Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kör ni för avancerade inställningar på yamaha receiver

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 september 2015 - 20:40

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hallå! Har Hållit på i två år framåt och tillbaka med min yamaha receiver och inte blivit nöjd än när det gäller att få själva trycket när man ser på en blu-ray film. Så undrar vad ni kör för inställningar eller om man ska köra med Cinema dsp 3D mode, dialogue adjust, volume trim, ton control, adaptive dsp level ? Är en yamaha rx-v675 som jag har, kanske är någon här som sitter på en likadan? Hoppas på hjälp:)

#2

Postad 05 september 2015 - 07:14

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det generella tipset är att inte använda dessa funktioner. Vill man höja basen med tone control så visst, det kan man väll göra men jag skulle hellre höja nivån på subben isf.

 

Kör du med någon autokalibrering? Isf stäng av den och se hur det låter. Använd inga konstiga surroundlägen utan kör på straight decode eller liknande. 

Vad har du för högtalare? Vad har du för subwoofer? Hur har du ställt in delningsfrekvensen på subben? Högtalarna inställda som large/small?



#3

Postad 05 september 2015 - 09:29

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Okej, så inge bra med volume trim? subwoofer trim?.

Jo har kört med autokalibreringen men tycker det blir olika värden varje gång, Subwoofern brukar landa på -0,9db med kalibrering och då har jag nivån inställt på halva på den.

Har 2 st Ns-555 golvhögtalare yamaha, centern Ns-c444 yamaha, bakhögtalare Ns-333 yamaha, Subwoofern yst-sw01bl yamaha.

Har bara nivå knapp på subwoofern så vet inte hur jag ska ändra på delningsfrekvensen. Har alla framhögtalare inställt på large. Tyckte det blev mer bas på golvhögtalarna då. Kör med bi amp på golvhögtalarna. Brukar köra på Straight eller standard.

Visst det blir bas vid effekter eller action scener, men blir nästa för mycket då, svårt att hitta någon lagom nivå. Sen att få ut mer bas vid vandliga scener när man tex stänger en dörr eller slåss. Kör just nu med hälften på nivån på subwoofern och på recivern 3,5db och använder volume trim.



#4

Postad 05 september 2015 - 16:47

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Håller med ekon.

Använd så lite "ljudförbättrare" som möjligt.

 

Kör PEQ -> Through

Sound program ->Straight

och ändra inte volume trim och liknande 



#5

Postad 05 september 2015 - 19:00

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Through + Straight som redan nämnts. Kolla även att: Enhancer - Off, Adaptive DRC - Off, Dynamic Range - MAX. För enkelhetens skull kan du använda Pure Direct som går utmärkt att använda till film men med nämnda inställningar ska det låta snarlikt. 



#6

Postad 05 september 2015 - 19:07

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Tack för tipsen:) har bockat av alla extra grejor. Testade att välja smal på fronthögtalarna men tyckte det lät bättre när dom är large. Sen hittade jag något som heter bass cross over på receivern och ändrade där till 160hz, är det förmycket? Börjar bli rätt nöjd nu med ljudet tack vare era tips:)

#7

Postad 05 september 2015 - 23:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har just funderat över vem som verkligen använder alla konstiga EQ-inställningar!?

Vem använder någonsin seriöst t.ex. "vienna music hall" eller "disco"? Låter ju bara skitskumt när man använder dom!

 

Har nog testat mig genom allt men senaste 7-8 åren har den legat konstant på straight!

Visst är det kul med funktioner och inställningsmöjligheter, men vissa saker hade dom kunnat utelämna!



#8

Postad 06 september 2015 - 07:48

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Tack för tipsen:) har bockat av alla extra grejor. Testade att välja smal på fronthögtalarna men tyckte det lät bättre när dom är large. Sen hittade jag något som heter bass cross over på receivern och ändrade där till 160hz, är det förmycket? Börjar bli rätt nöjd nu med ljudet tack vare era tips:)

För de högtalare som är ställda på LARGE har delningsfrekvensen ingen effekt. Då du inte skickar någon basinfo från de till subwoofern. 160hz är alldeles för högt om du inte har pyttesmå satelliter till bakhögtalare. I ditt fall skulle jag rekommendera 80hz i delningsfrekvens, samt att du ställer in även center högtalaren som SMALL så du får lite tryck i röster.

 

Det låter som att din subwoofer inte är optimalt placerad. Av min erfarenhet bli det bäst att alla högtalare ska stå som SMALL, men det kräver att subben är bra placerad och inte är underdimensionerad för rummet.



#9

Postad 06 september 2015 - 09:43

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Om man vill göra det enkelt. Kör först YPAO och justera sedan subbasen manuellet och sätt brytfrekvens till 80 Hz (THX standard). Då är de bara en högtalare som man måste justera och subbasen har dessutom flera knappar och rattar att skruva på.

#10

Postad 13 oktober 2015 - 13:16

Unregisteredd1b194ab
  • Unregisteredd1b194ab
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
När jag kör straight så fungerar bara fronterna å centern,
Suben och de bakre fungerar inte då

#11

Postad 13 oktober 2015 - 13:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

När jag kör straight så fungerar bara fronterna å centern,
Suben och de bakre fungerar inte då

är du helt 100 på att du spelar upp en källa med 5.1 ljud?



#12

Postad 13 oktober 2015 - 14:30

Unregisteredd1b194ab
  • Unregisteredd1b194ab
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Provade en film på Netflix blev osäker nu, måste kolla upp det, när jag kör 7.1ch stereo så kommer alla högtalare + sub med.
Bara att jag fattar rätt så är det i sound program ni väljer straight?

#13

Postad 13 oktober 2015 - 17:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Jag satte i helgen Center Speaker till None! Genast lät allt mycket bättre. Testa!

Redigerat av Saturnus, 13 oktober 2015 - 17:26.


#14

Postad 13 oktober 2015 - 19:49

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Jag satte i helgen Center Speaker till None! Genast lät allt mycket bättre. Testa!

Då använder du ju inte centern, utan ljudet från centern sprids ju ut på frontarna istället.. :P

 

Till titan82:
Om du vil ha mer bas, testa att aktivera "Extra bass".. Då spelar det ingen roll om du har fronthögtalare som large, utan du matar ut bas till subben ändå. Kolla, som sagt, din crossover-frekvens på subben.. Över 80hz börjar man kunna riktningsbestämma subben och det vill man gärna inte..

 

Har du kollat att din sub står på rätt plats? Om inte, ställ subbasen där du normalt sitter och lyssnar, sätt på testton på förstärkaren och kryp runt i rummet och lyssna var du får bäst bas. Där ställer du sedan subben. Detta kanske du dock redan kände till, men värt att påminna om. :)

Angående "Extra bass" så finns det iaf på min Aventage RX-A830.. Borde finnas på mindre modeller med gissar jag?

 

Sound program kan du ställa på 2-kanals stereo eller om du vill ha lite musik i hela rummet 7-kanals stereo. (eller pure direct om du vill koppla bort tonkontrollerna helt)

Straight använder du i surround-läge och avaktiverar då alla extra junk-ljud-förstörarprogram ;)


Redigerat av widde, 13 oktober 2015 - 19:55.


#15

Postad 13 oktober 2015 - 19:53

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Dubbelpost.


Redigerat av widde, 13 oktober 2015 - 19:57.


#16

Postad 14 oktober 2015 - 07:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Då använder du ju inte centern, utan ljudet från centern sprids ju ut på frontarna istället.. :P


Exakt!

#17

Postad 14 oktober 2015 - 18:33

Unregisteredd1b194ab
  • Unregisteredd1b194ab
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp, börjar få bra ordning på ljudet nu
Hur gör ni när ni kör med ypao micken och har två subar stänger ni av en av dem?
Eller kör ni med båda igång.
Tror mig ha läst nånstans för länge sen att man skulle köra med bara en sub när man använder sig av ypao micken.

#18

Postad 16 oktober 2015 - 05:23

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp, börjar få bra ordning på ljudet nu
Hur gör ni när ni kör med ypao micken och har två subar stänger ni av en av dem?
Eller kör ni med båda igång.
Tror mig ha läst nånstans för länge sen att man skulle köra med bara en sub när man använder sig av ypao micken.

 

Använder inte ypao alls, tycker ljudet blir tunnt och tråkigt. Jag upplever att nästan all bas filtreras bort, så själv kör jag manuell kalibrering. :)



#19

Postad 23 oktober 2015 - 14:47

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Är det möjligt att ha olika EQ inställningar till olika inputs? Tycker att natural funkar bäst till film och front till musik men måste jag gå in och ändra beroende på vad det är jag ska göra eller finns en lösning?

#20

Postad 23 oktober 2015 - 19:36

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Det bör gå att lösa med Scene funktionen om din förstärkare har det.

#21

Postad 23 oktober 2015 - 20:37

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Ja det har den. Ska kolla upp det. Tack!

#22

Postad 23 oktober 2015 - 20:55

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Prövade att spara med den inställningen jag ville ha till filmvisningen. Sen gick jag in på Spotify inställningen och ändrade EQ till den jag vill ha där men när jag sen gick tillbaka till film så hade EQ även ändrats där. Det verkar inte gå att ha två olika EQ inställningar till olika ingångar?

#23

Postad 23 oktober 2015 - 21:40

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Det löste sig. Den inställningen var gömd under "load" knappen så du sa rätt. Tack!

#24

Postad 10 november 2015 - 10:46

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Har märkt att det blev stor skillnad på trycket på ljudet när jag har börjat att byta ut högtalar kablarna  till lite dyrare ifrån hifiklubben och sen monterat banankontakter på front högtalarna.

Kör ni även med banankontakter på recivern eller bara på högtalarna?



#25

Postad 11 november 2015 - 08:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det är sannolikt placebo du upplever, om du inte kört med riktiga skitkablar innan som begränsat effekten (högst otroligt), eller dåligt fastskruvade kablar som nu fått bättre kontaktyta med banankontakterna.

 

Jag använder banankontakter överallt, både på receivern och högtalaren. Men det är bara för att det ska vara smidigt att koppla om ifall det skulle behövas. Hatar att sitta och skruva när det är trångt. 

Men på nya bakhögtalarna som ska sitta dikt mot väggen så kommer det inte få plats några banankontakter så där får det bli till att skruva :)



#26

Postad 11 november 2015 - 08:49

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag satte i helgen Center Speaker till None! Genast lät allt mycket bättre. Testa!

Ska testas när jag kommer hem :)

Annars kör jag Peq-->through , sound program-->straigth så signalen blir så obehandlad som möjlight.

Redigerat av MikeVKR, 11 november 2015 - 08:50.


#27

Postad 11 november 2015 - 09:34

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Det är nog dålig kontakt  som du säger, Bytte först kablar till lite dyrare och den blev bättre ljud på djupet med dom. Sen satte jag dit banankontakter och då blev det enorm skillnad. Men förstår inte riktigt varför det var dålig kontakt innan för hade skruvat fast med alla kardeler innanför och under skruven.

Men har planer på att byta kablarna och sätta banankontakt på bakhögtalarna också, men blir lite senare sen. Man blir ju inte direkt rik på att vara pappaledig och samtidigt ha en dyr hobby med att köpa filmer och ordna med ljudet. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.