Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#8851

Postad 09 december 2010 - 10:29

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Har fått för mig att det här med svart bild när man spolar tenderar till att bli värre när man spela in nått under tiden man tittar på nått inspelat, framförallt om man spelar in 2 program.

#8852

Postad 09 december 2010 - 11:19

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ljudet på Maria Wern hade drops även igår.

Detta verkar dock vara ett TV4 problem.
Även jag hade drops i ljudet på Maria Vern igår och då kollade jag via Comhem.

#8853

Postad 09 december 2010 - 11:47

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Har fått för mig att det här med svart bild när man spolar tenderar till att bli värre när man spela in nått under tiden man tittar på nått inspelat, framförallt om man spelar in 2 program.

Problemen är olika men många.
Jag får inte svart bild, men bilden fryser och hänger inte med spolningen.
Jag har också uppfattningen om att det blir värre om man spelar in och tittar sammtidigt och än värre om det är HD kanaler inblandade.
Jag trodde att problemet med Maria Wern är hos TV4a, deras svenska HD sändningar är buggiga, att dom inte kan fixa det.

Redigerat av B BUS, 09 december 2010 - 11:49.


#8854

Postad 09 december 2010 - 13:50

crimsonidol1
  • crimsonidol1
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej

Har varit i kontakt med canal digitals kundtjänst idag och fick information att i början av nästa år så kommer canal digital att leverera nya boxar till sina kunder. se länk nedan. De vet dock inte om nuvarande kunder sittandes med en PVR 101 kommer att få sin automatiskt utbytt. Ett tecken på att de tar sina kunder på allvar men även ett led att konkurrera på marknaden. Vad som helst bara vi slipper 101:an...

Detta har säkert redan nämnts i denna tråd eller systertråden om alternativa boxar men någan kan kanske missat denna julklapp så....

http://www.adbglobal.com/?q=node/477

Redigerat av crimsonidol1, 09 december 2010 - 14:05.


#8855

Postad 09 december 2010 - 14:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Detta har säkert redan nämnts i denna tråd eller systertråden om alternativa boxar men någan kan kanske missat denna julklapp så....

http://www.adbglobal.com/?q=node/477

Ryktet har gått
https://www.minhembi...howtopic=273643

#8856

Postad 09 december 2010 - 15:19

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen igår så tokhängde sig boxen 2 ggr i rad och startade i NUTE-läget hela tiden. Gjorde fabriksreset och sedan gick den tills idag. Tokhängde sig igen och startades om genom att dra strömsladden. Startade om i NUTE igen. Gjorde omstart på resetknappen och sedan dess har den rullat på...peppar peppar!!!

#8857

Postad 09 december 2010 - 15:43

h_z
  • h_z
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0
Jag skickade detta igår till CD:

jag har som väldigt många andra upplevt en hel del fel och brister som gör att mitt tv-tittande inte alls är lika njutbart som det varit/bör vara.

Det är störningar/pixeleringar på inspelat material, ibland hoppar det tom tillbaks någon sekund.

Har spelat in ett par Beck filmer från TV4 HD, en film var det kraftiga störningar i ljudet.
Dvs i mitt fall så försvann en del ord i vissa meningar.
Väldigt svårt att uppfatta dialoger på så sätt.
Filmeen efter i Beck serien, där hade vi ljud endast i de ställen där det fattades i filmen innan kan man säga.
Alltså ljudet uteblev helt i stort sett, kom bara lite sporadiskt.
Den filmen kunde vi där med inte se alls.

Så nu kan vi bara spela in från TV4 för att säkerställa att få ljud.
Riktigt trist.

Dessutom så är bildkvaliteten sämre nu med denna nya programvara än den var tidigare, märks tydligt på HD-kanalerna.

EPG'n har blivit mkt sämre nu, var bättre förut när man kunde välja att se bilden i en liten ruta.

Responsen från fjärrkontrollen är ju under all kritik.
Man ser att PVR 101 tar emot signalen, men det tar en "evighet" för den att utföra kommandot.
Att byta kanal, eller för den delen bläddra framåt är riktigt drygt.

Att man inte kan sänka ljudet tex efter en uppstart är bara galet om man haft lite högre volym på på kvällen och sen startar på morgonen.
Det tar en stund innan man kan ge boxen ett kommando efter uppstart.

Att symbolen med en överkryssad högtalare syns i bild hela tiden om man sänkt ljudet till minsta tänkbara volym är galet.
Vill ha möjligheten att se på TV utan ljud om det krävs hemma utan en symbol som visar detta för mig.
Det gick tidigare.

Att spola i en inspelning är riktigt dåligt som det är nu.
Hur tänkte ni där?
Att hoppa 10 minuter hjälper ju föga då reklamen är ca 5 minuter.
Det blir inte bättre av att responsen från fjärrkontrollen är så dålig numera, vilket gör att man ofta får hålla på att hatta fram och tillbaka för att komma "rätt".
Var inga problem tidigare, bara att brassa på i 60x sen trycka play så var man där.
Och när man väl kommit rätt numera så kommer det upp en jätteblaffa med värdelös info som lägger sig över hela textremsan så man inte ser vad det står på flera sekunder.
Var inte så stor tidigare.

Den verkar som att den växlar själv mellan 720P och 1080i?

Jag har en Sony Full HD TV från 2010, och det gick bra tidigare med gamla programvaran.

Så, hur gör vi med det här nu?
Förutsätter att jag kommer få en kompensation för den tid som varit fram tills nu, och även i framtiden tills Ni kommer till rätta med detta.
Det har nu gått flera månader utan att Ni kommit till rättat till dessa problem.
Hur länge ska det fortgå?


Och deras svar blev:

Hej och tack för ditt mail

Beklagar att du har fått problem med din inspelningsbara HD-box
i samband med lanseringen av mjukvaruversion 4.20.14K.
Vi är medvetna om att lanseringen av mjukvaran har medfört
vissa problem för en del av våra kunder och arbetar för att lösa
dem så fort vi kan.

I onsdags lanserade vi mjukvaruversion 0.5.6 till den inspelningsbara
HD-boxen. Vilka problemlösningar den medför finner du via
http://www.canaldigi...te-programvara/

Här finner du även information om hur du laddar ner den
mjukvaran till din box.

Vi rekommenderar att du allra först se över signalen då det problem
med ljud/bildstörningar du beskriver kan vara signalrelaterade.
Gå först till TV4 HD och går därefter in på boxens meny, välj "Inställningar"
och sedan "TV-signal & kanalsökning. Om du har två parabolkablar
till din box så ska signalen vara 65% eller över och stapeln ska vara grön.

Om signalen är fullständig så rekommenderar vi att du gör en
fabriksåterställning/ominstallation av boxen. Notera att vid en
sådan så försvinner eventuella favoritlistor och schemaläggningar
för kommande inspelningar. Du behåller dock ditt inspelade material.

För att göra en fabriksåterställning så följer du instruktionerna nedanför:

*Stå på valfri kanal och tryck på "Meny".

*Välj sedan "Inställningar"

*När du kommer in i "Inställningar" så trycker du på
den röda knappen på fjärrkontrollen.

*Slå in din PIN-kod (ska vara 1234 om du ej har ändrat den)

*Boxen kommer nu att starta om till förstagångsläge.

Skulle inte detta lösa problemet så är du välkommen att
återkomma till vår kundservice via mail eller telefon.

Vi är medvetna om att boxen ibland kan starta upp i MUTE-läge.
För att få tillbaka ljudet så räcker det då med att du ökar volymen
på fjärrkontrollen till boxen. Symbolen för "MUTE" ska då även försvinna. Det problemet, samt att du ibland får starta upp boxen två gånger, är något som våra tekniker fortfarande arbetar med att få fram en lösning på.

Vi känner också till att spolningsfunktionen ännu inte är fullständig.
Detta är också något som våra tekniker håller på att se över.

Alla våra kanaler sänder i 1080i utom SVT1 HD som sänder i 720p.
Har du ändrat bildinställningar i boxen så ska den ändå växla mellan
1080i och 720p automatiskt.

Vi lanserar nya mjukvaror till våra boxar för att förbättra dem och för att komma med lösningar på problem som vi tidigare har stött på. Ibland blir
vi tvungna att ta bort vissa funktioner, som till exempel indexbilden i EPG´n, då den medförde vissa tekniska problem. Det är dock ingen omöjlighet att den funktionen kommer tillbaka med kommande mjukvaror.

Vi rekommenderar att du kontaktar vår kundservice via telefon
gällande frågor kring eventuell kompensation för de problem som
du har stött på.

Med vänliga hälsningar
Martin Berglund
Canal Digital Kundservice


Så alla lösningar är den nya programvaran...
Och samma svar här, de tror att signalhantering är samma sak som dålig signal.
Det är ju inte alls det vi har som problem.
Samt att denna kille säger att signalen ska vara 65% eller högre.
Då andra säger att över 65-70% är det för högsignal.

#8858

Postad 09 december 2010 - 17:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Sicken tålig hårddisk.
Jag testar ta bort partitionerna.
Jahapp säger boxen och startar upp.
Jag testar ta bort partitionerna och formaterar en partition på 5 GB.
Jahapp säger boxen och startar upp.


Hinner inte testa mer nu.
Bifogad fil  CDdisk.PNG   6,32K   3 Antal nerladdningar
jag skrev på det som är första partitionen ovan, troligen är det där filmer sparar och i den andra finns operativet. Ska testa ta bort och lägga en ny partition där istället. Det borde döda disken och få boxen att börja om helt från början.

Konstaterar att boxen har ett internt flash minne av någon art. När jag växlade diskar i boxen fanns hela tiden inspelningslistan kvar, oavsett vilken disk som satt i. original eller min halvt nyttjade 500 GB disk

Målet med detta? Skapa en tom disk som boxen helt initierar om. Det dög inte att försöka göra det snabbt.

#8859

Postad 09 december 2010 - 18:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Hur beter sig era boxar vid uppstart när en inspelning pågår?

Två gånger har jag mötts av en helt svart skärm, TVn får ingen signal alls från boxen.
En gång har jag fått bild...

#8860

Postad 09 december 2010 - 20:58

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Det är väl en bug som drabbar alla? Lösningen är att du trycker tvguide och väljer kanal där.

#8861

Postad 09 december 2010 - 21:31

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hur beter sig era boxar vid uppstart när en inspelning pågår?

Två gånger har jag mötts av en helt svart skärm, TVn får ingen signal alls från boxen.
En gång har jag fått bild...



Det är väl en bug som drabbar alla? Lösningen är att du trycker tvguide och väljer kanal där.


Möjligt att det är som du säger JMKbiker, men det råkar vara en av det fåtal buggar som CD säger sig ha löst med senaste FW. Inget gott betyg för CD:s buggfix alltså om det som hände Monchi är mer än en engångsföreteelse.

Jag har inte själv provat än men har drabbats av diverse hängningar och omstarter som är nytt för denna FW. Hade dock inte gjort någon fabriks-reset vilket jag gjort nu och hoppas på att underligheterna minskar till åtminstone samma nivå som innan senaste uppdateringen.

#8862

Postad 09 december 2010 - 21:35

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Det är väl en bug som drabbar alla? Lösningen är att du trycker tvguide och väljer kanal där.

Den står med i "Fixad"-listan här:
http://www.canaldigi...te-programvara/

#8863

Postad 09 december 2010 - 21:51

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Ja, det verkar som man måste göra en fabriksreset igen eftersom boxen beter sig sämre än den gjorde innan. Har skickat mail till dem igen, men man får väl samma standard svar. Min box vägrade stanna efter uppgradering och har hängt sig och bootat om ett flertal gånger redan sedan uppgraderingen. Hade jag inte haft ett år kvar på abonnemanget hade jag bytt tillbaka till Robert.

#8864

Postad 09 december 2010 - 22:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det är väl en bug som drabbar alla? Lösningen är att du trycker tvguide och väljer kanal där.


Nja, två gånger då den alltså inte sänder NÅGON signal till TVn. Det händer inget när jag trycker än på ena, än på andra... men jag får testa lite mer för att se vad det är som sker. Kan vara en effekt av att min box inte hajjar att den är uppdaterad och poppar upp uppdateringsdialogen. Senaste den var svart lyckades jag visst trycka Ok i denna dialog varvid den... uppdaterade sig igen.

Ska ta och göra en reset av den och se vad det blir av med den.

#8865

Postad 09 december 2010 - 22:53

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag har fått råd av kundtjänst att formatera om min box och undrar därför:
1. Kan man kopiera från boxen till en PC eller extern HD?
2. Vad behövs?
3. Hur gör man?

#8866

Postad 10 december 2010 - 06:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Jag har fått råd av kundtjänst att formatera om min box och undrar därför:
1. Kan man kopiera från boxen till en PC eller extern HD?
2. Vad behövs?
3. Hur gör man?

Du kan antingen föra över från boxens SCART till en DVD recorder (om du har en sådan) eller att via en USB TV modul med (svideo/komposit) ingång kopplade denna mellan boxen och PC. Jag kör via en Pinnacle TV module. Det finns också en liten modul som inte har TV mottagare som enbart är till för kopiering mellan SCART till USB, kommer inte ihåg namnet Kjell o Co har den nog runt 500:-

#8867

Postad 10 december 2010 - 08:08

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Möjligt att det är som du säger JMKbiker, men det råkar vara en av det fåtal buggar som CD säger sig ha löst med senaste FW. Inget gott betyg för CD:s buggfix alltså om det som hände Monchi är mer än en engångsföreteelse.

Jag har inte själv provat än men har drabbats av diverse hängningar och omstarter som är nytt för denna FW. Hade dock inte gjort någon fabriks-reset vilket jag gjort nu och hoppas på att underligheterna minskar till åtminstone samma nivå som innan senaste uppdateringen.


Hade missat att de påstod att de hade fixat buggen. Har precis som du haft flertalet hängningar efter senaste uppdateringen och får nu ofta mute mm. igen vid uppstarter. Märkligt att man efter flera månader inte kan få till det bättre.

#8868

Postad 10 december 2010 - 08:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Du kan antingen föra över från boxens SCART till en DVD recorder (om du har en sådan) eller att via en USB TV modul med (svideo/komposit) ingång kopplade denna mellan boxen och PC. Jag kör via en Pinnacle TV module. Det finns också en liten modul som inte har TV mottagare som enbart är till för kopiering mellan SCART till USB, kommer inte ihåg namnet Kjell o Co har den nog runt 500:-


eller så köper man ny hårddisk (gäller bara se till att den passar, inte drar för mycket ström) och stoppar in den i boxen.
Fast givetvis, all garanti försvinner då.
Sedan är det bara att växla diskar när man vill se något av det gamla materialet.

Smidigt. Eller hur?

#8869

Postad 10 december 2010 - 08:24

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Jag har fått råd av kundtjänst att formatera om min box och undrar därför:
1. Kan man kopiera från boxen till en PC eller extern HD?
2. Vad behövs?
3. Hur gör man?

En dyrare variant är Hauppauges box som gör att man kan spela in med komponentkablar och därmed få lite bättre inspelningskvalitet.

http://www.hauppauge...data_hdpvr.html

#8870

Postad 10 december 2010 - 09:12

decahb
  • decahb
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jaha då har man uppdaterat till ny fw.
Nute ? Va fan är nute ?? Grodätarna kan väl åtminstone stava rätt till mute......

Hur som haver, har nu också problem med ingen bild efter uppstart, samt att jag börjar få problem med conax kortet , boxer säger sig sakna kontakt med Conax och fryser bilden, den börjar hacka, Detta problem föranledde att jag fick en ny box förra veckan, alltså den nya börjar också hacka !!!
Det känns extra härligt att vara CD kund idag !!!!

Redigerat av decahb, 10 december 2010 - 09:24.


#8871

Postad 10 december 2010 - 10:38

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jaha då har man uppdaterat till ny fw.
Nute ? Va fan är nute ?? Grodätarna kan väl åtminstone stava rätt till mute......


Aningens svår att skriva ett "M" på den displayen...

#8872

Postad 10 december 2010 - 11:52

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Mute problemet dyker upp oftare än innan.

#8873

Postad 10 december 2010 - 12:01

Freddy71
  • Freddy71
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Boxen avstängd och statuslampan blinkar samtidigt som det står 0826 i displayen. Boxen går inte att starta med fjärr eller knapp på boxen. Vad tusan är detta?? Var hittar man felkoder?

När jag startade om boxen med den käcka strömbrytaren på strömkabeln (fransk standard lr?), så insåg jag att HD:n var igång samtidigt som felmeddelandet visades. Nu funkar boxen igen, men man vill ju veta vad som var fel.

#8874

Postad 10 december 2010 - 12:18

Freddy71
  • Freddy71
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
En till sak som irriterar. Jag har fått för mig att det ska gå att spela in två kanaler och titta på en tredje, men det går ju inte. CD kundtjänst säger att det kommer att fixas i nån kommande uppdatering. Jag köpte min box i september så jag har inte upplevt den tidigare versionen som alla säger fungerade så bra. Gick det att spela in två kanaler och titta på en tredje då?

#8875

Postad 10 december 2010 - 12:21

h_z
  • h_z
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0

En till sak som irriterar. Jag har fått för mig att det ska gå att spela in två kanaler och titta på en tredje, men det går ju inte. CD kundtjänst säger att det kommer att fixas i nån kommande uppdatering. Jag köpte min box i september så jag har inte upplevt den tidigare versionen som alla säger fungerade så bra. Gick det att spela in två kanaler och titta på en tredje då?

Det ska gå att spela in 2 och samtidigt se ett tidigare inspelat program.
Alternativt att spela in 2 och titta på ett marksänt program om man har en sådan inkopplad.
Om jag inte är helt ute och snurrar...

#8876

Postad 10 december 2010 - 12:35

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Det ska gå att spela in 2 och samtidigt se ett tidigare inspelat program.
Alternativt att spela in 2 och titta på ett marksänt program om man har en sådan inkopplad.
Om jag inte är helt ute och snurrar...

Man kan väl spela in från två tuners och se ett program på den tredje om jag inte minns fel.
Jag har gjort så tidigare, men inte testat med den nya mjukvaran.

Eftersom det finns två dvbs-tuners och en dvbt-tuner så kan man göra som h_z skriver ovan, men det går (eller gick tidigare) att spela in från en dvbs-tuner och från dvbt-tunern, och samtidigt se ett program på dvbs-tuner nummer 2.
Däremot kan man inte pausa/spola tillbaka på den kanal man tittar på eftersom systemet bara tillåter inspelning till hårddisken från två tuners.

#8877

Postad 10 december 2010 - 14:07

Freddy71
  • Freddy71
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ok, då hade jag fått det hela om bakfoten ;) Jag använder inte DVBT, så det förklarar saken. Hade fått för mig att det gick att spela in två DVBS kanaler och titta på en tredje..... Får väll skaffa en innomhusantenn för DVBT då :P

#8878

Postad 10 december 2010 - 14:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det är egentligen fullt möjligt att titta på en annan kanal som skickas via samma transponder som de två du spelar in, men det hänger på boxen, om den kan klara av det.

#8879

Postad 10 december 2010 - 18:27

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Kort fråga: Skall/bör/borde man uppgradera till senaste FW ??

#8880

Postad 10 december 2010 - 19:10

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Kort fråga: Skall/bör/borde man uppgradera till senaste FW ??


Skulle inte vilja använda något av de orden. Om du redan har någon version med VOD så skulle jag vilja säga att det är helt OK att uppgradera om man inte glömmer bort en fabriks-reset efter installationen. Har du den sista FW-versionen innan VOD så är det en raritet att avundas. Orkar du svara nej varje gång boxen vill uppdatera så gör det.

Redigerat av nilsa, 10 december 2010 - 19:21.


#8881

Postad 10 december 2010 - 21:34

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Skulle inte vilja använda något av de orden. Om du redan har någon version med VOD så skulle jag vilja säga att det är helt OK att uppgradera om man inte glömmer bort en fabriks-reset efter installationen. Har du den sista FW-versionen innan VOD så är det en raritet att avundas. Orkar du svara nej varje gång boxen vill uppdatera så gör det.


Hmmm....tyvärr har jag inte den raritet du syftar på...men en hyftsad .15 som inte stör mer än det som berörs i denna tråd...något mindre skulle jag nog säga.

Jag är kanske en av de få som enbart haft en enda box....i snart 2,5 år dessutom....aldrig bytt ett nätaggregat....men om detta innebär att jag är nöjd ?.....oh Nej...massor av småskit men inget riktigt allvarligt.

Varför fabriks-reset efter uppgradering ? Då försvinner väl allt inspelat m.m ?

mvh

#8882

Postad 10 december 2010 - 21:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Varför fabriks-reset efter uppgradering ? Då försvinner väl allt inspelat m.m ?

mvh

nope, bara programmerade inspelningar och alla dina övriga inställningar som kanallista, upplösning (som den ändå glömmer), dolby...

Gör en reset och se om det blir bättre. Dina gamla inspelningar är säkra så länge du inte formaterar om hårddisken.

Redigerat av Monshi, 10 december 2010 - 21:48.


#8883

Postad 10 december 2010 - 22:30

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

nope, bara programmerade inspelningar och alla dina övriga inställningar som kanallista, upplösning (som den ändå glömmer), dolby...

Gör en reset och se om det blir bättre. Dina gamla inspelningar är säkra så länge du inte formaterar om hårddisken.


Men vad är det som eventuellt blir bättre efter en reset ?

Och vad är det som den nya uppgraderingen "fixar" ?

#8884

Postad 10 december 2010 - 22:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Men vad är det som eventuellt blir bättre efter en reset ?

Och vad är det som den nya uppgraderingen "fixar" ?

För att utesluta dålig kompabiltet mellan gamla inställningar och ny mjukvara så är det alltid bra att göra en fabriksreset i samband med den nya installationen.

Jag har gjort en sådan, men råkat ändå utför några konstigheter under dagen.

- Alla mina satta inspelningar som gjordes efter fabriksreset'n var borta idag (inga inspelningar under kvällen) tack för det CD! Dock så avslutades gårdagen med att boxen gjorde en omstart när jag stängde av den, så man kan hoppas att detta var någon tillfälligt, får testa mer.

- Nu när jag programmerat inspelningar igen så startade en inspelning på TV4 och den gick igång som den skulle, dock var det så att när jag gick tillbaka till SVT1 så var bilden svart och med skylten dålig signal eller liknade. När jag manuellt avslutade inspelningen på TV4 så kom det igen bild på SVT1, när jag startade manuellt inspelningen på TV4 igen så fanns det fortfarande bild på SVT1 :lol: Vad som återstår att testa är att se vad som händer om jag startar en programmerad inspelning på en annan kanal än den jag tittar på vad som då händer om jag tappar bilden på någon kanal

Edit, testade med en ny programmerad inspelning som startade, men då var det fortfarande bild på båda kanalerna, kanske något tillfälligt?

Redigerat av Unregistered124686ac, 10 december 2010 - 23:22.


#8885

Postad 10 december 2010 - 22:53

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Men vad är det som eventuellt blir bättre efter en reset ?

Och vad är det som den nya uppgraderingen "fixar" ?



Vi är ett gäng som fått en mer instabil box än någonsin direkt efter uppdatering. Slumpmässiga hängningar och annat elände. En fabriksåterställning verkar dock lösa de flesta av dessa nya otyg. Jag är bara lekman men kan ju gissa på något i stil med att nya FW läser/skriver en eller annan inställning på ett nytt sätt och då spårar det ur när det finns inställningar kvar från den äldre FW.

CD förklarar stolt vad som är fixat här:
https://www.canaldig...te-programvara/

... min box stängde förresten av sig alldeles nyss. Tror det var i samband med en startande inspelning. Det är nytt för mig iom den senaste FW

#8886

Postad 10 december 2010 - 23:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

... min box stängde förresten av sig alldeles nyss. Tror det var i samband med en startande inspelning. Det är nytt för mig iom den senaste FW

Börja faktiskt tycka att det är mer buggar i denna mjukvaran än i den förra. Min box fungerade faktiskt skapligt de senaste veckorna, men den har uppfört sig mer konstigt idag än vad den gjort under hela tiden med -15.

Hoppas att det är något som går över....


Dock så kommer det inget ny mjukvara till CD förrän i januari, men den skulle visst täcka upp lite fler av de buggar som vi tidigare har klagat på.

Kan väl i alla fall inte bli så mycket värre..

#8887

Postad 10 december 2010 - 23:55

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Möjligt att det är som du säger JMKbiker, men det råkar vara en av det fåtal buggar som CD säger sig ha löst med senaste FW. Inget gott betyg för CD:s buggfix alltså om det som hände Monchi är mer än en engångsföreteelse.

Jag har inte själv provat än men har drabbats av diverse hängningar och omstarter som är nytt för denna FW. Hade dock inte gjort någon fabriks-reset vilket jag gjort nu och hoppas på att underligheterna minskar till åtminstone samma nivå som innan senaste uppdateringen.


Senaste uppdateringen är hemsk, tyvärr. Jag får svart bild om det samtidigt pågår inspelning, får inte in någon kanal. Har i och för sig inte gjort någon fabriksreset men CD har inte informerat om det heller. Kan inte förstå varför man gör en bugfix som gör boxen sämre, vad är vitsen med det. jag får också boxen i mute varje gång jag startar om boxen, detta hände aldrig förut. vad är det för pucko som jobbar på mjukvaruavdelningen på CD? Det kunde ju vara bra om dom verifierade innan dom skickade ut ny programvara. Har inte haft boxen så länge men längtar redan tillbaka till BOXER :lol:

#8888

Postad 11 december 2010 - 00:08

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Men är det inte makalöst dåligt och obegripligt att man kan släppa ännu en uppgradering som skapar fler problem än den löser...det måste ju bli slut på allt detta strul någon gång.

Att titta på TV är inte längre en självklarhet...känns som att backa 20 år i tiden....

#8889

Postad 11 december 2010 - 00:41

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Börja faktiskt tycka att det är mer buggar i denna mjukvaran än i den förra. Min box fungerade faktiskt skapligt de senaste veckorna, men den har uppfört sig mer konstigt idag än vad den gjort under hela tiden med -15.

Hoppas att det är något som går över....


Dock så kommer det inget ny mjukvara till CD förrän i januari, men den skulle visst täcka upp lite fler av de buggar som vi tidigare har klagat på.

Kan väl i alla fall inte bli så mycket värre..


Har det inte varit så flera gånger... att det verkar ha blivit en klar försämring efter uppdatering, men sedan efter några dagar så är det hyggligt igen. Tror fortfarande att det är en tamagochi vi har att göra med. Han blir bara lite sur och har lite svårt att komma igång igen när man förvirrat honom med ny FW.

... fast jag ska erkänna att även jag tycker att den har varit mer oberäknelig än någonsin den här gången. Nu kan jag stänga av och sätta igång den lika snabbt som man tänder och släcker en lampa. Är det bra eller dåligt?

#8890

Postad 11 december 2010 - 07:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Senaste uppdateringen är hemsk, tyvärr. Jag får svart bild om det samtidigt pågår inspelning, får inte in någon kanal. Har i och för sig inte gjort någon fabriksreset men CD har inte informerat om det heller. Kan inte förstå varför man gör en bugfix som gör boxen sämre, vad är vitsen med det. jag får också boxen i mute varje gång jag startar om boxen, detta hände aldrig förut. vad är det för pucko som jobbar på mjukvaruavdelningen på CD? Det kunde ju vara bra om dom verifierade innan dom skickade ut ny programvara. Har inte haft boxen så länge men längtar redan tillbaka till BOXER :lol:

Om du lämnar den kanalen med svart bild och går tilbaka till den igen, får du då också dålig signal info och ett OK (undrar vad de vill med OK, är det någon konfirmering att man ska acceptera svart bild :( ). Jag hade bild på den kanal som inspelningen gick på svart på övriga.

... fast jag ska erkänna att även jag tycker att den har varit mer oberäknelig än någonsin den här gången. Nu kan jag stänga av och sätta igång den lika snabbt som man tänder och släcker en lampa. Är det bra eller dåligt?

Bra, om det är för att det är en inspelning som precis är på väg att starta, då ligger den i en uppvaknad stand-by, om inte så är det Dåligt :D

#8891

Postad 11 december 2010 - 08:05

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag tror att CD räknar med att när dom kommer med en ny box så är vi less att vi kommer välja den nya boxen.
Om tillräckligt många byter box så kommer CD helt enkelt sluta med sina patetiska försök att få rätsida på den nuvarande skitboxen. Om CD tar sitt ansvar (vilket jag betvivlar) och erbjuder oss att utan ellertill en mindre kostnad få byta till den nya boxen så är det den bästa lösningen.

#8892

Postad 11 december 2010 - 08:33

decahb
  • decahb
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Är det bara min box som tappar kontakten med Conax ?
Uppträder mer eller mindre ofta, får ett meddelande om att sätta in programkortet, och bilden fryses !
Vad beror detta på, och ja, jag HAR kortet i. Kan vara bra att förtydliga, men å andra sidan är ju inte detta eminenta forum CDs "kundtjänst" !

#8893

Postad 11 december 2010 - 10:48

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0

Jag tror att CD räknar med att när dom kommer med en ny box så är vi less att vi kommer välja den nya boxen.
Om tillräckligt många byter box så kommer CD helt enkelt sluta med sina patetiska försök att få rätsida på den nuvarande skitboxen. Om CD tar sitt ansvar (vilket jag betvivlar) och erbjuder oss att utan ellertill en mindre kostnad få byta till den nya boxen så är det den bästa lösningen.


Byter endast box om CD byter ut alla våra boxar mot den nyare varianten kostnadsfritt.
Jag har 18 mån kvar och om CD har som krav att man väntar tiden ut för en ny box så kan de kyssa sig någonstans.

#8894

Postad 11 december 2010 - 11:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Jag har fått råd av kundtjänst att formatera om min box och undrar därför:
1. Kan man kopiera från boxen till en PC eller extern HD?
2. Vad behövs?
3. Hur gör man?


Du har tur
Med denna box kan man:
1. Nej
2. Du behöver inte köpa en enda pryl
3. Du behöver inte lära dig någonting eller brottas med manualer

Som sagt, du har tur som köpte denna box. Eftersom du inte kan göra så mycket mer än att se på TV eller spela in TV behöver du varken lära dig eller ha några förkunskaper. Bara att koppla in och köra.

PS - ska arbeta extra på ett kundservice företag och kommer öva några dagar på att klara mitt arbete perfekt.

Redigerat av ruva, 11 december 2010 - 11:18.


#8895

Postad 11 december 2010 - 11:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0

Är det bara min box som tappar kontakten med Conax ?
Uppträder mer eller mindre ofta, får ett meddelande om att sätta in programkortet, och bilden fryses !
Vad beror detta på, och ja, jag HAR kortet i. Kan vara bra att förtydliga, men å andra sidan är ju inte detta eminenta forum CDs "kundtjänst" !


Börja med att starta om boxen och hjälper inte detta gör följande:
Stäng av boxen, dra ur nätsladden.
Ta ur ditt programkort.
Koppla boxen direkt till "två hål i väggen" dvs ingen strömdosa
Sätt i programkortet.
Starta boxen.
Låt den stå på i minst 1 timma tills du får bild.

Hjälper inte detta så be tekniker kontrollera din parabol och tillhörande kontakter.

Fortfarande problem:
Du har haft oturen att få en av de få defekta boxar av 100 000 tals CD levererat ut. Ny strömadapter eller utbytesbox är lösningen.

Hjälper inte detta:

Börja med att starta om boxen och hjälper inte detta gör följande:
Stäng av boxen, dra ur nätsladden.
Ta ur ditt programkort.
Koppla boxen direkt till "två hål i väggen" dvs ingen strömdosa
Sätt i programkortet.
Starta boxen.
Låt den stå på i minst 1 timma tills du får bild.

Hjälper inte detta så be tekniker kontrollera din parabol och tillhörande kontakter.

Fortfarande problem:
Du har haft oturen att få en av de få defekta boxar av 100 000 tals CD levererat ut. Ny strömadapter eller utbytesbox är lösningen....................
...............................

Redigerat av ruva, 11 december 2010 - 11:30.


#8896

Postad 11 december 2010 - 11:51

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Hjälper inte detta så be tekniker kontrollera din parabol och tillhörande kontakter.

Fortfarande problem:
Du har haft oturen att få en av de få defekta boxar av 100 000 tals CD levererat ut. Ny strömadapter eller utbytesbox är lösningen....................
...............................


Lite bitter kanske.... :lol: Visst är den fantastisk...

#8897

Postad 11 december 2010 - 12:19

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Min box har nu sen i Onsdags hängt sig 4 gånger varav 2 gånger när en inspelning nått sitt slut. Dvs. den går inte tillbaka till MyTV menyn utan hänger sig med fryst bild. Inget hjälper förutom att hålla inne powerknappen på fronten. De trodde det var hårddisk problem och bad mig formatera den, vilket jag inte gjort eftersom jag har massa inspelat.

Den har nollställt bildinställningen till 576p, innan gick den tillbaka till 1080i.

Mute-buggen upkommer typ varannan gång när man sätter på den

Den reagerar ännu sämre på fjärrkontrollen.

Jag ger det en vecka sen ringer jag C.D. och kräver kompensation för detta skitet

Redigerat av Melmac, 11 december 2010 - 12:20.


#8898

Postad 11 december 2010 - 12:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Satte boxen på direktinspelning av Hancock på Film HD igårkväll.
Den bråkade lite, fick stoppa och börja om men till slut stod det jag förväntade mig i rutan.

På morgon var den fortfarande igång, stod 0018 i displayen och en 9 timmar 8 minuter lång inspelning fanns på disken. Som var full.
Okej...
Radering av inspelad material och en reset var det som krävdes..

Nio timmar? Ska den kunna spela in så långa program? Trodde det fanns en begränsning på fyra timmar eller liknande.

#8899

Postad 11 december 2010 - 12:56

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Någon som vet om CD i nästa uppdatering anammar bättre intervaller för att hoppa i inspelat material ?
..... 10 minuters intervallet som finns i nuläget är ju helt oanvändbart.

#8900

Postad 11 december 2010 - 13:12

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Synd att jag inte läste denna tråd innan jag hoppade på CD, nu sitter jag fast med en skitbox i 24 månader och kan förmodligen inte krångla mig ur det. Under mina två första veckor har jag haft mer problem än jag hade på fyra år med BOXER. Och jag som bytte till CD för att jag misstänkte att BOXERS HD box skulle ha barnsjukdomar, CDs box är ju helt instabil och inspelningarna är ju rena lotteriet om det funkar eller ej och detta efter att den funnits på marknaden ett bra tag. Ringde till CD så kallade kundsupport? och undrade om man kunde backa programvaran men det skulle man ju inte göra, standard svaret var att göra fabriksinställning samt formatera hårddisken om det strula?? Vafasen man kan väl inte rensa hårddisken varje gång boxen strular, det skulle ju bli typ varannan dag. två inspelningar i natt men ingen av dom fanns inspelade på morgonen, jättebra CD!!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.