Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1751

Postad 30 april 2012 - 13:11

hellblz
  • hellblz
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag har också problem med Signalfel.
Jag har kört med annan box i ca. 2 år och har aldrig haft signalfel (var också dual-lnb). Jag har nu den nya ADB-boxen kopplad till exakt samma huvud osv.
Det blir oftast signalfel när den spelar in något och man zappar eller att den spelar in två program samtidigt.
Men kan även hända om man ninja-zappar upp och ned rätt snabbt.

Så det enligt mig så är det boxen, hårdvara eller mjukvara.

#1752

Postad 30 april 2012 - 20:53

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Hmm. Jag har upptäckt en sak idag.
Har 2st 5720 boxar och 2 nya 2850 boxar

När jag på den ena nya 2850 boxen zappar så pixlerar en av mina 5720 boxar (även ANT2 felmeddelande kan komma). Så fort jag har zappat klart har jag inga störningar!

Kan det vara mikrovågshuvudet som spökar? (Kjell & Co 8 portars)

EDIT: Kan se viss pixelering på mina 5720 boxar oavsett vilken 2850 box jag zappar från. Kan det vara så att när man byter kanal tar LNB huvudet lite mer ström och 5720 boxarna är känslig för detta? Detta kan ju styrka teorin att något hände vid senare uppdateringar (inspelning på två kanaler som kanske också byter kanal inför en inspelning?)

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 30 april 2012 - 22:12.


#1753

Postad 30 april 2012 - 22:34

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Angående synkningen. Ikväll ballade det ur igen. Då skiftade jag bara över till en scart och sedan tillbaka till HDMI och då funkade det. Men.. kollade även upp rteven på detta forum. Och det finns en hel del kring problem med synkningen. Nästan i klass med sagemboxen här.
Jag har nu laddat om mjukvaran till teven och dessutom bytt hdmi ingång Jag kollade också inställningarna och ändrade till virtual surround i teven. DD+plus är inställt i boxeni . Så får vi se hur det går.

#1754

Postad 02 maj 2012 - 11:38

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag har också fått problem med dubbla inspelningar av serieinspelningarna efter kanalomstuvningen. Irriterande. Precis som "röda skylten " varningen, ibland när man sappar. Och inga bitfel eller andra konstigheter när man tittar på signalkvaliten. Föga förvånande att CD skyller ifrån sig, under alla år med buggar i varje uppdaterad/försämrad programvara har de alldrig sagt att "Vi ber om ursäkt för att vi släppt en programvara som varit behäftad med fel" Mvh HSE.

#1755

Postad 02 maj 2012 - 18:18

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Det jag tycker är märkligt med den röda skylten som enligt CD ska bero på dålig signal är att om man kapar signalen helt genom att skruva ur kontakterna och sedan stoppar tillbaks dom i boxen så kommer bilden tillbaks direkt. När man fått upp den röda skylten som beror på "dålig signal" så MÅSTE man zappa till en annan kanal och tillbaka för att bilden ska komma tillbaka. Om detta mot alla odds beror på dålig signal så tycker jag ÄNDÅ att detta är en bugg som bör åtgärdas!!

/Stefan

#1756

Postad 03 maj 2012 - 17:53

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Nu funkar fjärrinspelning igen utan att jag gjort något förutom att jag tog bort några serieinspelningsposter i timerlistan som inte går längre, det kan ju vara en orsak / bugg...

#1757

Postad 03 maj 2012 - 18:47

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Fick låna ett nytt Lnb idag.Hittills inte en enda ruta som klagar över instabil signal :)

#1758

Postad 03 maj 2012 - 19:01

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Fick låna ett nytt Lnb idag.Hittills inte en enda ruta som klagar över instabil signal :)

Vad hade du för LNB innan (medföljande quad?) och vad bytte du till?
Se mitt inlägg https://www.minhembi...dpost&p=3570903

#1759

Postad 03 maj 2012 - 21:21

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Vad hade du för LNB innan (medföljande quad?) och vad bytte du till?
Se mitt inlägg https://www.minhembi...dpost&p=3570903



Använder quad-orginalet men den jag testat nu är König LNB-SINGLE-KN.

Redigerat av stefanlindqvist, 03 maj 2012 - 21:22.


#1760

Postad 04 maj 2012 - 16:16

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Använder quad-orginalet men den jag testat nu är König LNB-SINGLE-KN.

Blir inte det som att jämföra äpple och päron. för nu kan du väl inte spela in två kanaler! samtidigt?

#1761

Postad 04 maj 2012 - 20:54

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Man tager vad man haver när man testar :)
Ni var ju inte testet att spela in 2 kanaler samtidigt utan
att få s-iten att funka över huvudtaget ;)

#1762

Postad 04 maj 2012 - 22:42

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Verkar ju som den senaste mjukvaran ställer till det för några, själv har jag inte haft några problem alls.
Kan det skilja mellan boxar eller är det en perfekt mottagning som krävs med den nya mjukvaran?

#1763

Postad 05 maj 2012 - 05:14

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Kan det vara kortet det är fel på eller att uppdateringen av vissa kort krånglar?

#1764

Postad 05 maj 2012 - 07:36

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Att inte tvåkanalersinspelning var med från början kan indikera att det var maskinvaruproblem. Dessa är uppenbarligen inte lösta alternativt ej tillräckligt testade.
Boxen fungerar helt enkelt inte enligt specifikationer som i enkelhet är: HDBox med två samtidigt inspelningsbara satellitkanaler (om vi nu lämnar marksänt åt sidan).
Skulle du vara nöjd med en bil som bara går på två cylindrar? Om du nu inte har en Messerschmidt ;)

#1765

Postad 05 maj 2012 - 08:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Att inte tvåkanalersinspelning var med från början kan indikera att det var maskinvaruproblem. Dessa är uppenbarligen inte lösta alternativt ej tillräckligt testade.
Boxen fungerar helt enkelt inte enligt specifikationer som i enkelhet är: HDBox med två samtidigt inspelningsbara satellitkanaler (om vi nu lämnar marksänt åt sidan).

Fast hur mycket störningar talar vi om egentligen?
Jag har sett Ant2-varning ett fåtal gånger, boxen spelar in det den ska men med, ibland, korta störningar i bilden. Jag har ivartfall inte råkat ut för att inspelningar blivit helt förstörda utan enbart korta sekvenser om någon sekund som max med störningar. Och detta något enbart några gånger under en film.

Samt initialt när första uppdatering med dubbla inspelningar kom, då var det ingen som rapporterade om problem. Det var först efter den senaste uppdateringen som något hände.
CD tycks inte vara med på min tolkning dock, de hävdar än att detta problem helt beror på signalen och inte boxen.

Jag tvivlar dock. Kan man titta på live-TV utan några störningar, då ska boxen kunna spela in utan störningar. Hur små de än må vara ska störningarna inte vara där.
Jag har upplevt att störningar har uppkommit enbart när boxen spelat in (HDTV) parallellt med att man tittar på en (annan) kanal. Inspelningar mitt i natten, då boxen är avstängd, har löpt helt felfritt.

Nu har jag, som sagt, fått parabolen perfekt installerad. Jag har sett ANT2 två gånger och en liten störning i bilden på nyinspelat sedan dess. Dock inte tittat på så mycket inspelat.

#1766

Postad 05 maj 2012 - 08:27

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
För mig räcker det med en förlorad inspelning för att hävda att boxen inte är enligt specifikation.

#1767

Postad 05 maj 2012 - 09:11

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Fast hur mycket störningar talar vi om egentligen?
Jag har sett Ant2-varning ett fåtal gånger, boxen spelar in det den ska men med, ibland, korta störningar i bilden. Jag har ivartfall inte råkat ut för att inspelningar blivit helt förstörda utan enbart korta sekvenser om någon sekund som max med störningar. Och detta något enbart några gånger under en film.

Samt initialt när första uppdatering med dubbla inspelningar kom, då var det ingen som rapporterade om problem. Det var först efter den senaste uppdateringen som något hände.
CD tycks inte vara med på min tolkning dock, de hävdar än att detta problem helt beror på signalen och inte boxen.

Jag tvivlar dock. Kan man titta på live-TV utan några störningar, då ska boxen kunna spela in utan störningar. Hur små de än må vara ska störningarna inte vara där.
Jag har upplevt att störningar har uppkommit enbart när boxen spelat in (HDTV) parallellt med att man tittar på en (annan) kanal. Inspelningar mitt i natten, då boxen är avstängd, har löpt helt felfritt.

Nu har jag, som sagt, fått parabolen perfekt installerad. Jag har sett ANT2 två gånger och en liten störning i bilden på nyinspelat sedan dess. Dock inte tittat på så mycket inspelat.


Jag har haft en del problem med bildstörningar på inspelningar från Comedy Central (egentligen tror jag inte att det är vanligare där än någon annan kanal men jag spelar in därifrån varje kväll) så igår spelade jag in hela Colbert Report samtidigt som jag kollade på första halvan och sedan slog av boxen andra halvan. När jag tittade live upplevde jag inga som helst störningar (fick heller inte upp någon röd varningsruta) men nu när jag kollar på programmet från hårddisken så pixlar sig och fryser bilden gång på gång. Dessutom kommer den grå varningsrutan upp som berättar att delar delar av inspelningen saknas pga signalfel.

Det är inte specifikt för denna boxen för jag har fått den utbytt en gång pga av andra orsaker och den tidigare boxen uppförde sig likadant. Dessutom vet jag med säkerhet att att detta problem uppkom i samband med mjukvaruuppdateringen.

#1768

Postad 05 maj 2012 - 15:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Jag har inte haft någon röd ruta sen installatören var här och fixade kopplingarns och justerade parabolen,jag har endast spelat in ett fåtal program alla i hd utom ett som jag satte parallelet med en hd-inspelning och det blev absolut flawless.Så mina problem verkar löst sig.

#1769

Postad 05 maj 2012 - 20:58

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Pixelstörningar finns även i icke-hd - bara så ni vet. Jag kollar Sons of Anarchy på TV11 med relativt vanliga små pixel-buggar. Det mest irriterande för mig är fortfarande att jag hör hårddisken för tydligt, provade att koppla in boxen rätt i vägguttaget istället för grenkoppling som CD påstod kunde spela roll, att den fick för lite ström men det hjälpte inte.

#1770

Postad 06 maj 2012 - 07:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist

Tror jag får hitta någon serie på Tv11 eller CC som jag vill se och spela in. Men du, testa att spela in reprisen kl 04 på morgonen istället för den på kvällen. Jämför, tror du inte kommer se störningar.

Hårddisken nog inte mycket att göra åt annat än reklamera om den låter för mycket. Men om det är en reklamationsgrund låter jag vara osagt. Sanningen är ju att hårddiskar låter och ur en och samma serie kan man få diskar som är helt knäpptysta och de som knastrar rejält.
Det du kanske kan göra, fast då bryter du garantin, är att ta ur disken ur boxen, sätta in den i datorn, starta upp med tillverkarens diskhanteringsprogram och ställ om AAM-nivå
http://www.smarthdd.com/en/aam.htm
ett exempel från ett program i Windows.
Ja, ställa om hur disken söker/läsarmen rör sig på disken. Tystare disk/rörelse innebär vanligtvis en lite långsammare disk.

Man kan iofs tycka att kvalitetsgranskningen hos ADB/tillverkaren borde vara sådan att mindre tysta diskar sorteras bort.

Hur du kopplar in boxen, om det är på båten med en 12/24 V -> 220 V konverter eller hemma i grenkontakt ska inte spela någon roll...En grenkontakt eller ej påverkar inte hur hårddisken låter.

#1771

Postad 06 maj 2012 - 07:51

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 1
Jag blir så frustrerad på Canal Digital.

Detta gäller "ingen signal ANT2"-problemet.

Jag har haft CD i över fem år. Aldrig haft signalproblem, och mätarna har alltid visat 100%. Inte gjort några ändringar på parabol eller kablar eller huvud eller nånting.

Efter mjukvaruuppdateringen i februari började problemen. Jag började få signalfel. Till en början räckte det att bryta strömmen. Sen funkade det igen (återigen 100%). Så kunde det funka någon vecka innan man fick göra likadant igen.

Jag läste här på forumet att det var fler än jag som plötsligt hade liknande fel.

Efter ett par veckor räckte det inte längre att bryta strömmen, nu var det istället en fabriksåterställning som hjälpte, och 20 minuters ny kanalsortering, suck. Efter att det börjar hända ungefär varannan dag så ringde jag till CD.

"NEJ det har vi inte hört talas om, det måste vara något fel på parabolinställningen, vi kan skicka en SVINDYR installatör om du vill, eller gör en fabriksåterställning."

Nu har det tyvärr blivit så att sista veckan hjälper inte heller fabriksåterställning. Jag har konstant haft ingen signal på ANT2 nu i ett par dagar. Jag har fabriksåterställt, brytit strömmen etc etc. Inget hjälper. Nu är problemen så konstanta att jag själv börjar fundera på om det är något fel på parabol/kablar etc, men allt talar ju emot det...
- Flera användare får samma fel, efter uppdatering
- 100% signal när det väl funkar...
- Hur kan fabriksåterställning hjälpa mot en felinställd parabol??? (fast nu gör det inte det för mig)

Sa inte CD här i tråden för typ en månad sen att de höll på att titta på detta problem och skulle återkomma i ärendet samma vecka?

#1772

Postad 06 maj 2012 - 09:44

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Ni som gjort fabriksåterställning, vad försvinner? Favoriter, serieinspelningar?
Inspelade program försvinner inte, va?

Blev rekommenderad av CD att göra en sådan eftersom jag har en konflikt på svtb/24 - ställer jag in serieinspelning där får den för sig att spela in 3 avsnitt samtidigt och blir yr och klagar på inspelningskonflikter.

#1773

Postad 06 maj 2012 - 09:48

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Allt försvinner nog utom inspelade program

#1774

Postad 07 maj 2012 - 08:31

HSE
  • HSE
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Fast hur mycket störningar talar vi om egentligen?
Jag har sett Ant2-varning ett fåtal gånger, boxen spelar in det den ska men med, ibland, korta störningar i bilden. Jag har ivartfall inte råkat ut för att inspelningar blivit helt förstörda utan enbart korta sekvenser om någon sekund som max med störningar. Och detta något enbart några gånger under en film.

Samt initialt när första uppdatering med dubbla inspelningar kom, då var det ingen som rapporterade om problem. Det var först efter den senaste uppdateringen som något hände.
CD tycks inte vara med på min tolkning dock, de hävdar än att detta problem helt beror på signalen och inte boxen.

Jag tvivlar dock. Kan man titta på live-TV utan några störningar, då ska boxen kunna spela in utan störningar. Hur små de än må vara ska störningarna inte vara där.
Jag har upplevt att störningar har uppkommit enbart när boxen spelat in (HDTV) parallellt med att man tittar på en (annan) kanal. Inspelningar mitt i natten, då boxen är avstängd, har löpt helt felfritt.

Nu har jag, som sagt, fått parabolen perfekt installerad. Jag har sett ANT2 två gånger och en liten störning i bilden på nyinspelat sedan dess. Dock inte tittat på så mycket inspelat.

Ant2 dyker upp då och då när jag sappar, någon enstaka gång fryser motagaren så jag får bryta strömmen till den för att komma vidare, skylt "delar av inspelningen saknas" med åtföljade pixlingar dyker upp i stort sett varje gång två inspelningar skett samtidigt. Inget av detta fanns innan de senaste uppdateringarna.I anlytisk felsökningskursen är det första man frågar när ett problem dyker upp: har det gjorts en ändring staks innan det blev problem? CD kanske skulle skicka sin personal på en sådan kurs! MVh HSE.

#1775

Postad 07 maj 2012 - 08:48

Jaroma
  • Jaroma
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jaha, så var det finito med min gamla digitalbox. Nokia 9902 (säkert 12-15 år gammal)orkar inte med kanalernas förändringar hos Canal Digital. Gjorde en fabriksinställning pga. en annan detalj som inte funkade. Det innebar att jag fick göra en ny kanalsökning. Då fick jag med bara ett antal kanaler av utbudet. Har familjepaketet och där saknades bl.a. tv4, femman eurosport, sjuan, åttan m. fl. Pratade med en trevlig dam på CD som förklarade att det var inte mycket annat att göra än skaffa en ny digitalbox. För ett antal år sedan var jag inne på att köpa en Sagem men efter att ha läst om alla problem så fick Nokian hänga med ett tag till.

Damen i fråga på CD pratade väldigt varmt om den nya boxen med hårddisk. Den kostade ca 3000 kr plus frakt och en bindningstid om 24 mån (288 kr/mån). Principiellt är jag emot allt vad bindningstid heter och skulle jag inte ha det så kostar den ca 5 200. Å andra sidan om jag inte är nöjd med CD så kan jag förmodligen inte använda boxen hos någon annan operatör. Då har man loosat en större del av värdet. Går kanske att sälja. Sen kan jag inte komma ifrån att CD:s kanalutbud tycker jag är bättre än övriga operatörer. Förmodligen kommer jag att beställa en sån här box om jag vill ha utbudet som jag har haft innan.

Prismässigt, har någon fixat någon form av andra avtal än ovan nämnda? Har säkert haft CD i femton år!

/Jaroma.



Nu blev det CD och PVR-boxen 5720. Allt har fungerat den korta tid den har varit installerad. Till frågan, jag har en gammal DVD-inspelare från Sony (RDR-HX-710) med inbyggd hårddisk. Hade tänkt mig att kunna spela in på denna hårddisk från digitalboxens scart via tv-apparaten och in i DVD-spelaren. Trodde att kodningen skulle försvinna på vägen från digitalboxen men det gjorde den förmodligen inte. Det blev bara brus. Är detta då inte möjligt pga. CD:s kodning? Någon som känner till det?

/Jaroma.

#1776

Postad 07 maj 2012 - 09:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Nu blev det CD och PVR-boxen 5720. Allt har fungerat den korta tid den har varit installerad. Till frågan, jag har en gammal DVD-inspelare från Sony (RDR-HX-710) med inbyggd hårddisk. Hade tänkt mig att kunna spela in på denna hårddisk från digitalboxens scart via tv-apparaten och in i DVD-spelaren. Trodde att kodningen skulle försvinna på vägen från digitalboxen men det gjorde den förmodligen inte. Det blev bara brus. Är detta då inte möjligt pga. CD:s kodning? Någon som känner till det?

/Jaroma.

Det finns tyvärr Macrovision på SCART signalen, dvs kopierinsgsskydd.

HSE, ja, det är helt klart att det är något som är galet i senaste mjukvaran.

#1777

Postad 07 maj 2012 - 09:45

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Jag har då och då sett att det är något i mitt hemnätverk som kommunicerar utåt och inte tänkt så mycket på det.
På senare tid har dock denna kommunikation ökat och igår felsökte jag lite:
Stängde av NAS:en, kopplade ur receivern och Bluray-spelaren. Datorn avstängd och inga trådlösa enheter igång.
Kommunikationen fortsatte och testade då att rycka nätverkssladden ur digitalboxen och det blir tvärtyst i linan (allt annat inkopplat igen i detta läge)...
Vad och med vem har min digitalbox så mycket att dryfta?
Så länge jag inte använder VOD eller surfar in via fjärrinspelning så ska boxen vara TYST på nätverket.
Är det någon som vet vad det är för kommunikation som pågår mellan boxen och (?)CD?
Är den verkligen nödvändig?
Kommunikationen utåt pågår även när boxen står i standby.
Jag vill inte att min internetuppkoppling ska primärt användas till blaha-kommunikation mellan min digitalbox och gudvetvad...

#1778

Postad 07 maj 2012 - 09:46

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Det jag undrar är, hur kan man få tag på någon av de här "Miriam" eller vilka det nu är som skriver här - hade ju varit lite mer intressant att prata med dem som faktiskt vet något. Att prata med den vanliga telefonsupporten som inte har en aning om några utav de fel som vi alla här känner till är ju helt meningslöst.

#1779

Postad 08 maj 2012 - 13:01

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Jag har då och då sett att det är något i mitt hemnätverk som kommunicerar utåt och inte tänkt så mycket på det.
På senare tid har dock denna kommunikation ökat och igår felsökte jag lite:
Stängde av NAS:en, kopplade ur receivern och Bluray-spelaren. Datorn avstängd och inga trådlösa enheter igång.
Kommunikationen fortsatte och testade då att rycka nätverkssladden ur digitalboxen och det blir tvärtyst i linan (allt annat inkopplat igen i detta läge)...
Vad och med vem har min digitalbox så mycket att dryfta?
Så länge jag inte använder VOD eller surfar in via fjärrinspelning så ska boxen vara TYST på nätverket.
Är det någon som vet vad det är för kommunikation som pågår mellan boxen och (?)CD?
Är den verkligen nödvändig?
Kommunikationen utåt pågår även när boxen står i standby.
Jag vill inte att min internetuppkoppling ska primärt användas till blaha-kommunikation mellan min digitalbox och gudvetvad...

Är du säker på att även Internetanslutningen jobbar, jag har faktiskt bara sett att switchen där boxen är inkopplad jobbar konstant, har inga statusdioder på routern så jag har svårt att se detta.

För övrigt så är det ganska uppenbart att något gick sönder när man lanserade nya programvaran i boxen som hade stöd för att ge information om någon del av inspelningen saknas, nu har nästan varje program jag spelar in en sådan varning och lite pixelering här och var. Jag ser också ett samband att det skulle kunna bero på att man slår på boxen eller byter kanal på något annat sätt (t ex en annan inspelning) samtidigt som en inspelning pågår.
En kommentar från CD att man åtminstone tittar på det vore på sin plats...

#1780

Postad 08 maj 2012 - 13:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Jag har fått en kommentar från CD angående pixelering som i praktiken går ut på

A: alla kunder som fått besök av installatör har blivit av med problemen efter korrigering av parabolen.
B: De har tagit in boxar från kunder med problem och har inte kunna reproducera problemen.

Jag har rapporterat in lite problem till dem, exempelvis att jag spelade in från Tv3 HD, tittade på annan HD-kanal, bytte kanal, fick på ANT2-varning. Noterade när detta skedde, kollade inspelningen och visst fanns det där en störning då.
Känns icke troligt att en yttre störning skulle uppstå exakt då när jag bytte kanal. Boxen är, känns det som, überkänslig för något.

#1781

Postad 08 maj 2012 - 13:59

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Jag har fått en kommentar från CD angående pixelering som i praktiken går ut på

A: alla kunder som fått besök av installatör har blivit av med problemen efter korrigering av parabolen.
B: De har tagit in boxar från kunder med problem och har inte kunna reproducera problemen.

Jag har rapporterat in lite problem till dem, exempelvis att jag spelade in från Tv3 HD, tittade på annan HD-kanal, bytte kanal, fick på ANT2-varning. Noterade när detta skedde, kollade inspelningen och visst fanns det där en störning då.
Känns icke troligt att en yttre störning skulle uppstå exakt då när jag bytte kanal. Boxen är, känns det som, überkänslig för något.


Nu får dom ju fan ge sig, pinsamt av dem att påstå att det inte skulle ha med mjukvaran att göra. Har vi alla fått dåligt inställda paraboler samtidigt efter uppdateringen?

#1782

Postad 08 maj 2012 - 14:10

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Är du säker på att även Internetanslutningen jobbar, jag har faktiskt bara sett att switchen där boxen är inkopplad jobbar konstant, har inga statusdioder på routern så jag har svårt att se detta.

Jag sitter på ett ADSL-modem :( för tillfället och det visar med all önskvärd tydlighet när det förekommer kommunikation utåt, samt att jag har statusdioder på routern (och switchen i mediabänken) så jag ser vilka enheter som kommunicerar utåt. Men det ska erkännas att switchen i mediabänken sitter dold så det är lättare att rycka ur ethernetkablarna ur respektive enhet som finns där för att kolla vilka som påverkar kommunikationen (liiite OT på slutet).

#1783

Postad 08 maj 2012 - 14:14

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Nu får dom ju fan ge sig, pinsamt av dem att påstå att det inte skulle ha med mjukvaran att göra. Har vi alla fått dåligt inställda paraboler samtidigt efter uppdateringen?


Det är väl samma sak som hände i samband med deras gamla box (Sagem)?

#1784

Postad 08 maj 2012 - 16:30

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jag sitter på ett ADSL-modem :( för tillfället och det visar med all önskvärd tydlighet när det förekommer kommunikation utåt, samt att jag har statusdioder på routern (och switchen i mediabänken) så jag ser vilka enheter som kommunicerar utåt. Men det ska erkännas att switchen i mediabänken sitter dold så det är lättare att rycka ur ethernetkablarna ur respektive enhet som finns där för att kolla vilka som påverkar kommunikationen (liiite OT på slutet).

Sniffa nätet med Wireshark och kolla vad det är för trafik:
http://www.wireshark.org/

#1785

Postad 08 maj 2012 - 16:36

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Nu ska jag äntligen få min box utbytt!
Mina tester med ett annat lnb såg bra ut till en början...
Hade en installatör hemma idag och mottagningen var superba ändå dyker den röda rutan upp :(
Får se om det blir bättre med nya boxen....
Har en annan fundering annars, kan det rentutav vara programkortet det är fel på???
/Stefan

#1786

Postad 08 maj 2012 - 18:08

Unregistered8a335878
  • Unregistered8a335878
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag tror att jag har fixat den dåliga synkningen . På min teve ställde jag om ljudet till virtual surround. Volymen ökade det kändes surround och sedan dess har jag inte märkt några synkfel.
När det gäller antennsignaler som finns på denna tråd har jag har inte märkt av ngt särskilt med röd ant 2 eller pixlingar.

#1787

Postad 08 maj 2012 - 21:38

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Det är ju alldeles uppenbart att flera har fått problem med mottagningen efter den senaste uppdateringen och enligt CD (om man nu ska ta deras påståenden på allvar) så har många kommit till rätta med detta genom att anlita en installatör som justerar parabolen. Vad kan vara orsaken till detta? Kan det av någon anledning vara så att CD skickar en svagare signal som gör att det kräver en mer precis inställning av parabolen eller ställer högre krav på kontakter och kablar? Detta är möjligtvis dumma frågor men det vore intressant att få höra av någon som är lite mer tekniskt bevandrad än jag.

#1788

Postad 09 maj 2012 - 07:55

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag gjorde lite provning i morses, spelade in nyheterna där klockan visades i bild och växlade kanal ett antal gånger. Provade både SD och HD sändningar, men ingen pixelering utebliven inspelning när jag sedan spelade upp det inspelade. Signalstyrkan var 100% och kvaliten mellan 72 och 90% ("bra" enligt signalmätaren). Det verkar alltså inte finnas ett generalfel att det pixelerar varje gång man byter kanal som jag misstänkte först.

#1789

Postad 09 maj 2012 - 08:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag gjorde lite provning i morses, spelade in nyheterna där klockan visades i bild och växlade kanal ett antal gånger. Provade både SD och HD sändningar, men ingen pixelering ..

nej, det finns ingen generell metod för att skapa dessa problem, inte som jag funnit. Dock finns det där, de kan uppstå.
Nu ska sägas 9/10 inspelningar jag gör, om inte fler, är helt problemfria. ja bortsett från att boxen inte sällan skippar första minuterna av inspelningen. C+ Series verkar exempelvis vara usla på det.

#1790

Postad 09 maj 2012 - 21:08

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
får med upp signal fel på antenn 2 ibland när man zappar rundor, lite irreterande...

men nu under hockey VM på fyran håller jag i skrivande stund en hammare i handen, är så jäkla trött på boxen nu... står "ingen signal hittades" efter man sett några sekunder på fyran efter jag brutit strömmen, går inte att byta kanal heller utan boxen totalhänger sig.

på grund av detta missade jag 4-2 målet av sverige, då efter 4 omstarter bestämde sig boxen för att fungera, till att bli helt svart och det enda som gick att göra var att byta till trean och sen totalvägrar boxen att göra något annat...

ok ja, jag har bra signal på båda antennerna...

fixar inte CanalDigital mjukvaran nu så åker hammaren i boxjävlen...

#1791

Postad 09 maj 2012 - 21:13

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Fick min box utbytt och nu har den peppar peppar funkat hela kvällen.... I går funkade den i typ en minut innan den röda rutan med instabil signal kom upp.

#1792

Postad 09 maj 2012 - 21:25

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
var ute och fipplade lite med microvågshuvudet nu, låg innan på signalkvalité 86/83 ligger på 100/100 nu och 13.9/13.2 och i styrkan är det 100/100 ... hoppas det är tillräcklig mottagning för boxen nu...

#1793

Postad 10 maj 2012 - 08:52

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
År det någon här som har felet kvar efter det att en cert. installatör varit hemma hos er och gått igenom anläggningen? Jag har inte det. (ännu?)

#1794

Postad 10 maj 2012 - 08:58

stefanlindqvist
  • stefanlindqvist
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

År det nÅgon här som har felet kvar efter det att en cert. installatör varit hemma hos er och gÅtt igenom anläggningen? Jag har inte det. (ännu?)


För mig blev signalen bättre men rutan dök upp ännu oftare. Har hittills funkat med utbytt box. Dock så har ANT2-varningen kommit upp nån gång. /Stefan

#1795

Postad 10 maj 2012 - 09:07

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

verkligen mysko,innan installatör hade jag ant2 varningen vid zappning,nu har jag den aldrig. Kan det vara som till gamla boxen, strömadaptern pallar inte längre då nya funktioner implementerades? Eller har hårddisken nåt med det att göra? En usel hdd? Det är konstigt att om signalen blev bättre men mer "rödruta" tillkom.


Redigerat av Askungen, 10 maj 2012 - 09:10.


#1796

Postad 10 maj 2012 - 09:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Jag ska kanske tillägga att när installatören mätte hos mig hade jag bra signal men väldig hög brusnivå. Så signalen var bra men "bredden" eller hur jag ska uttrycka det var liten eftersom bruset snodde det.

#1797

Postad 10 maj 2012 - 10:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

År det någon här som har felet kvar efter det att en cert. installatör varit hemma hos er och gått igenom anläggningen? Jag har inte det. (ännu?)

Jag har haft några problem som jag rapporterat till CD (och här). Trots fixad parabol. ANT2 någon gång, pixelering av enstaka inspelning.
Dock kanske eventuellt att en björk vispar med grenar i utkanten på parabolen men å andra sidan borde inte detta korrelera så starkt mot exakt när jag byter kanal...

#1798

Postad 10 maj 2012 - 13:57

Unregistered2f2370a8
  • Unregistered2f2370a8
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Signalstyrka och signalkvalitet är två helt olika saker. Styrkan beror på hur exakt parabolen/LNB pekar mot satelliten och måste justeras "först". Kvaliteten beror på hur LNB är vriden, eftersom en exakt invriden LNB precis ska släcka ut signalen som har fel polarisering och bara höra den med rätt. Om vinkeln inte är korrekt kommer störningar från närliggande frekvenser med motsatt polarisering att kunna störa.

#1799

Postad 10 maj 2012 - 17:36

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Jag har haft några problem som jag rapporterat till CD (och här). Trots fixad parabol. ANT2 någon gång, pixelering av enstaka inspelning.
Dock kanske eventuellt att en björk vispar med grenar i utkanten på parabolen men å andra sidan borde inte detta korrelera så starkt mot exakt när jag byter kanal...


i mitt fall vet jag att signalen inte kan ha ändrats om inte satteliten är ur banan dvs. jag har min inne på balkongvägen, jag har aldrig varit i närheten av att ändra själva parabolen, jag har även helt fri sikt så med en bra kikare kan jag se satteliten.

det märkliga är att problemet med ANT2 uppstod efter mjukvarouppdateringen och jag hade inga problem med ANT2 i dom månaderna innan uppdateringen...

av det kan jag bara dra slutsattsen att det är uppdateringen som orsakar problemen...

#1800

Postad 10 maj 2012 - 18:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

av det kan jag bara dra slutsattsen att det är uppdateringen som orsakar problemen...

Instämmer, boxen är överkänslig. Den gör något som den inte ska tror jag.



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.