Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,13 (22) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 11 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 15 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 15 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 15 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 15 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 15 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 15 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 15 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 15 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 16 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 16 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 16 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 16 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 16 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 16 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 16 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 16 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 16 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 16 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 16 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 16 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 16 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 16 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 16 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 16 år sedan

#101

Postad 28 april 2007 - 18:39

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Okej, var uppe på onoff nyss och skulle hämta en q97 men det slutade med att jag kom hem utan en tv !

Nu förstår jag vad lasse1 menar med fenomenet han och hans polare har sett, han visade dvd och tv för mej nyss på onoff och när man har movie plus på så hänger bilden lixom inte med,  om det är tex en människa som går och det panorerar så ser man typ en och en halv gubbe ist för en, såg inte så bra ut, sen så om man slår av movie plus så får man inget fint flyt i bilden, det hackar lixom !
Han hade pratat med samsung och dom skulle kolla på detta, kanske går att fixa med en mjukvaru uppdatering eller nått ?
Ingen annan som ser detta ? var riktigt tydligt faktiskt.
faan jag blir galen på tv köp nu, va ska man köpa för tv ???????????????
eller kan man leva med detta? vart iaf osäker och köpte ingen tv idag !

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, riktigt lustigt det här. Även jag for ut för att hämta en Q97 men kom hem utan :(
Har inte sett det ni beskriver utan ett annat problem, som dock kanske kan bero på taskigt kablage eller dålig signal.
Det som jag upptäckte idag som störde mig var att speciellt ansikten hade en grön kontur på vänster sida och en röd kontur på höger sida, det såg nästan som om pixlarna skulle vara förskjutna (fast det var de naturligtvis inte) och det syntes inte hela tiden.

Om ingen annan har sett detta så måste jag anta att det berodde på en dålig scart kabel eller nåt!??
Meddela gärna om ni ser detta fenomen.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

På OnOff i Fältöversten i Stockholm har man Q97 och Q96 hängandes vid varandra så dom var väldigt enkla att jämföra. Dom körde tecknat som vanligt på alla apparater. Den stora skillnaden mellan de båda apparaterna var att Q97 var suverän och helt utan hack i bilden. Q96 däremot hackade då och då så den var inge lustig att kolla på.

Så jag och polaren (båda har sökt platt tv i 3-5 år utan att fastna för den "rätta" och läst allt som går att läsa) mekade massor med inställningarna. Slog av och på alla "förbättrings features" mm mm. Slutsatsen är att Q97:an imponerade och att Q96 var lite si så där, dock OK om man kan bli av med hackandet.

Jag tror dock att det mesta med kvaliteten på bild beror på signalen in och dess kabel. Så med rätt förutsättningar så tror jag båda modellerna är OK men själv skulle jag satsa på Q97:an (det är nära nu).

Sista testen är att se fotboll på dessa maskiner. Om det är OK (har gett upp på LCD med dess gröna röra till fotbollsplan) så blir det nog en Q97.

BTW dom har även en Q97 42:a i samma affär som hänger bredvid en Panasonic PX70 42:a, en LG PC51:a 42:a och en Panasonic PV60 42:a. Samsunget spöade alla de andra med hästlängder. Tyvärr så går det ju inte att få en sann bild i en affär. Denna gång visade det sig att den klart sämsta bilden var det på PX70:an. PV60:an var betydligt bättre.

Så hur vet man egentligen? Troligen genom att köpa och testa hemma, fast det är både lite dyrt och tungt.

Förresten är det någon som vet hur denna TV klarar 1080p, 1080p24fps och 1080p30fps. Mao vad händer om man matar en sådan signal till en Q97:a?

<{POST_SNAPBACK}>


Vad menar du med att det inte går att få en sann bild i en affär?

Redigerat av martin_gbg, 28 april 2007 - 18:39.


#102

Postad 29 april 2007 - 00:30

Unregistered2a359b06
  • Unregistered2a359b06
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Köpte en 50q97 för att ha något att titta på medans projjen (ax100) är inne på service.
Har ingen erfarenhet av vare sig LCD eller plasma, men måste säga att jag är imponerad än så länge.

Funderade först på att köpa en 40w2000, 40m86(87) eller 42xd1e. Rapporter om clouding, banding samt missljud från backlighten gjorde att jag strök 40w2000 och 42xd1e. Samsung framstod som ett bra val.

Räknade in det faktum att jag har en kille på 1.5år som viftar med hårda föremål hemma och insåg att jag fick stryka LCD.

Tillbaks till ritbordet.

Strök 42" plasmor pga upplösningen (1024x768). Fastnade för 50" av samma anledning (1366x768) och fick avslag hos regeringen pga storleken.

Funderade en vända till, faktoriserade in att vi tittar på CanalDigital sunkbox, dvd, AppleTV och spelar PS3. Blev helt övertygad om att 50" plasma var rätt val, upptäckte att vi hade fått en 10% rabattkupong samtidigt som 50q97 kom in i lager (fredags). Insåg att det var ett tecken från en högre makt, övertalade frugan och åkte iväg och lät henne pruta till sig ett exemplar (hon är sjukt duktig på sånt).

Observationer än så länge:

Burken är helt tyst.

Körde "Död mans kista" på PS3 och kollade in scenen med Jonny Depp på pinne, men såg ingenting konstigt.

Värt att notera är att burken inte klarar av 1080p i någon form, man får nöja sig med 1080i. Men som det gamla ordspråket säger; man får det man betalar för, och vill man ha det bästa får man köpa en PDP-5000EX. (Jag vet att pv(x)70 klarar 1080p, men jag är inte helt övertygad om att den är ett bättre val.)

Har tyvärr inte tillräckligt mycket hårdvara hemma för att kunna avgöra hur väl färgerna är kalibrerade. Får vänta på att "HDTV Reviews" sätter tänderna i burken.

Det är lätt att fastna framför burken med ett fånigt leende på läpparna.

Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med köpet.

#103

Postad 29 april 2007 - 06:52

Skvall
  • Skvall
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
"Värt att notera är att burken inte klarar av 1080p i någon form"

Men!? :( Hade inte spelat någon roll ifall den var 1280*720 men nu är den ju inte det och då vill man ju utnyttja dom extra pixlarna.

#104

Postad 29 april 2007 - 09:57

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0

Körde "Död mans kista" på PS3 och kollade in scenen med Jonny Depp på pinne, men såg ingenting konstigt.


<{POST_SNAPBACK}>


hmm konstigt, har sett det på fler än en q97 ! du hade movie plus på? det typ släpar efter på jonny depp eller vad man ska säga, ser skumt ut iaf !

tycker du man kan kolla utan att ha movie plus aktiverat ?

#105

Postad 29 april 2007 - 10:08

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
AngelOfTheAbyss

(Jag vet att pv(x)70 klarar 1080p)

Pv 70 har stöd för 1080 p som spelas upp till tv ..
Men den klara inte visa det i 1080..
Den lever inte upp till pixlar för 720 P.
Så bilden lär inte bli bättre än sammy på denna tv ..

#106

Postad 29 april 2007 - 11:07

Varanen
  • Varanen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Vad menar du med att det inte går att få en sann bild i en affär?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag menar inte att det aldrig går att få en sann bild men jag tycker det är mycket svårt. Skälen till det enligt min erfarenhet är många.

1. Inställningen på TV:en som affären hunnit göra varierar massor mellan TV apparater och butiker av massor av olika skäl. På OnOff som jag brukar gå förbi på lunchen säger TV ansvarig att dom i princip bara hinner hänga upp apparaterna. Sedan finns det dessutom personer som jag som går och pillar på alla inställningar för att se vad som händer.
2. Sedan är signalen in av väldigt stor betydelse. Det händer att butiker jag varit inne och kollar på grejer i endast skickar ut HD signal och "kan inte" byta till vanlig digital signal. Definitivt inte till 3:an
3. Kontakten in spelar stor roll. Ett exempel var två plasmor som hängde bredvid varandra. TV A var kanon och TV B var usel. Vi switchade kontakterna (SCART) sen så var TV A usel medans TV B var kanon.
4. Sedan finns det även en marknadsdel där försäljaren tjänar olika mycket på olika TV apparater. Där kan dom ja meka väldigt mycket för att puscha för "rätt" modell.
5. Sedan verkar det även, speciellt med avseende på LCD, finnas stora skillnader mellan olika exemplar av samma modell. Jag tänker då främst på Sharps XD1E serie där vissa exemplar är gudomliga medans andra är rena mardrömmen (enligt XD1E forumet).
6. Sist men inte minst så är det ju i mitt vardagsrum som den verkliga testen görs och det är väldigt individuellt och svårt att översätta till butikens "vardagsrum", men man gör så gott man kan.

Det finns säker fler skäl men detta är var jag tror/tycker mig upplevt. :(

#107

Postad 29 april 2007 - 15:45

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
var i kista galleria idag..å gick in på onoff..där hade de q97 å pv70 brevid varandra..de körde nån hd slinga från samsung med en massa insekter å sånt....tyckte faktiskt att samsungen var bättre..

både var inställda på dynamisk bild å ganska höga värden....men sen vet jag ju inte om de var optimalt inställlda...

#108

Postad 29 april 2007 - 18:17

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

var i kista galleria idag..å gick in på onoff..där hade de q97 å pv70 brevid varandra..de körde nån hd slinga från samsung med en massa insekter å sånt....tyckte faktiskt att samsungen var bättre..

både var inställda på dynamisk bild å ganska höga värden....men sen vet jag ju inte om de var optimalt inställlda...

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, var det dynamiskt bild inställt så var de ju INTE optimalt inställda i alla fall....utan rätt så dåligt (dynamiskt läge = överstyrd/felaktig bild) :(

Nån mer än jag som reagerat på att text på Q97:an inte är lugn och stabil (som på konkurrenterna)
utan liksom "svajar" lite??

#109

Postad 29 april 2007 - 18:40

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Heter Q96 något annat utomlands? Underligt att det inte går att hitta någon info om den på internationella forum.

#110

Postad 29 april 2007 - 19:24

superapan
  • superapan
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som reagerat på att text på Q97:an inte är lugn och stabil (som på konkurrenterna) utan liksom "svajar" lite??

<{POST_SNAPBACK}>

Brukar inte det fenomenet oftast ha att göra med källan? Alltså riktigt dåliga DVD-spelare osv?

Något som är verkligen konstigt är att Q97 endast finns listad hos On-Off. Jag ska nog ta och bege mig dit imorgon. Är den bättre än PX70 så är det ju inget snack om saken, då köper jag den.

#111

Postad 29 april 2007 - 19:28

superapan
  • superapan
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Heter Q96 något annat utomlands? Underligt att det inte går att hitta någon info om den på internationella forum.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.samsung.c...HPT5064XXAA.asp

Det verkar vara så att Q96 heter HP-Txx64 och C96 heter HP-Txx54, där xx är antingen 42 eller 50 beroende på storlek.

Verkar stämma på specen, men jag är inte helt säker.

Edit: Lite osäker på C och Q...men det borde stämma nu.

Redigerat av superapan, 29 april 2007 - 21:18.


#112

Postad 29 april 2007 - 20:51

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Något som är verkligen konstigt är att Q97 endast finns listad hos On-Off.

Q97 och Q96 är exakt samma TV, den förra finns enbart hos On-Off av prismatchningstekniska skäl.

C97 och C96 är en annan modell; utan Movie Plus och en mindre HDMI-port (kan vara mer som skiljer).

#113

Postad 29 april 2007 - 21:17

superapan
  • superapan
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Något som är verkligen konstigt är att Q97 endast finns listad hos On-Off.

Q97 och Q96 är exakt samma TV, den förra finns enbart hos On-Off av prismatchningstekniska skäl.

C97 och C96 är en annan modell; utan Movie Plus och en mindre HDMI-port (kan vara mer som skiljer).

<{POST_SNAPBACK}>

Aha! Jag hade snurrat till det. Tack!

#114

Postad 29 april 2007 - 21:28

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Jag har starka funderingar på att slå till på en 50" Q97. Har fått ett erbjudande från en lokal butik att köpa den för ca 22.500:- och då få 3-års försäkring inbakat i priset.

Utan försäkring kostar TVn 21.999:-

Vad säger ni? För mig känns det lite som ett märkligt läge. På nätet kan man ju få TVn för strax över 20.000:- inklusive frakt.

Är det värt att betala ca 2500:- för 3-års försäkring? Man bör ju även ha i åtanke att det är lättare att lämna igen, byta, reparera TVn när man handlar av en lokal butik istället för på nätet.

Själv lutar jag åt att det INTE är värt pengarna om man inte är en oärlig människa som självförvållat förstör TVn för att få ut en ny innan de 3 åren har gått. Jag menar, om en TV går sönder så händer det väl oftast under det första året och då har man ju ALLTID garanti.

Men det är ju förstås även då krångligare att skicka till någon nätfirma istället för att ta med sig till den lokala butiken.

Nåja, vad tycker ni? Vad är mest prisvärt? Hjälp mig med mitt härliga dilemma ;-)

#115

Postad 29 april 2007 - 21:36

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jag har starka funderingar på att slå till på en 50" Q97. Har fått ett erbjudande från en lokal butik att köpa den för ca 22.500:- och då få 3-års försäkring inbakat i priset.

Utan försäkring kostar TVn 21.999:-

Vad säger ni? För mig känns det lite som ett märkligt läge. På nätet kan man ju få TVn för strax över 20.000:- inklusive frakt.

Är det värt att betala ca 2500:- för 3-års försäkring? Man bör ju även ha i åtanke att det är lättare att lämna igen, byta, reparera TVn när man handlar av en lokal butik istället för på nätet.

Själv lutar jag åt att det INTE är värt pengarna om man inte är en oärlig människa som självförvållat förstör TVn för att få ut en ny innan de 3 åren har gått. Jag menar, om en TV går sönder så händer det väl oftast under det första året och då har man ju ALLTID garanti.

Men det är ju förstås även då krångligare att skicka till någon nätfirma istället för att ta med sig till den lokala butiken.

Nåja, vad tycker ni? Vad är mest prisvärt? Hjälp mig med mitt härliga dilemma ;-)

<{POST_SNAPBACK}>



Personligen föredrar ju jag en Lokal affär, spec när det är så mycket pengar.
Hur man än vänder o vrider på det är det enklare att reklamera OM man kan gå till affären o prata med människan mellan 4 ögon.

/Fredrik

#116

Postad 30 april 2007 - 12:09

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Heter Q96 något annat utomlands? Underligt att det inte går att hitta någon info om den på internationella forum.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.samsung.c...HPT5064XXAA.asp

Det verkar vara så att Q96 heter HP-Txx64 och C96 heter HP-Txx54, där xx är antingen 42 eller 50 beroende på storlek.

Hm. HP-Txx64 verkar ha stöd för USB: "Connect your digital devices through three HDMI ports, one on the side, and a full complement of audio and video inputs, including USB 2.0.remote." Kan HP-Txx54 vara Q97/Q96? Jag blir inte klok på det.

#117

Postad 30 april 2007 - 15:49

Varanen
  • Varanen
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jaha, då har man förvånat sig själv. Gått och köpt en PS50Q97 med leverans sent onsdag eftermiddag. ;)

#118

Postad 30 april 2007 - 16:08

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som reagerat på att text på Q97:an inte är lugn och stabil (som på konkurrenterna) utan liksom "svajar" lite??

<{POST_SNAPBACK}>

Såg fenomenet en gång idag på onoff, då var bilden täck med hel vit text :P
Känndes som texten kröp, det hände bara engång så jag vet inte riktigt om det är ett problem ^_^

Onoff hade Q97, pv70 och LGs nya PC55 uppställda bredvida varandra. Utan att ändra något på bilden var samsungen klart bäst på alla punkter.
Efter att pillat på fjärren blev bilden bara bättre B)
Movie plus funktionen är en smaksak, den kan ge en liten för skarp och overklig bild!
Även om det i alla lägen inte behöver vara negativt ;)

#119

Postad 30 april 2007 - 23:25

Unregistered2a359b06
  • Unregistered2a359b06
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag såg inga konstigheter med "Jonny Depp på en pinne", men:
Om man vill se hur Movie Plus ser ut när det fungerar dåligt så kan jag rekomendera början på "Snakes on a plane" när flygvärdinnorna kommer gående.
Håret på en av tjejerna försöker bryta sig loss ser det ut som.

Personligen föredrar jag att köra med Movie Plus avslagen när man ser på film, bilden blir ironiskt nog mer filmlik. Det är iof inte så konstigt, en spelfilm är 24fps och pal-dvd är 25fps (50 halvbilder per sekund). När uppdateringshastigheten ökas genom bildinterpolation blir bilden mer realistisk och i min mening mindre filmlik.

Ett plus i kanten för att det går att koppla ur merparten av bildbehandlingen vid filmtittande.

Btw, 50q97 lagerförs av Expert Stormarknad förutom OnOff.

Tänk på att en del butiker matar sina tv-exemplar med komposit eller s-video. Det är inte helt lätt att bedöma bildkvaliten då. Det blir heller inte lättare av att alla är inställda på ngn form av dynamiskt läge med kraftigt överdrivna färger.

Slutligen, skillnaden mellan 1080p och 1080i är inte tokstor i praktiken.

#120

Postad 01 maj 2007 - 09:28

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
har sett att folk skriver att bliden inte hinner med ibland,att det kan bli hackigt.....

när blir det det?vilken typ av filmer osv....händer det ibland,eller i alla filmer?

eller är det lite över drivet,kommr jag kanske knappt att märka det?

kommer kolla mest på tv,(1-3 dvdfilmer i veckan) å i bland köra lite hd material från datorn..





börjar bli så sugen nu på å köpa när priset ligger bra,men blir avskräckt,vill ju inte se på dvd filmer som hackar här å där...

#121

Postad 01 maj 2007 - 11:05

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0

Jag såg inga konstigheter med "Jonny Depp på en pinne", men:
Om man vill se hur Movie Plus ser ut när det fungerar dåligt så kan jag rekomendera början på "Snakes on a plane" när flygvärdinnorna kommer gående.
Håret på en av tjejerna försöker bryta sig loss ser det ut som.

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, fenomenet kanske uppstår lite som det känner ^_^ nää men det är ju det som du beskriver som händer med flygvärdinnorna, att håret försöker bryta sig loss.
det blir lixom ett eftersläp på människor mm ! detta såg tex jag jätte tydligt på jonny depp på en pinne !

Men hur upplever du att kolla vanlig tv film osv utan movie plus på ? för det är ju det man kommer att få göra om man köper en Q97.

#122

Postad 01 maj 2007 - 17:58

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Var ut till OnOff i Kista och spanade in px70 och q97 sida vid sida.

Med reservation för inställningarna så måste säga att q97an såg riktigt bra ut. Den röda varma tonen hade minskats ned och jag noterade ingen rosa färg i vita partier, vilket varit ett problem hos samsungs plasmor.

Skärpan var bättre på q97an, dock fick det lite 'pixeleffekter' eller vad man ska kalla det på bla kanalloggan. PX70an jämnade ut kanter men fick samtidigt något sämre skärpa. Personligen så väljer skärpa framför suddigare kantar på objekten i bilden.

Lyssnade bakom på q97an och hörde ett svagt susande, men svårt att avgöra hur mycket detta hörs fram till soffan. Någon som har erfarenhet på surrområdet?

Blev riktigt imponerad av q97an som nu har fördel gentemot px70 i min ögon. Inväntar bara en en professionell recension av samsungen sen får det vara slut med tv-nörderiet för min del ^_^

Redigerat av PM_1975, 01 maj 2007 - 18:25.


#123

Postad 01 maj 2007 - 18:27

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0
En recension:

http://www.hdtvorg.c..._ps42q97hdx.htm

Vet inte riktigt hur seriös denna recension är, dom verkar ju ge alla topp betyg på den sidan !
Inte så hundra på engelska men tyckte mej läsa att dom gillade DNIe ^_^ konstigt för den funktionen är ju kass ! har jag fel att det stod så ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 01 maj 2007 - 18:38.


#124

Postad 01 maj 2007 - 18:35

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
kan nån förklar en gång för alla om det är nån skillnad(vad)..på Q 96/Q97...har kollat,men kan varken se skillnad på utseende eller spec...det skiljer ju 1000 kr

#125

Postad 01 maj 2007 - 18:45

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

kan nån förklar en gång för alla om det är nån skillnad(vad)..på Q 96/Q97...har kollat,men kan varken se skillnad på utseende eller spec...det skiljer ju 1000 kr

<{POST_SNAPBACK}>

Den ena har svart list (Q96) längst fram den andra (Q97) silver list ^_^

#126

Postad 01 maj 2007 - 18:51

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
oki...tackar....om jag köper denna tv..så går jag till webbhallen...kostar endast 13494kr...=)har webbhallen svensk manual?

#127

Postad 01 maj 2007 - 19:02

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

oki...tackar....om jag köper denna tv..så går jag till webbhallen...kostar endast 13494kr...=)har webbhallen svensk manual?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan alltid ringa eller maila dom imorgon ^_^

Lagerstatus: Postorder/Ekensbergsvägen: Beställningsvara
Sveavägen: Beställningsvara
Nästa leverans: Ej fastställt / Beställningsvara

Du får nog vänta ett tag om du ska tvn från webhallen B)

#128

Postad 01 maj 2007 - 19:26

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

oki...tackar....om jag köper denna tv..så går jag till webbhallen...kostar endast 13494kr...=)har webbhallen svensk manual?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan alltid ringa eller maila dom imorgon ^_^

Lagerstatus: Postorder/Ekensbergsvägen: Beställningsvara
Sveavägen: Beställningsvara
Nästa leverans: Ej fastställt / Beställningsvara

Du får nog vänta ett tag om du ska tvn från webhallen B)

<{POST_SNAPBACK}>

:P får väl göra det.....är bara lite svårt att bestämma sig..om jag ska ha denna tv eller pv70...tycker att samsungen är väldigt snygg....har sett 2 dessa apparater brevid varandra,med nån hd slinga,å komponet...tyckte då att samsungen va lite bättre,men vet ju inte om de var optimalt inställda...får väl ta med mig sagan om ringen å be de koppla in en dvd med hdmi,å sen jämföra..

vad tycker ni som verkar vara haj på sånt här,är det nån som spänderat tid på att jämföra,å pilla å sånt,å kollat didital tv m.m.....vad tycker ni,är dessa 2 likvärdiga?

#129

Postad 01 maj 2007 - 19:58

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

En recension:

http://www.hdtvorg.c..._ps42q97hdx.htm

Vet inte riktigt hur seriös denna recension är, dom verkar ju ge alla topp betyg på den sidan !
Inte så hundra på engelska men tyckte mej läsa att dom gillade DNIe  ^_^ konstigt för den funktionen är ju kass ! har jag fel att det stod så ?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, de verkar sätta högt betyg på alla TV där. Intressant att 37PX70 får 93% och 42PX70 får 89%. B)

Redigerat av Zimma, 01 maj 2007 - 19:58.


#130

Postad 01 maj 2007 - 21:05

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Någon som hört något om Samsungs P9? Deras full HD plasma i 50" ^_^
Hittar ingen info någonstans.

#131

Postad 01 maj 2007 - 21:53

NeoBoll
  • NeoBoll
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
nån som vet vad den här tv:n heter utomlands, tex i tyskland?
Skulle vilja kolla vad den kostar där...

Tack på förhand..

#132

Postad 02 maj 2007 - 07:25

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

nån som vet vad den här tv:n heter utomlands, tex i tyskland?
Skulle vilja kolla vad den kostar där...

Tack på förhand..

<{POST_SNAPBACK}>


I usa heter de 4254 och 4264. Utan digitaltv-tuner finns den på bla hembiobutiken, där heter den Q91 tror jag.

#133

Postad 02 maj 2007 - 12:04

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Är det någon som har små ryckningar på inbyggda boxen ?

Sitt titta på samma kanal en stund .
Jag har inte denna modell utan en annan där har jag små ryck på inbyggda boxen.
Det kan gå ibland flera minuter mellan rycken..
Det är bara på på inbyggda boxen..
Provade ext.. box.. då är det inga prob ...

Testade även från andra källor där går det bra ..

Redigerat av DellDåre, 02 maj 2007 - 12:04.


#134

Postad 02 maj 2007 - 12:38

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Ett test har nu kommit upp på Q97an
http://www.hdtvorg.c..._ps42q97hdx.htm

#135

Postad 02 maj 2007 - 12:44

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Ett test har nu kommit upp på Q97an
http://www.hdtvorg.c..._ps42q97hdx.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla några inlägg upp :ph34r:

Men bra betyg är aldrig fel!
Skulle gärna sett ett mer ingående test, får väl hoppas det kommer inom en snar framtid.

#136

Postad 02 maj 2007 - 16:31

Dolph_Lundgren
  • Dolph_Lundgren
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Såg Q97 och M86 stående brevid varandra, och båda matade med SWAT i HD 720 vs 1080P
Efter att kalibrerat skärmarna efter inställningar jag plockat på nätet så fick båda en otroligt bra bild.
M86 hade bättre skärpa och svärta (!),
Q97 bättre rörelse hantering och skuggdetalj.
Hur som helst är det strångt av Samsung att få ut både en superb Plasma och LCD så tidigt på året.

#137

Postad 02 maj 2007 - 17:42

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Såg Q97 och M86  stående brevid varandra, och båda matade med SWAT i HD 720 vs 1080P
Efter att kalibrerat skärmarna efter inställningar jag plockat på nätet så fick båda en otroligt bra bild.
M86 hade bättre skärpa och svärta (!),
Q97 bättre rörelse hantering och skuggdetalj.
Hur som helst är det strångt av Samsung att få ut både en superb Plasma och LCD så tidigt på året.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det sharp klass? :ph34r:

Var movie plus funktionen påslagen?

Märkte du någon "stor" skillnad på 720 och 1080p?

#138

Postad 02 maj 2007 - 18:17

Viggo1
  • Viggo1
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Såg Q97 och M86  stående brevid varandra, och båda matade med SWAT i HD 720 vs 1080P
Efter att kalibrerat skärmarna efter inställningar jag plockat på nätet så fick båda en otroligt bra bild.
M86 hade bättre skärpa och svärta (!),
Q97 bättre rörelse hantering och skuggdetalj.
Hur som helst är det strångt av Samsung att få ut både en superb Plasma och LCD så tidigt på året.

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken hade minst reflekterande skärm?

Om båda kostade lika mycket i din tänkta storlek vilken skulle du ta då ? :ph34r:

Redigerat av Viggo1, 02 maj 2007 - 18:22.


#139

Postad 02 maj 2007 - 18:37

calle_d
  • calle_d
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Prylportalen håller på att testa en PS-50Q9x just nu. Testet kommer förmodligen ut ganska snart.

#140

Postad 02 maj 2007 - 18:56

Unregistered2a359b06
  • Unregistered2a359b06
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har suttit och togglat Movie Plus av och på till barnens och frugans stora förtjusning...
Min högst subjektiva bedömning är att Movie Plus fungerar utmärkt till vanligt tv-tittande typ Bolibompa och tv-serier, medans film avnjuts med nämnda funktion avslagen. Kan tänka mig att sport tjänar på Movie Plus oxå, men jag är inte rätt person att bedöma det (kan inte skilja på en fyrkantig boll och en bandypuck). Har man ett fett bibliotek med NTSC-dvd antar jag att man sitter fast mellan ett hårt ställe och en sten om vi antar att det är samma bildbehandling som i M86/M87 (se HDTVtests test av M86).

När det gäller ljud så är mitt exemplar knäpptyst. Verkar vara helt passiv kylning på q96/q97.

Att välja mellan q96/q97 och m86/m87 tyckte jag var tokjobbigt. Både plasman och lcd:n är imho grymt bra. Det som tippade över åt plasmahållet för min del var att vi har en blandad diet av allt från sopig SD (digitalbox, vcr) till HD (PS3, AppleTV) samt att vår kille på 1.5år är lite hårdhänt...
Dessutom får man ju 10" extra för samma peng gentemot m86/m87. (Och pungbråck när man ska hänga upp den på väggen iof :ph34r: )

Dolph, vilka inställningar använde du? Skulle gärna prova att skruva lite och se hur det blir.

#141

Postad 02 maj 2007 - 19:22

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Har suttit och togglat Movie Plus av och på till barnens och frugans stora förtjusning...
Min högst subjektiva bedömning är att Movie Plus fungerar utmärkt till vanligt tv-tittande typ Bolibompa och tv-serier, medans film avnjuts med nämnda funktion avslagen. Kan tänka mig att sport tjänar på Movie Plus oxå, men jag är inte rätt person att bedöma det (kan inte skilja på en fyrkantig boll och en bandypuck). Har man ett fett bibliotek med NTSC-dvd antar jag att man sitter fast mellan ett hårt ställe och en sten om vi antar att det är samma bildbehandling som i M86/M87 (se HDTVtests test av M86).

Hur upplever du bilden med Movie Plus?

Tycker det att det hackar ibland, tex vid filmtittande?
Känner du att bilden blir lite för "crisp" och lite för bra, eller? :ph34r:

#142

Postad 02 maj 2007 - 20:02

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Har suttit och togglat Movie Plus av och på till barnens och frugans stora förtjusning...
Min högst subjektiva bedömning är att Movie Plus fungerar utmärkt till vanligt tv-tittande typ Bolibompa och tv-serier, medans film avnjuts med nämnda funktion avslagen. Kan tänka mig att sport tjänar på Movie Plus oxå, men jag är inte rätt person att bedöma det (kan inte skilja på en fyrkantig boll och en bandypuck). Har man ett fett bibliotek med NTSC-dvd antar jag att man sitter fast mellan ett hårt ställe och en sten om vi antar att det är samma bildbehandling som i M86/M87 (se HDTVtests test av M86).

Hur upplever du bilden med Movie Plus?

Tycker det att det hackar ibland, tex vid filmtittande?
Känner du att bilden blir lite för "crisp" och lite för bra, eller? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>



Hej på dig Damp!

En liten fråga bara. Har du kommit till "rätt" tråd nu bland plasmorna? Har för mig att du var Panasonicfreak nyligen. :ph34r:


Med vänlig hälsning


PeugeotNisse

#143

Postad 02 maj 2007 - 20:09

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Hej på dig Damp!

En liten fråga bara. Har du kommit till "rätt" tråd nu bland plasmorna? Har för mig att du var Panasonicfreak nyligen. :ph34r:

Man har väl rätt att ändra sig :rolleyes:

#144

Postad 02 maj 2007 - 20:16

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det blev ändå en PV70!
Hur jag än ändrade inställningar fick jag inte bort det rödaktiga från ansikten.
Visst finns det en massa möjligheter men vissa försvinner när du slår av bildförbättringar
men just för att färgärna ser mycket mer naturliga på PV70 blev det den.

Sen har jag öppet köp och om sporten blir så dålig (ingen movie plu) då får
jag helt enkelt byta!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Samsungs plasmor lider av att bilden ger en alltför intensiv röd färg (enligt mig). Var och kollad in nya plasman och tyvärr så kan man se att vita partier blir lite rosa i nyansen. Hade hoppats att dom skulle ha fixat detta.

Hade det inte varit för den intensiva rödfärgen så hade det nog blivit en samsung. Deras design är ju outstanding.

Antar det nu blir en px70 istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag ägde föregående modell av Q96 innan jag lämnade tillbaka den pga surr. I början tyckte jag också att det var mycket rödstick som jag försökte kalibrera bort utan att riktigt lyckas. Men sedan efter att den blivit inkörd så upplevde jag att rödsticket försvann. Ni som nu äger Q96/97 är det något som ni upplever också?

Jag inser också det faktum att det kan vara så att jag helt enkelt vande mig vid det men min uppfattning var att rödsticket försvann efter hand.

#145

Postad 02 maj 2007 - 20:35

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Det blev ändå en PV70!
Hur jag än ändrade inställningar fick jag inte bort det rödaktiga från ansikten.
Visst finns det en massa möjligheter men vissa försvinner när du slår av bildförbättringar
men just för att färgärna ser mycket mer naturliga på PV70 blev det den.

Sen har jag öppet köp och om sporten blir så dålig (ingen movie plu) då får
jag helt enkelt byta!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Samsungs plasmor lider av att bilden ger en alltför intensiv röd färg (enligt mig). Var och kollad in nya plasman och tyvärr så kan man se att vita partier blir lite rosa i nyansen. Hade hoppats att dom skulle ha fixat detta.

Hade det inte varit för den intensiva rödfärgen så hade det nog blivit en samsung. Deras design är ju outstanding.

Antar det nu blir en px70 istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag ägde föregående modell av Q96 innan jag lämnade tillbaka den pga surr. I början tyckte jag också att det var mycket rödstick som jag försökte kalibrera bort utan att riktigt lyckas. Men sedan efter att den blivit inkörd så upplevde jag att rödsticket försvann. Ni som nu äger Q96/97 är det något som ni upplever också?

Jag inser också det faktum att det kan vara så att jag helt enkelt vande mig vid det men min uppfattning var att rödsticket försvann efter hand.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad menar du med "föregående modell"? Syftar du på PS-42Q7HD?

Motiverad fråga dock, eftersom Samsung tidigare haft problem med alltför stark rödfärg med rosa skimmer i vita partier.

Förresten, nån som vet om HDMI 1.2 istället för 1.3 har några större negativa effekter? Tydligen är det 1.2 som gäller för q96/97.

#146

Postad 02 maj 2007 - 20:39

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Förresten, nån som vet om HDMI 1.2 istället för 1.3 har några större negativa effekter? Tydligen är det 1.2 som gäller för q96/97.

Lite små lull lull bara :ph34r:

Är väl lip sync som lockar mest

HDMI 1.3

#147

Postad 02 maj 2007 - 21:00

Viggo1
  • Viggo1
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Förresten, nån som vet om HDMI 1.2 istället för 1.3 har några större negativa effekter? Tydligen är det 1.2 som gäller för q96/97.

Lite små lull lull bara :ph34r:

Är väl lip sync som lockar mest

HDMI 1.3

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du att det inte är lipsync på denna exvis? :rolleyes:

#148

Postad 02 maj 2007 - 21:04

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det blev ändå en PV70!
Hur jag än ändrade inställningar fick jag inte bort det rödaktiga från ansikten.
Visst finns det en massa möjligheter men vissa försvinner när du slår av bildförbättringar
men just för att färgärna ser mycket mer naturliga på PV70 blev det den.

Sen har jag öppet köp och om sporten blir så dålig (ingen movie plu) då får
jag helt enkelt byta!

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Samsungs plasmor lider av att bilden ger en alltför intensiv röd färg (enligt mig). Var och kollad in nya plasman och tyvärr så kan man se att vita partier blir lite rosa i nyansen. Hade hoppats att dom skulle ha fixat detta.

Hade det inte varit för den intensiva rödfärgen så hade det nog blivit en samsung. Deras design är ju outstanding.

Antar det nu blir en px70 istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag ägde föregående modell av Q96 innan jag lämnade tillbaka den pga surr. I början tyckte jag också att det var mycket rödstick som jag försökte kalibrera bort utan att riktigt lyckas. Men sedan efter att den blivit inkörd så upplevde jag att rödsticket försvann. Ni som nu äger Q96/97 är det något som ni upplever också?

Jag inser också det faktum att det kan vara så att jag helt enkelt vande mig vid det men min uppfattning var att rödsticket försvann efter hand.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad menar du med "föregående modell"? Syftar du på PS-42Q7HD?

Motiverad fråga dock, eftersom Samsung tidigare haft problem med alltför stark rödfärg med rosa skimmer i vita partier.

Förresten, nån som vet om HDMI 1.2 istället för 1.3 har några större negativa effekter? Tydligen är det 1.2 som gäller för q96/97.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp jag syftar på PS-42Q7HD. Måste för övrigt gå och kolla in de olika panelerna och jämföra själv snart. Är så jäkla sugen att köpa ny.

#149

Postad 02 maj 2007 - 21:15

superapan
  • superapan
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Har suttit och togglat Movie Plus av och på till barnens och frugans stora förtjusning...
Min högst subjektiva bedömning är att Movie Plus fungerar utmärkt till vanligt tv-tittande typ Bolibompa och tv-serier, medans film avnjuts med nämnda funktion avslagen. Kan tänka mig att sport tjänar på Movie Plus oxå, men jag är inte rätt person att bedöma det (kan inte skilja på en fyrkantig boll och en bandypuck). Har man ett fett bibliotek med NTSC-dvd antar jag att man sitter fast mellan ett hårt ställe och en sten om vi antar att det är samma bildbehandling som i M86/M87 (se HDTVtests test av M86).

När det gäller ljud så är mitt exemplar knäpptyst. Verkar vara helt passiv kylning på q96/q97.

Att välja mellan q96/q97 och m86/m87 tyckte jag var tokjobbigt. Både plasman och lcd:n är imho grymt bra. Det som tippade över åt plasmahållet för min del var att vi har en blandad diet av allt från sopig SD (digitalbox, vcr) till HD (PS3, AppleTV) samt att vår kille på 1.5år är lite hårdhänt...
Dessutom får man ju 10" extra för samma peng gentemot m86/m87. (Och pungbråck när man ska hänga upp den på väggen iof :ph34r: )

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant!

Men då kanske valet mellan Q96 och C96 blir mer intressant? Om Movie Plus inte är helt användbart, varför ska man då betala 2000 extra? C96 är väl precis samma minus denna funktion?

Vad tror ni? Jag ska nämligen köpa mig en TV till helgen. Visst, 2000 spänn är ju inte så mycket när man ändå ska lägga så förhållandevis mycket pengar ändå - men det känns ju lite onödigt om man kommer köra med Movie Plus avstängd oftast (ser inte på "TV" mkt, utan mest film).

#150

Postad 02 maj 2007 - 21:34

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
[/quote]
Japp jag syftar på PS-42Q7HD. Måste för övrigt gå och kolla in de olika panelerna och jämföra själv snart. Är så jäkla sugen att köpa ny.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det jag sett av q97 är att den är klart bättre än föregångaren q7. Skärpan var riktigt bra och jag såg faktiskt inget av irriterande röd färg eller rosa ton i vita partier på det exemplaret jag kollade på. Svärtan har även den förbättrats.

Har länge varit inne på px70 men lutar nu starkt mot q97an. Möjlighet att få lugn ton i bilden (vilket inte funnits på samma sätt i tidigare sammymodeller) och imponerande skärpa har vägt över. Måste dock kolla in den på ett par till ställen.

PS. Tack damp för infon om hdmi:n. Kanske man kan leva med 1.2 då alltså...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.