Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System audio Mantra 60

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 27 maj 2012 - 09:29

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ok... man kan ju börja där och sedan uppgradera senare i så fall. Men då tror du i alla fall att den klarar att hantera ett par Mantra 60 utan att det blir illa i alla fall.

Är det någon som har erfarenhet av System Audio ihop med Marantz? Hur matchar de varandra?

#102

Postad 27 maj 2012 - 09:38

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Någon som har jämfört aura 60 och mantra 60 sida vid sida och har några kommentarer angående detta? Aura 60 är egentligen ungefär vad jag hade tänkt att lägga på högtalarna och mantra överskrider budget något.
Hur låter dessa i ett hembiosystem? Vet inte om det var akustiken i butiken men när jag lyssnade på högtalarna så tyckte jag att de saknade lite tryck jämfört med B&W 683 som jag hade lyssnat på tidigare!

#103

Postad 28 maj 2012 - 08:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ok... man kan ju börja där och sedan uppgradera senare i så fall. Men då tror du i alla fall att den klarar att hantera ett par Mantra 60 utan att det blir illa i alla fall.

Är det någon som har erfarenhet av System Audio ihop med Marantz? Hur matchar de varandra?

Kör mina Aura 60 med Onkyo TX-NR 709, Onkyo och Marantz skall tydligen klinga ganska lika. Passar som hand i handske i mitt system i alla fall. Sedan vid "finlyssning" kör jag min Sugden. Blir ännu bättre men skillnaden är faktiskt inte milsvid. Antar att din intregrerade Marantz är ett par snäpp bättre än min receiver så det kan nog bli riktigt bra. :)

#104

Postad 28 maj 2012 - 08:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Någon som har jämfört aura 60 och mantra 60 sida vid sida och har några kommentarer angående detta? Aura 60 är egentligen ungefär vad jag hade tänkt att lägga på högtalarna och mantra överskrider budget något.
Hur låter dessa i ett hembiosystem? Vet inte om det var akustiken i butiken men när jag lyssnade på högtalarna så tyckte jag att de saknade lite tryck jämfört med B&W 683 som jag hade lyssnat på tidigare!

Jo jag hade båda hemma och valde faktiskt Auran. Inte alls för priset utan helt enkelt för att jag gillade den bättre. I mitt system och i mitt rum (är viktigt att tillägga) så låter Auran betydligt rappare och öppnare i ljudet. Och basen är mer än tillräcklig för mina 35 kvm. Mantran är på alla sätt kraftigare men också, tycker jag, mörkare och långsammare. Men båda är fantastiska var och en på sitt sätt. Har du inte möjlighet att som jag låna hem båda så ta med mycket musik och jämför så gott det går i affären. Inte optimalt men går utmärkt att jämföra högtalarna sinsemellan i alla fall. :)

#105

Postad 28 maj 2012 - 23:48

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Som laddie15 säger är det verkligen en bra ide om du kan låna hem bägge, för hur vi uppfattar ljud kan verkligen skilja markant mellan oss hifinördar och vad vi gillar bäst :-) och inte att förglömma lyssningsrummets påverkan av ljudet.

Intressant iakttagelse du hade laddie15 angående skillnaden mellan auran o mantran. Synd att jag inte testade auran med innan jag köpte mantran. Var den verkligen långsammare? Kan hålla med att Mantran upplevs mörk, fast ljust på nått konstigt sätt, fast ändå mörkt. :-) Därför kändes det spontant för mig som att Marantz o SA tillsammans inte skulle vara optimalt. Marantz har väl varit känt för att ha en mjuk ljudbild. Iaf tidigare serier. Men testa vetja!


#106

Postad 28 maj 2012 - 23:56

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Hur låter dessa i ett hembiosystem? Vet inte om det var akustiken i butiken men när jag lyssnade på högtalarna så tyckte jag att de saknade lite tryck jämfört med B&W 683 som jag hade lyssnat på tidigare!


Håller med! B&W levererar bra tryck men jag har upplevt den som lite bumlig emellanåt. Har själv bytt från B&W till SA
för att jag gillar den mera slanka och "snabba" basen.

#107

Postad 29 maj 2012 - 14:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Som laddie15 säger är det verkligen en bra ide om du kan låna hem bägge, för hur vi uppfattar ljud kan verkligen skilja markant mellan oss hifinördar och vad vi gillar bäst :-) och inte att förglömma lyssningsrummets påverkan av ljudet.

Intressant iakttagelse du hade laddie15 angående skillnaden mellan auran o mantran. Synd att jag inte testade auran med innan jag köpte mantran. Var den verkligen långsammare? Kan hålla med att Mantran upplevs mörk, fast ljust på nått konstigt sätt, fast ändå mörkt. :-) Därför kändes det spontant för mig som att Marantz o SA tillsammans inte skulle vara optimalt. Marantz har väl varit känt för att ha en mjuk ljudbild. Iaf tidigare serier. Men testa vetja!

Jo, upplevde Auran livligare/rappare. Men som sagt, det är i min anläggning och i mitt rum. Jag har tex. vänstra högtalaren rätt nära hörnan/sidoväggen. Mantran levererar rätt mycket kraftigare bas och jag tror det blir för mycket med den placeringen. Basen döljer då troligen rätt mycket av de andra registrena. Tror även att Mantran kräver mer av förstärkaren för att kontrollera konerna. Visst, min Sugden är bra men kan tänka mig att det kan bli en annan femma med kraftigare doningar.
Precis som du säger tycker man olika också, sån tur är. :)

#108

Postad 29 maj 2012 - 22:21

Per L
  • Per L
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ok Mr Muskel... du var lite tveksam till Marantz och SA ihop. Kan väl vara värt att låna hem och testa... det är bara så jäkla svårt när man inte får någon direkt referens till en annan stärkare... får väl plocka hem en sådan av lämpligt märke med då för rerferens :)

Är det någon som kör Marantz och SA idag eller som testat det och kan bidra med lite input??

#109

Postad 29 maj 2012 - 22:30

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Ja det är inte direkt Marantz först och främst som jag tänkte på när det matchning till SA.
Men jag kan förstås ha fel så det är inte en dum ide att låna hem och testa.

#110

Postad 15 juli 2012 - 09:51

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Startar upp tråden lite igen.
Jag sitter idag med ett par Dali ikon 6 mk2 och funderar på att uppgradera till 20.000-segmentet.
Har läst om Mantra 60 och jag gillar vad som skrivs.
Jag kör Nads största för och slutsteg så effekten har jag hemma, men funderar på ljudbilden.

Är högtalarna åt det varmare eller kallare hållet? Min NAD-utrustning har en tendens att gå åt det varmare vilket jag gillar.

#111

Postad 15 juli 2012 - 15:13

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
De kostar just nu 16000kr nya. Kampanj som gäller augusti ut tror jag.

#112

Postad 15 juli 2012 - 16:01

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

De kostar just nu 16000kr nya. Kampanj som gäller augusti ut tror jag.


Kan inte se detta pris nånstans? Men om det skulle vara så rekommenderar jag ett köp omedelbart för de som letar högtalare runt 15k!!

#113

Postad 15 juli 2012 - 18:09

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

De kostar just nu 16000kr nya. Kampanj som gäller augusti ut tror jag.


Var hittar jag dessa för det priset?

#114

Postad 15 juli 2012 - 19:58

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Bla på hifipunkten. Gå in på system audio hemsida, kampanj på flera modeller.

Redigerat av Tomlund, 15 juli 2012 - 20:03.


#115

Postad 15 juli 2012 - 23:18

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Såg på SA hemsidan att det är kampanj på bl.a Mantra 60 i Danmark, men frågan är om den gäller i Sverige. Kan bara hitta Rangern och Explorern till kampanj pris på ref.audio och hifipunkten

#116

Postad 16 juli 2012 - 05:47

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Var inne på hifipunkten i Trollhättan och skulle lyssna på aura 50 förra veckan. Lennart sa då till mig att det var en kampanj just nu på några modeller och mantra 60 skulle kosta 16000kr.

#117

Postad 16 juli 2012 - 05:54

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Mantra 60 för 16000 kr låter som ett kap. Har bara hört dessa en gång i väldigt dålig lokal men lät trots det ganska hyfsat. För 16000 kr skulle jag inte tvekat om jag hade varit i behov av högtalare i den prisklassen.

#118

Postad 16 juli 2012 - 07:54

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Vad tror ni om kombinationen NAD och SA ?

#119

Postad 16 juli 2012 - 17:08

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 1

Vad tror ni om kombinationen NAD och SA ?


Jag har inte hört denna kombo men det borde funka alldeles utmärkt. Naden är hyfsat neutral så det är högtalarna som kommer sätta störst prägel på ljudet. Skönare ljud än Dali enligt mig men det är ju givetvis en smaksak.

Jag tror rabatten gäller till 15 augusti och i alla butiker som säljer System Audio, fråga annars.

#120

Postad 16 juli 2012 - 20:17

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag har inte hört denna kombo men det borde funka alldeles utmärkt. Naden är hyfsat neutral så det är högtalarna som kommer sätta störst prägel på ljudet. Skönare ljud än Dali enligt mig men det är ju givetvis en smaksak.

Jag tror rabatten gäller till 15 augusti och i alla butiker som säljer System Audio, fråga annars.


Ok, jag skulle säga att nad är neutral men liiite åt det varmare håller. Men jag tror också det funkar.
Lyssnade på explorer idag, lät fint. Mantran borde ha lite mer bas dock?

#121

Postad 17 juli 2012 - 17:59

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Ok, jag skulle säga att nad är neutral men liiite åt det varmare håller. Men jag tror också det funkar.
Lyssnade på explorer idag, lät fint. Mantran borde ha lite mer bas dock?


Jag har inte hört dessa högtalare sida vid sida men Mantra 60 har för mig mycket och bra bas! Fullt tillräcklig, t.o.m för mycket för mig i mitt 20kvm rum. Deras dyrare modeller kan nog låta lite mindre fylliga i basen, i alla fall det lilla jag hört, kan ha fel.

#122

Postad 19 juli 2012 - 05:20

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Ok, jag skulle säga att nad är neutral men liiite åt det varmare håller. Men jag tror också det funkar.
Lyssnade på explorer idag, lät fint. Mantran borde ha lite mer bas dock?


NAD + Mantra 60 funkar kanske ok men jag hade inte parat ihop dessa om jag fick välja. Exempelvis Primare eller Rotel är i mina ögon sett bättre parhästar ihop med Mantra 60.

#123

Postad 20 juli 2012 - 09:31

jayzon
  • jayzon
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

NAD + Mantra 60 funkar kanske ok men jag hade inte parat ihop dessa om jag fick välja. Exempelvis Primare eller Rotel är i mina ögon sett bättre parhästar ihop med Mantra 60.


Ok, jag har hört liknande.
Ska lyssna på lite fler högtalare innan jag köper dessa :)
Erbjudandet finns t.om 15e augusti tror jag.

#124

Postad 26 juli 2012 - 20:05

Unregisteredc0943b3d
  • Unregisteredc0943b3d
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tänkte höra om någon har lyssnat på centern i mantra serien? Har lyssnat på mantra 60 och funderar på att handla nu när det är kampanj, men tror ni att centern hänger med så att säga. Den ser lite klen ut storleks mässigt. Men jag vart ju väldigt positivt överraskad över mantra 60 så jag kanske har fel.

#125

Postad 31 juli 2012 - 09:37

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Tänkte höra om någon har lyssnat på centern i mantra serien? Har lyssnat på mantra 60 och funderar på att handla nu när det är kampanj, men tror ni att centern hänger med så att säga. Den ser lite klen ut storleks mässigt. Men jag vart ju väldigt positivt överraskad över mantra 60 så jag kanske har fel.


Har centern (Mantra 10av). Matchar frontarna bra och har inte haft några problem med den!

#126

Postad 12 september 2012 - 18:53

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hur tror ni dessa passar med Marantz eller Onkyo TX-NR1010?

Redigerat av fristil, 12 september 2012 - 18:54.


#127

Postad 05 januari 2013 - 15:50

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Tänkte tipsa om att dessa högtalare verkar finnas för 16k nya nu. Ett kap;)

#128

Postad 08 januari 2013 - 12:43

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Tänkte tipsa om att dessa högtalare verkar finnas för 16k nya nu. Ett kap;)

Köpte mina Mantra 60 för 16' redan i somras. Mycket högtalare för pengarna helt klart. Men ska man ha ett par så få man nog skynda sig för de ersätts nu av http://www.system-au...70/SA_mantra_70

#129

Postad 08 januari 2013 - 14:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Någon som provat Saxo 8? Tänkte de kunde funka bra som surroundhögtalare.

#130

Postad 11 januari 2013 - 17:34

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Hej! Tänkte bara dela med mig av min upplevelse av Mantra 60. Dessa spelade tillsammans med i32 primare ska tilläggas.

Första intrycket kom till en låt från infected mushrooms, och jäklar vad jag gillar ljudet i dessa! Spelar med ett så tight ljud, basen är rapp och dundrar på rejält samtidigt som mellanregistret är öppet och riktigt svårt att finna exakt vart ljudet kommer ifrån.

Har ett par billiga Dynavoice så jag kan egentligen inte jämföra med så mycket, men dessa lät exakt så som jag önskar Från en högtalare. Riktigt imponerad är jag :) den enda funderingen är hur pass bra dom passar in i en anläggning som mest kommer spela film, har någon en uppfattning om det? För när det kommer till musik så var dessa hur bra som helst, mycket behagligare än Explorer Master som jag tyckte var lite för mycket i de högre tonerna.

Allt som allt en högtalare jag har reserverat och funderar på att köpa :)

#131

Postad 14 januari 2013 - 02:00

hazzy79
  • hazzy79
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Ja SA:s högtalare är riktigt bra, jag har Ranger Master som jag är mycket nöjd med, nu i veckan ska jag lyssna på Explorer Master för o se/lyssna om de är värt o byta. Klart de spelar bättre, men frågan är hur mycket bättre..?
Fortsättning följer..

Ha de fint Hans

#132

Postad 16 januari 2013 - 10:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ranger master och explorer master är väl nästan samma högtalare? Tror att det kan skilja lite om du spelar väldigt hårt med dom, men dina högtalare kan med en stark förstärkare spela i över 90 db utan problem.

#133

Postad 16 januari 2013 - 15:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ranger master och explorer master är väl nästan samma högtalare? Tror att det kan skilja lite om du spelar väldigt hårt med dom, men dina högtalare kan med en stark förstärkare spela i över 90 db utan problem.

Nej, just de modellerna är helt olika faktiskt. Aura 60, Mantra 60 och Ranger har ungefär samma lådvolym och storlek på elementen om än olika i antal och slaglängd bla. Explorer är betydligt större och har om jag minns rätt 5,25" istället för 4" element. Lär alltså kunna flytta rätt mycket mer luft än sina mindre bröder.

Redigerat av laddie15, 16 januari 2013 - 15:52.


#134

Postad 16 januari 2013 - 16:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Såg just bilden och infon och säger i stand corrected!
Sååå... Explorer master kan potentiellt vara en högljudd ranger master?

Ärligt talat, när vi matade på määängder med volym med en nog stark förstärkare i vårt blindtest så tog mina öron emot långt före högtalaren. Crapholio vad man kan spela högt med ranger master. Explorer master tål mer effekt och har större element. Huga. Samma långslagiga teknik? Om ja så måste dom ju låta om bara fan! :D

tror dock ljudkaraktären bör vara liknande iaf aye? Samma diskant kanske?

#135

Postad 14 februari 2013 - 22:40

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Ja SA:s högtalare är riktigt bra, jag har Ranger Master som jag är mycket nöjd med, nu i veckan ska jag lyssna på Explorer Master för o se/lyssna om de är värt o byta. Klart de spelar bättre, men frågan är hur mycket bättre..?
Fortsättning följer..

Ha de fint Hans


Var det någon stor skillnad??

#136

Postad 18 februari 2013 - 12:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Aura 60 och Mantra 60, är dom liknande? Skiljer en del i pris och har fått tips om båda två högtalarna. Hann inte lyssna på Aura 60 utan endast Mantra 60.

Mvh

#137

Postad 18 februari 2013 - 18:56

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Hej! Tänkte bara dela med mig av min upplevelse av Mantra 60. Dessa spelade tillsammans med i32 primare ska tilläggas.

Första intrycket kom till en låt från infected mushrooms, och jäklar vad jag gillar ljudet i dessa! Spelar med ett så tight ljud, basen är rapp och dundrar på rejält samtidigt som mellanregistret är öppet och riktigt svårt att finna exakt vart ljudet kommer ifrån.
Allt som allt en högtalare jag har reserverat och funderar på att köpa :)


Då skall du lyssna på Rage against the machine med låten bombtrack. Jisses! jag kan fortfarande få gåshud när jag vräker på med volym :-)

#138

Postad 18 februari 2013 - 20:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Då skall du lyssna på Rage against the machine med låten bombtrack. Jisses! jag kan fortfarande få gåshud när jag vräker på med volym :-)

Verkar som den musiken funkar särskilt bra med SA. Har själv " Killing in the name of" som favorit. Jo gåshud får man. Tror knappast att jag tidigare skulle kalla den musiken för vacker. :)
"All the same" med Sick Puppies är en annan som SA förvandlar till guld.

Redigerat av laddie15, 18 februari 2013 - 20:20.


#139

Postad 19 februari 2013 - 09:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Aura 60 och Mantra 60, är dom liknande? Skiljer en del i pris och har fått tips om båda två högtalarna. Hann inte lyssna på Aura 60 utan endast Mantra 60.

Mvh

Aura 60 och Mantra 60, är dom liknande? Skiljer en del i pris och har fått tips om båda två högtalarna. Hann inte lyssna på Aura 60 utan endast Mantra 60.

Mvh

Jag upplevde Auran öppnare och rappare. Mantran är å sin sida lite varmare och fylligare, Jag föll för Auran, men båda är extremt bra högtalare. Få andra spelar musiken så obekymrat, levande och homogent. Har aldrig hört något liknande faktiskt, kanske elektrostater men de har inte den basen. :wub: Lillgrabben och jag bara satt och gapade redan vid första demon i butiken, och inte blev det sämre hemma. Har du chans så prova både Aura och Mantra, de är faktiskt lite olika. Det fina i kråksången är att priset är samma om du lyckas klippa ett av Mantraparen på erbjudande. :)

#140

Postad 16 juli 2013 - 20:03

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Har lagt en beställning på ett par beggade Mantra 60 för knappt 12-tusen. Helt ohörda. Dessa ska in i biorummet på 25 kvm där det huvudsakligen vankas konserter och actionfilm. Skulle det visa sig vara ett felköp åker de ut på Blocket, men hoppas naturligtvis på motsatsen. Kör idag XTZ 99.26 som jag egentligen är nöjd med, men som ändå saknar "något", vilket blev tydligt när jag bar in de Monitor Audio RX8'or som normalt står i vardagsrummet och började spela. Här fanns en annan pondus än vad 99.26 kunde prestera, men å andra sidan en ngt sämre diskantupplevelse. Får se om SA Mantra 60 kan övertyga med sin breda ljudbild och dynamiska anslag. Paras med en Yamaha receiver som försteg och 240 watt (edit: per kanal) från ett Rotel RMB-1075 slutsteg.

Redigerat av Saturnus, 17 juli 2013 - 10:31.


#141

Postad 16 juli 2013 - 21:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har lagt en beställning på ett par beggade Mantra 60 för knappt 12-tusen. Helt ohörda. Dessa ska in i biorummet på 25 kvm där det huvudsakligen vankas konserter och actionfilm. Skulle det visa sig vara ett felköp åker de ut på Blocket, men hoppas naturligtvis på motsatsen. Kör idag XTZ 99.26 som jag egentligen är nöjd med, men som ändå saknar "något", vilket blev tydligt när jag bar in de Monitor Audio RX8'or som normalt står i vardagsrummet och började spela. Här fanns en annan pondus än vad 99.26 kunde prestera, men å andra sidan en ngt sämre diskantupplevelse. Får se om SA Mantra 60 kan övertyga med sin breda ljudbild och dynamiska anslag. Paras med en Yamaha receiver som försteg och 240 watt från ett Rotel RMB-1075 slutsteg.

Ja kraften lär ju räcka. :) Himla bra pris, skulle förvåna mig om Mantrorna åket på Blocket inom den närmsta framtiden. SA är verkligen något extra i alla fall i mina öron. Basen och fylligheten i Mantra matchar nog Monitor Audio, men med mer liv och drag under galoscherna. Skall bli spännande att se hur stort leende du får när du kopplat in dina Mantror. (viss ja, finns ju bara en grad på smiley :))


#142

Postad 16 juli 2013 - 22:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Ha ha! Ja, om det blir som du skriver så är det XTZ-riggen som åker på Blocket! Det dröjer av olika skäl två veckor innan jag får högtalarna, så nu inleds en tung väntan. Har redan plöjt alla reviews så där finns inte mer att hämta.

#143

Postad 17 juli 2013 - 06:46

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Tål att nämnas igen, SA Mantra 60 är dom bästa högtalarna jag lyssnat på! Enorm ljudbild, skarp men inte vass diskant och fin punch i basen! Vid musiklyssning krävs inget annat än SA Mantra 60 och Primare, Rotel eller liknande för att det ska låta gudomligt!
Har man möjlighet ska man testa tillsammans med Primare i32, perfekt kombo.

#144

Postad 17 juli 2013 - 10:42

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Intressant Marcus. Just Primare har jag själv goda lyssningserfarenheter av tillsammans med några andra danska högtalare, Audiovector, och ett gäng likaledes småprisiga kablar från Nordost. Mantrorna ska som sagt in i hembiorummet, även om jag självklart kommer att testa dem i vardagsrummet också (se mitt galleri), och då hoppas att de inte fullkomligt skopar ut mina Monitor Audio.... Kör en NAD C375 Bee i vardagsrummet, så kraft kommer de att få, om än inte så raffinerad som från i32.

#145

Postad 17 juli 2013 - 11:13

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Intressant Marcus. Just Primare har jag själv goda lyssningserfarenheter av tillsammans med några andra danska högtalare, Audiovector, och ett gäng likaledes småprisiga kablar från Nordost. Mantrorna ska som sagt in i hembiorummet, även om jag självklart kommer att testa dem i vardagsrummet också (se mitt galleri), och då hoppas att de inte fullkomligt skopar ut mina Monitor Audio.... Kör en NAD C375 Bee i vardagsrummet, så kraft kommer de att få, om än inte så raffinerad som från i32.

Nu låter det som att du ändå är hyffsat nöjd med Monitor Audio?

Lite roligt, för vid min första lyssning av Mantra 60 som jämfördes dom mot MA RX8. Även om priset skiljer en del så lät RX8 väldigt platt och tråkig i jämförelse :)

Så återkom gärna med intryck! Intressant!

#146

Postad 17 juli 2013 - 12:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nu låter det som att du ändå är hyffsat nöjd med Monitor Audio?

Lite roligt, för vid min första lyssning av Mantra 60 som jämfördes dom mot MA RX8. Även om priset skiljer en del så lät RX8 väldigt platt och tråkig i jämförelse :)

Så återkom gärna med intryck! Intressant!

Nu låter ju förvisso det mesta lite "platt och tråkigt" jämfört med SA. Men visst är RX8 en bra högtalare, lite varmare och mulligare än SA förstås. Helt klart lätt att bli förtjust i.
Själv upplevde jag Aura 60 luftigare och rappare än Mantra så jag valde den. Men gillar man MA:s lite fylligare bas och varmare klang kan nog Mantra bli en väldigt bra mix av båda. :)

Redigerat av laddie15, 17 juli 2013 - 12:32.


#147

Postad 17 juli 2013 - 18:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Själv gillar jag inte monitor audio alls. 6orna och åttorna har en väldig brist på detaljer trots ett klart ljud. Kombinationen känns omöjlig att få till, men ma har lycksts. Detaljer bara försvinner och man märker inte av eller tänker på det eftersom högtalaren låter så pass klart.

#148

Postad 18 juli 2013 - 14:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Nu låter ju förvisso det mesta lite "platt och tråkigt" jämfört med SA. Men visst är RX8 en bra högtalare, lite varmare och mulligare än SA förstås. Helt klart lätt att bli förtjust i.
Själv upplevde jag Aura 60 luftigare och rappare än Mantra så jag valde den. Men gillar man MA:s lite fylligare bas och varmare klang kan nog Mantra bli en väldigt bra mix av båda. :)

Ja, i mitt enorma vardagsrum/kök/hall fungerar MA RX8 riktigt bra. De har ju ett lite varmare och svulstigt ljud som kräver sitt utrymme för att inte bli för dominerande. Därför kom de inte riktigt till sin rätta i det mindre hembiorummet. Jag anar att SA kan vara just den ultimata kompromissen mellan MA och mina nuvarande XTZ 99.26 - snabba, punchiga och exakta. Jag har stora möjligheter att anpassa avståndet till bak- och sidovägg. Absorbenter finns också för oönskade sidoreflexer om det behövs.

Lovar att återkomma med intryck när jag har högtalarna hemma. Det ser ut att bli tidigast i slutet på juli.

Själv gillar jag inte monitor audio alls. 6orna och åttorna har en väldig brist på detaljer trots ett klart ljud. Kombinationen känns omöjlig att få till, men ma har lycksts. Detaljer bara försvinner och man märker inte av eller tänker på det eftersom högtalaren låter så pass klart.

Jag har inte tänkt på detta faktiskt. Kan du rekommendera någon speciell låt med mycket detaljer som vi kan testa med?

#149

Postad 18 juli 2013 - 14:30

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Testa med The dark knight OST - why so serious. Finns på spotify och se till att ha high quality i inställningar

#150

Postad 18 juli 2013 - 16:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det ska ju helst vara en låt som ni känner till bra och kan lyssna detaljer efter. Blackmore's night är en grupp som har mycket medeltida inslag och därmed mycket detaljer på endel låtar. Nils lofgrens acoustic licve har en del bra också. Man on the moon är min favvo :) men känner ni inte till någon av dessa öåtar så ta något eget referensmaterial. Sting, toto eller vad som helst. Bara så ni känner till hur det ska låta, jämför sedan med ex system audio så hör ni en jädrans detaljskillnad.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.