Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Atmos

11 svar i tråden

Skickat 27 april 2012 - 20:25

Vad tror ni om Dolby Atmos:

Skickat 27 april 2012 - 21:24

Ingen som har en åsikt om nästa generation surround?

Här är länk till mer info; http://www.dolby.com...olby-atmos.html

Skickat 28 april 2012 - 10:03

Hade varit kul och hört ett fullskaligt system som kan utnyttja detta, tyvärr så verkar de flesta biografer satsa på så hög ljudnivå som möjligt (till följd av förstärkare som klipper och distar) :(

Hade man kunnat få in detta i en seriös hmb så hade det nog onekligen varit en upplevelse, fast kan tänka mig att det hade ställt större krav på rummets utformning och storlek för och få plats med alla högtalare på ett optimal sätt.

Skickat 28 april 2012 - 14:55

Om jag hade pengar. Näe..allvarligt så ser man såna här uppfinningar jämt och ständigt. Skulle det inte vara smartare med en högtalare som kan rikta en diskant upp mot taket för atmosfärljud? Vänta det finns ju på gamla Karlsson-högtalare ju. DOH!

*slår mig för pannan*

Skickat 28 april 2012 - 16:10

Det smarta tycker jag verkar vara att ljudet inte mixas i kanaler. Om jag förstått rätt så mixas bara ljud med position sedan försöker processorn återge ljudet på rätt plats beroende på hur många högtalare man har: 5.1, 7.1, 11.1, 22.2 eller 62.2

Skickat 28 april 2012 - 16:59

Tycker det känns som ett naturligt steg och alldeles rätt tänkt.

Fördelarna är ju att man enkelt kan anpassa ljudet till hur anläggningen ser ut (antal högtalare, avstånd, etc.) och att det bara behövs ett ljudspår (+ legacy möjligen), oavsett vilket system du vill spela det i. En fet mic-kalibrering och saken borde vara biff.

En nackdel är att mixern behöver bli betydligt mer komplicerad för att lyckas göra det (d.v.s överföra objektmodellen till en kanalmodell), men om man kan standardisera ett mixer-chip och massproducera det behöver det inte betyda kraftigt ökade kostnader. Men i en övergångsperiod så lär det väl inte bli billigt (som allt annat iofs).

Visa inläggtrebban 28 april 2012 - 14:55 skrev:

Om jag hade pengar. Näe..allvarligt så ser man såna här uppfinningar jämt och ständigt. Skulle det inte vara smartare med en högtalare som kan rikta en diskant upp mot taket för atmosfärljud? Vänta det finns ju på gamla Karlsson-högtalare ju. DOH!

*slår mig för pannan*
No offense, men du läste/kollade inte riktigt va? Känns som att du missade poängen. :)

Skickat 28 april 2012 - 17:44

Visa inläggBitterMelon 28 april 2012 - 16:59 skrev:

En nackdel är att mixern behöver bli betydligt mer komplicerad för att lyckas göra det (d.v.s överföra objektmodellen till en kanalmodell), men om man kan standardisera ett mixer-chip och massproducera det behöver det inte betyda kraftigt ökade kostnader. Men i en övergångsperiod så lär det väl inte bli billigt (som allt annat iofs).

Hur ligger det till med moderna förstärkare? Uppdateras programvaran på moderna recivers så inte omöjligt att det kan bli som med PS3 och 3D (PS3 hade ju inte det som standard men efter en uppdatering så blev den tydligen en fyllfjädrad 3D spelare). dvs att det är bara en uppdatering som behövs så kan den ta det nya formatet? :)

Fast tror företagen kommer sätta sig imot det, "varför köpa ny förstärkare när man redan har alla nya format" tror jag många hade tänkt? Skulle gissa på att det är 50% av anledningar som man köper nytt är för att ha tillgång till de nya formaten. :mellow:

Det här inlägget har ändrats av ljudfantasten 28 april 2012 - 17:45

Skickat 28 april 2012 - 17:53

Visa inläggtrebban 28 april 2012 - 14:55 skrev:

*slår mig för pannan*

Karlsson var lååångt före sin tid ;) Men för det här syftet behöver den separata diskanten(erna) drivas för sig själv för att komma till rätta, om jag inte misstolkar?

Skickat 28 april 2012 - 18:00

Visa inläggljudfantasten 28 april 2012 - 17:44 skrev:

Hur ligger det till med moderna förstärkare? Uppdateras programvaran på moderna recivers så inte omöjligt att det kan bli som med PS3 och 3D (PS3 hade ju inte det som standard men efter en uppdatering så blev den tydligen en fyllfjädrad 3D spelare). dvs att det är bara en uppdatering som behövs så kan den ta det nya formatet? :)

Fast tror företagen kommer sätta sig imot det, "varför köpa ny förstärkare när man redan har alla nya format" tror jag många hade tänkt? Skulle gissa på att det är 50% av anledningar som man köper nytt är för att ha tillgång till de nya formaten. :mellow:
Tror nog de vill sälja nya ja. Anledningen till att PS3 uppdaterats är väl för att Sony inte har någon annan konsoll att erbjuda ;)
NAD har ju exempelvis en del hemmabioreceivers (med mkt tung prislapp) som går att köpa moduler till som ger sånt som den inte hade från början. Modulerna har dock också mkt tung prislapp :P
http://www.hifiklubb...-t765t765hd.htm

Flera tusen kronor för typ nån extra HDMIingång och de "nya" HDljudsformaten kan ju jag tycka är sjukt.

Skickat 29 april 2012 - 14:34

Visa inläggljudfantasten 28 april 2012 - 17:44 skrev:

Nej, jag har svårt att tro att stärkarna har processorkraft nog att fixa det i mjukvara. Det lär nog behövas ett avkodnings-/mixerchip, alltså ny hårdvara. PS3 har ju lite mer processorkraft, milt uttryckt. ;)

Skickat 29 april 2012 - 16:07

[

Visa inläggSgart 28 april 2012 - 18:00 skrev:

Tror nog de vill sälja nya ja. Anledningen till att PS3 uppdaterats är väl för att Sony inte har någon annan konsoll att erbjuda ;)
NAD har ju exempelvis en del hemmabioreceivers (med mkt tung prislapp) som går att köpa moduler till som ger sånt som den inte hade från början. Modulerna har dock också mkt tung prislapp :P
http://www.hifiklubb...-t765t765hd.htm

Flera tusen kronor för typ nån extra HDMIingång och de "nya" HDljudsformaten kan ju jag tycka är sjukt.

Ja inga roliga priser för en annan heller men för dom som köpt en modell för 20000kr och har ett behov av de nya formaten så är det nog en bra lösning, kanske inte kännar så mycket på det framför att sälja gamla och köppa ny visserligen med dom priserna.
Men hade fler tillverkare gjort lika dant så hade det nog varit bra mycket billigare.

Skickat 29 april 2012 - 21:43

Visa inläggljudfantasten 29 april 2012 - 16:07 skrev:

[

Ja inga roliga priser för en annan heller men för dom som köpt en modell för 20000kr och har ett behov av de nya formaten så är det nog en bra lösning, kanske inte kännar så mycket på det framför att sälja gamla och köppa ny visserligen med dom priserna.
Men hade fler tillverkare gjort lika dant så hade det nog varit bra mycket billigare.
Förmodligen, men då hade de som sagt sålt färre receivers ;)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.