Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fängelse för bedragarna bakom Kameraexperten i Sverige AB

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 december 2008 - 13:59

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Jag har handlat en hel del på nätet och gör oftast mycket hellre det än att stå och dividera med okunniga och dryga säljare om bl a varför de tycker att jag ska köpa en helt annan produkt än den jag redan bestämt mig för efter mycket avvägande.

Handla på nätet går ofta före att handla i butik för mig och jag bor ändå i Stockholm med en massa butiker i min närhet, vissa produkter som t ex kläder är ju dock inte så optimalt att handla på nätet, så de köper jag i butik, men hemelektronik brukar vara bra.

Jag har importerat prylar för tusentals kronor från både USA och Tyskland och har aldrig haft några problem.

Det gäller dock att använda common sense och helst googla lite på firman om man inte har någon erfarenhet av dem, jag skulle själv t ex aldrig köpa från en firma som endast har en box adress på sin site som i detta fall.



Kunde inte ha sagt det bättre själv, kan bara instämma till 100%.
Använd kreditkort och common sense.

#52

Postad 19 december 2008 - 19:45

traneskog
  • traneskog
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Om man tittar på ordförande i bolaget(Bagherzadeh Boyuki, Siamak) så kan man ju undra om det verkligen är seriöst.....OBS.....jag är absolut ingen rasist..
inget redovisat bokslut....skumma suppleanter....osv....
Tycker att man ska släcka ner sidan....det rör sig om stora...verkligen stora pengar.
Det verkar som att det är upp till 500 personer som blivet drabbade.....om man gångar det med ...säg 3000kr/person (lågt räknat) =1500000kr.
Och det är säker fler som blivet drabbade.
Man kan ju undra vart detta skitsammhälle är på väg.
Tack för mig ...
Stoffe

#53

Postad 19 december 2008 - 21:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

det är billigt om man får en faktura ... med 30 dagars betalning ... som växer till 60 innan det blir inkasso ... och företaget sedan går i putten. ;)

Var ju ett företag förra året (eller om det var för 2 år sedan) som gjorde likadant strax innan jul. De köpte helsidor i populära tidningar och lyckades även köpa rikstäckande bussreklam för nästan en hel miljon, på faktura såklart, via en mobiltelefon med skyddat nummer!. :P

Om jag inte missminner mig så lade de upp siten och reklamen med alla "erbjudanden" långt innan de ens hade för avsikt att börja sälja varorna, dvs du kunde inte köpa dem innan ett visst datum och det var enbart förskottsbetalning som gällde såklart. Hade det inte varit för denna, av bluffarna, dumma datumgrej så hade nog väldigt många fler hunnit bli lurade.

Man tycker ju att folk borde lära sig av historien.

#54

Postad 19 december 2008 - 21:30

emoemoemo
  • emoemoemo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ett rent ###### bluff företag handla inte hos dem. Man får hoppas att Prisjakt svartlistar allt som ägaren slysslar med i all framtid. Prisjakt/minhembio borde göra en guide för folk som inte är vana att handla över internet. exemple är att använda sig av ett kredit kort med bedrägeri skydd, istället för ett konto kort där pengarna dras direkt.


Handla inte hos dem


http://www.expressen...sina-julklappar

#55

Postad 19 december 2008 - 23:26

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag kan ju inte riktigt hajja varför Incordia.se som verkar stå för butiken inte stänger ner skiten?

#56

Postad 20 december 2008 - 06:06

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :P

Prisjakt/minhembio borde göra en guide för folk som inte är vana att handla över internet.

På varje produkts prisflik, dvs. där butiker och priser listas, finns länken Bifogad fil  Clip_16.png   1,02K   0 Antal nerladdningar. Den första punkten hänvisar till sidan Tips och råd när du handlar där vi sammanställt sex enkla råd som bör läsas innan man ingår avtal med ett företag. Det fjärde rådet är det som ligger närmast tillhands i denna diskussion.

Råd 4 - Kolla alltid upp butiken
Inget är statiskt i den snabba e-handelsvärlden och företag som ena dagen är välkända och som anses säkra kan "över en natt" drabbas av omständigheter som gör att de får det svårt hålla samma höga servicenivå som tidigare eller att ens driva verksamheten vidare. Man bör därför alltid söka färsk information om företaget och ett sätt att göra detta är via populära forum och prisjämförelsesajter eller andra webbplatser som diskuterar den typ av produkt det gäller eller som samlar erfarenheter och omdömen om företagen.


Har du aldrig hört talas om företaget tidigare eller om något verkar det minsta underligt så är det extra viktigt att undersöka det lite närmare. I artikeln "Att handla på distans, del 1 - vet du vem du handlar av, egentligen?" ger vi tips på vad man kan göra för att så gott det går minska risken för att köpet ska bli en besvikelse.



Artikeln "Att handla på distans, del 1 - vet du vem du handlar av, egentligen?" skrev jag redan 2006 men den känns ännu aktuell nu när vi närmar oss 2009. Läs den gärna, innan ni handlar ;)


Ett avsnitt från artikeln:

Bifogad fil  Clip_25.png   14,84K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Tomas_D700, 21 december 2008 - 03:28.


#57

Postad 21 december 2008 - 22:34

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Var ju ett företag förra året (eller om det var för 2 år sedan) som gjorde likadant strax innan jul. De köpte helsidor i populära tidningar och lyckades även köpa rikstäckande bussreklam för nästan en hel miljon, på faktura såklart, via en mobiltelefon med skyddat nummer!. :rolleyes:


Jodå, det var mer eller mindre (eller rent av exakt) samma upplägg. Snygg hemsida, låga priser, förskottsbetalning endast och en sjujädra massa dyr reklam.

https://www.minhembi...howtopic=108387

#58

Postad 21 december 2008 - 22:40

smalbenet
  • smalbenet
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Läs även detta lite äldre inlägg, framförallt det som står längst ner:

Cints webbplats

#59

Postad 22 december 2008 - 13:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
700 har nu anmält kameraexperten

#60

Postad 22 december 2008 - 16:03

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

700 har nu anmält kameraexperten


Har bankerna/kortföretaget inget ansvar ? Som givit möjligheter för bedragarna att sätta detta i verket.
Låta oss betala med kort för något vi inte får borde väl inte vara OK enl. avtalet mellan KE och dom !

Någon som har pratat med sin bank ?

#61

Postad 22 december 2008 - 19:41

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Ja då kan ju inlägg #7 glädjas åt att hans inlägg filmades och va med i rapport i SVT idag måndag 22december :)

Var ett reportage om Kameraexpetern ,och det hade kommit in över 1000anmälningar

(tack för hjälpen av stavningen Dman)

EDIT: spolade tillbaka med boxern och tittade lite närmare på inläggen och såg vilka det var.

inlägg #13 var också med i reportage't,

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 22 december 2008 - 20:29.


#62

Postad 23 december 2008 - 12:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Riktigt bra men hoppsan vad det har växt,blivit en riktigt stor härva.

#63

Postad 23 december 2008 - 12:12

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ny tråd om att få tillbaka pengarna från bankerna !

https://www.minhembi...howtopic=220080
[/quote]

#64

Postad 23 december 2008 - 13:25

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Det är förmodligen lagligt för ett aktiebolag att gå i konkurs och där konsumenterna inte är de prioriterade fordringsägarna. Inte alls säkert att företagets företrädare "tagit miljonerna och dragit till Syrien" eller liknande som en del påstår.
Det kan helt enkelt handla om ett företag som dragit på sig ett stort varulager som de inte kan betala för och går i konkurs. Det brukar vara långivare som har högsta prio i en konkurs. I så fall åtminstone klandervärt att acceptera en stor volym av inbetalningar om man som företag vet att man inte kommer kunna leverera.
Det som i alla fall händer är att företaget "Kameraexperten" framgent blivit omöjligt att tillämpa som butiksnamn i någon framgångsrik verksamhet. Man kan föreställa sig att vore man i styret över en sådan verksamhet och har satt enskilda konsumenter i klistret som betalat in sparpengarna utan att få något så är det svårt för företagets företrädare att kunna bemöta kunderna på ett bra sätt, om de lever och verkar i samhället så är väl deras liv i fara eftersom de retat upp mängder av enskilda människor. De kanske behöver personskydd, osv eller väljer att bara "dra" från alltihop för att kunna leva någorlunda tryggt.

Redigerat av Unregistered99322caa, 23 december 2008 - 13:32.


#65

Postad 26 december 2008 - 19:53

Ronnie1971
  • Ronnie1971
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Ja då kan ju inlägg #7 glädjas åt att hans inlägg filmades och va med i rapport i SVT idag måndag 22december :wub:

Lite roligt va det men det var dyrt :lol:

#66

Postad 27 december 2008 - 12:38

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Denna händelse bidrar ju inte direkt till att mitt förtroende för vissa här i samhället ökar direkt.

Hoppas ni som blivit lurade får tillbaka era pengar- lider med er!
God fortsättning!

#67

Postad 27 december 2008 - 23:50

damst
  • damst
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jo det är bra att Prisjakt agerar efter att användarna uppmärksammat något som detta. Dock kan iaf jag tycka att det är Prisjakts ansvar att se till att de företag som annonserar genom tjänsten är legitima. Ett företag som står listat på Prisjakt med logo och direktlänk till produkter kan mycket väl tolkas vara godkända av Prisjakt. Detsamma gäller Digital Foto med sina annonser, de ger konsumenten intrycket att butiken är legitim.

Synd bara att Prisjakt, Pricerunner samt Sweclockers måste vänta till den stora skadan redan är skedd innan de agerar (vilket jag kan förstå då även legitima företag kan ha problem med leveranser och överbelastning kring jultider).

Hoppas att alla drabbade får tillbaka sina pengar.


Tycker snarare att man näst intill dumförklarar sig själv om man vill sätta ansvaret på prisjämförelsesidor. Jag förstår faktiskt inte alls varför folk är så himla blåögda när det gäller sådant här. Folk verkar gå på de mest underliga saker nuförtiden. Tråkigt att förlora pengar på ett sånt här sätt och företaget är ju inte mycket att hänga i granen nej, men snälla skyll inte eran egen nonchalans på andra.

#68

Postad 28 december 2008 - 11:25

cyax
  • cyax
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Tycker snarare att man näst intill dumförklarar sig själv om man vill sätta ansvaret på prisjämförelsesidor. Jag förstår faktiskt inte alls varför folk är så himla blåögda när det gäller sådant här. Folk verkar gå på de mest underliga saker nuförtiden. Tråkigt att förlora pengar på ett sånt här sätt och företaget är ju inte mycket att hänga i granen nej, men snälla skyll inte eran egen nonchalans på andra.

Var skrev jag att det var Prisjakts ansvar att folk har förlorat pengar? Jag tycker att det är Prisjakts ansvar att se till att de kunder de har är legitima. I detta fall företag som betalar för att ha sin logga samt direktlänk från produktsidorna.

Varför tror du att Prisjakt tog bort KEs priser? Antagligen agerade de för att de vill ta sitt ansvar för tjänstens innehåll och kvalitet, tyvärr hade många redan drabbats när detta utfördes.

KE hade över 900 positiva recensioner från kunder ända fram till slutet av november, och positiva omdömen här också. Fanns inga forumtrådar om KE då heller, inte så konstigt att många var "så himla blåögda" och gick på en så underlig sak.

Jag förlorade inga pengar på KE men det är förmodligen många som gjort det, och tyvärr blev det säkerligen många många fler då Digital Foto lät KE köpa reklamplats i tidningen. Självklart gäller det att vara kritisk men man måste se PJ för vad det är, ett sätt för många att hitta det bästa priset på en viss produkt. Det kanske krävs andra rutiner för att bli listade på prisjämförelsetjänster som PJ och PR, som fungerar bättre för att förhindra dessa situationer. PJ/PR är ett snabbt och enkelt sätt att få tillgång till ett väldigt stort antal konsumenter, detta utnyttjas uppenbarligen av vissa mindre legitima företag.

#69

Postad 28 december 2008 - 11:37

damst
  • damst
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Och var skrev jag att du skulle skrivit att det handlade om ansvar om förlorade pengar? Och sen blev det en massa bla bla bla...

#70

Postad 28 december 2008 - 11:52

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Det är förmodligen lagligt för ett aktiebolag att gå i konkurs och där konsumenterna inte är de prioriterade fordringsägarna. Inte alls säkert att företagets företrädare "tagit miljonerna och dragit till Syrien" eller liknande som en del påstår.
Det kan helt enkelt handla om ett företag som dragit på sig ett stort varulager som de inte kan betala för och går i konkurs. Det brukar vara långivare som har högsta prio i en konkurs. I så fall åtminstone klandervärt att acceptera en stor volym av inbetalningar om man som företag vet att man inte kommer kunna leverera.
Det som i alla fall händer är att företaget "Kameraexperten" framgent blivit omöjligt att tillämpa som butiksnamn i någon framgångsrik verksamhet. Man kan föreställa sig att vore man i styret över en sådan verksamhet och har satt enskilda konsumenter i klistret som betalat in sparpengarna utan att få något så är det svårt för företagets företrädare att kunna bemöta kunderna på ett bra sätt, om de lever och verkar i samhället så är väl deras liv i fara eftersom de retat upp mängder av enskilda människor. De kanske behöver personskydd, osv eller väljer att bara "dra" från alltihop för att kunna leva någorlunda tryggt.


Så kan det naturligtvis vara.. men det måste väl anses ovanligt att företagets ägare, som har en stökig bakgrund, försvinner mitt i tumulten.

#71

Postad 01 januari 2009 - 17:52

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Ja att prisjakt skulle ha något ansvar i frågan ser jag bara som patetiskt och fullständigt irrelevant.
Har inte företaget anmärkningar på sig så är det ju helt omöjligt att veta.
Tycker att prisjakt har agerat på ett föredömligt sätt här och flaggade för problemen innan polisanmälningarna började ramla in och tidningar etc fick nys om det hela.

Däremot så är det ju återigen lämpligt att upplysa om att man inte ska betala i förskott till internetföretag
(Ok då, dom riktigt stora och gamla företagen känns ju ganska trygga.....men ändå).
Jag lider med er som eventuellt inte får tillbaka era pengar, för det kan vara dyra läropengar och det känns ju bara ännu surare nu i jultider :-(
Hoppas det löser sig för er.
mvh
/Stefan

Redigerat av Unregistered4b026b86, 01 januari 2009 - 17:54.


#72

Postad 23 juni 2009 - 16:01

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Mycket skit därborta i 08-land nejdå några är säkert bra, bra dem fick ett någorlunda hårt straff.

#73

Postad 23 juni 2009 - 16:20

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Det där med skadestånd, menas det att dom kommer betala tillbaka hela beloppet pengar?

tex om jag har köpt en tv för 15000kr där
får jag tillbaka hela beloppet?

Det måste man väl få..

#74

Postad 23 juni 2009 - 17:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Härligt att dom åkte dit,hoppas dom får tag i den 3de.

#75

Postad 23 juni 2009 - 18:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Hoppas vi slipper uppleva nåt liknade bedrägeri tills vidare.

#76

Postad 23 juni 2009 - 20:48

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Där ser man, vi får väl hoppas att kameraexperten har lärt sig något av det här.

MVH:Per

#77

Postad 24 juni 2009 - 07:49

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Det där med skadestånd, menas det att dom kommer betala tillbaka hela beloppet pengar?

tex om jag har köpt en tv för 15000kr där
får jag tillbaka hela beloppet?

Det måste man väl få..


Jag blev beviljat skadestånd för bedrägeri, 4000:-............. Detta var sex år sen :( Så om du skulle få tillbaka något om du köpt en TV för 15000? Tja, du kanske skulle få beviljat skadestånd, sen vart i "kön" du står på tur tillsammans med att de fått fängelse 5 år och näringsförbud i ett (man har inte så mycket pengar att betala skadestånd med då), gör det nog till en lång väntan iaf ;)

#78

Postad 24 juni 2009 - 07:57

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

Härligt att dom åkte dit,hoppas dom får tag i den 3de.


Han befinner ju sig tydligen föga oväntat i Iran.... så råkar han inte illa ut i nån demonstration så lär han nog klara sig undan...!!

#79

Postad 24 juni 2009 - 09:58

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Fem års fängelse och fem års näringsförbud.... det innebär att när de kommer ut ur fängelset får de börja starta bolag igen?

Känns lite meningslöst, för inte får man väl möjlighet att driva företag inifrån ett fängelse? Eller ligger näringsförbudet som de kommande fem åren efter att de är frigivna?

#80

Postad 25 juni 2009 - 18:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Så länge du inte sitter på sluten avdelning finns det väl alla möjligheter i världen att driva ett företag?

#81

Postad 25 juni 2009 - 19:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Fem års fängelse och fem års näringsförbud.... det innebär att när de kommer ut ur fängelset får de börja starta bolag igen?

Känns lite meningslöst, för inte får man väl möjlighet att driva företag inifrån ett fängelse? Eller ligger näringsförbudet som de kommande fem åren efter att de är frigivna?


Står detta om näringsförbudet. xxx meddelas förlängt näringsförbud om näringsförbud under en tid av 5 år räknat från den 21 februari 2015.

#82

Postad 26 juni 2009 - 08:23

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Står detta om näringsförbudet. xxx meddelas förlängt näringsförbud om näringsförbud under en tid av 5 år räknat från den 21 februari 2015.

Denna kille hade redan näringsförbud, och får detta näringsförbud nu förlängt med 5 år. Men det finns inget som garanterar att folk med näringsförbud inte startar företag - bara att fixa en målvakt/bulvan.

Mvh JB

#83

Postad 17 november 2009 - 16:26

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Frias från näthandels-bluff

Läs artikeln här

#84

Postad 17 november 2009 - 16:32

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0

Frias från näthandels-bluff

Läs artikeln här

Svenskt rättväsende i ett nötskal..

Men åtminstone skönt att någon fälldes för det.

#85

Postad 18 november 2009 - 15:49

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
2600 anmälningar och hans döms att betala tillbaka till 300 av dom.
Hur går det ihop, vill dom andra inte ha igen pengarna eller?
Många fick väl igen pengarna av banken också så det kanske är dom som räknats bort.

Hursomhelst så 4 års fängelse, han är ute om ca 2 år. Och om han bara vart listig och lagt undan alla pengarna så hade han kunnat vara en rik man då.

10 mille mot att sitta inne 2,5 år, Det skulle då inte jag tacka nej till.

#86

Postad 18 november 2009 - 20:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo men dom är 5st som ska dela på stålarna tänk på det. ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.