dessutom delas med grafikkortet.
Köp en SSD där kloningsprogramvara följer med, du kan dock behöva en extern enhet för att ansluta disk till USB.

Och som alla andra säger, klona inte en dator som funkar dåligt, då är det bättre att installera om.

Skickat 26 september 2012 - 13:47

Lånar denna tråden.
Har köpt en ny laptop 17, 3 tums som då har 2 hdd platser. Därför köpte jag till en 120GB SSD men har lite problem som jag inte förstår. OK förstår egentligen inte mycket alls om datoror.

Stoppade i SSDn i plats två och körde en kloning med det medföljande programmet och sedan bytade plats på håddiskarna så SSDn kom på plats 1 och den mekaniska på 2. vilket jag trodde man måste. Detta visade sig som jag inte skulle gjort, eftersom när jag startade upp, hamnade då SSDn på plats 2 D. tvärtemot vad jag trodde.
Nåja, tänkte då att om jag stänger 1 alltså C i Bios så tvingas SSDn igång, vilket den gjorde.
Så nu funkar den rätt med SSDn på C och den andra på D. Men nu dyker Bios upp vid start några sekunder och säger att båda diskarna är non-raid, vilket säkert är rätt.
Problemet är att jag kan inte hitta något i Bios att bekräfta, el. vad, för att få bort detta. Dataspråket där lyckas jag inte klura ut och är rädd att trycka fel.
Väldigt irriterande att bios skall dyka upp och förmodligen sinka uppstarts-tiden.
Annars funkar den som den ska och är väldigt snabb.

Tacksam för råd, om kanske någon här är lite hemma på detta.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.