Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo i Pontiac Firebird-86.

346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 augusti 2009 - 09:03

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Med rätt delning kan du nog tom. låta Vifan gå ner till 200Hz och sikta på ett bättre element för midbas.

Ang. bas...vad för storlek och pris hade du funderat på?
Focal har en ruskigt trevlig 8" för 2000:- (kör den själv just nu)

#102

Postad 07 augusti 2009 - 18:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Kul med svar! :blink:
Jo men jag bygger dem i instrumentpanelen vilket kommer att ge väldigt liten låda. Så 200Hz kan bli svårt... Vet du nått skysst midbas element då? Grejjern är att det är trångt i dörren (ska ut å ta e bild så ni ser! ) Tror att 5,5" e max.

Jag ska räkna lite på budgeten idag å se vad jag kan shoppa för! :)

Återkommer ikväll!

#103

Postad 09 augusti 2009 - 10:54

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hej Timpolanen...
Otroligt trevligt att ditt läckage inte var svårare än en bit slang.
Det är så tråkigt med allehanda läckage problem irriterande kan föra med sig en massa jobb och tid som man ofta inte har.
Kan dessutom kosta en del pengar..suck..
Ta gärna lite bilder tex. på dom två 8" i bakluckan hur det ser ut,alltid intressant hur personer löser och tänker när dom löser installationer.
Lycka till... :)

mvh
Roger

#104

Postad 09 augusti 2009 - 11:12

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo bilder kommer ni att få (för mycket säker :) ) Jo man var bra rädd ett tag tills man såg den spruckna slangen ;)

Har varit tok mycket senaset veckan så jag har ine hunnit ut till bilen nått...! Kanske kan rulla ut den ur garaget idag å knäppa lite bilder :lol:

En sådan i bakluckan kanske...? Dubbla 4Ohm spolare så jag får mer effekt ur DLS CA12.

Redigerat av Timpolanen, 09 augusti 2009 - 11:13.


#105

Postad 09 augusti 2009 - 12:37

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jo bilder kommer ni att få (för mycket säker :) ) Jo man var bra rädd ett tag tills man såg den spruckna slangen ;)

Har varit tok mycket senaset veckan så jag har ine hunnit ut till bilen nått...! Kanske kan rulla ut den ur garaget idag å knäppa lite bilder :lol:

En sådan i bakluckan kanske...? Dubbla 4Ohm spolare så jag får mer effekt ur DLS CA12.


Jodå.....mer effekt med sämre kontroll :lol:
Fast jag tror inte det märks så nämnvärt när du ger dne såpass mer effekt än vad den är specad till RMS..

#106

Postad 09 augusti 2009 - 13:07

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hur tänker du nu? Minder kontroll?
Det jag är lite skeptisk över Focal 8" är att den inte ger tillräckligt med ljudtryck. Jag är van med 4st SLS 10" hemma :lol:

Är på väg ner till bilen bilder kommer snart :)

sdx:

Du har ju koll på basar! Har du nån skysst hifi bas att rekomendera?

EDIT: Återkommer med max måtten för en låda!
EDIT: NU kommer bilder!

Trångt garage!
Bifogad fil  IMG_7598_1.jpg   280,68K   0 Antal nerladdningar

Testar med en sönder spelad Excel bas 6,5" (Det vara DVD-ai som lyckades med det :lol: )
Bifogad fil  IMG_7603_1.jpg   284K   0 Antal nerladdningar

Detta passar ju fint! OCh med en MDF ring runt om blire ännu bättre!
Bifogad fil  IMG_7605_1.jpg   259,75K   0 Antal nerladdningar

Problement blir dock att täta "lådan" eller rättare sagt dörren. Hur ska man gå till väga? Bitmen dämpad är den redan.
Bifogad fil  IMG_7607_1.jpg   274,52K   0 Antal nerladdningar

Måste även bygga ihop någon snygg HU hållare. Den gamla (bild nedan) var en bra bit större.
Bifogad fil  IMG_7609_1.jpg   282,32K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_7635_1.jpg   216,82K   0 Antal nerladdningar

Jag mätte och en låda på dessa mått blir bra! Har inte instalat BB6 än så kan inte räckna...
H: 20cm
B: 90cm
D: 45cm
Bifogad fil  IMG_7614_1.jpg   314,85K   0 Antal nerladdningar

Jordpungt samt utrymme för däck.
Bifogad fil  IMG_7615_1.jpg   249,83K   0 Antal nerladdningar

Eperspressen (stavning?!?!) Den ska bort fast om det är för mycket strul får den sitta kvar.
Bifogad fil  IMG_7616_1.jpg   311,11K   0 Antal nerladdningar

Här i instrument ska bredbandarna sitta. Med vinklig framåt föraren. Lådorna byggs efter de hålen som finns. Ska man glasfibra upp dem eller?
Bifogad fil  IMG_7620_1.jpg   214,36K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_7622_1.jpg   167,6K   0 Antal nerladdningar

Dörrsidorna är gjorda av "papp" ;)
Bifogad fil  IMG_7629_1.jpg   307,7K   0 Antal nerladdningar

Sista bilden för nu! Dags att dra ut å tvätta bilen!
Bifogad fil  IMG_7628_1.jpg   254,36K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Timpolanen, 09 augusti 2009 - 15:06.


#107

Postad 09 augusti 2009 - 21:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Hur tänker du nu? Minder kontroll?
Det jag är lite skeptisk över Focal 8" är att den inte ger tillräckligt med ljudtryck.


Mindre kontroll är en produkt av bl.a. halverad dämpfaktor.
Sen tror jag inte att trycket är något problem med Focal åttan, det är nog djupet du kommer sakna.

#108

Postad 10 augusti 2009 - 00:14

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Mindre kontroll är en produkt av bl.a. halverad dämpfaktor.
Sen tror jag inte att trycket är något problem med Focal åttan, det är nog djupet du kommer sakna.


Precis. Visst jag fick mer djup ju mer basen spelade rakt ner mot golvet (kan inte ha den rakare nu så den är kanske 5 grader ifrån 90....så 95 tror jag om man mäter vinkeln nerifrån. Men ner till 35-40 märks utan problem då jag kör med min 240-härk och närmare 30-35 när jag står stilla.

Roger lyckades med att få det linjärt ner till 20Hz i sin Merca med en sådan åtta......uppmätt....... *muttrar*

#109

Postad 17 mars 2010 - 23:40

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Har nu sålt min HU + Ground Zero bas !

Dags för lite mer serösa prylar :)

Så här ser planen ut inför våren/sommaren:


SLS6,5
Volym: 3L (Borde bli runt det i kickpanelerna)
qtc 0.723
f-3 ca78-85hz
XMax: 85Hz @ 102db, 92w

SLS10 x 2
80L

Bifogad fil(er)


Redigerat av Timpolanen, 17 mars 2010 - 23:44.


#110

Postad 18 mars 2010 - 13:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kommer att bli kannoners ! :)

#111

Postad 18 mars 2010 - 16:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Får känslan att detta kan bli riktigt bra SQ-bygge :)

#112

Postad 19 mars 2010 - 21:34

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Har fixat lite syrafast-rostfriplåt till instrument bärdan. Eftersom det suttit någon oval bredbandare där förut, så jag var tvungen att göra en "passbit".

2st Vifa kommer att bo i varje hörna, för att höja ljudtrycks möjligheterna. Genom serie koppling så blire bara 1/4 av den matade effekten i varje spole. När man sätter 2st diskanter nära varandra kan de medför en sänkning i diskanten övre register vilket passar superbt eftersom denna har just en höjning där. Som med lite tur kan bli "linjär" :)

syrafast-rostfriplåt
Bifogad fil  IMG_3169_1.jpg   179,63K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3175_6.jpg   101,58K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3170_2.jpg   157,66K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3171_3.jpg   210,9K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_3173_5.jpg   226,31K   0 Antal nerladdningar


Storleken på den gamla HU var mycket störrre, nästa de dubbla så även här blir det rostfritt!
Bifogad fil  IMG_3172_4.jpg   238,29K   0 Antal nerladdningar

Dags för kapa...
Bifogad fil  IMG_3177_2.jpg   169,05K   0 Antal nerladdningar

....Med vinkelslip så klart!
Bifogad fil  IMG_3178_3.jpg   128,46K   0 Antal nerladdningar

Klart!
Bifogad fil  IMG_3176_1.jpg   161,7K   0 Antal nerladdningar

Har tänkt att polara dessa senare :)
Bifogad fil  IMG_3183_5.jpg   136,75K   0 Antal nerladdningar

Ser inte ut att passa med det gör de :)
Bifogad fil  IMG_3181_4.jpg   243,54K   0 Antal nerladdningar

Här ser man passformen bättre! Som ni ser har jag även mätt och parat ihop så att man kan få ihop perfekta par (enligt dessa parametrar)
Bifogad fil  IMG_3184_6.jpg   147,92K   0 Antal nerladdningar


/ Tim!

#113

Postad 20 mars 2010 - 12:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kul att det går fram ! :)

Som sagt, dom dubbla elementen/ kanal gör så att du får ett maximalt absolut ljudtryck på ca 6dB mer, eller ett ljudnivå vid en given frekvens på 3dB högre.
Sedan så om du seriekopplar dom blir det 8ohm nominellt för båda elementen vilket är bättre än dom 2ohm som blir om du skulle parallell koppla.
Serie kopplar du 2st element så får du ju (som vi redan pratat om) bara en utvecklad effekt i ellementens spolar som motsvarar 25% av den totala inmatade effekten.
Så, 2st högtalar ellement som seriekopplas och matas med en spänning som i förhållande till högtalarens induktans utvecklar 100W. då blir det 25W i varje spole bara om man seriekopplar fast samma ljudtryck.

Så, finns klara fördelar :)
Detta ger rum för att spela max 6dB högre + extra rumsstöd som blir när man har 2st ås det blir ytterligare någon dB i bästa fall...

#114

Postad 20 mars 2010 - 12:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tanken är att köra Vifa på HU. Men den ger enligt spec 50W 4ohm, vilket lär vara 20W (om man kör 2st kanaler bara).
Om vi de parallel kopplar som kommer vi ner till 2Ohm, tror inte den gillar det...! Och vid serie 8ohm= igen effekt.....


Hmm undrar om man ska köpa ett 4-kanals istället? Fast då kan väl inte HU dela Vifan och Middaran separat?

Redigerat av Timpolanen, 20 mars 2010 - 12:40.


#115

Postad 20 mars 2010 - 13:45

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Trevligt Timpolanen... :)

Att se...att du har börjat med bilen,fint vårtecken..!
Är även körkortet i hamn eller..?.och i så fall ett STORT grattis..!

/Roger

#116

Postad 20 mars 2010 - 15:42

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag hade kört seriekoppling med Hu:n, i 2ohm kommer displayen att blinka skönt i takt till musiken pga av den svaga psu en Hu har :)
Med steget hade jag kört parallellkoppling. Sen dela de vid 300Hz somsagt så ska de nog kunna ta emot lite effekt :)

Vet inte om det kommer synka med sls 6,5"... Därav fördelen med att driva dom med ett extra steg eller HU. Du kan hitta nått najs gammalt 10-15A steg på tradera för 150-200 :-

Redigerat av ekolnskungen, 20 mars 2010 - 15:42.


#117

Postad 20 mars 2010 - 17:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Trevligt Timpolanen... :)

Att se...att du har börjat med bilen,fint vårtecken..!
Är även körkortet i hamn eller..?.och i så fall ett STORT grattis..!

/Roger


Jepp! Våren är här nu! Speciellt idag, +15c ute ;)

Kör kortet har inte landat än... Kom en New York resa ivägen, men kan ju inte köra bilen förrens en månad kanske ändå. Men uppkörning samt prov är bokat inom den närmsta veckorna iaf ;)


Jag hade kört seriekoppling med Hu:n, i 2ohm kommer displayen att blinka skönt i takt till musiken pga av den svaga psu en Hu har :P
Med steget hade jag kört parallellkoppling. Sen dela de vid 300Hz somsagt så ska de nog kunna ta emot lite effekt :P

Vet inte om det kommer synka med sls 6,5"... Därav fördelen med att driva dom med ett extra steg eller HU. Du kan hitta nått najs gammalt 10-15A steg på tradera för 150-200 :-

l
Jo det jag tänkte på :) Jo bra ide! Dessa små rackar behöver inte mycket till effekt, lirar fullt ut ed min trends ju nu. (Dock med annan nätdel, org suger! Så kör förtillfälligt med en 30A :D )

Kanske en Klass D byggsats å bygga in bilen? :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har inte varit så mycket tempo med bilen de senaste åren pga massa andra projekt, men denna sommar då jeavlar!


Kan även avslöja att en Audi S2 kanske kommer köpas nästa år. Är helt såld på en sådan, bara ryser när jag ser en :) Måste hitta ett garage (större) också...!

Redigerat av Timpolanen, 20 mars 2010 - 17:17.


#118

Postad 21 mars 2010 - 10:25

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Jag kan berätta att det även är ett bil byte på gång för mig.
Jag ska sälja BMW 330i jag är jätte nöjd med allt,utom på vinterväglag med en del snö på.
Det går inte med bak hjulsdrift här uppe,den far som pippi greta efter snöiga vägar.
Trots alla antispinn å hejåhå det hjälper inte... ;)
Efter en hel del tittande på Bmw xi, Audi,Mercedes 4-matic.
Så blev jag sugen att pröva en Mercedes 4-matic har aldrig ägt en Mercedes tidigare.
I morgon så står det en Mercedes 07 C280 4-matic i södra sverige från tyskland om allt har gått bra... :angry:
Det ska bli spännade och se vad jag tycker om den,alltid kul att pröva nya märken och se vad dom står för... :)

/Roger

#119

Postad 21 mars 2010 - 16:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jag kan berätta att det även är ett bil byte på gång för mig.
Jag ska sälja BMW 330i jag är jätte nöjd med allt,utom på vinterväglag med en del snö på.
Det går inte med bak hjulsdrift här uppe,den far som pippi greta efter snöiga vägar.
Trots alla antispinn å hejåhå det hjälper inte... :)
Efter en hel del tittande på Bmw xi, Audi,Mercedes 4-matic.
Så blev jag sugen att pröva en Mercedes 4-matic har aldrig ägt en Mercedes tidigare.
I morgon så står det en Mercedes 07 C280 4-matic i södra sverige från tyskland om allt har gått bra... :angry:
Det ska bli spännade och se vad jag tycker om den,alltid kul att pröva nya märken och se vad dom står för... :)

/Roger


Hahah okej, i see ! Tur att isen smältit lite nu på parkeringen, har ju feta sommar däck å RWD inte en bra kombo på blank is :( Kul å drifta dock ;)

Är låångt ifrån ett merca fan men vore kul med en recension sen av dig på bilen! Jag är Audi nörd :lol:

----------------

DLS CA41:
Förstärkaren kan därmed användas
för att driva ett 2-vägs system där
midbasarna får frekvenser i området 80 Hz – 4 kHz.
Diskanterna ansluts till kanal C/D och kan användas
från ex.vis 4 kHz och uppåt med HPF
multiplikatorn i läge x 10. Filtret kan justeras från
150 Hz - 5 kHz i detta läge. Lågpassfiltret ska vara
urkopplat.

Perfekt! DÅ kan jag köra med lågpass till Midbasen, dela vid 80Hz - 300. Sedan Högpass 300Hz - 20 000 till Vifa ;)

Så ett DLS CA41 blire! Någon som vet om steget gillar att belastas med olika impedanser ? Kan ju då köra 2ohm till Vifa, samt 4Ohm till SLS6,5.

#120

Postad 21 mars 2010 - 16:55

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Hahah okej, i see ! Tur att isen smältit lite nu på parkeringen, har ju feta sommar däck å RWD inte en bra kombo på blank is :P Kul å drifta dock :)

Är låångt ifrån ett merca fan men vore kul med en recension sen av dig på bilen! Jag är Audi nörd B)

----------------

DLS CA41:
Förstärkaren kan därmed användas
för att driva ett 2-vägs system där
midbasarna får frekvenser i området 80 Hz – 4 kHz.
Diskanterna ansluts till kanal C/D och kan användas
från ex.vis 4 kHz och uppåt med HPF
multiplikatorn i läge x 10. Filtret kan justeras från
150 Hz - 5 kHz i detta läge. Lågpassfiltret ska vara
urkopplat.

Perfekt! DÅ kan jag köra med lågpass till Midbasen, dela vid 80Hz - 300. Sedan Högpass 300Hz - 20 000 till Vifa :D

Så ett DLS CA41 blire! Någon som vet om steget gillar att belastas med olika impedanser ? Kan ju då köra 2ohm till Vifa, samt 4Ohm till SLS6,5.


Ej under 2 ohm.

MEN varför köra Viforna i 2 ohm? Du kommer tappa asmycket i kontroll...och det är väl välljud du vill ha? ;)

#121

Postad 21 mars 2010 - 18:07

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Ej under 2 ohm.

MEN varför köra Viforna i 2 ohm? Du kommer tappa asmycket i kontroll...och det är väl välljud du vill ha? :)


+1

#122

Postad 21 mars 2010 - 19:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej okej! Tänkte bara att de skulle få lite mera effekt... Kör serie då, då blire 8ohm Vifa samt SLS 4ohm.

#123

Postad 21 mars 2010 - 21:01

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Öh har jag misat ngt? Skall du köra med dubbla 3" som toppar?

Räcker gott med ett par :)

#124

Postad 21 mars 2010 - 22:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jorå visst blire 4st! Rädd att dessa ska brinna :) Men som DVD-ai beskrev så ger det en del fördelar också! Har ett helt gäng hemma så varför inte.

Redigerat av Timpolanen, 21 mars 2010 - 22:28.


#125

Postad 22 mars 2010 - 11:17

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Tja kör dem i serie så får du ännu mer kontroll. :)

#126

Postad 22 mars 2010 - 12:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hahah okej, i see ! Tur att isen smältit lite nu på parkeringen, har ju feta sommar däck å RWD inte en bra kombo på blank is :P Kul å drifta dock :)

Är låångt ifrån ett merca fan men vore kul med en recension sen av dig på bilen! Jag är Audi nörd B)

----------------

DLS CA41:
Förstärkaren kan därmed användas
för att driva ett 2-vägs system där
midbasarna får frekvenser i området 80 Hz – 4 kHz.
Diskanterna ansluts till kanal C/D och kan användas
från ex.vis 4 kHz och uppåt med HPF
multiplikatorn i läge x 10. Filtret kan justeras från
150 Hz - 5 kHz i detta läge. Lågpassfiltret ska vara
urkopplat.

Perfekt! DÅ kan jag köra med lågpass till Midbasen, dela vid 80Hz - 300. Sedan Högpass 300Hz - 20 000 till Vifa :D

Så ett DLS CA41 blire! Någon som vet om steget gillar att belastas med olika impedanser ? Kan ju då köra 2ohm till Vifa, samt 4Ohm till SLS6,5.



Prima steg !!!
kör på den, du får mycket bra möjligheter till att etsta olika delning m.m.
Har den fasomkopplare ?!

Ej under 2 ohm.

MEN varför köra Viforna i 2 ohm? Du kommer tappa asmycket i kontroll...och det är väl välljud du vill ha? ;)


Exakt, kör på seriekpplade !
2ohm är lite i lägsta laget.... stegen disstar klart mycket mer vid 2ohm, just att lämna effekt är inget problem vid 2ohm antagligen, men större risk för disst...

Redigerat av DVD-ai, 22 mars 2010 - 12:21.


#127

Postad 22 mars 2010 - 12:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Öh har jag misat ngt? Skall du köra med dubbla 3" som toppar?

Räcker gott med ett par :)



Jorå visst blire 4st! Rädd att dessa ska brinna ;) Men som DVD-ai beskrev så ger det en del fördelar också! Har ett helt gäng hemma så varför inte.


Jo, exakt, det finns stora fördeler i detta fallet att köra med 2st /kanal och närmonterade (tätt intill varandra) för att få en mer korekt energirespons i bilen.
när man kör med 1st av dessa så får dom gärna en liten häjning i området >8Khz och detta i kombination med hårda ytor som rutan = än värre... om vi kopplar samman 2 st så får vi ett resultat där dom två exaltherar varandra sämre och sämre ju högre frekvens och vi komemr att få en målkurva som är lätt sluttande för högre frekvenser som väger upp detta.
Dessutom högre effektålighet eller högre kännslighet (beroende på om vi serie eller parallell kopplar) och i båda fallen ca 6dB högre maximalt ljudtryck eller räknat som 3dB maximal ljudnivå vid en given frekvens + stödet från rutan = någon dB till.
Så det kommer att prima detta !
Sedan så låter dessa bredbanda löjligt bra, mycket bättre än de flesta kitt till bil, enda nackdelen med dessa är effektåligheten/ ljudtrycket men det vill vi ju lösa genom att koppla 2 och 2 och samtidigt tjäna på att få ett bättre förhållande mellan utstrålad energi och nyttig.

#128

Postad 22 mars 2010 - 15:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
http://www.dls.se/fi...51-07_swe_2.pdf
Verkar inte finnas fas omkopplare ?! ;)



.----------

Har lite mycket denna vecka fram till onsdag, så update på torsdag antagligen :)

#129

Postad 22 mars 2010 - 15:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ja du ska ju fixa med mina bilder också... :)



Edit: Tim// : Fixat nu! Nöjd ;) ?

Redigerat av DVD-ai, 22 mars 2010 - 22:11.


#130

Postad 22 mars 2010 - 17:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Tare lungt va! Pluggar som sista fisken i tjernobyl...! Får se kanske hinner lägga upp lite idag :)

#131

Postad 22 mars 2010 - 19:44

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Och varför behöver man fasknapp?
Enkelt att skifta kablar ju. Tar lite längre tid bara :)

Men du har ju fasskiftning i P88an när man kör den i trevägsläget.....

#132

Postad 22 mars 2010 - 20:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo men vore schysst med en steglös :)

Jasså i P88 fint ;)

#133

Postad 22 mars 2010 - 21:27

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Steglöst?
Har jag inte sett i steg på åratal.
Senast jag såg det på var det i Naka-steg.
I övrigt är det 0 eller 180 eller inte alls.
Just för att det finns så mkt enheter och system med tidskomp att välja på idag.....

Men jo det hade inte vart fel med steglöst i större utsträckning.

#134

Postad 22 mars 2010 - 23:31

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag har sett steglös faskontroll flera gånger på senare år. Sist i nått billigt "1400W" klass-Dslutsteg.

Det är skönt att ha.

#135

Postad 22 mars 2010 - 23:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag har det i mitt DLS CA12 :D SÅ sjuuukt sugen på att börja bygge men väntar på vädret!

#136

Postad 23 mars 2010 - 08:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Tare lungt va! Pluggar som sista fisken i tjernobyl...! Får se kanske hinner lägga upp lite idag :D


:D

Steglöst?
Har jag inte sett i steg på åratal.
Senast jag såg det på var det i Naka-steg.
I övrigt är det 0 eller 180 eller inte alls.
Just för att det finns så mkt enheter och system med tidskomp att välja på idag.....

Men jo det hade inte vart fel med steglöst i större utsträckning.


JO, steglös är "udda" men förekommer och har sin stora fördelar då man med hjälp av bara tidskomp inte så lätt får till det lika bra som med steglös fas... (det är liksom lite olika saker, båda har sina respektiva fördelar :lol:)
Man får försöka placera högtalarna i bilden så att placeringen i förhållande till elementens förhållande i fasgång passar ihopp. Det man vill ha är en perfekt förstärkning/exaltering vid delning, alltså inte någon svacka vilket är svårt att få till annars...
Men om man testplacerar elementen och mäter tills att man hittar den optimala plaseringen så kan man få till det grymt bra.

Jag har det i mitt DLS CA12 :lol: SÅ sjuuukt sugen på att börja bygge men väntar på vädret!


Jo, men då ska vi mäta upp placeringen också, det är ganska "lätt", delningen mellan bredbandare och midbasar blir lätt att mäta upp och fixa utan att behöva bygga några större lådor först. Fördelen med delning mellan midbasar och SLS10" är ju att du väll hade steglös fas på det steget som ska driva SLS10" orna ?!
Då kanske vi slipper knöla för mycket, bara att bygga en låda som är 80 liter till 2 st SLS10" och du är hemma :lol:

Redigerat av DVD-ai, 23 mars 2010 - 09:01.


#137

Postad 23 mars 2010 - 14:57

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hur menar du med placeringen av middarna? De kan i princip bara sitta på ett ställe.

#138

Postad 24 mars 2010 - 10:03

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Ja steglöst är "udda" på fullrangesteg.....mer vanligt bland basstegen.....

Sedan kan man leka och labba med delningens branthet med vad gäller fasen.
Dock har CA-serien bara 12db/okt vilket ger runt 180 graders förskjutning som ni vet....
Fasvända högtalare...... :)

#139

Postad 24 mars 2010 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Hur menar du med placeringen av middarna? De kan i princip bara sitta på ett ställe.


i förhållande till bredbandarna som sagt... men det är väldigt lite att röra sig med som sagt.

Ja steglöst är "udda" på fullrangesteg.....mer vanligt bland basstegen.....

Sedan kan man leka och labba med delningens branthet med vad gäller fasen.
Dock har CA-serien bara 12db/okt vilket ger runt 180 graders förskjutning som ni vet....
Fasvända högtalare...... :(


Om högtalarna spelar i fas vid delningen ja, Men om dom inte gör det så kanske det blir "rätt" med 180* fas fel vid delningen... ;)
Eller så ligger dom någonstans mellan 0-180* fel i förhållande till varandra vid delnignen ändå = spelar ingen roll om vi har 0 eller 180* i fasfel i filtret, det blir ändå en dipp... går omöjligt att veta hur dom förhåller sig i akustisk fas i förhållande till varandra utan att testa.
Då får man testa runt lite med delningen och höja/sänka frekvensen samtidigt som man får testa att fasvänta bredbandarna/midbasen och se om man hittar något läge där dom exalterar varandra så bra som möjligt :)

#140

Postad 24 mars 2010 - 13:51

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

i förhållande till bredbandarna som sagt... men det är väldigt lite att röra sig med som sagt.



Om högtalarna spelar i fas vid delningen ja, Men om dom inte gör det så kanske det blir "rätt" med 180* fas fel vid delningen... :(
Eller så ligger dom någonstans mellan 0-180* fel i förhållande till varandra vid delnignen ändå = spelar ingen roll om vi har 0 eller 180* i fasfel i filtret, det blir ändå en dipp... går omöjligt att veta hur dom förhåller sig i akustisk fas i förhållande till varandra utan att testa.
Då får man testa runt lite med delningen och höja/sänka frekvensen samtidigt som man får testa att fasvänta bredbandarna/midbasen och se om man hittar något läge där dom exalterar varandra så bra som möjligt :)


Tänkte precis nämna det med delningarna :(
Lägga delningarna överlappande om man har en dipp.....lägga dem mer ifrån varandra om man har en topp osv....
Finns MKT man kan göra ;)

En annan sak som med påverkar väldigt mkt i bil är reflexer.
En del bilar passar bättre för att utnyttja dem och en del mindre bra (min Fiat Punto funkar rätt bra med att använda reflexerna i rutan medans min 240 inte funkar alls)
Ju mer en ruta lutar ju bättre verkar det vara har jag lagt märke till. Nu kanske det inte ÄR så, men det är min uppfattning iaf.
Kanske därför SAABar är såpass "enkla" att byggai? :(

#141

Postad 24 mars 2010 - 15:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Håller med dig ! :)


Edit: Tack så mycket Timpolanen för dom fina bilderna på mina prylar, riktigt bra blev det och jag vill dessutom se lite "progress" på billjudet nu... ;)

Redigerat av DVD-ai, 24 mars 2010 - 15:44.


#142

Postad 24 mars 2010 - 18:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag får hoppas på Lonefox teori angånde lutande rutor! För min lutar väldigt mycket ;)

....Och på tal om teori... :)
Bifogad fil  IMG_3237_9.jpg   164,38K   0 Antal nerladdningar


Bilder ifrån bilen:

Smält nu fär faan!
Bifogad fil  IMG_3220_1.jpg   238K   0 Antal nerladdningar

I-Brädan
Bifogad fil  IMG_3222_2.jpg   167,8K   0 Antal nerladdningar

Lutningen:
Bifogad fil  IMG_3235_7.jpg   211,68K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3236_8.jpg   152,56K   0 Antal nerladdningar


Har dock ett litet problem med bilen...
Bifogad fil  IMG_3230_4_copy.jpg   317,36K   0 Antal nerladdningar

Detta hjul som är till vatten pumpen sitter löst. Man kan vika på det fram/bak med handkraft. Detta ska självklart dras åt men ville kolla med er om man behöver tänka på något speciellt?

Den veckovisa bilrastningen : Blir bättre film sen!

Redigerat av Timpolanen, 24 mars 2010 - 22:02.


#143

Postad 24 mars 2010 - 23:26

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Nja om teorin stämmer så är det ju suveränt.
Men själv försöker jag i största möjliga mån alltid ha högtalarna on-axis mot mig :)
Möjligt lite off-axis på förarsidan. Dvs högtalarna on-axis mot grannsätet. Om du fattar.

Remskivan där......eh ja ta dte vackert....ser lite rostigt ut så grejerna kan nog gå av rätt lätt om man är oförsiktig.
Rostlösande och VÄRME är mitt tips.

Lossa skruvarna och se hur de ser ut.
Dubbelkolla så att det inte är vattenpumpen (tror det är den den sitter i) så att det inte är den som glappar.
Är det inte det utan bara remskivan....kolla så det inte ligger ngt emellan och dra åt den tills den känns stum och INNAN du drar av skruvarna :D

#144

Postad 25 mars 2010 - 09:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, hälst ska man försöka ha dom riktade mer rakt mot lyssnaren än vad som komerm att bli, dock så har dessa bredbandare väldigt stor spridning och det borde vara en klar fördel i detta fallet.
Jag tror det kommer att bli bra ändå, fast att placeringen inte blir helt optimal, man får liksom räkna med att det inte blir något "äkta" ljudceneri.. :)

Bäst vore ju om Timpan ville bygga om hela panelen för att få till det optimalt, men det lär ju inte hända... :D

#145

Postad 25 mars 2010 - 22:44

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Nja om teorin stämmer så är det ju suveränt.
Men själv försöker jag i största möjliga mån alltid ha högtalarna on-axis mot mig :D
Möjligt lite off-axis på förarsidan. Dvs högtalarna on-axis mot grannsätet. Om du fattar.

Remskivan där......eh ja ta dte vackert....ser lite rostigt ut så grejerna kan nog gå av rätt lätt om man är oförsiktig.
Rostlösande och VÄRME är mitt tips.

Lossa skruvarna och se hur de ser ut.
Dubbelkolla så att det inte är vattenpumpen (tror det är den den sitter i) så att det inte är den som glappar.
Är det inte det utan bara remskivan....kolla så det inte ligger ngt emellan och dra åt den tills den känns stum och INNAN du drar av skruvarna :lol:


Okej tack för tipset! SKa fixat det i helgen då :) Blir nog svårt att se om det är pumpen som e lös, ska titta iaf!

Jo, hälst ska man försöka ha dom riktade mer rakt mot lyssnaren än vad som komerm att bli, dock så har dessa bredbandare väldigt stor spridning och det borde vara en klar fördel i detta fallet.
Jag tror det kommer att bli bra ändå, fast att placeringen inte blir helt optimal, man får liksom räkna med att det inte blir något "äkta" ljudceneri.. :D

Bäst vore ju om Timpan ville bygga om hela panelen för att få till det optimalt, men det lär ju inte hända... ;)


Joo bygga om... det vore nått! Då lär jag knappt se vägen :lol:

Tror ni man vågar på sig att tävla lite sen? Vart ska man sikta med denna setup?


Klart! (Nästa, ska lack å sen
Bifogad fil  IMG_3320.jpg   196,86K   0 Antal nerladdningar
Nu ska bara Pioneer P88 II inhandlas, undara om de schysst mässpris på elmia..?

#146

Postad 26 mars 2010 - 10:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Det får vi se, ska bli roligt att gå på mässan igen :)

Och pumpa D&B, trance, hardstyle och Dumbstep på maxvolym hela vägen ner i polarens nybyggda/ halvfärdiga ljudsystem i 740Turbo kombi :lol:

4st JBL GTO6528 6,5", 2st i framdörrarna som är dämpade med bitumengummi, förstärkta dörrsidor med disstanser och PL400 osv osv... så dom är ganska döda och ordentligt förstärkta. Dom 2 bak, sitter i var sin låda på ca 8 liter i "hatthylle höjd" (byggda i 22mm spån), dessa 4 drivs av ett 4 kanals steg och delade vid ca 100Hz. Under 100Hz tar 2st MDS fanatic 12" vid (Jo, jag vet... :lol: ) och körs på var sin kanal på ett bryggat ganska biffigt 4 kanals steg (2kanaler i bryggat läge (Han hade steget sedan tidigare, annars hade jag fått honom att köpa ett "riktigt" mono steg för basar, men men..). Vi har lyckats trimma ihopp det så att det låter riktigt anständigt (Inte HIFI på det sättet, men det låter bra och är roligt att lyssna vilket är viktigt! :D ), men det är mycket JBL högtalarnas förtjänst som lirar på med väldigt god kvalitet för priset !
Det går att spela på ganska bra med detta system och det är väldigt kul att lyssna på tung musik :lol:

32mm kabel draget till + pol och en 16mm draget till - pol och sedan ytterligare en 16mm draget till chassit/jord (alltså 32mm till båda + och -). detta kopplat till 2st power blocks som fördelar ut strömmen via 16mm'Are för + och - till båda stegen (ca1dm korda bitar)

Kommer att trilla in ett till batteri snart, det blir alltså 2st batterier (standard batterier dock..) under huvven så att det går att kräma på mer och med stabilare försörjning + att det går att spela längre utan att ha bilden på :D

Finessen på bygget varierar kraftigt... det är ju inte jag som gjort allt jobb... ;)
Vissa saker skulle jag gjort väldigt annorlunda, men fungtionen är fullgod och det är det huvudsakliga, sedan att inte alla är lika Uber-perfektionister som jag, det är ju bara något som man får leva med.

Edit: OT men Jag vet att Timpan blev lite nyfiken när han ringde och störde mig mitt i byggandet av detta billjud igår kväll :lol:

Edit2: Hmm, vet ej vad du skulle kunna tävla i för gren... men det blir mycket "pill" om du vill kunna ha chans att gå vidare :lol:

Redigerat av DVD-ai, 26 mars 2010 - 10:51.


#147

Postad 26 mars 2010 - 20:12

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
DVD-ai> Hrm det bygget finns en del att diskutera om ser jag :)
Ang laddkablarna btw....jag kör med 50mm2 som laddkablage, har ett billigt FRITIDSBATTERI på 85-90Ah och driver ett Audison LRx 5.1k specat till 1200W RMS utan ngr strömproblem :)


Timpo> Iom att du aldrig tävlat förr så blir det Experienced om du kör på EMMA. Annars vet jag inte hur det ser ut med SCC-satsningen (EMMA Entry på butiksnivå enkelt uttryckt) norrut i år, vet inte heller hur det ser ut med EASCA men med två anslutna butiker (Blekinge och Gotland) ser det inte så ljust ut :lol:

#148

Postad 26 mars 2010 - 23:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

DVD-ai> Hrm det bygget finns en del att diskutera om ser jag :unsure:
Ang laddkablarna btw....jag kör med 50mm2 som laddkablage, har ett billigt FRITIDSBATTERI på 85-90Ah och driver ett Audison LRx 5.1k specat till 1200W RMS utan ngr strömproblem ;)

Haha jo så är det ju... :lol:
men men... det är inte min bil och jag gjorde allt jag kunde för influensera honom så att resultatet inte skulle bli totalt "crap"... :D

Jo, 50mm e nice :)
men alldeles fö Overkill för detta bilbygge, inte en chans att övertala honom till att köpa 2x25mm kabel och dra i bilen... :) och sedan lika mycket till - .... :lol:

#149

Postad 27 mars 2010 - 10:01

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Haha jo så är det ju... :rolleyes:
men men... det är inte min bil och jag gjorde allt jag kunde för influensera honom så att resultatet inte skulle bli totalt "crap"... :D

Jo, 50mm e nice :P
men alldeles fö Overkill för detta bilbygge, inte en chans att övertala honom till att köpa 2x25mm kabel och dra i bilen... :) och sedan lika mycket till - .... :lol:


Tja i Fjanten (Fiaten) kör jag med 20mm2 och originalbatteri (MÅSTE bytas...det pallar ingenting) och original laddkablage. Det roliga är att jag vet inte vad jag tänkte på...steget är avsäkrat till 60A och jag köpte 80A säkringar för att ha på kabeln. Jaja. Bättre med lite reserv (får ha 100A på 20mm2)

#150

Postad 27 mars 2010 - 10:57

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

DVD-ai> Hrm det bygget finns en del att diskutera om ser jag :D
Ang laddkablarna btw....jag kör med 50mm2 som laddkablage, har ett billigt FRITIDSBATTERI på 85-90Ah och driver ett Audison LRx 5.1k specat till 1200W RMS utan ngr strömproblem :)


Timpo> Iom att du aldrig tävlat förr så blir det Experienced om du kör på EMMA. Annars vet jag inte hur det ser ut med SCC-satsningen (EMMA Entry på butiksnivå enkelt uttryckt) norrut i år, vet inte heller hur det ser ut med EASCA men med två anslutna butiker (Blekinge och Gotland) ser det inte så ljust ut :lol:



Vi Får väl se! Annars får någon bedöma mitt tex du :P. Vore kul å höra om man fått till det hyfsat sen!

Tja i Fjanten (Fiaten) kör jag med 20mm2 och originalbatteri (MÅSTE bytas...det pallar ingenting) och original laddkablage. Det roliga är att jag vet inte vad jag tänkte på...steget är avsäkrat till 60A och jag köpte 80A säkringar för att ha på kabeln. Jaja. Bättre med lite reserv (får ha 100A på 20mm2)


Jag tror jag också bara har 80A på kabeln (21mm). Det jobbiga är att snart blir det ett till steg= en till 21mm...! Har inte så mycket plats :rolleyes: Men det går nog med lite våld!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.