Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surroundprocessor, vilken ger mest välljud?

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 augusti 2015 - 03:43

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Är det värt att lägga pengar på en "High end" processor, eller finns det billigare enheter som låter lika bra?
Vilka enheter bör man rikta in sig på enligt dina erfarenheter?
Bryston, Classé, Krell, Anthem, Lexicon, Primare
eller
Rotel, Marantz, Denon, Yamaha, Nuforce, Emotiva
Finns det andra spelare som jag missat?

#2

Postad 03 augusti 2015 - 06:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

I den första gruppen ska kanske Meridian också vara med. Modeller som är aktuella nya är G65 eller 861v8, begagnade finns G61 och G68 eller tidigare versioner av 861. Samtliga av dessa måste kombineras med HD621 för att ansluta källor med HDMI. Det krävs även att källorna avkodar komprimerat HD-ljud till LPCM.

 

I den andra gruppen verkar Marantz AV8802 var ett bra och "framtidssäkert" (?) alternativ i dag, har fått flera fina omdömen. Kostar dock en skaplig slant den med....



#3

Postad 03 augusti 2015 - 10:29

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Jag sitter på en Emotiva UMC-1 som bara ligger ;). Aldrig kommit till skott att koppla in den...

#4

Postad 03 augusti 2015 - 10:54

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Med obegränsad budget så har jag bara en kandidat. Trinnov Altitude 32.
Jag har kollat igenom deras manual och den är brutal.



#5

Postad 03 augusti 2015 - 14:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Väldigt mycket en fråga om vad du ställer för funktionella krav på enheten.

 

Vill du ha allt lull lull som finns just nu, vilket inte skall förväxlas med att den är framtidssäker för det är inga processorer.

Då är du förmodligen hänvisad till din kategori två dvs de stora konsumentsegmentets fabrikat.

 

I den gruppen så är det väl Marantz och då nämnda AV8802 som är ett starkt kort och nyast.

 

Själv slog jag nyligen till på en CX-A5000 då jag tyckte den hade nog med funktion för mitt filmtittande och har fått bra i test för ljudet som jag prioriterar framför funktioner. Den går att köpa lite billigare nu i Norge men även hos ljudmakarn. För 15ksek är det en grym ljudmaskin och bara halva kostnaden av en AV8802.

 

Men naturligtvis Krell, Classe, NAD master eller Anthem är alla bra ljudmaskiner men lite mindre funktioner. Jämför du med dessa så har nog t.o.m. Yamahan mer funktionalitet.



#6

Postad 03 augusti 2015 - 23:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Med obegränsad budget så har jag bara en kandidat. Trinnov Altitude 32.
Jag har kollat igenom deras manual och den är brutal.


Den låter mycket bra - kanske även den mest komplexa apparat jag har använt :D

#7

Postad 03 augusti 2015 - 23:06

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Den har allt det jag söker. Balanserat, bra mjukvara för aktiv delning, rumskorrigering m.m. m.m.
Bara priset som är galet, men men det kommer nog en tid då något liknande eller den står i rummet :)



#8

Postad 04 augusti 2015 - 00:45

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Trinnov verkar lite over the top för mig.
Jag är främst ute efter en processor som låter riktigt bra. Jag lyssnar mest på musik, så 2-kanalsprestandan kommer i första rummet.
Dock så gillar jag verkligen att se en film då och då, men har inga krav på att spöa en biograf.
Jag kommer troligtvis aldrig köra mer än 5.1 (kanske 5.2)
Rumskompensering är inget måste, men en bra parametrisk eq är en riktig bonus.
HDMI in/ut känns som ett krav i dagsläget.

Jag skall ersätta en Rotel RSP1068, som jag varit väldigt nöjd med, men tyvär verkar digitalkortet gett sig i min.

Redigerat av Unregisteredf2107117, 04 augusti 2015 - 00:47.


#9

Postad 04 augusti 2015 - 06:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
CX-A5000 kan som sagt få billigare nu så helt klart prisvärt annars släpper Yamaha en ny i höst som har atmos, dtx x, aura 3d, etc men tror inte 2 kanals ljudet kommer vara någon skillnad

#10

Postad 04 augusti 2015 - 07:09

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Arcam (t.ex AVR 750) är ett mycket  bra val av AV processor om du prioriterar 2-kanalsljudet. Flerkanal är också OK men om du är ute efter lull lull så får du leta någon annanstans.



#11

Postad 04 augusti 2015 - 12:00

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Datasat RS20i har du missat i highend sektionen.

 

Min dröm om pengar var obegränsat.



#12

Postad 04 augusti 2015 - 12:02

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Jag har bara läst lite snabbt om den, men vad har den som Altitude 32 saknar?

Mest bara nyfiken, blir knappast köp imorgon ;)



#13

Postad 04 augusti 2015 - 17:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Datasat RS20i har du missat i highend sektionen.

 

Min dröm om pengar var obegränsat.

Säkert fina grejer, men man blir lite fundersam när man ser baksidan på den...

Ser mer ut som en logikanalysator än en hemmabioprocessor :)

Kan nog bli lite knepigt och dyrt att para ihop denna med ett mer komersiellt mångkanalsteg.


Redigerat av Blåtand, 05 augusti 2015 - 10:11.


#14

Postad 05 augusti 2015 - 03:12

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Har precis sett att Rotel skall släppa en ny processor, RSP1582.
Den verkar intressant. Den verkar dock vara försenad, undrar om det har med HDMI 2.0 och HDCP 2.2 att göra tro?
Någon som hört några rykten om den?

#15

Postad 05 augusti 2015 - 10:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Angående nya Rotel RSP 1582 så säger denna länk en del.

 

http://www.audioholi...82-av-processor

 

Priset i sverige får man väl anta hamnar runt 30-35ksek. 
Det blir ingen Atmos för dem som har krav på detta. Motiveringen står i länken.



#16

Postad 05 augusti 2015 - 10:34

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Säkert fina grejer, men man blir lite fundersam när man ser baksidan på den...

Ser mer ut som en logikanalysator än en hemmabioprocessor :)

Kan nog bli lite knepigt och dyrt att para ihop denna med ett mer komersiellt mångkanalsteg.

Baksidan på RS20i är extremt snygg o har allt man behöver tycker jag. . .man kör DB25 -> XLR kablar mellan för o slutsteg.

 

 

ADA kan väl också nämnas, jag har Rhapsody IV B som låter mycket bra



#17

Postad 05 augusti 2015 - 10:38

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag föredrar vanliga xlr-utgångar så slipper man bli bunden till ovanliga och dyra kablage.
Sett en del skriva på Avsforum.com att de tycker att längre kablage av db25 blir dyrt.

Xlr till xlr blir extremt stadigt då man kan köpa stadiga kablar samt att xlr är grymt smidigt att koppla i och ur.

Man kan säkert skarva db25 till xlr dock, men det verkar få vilja göra.

#18

Postad 05 augusti 2015 - 18:21

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

DB25 Kablage dyrt? det är ju betydligt billigare än XLR.... DB25 -> Phoenix är ju att föredra över andra kopplingar alla dagar i veckan :)

 

mvh

 

/Pär



#19

Postad 05 augusti 2015 - 18:24

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

DB25 Kablage dyrt? det är ju betydligt billigare än XLR.... DB25 -> Phoenix är ju att föredra över andra kopplingar alla dagar i veckan :)

mvh

/Pär


Då sviker minnet mig. Kontentan var att jänkarna tyckte inte om kablage, speciellt när man skulle upp i lite längder.

Spelar dock ingen roll för min del, skulle det bli köp framöver så blir det Trinnov.

#20

Postad 05 augusti 2015 - 18:27

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

Tror det bygger på mer okunskap hos jänkare, än vad som är verkligheten vid installation - Däremot måste man hålla tungan rätt i mun, för det finns flera olika pinout standarder på DB25 inom Audio - jag känner till tre på rak arm... :rolleyes:

 

mvh

 

/Pär



#21

Postad 05 augusti 2015 - 19:14

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Med obegränsad budget så har jag bara en kandidat. Trinnov Altitude 32.
Jag har kollat igenom deras manual och den är brutal.

 

Hur tyckte du att ljudkvaliteten var.. efter att ha kollat igenom dess manual? :rolleyes:  ^_^



#22

Postad 05 augusti 2015 - 19:20

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Jag kan med övertygelse säga att den är rätt brutal :P ;)

#23

Postad 05 augusti 2015 - 19:57

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag kan med övertygelse säga att den är rätt brutal :P ;)

;)  :)



#24

Postad 05 augusti 2015 - 20:43

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Detta kanske kan vara något?

http://www.blocket.s...a=11&w=1&last=1

 

Annonsen är inte min.



#25

Postad 06 augusti 2015 - 08:25

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Den hade man ju klippt till på om man hade behov/pengar:)

#26

Postad 06 augusti 2015 - 13:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Audiolab 8200AP har inte en massa onödiga saker man inte använder, jag hade köpt en sådan om jag hade haft behov av surround.



#27

Postad 07 augusti 2015 - 21:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det finns en del att välja på med andra ord, men för att du skall hitta rätt så behöver du kanske sätta ett maxpris och någon form av kravspec.



#28

Postad 15 augusti 2015 - 01:05

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag har egentligen inte någon spikad budget.
Jag har tur som kan köpa det jag vill ha.
Dock så vill man ju få så mycket valuta för pengarna som möjligt och det för mig in på detta med "high end" processorerna, ger de verkligen valuta för pengarna?
Jag är som sagt ute efter mest välljud möjligt, lyssnar mest på 2-kanalsmusik, och klarar mig utan en massa finesser.
Kommer troligtvis aldrig möblera med mer än en 5.1 uppsättning högtalare.
Det är dock i princip omöjligt att jämföra en processor mot en annan i butik eller ens på mässor, så jag funderade på om någon har provat en massa och kan dela med sig av sina erfarenheter?

#29

Postad 15 augusti 2015 - 08:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Dålig akustik & bra processor = dåligt ljud. :)



#30

Postad 15 augusti 2015 - 11:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har egentligen inte någon spikad budget.
Jag har tur som kan köpa det jag vill ha.
Dock så vill man ju få så mycket valuta för pengarna som möjligt och det för mig in på detta med "high end" processorerna, ger de verkligen valuta för pengarna?
Jag är som sagt ute efter mest välljud möjligt, lyssnar mest på 2-kanalsmusik, och klarar mig utan en massa finesser.
Kommer troligtvis aldrig möblera med mer än en 5.1 uppsättning högtalare.
Det är dock i princip omöjligt att jämföra en processor mot en annan i butik eller ens på mässor, så jag funderade på om någon har provat en massa och kan dela med sig av sina erfarenheter?

 

Mest väljud för pengarna i två kanaler ger det att kombinera bra tvåkanalsenhet med HT-bypass ihop med en hemmabio enheten.

Ljudet blir så bra i 2-kanaler som du själv väljer när du köper tvåkanals enheten. Hemmabion kan dra nytta av tvåkanalarens slutstegs del för frontarna när du är i bioläget. Om du går på denna lösning kan du själv välja vilka ambitioner du har med musik resp. film.

 

Finns hur seriösa alternativ som helst som kan kombineras och du sitter inte fast med en processor för 100ksek som snabbt blir omodern och tappar värde till nästan ingenting inom några år.

 

Mycket bättre väg att gå om man prioriterar musik.

 

Då jag prioriterar musik så har jag en sådan lösning som du kan kika på i mitt album om du vill.

Men jag har ju inte obegränsad ekonomi så jag har fått sätta ett kostnadstak.

Tycker jag hittat en bra avvägning mellan musik och hemmabio. Lite mer tid och pengar lagt på att få till stereoljud än filmljud, men saknar inget direkt för film heller :)


Redigerat av Blåtand, 15 augusti 2015 - 16:20.


#31

Postad 15 augusti 2015 - 12:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Ingen budget. Varför inte spana in
mark levinson, krell eller McIntosh hembio processor

#32

Postad 15 augusti 2015 - 15:47

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Ingen budget. Varför inte spana in
mark levinson, krell eller McIntosh hembio processor

 

Frågan var ju om man fick bättre upplevelse om man lägger ned mer pengar på en sådan enhet?

Skulle du säga att det är det? Eller nämner du de märkena för att de är dyra?



#33

Postad 15 augusti 2015 - 16:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Eftersom processorer snabbt blir utdaterade tappar de även i värde ganska snabbt. Även tveksamt hur mycket bättre de låter. Om man vill ha XLR eller bättre DAC:ar tycker jag man lika gärna kan köpa en riktigt bra receiver med pre-outs. Yamaha har jag fått för mig har bäst byggkvalitet av alla "vanliga" märken medan denon och marantz verkar ha flest features. Är själv kluven över vad jag skall välja mellan dessa tre(har en marantz nu men den har krånglat). Sen finns det ju mer high end men det sjuka är att om man inte köper en riktigt jäkla dyr variant så tycker jag att det är sämre inställningsmöjligheter än en vanlig receiver. De verkar mest leva på bygg kvalitet vilket inte heller är fel om den har allt man behöver.

#34

Postad 16 augusti 2015 - 02:12

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag har ett 5-kanalssteg från Rotel som jag är väldigt nöjd med, så att byta till en integrerad med HT-bypass är inte aktuellt, annars verkar det vara en smidig lösning.
Det lär bli en processor, men frågan är vilken.
Eftersom jag räknar med att behålla den länge så vill man ju säkerställa att ljudkvaliteten är så bra som möjligt.
Att de tappar värde bekymrar mig inte eftersom jag inte har några planer att sälja den. Och jag har bestämt mig för att inte bekymra mig om nya framtida finesser, eftersom det mest är lull-lull som man (jag) ändå inte kommer använda.

#35

Postad 16 augusti 2015 - 07:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ett generaliserande och ytterst subjektivt svar måste bli att det inte finns anledning att köpa så mycket bättre processor än övrig utrustning, tänker då på High End processorerna i högre segmentet Krell et , det är inte är värt pengarna om man inte ser till att hela signalkedjan håller samma nivå.

 

Vill du ändå ha en high end processor och har den inställning kring funktioner som du säger med att det inte spelar så stor roll vad som lanseras efter ditt inköp så kan det finnas bra möjligheter att köpa en äldre eller obetydligt begagnad High End processor som kan vara prisvärd.

 

- Absolut bästa renodlade High End hemmabio utan By pass lösning som jag nämnt får du med en riktigt dyr och fin processor och ett väl matchande slutsteg båda av senaste snitt men det svaret behöver man inte tänka särskilt länge för att leverera och det hade du nog räknat ut själv.

 

- Mest prisvärda om man prioriterar musik är fortsatt lösningen med tvåkanals bypass. Då kan du få highened stereo förstärkeri för under 50ksek (betydligt billigare om du kan tänka dig begagnat) och sedan hålla igen lite på hemmabiodelen där produkterna i det stora konsument segmentet håller tillräcklig kvalite för det som behövs till film.  Motsvarande renodlade hemmabioförstärkeri där du skall ha samma höga kvalite i 5 eller fler kanaler kostar ca. 3ggr så mycket och frågan är om det någonsin är värt pengarna?.

 

- Släpper man på High End ambitionen är det en bra lösning att behålla Rotelslutsteget och komplettera med en processor i klassen 15-30ksek.  Personligen skulle jag då överväga Rotel, Marantz eller Yamaha. Val lite beroende på hur du upplever ljudkaraktären hos dina övriga komponenter. Om det finns något problem med denna lösning så kommer det bara att märkas i tvåkanalljudet. Men det är aldrig för sent att kasta in en bra tvåkanalare så det kan du i så fall göra som en senare åtgärd, den är ju helt oberoende av övrigt i dessa diskussioner förutom att slutsteget i tvåkanals lösningen alltid kommer att driva dina frontar.

 

Enklast borde det vara om du tar hem och testar helt enkelt. Se bara till att du har gott om tid att lägga på testande vid den tidpunkt du lånar hem grejerna för det kan ta tid att komma överens med en ny processor.


Redigerat av Blåtand, 16 augusti 2015 - 08:53.


#36

Postad 16 augusti 2015 - 10:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Det finns även försteg med HT-bypass, så du kan fortfarande driva med ditt Rotel-steg. Jag har själv en gammal Advantage P1 som jag använder på det sättet, men den surroundprocessor jag har nu låter såpass bra att i praktiken är det sällan jag använder funktionen.

 

Här finns en lista över både integrerade förstärkare och försteg med HT-bypass.



#37

Postad 21 augusti 2015 - 13:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@ Rotel-power: Du får väl skriva några rader om hur det gått och vad det blev till sist, sen när du kommit till skott.

Eventuella test och hemlån påvägen kan också vara intressant att ta del av.



#38

Postad 21 augusti 2015 - 18:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Om du vill vara riktigt hardcore tycker jag du skall köpa en http://www.minidsp.c...series/ddrc-88a och kombinera detta med ett vettigt försteg och slutsteg. Dirac är ett svenskutvecklat system som är det absolut bästa i världen vad gäller rumskalibrering och sitter i de bästa processorerna som finns att köpa. Datasat RS20i är ett sådant exempel och kostar i runda slängar $ 20 000. Det är exakt samma system i ddrc-88:an och för bara 10 papp ungefär. Audyssey XT32 osv. är inte ens i närheten av detta då dirac även korrigerar i tidsdomänen och optimerar impulssvaret. Om du är ute efter mest välljud tror jag detta är vägen att gå. Har själv just upptäckt detta och efter mycket läsning kan jag säga att det verkar sinnessjukt bra. Skall själv köpa när det finns pengar. 



#39

Postad 21 augusti 2015 - 19:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
En bekant till mig testade nyss Diracs variant men blev inte imponerad. Han sålde den rätt direkt och kör vidare på manuell EQ i stegen för front och sub och XT32 på resterande högtalare sist jag kollade.

#40

Postad 22 augusti 2015 - 01:13

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag väntar på att Rotel släpper sin nya RSP1582, den verkar vettig enligt den preliminära specen.
Jag antar att den är försenad med tanke på HDCP2.2 och den nya HDMI-standarden, förväntas släppas i oktober.
Jag skall försöka komma iväg och lyssna på Classé's nya och Primare, gärna jämföra med en Marantz eller liknande av senaste snitt.
Det kan nog bli intressant!

#41

Postad 22 augusti 2015 - 10:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

En bekant till mig testade nyss Diracs variant men blev inte imponerad. Han sålde den rätt direkt och kör vidare på manuell EQ i stegen för front och sub och XT32 på resterande högtalare sist jag kollade.

 

För att vara ärlig så har jag svårt att tro att han gjorde rätt. Finns en hel drös med exempel på folk som bara gjort en mätpunkt eller försökt hitta på en egen kurva t.ex.. Vilken produkt var det han hade som hade Dirac i sig? Dirac Live är inte bara en i mängden som XT32, YPAO osv. den används i de bästa av processorer. Med det sagt har jag inte testat än så vem vet. 



#42

Postad 22 augusti 2015 - 10:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag väntar på att Rotel släpper sin nya RSP1582, den verkar vettig enligt den preliminära specen.
Jag antar att den är försenad med tanke på HDCP2.2 och den nya HDMI-standarden, förväntas släppas i oktober.
Jag skall försöka komma iväg och lyssna på Classé's nya och Primare, gärna jämföra med en Marantz eller liknande av senaste snitt.
Det kan nog bli intressant!

 

 

Ett försteg med ett preliminärt pris $3500 som bara klarar 7.1? Om du inte bryr dig om nya formaten hade jag nog kikat på https://emotiva.com/...-and-pros/xmc-1 den har Dirac LE (light edition) och du kan köpa den riktiga(Dirac Live) för $100 extra. 



#43

Postad 22 augusti 2015 - 10:45

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1

För att vara ärlig så har jag svårt att tro att han gjorde rätt. Finns en hel drös med exempel på folk som bara gjort en mätpunkt eller försökt hitta på en egen kurva t.ex.. Vilken produkt var det han hade som hade Dirac i sig? Dirac Live är inte bara en i mängden som XT32, YPAO osv. den används i de bästa av processorer. Med det sagt har jag inte testat än så vem vet.


Jag tror nog att han testat sig less.
Hade du sett bion så hade du trott mig. En av de mer ambitiösa och större hemmabion i landet skulle jag tro.

Han hade den åttakanaliga EQ:n från minidsp med Dirac inbyggt.

#44

Postad 22 augusti 2015 - 11:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag väntar på att Rotel släpper sin nya RSP1582, den verkar vettig enligt den preliminära specen.
Jag antar att den är försenad med tanke på HDCP2.2 och den nya HDMI-standarden, förväntas släppas i oktober.
Jag skall försöka komma iväg och lyssna på Classé's nya och Primare, gärna jämföra med en Marantz eller liknande av senaste snitt.
Det kan nog bli intressant!

Missa inte att kolla in Yamahas nya processor också den skall komma i september. När det kommer till prisvärdehet så lär den vara i absoluta toppen.

Gör ett bra jobb med musik också. Vågar påstå detta gäller även för den nya då den skall vara lika bra, eller något bättre än CX-A5000 som jag själv har och den har fått många bra recensioner.



#45

Postad 22 augusti 2015 - 17:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Missa inte att kolla in Yamahas nya processor också den skall komma i september. När det kommer till prisvärdehet så lär den vara i absoluta toppen.

Gör ett bra jobb med musik också. Vågar påstå detta gäller även för den nya då den skall vara lika bra, eller något bättre än CX-A5000 som jag själv har och den har fått många bra recensioner.

CX-5100 kostar motsvarande ca 25k SEK

 

Kommer med DAC från Sabre, ES9016

Fullt HD stöd

ATMOS och DTS X

Armé med DSP lägen.

XLR

Förbättrad YAPO

 

Rent spontant tycker jag Marantz senaste flaggskepp ser bättre ut. Inget ont om Yamaha utan tycker Yamaha hade kunnat klämma ut lite mer. Som sagt två olika fabrikat som gör helt ok produkter.


Redigerat av Buddaz12, 22 augusti 2015 - 17:12.


#46

Postad 22 augusti 2015 - 17:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

CX-5100 kostar motsvarande ca 25k SEK

 

Kommer med DAC från Sabre, ES9016

Fullt HD stöd

ATMOS och DTS X

Armé med DSP lägen.

XLR

Förbättrad YAPO

 

Rent spontant tycker jag Marantz senaste flaggskepp ser bättre ut. Inget ont om Yamaha utan tycker Yamaha hade kunnat klämma ut lite mer. Som sagt två olika fabrikat som gör helt ok produkter.

Bättre eller sämre än Marantz bästa? Men den är tveklöst billigare.

Vi får väl vänta och se om det kommer några jämförande recensioner.

Själv kan jag inte ha en ståndpunkt då jag inte haft möjlighet att jämföra. Specar säger lite, men långt ifrån allt. Inte för att jag kan se direkt vad som skulle tala för Marantz i specen heller iofs.

Tycker bara att man skall kolla även denna processor om man är på jakt efter en processor i prisklassen.
Med utgångspunkt från att föregångaren fått så många positiva vitsord i HiFi och hemmabiopress så vore allt annat dumt.



#47

Postad 06 oktober 2015 - 10:00

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Hej. Jag hänger med på den här tråden och frågar om Rotel RSP-1098. Är den fortfarande bra om man kan vara utan allt det nya?

 

Mvh Micke.



#48

Postad 06 oktober 2015 - 12:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hej. Jag hänger med på den här tråden och frågar om Rotel RSP-1098. Är den fortfarande bra om man kan vara utan allt det nya?

 

Mvh Micke.

 

Om jag ser rätt så har den inte ens HDMI. Vet inte vad dina behov är men jag skulle avråda från att köpa en receiver som inte har HDMI. Den där klarar inte ens de "gamla" formaten DTS HD MA eller Dolby True HD. 



#49

Postad 06 oktober 2015 - 23:34

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
En liten uppdatering är på sin plats.
Har varit och lyssnat på Classé nya "budget" processor.
Den lät bra i tvåkanal, men det gick tyvärr inte att jämföra med något likvärdigt med det jag har, eller ens med en modern produkt såsom Marantz eller Yamaha i butiken jag var till. De var inte speciellt hjälpsamma utan tyckte nog att det räckte att det stod Classé på grejjerna för att jag skulle hosta upp min surt förvärvade pengar.
Hanteringen lämnade även den en del övrigt att önska.
Slutsatsen jag drog var att den butiken skall jag inte handla från och att Classé inte heller kommer att kunna håva in mina pengar.

#50

Postad 07 oktober 2015 - 09:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

De enda "fina" processorerna jag känner till som stödjer alla nya format är Steinway Lyngdorf P200 och Trinnov Altitude 32 men dessa är väldigt dyra. Om du inte tänker byta på väldigt länge är det nog värt att ha Atmos och DTS:X.

 

Det är nog någon av följande som gäller om man vill ha ett försteg. Finns säkert fler men känner inte till dom.

 

Yamaha CX-A5100

Marantz AV8802A


Redigerat av philipbtz, 07 oktober 2015 - 09:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.